Trailerin tieliikennekelpoisuus?

Minulla on purjeveneen mukana tullut traileri, joka myyjän mukaan ei ollut tieliikennekelpoinen. Nyt olen siirtämässä venettä toiselle paikkakunnalle ja pitäisi saada kuljetettua traileri myös. Haluaisiko joku viisaampi selittää, mikä tekee trailerista tieliikennekelpoisen? Mietin voinko jotenkin fiksata sen kuljetukseen sopivaksi. Googlaamalla ei löydy tietoa.

12

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1) Pyöränlaakerit voivat satamatraikuissa olla halvempaa mallia, jotka syttyvät ) kuumetessaan palamaan ajettaessa maantievauhdilla. Vaihtoehtoisesti ne voivat leikata kiinni kesken ajon.
      2) Lakisääteiset valot ja heijastimet tyypillisesti puuttuvat satamatraikuista, ei perävaloa, ei rekisterikilven valoa, ei jarruvaloa, ei vilkkuja, jne.
      3) Ei rekisterissä, eikä saa sinne, koska valmistaja ei vastaa siitä että traikku olisi säädösten mukainen tieliikenteessä. Eikä vastaa kukaan muukaan.
      4) Jarrut voivat puuttua, vaikka akselien kautta tiehen kohdistuu yli 750 kg:n massaa vastaava voima.
      5) Renkaat voivat olla mallia joka räjähtää vedettäessä maantievauhtia, esim traktorinperävaunuihin suunniteltuja. Voi myös olla ettei samoille vanteille saa maantiekäyttöön sopivia renkaita, ilman että ilma vuotaa hitaasti pihalle. Vanteen muoto vaan on väärä maantierenkaiden kannalta. Renkaat voivat tosin olla myös sisäkumillista mallia, jolloin vanteen muodolla ei ole niin suurta väliä, kunhan rengas pysyy niillä, alkuperäinen tietysti, mutta maantierengas ei välttämättä. Esim jos vanne on vaikkapa 17,5 tuumainen, ja laitata niille 18 tuumaiselle vanteelle tarkoitetun renkaan.
      6) Voi olla ettei venettä saa kuormattua kiinni siten että varmasti pysyy kyydissä maantievauhdissa myös pompuissa ja kaarteessa. Esim tuet voivat olla liian heikkoja sivusuunnassa tai pituussuunnassa, pystysuorassa kuormituksessa ne kyllä kestävät, koska satamakäytössä on siinä suunnassa ihan sama kuormitus.

      • Anonyymi

        Lässyn lässyn. Olisit sitten sinäkin perehtynyt aiheeseen ennen kuin avaat sanallisen arkkusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lässyn lässyn. Olisit sitten sinäkin perehtynyt aiheeseen ennen kuin avaat sanallisen arkkusi.

        Mitä lisäarvoa sinä toit keskusteluun? Olisit käyttänyt aivojasi ennen kuin avasit sanallisen arkkusi. Aiheeseen perehtyminen olisi ollut mukava lisä sinulta, mutta ymmärrän, ettet siihen pysty.


      • Anonyymi

        Aika kattava selostus.

        Kun puhutaan purjeveneen trailerista, niin sen kokonaismassa ylittänee 750 kg eli sen pitää olla katsastettu.

        Katsastuskonttorilta saanee hyvän listan vioista, jos niitä on.


    • Anonyymi

      Kuljetusongelman ratkaisu on ottaa tieliikennekelpoisen kärryn kyytiin vene satamatrailereineen. Siis silloin kun painot ja mitat sen sallivat yleisessä tieliikenteessä. Erikoiskuljetuksena voi nykysäännöillä tulla halvemmaksi tilata kuljetus muualta raskaalla kalustolla. Sillä tieliikennelakiuudistus muutti tilannetta merkittävästi huonompaan suuntaan sekä liikennesääntöjen että muiden vaatimusten osalta.
      Liikennesääntöjen siten ettei enää ole sallittua jättää erikoiskuljetuksessa ryhmittäytymistä vajaaksi ilman liikenteen pysäyttämistä liikenteen ohjaajia käyttäen, joten kaikista risteyksistä ei edes mahdu kääntymään, ilman että kärry oikaisee liikaa ajoradan ulkopuolelle vaaraa aiheuttaen. Lisäksi oikealle kääntyvän ajoneuvoyhdistelmän ei enää tarvitse väistää vastaantulijaa kuten ennen, silloinkaan kun takaylitys siirtyy vastakkaisen ajosuunnan puolelle ajorataa. Nykylain mukaan vain vasemmalle kääntyjä väistää vastaantulijaa. Mutta ei se väistövelvollisuus siirtynyt vastaantulijallekaan, joten nykyään sopii varautua törmäyksiin, kun kumpikaan osapuolista ei ole selvästi väistämisvelvollinen.
      Muilla säädöksillä viittaan Ek-autojen pakolliseen käyttöön tilanteissa, joissa ennen riitti missä tahansa autossa mukana kulkenut liikenteen ohjaaja.
      Tosin sitä lakia ei osata edes tuomioistuimessa, kuten voitiin mediasta lukea tapauksessa, jossa henkilöauto törmäsi koko tien tukkineeseen 7 m leveään leikkuupuimuriin kuolettavin seurauksin. Oikeuden lainvastaisen tulkinnan mukaan tuollaisen erikoiskuljetuksen olisi saanut laillisesti tehdä pyytämällä muita satunnaisesti paikalla olleita ohjaamana ja pysäyttämään liikennettä, vaikka laissa ja asetuksissa tuo aivan yksikäsitteisesti kielletään. Liikenteenohjaajalta kun vaaditaan alan koulutus, eikä mitään tulkinnan varaa ole.

    • Anonyymi

      Lainsäädäntö on sekä Suomessa että EU:ssa kehittynyt entistä liberaalimmaksi trailerikäytössä erityisesti viime vuosina. Deregulaatiota on tapahtunut rautatierahdin, kabotaasin, sekä ajoneuvoyhdistelmien mitta- ja massarajoitusten osalta. Aikaisempien tutkimusten perusteella trailereissa tapahtuva deregulaatio vaikuttaa kuljetusalan ohella koko yhteiskuntaan. Tutkimuksissa on saatu selville, että sääntelyn purkaminen johtaa erityisesti kilpailun lisääntymiseen kuljetusalalla ja kuljetusten hintatason laskemiseen. Deregulaatiota kohden on esitetty myös kritiikkiä, koska deregulaation on nähty vaikuttavan negatiivisesti yhteiskuntaan. On myös hyvin mahdollista, että trailerikäytön kohtaama deregulaatio jatkuu tulevaisuudessa.

      Entä suomalaisten yritysten näkemyksiä kuljetusalan deregulaation seurauksista kotimaan traileriliikenteelle. Selviä ovat mahdollinen deregulaatio koskien kabotaasia, ajoneuvoyhdistelmien paino- ja mittarajoituksia, sekä rautatieliikenteen tavaraliikennettä. Tässä huomataan myös sääntelyn kehitykseen, sekä kartoitetaan nykytilanne. Lisäksi pitää miettiä onko deregulaatiolla vaikutusta kilpailutilanteeseen markkinoilla, sekä liikennemuotojen suosioon markkinoilla. Se sitten edustaa kvantitatiivista tutkimusta, jonka tutkimusaineisto on kerätty internetkyselyn avulla.
      Se osoitti, että deregulaatiosta niin rautateiden tavaraliikenteen, kabotaasin, kuin myös ajoneuvoyhdistelmien mitta- ja massarajoitusten osalta aiheutuu seurauksia. Tutkimuksen perusteella suomalaiset yritykset Lainsäädäntö on sekä Suomessa että EU:ssa kehittynyt entistä liberaalimmaksi kuljetusalalla erityisesti viime vuosina. Deregulaatiota on tapahtunut rautatierahdin, kabotaasin, sekä ajoneuvoyhdistelmien mitta- ja massarajoitusten osalta. Aikaisempien tutkimusten perusteella kuljetusalalla tapahtuva deregulaatio vaikuttaa kuljetusalan ohella koko yhteiskuntaan. Tutkimuksissa on saatu selville, että sääntelyn purkaminen johtaa erityisesti kilpailun lisääntymiseen kuljetusalalla ja kuljetusten hintatason laskemiseen. Deregulaatiota kohden on esitetty myös kritiikkiä, koska deregulaation on nähty vaikuttavan negatiivisesti trailereihin.

      • Anonyymi

        Kehitys on näennäisesti liberaalia, todellisuudessa päinvastoin.
        Kun ennen sai viedä pitkän kuljetuksen erikoiskuljetuksena, niin nyt se saattaakin mahtua yleisen tieliikenteen mukaisiin mittoihin, jolloin ei ole laillista tehdä mitään seuraavista:

        Poiketa liikennesäännöistä risteysajossa, jota kuljetus mahtuu kääntymään ajoradalla, siltä poistumatta. Tämä erityisesti ryhmityssääntöjen osalta, niistä poikkeaminen kun edellyttää kyseessä olevan erikoiskuljetus, eikä sellaiseksi lueta yleisen tieliikenteen mittoihin mahtuvaa kuljetusta. Mikään ei kuitenkaan pakota rakentamaan katu- ja tieverkostoa siten että nykymittojen mukaiset normaalikuljetukset mahtuisivat kääntymään normaalien liikennesääntöjen mukaan ajokaistalta poistumatta.
        Niinpä varsin usein tulee vastaan tilanne jossa kuljetusta ei voida laillisesti suorittaa, koska ei mahdu kääntymään, mutta jos kuljetus olisi yhdeltäkin mitalta sen verran suurempi että olisi erikoiskuljetus, olisi kuljetus helppo toteuttaa laillisesti. Onneksi useimmat purjeveneet ylittävät leveydeltään yleisen tieliikenteen mitat, mutta pelkän maston kuljetus on usein laitonta.


    • Anonyymi

      Traktorilla voi vetää isompaakin traileria. Traktorin pitää olla todella iso, jos kärryssä on jarruttomat pyörät. Kukaan ei laita satamatrailereihin jarrullisia pyöriä. Joten pyörien navat pitäisi vaihtaa, jos traktori on keskikokoinen tai pienempi. Hyvälaatuisilla maatalouskärryn renkailla voi ajaa 40km/h. Satamatrailereissa voi olla liian pienet renkaat, jotka eivät salli ajamista yli 10km/h. Samoin navat voivat olla liian kevyet. Usein satamatrailerit on rakennettu romuttamosta hankituille kuorma-auton akselistoihin itse palkkeja hitsaamalla. Renkaat voivat olla niissä todella vanhat. Itse tehdyissä trailereissa ei ole vaatimustenmukaisuustodistusta saatavilla. Paras tapa saada traktorilla vedettävä laillinen purjevenetraileri olisi tilata se Pohjanmaalta joltain peräkärrypajalta. Maksaa toki mansikoita, mutta homma toimii.

    • Anonyymi

      Traktorilla saa vetää melkein mitä tahansa, missä on valot ok. Eli hae Motonetista tms perävalolauta ja laita paikoilleen. Sitten vetelet varovaisesti isolla traktorilla.

      Henkilö-, paketti- tai kuoma-autolla laillisesti vedettävää siitä tuskin saat tehtyä. Eli jos traktorihomma ei toimi, niin sitten kuljetat veneen ja trailerin lavalla.

    • Anonyymi

      Aloittajalla näyttäisi olevan ns. satamatraileri, jota ei sellaisenaan saa edes viedä yleiselle tielle.
      Siitä ei saa millään järkevällä tavalla tieliikennekelpoista.
      Traktorilla voisi lyhyen matkan sellaista vetää, mutta yleensä niiden trailereiden kunto on sitä luokkaa, että muutaman kilometrin jälkeen alkaa renkaat paukkumaan tai laakerit hehkumaan.

      Käytännössä siihen täytyy tilata kuljetusliikkeestä sellainen kalusto, jolla tuo paketti voidaan kuljettaa kokonaisena.
      Yleensä siihen tarvitaan matala lavettiperävaunu, joka mahdollistaa siltojen alitukset tuon paketin kanssa.

    • Anonyymi

      Vaikka kärryyn pulttaisi valot ja vaihtaisi laakerit ja renkaat, ei sille saa valmistajan todistusta siitä, että se on rungoltaan tieliikennekelpoinen (lujuuslaskelmat jne).

      Siis unohda koko juttu.

      • Anonyymi

        Lujuuslaskelmia ei vaadi mikään taho, mutta valmistajan vakuutuksen vaatii. Ja kun valmistaja ei ole itse tehnyt jokaista osaa vaan ostanut ne valmiina (esim ne laakerit) niin niistä tarvitaan myös niiden valmistajan vaatimuksenmukaisuusvakuutus, kärryn valmistajan vakuutus yksinään ei niille riitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3768
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      28
      3078
    3. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      278
      2891
    4. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      7
      1961
    5. 232
      1600
    6. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      6
      1360
    7. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1281
    8. Martinan mies on Suomessa.

      Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      1235
    9. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      4
      1071
    10. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

      Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      32
      1055
    Aihe