Lähihoitaja osti 7 sijoitusasuntoa vuodessa, lama voi alkaa.

Anonyymi-ap

Lainaraha on niin halpaa että asunnon vuokratuotoilla tai pörssiosakkeen pelkillä osingoilla maksaa kaikki lainakulut ja lyhennykset helposti ja päälle jää vielä sievoinen voitto ”kaikkeen kivaan”.

Jokainen voi siis rikastua, kun vaan viitsii ottaa sijoituslainan.

Valitettavasti sijoittaminen ei ole näin helppoa.

Suuri osa näistä uusista ”sijoittajista” tulee tekemään isot tappiot ajan myötä. Sijoitusgurun hymy vaihtuu kyynelkuviin, joita ei tosin tule mediaan, koska tyyperöt näyttävät jälkikäteen idiooteilta.

Pikkuhiljaa kuihtuvat myös erilaiset ”sijoituspodcastit” … tuskimpa kysyntää olisikaan ”pöllöt sijoittaa” tai ehkä pikemminkin ”tollot lottoaa” podcasteille.

Peruskoulussa voisi opettaa hieman enemmän taloudesta ja ainakin sen, ettei ilmaisia lounaita ole. Moni tragedia olisi lievempi silloin.

16

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiedä uutista, mutta alkupääomaa on väkisin pitänyt olla jo tilillä sievoinen summa. Lähihoitajan palkalla ei 7 asunnon lainoja oteta.

    • Anonyymi

      Asuntosijoittaminen on alkuun nollasummapeliä. Kun on lainaa päällä, niin saa juuri ja juuri maksettua kulut nollille. Ajan kuluessa ehkä tienaa.

      Nämä "isot asuntogurut" siis tekee omaisuutta velalla, joka vaatii sen, että velkamäärää kasvatetaan, kun asuntoja ostetaan lisää. Jotta asuntosijoitus pysyisi hyvin plussalla, pitää velan määrää lisätä.

      Jos velkaa ei ota, asuntosijoituksen tuotto on surkea ja velasta on vaikea päästä eroon.
      Toimii paperilla komeasti, mutta käytännössä ei.

      • Anonyymi

        Asuntojijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa.
        Itse aloin sijoittamaan eläketurvaa 15v sitten.
        Sijoittaminen on ollut lievästi (100€/kk) tappiollista tähän saakka.
        Syksyllä on pankkilainet maksettu joten tuotto on 1000€/kk (verotonta).
        Eli jos lakkee nuo vuosien tappiot niin menee 1,5v että saan kuitattua nuo 100€/kk omasta pussista maksamani.
        Sen jälkeen sijoitukseni tuottaa nettoa.
        Tuotto paranee kun 8v päästä alkaa ensimmäisen asunnon yhtiölaina olemaan maksettu.

        Joku pelotteli aikoinaan että asuntojen arvo voi puoliintua.
        En näe siinä muuta ongelmaa kuin että lapseni perivät vähän vähemmän, tuotto pysyy lähes samana.

        Mutta nykyinen kulttuuri mulle kaikki ja heti ei yksinkertaisesti sovellu tuollaiseen 15 - 20v pitkäjänteiseen sijoittamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asuntojijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa.
        Itse aloin sijoittamaan eläketurvaa 15v sitten.
        Sijoittaminen on ollut lievästi (100€/kk) tappiollista tähän saakka.
        Syksyllä on pankkilainet maksettu joten tuotto on 1000€/kk (verotonta).
        Eli jos lakkee nuo vuosien tappiot niin menee 1,5v että saan kuitattua nuo 100€/kk omasta pussista maksamani.
        Sen jälkeen sijoitukseni tuottaa nettoa.
        Tuotto paranee kun 8v päästä alkaa ensimmäisen asunnon yhtiölaina olemaan maksettu.

        Joku pelotteli aikoinaan että asuntojen arvo voi puoliintua.
        En näe siinä muuta ongelmaa kuin että lapseni perivät vähän vähemmän, tuotto pysyy lähes samana.

        Mutta nykyinen kulttuuri mulle kaikki ja heti ei yksinkertaisesti sovellu tuollaiseen 15 - 20v pitkäjänteiseen sijoittamiseen.

        Miten saat asuntosijoituksen tuoton "verottomana". Kaikesta sijoitustoiminnasta menee pääomatulon mukainen vero. Varsinkin siinä vaiheessa, kun lainat on maksettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten saat asuntosijoituksen tuoton "verottomana". Kaikesta sijoitustoiminnasta menee pääomatulon mukainen vero. Varsinkin siinä vaiheessa, kun lainat on maksettu.

        Siis lainan lyhennykset maksetaan jo verotetulla rahalla, niitä ei voi laittaa poistoiksi.
        Nyt kun tuota verotuksen jälkeisiä maksuja ei enään ole niin nehän jää minulle omaan käyttöön.
        Siksi kirjoitin että verottomana kun niistä on jo verot masettu enkä maksa enään uudelleen.
        Eli se 1000€ on puhdasta tuloa eikä niihin enään kohdistu verotusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten saat asuntosijoituksen tuoton "verottomana". Kaikesta sijoitustoiminnasta menee pääomatulon mukainen vero. Varsinkin siinä vaiheessa, kun lainat on maksettu.

        On montakin tapaa, jolla saa vuokratulot laillisesti lähes, tai kokonaan verotta.


    • Anonyymi

      Viimeisen 10 vuoden rahapolitiikka on varmistanut sen, että monet uudet sijoittajat ilman riskianalyysikykyjä ovat tulleet markkinoille ja nälkä on kasvanut syödessä. Tämä on lietsonut hintojen nousua ja luonut kuplan.

      Kun korot ja yhtiövastikkeet nyt nousevat, asunnon vakuusarvo tippuu hintojen laskiessa ja asunto jää vielä ilman vuokralaista, on peli pelattu: pankki vaatii ensiksi lisävakuuksia ja kun niitä ei ole, niin vaihtoehdoksi jää asunnon realisointien aloitus - pilkkahintaan joissakin tapauksissa.

      Todelliset gurut ovat harvinaisuuksia.

      • Anonyymi

        Näin se taitaa olla, monella on se yksi sijoitus muoto. Esim tässä tapauksessa, jos mietitään yhden asunnon hinnaksi 100 000€, olisi varmasti ollut järkevämpää/turvallisempaa sijoittaa useampaan kohteeseen.

        Metsään, vuosituotto n 3-5%/vuosi + metsätilojen jatkuva hinta kehitys.

        Yrityskiinteistöt, vuosituotto 7-11% omien kokemusten perusteella. Vähemmän huolehdittavia asioita + kiinteistöjen arvo nousee varsinkin isoissa kaupungeissa. Ei ole tilaa rakentaa uusi.

        Rahastot+osakkeet.

        20%/sijoitus muoto pääomaa kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se taitaa olla, monella on se yksi sijoitus muoto. Esim tässä tapauksessa, jos mietitään yhden asunnon hinnaksi 100 000€, olisi varmasti ollut järkevämpää/turvallisempaa sijoittaa useampaan kohteeseen.

        Metsään, vuosituotto n 3-5%/vuosi metsätilojen jatkuva hinta kehitys.

        Yrityskiinteistöt, vuosituotto 7-11% omien kokemusten perusteella. Vähemmän huolehdittavia asioita kiinteistöjen arvo nousee varsinkin isoissa kaupungeissa. Ei ole tilaa rakentaa uusi.

        Rahastot osakkeet.

        20%/sijoitus muoto pääomaa kiinni.

        Metsä on kaupunkilaiselle ennemmin harrastus kuin sijoitus, ellei hankintatapa ole esimerkiksi periminen tai joku huippudiili reilusti alle markkinahinnan.

        Sijoitusasuntojen kanssa on tärkeä muistaa, että tyhjiä kuukausia, remonttikuluja tai joku myöhästynyt/maksamaton vuokra tulee joka tapauksessa eteen joskus ja oma talous ei saa siihen kyykätä vaan tähän riittää puskuria.



        Teollisuuskiinteistöt on suuren riskin kohteita ja takaisinmaksuajan tuleekin olla alle 10v tai sopimuksen pitkäaikainen. Tällöinkin riskinä esimerkiksi konkurssi ja tilan soveltumattomuus muille. Lisäksi tila voi yrityksen liiketoiminnan muuttuessa käydä väärän laiseksi ja uudelleen vuokraus ottaa aikaa/vaatii remonttia jne. Eli taloudellista puskuria on hyvä olla enemmän kuin asunnon kohdalla. Parhaimmillaan kyllä huippusijoitus.

        Osakkeet ja rahastot on siitä hyviä, että ne ei pyydä mitään lisää vaikka menisi kuinka huonosti. Isoin riski, että sijoitetun omaisuuden arvo laskee tai menee nollaan. Reilummalla hajautuksella tuskin ainakaan nollaan romahtaa ja todennäköisemmin nousee.


    • Anonyymi

      Oikeasti käsi sydämelle! Kuinka monta sijoitusasuntoa on ostettu käteisellä? Nythän on ilmennyt, että sijoitusasunnot tekee taloyhtiöissä ongelmia hoitamattomien maksujen vuoksi. Jos minulla olisi varaa edes omaan asuntoon, niin en ostaisi kaiken yli jäävällä mitään suoraa ylimääräistä asuntoa!

      • Anonyymi

        Yllättävän moni. Useammin ongelmia tekee ylikallis oma asunto, jota pidetään sijoituksena.


      • Anonyymi

        Sijoitusasuntoa ei kannata ostaa käteisellä. Saat verovähennyksiä ja oman pääoman tuotto on parempi.

        Mihin olet sijoittanut nyt ylijäävän rahan? Itse sijoitan osakkeisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sijoitusasuntoa ei kannata ostaa käteisellä. Saat verovähennyksiä ja oman pääoman tuotto on parempi.

        Mihin olet sijoittanut nyt ylijäävän rahan? Itse sijoitan osakkeisiin.

        Minulla menee ylimääräinen kaljaan. Esim nyt Heineken tuoppi kädessä. 7,5€ ja 5% takuutuotto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sijoitusasuntoa ei kannata ostaa käteisellä. Saat verovähennyksiä ja oman pääoman tuotto on parempi.

        Mihin olet sijoittanut nyt ylijäävän rahan? Itse sijoitan osakkeisiin.

        Sijoitusasunto kannattaa juurikin ostaa käteisellä. Niin olen itse tehnyt, paitsi ekaan asuntoon otin pienen velan.

        Nyt on velkavivuttajat ahdingossa, itsellä ei mitään hätää, voin laskea vuokriakin, jos tarve vaatii, silti on tuotot plussan puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sijoitusasunto kannattaa juurikin ostaa käteisellä. Niin olen itse tehnyt, paitsi ekaan asuntoon otin pienen velan.

        Nyt on velkavivuttajat ahdingossa, itsellä ei mitään hätää, voin laskea vuokriakin, jos tarve vaatii, silti on tuotot plussan puolella.

        No en nyt tiedä onko lainarahalla pelaaja välttämättä ongelmissa.
        Lainarahalla sijoittajaksihan voi alkaa myös sellainen jolla ei ole sitä irtopääomaa.

        Itse aloin velkarahalla asuntosijoittajaksi 15v sitten, tosin rajoitin sijoitukset 4 asuntoon.
        Tarkoitus oli vain ja ainoastaan hankkia lisäturvaa eläkkeelle.
        Syksyllä saan maksettua pankkilainat pois ja tietenkin tasaerälainat oli kyseessä joten joka kuukausi vuodesta toiseen tarkalleen samat lainanhoitomaksut (1035€).

        Tiedän erään sijoittajan joka on nyt ongelmissa kun ei tajunnut uusien asuntojen 2v lyhennysvapaita, vuokratuotto ei vain riitä kaikkiin maksuihin ja kun sitä apua ei edes tule työelämästä niin onglmiahan siitä syntyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en nyt tiedä onko lainarahalla pelaaja välttämättä ongelmissa.
        Lainarahalla sijoittajaksihan voi alkaa myös sellainen jolla ei ole sitä irtopääomaa.

        Itse aloin velkarahalla asuntosijoittajaksi 15v sitten, tosin rajoitin sijoitukset 4 asuntoon.
        Tarkoitus oli vain ja ainoastaan hankkia lisäturvaa eläkkeelle.
        Syksyllä saan maksettua pankkilainat pois ja tietenkin tasaerälainat oli kyseessä joten joka kuukausi vuodesta toiseen tarkalleen samat lainanhoitomaksut (1035€).

        Tiedän erään sijoittajan joka on nyt ongelmissa kun ei tajunnut uusien asuntojen 2v lyhennysvapaita, vuokratuotto ei vain riitä kaikkiin maksuihin ja kun sitä apua ei edes tule työelämästä niin onglmiahan siitä syntyy.

        Ja lainanottohetkellä on vielä voinut olla valheellinen kuva että ymmärtää tuon lyhennysvapaan merkityksen, mutta tulot eivät vain noussutkaan tai menot pienentyneet suunnitellusti. Tiedän useammankin ihmisen jotka on päättänyt säästää vaihtamalla 20te auton 80te autoon, kun sähköautolla on niin halpaa ajaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe