Otetaan uusi alku, suoltaja pitäköön vanhat keskustelut itsellään

Anonyymi-ap

Seuroja keväällä 1990, muistatteko niitä aikoja

Anonyymi-ap
2023-03-18 23:09:33
Ilmoita
Vain 33 vuotta siitä on kulunut, joistakin se tuntuu pitkältä ajalta. Monille puolen ikää. Jeesus taisi elää maan päällä suunnilleen tuon ajan.

Tuli nyt äkisti vaan mieleen, että talviseuroja olivat maaliskuussa 1990 näihin samoihin aikoihin (17.-19. päivä maaliskuuta) pitämässä Lahdessa Eero Halme ja Viljo Oksala.

Ensimmäiset kevätkokoukset tuolloin olivat 1990 Rovaniemi-Kittilä-Pelkosenniemi-Tapionniemi- Salla-Hautajärvi paikoissa ja saarnaajat olivat Sakari Lahtinen ja Pauli Väänänen.

Mihinkään noihin seuroihin en päässyt, vaikka kaikissa toivoisin voineeni olla läsnä.

Muita sen vuoden lähetysmiehiä, joita lämmöllä muistelen:
Eelis Ahonen
Veikko Viljanen
Aaro Hartikka
Pekka Liuksiala
Tapio Laukkanen
Martti Konttori
Einari Koponen
Toivo Vesterinen
Matti Vihermies
Heikki Purtanen
Pekka Toivonen
Seppo Parviainen (jo silloin) (Pihtipudas ja Keitele)
Raimo Haimilahti ( -"-) (Kotka, Imatra ja Lappeenranta Sakari Lahtisen kanssa)

Nousiaisen Einon kuolemastakin on ensi syksynä jo 40 vuotta. Entä Kalle Luoman, jotka kaksi kuitenkin minulle aika voimakkaasti ovat mieleen jääneet. Lähetysmiehinä

2

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ne oli ihania aikoja silloin, mutta oli muutenkin elämässä ja yhteiskunnassa helpompaa, ja oli helpompi hengittää asioita ja elämää. Näin jälkikäteen, kun pohditaan, ei sitä osattu arvostaa.

      Ehkäpä, emme osaa arvostaa myöskään tätä päivää?
      Elämän asiat menevät jatkuvasti hullumpaa suuntaan.

    • Minulle muodostuivat läheisiksi Olavi Simolin jaa Pekka Kumpulainen. Sain olla muutamalla matkalla autokuskina varsinkin Länsi-Inkerin matkoilla. Matka kaikkineen Turusta Tihhkovitsaan kesti melkein kellon ympäryksen, vaikka matka ei ihan niin pitkä olekaan. Siinä ehdimme kesksutella monistakin asioista.
      Eräällä Petroskoin reissulla Einari Koposen piti mennä käymään Tsalnassa. Koska aina pitää mennä kaksin, niin minä sain sen kaksin-paikan Ladan takapenkille. Kävimme siellä kirkolla ja tapasimme myös Juho Pakkarin siellä. Sillä reissulla piipahdimme myös Nurmoilassa, kun Einari oli siellä palvellut aikanaan. Toisella reissulla kävimme Syvärin luostarin pihalla, kun silloin oli Aaro Luoma mukana ja hän oli palvellut Syvärillä. Monet veteraanit halusivat nähdä niitä paikkoja, jossa oli oltu Isänmaan asialla. Viljo Oksala oli jollain Kelton matkalla mukana. Silminnäkijä kertomus kertoo, että rajan tällä puolella Viljo oli kumartanut itään ja sanonut: Kaik on anteeks annettu! Lapsuudesta muistan kotikylältä Kun Iisakki Mielonen tuli ensikertaa Teuvalle, hän ei huomannut vaihtaa Seinäjoella junaa, vaan päätyi Vaasaan. Kyllä hän aikanaan sieltä pääsi perille. Ruokailussa hän tapansa mukaan löi kananmunan veitsellä poikki, mutta sisältö valahtikin hänen housuilleen. Iisakki totesi lakonisesti: Olisi nämä saanut keittää. Kun Mielonen oli karjalaisia, niin hän puhui kai kotonaan ihan kotimurretta. Matkoilla hän pyrki puhumaan kirjakieltä ja se varmaan vaikutti, että julistus oli jylhää ja vakuuttavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe