Pyöräily vs. liikennesäännöt

Mice

Koskeeko pyöräilijää samat liikennesäännöt ja -merkit kuin autoilijaa ajettaessa ajorataa? Tarkoitan lähinnä STOP-merkkiä - onko pakko pysähtyä, sekä kielletyn ajosuunnan merkkiä - saako ajaa vasten. Mitäs meinnaatta? Onko jollakulla varmaa tietoa?

26

2903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?

      STOP-merkistä en tiedä, mutta ainakin itse pysähdyn siinä. Eikä kielletty ajosuunta koske moottoriajoneuvoja ainoastaan?

      • valkoinen pupu

        merkki 311. (ajoneuvolla ajo kielletty, keltainen rinkula punaisen sisällä) kieltää kaikenlaisilla vehkeillä, myös pyörillä, ajamisen.

        merkki 331. (kielletty ajosuunta) kieltää moottoriajoneuvoilla ajamisen.


      • Samat säännöt pätee
        valkoinen pupu kirjoitti:

        merkki 311. (ajoneuvolla ajo kielletty, keltainen rinkula punaisen sisällä) kieltää kaikenlaisilla vehkeillä, myös pyörillä, ajamisen.

        merkki 331. (kielletty ajosuunta) kieltää moottoriajoneuvoilla ajamisen.

        Merkki 331 kieltää kaikilla ajoneuvoilla (auto, moottoripyörä, traktori, mopo, polkupyörä...) ajamisen kyseiseen suuntaan. Eli pyörällä EI saa ajaa yksisuuntaista väärään suuntaan. Muutenkin ainoa ero autoilijaa ja polkupyöräilijää koskevissa säännöissä on (kaupunkiajossa) se, että polkupyörällä saa ajaa pyörätiellä.

        Lisäksi kannattaa muistaa, että autoilijan EI tarvi väistää suojatietä ylittävää / pyörätieltä tulevaa polkupyöräilijää muuta kuin kääntyessään...


      • HyProGlo

        KAIKKI liikennemerkit koskee MYÖS fillaria! Itsekin kerran sain rikesakon kun menin fillarilla yksisuuntaista. =)


      • Tieinsinööri
        Samat säännöt pätee kirjoitti:

        Merkki 331 kieltää kaikilla ajoneuvoilla (auto, moottoripyörä, traktori, mopo, polkupyörä...) ajamisen kyseiseen suuntaan. Eli pyörällä EI saa ajaa yksisuuntaista väärään suuntaan. Muutenkin ainoa ero autoilijaa ja polkupyöräilijää koskevissa säännöissä on (kaupunkiajossa) se, että polkupyörällä saa ajaa pyörätiellä.

        Lisäksi kannattaa muistaa, että autoilijan EI tarvi väistää suojatietä ylittävää / pyörätieltä tulevaa polkupyöräilijää muuta kuin kääntyessään...

        ei se ihan noin mene.

        Pyöräilijän on väistettävä:

        1. Silloin kun pyörätie tai yhdistetty kevyenliikenteen väylä on erillinen risteys= etäisyys yli 12 m siitä ajoradan reunasta johon ko. väylä kuuluu, tai jos ko väylä ei kuulu mihinkään katuun tai yleiseen tiehen.

        2. Tie tai katu, johon ko väylä kuuluu, on liikennemerkillä tai ns vasemmalta tulevan säännöllä väistämisvelvollinen.

        Autoilijan tulee väistää:

        1. Tullessaan risteykseen "väistämisvelvollisuus risteyksessä" merkin takaa risteävää kvl-väylää käyttävää pyöräilijää, jos kvl-väylä jatkuu risteyksen yli.

        2.Kääntyessään (oikealle tai vasemmalle)suoraan menevää pyöräilijää.

        3.Lähestyessään ns. tasa-arvoista risteystä oikealta tulevaa (myös kvl-väylää käyttävää) pyöräilijää.

        Homman juju on siinä, jos ajoradan reunasta on alle 12 m kvl-väylän lähinpään reunaan, kvl-väylä kuuluu ko. tiehen tai katuun, jolloin kvl-väylää käyttävään pyöräilijän sovelletaan samoja sääntöjä kuin ajoradalla kulkevaan. Samalla on huomautettava, että sillä onko suojatieraidat katkaistu vai ei, ei ole merkitystä. Liikennemerkit ratkaisevat.


      • gromit
        Tieinsinööri kirjoitti:

        ei se ihan noin mene.

        Pyöräilijän on väistettävä:

        1. Silloin kun pyörätie tai yhdistetty kevyenliikenteen väylä on erillinen risteys= etäisyys yli 12 m siitä ajoradan reunasta johon ko. väylä kuuluu, tai jos ko väylä ei kuulu mihinkään katuun tai yleiseen tiehen.

        2. Tie tai katu, johon ko väylä kuuluu, on liikennemerkillä tai ns vasemmalta tulevan säännöllä väistämisvelvollinen.

        Autoilijan tulee väistää:

        1. Tullessaan risteykseen "väistämisvelvollisuus risteyksessä" merkin takaa risteävää kvl-väylää käyttävää pyöräilijää, jos kvl-väylä jatkuu risteyksen yli.

        2.Kääntyessään (oikealle tai vasemmalle)suoraan menevää pyöräilijää.

        3.Lähestyessään ns. tasa-arvoista risteystä oikealta tulevaa (myös kvl-väylää käyttävää) pyöräilijää.

        Homman juju on siinä, jos ajoradan reunasta on alle 12 m kvl-väylän lähinpään reunaan, kvl-väylä kuuluu ko. tiehen tai katuun, jolloin kvl-väylää käyttävään pyöräilijän sovelletaan samoja sääntöjä kuin ajoradalla kulkevaan. Samalla on huomautettava, että sillä onko suojatieraidat katkaistu vai ei, ei ole merkitystä. Liikennemerkit ratkaisevat.

        En väitä vastaan, mutta en itse heti löytänyt netistä vahvistusta auto väistää -kohdallesi kolme:

        "3.Lähestyessään ns. tasa-arvoista risteystä oikealta tulevaa (myös kvl-väylää käyttävää) pyöräilijää."

        Nuo esitteenomaiset ohjeet (esim. liikenneturvan sivuilla http://www.liikenneturva.fi/suomi/turvatieto/Pyorailija/pyorsaannot.htm) ei jostain syystä halua juuri tuonlaista esimerkkiä nostaa esille.



        Nyt kiinnostaisi, mistä lähteestä tuon voisi tarkistaa.


      • Autoileva fillaristi
        gromit kirjoitti:

        En väitä vastaan, mutta en itse heti löytänyt netistä vahvistusta auto väistää -kohdallesi kolme:

        "3.Lähestyessään ns. tasa-arvoista risteystä oikealta tulevaa (myös kvl-väylää käyttävää) pyöräilijää."

        Nuo esitteenomaiset ohjeet (esim. liikenneturvan sivuilla http://www.liikenneturva.fi/suomi/turvatieto/Pyorailija/pyorsaannot.htm) ei jostain syystä halua juuri tuonlaista esimerkkiä nostaa esille.



        Nyt kiinnostaisi, mistä lähteestä tuon voisi tarkistaa.

        Tässä tapauksessa sovelletaan normaalia sääntöä, oikealta tulevaa pitää väistää. Tuli se fillari sitten normaalia ajorataa tai kevyen liikenteen väylää. Miksi pyöräilijä olisi poikkeus?

        Eli 'ruotsiksi': "Rechts vor links!"


      • EmJay
        Tieinsinööri kirjoitti:

        ei se ihan noin mene.

        Pyöräilijän on väistettävä:

        1. Silloin kun pyörätie tai yhdistetty kevyenliikenteen väylä on erillinen risteys= etäisyys yli 12 m siitä ajoradan reunasta johon ko. väylä kuuluu, tai jos ko väylä ei kuulu mihinkään katuun tai yleiseen tiehen.

        2. Tie tai katu, johon ko väylä kuuluu, on liikennemerkillä tai ns vasemmalta tulevan säännöllä väistämisvelvollinen.

        Autoilijan tulee väistää:

        1. Tullessaan risteykseen "väistämisvelvollisuus risteyksessä" merkin takaa risteävää kvl-väylää käyttävää pyöräilijää, jos kvl-väylä jatkuu risteyksen yli.

        2.Kääntyessään (oikealle tai vasemmalle)suoraan menevää pyöräilijää.

        3.Lähestyessään ns. tasa-arvoista risteystä oikealta tulevaa (myös kvl-väylää käyttävää) pyöräilijää.

        Homman juju on siinä, jos ajoradan reunasta on alle 12 m kvl-väylän lähinpään reunaan, kvl-väylä kuuluu ko. tiehen tai katuun, jolloin kvl-väylää käyttävään pyöräilijän sovelletaan samoja sääntöjä kuin ajoradalla kulkevaan. Samalla on huomautettava, että sillä onko suojatieraidat katkaistu vai ei, ei ole merkitystä. Liikennemerkit ratkaisevat.

        Okei, tuo väistämisvelvollisuusmerkki (kärkikolmio/STOP-merkki) unohtui, myönnetään. Ratin takana ei ole koskaan unohtunut, oli vaan niin itsestään selvää ettei tullut mieleen tuota juttua kirjoittaessa.

        Sen sijaan tuo kolmoskohta ihmetyttää. Tuollaisesta kahdentoista metrin säännöstä en ole koskaan kuullutkaan, ja täytyy sanoa että kuulostaa minun korvaani hyvin ihmeelliseltä. Tieliikennelain pikaselaus ei selventänyt asiaa, kertoisitko mihin perustat väitteesi?

        Ja yksi seikka unohtui kummaltakin. Tien reunasta lähtevän / pysäköintialueelta tai pihatieltä ym. tulevan autoilijan tulee myös väistää pyöräilijää.


      • gromit
        Autoileva fillaristi kirjoitti:

        Tässä tapauksessa sovelletaan normaalia sääntöä, oikealta tulevaa pitää väistää. Tuli se fillari sitten normaalia ajorataa tai kevyen liikenteen väylää. Miksi pyöräilijä olisi poikkeus?

        Eli 'ruotsiksi': "Rechts vor links!"


      • gromit
        gromit kirjoitti:

        En väitä vastaan, mutta en itse heti löytänyt netistä vahvistusta auto väistää -kohdallesi kolme:

        "3.Lähestyessään ns. tasa-arvoista risteystä oikealta tulevaa (myös kvl-väylää käyttävää) pyöräilijää."

        Nuo esitteenomaiset ohjeet (esim. liikenneturvan sivuilla http://www.liikenneturva.fi/suomi/turvatieto/Pyorailija/pyorsaannot.htm) ei jostain syystä halua juuri tuonlaista esimerkkiä nostaa esille.



        Nyt kiinnostaisi, mistä lähteestä tuon voisi tarkistaa.

        jonka mainitsin niin, että toimii:

        http://www.liikenneturva.fi/suomi/turvatieto/Pyorailija/pyorsaannot.htm

        kas tässä


      • Tieinsinööri
        EmJay kirjoitti:

        Okei, tuo väistämisvelvollisuusmerkki (kärkikolmio/STOP-merkki) unohtui, myönnetään. Ratin takana ei ole koskaan unohtunut, oli vaan niin itsestään selvää ettei tullut mieleen tuota juttua kirjoittaessa.

        Sen sijaan tuo kolmoskohta ihmetyttää. Tuollaisesta kahdentoista metrin säännöstä en ole koskaan kuullutkaan, ja täytyy sanoa että kuulostaa minun korvaani hyvin ihmeelliseltä. Tieliikennelain pikaselaus ei selventänyt asiaa, kertoisitko mihin perustat väitteesi?

        Ja yksi seikka unohtui kummaltakin. Tien reunasta lähtevän / pysäköintialueelta tai pihatieltä ym. tulevan autoilijan tulee myös väistää pyöräilijää.

        On peräisin jo vuosien takaa jossa onnettomuus vietiin muistaakseni korkeimpaan oikeuteen asti ja sen päätöksistähän tulee ns ennakkotapauksia joita sovelletaan sitten myöhemmin eri oikeusasteissa. Nyt en kyllä millään muista millaisesta kolarista tuossa tarkkaan ottaen oli kyse, mutta päätöksessä määriteltiin alle tuon rajan oleva kvl-väylä kuuluvaksi tiehen tai katuun.

        Olet muuten ihan oikeassa tuossa lisäyksessäsi. Hyvä, tarkkana pitää olla!


      • Lexa
        Samat säännöt pätee kirjoitti:

        Merkki 331 kieltää kaikilla ajoneuvoilla (auto, moottoripyörä, traktori, mopo, polkupyörä...) ajamisen kyseiseen suuntaan. Eli pyörällä EI saa ajaa yksisuuntaista väärään suuntaan. Muutenkin ainoa ero autoilijaa ja polkupyöräilijää koskevissa säännöissä on (kaupunkiajossa) se, että polkupyörällä saa ajaa pyörätiellä.

        Lisäksi kannattaa muistaa, että autoilijan EI tarvi väistää suojatietä ylittävää / pyörätieltä tulevaa polkupyöräilijää muuta kuin kääntyessään...

        Autoilijan ei tarvitse väistää pyöräilijää muuten kuin kääntyessään! Tieliiikennelaki tais muuttua joku vuosi sitten...eikös kaikki huomanneetkaan?

        Eli pyöräilijää ei tarvitse väistää...vaikka ajais suojatietä...sen pitää taluttaa, jolloin se on jalankulkija. Ja se vanha pykälä siitä kvl:n jatkumisesta postettiin koska se oli mahdoton tietää jatkuuko vai ei (siis ainakin autoilijalle - ja vielä se 12m!)

        Näin minä muistelen...jos joku muistaa saako pyöräilijä AJAA suojatiellä niin muistuttakaapa...!?


      • Enska
        gromit kirjoitti:

        No, jos halut lähteen säännöstä, että oikealta tulevaa pitää väistää, niin tutki autokoulun oppikirjat. Tai lue tieliikennelaki. Tuollaista itsestäänselvyyttä ei tietenkään ole minnekään nettiin kuvattu.


      • Enska
        Lexa kirjoitti:

        Autoilijan ei tarvitse väistää pyöräilijää muuten kuin kääntyessään! Tieliiikennelaki tais muuttua joku vuosi sitten...eikös kaikki huomanneetkaan?

        Eli pyöräilijää ei tarvitse väistää...vaikka ajais suojatietä...sen pitää taluttaa, jolloin se on jalankulkija. Ja se vanha pykälä siitä kvl:n jatkumisesta postettiin koska se oli mahdoton tietää jatkuuko vai ei (siis ainakin autoilijalle - ja vielä se 12m!)

        Näin minä muistelen...jos joku muistaa saako pyöräilijä AJAA suojatiellä niin muistuttakaapa...!?

        Näinhän monet autoilijat tosiaan tulkitsivat muutaman vuoden takaisen Liikenneharhan kampanjan tieliikennelain (vai -asetuksen) muutoksesta.

        Ainoa muutos joka silloin tuli koskee harvinaista tilannetta, jossa pöyrätie ylittää ajoradan niin että lähettyvillä (tämä tulkittu 12 m:ksi) ei ole risteystä. Malmilla pääradan länsipuolella on tällainen tilanne (kun radan suuntainen tie kurvaa eteläpäässä radasta pois, niin pyörätie ylittää tässä ajoradan). Olen joskus nähnyt pääkaupunkiseudeulla toisenkin vastaavan tapauksen mutta en nyt muista missä se oli. Tässäkään tilenteessa yhdellekään pyöräilijälle ei olisi tullut mieleenkään lähteä ylittämään katua 'etuajo-oikeuden' turvin vanhan lain aikanakaan.

        Pyöräilijä ei toki saa ajaa suojatiellä, mutta jos pyörätie on niin se jatkuu risteyksen yli, siinä suojatien vierellä. Siinä saa tietenkin ajaa.


      • EmJay
        Autoileva fillaristi kirjoitti:

        Tässä tapauksessa sovelletaan normaalia sääntöä, oikealta tulevaa pitää väistää. Tuli se fillari sitten normaalia ajorataa tai kevyen liikenteen väylää. Miksi pyöräilijä olisi poikkeus?

        Eli 'ruotsiksi': "Rechts vor links!"

        Kevyen liikenteen väylää tulevaa pyöräilijää ei tarvi väistää, vaikka tulisi oikealta (ks. poikkeukset muista kirjoituksista). Kyseinen säännös kirjattiin lakiin muutama vuosi sitten. Toheloivat tosin senkin kun laittoivat koskemaan ainoastaan polkupyöriä. Jos kevyen liikenteen väylältä tulee (oikealta) muu ajoneuvo (poliisiauto, auraustraktori tai ym. huoltoajoneuvo) pitää sitä väistää mikäli väylältä tuleville ei ole kolmiota.


      • gromit
        Tieinsinööri kirjoitti:

        On peräisin jo vuosien takaa jossa onnettomuus vietiin muistaakseni korkeimpaan oikeuteen asti ja sen päätöksistähän tulee ns ennakkotapauksia joita sovelletaan sitten myöhemmin eri oikeusasteissa. Nyt en kyllä millään muista millaisesta kolarista tuossa tarkkaan ottaen oli kyse, mutta päätöksessä määriteltiin alle tuon rajan oleva kvl-väylä kuuluvaksi tiehen tai katuun.

        Olet muuten ihan oikeassa tuossa lisäyksessäsi. Hyvä, tarkkana pitää olla!

        ... sillä sen viimeisimmän uudistuksen jälkeen liikenneministeriön ohjeissa sanotaan yksiselitteisesti:

        "Pyöräilijän väistämissäännöt

        Pyöräilijä on tietyissä tilanteissa väistämisvelvollinen. Jokaisen kannattaa selvittää omien pyöräily-reittiensä
        väistämisjärjestelyt ja opettaa ne tarvittaessa myös lapsille.

        Tärkein perussääntö on, että tullessaan pyörätieltä ajoradalle pyöräilijän on aina väistettävä muuta liikennettä, sekä oikealta että vasemmalta tulevaa.

        Sen sijaan kääntyvän auton on aina väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää.

        Risteyksessä autoilijan on väistettävä pyöräilijää myös silloin, jos autoilijalla on liikennemerkillä osoitettu väis-tämisvelvollisuus.

        Jos pyörätietä ei ole ja pyöräilijä ajaa ajoradalla, hänen on noudatettava samoja liikennesääntöjä kuin autojen. Esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä pyöräilijä väistää oikealta tulevaa ajoneuvoa."

        lähde:

        http://www.mintc.fi/www/sivut/suomi/liikennetietoa/ajaoikein/ajaoikein.pdf

        Eli enää ei tarvitse arvioida, risteääkö pyörätie ajoratojen risteyksen yhteydessä vai ei - pyöräilijästä on tehty väistämisvelvollinen aina, kun pyörätie ja ajorata risteävät (pl. mainitut kaksi tapausta).

        Tähän liityen muuten: oikealta tulevaa pyöräKAISTAA käyttävää pyöräilijää sitten taas tuleekin väistää.

        "Pyöräkaista on vain polkupyörille ja mopoille varattu ajoradan osa, joka on selvästi merkitty tiehen. Pyöräkaistaa tai ajorataa ajavalla pyöräilijällä on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muillakin ajoneuvoilla."


      • Nippon
        gromit kirjoitti:

        ... sillä sen viimeisimmän uudistuksen jälkeen liikenneministeriön ohjeissa sanotaan yksiselitteisesti:

        "Pyöräilijän väistämissäännöt

        Pyöräilijä on tietyissä tilanteissa väistämisvelvollinen. Jokaisen kannattaa selvittää omien pyöräily-reittiensä
        väistämisjärjestelyt ja opettaa ne tarvittaessa myös lapsille.

        Tärkein perussääntö on, että tullessaan pyörätieltä ajoradalle pyöräilijän on aina väistettävä muuta liikennettä, sekä oikealta että vasemmalta tulevaa.

        Sen sijaan kääntyvän auton on aina väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää.

        Risteyksessä autoilijan on väistettävä pyöräilijää myös silloin, jos autoilijalla on liikennemerkillä osoitettu väis-tämisvelvollisuus.

        Jos pyörätietä ei ole ja pyöräilijä ajaa ajoradalla, hänen on noudatettava samoja liikennesääntöjä kuin autojen. Esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä pyöräilijä väistää oikealta tulevaa ajoneuvoa."

        lähde:

        http://www.mintc.fi/www/sivut/suomi/liikennetietoa/ajaoikein/ajaoikein.pdf

        Eli enää ei tarvitse arvioida, risteääkö pyörätie ajoratojen risteyksen yhteydessä vai ei - pyöräilijästä on tehty väistämisvelvollinen aina, kun pyörätie ja ajorata risteävät (pl. mainitut kaksi tapausta).

        Tähän liityen muuten: oikealta tulevaa pyöräKAISTAA käyttävää pyöräilijää sitten taas tuleekin väistää.

        "Pyöräkaista on vain polkupyörille ja mopoille varattu ajoradan osa, joka on selvästi merkitty tiehen. Pyöräkaistaa tai ajorataa ajavalla pyöräilijällä on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muillakin ajoneuvoilla."

        suojatiellä kävellään. Eli jos ei ole pyörätienjatkoa risteyksessä pyöräilijän on käveltävä yli ja asia on sitten aivan toinen.


      • gromit
        Nippon kirjoitti:

        suojatiellä kävellään. Eli jos ei ole pyörätienjatkoa risteyksessä pyöräilijän on käveltävä yli ja asia on sitten aivan toinen.

        Ohessa copypastea samasta opuksesta kuin aiempikin:

        "Suojatiellä pyöräily

        Jos suojatie on pyörätien jatkeena, silloin myös suojatiellä saa pyöräillä. Muussa tapauksessa pyörä on talutettava suojatien yli. Tämä koskee myös lapsia, jotka tulevat jalkakäytävältä suojatielle."

        Toki silloin, kun pyöräilijä taluttaa pyörää, hän onkin jalankulkija, jolle autoilijan on annettava esteetön kulku suojatiellä.

        Tämä oikeus ajaa suojatietä pitkin, milloin se on pyörätien jatkeena, ei kuulemma ole riippuvainen suojatien ajoratamerkinnöistä; ajaa voi, jos em. ehto täyttyy, eli jos suojatie on pyörätien jatkeena.

        Tätäkin sääntöä vasten olisi kohtuutonta vaatia autoilijaa liikennetilanteessa päättelemään, milloin joku suojatie onkin myös pyörätien jatkumo, ja edelleen silloin väistämään oikealta tulevaa pyöräilijää, kun toisessa tapauksessa pyöräilijällä ei olisi oikeutta ylittää ajorataa lainkaan ajamalla (vaan olisi talutettava).

        Keskustelu jatkunee...


      • Lexa
        gromit kirjoitti:

        ... sillä sen viimeisimmän uudistuksen jälkeen liikenneministeriön ohjeissa sanotaan yksiselitteisesti:

        "Pyöräilijän väistämissäännöt

        Pyöräilijä on tietyissä tilanteissa väistämisvelvollinen. Jokaisen kannattaa selvittää omien pyöräily-reittiensä
        väistämisjärjestelyt ja opettaa ne tarvittaessa myös lapsille.

        Tärkein perussääntö on, että tullessaan pyörätieltä ajoradalle pyöräilijän on aina väistettävä muuta liikennettä, sekä oikealta että vasemmalta tulevaa.

        Sen sijaan kääntyvän auton on aina väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää.

        Risteyksessä autoilijan on väistettävä pyöräilijää myös silloin, jos autoilijalla on liikennemerkillä osoitettu väis-tämisvelvollisuus.

        Jos pyörätietä ei ole ja pyöräilijä ajaa ajoradalla, hänen on noudatettava samoja liikennesääntöjä kuin autojen. Esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä pyöräilijä väistää oikealta tulevaa ajoneuvoa."

        lähde:

        http://www.mintc.fi/www/sivut/suomi/liikennetietoa/ajaoikein/ajaoikein.pdf

        Eli enää ei tarvitse arvioida, risteääkö pyörätie ajoratojen risteyksen yhteydessä vai ei - pyöräilijästä on tehty väistämisvelvollinen aina, kun pyörätie ja ajorata risteävät (pl. mainitut kaksi tapausta).

        Tähän liityen muuten: oikealta tulevaa pyöräKAISTAA käyttävää pyöräilijää sitten taas tuleekin väistää.

        "Pyöräkaista on vain polkupyörille ja mopoille varattu ajoradan osa, joka on selvästi merkitty tiehen. Pyöräkaistaa tai ajorataa ajavalla pyöräilijällä on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muillakin ajoneuvoilla."

        Copy paste:
        Tärkein perussääntö on, että tullessaan pyörätieltä ajoradalle pyöräilijän on aina väistettävä muuta liikennettä, sekä oikealta että vasemmalta tulevaa.

        Eli hyppää pois pyörän selästä = jalankulkija

        Poislukien sitten se pyöräkaista ynnä kääntymiset...


      • Harmaasilmä
        gromit kirjoitti:

        Ohessa copypastea samasta opuksesta kuin aiempikin:

        "Suojatiellä pyöräily

        Jos suojatie on pyörätien jatkeena, silloin myös suojatiellä saa pyöräillä. Muussa tapauksessa pyörä on talutettava suojatien yli. Tämä koskee myös lapsia, jotka tulevat jalkakäytävältä suojatielle."

        Toki silloin, kun pyöräilijä taluttaa pyörää, hän onkin jalankulkija, jolle autoilijan on annettava esteetön kulku suojatiellä.

        Tämä oikeus ajaa suojatietä pitkin, milloin se on pyörätien jatkeena, ei kuulemma ole riippuvainen suojatien ajoratamerkinnöistä; ajaa voi, jos em. ehto täyttyy, eli jos suojatie on pyörätien jatkeena.

        Tätäkin sääntöä vasten olisi kohtuutonta vaatia autoilijaa liikennetilanteessa päättelemään, milloin joku suojatie onkin myös pyörätien jatkumo, ja edelleen silloin väistämään oikealta tulevaa pyöräilijää, kun toisessa tapauksessa pyöräilijällä ei olisi oikeutta ylittää ajorataa lainkaan ajamalla (vaan olisi talutettava).

        Keskustelu jatkunee...

        Jos kärkikolmio on risteyksessä ennen suojatietä, on hyvin
        todennäköistä, että kyseinen suojatie on osa kevyenliikenten
        väylää. Ja kun autoilija hiljentää siihen risteykseen ja katsoo,
        onko suojatielle tulossa joku, voi hän myös katsoa, näkyykö
        kevyenliikenteen väylän merkkejä. Ne kun ovat ihan siinä
        risteyksessä. Toisaalta, monikaan autoilija ei hiljennä
        siinä ennen suojatietä.


    • S

      kaikilla samat säännöt ajoradalla ainakin! vituttaa kyllä jalankulkijat ja pyöräilijät ym... menevät punaisia päin ja kaikkee muuta. Ruvetaanko autoilijatkin ajaamaan yhtä usein punasia päin ja kun punaset vaihtuu nii eiku käännetään jalkakäytävälle se oiski hauskaa ku autot ajaisivat pyöräilijän peräässä jalkakäytävälle ettei tarvitsisi valoihin jäädä tuhraamaan. vai mitä?

      • huomannut

        että autoilijathan ajavat päin punaisia ihan surutta. Kiva pelotella näitä punaisia päin rauhallisesti ajavia kun on jalkaisin liikenteessä ja valot vaihtuu... Tai autollakin se toimii ihan mukavasti. Autoille noissa valoissa on pidempi turvaväli kuin jalankulkijoille.

        Itse suosin hyppäänkö konepellille taktiikkaa :) Hienoja ilmeitä kuskeilla... Samoin jos joku idiootti liuttaa autoaan valoissa suojatielle niin painun aiva keulaa hipoen ohi ja nitkautan jalkaa... Kuski luulee että se on liuttanut päälleni :) Hhehhhehheeeee


    • Fillaroiva autoilija

      Kyllä pääsääntöisesti pyöräilijää koskevat samat liikennesäännöt kuin muitakin. Stop-merkki on stopmerkki fillaristillekin ja kielletty ajosuunta on kielletty ajosuunta.

      Yksisuuntaisella kadulla saattaa kuitenkin olla liikennemerkein osoitettu pyörätie jossa saa ajaa 'vastavirtaan'. Suomessa oleva käytäntö, että pyörätiet ovat yleensä kaksisuuntaisia vaikka ajoradan kummallakin puolella olisi omansa, on kieltämättä sekava.

      Liikenteessähän ei periaatteessa ole kellään oikeuksia, ainoastaan velvollisuuksia (vrt. ent. etuajo-oikeus on nykyisin vastapuolen väistämisvelvollisuus). Silti nimenomaan pyöräilijän kohdalla 'oikeuksista' on aivan turha puhuakaan. Pyörän selkään hyppäävä autoilija saa varautua melkoiseen reality-checkiin!

      Esimerkiksi 'etuajo-oikeutetun' tien laidassa pyörätietä painava fillaristi saa joka ikisessä risteyksessä varoa kaikista neljästä ilmansuunnata tulevia autoja. Siinä saa pää pyöriä ennen risteystä, varsinkin jos sattuu vielä olemaan loiva alamäki, eli vauhti nousee jopa lähelle kolmeakymppiä. Sääntöjen mukaanhan fillaristin ei tarvitsisi väistää ketään, lasketella vaan menemään, todellisuus on ikävä kyllä jotakin aivan muuta.

      Niin, ja selvennykseksi vielä, pyörätiet pääsääntöisesti ovat nimenomaan näiden pääväylin, eli n.s. etuajo-oikeutettujen, katujen varsilla.

      • Harmaasilmä

        Poliisi tulkitsee pyöräilijän pysähtyneeksi vain silloin,
        jos hän pysähtyessään laskee toisen jalan polkimelta maahan.
        Eli puolen sekunnin tasapainottelua paikallaan olevan
        pyörän päällä ei lasketa pysähtymiseksi.

        Sain kerran tuhannen markan käteiskorvauksen autoilijalta,
        joka ajoi eteeni kolmion takaa. Itse olin liikkeellä
        polkupyörällä pyörätiellä. Hän itse antoi rahat, jotta
        en soittaisi poliisia paikalle. Pyöräni korjaus maksoi
        noin 180 markkaa, eli sain ihan mukavat "kipurahat" :)


      • Nippon

        Kuule fillarilähetti. Risteykseen tultaessa jokaisen tiellä liikkujan täytyy käyttää äärimmäistä varovaisuutta. Se tarkoittaa myös että hidastetaan vähän ja annetaan muille mahd huomata pyöräilijöitä. Tiesitkö että kun tulet suojatien kohdalle missä ei ole pyörätien jatketta niin sun pitää hypätä pyöränselästä veks ja kävellä yli. Suojatiellä kävellään eikä muuta. Esim jos ajat pyörätiellä ja auto haluaa kääntyä oikealle sun eteen ja sinä jatkat suoraan niin suojatiellä kävelet. Jos ajat auton alle olet osasyylinenn kanssa. Harva pyöräilijä sen tietää ja toinen jos ajat pyörällä autojen seassa ja on punaiset valot niin pysy siinä kanssa. Älä jumalauta lähde sitten suojatielle kun jalankulkijoille tulee vihreätä.


      • Jannu
        Nippon kirjoitti:

        Kuule fillarilähetti. Risteykseen tultaessa jokaisen tiellä liikkujan täytyy käyttää äärimmäistä varovaisuutta. Se tarkoittaa myös että hidastetaan vähän ja annetaan muille mahd huomata pyöräilijöitä. Tiesitkö että kun tulet suojatien kohdalle missä ei ole pyörätien jatketta niin sun pitää hypätä pyöränselästä veks ja kävellä yli. Suojatiellä kävellään eikä muuta. Esim jos ajat pyörätiellä ja auto haluaa kääntyä oikealle sun eteen ja sinä jatkat suoraan niin suojatiellä kävelet. Jos ajat auton alle olet osasyylinenn kanssa. Harva pyöräilijä sen tietää ja toinen jos ajat pyörällä autojen seassa ja on punaiset valot niin pysy siinä kanssa. Älä jumalauta lähde sitten suojatielle kun jalankulkijoille tulee vihreätä.

        Idiootti-Nippon luuli osaavansa liikennesäännöt ja kirjoitti näin:

        "Tiesitkö että kun tulet suojatien kohdalle missä ei ole pyörätien jatketta niin sun pitää hypätä pyöränselästä veks ja kävellä yli. Suojatiellä kävellään eikä muuta. Esim jos ajat pyörätiellä ja auto haluaa kääntyä oikealle sun eteen ja sinä jatkat suoraan niin suojatiellä kävelet. Jos ajat auton alle olet osasyylinenn kanssa."

        Toivottavasti et ole tappanut yhtään pyöräilijää, saatanan tanopää. Kun suojatie on pyörätien jatke, pyöräilijä saa ajaa sitä pitkin. Jos ajan suoraan pyörätiellä ja auto haluaa kääntyä oikealle mun eteen ja jatkan suoraan, AUTOILIJALLA ON VÄISTÄMISVELVOLLISUUS! Takaisin autokouluun!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7706
    2. 107
      5888
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5147
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4516
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2947
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2898
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2036
    Aihe