Ammattilaiset auttakaa. Olen juuri perustanut yrityksen (avoin yhtiö) ja olen törmännyt nettovarallisuuteen. Mitä kaikkea siihen lasketaan? Olen koittanut netistä kaivaa tietoa Verottajan syventäviä ohjeita myöten, mutta en tunnu ymmärtävän.
Siis varallisuuden mielestäni ymmärrän, mitä siihen lasketaan. Mutta ne velat..
Esimerkiksi lasketaanko velkoihin
-työkone, jonka olen ostanut osamaksulle ja sen velka näkyy siis vieraassa pääomassa, lainat rahoituslaitoksilta
-arvonlisäverovelka muissa veloissa
-siirtovelat esim. Tyel velka ja työttömyysvakuutusvelka, muut esim. mahdolliset menojen jaksotukset
-ostovelat
-ennakonpidätysvelka, sv-maksuvelka
Kiitos avusta!
Yrityksen nettovarallisuus
6
174
Vastaukset
- Anonyymi
Tuota työkoneen osamaksuvelan jaottamista eri vuosille, sellaista ei ole itsellä tullut vastaan.
Muuten periaate nettovarallisuuden laskemiseksi on aika yksinkertainen
VARAT
Pitkävaikutteiset menot
Koneet ja kalusto
Käyttöomaisuus yhteensä
Aineet ja tarvikkeet
Keskeneräiset tuotteet
Valmiit tuotteet
Myyntisaamiset
Lainasaamiset
Rahat, kassa
Pankkisaamiset
VELAT
Joukkovelkakirjalainat
Lainat rahoituslaitoksilta
Ostovelat
Velat osakkaille
Siirtovelat
Muut velat
Tilikartassa voi olla monen muunkin nimistä velkaa ja varallisuutta, mutta tuo on peruskirjanpito-ohjelmassa ollut, ja siitä vielä yksinkertaistettu runko.
Nuo velat ja varat vähennetään toinen toisistaan, ja katsotaan tuleeko positiivinen vai negatiivinen nettovarallisuus veroilmoitukseen laitettavaksi. - Anonyymi
https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/liikkeen-tai-ammatinharjoittaja/nettovarallisuus/miten-nettovarallisuus-lasketaan/
Nettovarallisuuslaskelmassa ei oteta huomioon kirjanpitolain (5. luvun 18 §) mukaisia laskennallisia verosaamisia eikä laskennallisia verovelkoja. Nettovarallisuuslaskelman ulkopuolelle jäävät myös mahdolliset tuloverovelat, joita ei ole määrätty maksettavaksi. - Anonyymi
Yrityksesi on pa. Suosittelen konkurssimenettelyä.
- Anonyymi
Normaalilta lainaneuvottelulta tuo kuulostaa. Mahdollinen lainanantaja saattaa kysellä tuommoista nettovarallisuuden lukemaa.
Noin 95%:ssa tapauksia ne eivät kuitenkaan anna lainaa sen lukeman perusteella. Viime kädessä tarvitaan ja kysytään aina kuitenkin reaalivakuuksia tai takajien allekirjoituksia.
- Anonyymi
Kiitos vastauksista, luulenpa että nyt meni kaaliin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851