Oon viemässä purjevenettäni Turkuun, mutta asun itse kauempana. Hallipaikat talvisäilytykseen näyttävät olevan tiukassa tai erittäin kalliita. Jos säilyttää venettä ulkona pressun alla, kuinka usein olisi hyvä käydä katsomassa venettä talven aikana?
Talvisäilytys pressun alla: kuinka usein täytyy käydä katsomassa venettä?
14
85
Vastaukset
- Anonyymi
Tuo on hyvä kysymys, jota monet Lauttasaaren rannalla venettään säilyttävät eivät ole kysyneet.
Siellä on vuosien saatossa saanut nähdä monenlaista lepatusta D.
Minulla oli vuosia sitten yli 300 kilometriä talvisäilytyspaikalle matkaa.
Sen takia piti peittely tehdä erittäin huolellisesti, jotta pressuhuolet sai pidettyä minimissään.
Kyseessä oli alle 30 jalan purjevene, jonka kannelle tein puusta jyrkkälappeisen telineen.
Käytin 650g/2m vahvaa pressua ja 10mm kiinnitysnarut jokaiseen kiinnitysrenkaaseen.
Lisäksi siellä oli pitkät laudat alhaalla jakamassa kuormia.
Tuo talvehtimispaikka oli minulla 14 vuotta. Kertaakaan ei niitä pressuja tarvinnut käydä talvella korjailemassa.
Paikka oli rannalla ja tuulisella paikalla luoteistuulelle.
Tuo säilytystapa on mahdollista kun tekee vahvan rungon ja jyrkän lappeen, sekä käyttää painavaa pressua.
Reiska2K- Anonyymi
Kiitos hyvästä vastauksesta! Ehkä tuon ulkosäilytyksenkin uskaltaisi ottaa, kun käyttäisi pressun laittoon erityistä huolellisuutta. Minulla on Turkuun 8 tunnin ajomatka, joten monta kertaa talvessa ei passaisi käydä.
- Anonyymi
Minulla matkaa vain 20km veneelle, mutta on sekin sen verran, että ihan joka päivä ei jaksa veneellä käydä..
Ekassa kommentissa ihan asiaa, etten sitä toista.
Eka kiinnitys painavalla pressulla kuntoon. Älä edes harkitse kevuitä pressuja, vaikka muka olisivat miten kestäviä. Ne repeävät lopulta AINA.
Ja kun tulee syksyn eka kunnon tuuli (yli 10 m/s), niin silloin satamaan katsomaan miten pressu pysyy! Tyynellä on vaikea kuvitella, miten iso voima tuulessa on, ja mihin kaikkialle se vaikuttaa. Kriittisiin kohtiin tuplaköysi/kiinnitys.
Useamman vuoden kokemuksella: tämän jälkeen pitää. Ihan ilkivaltariskin takia veneellä kannattaa käydä muutaman kerran talvessa (tai valvontakamera sopivasti sijoitettuna voisi riittää), mutta pressua ei tarvitse ekan tuulen jälkeen enää korjailla. - Anonyymi
Jos telakan pihalla säilytät niin joku lähempänä asuva ja useammin paikalla käyvä pressunaapuri voi parantaa yöuntasi vaikkapa lähettämällä muutaman kuvan tilanteesta. Kenties fiksata pienet repsotuksetkin.
- Anonyymi
Viet kaupalliselle telakalle ja sovit tsekkauksen palveluna tai ostat veneen peiteltynä, niin tsekkaus kuuluu palveluun.
Nuo kunnalliset ovat pitkänmatkalauselle ongelma, sillä spurgu voi pesiä alukseesi ja se on sitten moro! - Anonyymi
Kamala ongelma tuosta pressusta ja sen talvehtimisesta veneen päällä. Itse olen ratkaissut tuon ongelman hyvin yksinkertaisesti etten enää käytä pressua. Koitin pressuja aikanaan viritella, mutta ei se koskaan kestänyt ja pressun narut hikkasivat veneen kyljet himmeiksi ja naruja pitkin valunut sulavesi vielä toi hinkattuihin pintoihin tumman noki patinan, jonka kiillotukseen joutui käyttämään aikaa ja vaivaa aivan turhaa. Vene on ollut nyt pressutta liki 30 vuotta enkä ole vieläkään havainnut tuosta aiheutuneita ongelmia tai haittoja.
Oli vene peitetty tai ei niin kylkien puhdistus, kiillotus ja vahaus on joka tapauksesa tehtävä, joten peittämättä säästää pressun hinnan lisäksi sen asettamiseen kuluneen ajan.- Anonyymi
En minäkään välitä koko ###%?#:n pressusta, mutta olen antanut itselleni kertoa, että jäätyvä sade- tai sulamisvesi valuu pieniin rakoihin ja koloihin, ja jäätyessään laajentaa ne hajalle?
.. jolloin vene on toukokuussa reikäjuustoa.
Mutta onko jollain heittää faktaa tähän, että onko näin? - Anonyymi
Riippuu veneestä. Joissain veneissä hajoaa kansi jos koko talven lumikuorma jää sen varaan. Eli kannen lujuutta ei ole mitoitettu suomalaiseen lumikuormaan. Ja vaikka kansi kestäisi voi pukin ja venene väliset kuormat olla silloin liian suuria.
- Anonyymi
Tuo tietysti koskee vain muoviveneitä. Tiikkikanttakaan en jättäisi lumen alle. Kevytpressut kestivät pari kolme vuotta tuulista riippuen, omassani tahtoi jäädä lunta päälle, siksi kannatti käyttää painoja pressua kiristämässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo tietysti koskee vain muoviveneitä. Tiikkikanttakaan en jättäisi lumen alle. Kevytpressut kestivät pari kolme vuotta tuulista riippuen, omassani tahtoi jäädä lunta päälle, siksi kannatti käyttää painoja pressua kiristämässä.
Ei ne kevytpressut kestä kookaassa veneessä edes yhtä talvea. Kätevää tietenkin jos on sellainen vene jonka voi heittää talveksi ympäri niin ei tarvitse sitten pressuja lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu veneestä. Joissain veneissä hajoaa kansi jos koko talven lumikuorma jää sen varaan. Eli kannen lujuutta ei ole mitoitettu suomalaiseen lumikuormaan. Ja vaikka kansi kestäisi voi pukin ja venene väliset kuormat olla silloin liian suuria.
Oh hoh!
En ole vielä koskaan nähnyt miehen tippuvan kannen läpi, kun +100kg äijä kävelee kannella ja on siis välillä yhdellä jalalla.
Saa olla aikamonta metriä lunta, että saadaan sama pintapaine aikaan, kun ukon yhdessä jalassa +100kg.
- Anonyymi
Kymmeniä vuosia veteen tukeutuvien ajoneuvojen kanssa tekemisissä olleena voisin sanoa, että pressun alla säilyttäminen on yleisesti käytetty menetelmä, jos halliin ei erinäisten syiden takia pääse.
Venettä jossa on puurakenteinen kansi tai hytti, niin sellainen on pakko saada säältä suojaan - siitä ei pääse mihinkään, jos ne rakenteet aikoo pitää asiallisessa kunnossa.
Täysin muovinen tai teräsrakenteinen vene ”saattavat” säilyä ilman peittoa, mutta ainakin kaupunkien lähellä saasteet tekevät niistä karmean näköisiä.
Eikä ole mahdotonta, etteikö vesi löytäisi tiensä rakenteisiin.
Jos haluaa tutustua näihin taivaan alla ilman kunnollista suoja pidettyihin veneisiin, niin Nettiveneen sivuilla on runsaasti esimerkkejä tuosta käytännöstä. - Anonyymi
Minä käyn päivittäen seurustelemassa veneeni kanssa ja lohdutan sitä pitkittyneestä talvesta. Muutama purkki kaljaa tuossa menee mutta veneeni ymmärtää tuskani ja hyväksyy lohduksen sanani.
Jos huomenna ei ole korkeaa kinosta niin menen lohduttamaan venettäni. Muuten menen HSK:n kapakkaan lohduttamaan itseäni. - Anonyymi
Ei tuohon kysymykseen ole mitään yksiselitteistä vastausta. Jos vene seisoo tukevalla pukilla ja on hyvin peitelty, eikä pelkää ilkivaltaa, niin mikäs sillä siellä olisi hätänä? Jos taas peittely on vähän sinnepäin, kuten monella näyttää olevan, niin keleistähän se riippuu milloin pitää käydä.
Käyn toisinaan veneellä sisähommia tekemässä, mutta eipä ole koskaan ollut pressussa tms mitään korjattavaa. Olen rakentanut tukevan pressukatoksen, jossa raskas pressu. Katon kulma on niin loiva, että lunta jää sinne, mikä on vain hyvä asia - ei paljon tuuli heiluttele, kun mökki lumineen painaa ties mitä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133768Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283078Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2782891Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71961- 2321600
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61360- 751281
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2021235Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41071Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi321055