Karjuva pula osaavista työnantajista

Anonyymi-ap

Osaajapula ei helpotu. Suomalaisista taksialan työntekijöistä 98 % kertoo vaikeuksistaan löytää tarvittavaa osaamista työnantajilta.

Osaajapulan taustalla on työn murros, joka on laaja ja monitahoinen ilmiö. Työn murros muuttaa ammattirakenteita, osaamisvaatimuksia ja työympäristöjä sekä vaikuttaa vaadittavan osaamisen tasoon ja kohdentumiseen korostaen entisestään jatkuvaa oppimista.

Valitettavasti taksialan yrityksissä on osaamaton ja kouluttamaton väki, joka elää menneisyydessä. Heillä ei ole alkeellisiakaan tietoja liiketoiminnasta ja työvoiman rekrytoinnin vaatimuksista.

12

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taksitoiminnassa kyse on ammatinharjoittamisesta, eikä yritystoiminnasta. Ammatinharjoittaja harjoittaa ammattiaan eli myy itseään. Siitä hänelle maksetaan hänen tasonsa mukaista korvausta. Ei hänestä ole työnantajaksi koskaan.

      Useimmat taksiyrittäjät ovat alustayhtiöiden "lähettipoikia", kuten Taksi Helsingin, Taksi Tampereen, Uberin, Lähitaksin, 02taksin jne. renkejä.

      Välitysyhtiöt ovat hinnoitelleet taksiyrittäjien ammatinharjoittamisen arvon. Sen vuoksi ainoa mahdollisuus on ajaa itse, koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen.

      Ei duunari ole työnantaja. Taksiyrittäjä on omalla veronumerolla toimiva välityskeskuksien työläinen.

      • Anonyymi

        Ei taksiyrittäjä ole välityskeskuksen työläinen, ei välityskeskus omista autoasi !


      • Anonyymi

        "koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen. " Tässä kiteytyy koko taksiala . Taksitaksat ovat niin surkeita, ettei todellista liiketoimintaa synny. Joskus aikoinaan parturien hiustenleikkuun hinta ja taksin lähtöraha menivät " käsi kädessä" , mutta nykyään et alle kolmenkympin saa miesten hiustenleikkuuta muilta kuin mamuilta, ilman kuittia ja käteisellä. Taksin lähtöraha on 4:70 eur.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen. " Tässä kiteytyy koko taksiala . Taksitaksat ovat niin surkeita, ettei todellista liiketoimintaa synny. Joskus aikoinaan parturien hiustenleikkuun hinta ja taksin lähtöraha menivät " käsi kädessä" , mutta nykyään et alle kolmenkympin saa miesten hiustenleikkuuta muilta kuin mamuilta, ilman kuittia ja käteisellä. Taksin lähtöraha on 4:70 eur.

        Starbucks Latte tai Cappuccino on 5,20€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taksiyrittäjä ole välityskeskuksen työläinen, ei välityskeskus omista autoasi !

        Ei Wolttikaan omista lähettien autoja tai polkupyöriä. Samanlaisia juoksupoikia kuin taksiyrittäjät.


    • Anonyymi

      Kannattaa nyt erottaa kaksi taksialan yrittäjäkuntaa toisistaan. Toinen on se, jotka olivat alalla jo ennen lakiuudistusta. He ovat niitä perinteisiä alalla olevia, tosin sieltä hiljalleen katoavia. Toinen on alle 2018 jälkeen tulleet. Molemmat ovat alan yrittäjiä, mutta mikä ero näillä on? Niillä on ero, kuin yöllä ja päivällä.

      Perinteiset yrittäjät katsoivat tämän maahanmuuttaja kuljettajakortin ja ennen lakimuutosta ja totesivat, ettei se toimi. Nyt he ajavat itse ja auto seisoo muut ajat, koska luotettavaa työvoimaa ei ole enää saatavissa. Eli heillä on selkärankaa.

      Ne, jotka ovat aloittaneet alalla yrittäjinä lakiuudistuksen jälkeen ovat 99% maahanmuuttaja. Heille järjestelmä tuottaa kuljettajia. Tämä on luonnollista, koska he "puhuvat" samaa kieltä.

      Otetaan vielä pari esimerkkiä pääkaupunkiseudulta. Lähitaksin yrittäjäksi pääsee nykyään ostamalla palvelusopimuksen muutamalla tuhannella, vaikka ei olisi ajanut vuoroakaan Lähitaksin kuljettajana. Taksi Helsinkiin yrittäjäksi päästäkseen on ostettava kymmenien tuhansien arvoinen yhtiön osake. Mitä veikkaatte, kumpi yhtiö vajoaa ja kumpi pärjää?

      • Anonyymi

        Yrittäjät ajavat itse ja auto seisoo muut ajat, koska välitysyhtiöiden määräämällä alihinnoittelulla ei ole mahdollista koskaan palkata työvoimaa laillisin ehdoin.

        Mitä tulee välityssopimuksiin, niin ne ovat maksuttomia. Välitysyhtiöt tekevät sopimuksia suoraan yrittäjien kanssa. Tietenkin arvottoman sopimuksen myynti typeryksille on kannattavaa "tyhjän myymistä".

        Taksi Helsinki ja Lähitaksi ovat alustayhtiöitä, kuten Uber, Yango, Wolt jne. Ne pärjäävät hyvin, niin kauan kuin ne pystyvat hyväksikäyttämään hyväuskoisia ihmisiä..


    • Anonyymi

      Osaajapulaan vastaamiseksi on tarpeen rekrytoida alalle ulkomailta uusia osaajia joko yrittäjiksi tai töihin. Tällä hetkellä kansainvälisen työvoiman osuus taksi-alan työpaikoilla on vielä suhteellisen alhainen, muutamia prosentteja. On kuitenkin todennäköistä, että osuudet tulevat selvästi kasvamaan tulevina vuosina. Alan tervehdyttämiseksi tarvittaisiin tuhansia ulkomaisia osaajia yrittäjiksi. Heidän ahkeruus ja rehellisyys toisi luottamuksen takaisin takseihin.

    • Anonyymi

      Vitivalkoinen Mersu kelpaa, ei muu.
      nim. Asiakas

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1662
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      911
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      811
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      738
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      730
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      700
    Aihe