Karjuva pula osaavista työnantajista

Anonyymi-ap

Osaajapula ei helpotu. Suomalaisista taksialan työntekijöistä 98 % kertoo vaikeuksistaan löytää tarvittavaa osaamista työnantajilta.

Osaajapulan taustalla on työn murros, joka on laaja ja monitahoinen ilmiö. Työn murros muuttaa ammattirakenteita, osaamisvaatimuksia ja työympäristöjä sekä vaikuttaa vaadittavan osaamisen tasoon ja kohdentumiseen korostaen entisestään jatkuvaa oppimista.

Valitettavasti taksialan yrityksissä on osaamaton ja kouluttamaton väki, joka elää menneisyydessä. Heillä ei ole alkeellisiakaan tietoja liiketoiminnasta ja työvoiman rekrytoinnin vaatimuksista.

12

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taksitoiminnassa kyse on ammatinharjoittamisesta, eikä yritystoiminnasta. Ammatinharjoittaja harjoittaa ammattiaan eli myy itseään. Siitä hänelle maksetaan hänen tasonsa mukaista korvausta. Ei hänestä ole työnantajaksi koskaan.

      Useimmat taksiyrittäjät ovat alustayhtiöiden "lähettipoikia", kuten Taksi Helsingin, Taksi Tampereen, Uberin, Lähitaksin, 02taksin jne. renkejä.

      Välitysyhtiöt ovat hinnoitelleet taksiyrittäjien ammatinharjoittamisen arvon. Sen vuoksi ainoa mahdollisuus on ajaa itse, koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen.

      Ei duunari ole työnantaja. Taksiyrittäjä on omalla veronumerolla toimiva välityskeskuksien työläinen.

      • Anonyymi

        Ei taksiyrittäjä ole välityskeskuksen työläinen, ei välityskeskus omista autoasi !


      • Anonyymi

        "koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen. " Tässä kiteytyy koko taksiala . Taksitaksat ovat niin surkeita, ettei todellista liiketoimintaa synny. Joskus aikoinaan parturien hiustenleikkuun hinta ja taksin lähtöraha menivät " käsi kädessä" , mutta nykyään et alle kolmenkympin saa miesten hiustenleikkuuta muilta kuin mamuilta, ilman kuittia ja käteisellä. Taksin lähtöraha on 4:70 eur.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen. " Tässä kiteytyy koko taksiala . Taksitaksat ovat niin surkeita, ettei todellista liiketoimintaa synny. Joskus aikoinaan parturien hiustenleikkuun hinta ja taksin lähtöraha menivät " käsi kädessä" , mutta nykyään et alle kolmenkympin saa miesten hiustenleikkuuta muilta kuin mamuilta, ilman kuittia ja käteisellä. Taksin lähtöraha on 4:70 eur.

        Starbucks Latte tai Cappuccino on 5,20€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taksiyrittäjä ole välityskeskuksen työläinen, ei välityskeskus omista autoasi !

        Ei Wolttikaan omista lähettien autoja tai polkupyöriä. Samanlaisia juoksupoikia kuin taksiyrittäjät.


    • Anonyymi

      Kannattaa nyt erottaa kaksi taksialan yrittäjäkuntaa toisistaan. Toinen on se, jotka olivat alalla jo ennen lakiuudistusta. He ovat niitä perinteisiä alalla olevia, tosin sieltä hiljalleen katoavia. Toinen on alle 2018 jälkeen tulleet. Molemmat ovat alan yrittäjiä, mutta mikä ero näillä on? Niillä on ero, kuin yöllä ja päivällä.

      Perinteiset yrittäjät katsoivat tämän maahanmuuttaja kuljettajakortin ja ennen lakimuutosta ja totesivat, ettei se toimi. Nyt he ajavat itse ja auto seisoo muut ajat, koska luotettavaa työvoimaa ei ole enää saatavissa. Eli heillä on selkärankaa.

      Ne, jotka ovat aloittaneet alalla yrittäjinä lakiuudistuksen jälkeen ovat 99% maahanmuuttaja. Heille järjestelmä tuottaa kuljettajia. Tämä on luonnollista, koska he "puhuvat" samaa kieltä.

      Otetaan vielä pari esimerkkiä pääkaupunkiseudulta. Lähitaksin yrittäjäksi pääsee nykyään ostamalla palvelusopimuksen muutamalla tuhannella, vaikka ei olisi ajanut vuoroakaan Lähitaksin kuljettajana. Taksi Helsinkiin yrittäjäksi päästäkseen on ostettava kymmenien tuhansien arvoinen yhtiön osake. Mitä veikkaatte, kumpi yhtiö vajoaa ja kumpi pärjää?

      • Anonyymi

        Yrittäjät ajavat itse ja auto seisoo muut ajat, koska välitysyhtiöiden määräämällä alihinnoittelulla ei ole mahdollista koskaan palkata työvoimaa laillisin ehdoin.

        Mitä tulee välityssopimuksiin, niin ne ovat maksuttomia. Välitysyhtiöt tekevät sopimuksia suoraan yrittäjien kanssa. Tietenkin arvottoman sopimuksen myynti typeryksille on kannattavaa "tyhjän myymistä".

        Taksi Helsinki ja Lähitaksi ovat alustayhtiöitä, kuten Uber, Yango, Wolt jne. Ne pärjäävät hyvin, niin kauan kuin ne pystyvat hyväksikäyttämään hyväuskoisia ihmisiä..


    • Anonyymi

      Osaajapulaan vastaamiseksi on tarpeen rekrytoida alalle ulkomailta uusia osaajia joko yrittäjiksi tai töihin. Tällä hetkellä kansainvälisen työvoiman osuus taksi-alan työpaikoilla on vielä suhteellisen alhainen, muutamia prosentteja. On kuitenkin todennäköistä, että osuudet tulevat selvästi kasvamaan tulevina vuosina. Alan tervehdyttämiseksi tarvittaisiin tuhansia ulkomaisia osaajia yrittäjiksi. Heidän ahkeruus ja rehellisyys toisi luottamuksen takaisin takseihin.

    • Anonyymi

      Vitivalkoinen Mersu kelpaa, ei muu.
      nim. Asiakas

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      94
      8271
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3962
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1410
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      36
      1311
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1132
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1070
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      807
    Aihe