Osaajapula ei helpotu. Suomalaisista taksialan työntekijöistä 98 % kertoo vaikeuksistaan löytää tarvittavaa osaamista työnantajilta.
Osaajapulan taustalla on työn murros, joka on laaja ja monitahoinen ilmiö. Työn murros muuttaa ammattirakenteita, osaamisvaatimuksia ja työympäristöjä sekä vaikuttaa vaadittavan osaamisen tasoon ja kohdentumiseen korostaen entisestään jatkuvaa oppimista.
Valitettavasti taksialan yrityksissä on osaamaton ja kouluttamaton väki, joka elää menneisyydessä. Heillä ei ole alkeellisiakaan tietoja liiketoiminnasta ja työvoiman rekrytoinnin vaatimuksista.
Karjuva pula osaavista työnantajista
12
248
Vastaukset
- Anonyymi
Taksitoiminnassa kyse on ammatinharjoittamisesta, eikä yritystoiminnasta. Ammatinharjoittaja harjoittaa ammattiaan eli myy itseään. Siitä hänelle maksetaan hänen tasonsa mukaista korvausta. Ei hänestä ole työnantajaksi koskaan.
Useimmat taksiyrittäjät ovat alustayhtiöiden "lähettipoikia", kuten Taksi Helsingin, Taksi Tampereen, Uberin, Lähitaksin, 02taksin jne. renkejä.
Välitysyhtiöt ovat hinnoitelleet taksiyrittäjien ammatinharjoittamisen arvon. Sen vuoksi ainoa mahdollisuus on ajaa itse, koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen.
Ei duunari ole työnantaja. Taksiyrittäjä on omalla veronumerolla toimiva välityskeskuksien työläinen.- Anonyymi
Ei taksiyrittäjä ole välityskeskuksen työläinen, ei välityskeskus omista autoasi !
- Anonyymi
"koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen. " Tässä kiteytyy koko taksiala . Taksitaksat ovat niin surkeita, ettei todellista liiketoimintaa synny. Joskus aikoinaan parturien hiustenleikkuun hinta ja taksin lähtöraha menivät " käsi kädessä" , mutta nykyään et alle kolmenkympin saa miesten hiustenleikkuuta muilta kuin mamuilta, ilman kuittia ja käteisellä. Taksin lähtöraha on 4:70 eur.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen. " Tässä kiteytyy koko taksiala . Taksitaksat ovat niin surkeita, ettei todellista liiketoimintaa synny. Joskus aikoinaan parturien hiustenleikkuun hinta ja taksin lähtöraha menivät " käsi kädessä" , mutta nykyään et alle kolmenkympin saa miesten hiustenleikkuuta muilta kuin mamuilta, ilman kuittia ja käteisellä. Taksin lähtöraha on 4:70 eur.
Starbucks Latte tai Cappuccino on 5,20€
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taksiyrittäjä ole välityskeskuksen työläinen, ei välityskeskus omista autoasi !
Ei Wolttikaan omista lähettien autoja tai polkupyöriä. Samanlaisia juoksupoikia kuin taksiyrittäjät.
- Anonyymi
Kannattaa nyt erottaa kaksi taksialan yrittäjäkuntaa toisistaan. Toinen on se, jotka olivat alalla jo ennen lakiuudistusta. He ovat niitä perinteisiä alalla olevia, tosin sieltä hiljalleen katoavia. Toinen on alle 2018 jälkeen tulleet. Molemmat ovat alan yrittäjiä, mutta mikä ero näillä on? Niillä on ero, kuin yöllä ja päivällä.
Perinteiset yrittäjät katsoivat tämän maahanmuuttaja kuljettajakortin ja ennen lakimuutosta ja totesivat, ettei se toimi. Nyt he ajavat itse ja auto seisoo muut ajat, koska luotettavaa työvoimaa ei ole enää saatavissa. Eli heillä on selkärankaa.
Ne, jotka ovat aloittaneet alalla yrittäjinä lakiuudistuksen jälkeen ovat 99% maahanmuuttaja. Heille järjestelmä tuottaa kuljettajia. Tämä on luonnollista, koska he "puhuvat" samaa kieltä.
Otetaan vielä pari esimerkkiä pääkaupunkiseudulta. Lähitaksin yrittäjäksi pääsee nykyään ostamalla palvelusopimuksen muutamalla tuhannella, vaikka ei olisi ajanut vuoroakaan Lähitaksin kuljettajana. Taksi Helsinkiin yrittäjäksi päästäkseen on ostettava kymmenien tuhansien arvoinen yhtiön osake. Mitä veikkaatte, kumpi yhtiö vajoaa ja kumpi pärjää?- Anonyymi
Yrittäjät ajavat itse ja auto seisoo muut ajat, koska välitysyhtiöiden määräämällä alihinnoittelulla ei ole mahdollista koskaan palkata työvoimaa laillisin ehdoin.
Mitä tulee välityssopimuksiin, niin ne ovat maksuttomia. Välitysyhtiöt tekevät sopimuksia suoraan yrittäjien kanssa. Tietenkin arvottoman sopimuksen myynti typeryksille on kannattavaa "tyhjän myymistä".
Taksi Helsinki ja Lähitaksi ovat alustayhtiöitä, kuten Uber, Yango, Wolt jne. Ne pärjäävät hyvin, niin kauan kuin ne pystyvat hyväksikäyttämään hyväuskoisia ihmisiä..
- Anonyymi
Osaajapulaan vastaamiseksi on tarpeen rekrytoida alalle ulkomailta uusia osaajia joko yrittäjiksi tai töihin. Tällä hetkellä kansainvälisen työvoiman osuus taksi-alan työpaikoilla on vielä suhteellisen alhainen, muutamia prosentteja. On kuitenkin todennäköistä, että osuudet tulevat selvästi kasvamaan tulevina vuosina. Alan tervehdyttämiseksi tarvittaisiin tuhansia ulkomaisia osaajia yrittäjiksi. Heidän ahkeruus ja rehellisyys toisi luottamuksen takaisin takseihin.
- Anonyymi
Afrikkalaiset yrittäjät ovat parhaita ja osaavia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Afrikkalaiset yrittäjät ovat parhaita ja osaavia.
Ja viriilejä.
Kantasuomalaiset: Ei jatkoon
https://www.hs.fi/visio/art-2000008871481.html?share=747420e04548eb1f096576f8b99a2114
- Anonyymi
Vitivalkoinen Mersu kelpaa, ei muu.
nim. Asiakas
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on586693- 595967
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1205224En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä
Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛163903Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?
Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist443833Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd
Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai1323490Onnettomuus
Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?53430Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa
Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl1722945- 252789
Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris552630