Osaajapula ei helpotu. Suomalaisista taksialan työntekijöistä 98 % kertoo vaikeuksistaan löytää tarvittavaa osaamista työnantajilta.
Osaajapulan taustalla on työn murros, joka on laaja ja monitahoinen ilmiö. Työn murros muuttaa ammattirakenteita, osaamisvaatimuksia ja työympäristöjä sekä vaikuttaa vaadittavan osaamisen tasoon ja kohdentumiseen korostaen entisestään jatkuvaa oppimista.
Valitettavasti taksialan yrityksissä on osaamaton ja kouluttamaton väki, joka elää menneisyydessä. Heillä ei ole alkeellisiakaan tietoja liiketoiminnasta ja työvoiman rekrytoinnin vaatimuksista.
Karjuva pula osaavista työnantajista
12
202
Vastaukset
- Anonyymi
Taksitoiminnassa kyse on ammatinharjoittamisesta, eikä yritystoiminnasta. Ammatinharjoittaja harjoittaa ammattiaan eli myy itseään. Siitä hänelle maksetaan hänen tasonsa mukaista korvausta. Ei hänestä ole työnantajaksi koskaan.
Useimmat taksiyrittäjät ovat alustayhtiöiden "lähettipoikia", kuten Taksi Helsingin, Taksi Tampereen, Uberin, Lähitaksin, 02taksin jne. renkejä.
Välitysyhtiöt ovat hinnoitelleet taksiyrittäjien ammatinharjoittamisen arvon. Sen vuoksi ainoa mahdollisuus on ajaa itse, koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen.
Ei duunari ole työnantaja. Taksiyrittäjä on omalla veronumerolla toimiva välityskeskuksien työläinen.- Anonyymi
Ei taksiyrittäjä ole välityskeskuksen työläinen, ei välityskeskus omista autoasi !
- Anonyymi
"koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen. " Tässä kiteytyy koko taksiala . Taksitaksat ovat niin surkeita, ettei todellista liiketoimintaa synny. Joskus aikoinaan parturien hiustenleikkuun hinta ja taksin lähtöraha menivät " käsi kädessä" , mutta nykyään et alle kolmenkympin saa miesten hiustenleikkuuta muilta kuin mamuilta, ilman kuittia ja käteisellä. Taksin lähtöraha on 4:70 eur.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen. " Tässä kiteytyy koko taksiala . Taksitaksat ovat niin surkeita, ettei todellista liiketoimintaa synny. Joskus aikoinaan parturien hiustenleikkuun hinta ja taksin lähtöraha menivät " käsi kädessä" , mutta nykyään et alle kolmenkympin saa miesten hiustenleikkuuta muilta kuin mamuilta, ilman kuittia ja käteisellä. Taksin lähtöraha on 4:70 eur.
Starbucks Latte tai Cappuccino on 5,20€
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taksiyrittäjä ole välityskeskuksen työläinen, ei välityskeskus omista autoasi !
Ei Wolttikaan omista lähettien autoja tai polkupyöriä. Samanlaisia juoksupoikia kuin taksiyrittäjät.
- Anonyymi
Kannattaa nyt erottaa kaksi taksialan yrittäjäkuntaa toisistaan. Toinen on se, jotka olivat alalla jo ennen lakiuudistusta. He ovat niitä perinteisiä alalla olevia, tosin sieltä hiljalleen katoavia. Toinen on alle 2018 jälkeen tulleet. Molemmat ovat alan yrittäjiä, mutta mikä ero näillä on? Niillä on ero, kuin yöllä ja päivällä.
Perinteiset yrittäjät katsoivat tämän maahanmuuttaja kuljettajakortin ja ennen lakimuutosta ja totesivat, ettei se toimi. Nyt he ajavat itse ja auto seisoo muut ajat, koska luotettavaa työvoimaa ei ole enää saatavissa. Eli heillä on selkärankaa.
Ne, jotka ovat aloittaneet alalla yrittäjinä lakiuudistuksen jälkeen ovat 99% maahanmuuttaja. Heille järjestelmä tuottaa kuljettajia. Tämä on luonnollista, koska he "puhuvat" samaa kieltä.
Otetaan vielä pari esimerkkiä pääkaupunkiseudulta. Lähitaksin yrittäjäksi pääsee nykyään ostamalla palvelusopimuksen muutamalla tuhannella, vaikka ei olisi ajanut vuoroakaan Lähitaksin kuljettajana. Taksi Helsinkiin yrittäjäksi päästäkseen on ostettava kymmenien tuhansien arvoinen yhtiön osake. Mitä veikkaatte, kumpi yhtiö vajoaa ja kumpi pärjää?- Anonyymi
Yrittäjät ajavat itse ja auto seisoo muut ajat, koska välitysyhtiöiden määräämällä alihinnoittelulla ei ole mahdollista koskaan palkata työvoimaa laillisin ehdoin.
Mitä tulee välityssopimuksiin, niin ne ovat maksuttomia. Välitysyhtiöt tekevät sopimuksia suoraan yrittäjien kanssa. Tietenkin arvottoman sopimuksen myynti typeryksille on kannattavaa "tyhjän myymistä".
Taksi Helsinki ja Lähitaksi ovat alustayhtiöitä, kuten Uber, Yango, Wolt jne. Ne pärjäävät hyvin, niin kauan kuin ne pystyvat hyväksikäyttämään hyväuskoisia ihmisiä..
- Anonyymi
Osaajapulaan vastaamiseksi on tarpeen rekrytoida alalle ulkomailta uusia osaajia joko yrittäjiksi tai töihin. Tällä hetkellä kansainvälisen työvoiman osuus taksi-alan työpaikoilla on vielä suhteellisen alhainen, muutamia prosentteja. On kuitenkin todennäköistä, että osuudet tulevat selvästi kasvamaan tulevina vuosina. Alan tervehdyttämiseksi tarvittaisiin tuhansia ulkomaisia osaajia yrittäjiksi. Heidän ahkeruus ja rehellisyys toisi luottamuksen takaisin takseihin.
- Anonyymi
Afrikkalaiset yrittäjät ovat parhaita ja osaavia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Afrikkalaiset yrittäjät ovat parhaita ja osaavia.
Ja viriilejä.
Kantasuomalaiset: Ei jatkoon
https://www.hs.fi/visio/art-2000008871481.html?share=747420e04548eb1f096576f8b99a2114
- Anonyymi
Vitivalkoinen Mersu kelpaa, ei muu.
nim. Asiakas
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa883234Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei3212822Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1911556Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2401282Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621252Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281041- 741000
- 79997
- 117970
- 72924