Karjuva pula osaavista työnantajista

Anonyymi-ap

Osaajapula ei helpotu. Suomalaisista taksialan työntekijöistä 98 % kertoo vaikeuksistaan löytää tarvittavaa osaamista työnantajilta.

Osaajapulan taustalla on työn murros, joka on laaja ja monitahoinen ilmiö. Työn murros muuttaa ammattirakenteita, osaamisvaatimuksia ja työympäristöjä sekä vaikuttaa vaadittavan osaamisen tasoon ja kohdentumiseen korostaen entisestään jatkuvaa oppimista.

Valitettavasti taksialan yrityksissä on osaamaton ja kouluttamaton väki, joka elää menneisyydessä. Heillä ei ole alkeellisiakaan tietoja liiketoiminnasta ja työvoiman rekrytoinnin vaatimuksista.

12

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taksitoiminnassa kyse on ammatinharjoittamisesta, eikä yritystoiminnasta. Ammatinharjoittaja harjoittaa ammattiaan eli myy itseään. Siitä hänelle maksetaan hänen tasonsa mukaista korvausta. Ei hänestä ole työnantajaksi koskaan.

      Useimmat taksiyrittäjät ovat alustayhtiöiden "lähettipoikia", kuten Taksi Helsingin, Taksi Tampereen, Uberin, Lähitaksin, 02taksin jne. renkejä.

      Välitysyhtiöt ovat hinnoitelleet taksiyrittäjien ammatinharjoittamisen arvon. Sen vuoksi ainoa mahdollisuus on ajaa itse, koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen.

      Ei duunari ole työnantaja. Taksiyrittäjä on omalla veronumerolla toimiva välityskeskuksien työläinen.

      • Anonyymi

        Ei taksiyrittäjä ole välityskeskuksen työläinen, ei välityskeskus omista autoasi !


      • Anonyymi

        "koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen. " Tässä kiteytyy koko taksiala . Taksitaksat ovat niin surkeita, ettei todellista liiketoimintaa synny. Joskus aikoinaan parturien hiustenleikkuun hinta ja taksin lähtöraha menivät " käsi kädessä" , mutta nykyään et alle kolmenkympin saa miesten hiustenleikkuuta muilta kuin mamuilta, ilman kuittia ja käteisellä. Taksin lähtöraha on 4:70 eur.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "koska ajoista ei jää kuin yhden kuljettajan palkkasumma, jos sitäkään kulujen jälkeen. " Tässä kiteytyy koko taksiala . Taksitaksat ovat niin surkeita, ettei todellista liiketoimintaa synny. Joskus aikoinaan parturien hiustenleikkuun hinta ja taksin lähtöraha menivät " käsi kädessä" , mutta nykyään et alle kolmenkympin saa miesten hiustenleikkuuta muilta kuin mamuilta, ilman kuittia ja käteisellä. Taksin lähtöraha on 4:70 eur.

        Starbucks Latte tai Cappuccino on 5,20€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taksiyrittäjä ole välityskeskuksen työläinen, ei välityskeskus omista autoasi !

        Ei Wolttikaan omista lähettien autoja tai polkupyöriä. Samanlaisia juoksupoikia kuin taksiyrittäjät.


    • Anonyymi

      Kannattaa nyt erottaa kaksi taksialan yrittäjäkuntaa toisistaan. Toinen on se, jotka olivat alalla jo ennen lakiuudistusta. He ovat niitä perinteisiä alalla olevia, tosin sieltä hiljalleen katoavia. Toinen on alle 2018 jälkeen tulleet. Molemmat ovat alan yrittäjiä, mutta mikä ero näillä on? Niillä on ero, kuin yöllä ja päivällä.

      Perinteiset yrittäjät katsoivat tämän maahanmuuttaja kuljettajakortin ja ennen lakimuutosta ja totesivat, ettei se toimi. Nyt he ajavat itse ja auto seisoo muut ajat, koska luotettavaa työvoimaa ei ole enää saatavissa. Eli heillä on selkärankaa.

      Ne, jotka ovat aloittaneet alalla yrittäjinä lakiuudistuksen jälkeen ovat 99% maahanmuuttaja. Heille järjestelmä tuottaa kuljettajia. Tämä on luonnollista, koska he "puhuvat" samaa kieltä.

      Otetaan vielä pari esimerkkiä pääkaupunkiseudulta. Lähitaksin yrittäjäksi pääsee nykyään ostamalla palvelusopimuksen muutamalla tuhannella, vaikka ei olisi ajanut vuoroakaan Lähitaksin kuljettajana. Taksi Helsinkiin yrittäjäksi päästäkseen on ostettava kymmenien tuhansien arvoinen yhtiön osake. Mitä veikkaatte, kumpi yhtiö vajoaa ja kumpi pärjää?

      • Anonyymi

        Yrittäjät ajavat itse ja auto seisoo muut ajat, koska välitysyhtiöiden määräämällä alihinnoittelulla ei ole mahdollista koskaan palkata työvoimaa laillisin ehdoin.

        Mitä tulee välityssopimuksiin, niin ne ovat maksuttomia. Välitysyhtiöt tekevät sopimuksia suoraan yrittäjien kanssa. Tietenkin arvottoman sopimuksen myynti typeryksille on kannattavaa "tyhjän myymistä".

        Taksi Helsinki ja Lähitaksi ovat alustayhtiöitä, kuten Uber, Yango, Wolt jne. Ne pärjäävät hyvin, niin kauan kuin ne pystyvat hyväksikäyttämään hyväuskoisia ihmisiä..


    • Anonyymi

      Osaajapulaan vastaamiseksi on tarpeen rekrytoida alalle ulkomailta uusia osaajia joko yrittäjiksi tai töihin. Tällä hetkellä kansainvälisen työvoiman osuus taksi-alan työpaikoilla on vielä suhteellisen alhainen, muutamia prosentteja. On kuitenkin todennäköistä, että osuudet tulevat selvästi kasvamaan tulevina vuosina. Alan tervehdyttämiseksi tarvittaisiin tuhansia ulkomaisia osaajia yrittäjiksi. Heidän ahkeruus ja rehellisyys toisi luottamuksen takaisin takseihin.

    • Anonyymi

      Vitivalkoinen Mersu kelpaa, ei muu.
      nim. Asiakas

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      88
      3234
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      321
      2822
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      191
      1556
    4. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1282
    5. Voi kulta rakas

      Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1252
    6. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1041
    7. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      74
      1000
    8. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      997
    9. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      970
    10. Sano nyt mitä

      Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      924
    Aihe