Kärkikolmion takaa tuleva kaistan vaihtaja hermostuu, jos päätiellä oleva ei jarruta

Anonyymi-ap

Ajoin päätietä ja nopeusrajoitus vain 60 km/h. Sivusta oikealta tulee auto, jolla on kärkikolmio ja joka kiihdyttää kiihdytyskaistalla ja ehtii kohdalleni. Perässäni ei tule ketään yli 100 metriin.

En tietenkään jarruttanut päästääkseni sitä sivusta tulijaa edelleni, kun takana oli todella hyvin tilaa, joten tämä laittoi pitkät valot päälle sen jälkeen kun tuli taakseni.

Tuota tapahtuu jatkuvasti, että sivusta tulijan pitäisi päästä päätielle niin, että päätiellä jo ajava joutuu jarruttamaan, vaikka sen yhden kiilatun auton takana olisi kuinka paljon tilaa. Monesti olisi vain ajomatkassa 20-30 metriä (ajassa 1-2 sekuntia) myöhemmin hyvin tilaa ja siellä pääsisi menemään ihan rauhassa siihen jonon perään vaatimatta ketään muuta jarruttamaan.

Viimeisimmät kokemukset ovat pääkaupunkiseudulta Espoosta Kehä II:lta. Siellä saa olla tarkkana, että kärkikolmion takaa kaistaa vaihtava ei tule eteen yllättäen.

77

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko sääntö se, että kun kiihdytyskaistalla oleva auto haluaa ohi, niin riittää että kiihdyttää päätiellä olevasta autosta vähänkin edelle (keula pari metriä pidemmällä riittää), niin saa vaatia päätiellä olevaa jarruttamaan?

      Kärkikolmio pitäisi silloin olla päätiellä... ja liikennesääntöihin pitää tehdä muutos kaistanvaihtajan vastuisiin.

      • Anonyymi

        Ei sillä kolmion takaa tulevalla ole mitään oikeutta vaatia mitään. On sen velvollisuus liittyä liikenteeseen siten, ettei haittaa muita. Suoraan nokan eteen liittyminen ja jarrutustarpeen aiheuttaminen rikkoo väistämisvelvollisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä kolmion takaa tulevalla ole mitään oikeutta vaatia mitään. On sen velvollisuus liittyä liikenteeseen siten, ettei haittaa muita. Suoraan nokan eteen liittyminen ja jarrutustarpeen aiheuttaminen rikkoo väistämisvelvollisuutta.

        Juurikin niin ja kiitos niille idiooteille jotka mahdollistavat sen että sieltä tullaan muitta mutkitta kolmion takaa eteen sovittamatta vauhtia oikeaksi , itsekkäästi vaan eteen,
        ei ole oikein se.


    • Anonyymi

      Päätiellä ajava pitää nopeuden samana, ja sivutieltä tuleva sovittaa nopeutensa siten, että pääsee joko eteen tai taakse. Yksinkertaista. Rekoilla saattaa tuo nopeuden kerääminen olla joskus haastellista, jolloin päätiellä ajava voi höllätä vähän kaasua ja päästää rekka eteensä, tai polkaista kaasua ja tehdä taakse isomman raon, tilanteesta riippuen. Rekka tulee sieltä kuitenkin omalla massallaan suuremmin nopeutta muuttamatta.

    • Anonyymi

      Saa hermostua niin paljon kuin haluaa ja jaksaa. "Kolmion", eli 'Väistämisvelvollisuus risteyksessä' liikennemerkin takaa tuleva väistää. Näin yksinkertaista se on.

      • Anonyymi

        Noinhan se väistämisvelvollisuuden osalta menee. Pääväylällä/motarilla ajava ei siitä huolimatta saa aiheuttaa tarpeetonta haittaa tai estämistä. Olemattomat turvavälit ovat haittaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se väistämisvelvollisuuden osalta menee. Pääväylällä/motarilla ajava ei siitä huolimatta saa aiheuttaa tarpeetonta haittaa tai estämistä. Olemattomat turvavälit ovat haittaamista.

        Ei se moottoritiellä ajava, käyttämästään turvavälistä huolimatta aiheuta mitään tarpeetonta haittaa tai estämistä rampilta tulijalle, kun sillä tulijalla on se väistämisvelvollisuus.


    • Anonyymi

      "Espoosta Kehä II:lta. Siellä saa olla tarkkana, että kärkikolmion takaa kaistaa vaihtava ei tule eteen yllättäen."

      Siellä on yksi liittymä missä on poikkeuksellisen lyhyt liittymiskaista,. Olet varmaankin ollut siinä kohdilla...

      • Anonyymi

        Ja ehkäpä vasen kaista oli tyhjä, jolloin jokainen hyvätapainen autoilija tekee liittyvälle tilaa siirtymällä itse sinne vasemmalle.

        Kiivastuminen kielii siitä, että ehkäpä et ajanutkaan oikeasti vakionopeudella, vaan muutit nopeuttasi ihan kiusallasi päästäksesi käyttämään etuajo-oikeuttasi... Se kun vaikuttaa olevan sinulle poikkeuksellisen tärkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ehkäpä vasen kaista oli tyhjä, jolloin jokainen hyvätapainen autoilija tekee liittyvälle tilaa siirtymällä itse sinne vasemmalle.

        Kiivastuminen kielii siitä, että ehkäpä et ajanutkaan oikeasti vakionopeudella, vaan muutit nopeuttasi ihan kiusallasi päästäksesi käyttämään etuajo-oikeuttasi... Se kun vaikuttaa olevan sinulle poikkeuksellisen tärkeä.

        Tuossa ei vaan ole sitä vasenta kaistaa mihin voisi väistää.

        https://goo.gl/maps/M95QrGxsi6zdVND97

        Paikka on aika ikävä, jos on vähänkään enemmän liikennettä. Itse pyrin välttämään tuosta ajamista, vaikka seudulla asunkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa ei vaan ole sitä vasenta kaistaa mihin voisi väistää.

        https://goo.gl/maps/M95QrGxsi6zdVND97

        Paikka on aika ikävä, jos on vähänkään enemmän liikennettä. Itse pyrin välttämään tuosta ajamista, vaikka seudulla asunkin.

        Pakko jatkaa vielä.

        Tuossa on max 75 metriä matkaa (mittasin kartasta), kun sulla on mahdollisuus kiihdyttää kurvista nopeuteen 60 km/h ja sovittaa auto pääväylän liikenteeseen.

        Aika moni tulee siitä kurvista noin 40 km/h nopeutta kun se kurvi on sangen jyrkkä, vaikkei kuvassa kummoiselta näytäkkään. Jos tietää paikan ja osaa ennakoida niin ajaa kurviin ihan vasenta laitaa ja leikkaa siitä ihan siväkurviin, sillä saa pikkasen paremman lähdön tuohon kiihdytyskaistalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko jatkaa vielä.

        Tuossa on max 75 metriä matkaa (mittasin kartasta), kun sulla on mahdollisuus kiihdyttää kurvista nopeuteen 60 km/h ja sovittaa auto pääväylän liikenteeseen.

        Aika moni tulee siitä kurvista noin 40 km/h nopeutta kun se kurvi on sangen jyrkkä, vaikkei kuvassa kummoiselta näytäkkään. Jos tietää paikan ja osaa ennakoida niin ajaa kurviin ihan vasenta laitaa ja leikkaa siitä ihan siväkurviin, sillä saa pikkasen paremman lähdön tuohon kiihdytyskaistalle.

        Ja edelleen.

        75 metrin matkaan menee nopeudella 60 km/h aikaa 4,5 sekuntia.

        Käytännössä autoilijalla joka tuolle kiihdytyskaistella joutuu, on 3 - 4 sekuntia kiihdyttää ja vaihtaa kaistaa. Jos et ole ihan hereillä ja/tai pääväylällä on liikennettä, menee runnomiseksi tai sitten pitää pysähtyä kiihdytyskaistan loppuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa ei vaan ole sitä vasenta kaistaa mihin voisi väistää.

        https://goo.gl/maps/M95QrGxsi6zdVND97

        Paikka on aika ikävä, jos on vähänkään enemmän liikennettä. Itse pyrin välttämään tuosta ajamista, vaikka seudulla asunkin.

        No tuo on kyllä hankalan oloinen paikka. Vähän samantapainen on Jyväskylässä siinä rannassa olevalla pääväylällä, eli jyrkkä mutka ja lyhyt kiihdytyskaista. Siinä tosin on kaksi kaistaa suuntaansa, eli tilaa väistää on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ehkäpä vasen kaista oli tyhjä, jolloin jokainen hyvätapainen autoilija tekee liittyvälle tilaa siirtymällä itse sinne vasemmalle.

        Kiivastuminen kielii siitä, että ehkäpä et ajanutkaan oikeasti vakionopeudella, vaan muutit nopeuttasi ihan kiusallasi päästäksesi käyttämään etuajo-oikeuttasi... Se kun vaikuttaa olevan sinulle poikkeuksellisen tärkeä.

        Mitä tekemistä tässä on millään "oikealla vakionopeudella" , naurettavaa . Ajonopeus ei vaikuta siihen kärkikolmioon mitenkään. On siellä etelässä vaikeaa kun pitäisi antaa tietä kärkikolmion takaa tulevalle ja hymyillä vaan. Sieltä pitäisi poistaa kaikki kärkikolmiot niin tulisi mieleinen järjestys . Olette tosi toopeja siellä liikenteessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja ehkäpä vasen kaista oli tyhjä, jolloin jokainen hyvätapainen autoilija tekee liittyvälle tilaa siirtymällä itse sinne vasemmalle.

        Kiivastuminen kielii siitä, että ehkäpä et ajanutkaan oikeasti vakionopeudella, vaan muutit nopeuttasi ihan kiusallasi päästäksesi käyttämään etuajo-oikeuttasi... Se kun vaikuttaa olevan sinulle poikkeuksellisen tärkeä.

        Vasemmalle kaistalle väistäminen on laissa erikseen kielletty. "Tarpeeton kaistanvaihto".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tekemistä tässä on millään "oikealla vakionopeudella" , naurettavaa . Ajonopeus ei vaikuta siihen kärkikolmioon mitenkään. On siellä etelässä vaikeaa kun pitäisi antaa tietä kärkikolmion takaa tulevalle ja hymyillä vaan. Sieltä pitäisi poistaa kaikki kärkikolmiot niin tulisi mieleinen järjestys . Olette tosi toopeja siellä liikenteessä.

        " On siellä etelässä vaikeaa kun pitäisi antaa tietä kärkikolmion takaa tulevalle ja hymyillä vaan. "

        Meitä on täällä vähän enemmän ja vähän tiheemmässä.

        Jos tietää että toisille on vaikea paikka niin voihan sitä vähän luopua oikeuksistaan ja nostaa jalkaa kaasulta. Joku saattaa tehdä sen saman minulle joskus.

        Landellahan sitä on ihan sama vaikka ei päätä käännä mihinkään suuntaan. Tilaa on kunhan se yksi auto menee alta pois.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Vasemmalle kaistalle väistäminen on laissa erikseen kielletty. "Tarpeeton kaistanvaihto".

        Se on ihan tilanteesta kiinni, että onko kaistan vaihtaminen tarpeetonta vai ei. Kun on kaksi kaistaa suuntaansa, niin vaihtaminen on hyvin perusteltua kun se tehdään liikenteen sujuvoittamiseksi. Tuskin edes moottoritiellä tuosta saa sakkoja, mikäli kaistan vaihtamisen vaihtoehtoina on joko jarrutus eteen tulleen hitaan liittyjän takia, tai sitten liittyvän liikenteen blokkaaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ehkäpä vasen kaista oli tyhjä, jolloin jokainen hyvätapainen autoilija tekee liittyvälle tilaa siirtymällä itse sinne vasemmalle.

        Kiivastuminen kielii siitä, että ehkäpä et ajanutkaan oikeasti vakionopeudella, vaan muutit nopeuttasi ihan kiusallasi päästäksesi käyttämään etuajo-oikeuttasi... Se kun vaikuttaa olevan sinulle poikkeuksellisen tärkeä.

        Tässähän se juuri onkin virhe! Muilta autoilijoilta vaaditaan "hyvätapaisuutta" vaikka rikkomaan liikennesääntöjä, kunhan itse saa siitä edun. Tässä aloitusviestissä on juuri tällainen tilanne. Liittymästä tulija vaatii toiselta "hyvätapaisuutta" ettei tarvitsisi nostaa hiukan jalkaa kaasulta jotta voisi liittyä päätiellä ajavan perään. En "menetä kasvojani" tuollaisessa tilanteessa, nostan vähän kaasua ja liityn toisen auton perään (tapahtuu aika usein Helsingin seudulla).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässähän se juuri onkin virhe! Muilta autoilijoilta vaaditaan "hyvätapaisuutta" vaikka rikkomaan liikennesääntöjä, kunhan itse saa siitä edun. Tässä aloitusviestissä on juuri tällainen tilanne. Liittymästä tulija vaatii toiselta "hyvätapaisuutta" ettei tarvitsisi nostaa hiukan jalkaa kaasulta jotta voisi liittyä päätiellä ajavan perään. En "menetä kasvojani" tuollaisessa tilanteessa, nostan vähän kaasua ja liityn toisen auton perään (tapahtuu aika usein Helsingin seudulla).

        Juuri näin. Vääränlaisella asenteella olevia kuskeja on liikaa liikenteen seassa. Usean mielestä sääntöjä ja rajoituksia noudattavat ovat heidän tiellä kun eivät pääse ajamaan ylinopeutta tai saamaan itsellensä jonkinlaista hyötyä. Liikenne on ilmeisesti heidän mielestä jokin kilpailutilanne. Väärä asenne heillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko jatkaa vielä.

        Tuossa on max 75 metriä matkaa (mittasin kartasta), kun sulla on mahdollisuus kiihdyttää kurvista nopeuteen 60 km/h ja sovittaa auto pääväylän liikenteeseen.

        Aika moni tulee siitä kurvista noin 40 km/h nopeutta kun se kurvi on sangen jyrkkä, vaikkei kuvassa kummoiselta näytäkkään. Jos tietää paikan ja osaa ennakoida niin ajaa kurviin ihan vasenta laitaa ja leikkaa siitä ihan siväkurviin, sillä saa pikkasen paremman lähdön tuohon kiihdytyskaistalle.

        Kai tiedät, että kiihdytyskaista loppuu kun katkoviiva alkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässähän se juuri onkin virhe! Muilta autoilijoilta vaaditaan "hyvätapaisuutta" vaikka rikkomaan liikennesääntöjä, kunhan itse saa siitä edun. Tässä aloitusviestissä on juuri tällainen tilanne. Liittymästä tulija vaatii toiselta "hyvätapaisuutta" ettei tarvitsisi nostaa hiukan jalkaa kaasulta jotta voisi liittyä päätiellä ajavan perään. En "menetä kasvojani" tuollaisessa tilanteessa, nostan vähän kaasua ja liityn toisen auton perään (tapahtuu aika usein Helsingin seudulla).

        "Tässä aloitusviestissä on juuri tällainen tilanne. Liittymästä tulija vaatii toiselta "hyvätapaisuutta" ettei tarvitsisi nostaa hiukan jalkaa kaasulta jotta voisi liittyä päätiellä ajavan perään."

        Mene kokeilemaan tuo liittymä klo 16.30 vaikka perjantaina. Ota alle vielä alle 100hv auto ja kokeile miten se kaasun nostaminen onnistuu siinä lyhyellä pätkällä.

        Et meinaan pääse mitenkään sinne liikenteen sekaan jos alat hölläämään kaasua. Ainoa mahdollisuus päästä mukaan on se, että kiihdytät ja koitat vaan runtata sinne väliin, ellei sitten satu kohdalle niin mukavaa autoilijaa joka antaa sulle tilaa.

        Jos autossasi ei ole paukkuja, eikä päässäsi harmaa massa toimi ihan niinkuin pitäisi niin oottelet sitten siinä kaistan lopussa tulppana, että ruuhka menee ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " On siellä etelässä vaikeaa kun pitäisi antaa tietä kärkikolmion takaa tulevalle ja hymyillä vaan. "

        Meitä on täällä vähän enemmän ja vähän tiheemmässä.

        Jos tietää että toisille on vaikea paikka niin voihan sitä vähän luopua oikeuksistaan ja nostaa jalkaa kaasulta. Joku saattaa tehdä sen saman minulle joskus.

        Landellahan sitä on ihan sama vaikka ei päätä käännä mihinkään suuntaan. Tilaa on kunhan se yksi auto menee alta pois.

        Joukossa tyhmyys tiivistyy.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Vasemmalle kaistalle väistäminen on laissa erikseen kielletty. "Tarpeeton kaistanvaihto".

        Ei se tuossa mainitussa tilanteessa ole mitenkään kielletty, koska kysehän on aivan oikein aloitetusta ohituksesta. Jos se samalla vielä sujuvoittaa liikennettä niin kyseessähän on tuplahyöty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tässä aloitusviestissä on juuri tällainen tilanne. Liittymästä tulija vaatii toiselta "hyvätapaisuutta" ettei tarvitsisi nostaa hiukan jalkaa kaasulta jotta voisi liittyä päätiellä ajavan perään."

        Mene kokeilemaan tuo liittymä klo 16.30 vaikka perjantaina. Ota alle vielä alle 100hv auto ja kokeile miten se kaasun nostaminen onnistuu siinä lyhyellä pätkällä.

        Et meinaan pääse mitenkään sinne liikenteen sekaan jos alat hölläämään kaasua. Ainoa mahdollisuus päästä mukaan on se, että kiihdytät ja koitat vaan runtata sinne väliin, ellei sitten satu kohdalle niin mukavaa autoilijaa joka antaa sulle tilaa.

        Jos autossasi ei ole paukkuja, eikä päässäsi harmaa massa toimi ihan niinkuin pitäisi niin oottelet sitten siinä kaistan lopussa tulppana, että ruuhka menee ohi.

        Ruuhkassakaan ei uskalleta ajaa maantienopeuksilla niin lyhyin välein ettei kahden auton välissä ole auton mittaista aukkoa (yleensä vähintään 2-3 auton mittaa), joten kun sovittaa nopeutensa pääväylän nopeuteen, voi siirtyä sivuttain nopeuden nollaerolla siihen väliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuhkassakaan ei uskalleta ajaa maantienopeuksilla niin lyhyin välein ettei kahden auton välissä ole auton mittaista aukkoa (yleensä vähintään 2-3 auton mittaa), joten kun sovittaa nopeutensa pääväylän nopeuteen, voi siirtyä sivuttain nopeuden nollaerolla siihen väliin.

        Pääväylän riittävä pitkät turvavälit ovat oleellinen tekijä sujuvuuden kannalta tässäkin asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai tiedät, että kiihdytyskaista loppuu kun katkoviiva alkaa.

        Jaaha, kuulut siis siihen porukkaan joka pomppaa pääväylän ajokaistalle heti kun katkoviivat alkaa. Kyllä se katkoviivan erottama kaista on nimenomaan "kiihdytyskaista", sitä ennen on liittymätie (silläkin saa jo kiihdyttää).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " On siellä etelässä vaikeaa kun pitäisi antaa tietä kärkikolmion takaa tulevalle ja hymyillä vaan. "

        Meitä on täällä vähän enemmän ja vähän tiheemmässä.

        Jos tietää että toisille on vaikea paikka niin voihan sitä vähän luopua oikeuksistaan ja nostaa jalkaa kaasulta. Joku saattaa tehdä sen saman minulle joskus.

        Landellahan sitä on ihan sama vaikka ei päätä käännä mihinkään suuntaan. Tilaa on kunhan se yksi auto menee alta pois.

        On niin kulkijoita muuallakin kun siellä missä tyhmät ahtautuu joka paikkaan tyylillä, että minä minä minä minä..... ja aina vaan minä minä ensin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se tuossa mainitussa tilanteessa ole mitenkään kielletty, koska kysehän on aivan oikein aloitetusta ohituksesta. Jos se samalla vielä sujuvoittaa liikennettä niin kyseessähän on tuplahyöty.

        Kyllä se on kielletty älä yritä vetää jotain tapausta malliksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on kielletty älä yritä vetää jotain tapausta malliksi.

        Laitapa sitten näyttäen se pykälä, joka tuon kieltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitapa sitten näyttäen se pykälä, joka tuon kieltää.

        Näytä ensin pykälä mikä sen sallii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuhkassakaan ei uskalleta ajaa maantienopeuksilla niin lyhyin välein ettei kahden auton välissä ole auton mittaista aukkoa (yleensä vähintään 2-3 auton mittaa), joten kun sovittaa nopeutensa pääväylän nopeuteen, voi siirtyä sivuttain nopeuden nollaerolla siihen väliin.

        " joten kun sovittaa nopeutensa pääväylän nopeuteen, voi siirtyä sivuttain nopeuden nollaerolla siihen väliin."
        Tuohan on mahdoton tehtävä fysiikan mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytä ensin pykälä mikä sen sallii.

        Ei siis löydy? Kappas...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tekemistä tässä on millään "oikealla vakionopeudella" , naurettavaa . Ajonopeus ei vaikuta siihen kärkikolmioon mitenkään. On siellä etelässä vaikeaa kun pitäisi antaa tietä kärkikolmion takaa tulevalle ja hymyillä vaan. Sieltä pitäisi poistaa kaikki kärkikolmiot niin tulisi mieleinen järjestys . Olette tosi toopeja siellä liikenteessä.

        Kyllä sillä vakionopeudella on merkitystä. Jos kiihdytät blokataksesi tielle liittymisen, olet mulkku. Olet myös syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Kortti lähtee, jos poliisi näkee.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Vasemmalle kaistalle väistäminen on laissa erikseen kielletty. "Tarpeeton kaistanvaihto".

        Kyseessähän ei tietenkään ole tarpeeton kaistanvaihto, jos sillä tehdään tilaan toiselle autoilijalle. Paljon tarpeettomampi vaihto on se, kun vaihdat vasemmalle voidaksesi ajaa 1 km/h nopeampaa kuin edellä kulkeva, eikä sitäkään ole tulkittu lain vastaiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessähän ei tietenkään ole tarpeeton kaistanvaihto, jos sillä tehdään tilaan toiselle autoilijalle. Paljon tarpeettomampi vaihto on se, kun vaihdat vasemmalle voidaksesi ajaa 1 km/h nopeampaa kuin edellä kulkeva, eikä sitäkään ole tulkittu lain vastaiseksi.

        Älä nyt sitten kuitenkaan ylläty, aja kylkeen tai jää tööttäämään torvea ja näyttämään keskaria jos en sinua väistäkään. 😗


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessähän ei tietenkään ole tarpeeton kaistanvaihto, jos sillä tehdään tilaan toiselle autoilijalle. Paljon tarpeettomampi vaihto on se, kun vaihdat vasemmalle voidaksesi ajaa 1 km/h nopeampaa kuin edellä kulkeva, eikä sitäkään ole tulkittu lain vastaiseksi.

        Niin mikä on sitten tarpeeton, niin se on varmaan tässä tapauksessa tulkinnanvaraista. Jos kaistan vaihdolla estää onnettomuuden, niin se ei ole tarpeeton, mutta jos se perustuu ihan omaan tahtoon tai haluun, niin sitten voi olla eri asia kyseessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessähän ei tietenkään ole tarpeeton kaistanvaihto, jos sillä tehdään tilaan toiselle autoilijalle. Paljon tarpeettomampi vaihto on se, kun vaihdat vasemmalle voidaksesi ajaa 1 km/h nopeampaa kuin edellä kulkeva, eikä sitäkään ole tulkittu lain vastaiseksi.

        Kyseessähän on juuri täysin tarpeeton kaistanvaihto koska kolmiontakaa tuleva väistää jokatapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sillä vakionopeudella on merkitystä. Jos kiihdytät blokataksesi tielle liittymisen, olet mulkku. Olet myös syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Kortti lähtee, jos poliisi näkee.

        Mikä on mulkun oikea vakionopeus tilanteessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitapa sitten näyttäen se pykälä, joka tuon kieltää.

        Tarpeeton kaistanvaihto nimenomaan on kiellettyä vaikka yrität miten vääntää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytä ensin pykälä mikä sen sallii.

        Tuohan on aivan normi ja sallittu ohitustilanne, vaikka sitten sattuukin mukavasti liittymän kohdalla niin, että sujuvoittaa liikennettä josta kaikki hyötyy. Noinhan fiksut ja kohteliaat normi kuskin on iänpäivän toimineet ja toimii edelleen.
        Jos ja kun joku pykälä niilo haluaa vedota johonkin pykälään jota ei ole edes olemassa niin sehän on vain oma häpeänsä, ei muiden.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Älä nyt sitten kuitenkaan ylläty, aja kylkeen tai jää tööttäämään torvea ja näyttämään keskaria jos en sinua väistäkään. 😗

        Ainahan tuollaisia jäykkäniska kusipää mulkkuja liikenteen seassa liikkuu ja on liikkunut, joten ei ne nyt sinällään mitenkään yllätyksenä kenellekään tule.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan tuollaisia jäykkäniska kusipää mulkkuja liikenteen seassa liikkuu ja on liikkunut, joten ei ne nyt sinällään mitenkään yllätyksenä kenellekään tule.

        Kyllähän se kylkeen tuleva, torvea soittava keskaria heilutteleva kuski aika jäykkäniska kusipää on. Valitettavasti poliisi valvoo liikennettä ainoastaan kameroilla ja puhalluttamalla, kun asenneongelmiin puuttumisiin tarvittaisiin sitä partiointia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarpeeton kaistanvaihto nimenomaan on kiellettyä vaikka yrität miten vääntää.

        Et siis ymmärrä edes tilannetta, joka on keskustelun aiheena.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Älä nyt sitten kuitenkaan ylläty, aja kylkeen tai jää tööttäämään torvea ja näyttämään keskaria jos en sinua väistäkään. 😗

        Juu en. Sen verran erikoista porukkaa tuolla liikenteessä sompailee, että mikään ei enää yllätä. Kylkeen ajaminen, tööttääminen ja keskari eivät myöskään kuulu tapoihini. Sen sijaan itse sitä etuajo-oikeutettua tietä ajaessani helpotan kyllä muiden liittymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitapa sitten näyttäen se pykälä, joka tuon kieltää.

        "19 §
        Ajoneuvon paikka ajoradalla

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.

        Ajoneuvoa ei saa ajaa vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla, jos tässä laissa ei toisin säädetä.

        Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva ajosuunnat erottava koroke tai muu vastaava laite on ajoneuvolla sivuutettava oikealta."


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Kyllähän se kylkeen tuleva, torvea soittava keskaria heilutteleva kuski aika jäykkäniska kusipää on. Valitettavasti poliisi valvoo liikennettä ainoastaan kameroilla ja puhalluttamalla, kun asenneongelmiin puuttumisiin tarvittaisiin sitä partiointia.

        Älä nyt ymmärtämätöntä esitä..
        Joten ei sen jäykkäniska kusipää mulkun "minä en väistä" liikennöinti tapa mitenkään yllätyksenä tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "19 §
        Ajoneuvon paikka ajoradalla

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.

        Ajoneuvoa ei saa ajaa vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla, jos tässä laissa ei toisin säädetä.

        Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva ajosuunnat erottava koroke tai muu vastaava laite on ajoneuvolla sivuutettava oikealta."

        Kiitos. Tuo ei kiellä kaistan vaihtoa puheena olevassa tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Tuo ei kiellä kaistan vaihtoa puheena olevassa tilanteessa.

        ole hyvä. Kaistaa ei saa vaihtaa kyseisessä tulanteessa kun se katsotaan tarpeettomaksi kaistanvaihdoksi. opettele ajamaan ja opettele samalla jotain sääntöjä myös


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ole hyvä. Kaistaa ei saa vaihtaa kyseisessä tulanteessa kun se katsotaan tarpeettomaksi kaistanvaihdoksi. opettele ajamaan ja opettele samalla jotain sääntöjä myös

        Kyllä kaistaa saa tuossa tilanteessa vaihtaa ihan lain mukaan. Se, että sinä katsot sen tarpeettomaksi, ei vaikuta asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kaistaa saa tuossa tilanteessa vaihtaa ihan lain mukaan. Se, että sinä katsot sen tarpeettomaksi, ei vaikuta asiaan.

        Ei saa vaihtaa vaikka kuka katsoo tilannetta. Tarpeetonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuhkassakaan ei uskalleta ajaa maantienopeuksilla niin lyhyin välein ettei kahden auton välissä ole auton mittaista aukkoa (yleensä vähintään 2-3 auton mittaa), joten kun sovittaa nopeutensa pääväylän nopeuteen, voi siirtyä sivuttain nopeuden nollaerolla siihen väliin.

        Kiihdytys, sovitus ja siirto toiselle kaistalle neljään sekuntiin. Onnistuu sinulta mutta ei kenties kaikilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa vaihtaa vaikka kuka katsoo tilannetta. Tarpeetonta.

        Ei ole tarpeetonta, ja saa vaihtaa. Ja nimenomaan kannattaa vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tarpeetonta, ja saa vaihtaa. Ja nimenomaan kannattaa vaihtaa.

        Ei saa vaihtaa ja on kiellettyä. Kannattavuus onkin sitten eri asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa vaihtaa ja on kiellettyä. Kannattavuus onkin sitten eri asia.

        Saa vaihtaa, koska ei ole kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa vaihtaa, koska ei ole kielletty.

        Joskus ennen nykyistä lakia siitä on annettu jopa sakkoja.

        Syynä varmaan, kun suomalainen ei osaa katsoa, onko joku rinnalla tai tulossa kovempaa ohi.
        Monelle on kyllä ihmeellisen vaikeaa käyttää kiihdytyskaistaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus ennen nykyistä lakia siitä on annettu jopa sakkoja.

        Syynä varmaan, kun suomalainen ei osaa katsoa, onko joku rinnalla tai tulossa kovempaa ohi.
        Monelle on kyllä ihmeellisen vaikeaa käyttää kiihdytyskaistaakin.

        Ei sillä ole väliä, mitä joskus on ollut. Nyt on nyt, ja kaistaa saa tuossa tilanteessa vaihtaa.


    • Anonyymi

      Mä kun haluun olla aina eka. Nöyryttävää tulla turvallisesti taakse!!

      • Anonyymi

        Joo, jotkut menevät junassakin ensimmäiseen vaunuun että ovat ekana asemalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, jotkut menevät junassakin ensimmäiseen vaunuun että ovat ekana asemalla.

        Niin menevät ja silloinkin muiden pitää väistää.


    • Anonyymi

      Etelän maaltamuuttaneet pellet ei tiedä sääntöjä kun kotipuolessa ei ole moottoriteitä.

      • Anonyymi

        Silti joka puolella Suomea on tismalleen samat liikennesäännöt voimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti joka puolella Suomea on tismalleen samat liikennesäännöt voimassa.

        Joo mutta jokapuolella ei ole niitä moottoriteitä. Etelän pellet ei osaa ajaakkaan mualla kun moottoritiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta jokapuolella ei ole niitä moottoriteitä. Etelän pellet ei osaa ajaakkaan mualla kun moottoritiellä.

        No siinä ilmoittaukin heti yksi, joka on saanut ajokortin jossain peräkylillä.
        Outoa, että se oikeuttaa ajamaan muun liikenteen joukossa, vaikka kukaan ei ole asiaa opettanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta jokapuolella ei ole niitä moottoriteitä. Etelän pellet ei osaa ajaakkaan mualla kun moottoritiellä.

        " Etelän pellet ei osaa ajaakkaan mualla kun moottoritiellä."

        Voihan se noinkin olla, mutta sitten täällä "etelässä" on aika vähän pellejä, kun ihmiset näyttää keskimäärin osaavan ajaa Helsingin keskustassa, parkkihalleissa, moottoriteillä, ruuhkissa ym ym.

        Olisko nyt käynyt niin, että sinua vaan harmittaa kun muilla on paremmat autot ja elintaso ja koitat sitten paheksua heitä sanomalla "etelän pelleiksi" kun itse asut keskellä "ei mitään".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Etelän pellet ei osaa ajaakkaan mualla kun moottoritiellä."

        Voihan se noinkin olla, mutta sitten täällä "etelässä" on aika vähän pellejä, kun ihmiset näyttää keskimäärin osaavan ajaa Helsingin keskustassa, parkkihalleissa, moottoriteillä, ruuhkissa ym ym.

        Olisko nyt käynyt niin, että sinua vaan harmittaa kun muilla on paremmat autot ja elintaso ja koitat sitten paheksua heitä sanomalla "etelän pelleiksi" kun itse asut keskellä "ei mitään".

        Etelän pellet on maaltamuuttaneita sinne pääkaupungin ruuhkiin. Pakko painaa aina täysillä kun muutkin tekee niin. Hirveet lainat päällä niin aina mentävä... Moottoriteillä sen näkee kellä on kiire ja eniten lainaa... Jos joku asuu muualla kun pääkaupunkiseudulla niin se on voinut ajaa siellä pääkaupunkiseudulla enemmän kun nämä peruspellet.. Se on vaan siitä kiinni miksi ajaa ja missä ajaa. Niin ja maksetulla kalustolla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etelän pellet on maaltamuuttaneita sinne pääkaupungin ruuhkiin. Pakko painaa aina täysillä kun muutkin tekee niin. Hirveet lainat päällä niin aina mentävä... Moottoriteillä sen näkee kellä on kiire ja eniten lainaa... Jos joku asuu muualla kun pääkaupunkiseudulla niin se on voinut ajaa siellä pääkaupunkiseudulla enemmän kun nämä peruspellet.. Se on vaan siitä kiinni miksi ajaa ja missä ajaa. Niin ja maksetulla kalustolla...

        Eli olet kateellinen toisten elintasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli olet kateellinen toisten elintasolle.

        Voihan sitä olla kateellinen vaikka lainoille ;-))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä olla kateellinen vaikka lainoille ;-))))

        Maailman menestyneimmät valtiot on niitä, jotka ovat ottaneet lainaa.
        Sama pätee myös yksityisessä kulutuksessa.

        Jos koet tarpeelliseksi kerätä rahaa 45 vuotta että saat ostettua sen rintamamiestalon keskeltä metsää niin siitä vaan.

        Toinen tapa on marssia pankkiin, ottaa lainaa ja ostaa itselleen mukava asunto palvelujen läheltä.

        Kun se 45 vuotta on mennyt, tuon jälkemmäisen asunnon arvo on noussut kaksin - nelinkertaiseksi ja asunnon omistaja on elänytkin sen 45 vuoden aikana eikä vain käynyt töissä ja kaupassa, kaikesta pihistäen.

        Nämä on valintoja vaan. Jokainen tavallaan.


    • Jos joku tunkee kolmion takaa eteen, niin minä nostan suosiolla vähän jalkaa kaasulta.
      Miksi?
      Siksi, että tarvitsen autoa päivittäin, enkä halua, että auto on poissa käytöstäni sen vuoksi, että sen kylkeä oiotaan ja maalataan tämän tästä.

    • Anonyymi

      Olen muuten ihmetellyt näitä kärkikolmioita. Miten sen on tarkoitus vaikuttaa tilanteeseen? Onhan se kaistanvaihtaja joka tapauksessa väistämisvelvollinen, oli kolmiota tai ei.

      Erityisesti kummastuttavat kolmiot paikoissa, joissa kyse ei edes ole päättyvästä kiihdytyskaistasta, vaan liittymästä alkaa uusi kaista. Ketä se kolmio kehottaa väistämään?

      • Anonyymi

        Väistämisvelvollisuus risteyksessä merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Pitää siis väistää muita risteyksessä, eli risteysalueella. Kuvailemasi tilanne on haasteellinen siinä, että miten pitkälle tämä velvoite ulottuu.

        2 § mukaan laissa tarkoitetaan: risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet.

        Kun ei olla enää risteyksessä/risteysalueella, niin kolmion velvoite lakkaa olemasta. Miten kauaksi risteysalue ulottuu sitten kuvailemassasi tapauksessa, niin onkin se ydinkysymys. Onko se 10 m, 20 m, 50 m vai jotakin muuta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väistämisvelvollisuus risteyksessä merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Pitää siis väistää muita risteyksessä, eli risteysalueella. Kuvailemasi tilanne on haasteellinen siinä, että miten pitkälle tämä velvoite ulottuu.

        2 § mukaan laissa tarkoitetaan: risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet.

        Kun ei olla enää risteyksessä/risteysalueella, niin kolmion velvoite lakkaa olemasta. Miten kauaksi risteysalue ulottuu sitten kuvailemassasi tapauksessa, niin onkin se ydinkysymys. Onko se 10 m, 20 m, 50 m vai jotakin muuta?

        Mikä se kolmion tuoma velvoite tuollaisessa paikassa on? Jos ajat ramppia pitkin joka liittyy uutena kaistana tiehen, niin eihän sillä kaistalla voi olla ketään väistettävää. Jos vaihdat kaistaa, niin olet väistämisvelvollinen riippumatta siitä oliko tullessa kolmio vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se kolmion tuoma velvoite tuollaisessa paikassa on? Jos ajat ramppia pitkin joka liittyy uutena kaistana tiehen, niin eihän sillä kaistalla voi olla ketään väistettävää. Jos vaihdat kaistaa, niin olet väistämisvelvollinen riippumatta siitä oliko tullessa kolmio vai ei.

        Kai se kolmio toimii tuollaisessa paikassa varoitusmerkkinä enemmänkin.


      • Anonyymi

        Olisko autokoulun kertauskurssi paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko autokoulun kertauskurssi paikallaan.

        Ilmottaudu heti pääsiäisen jälkeen kurssille jos tuntuu tarpeelliselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai se kolmio toimii tuollaisessa paikassa varoitusmerkkinä enemmänkin.

        "Kai se kolmio toimii tuollaisessa paikassa varoitusmerkkinä enemmänkin"

        Varoitusmerkit ovat TLL:ssa omana ryhmänään, johon merkki "väistämisvelvollisuus risteyksessä" ei kuulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se kolmion tuoma velvoite tuollaisessa paikassa on? Jos ajat ramppia pitkin joka liittyy uutena kaistana tiehen, niin eihän sillä kaistalla voi olla ketään väistettävää. Jos vaihdat kaistaa, niin olet väistämisvelvollinen riippumatta siitä oliko tullessa kolmio vai ei.

        Siinä "risteyskohdassa" väistät jopa kaistanvaihtajia, vaikka ajamasi kaista liittyy uutena kaistana tiehen. Loputtomiin tuo kolmion väistämisvelvollisuus ei kuitenkaan jatku, vaan jossakin kohtaa alkaa sitten kaistan vaihtajalla olla se väistämisvelvollisuus kaistan vaihdon yhteydessä, kun risteysalueella ei enää olla. Mitään metrimäärää ei asian suhteen ole määritelty. Pitää olettaa ja arvioida, että mikä onkaan se "risteysalue" liittymän kohdalla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      788
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      646
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      628
    Aihe