Kumpaan kannattaa laittaa yrttejä; persiljaa, tilliä, basilikaa, yms. kasvamaan - kasvimaalle vaiko esim. parvekeruukkuun kasvihuoneeseen? Olisi molemmat vaihtoehdot käytössä. Olen ihan aloitteleva näissä hommissa!
kertokaas viisaammat
4
695
Vastaukset
- molempia
niin itse ainakin tekisin!!!
- terttu
Basilika on melko arka kasvi, joka tarvitsee valoa, lämpöä ja suojaa, joten se on varminta laittaa ruukkuun. Alkukesästä ruukkua voi pitää kasvihuoneessa, ja myöhemmin ruukun siirtää ulos auroinkoiselle ja suojaiselle paikalle, tai istuttaa koko kasvin ulos. Muut yrtit eivät ole yhtä arkoja. Basilikalle hyvä paikka on myös sisällä eteläikkunalla ruukussa.
Mutta ainahan on niin, että Suomen kesät eivät ole kovin ihanteellisia minkään Etelän kasvin kasvatukselle, joten jos ei halua ottaa riskejä, niin kaikki sellaiset kasvit kasvihuoneeseen. Tällaisia kasveja ovat siis kaikki sellaiset joiden "kotimaa" on hyvin lämmin. Esim. paprikat, chilit ja monet tomaatit tulevat Etelä-Amerikasta ja siksi ne laitetaan ehdottomasti kasvihuoneeseen.
"Pohjoismaiset" kasvit laitetaan ulos, eli peruna, porkkana, tilli, ruohosipuli jne. Eihän ne Pohjoismaista kotoisin ole, mutta eivät ne mitään trooppisen ilmaston kasvejakaan ole.- onnistu?
olen yrittänyt kasvattaa yrttejä tuloksin nolla. viime vuodesta viisastuneena en käyttänyt enää ravinteikasta multaa vaan kasvatukseen tarkoitettua. elmukelmua olen pitänyt ruukkujen päällä ja pitänyt kosteuden tasaisena. mutta ei onnistu kasvatus silti. persilja on ainut joka edes vähän kasvaa, ja sekin vain vartta. chilit kasvavat hyvin, ja muut ei sitten yhtään, tai siis kasvavat kituen ja sitten kuolevat. kaupasta ostetut yritikin kuolevat käsiin. sisällä olen yrittänyt valoisessa paikassa kasvattaa näitä. kaverini joka on viherpeukaloiden laajasta kaartista yleensä se huonoin, onnistui saamaan valtavan määrän taimia viime vuonna. miksi ei onnistu minulta? mitä teen väärin?
- kylläkin
on trooppinen kasvi, mietipä sen alkuperäistä maata, mistä se on lähtenyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832254
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1722010Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I441943- 1281660
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia641539Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1931489Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771231Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321104Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni771073- 711073