Kaveri tilasi itsemurhamyrkkyä netistä

Anonyymi-ap

Kaveri aikoo tappaa itsensä. Olen yrittänyt saada juttelemaan johonkin tai hakemaan muuta apua, mutta sanoo vaan ettei halua. Haluaa kuolla koska hän kokee ettei elämässä ole järkeä koska suurin osa päivistä ahdistaa. Ei jaksa enää yrittää päästä noista yli. Ikää +30v.

Voiko kukaan tehdä tässä mitään, ennen kuin hän tekee itselleen jotain? Riski on todellinen, ei ole pelkkää hetkellistä pahaa oloa, vaan hän on jo tilannut sellaista myrkkyä netistä. Näin tilauksen. Lähetin nettikaupalle jopa viestin, että aine menossa itsemurhatarkoitukseen, mutta lähettivät sen hänelle silti.

Onko mulla mitään muita keinoja kuin yrittää yksin jutella hänen kanssaan? Vai pitäisikö vaan antaa tehdä se?

8

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne. Tilanne on varmasti raskas myös sinulle. Hienoa, että olet kannustanut kaveriasi hakemaan apua.

      Ehkä jo tiedätkin, että on olemassa monia auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Ao. palveluista voi halutessaan saada tukea ja vinkkejä myös muuhun avun hakemiseen. Myös sinä itse voit olla näihin yhteydessä.

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      Joka viikko maanantaista torstaihin klo 15-19 on Solmussa-chat päivystys, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Akuutissa tilanteessa kannattaa olla yhteydessä oman kunnan psykiatriseen päivystykseen tai soittaa 112.

      Ysätävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

      • Anonyymi

        Eli ainut vaikuttamisen keino on että minä yritän yksin jutella hänen kanssaan? En saa ketään ammattilaista avuksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ainut vaikuttamisen keino on että minä yritän yksin jutella hänen kanssaan? En saa ketään ammattilaista avuksi?

        Jos käyt itse joskus lääkärin tai hoitajan luona jossain itseäsi hoidattamassa, esim. terveyskeskuksessa, niin sinulla on joku kontakti jonnekin hoitotahoon.
        Mikset voisi ottaa sinne yhteyttä ja kertoa huolesi kaveristasi, ja kysyä sieltä neuvoa ?
        Kai he siellä jotain osaavat sanoa, ainakin kertoa mihin seuraavaksi yhteyttä.
        Tänä päivänä ei ole helppoa saada apuja, edes itselle, saati sitten kaverille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ainut vaikuttamisen keino on että minä yritän yksin jutella hänen kanssaan? En saa ketään ammattilaista avuksi?

        Eiköhän toi ole sen verran akuutti tilanne että kannattaa olla yhteydessä sinne kunnan psykiatriseen päivystykseen. Ehkä osaavat sieltä antaa ohjeita ja auttaa eteenpäin.

        Ole ystävääsi yhteydessä ja kysele kuulumisia ja kuuntele. Ehdota vaikka jotain yhteistä tekemistä, ei tarvitse olla sen kummempaa. Juttelu, ulkoilu, saunominen tms. ainakin itselläni lievittää ahdistusta..


    • Anonyymi

      Kaverillasi sietämätön ahdistus ja haluaa pois eikä halua apua.Voi kun hän ymmärtäisi että ahdistusta voidaan hoitaa eikä siitä tarvi kärsiä.Puhu vielä ja lähde mukaan lääkäriin jos voit.Ahdistuskin helpottaa kun puututaan juurisyihin ja tehdään jotain asioille.Hän ei varmasti osaa nyt ajatella kuin kapea alaisesti vaikka ne mahdottomatkin esteet aina selviää kummasti.Tue,mutta pidä huolta omastakin jaksamisesta

    • Anonyymi

      Sakuilla oli syaniidi kapselit aina varalla!!👻👻

    • Anonyymi

      Olet kyllä paras mahdollinen kaveri hänelle kun olet kerta huolissasi! Kamala tilanne, en edes käsitä koko asiaa ja sen valavuutta todellisuudessa. Mutta jos hän tavalla tai toisella saa sen tehtyä niin älä syytä asiasta itseäsi!

    • Anonyymi

      Mistä sitä saa?

      Haluan tilata sitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      56
      4113
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2841
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      132
      2135
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1866
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      61
      1324
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1167
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1066
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1039
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      86
      1025
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      982
    Aihe