synttäriperinne kummilapselle?

sarkku

minua pyydettiin kummiksi, ja haluaisin aloittaa kastajaisissa perinteen jota voisin sitten jatkaa aina syntymäpäivisin. eli tavallaan samalla idealla kuin että ostaisin yhden lusikan joka vuosi niinkuin esim. mun kummilla oli tapana, paitsi että ei mitään sinnepäinkään. kummitytön vanhemmat samoin kuin minäkin ovat alle kolmekymppisiä, joten tuollaiset vanhat perinteet eivät kiinnosta. olisi kiva keksiä jotain hauskaa ja omaperäistä (mitä siis näemmä en keksinyt kun teiltä kyselen). sen ei tarvitse olla sama juttu joka vuosi mutta että lahja jotenkin liittyisi aina edellisen vuoden lahjaan. ja tietysti sitten kun kummityttö on vähän vanhempi, niin olisi kiva että se olisi jotain mistä hänkin tykkäisi.

12

1586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla.M

aloitat 1-vuotissynttäreistä ostamalla ranneketjun joka mahtuu sitten isompana, ja joka vuosi ostat siihen jonkun kivan amuletin, enkelin, koiran..jne.
      Voi kuulostaa liian tavanomaiselta mutta ehdotus tämäkin.

• kunggia

Tämä ei nyt ole varsinaisesti sitä mitä kysyit, mutta minä olen ottanut kummilapsistani kuvia silloin tällöin ja tehnyt niistä sitten albumia. Mukaan olen kirjoitellut hengellisiä runoja, kuten rukouksia, virsien sanoja ja hengellisiä lastenlauluja. Albumin olen antanut kun lapsi on mennyt kouluun.

Muuten olen yleensä lahjonut kummilapsiani kirjoilla, sillä niiden arvo säilyy ja niitä voi myöhemmin lukea omille lapsilleen.Olen myös tilannut kerhoikäiselle kummilapselle Vinkki-lehden ja isommalle Donkki-lehden. Teini saa sitten Nuotan.Nämä on hengellisiä lehtiä, mutta voihan sitä tilata sarjiksiakin.

• kummitäti80

otat yhdeksi perinteeksi, että kummilapsi tulee aina synttäreidensä aikoihin teillä yökylään. Teette kaikkea kivaa. Mitä lapsen ikään sitten kuuluukin aina. Voitte käydä myös ostoksilla ja voitte sovittaa lapselle synttärilahjaksi vaatekokonaisuuden tai muuta vastaavaa... Jos synttärit osuu kesään, käykää huvipuistossa, talvella elokuvissa....jne...

• ...tehdä

Kun kummipojalla on jo isoveli, jolla ei ole kovinkaan aktiiviset kummit. Isoveli näkee joka vuosi kun pikkuveli pääsee yökylään, tulee kotiin naama hymyssä ja uusi vaatekokonaisuus päällä? Eikä itse saa ikinä samaa kohtelua. Eikä kaikilla kummeilla ole varaa antaa samaa kohtelua sekä kummilapselle, että sisaruksille reiluuden nimissäkään.

• kunggia
        ...tehdä kirjoitti:

Kun kummipojalla on jo isoveli, jolla ei ole kovinkaan aktiiviset kummit. Isoveli näkee joka vuosi kun pikkuveli pääsee yökylään, tulee kotiin naama hymyssä ja uusi vaatekokonaisuus päällä? Eikä itse saa ikinä samaa kohtelua. Eikä kaikilla kummeilla ole varaa antaa samaa kohtelua sekä kummilapselle, että sisaruksille reiluuden nimissäkään.

Voithan sopia vanhempien kanssa että he viettävät aikaa vanhemman lapsen kanssa silloin kun kummilapsi on teillä. Silloin kaikki saisivat ekstrahuomiota ja laatuaikaa.

• mutta
        kunggia kirjoitti:

Voithan sopia vanhempien kanssa että he viettävät aikaa vanhemman lapsen kanssa silloin kun kummilapsi on teillä. Silloin kaikki saisivat ekstrahuomiota ja laatuaikaa.

Sitten sitä taas ehkä vähän 'vaivaa' vanhempia, kun lahjanantamisen pitäisi olla ihan ylimääräinen asia, ei vanhempien aikaa/voimia vievä... Mutta olet oikeassa.

• kunggia
        mutta kirjoitti:

Sitten sitä taas ehkä vähän 'vaivaa' vanhempia, kun lahjanantamisen pitäisi olla ihan ylimääräinen asia, ei vanhempien aikaa/voimia vievä... Mutta olet oikeassa.

Tämä riippuu tietysti kummilapsen vanhemmista sekä teidän välisistä suhteista. Mutta jos pystytte keskustelemaan asiasta avoimesti ja he uskalatavat sanoa mielipiteensä asiasta niin silloin homma toimii. Eli voisitko ihan kysyä mitä mieltä he olisivat tällaisesta ja sopia että jos systeemi alkaa jossain vaiheessa tökkiä, niin sitten siitä taas keskusteltaisiin ja sitä muutettaisiin. Elämäntilanteet kun vaihtuvat ja muuttuvat sekä kummeilla että kummilapsen perheessä.

• sarkku
        ...tehdä kirjoitti:

meillä ei onneksi ole tuota ongelmaa. kummitytön isoveljen kummi on mun isosisko, joka varmasti tulee viettämään reippaasti aikaa oman kummipoikansa kanssa.

• sarkku

kiitos ideoista kaikille! tarkoitus on kyllä viettää runsaasti aikaa kummitytön kanssa mutta yökyliä ei voi vielä ihan ristiäisissä aloittaa. :)

• minä myös

Mikä sitten on vanhanaikaista...
      Minä tein kummitytölle ristiäislahjaksi tilkkupeiton. Ja joka vuosi tilkkupeittoon lisätään yksi rivi. Kummitytön äiti pitää peittoa turvassa, ettei se ihan vielä nuhjaannu. Nuori neito saa peiton käyttöönsä vaikka sitten rippi-ikäisenä, jolloin peitto jo riittää koko sängylle :)
      Tarkoituksena on äidin avustamana kerätä peittoon erityisiä muistoja; tilkku suosikkimekosta, lempifarkuista, ekan koulupäivän vaatteista... mikä nyt "erityistä" on ;)

• tilkkupeitosta

On muuten tosi kivan kuuloinen idea, että keräät joka vuosi sellasia muistotilkkuja lapsen vaatteista yms.
        Hieno ajatus!!!

• veli sisko
        tilkkupeitosta kirjoitti:

On muuten tosi kivan kuuloinen idea, että keräät joka vuosi sellasia muistotilkkuja lapsen vaatteista yms.
        Hieno ajatus!!!

mun kummi hemmotteli toivomillani lahjoilla ja olin ekan kerran yö kylässä kun nuorimmainen oli kolme vuotta. pikkuveljeni kummitäti ja setä kun olivat lapsettomia niin hemmotelivat pikkuveljeä äidin mielestä vähän liikaa kun se saa niiltä vielä nykyäänkin rahaa ja muuta kivaa ja jos äiti ei suostu johonkin niin se pyytää sen niiltä. ne ostivat meille aina ne lelut mitkä äiti ja isä olivat kieltäneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4786
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2189
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      1833
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      192
      1814
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      168
      1560
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      285
      1442
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      206
      1260
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      88
      1179
    9. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      207
      1162
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1124
    Aihe