Näin supernastoitetut renkaat tuhoavat Suomen tiet

Näin supernastoitetut renkaat tuhoavat Suomen tiet – ”Hyvin aggressiivisia”
Kitkarenkaiden osuus talvirenkaista voisi kasvaa tuntuvasti ilman, että liikenneturvallisuus kärsisi, Väylävirasto laskee. Muutos pienentäisi myös kunnossapitotarvetta.


Tiet ovat jälleen ruvella talven jäljiltä. Huomattava osa kuopista ja urista syntyy nastarenkaista. Kosteat ja vaihtelevat kelit nopeuttavat vaurioitumista. Kuva on otettu Tampereentieltä läheltä Lempäälän ja Tampereen rajaa. KUVA: KARI PITKÄNEN / AAMULEHTI

NASTARENKAAT aiheuttavat tieverkolle ja tiemerkinnöille 60–70 miljoonan euron suuruiset kulutustappiot joka vuosi. Mikäli mukaan lasketaan kaupunkien katujen urautuminen ja reikiintyminen, kokonaismenetykset ovat arviolta 90 miljoonan euron luokkaa. Hinnat on laskettu Väylävirastossa vuoden 2022 kustannustasolla.
”Valtion tieverkon osalta arvio perustuu teiden urautumisen seurantatutkimuksen tuloksiin. Muun kulutuksen suhteen mukana on enemmän epätarkkuutta. Luku kuitenkin on suuri verrattuna päällysteisiin käytettävissä olevaan rahoitukseen”, maanteiden kunnossapidon asiantuntija Otto Kärki Väylävirastosta sanoo.

Viime vuonna päällystettyjen teiden ja tiemerkintöjen korjauksiin käytettiin 205 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle rahaa on budjetoitu vain 166 miljoonaa.

Kustannusten noustessa rahat riittävät korkeintaan 1 500 kilometrin päällystämiseen. Tarve olisi vähintään 4 000 kilometriä joka vuosi.

Väyläviraston havaintojen mukaan nastakulutus korostuu kaikkein vilkkaimmilla teillä. Vähäliikenteisillä väylillä urautuminen ja vauriot johtuvat muista tekijöistä kuten tien rakennevioista ja hyvin raskaista ajoneuvoista.

NASTARENKAIDEN vaikutusta päällysteiden vuosittaiseen uusimistarpeeseen arvioitiin edellisen kerran vuonna 2007. Silloisen Tiehallinnon yhteenvedossa päädyttiin 35 miljoonan euron tasolle. Kulutusvaikutus tiemerkintöihin oli 5–10 miljoonaa ja katujen korjaustarve noin 20 miljoonaa euroa vuodessa.
Kuluneen 15 vuoden aikana tieverkon arpeutumisen hinta vaikuttaa siis kaksinkertaistuneen. Liikennemäärät eivät ole lisääntyneet samassa suhteessa.

”Uskoisin, että suurin syy on päällysteiden hintatason muutos. Bitumin ja öljyn hinta vaikuttavat eniten asvaltointien hintaan”, Kärki sanoo.

Päällystämisen koko hinta on noin kaksinkertaistunut vuosina 2005–2022.

Jo vuoden 2007 raportissa kuitenkin arvioitiin, että nastarengaskulutus lisääntyi vähintään kolmanneksen nopeammin kuin liikennemäärät kasvoivat.

Nastarenkailla varustetun henkilöauton laskettiin karkeasti kuluttavan 2–3 kuutiosenttiä päällystettä yhden kilometrin ajomatkalla. Kovinta kulutus oli kosteissa olosuhteissa ja kovilla pakkasilla eli nopeasti vaihtuvissa keleissä, jotka lisääntyvät ilmastonmuutoksen edetessä.

https://www.hs.fi/paivanlehti/30032023/art-2000009484445.html

4

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jälleen autoilija arto, joka asuinpaikkakunnallaan myös idioottina tunnetaan, on kyennyt jälleen onnistuneesti linkittämään jonkin Helsingin Sanomien artikkelin, joka on vain tilaajien kokonaan luettavissa.

    • Anonyymi

      Nastarenkaat ei tee tiehen reikiä, eikä irroita paloja päällysteestä.
      Suurin syy on asvaltoinnin surkea laatu ja suolaus, jolla tie pidetään märkänä

      • Anonyymi

        Kyllä ne nastat tekee myös pahaa jälkeä, mutta muutkin syyt on merkittäviä, kuten paskalaatuinen asfaltti ja suolaus.


    • Anonyymi

      Mistä supernastoista hönö puhuu? Paljon pienempiä ja pienempi ulkonema ainakin niissä on nykyään ja kuluttaa vähemmän kuin ennen vanhaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      83
      7111
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7073
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      111
      6188
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5414
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5248
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5215
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5108
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4605
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      17
      3477
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3400
    Aihe