TSH vaihtelee päivänmittaan. Kilpirauhaskokeet on vertailun vuoksi paras ottaa samaan aikaan, kun aiempina kertoina, sanotaan. Paljonko TSH:n vaihteluväli voi olla klo 6-8 välillä, onko ero niin vähän, ettei sillä ole merkitystä. Aiemmin (nyt jo lopettaneella) hyvällä yksityislääkärillä käydessä ei ollut mitään ongelmaa mistään. Nyt tk-lääkärit tulkitsevat arvoja ja voinnilla ei mitään merkitystä.
Mihin aikaan viimeistään on paras ottaa kilpirauhaskokeet
9
939
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla on sellainen muistikuva että olen käynyt mittauttamassa kilpirauhasarvot aina ennen klo 12:00 eli ennen puoltapäivää.
En ole havainnut että mittauksen eli verikokeen ajankohdalla olisi merkitystä.
Aamulla ei oteta tyroksiinia jos arvot pitää mitata.
Olen huomannut että tyroksiini kannattaa ottaa aina aamulla tyhjään vatsaan.
Kokeilin kerran sellaista että otin tyroksiinin iltapäivällä ja siitä seurasi TSH-arvon nousu.
(Minulla on osteoporoosi ja ohjeena on ottaa Kalsiumia vasta neljä tuntia Tyroksiinin jälkeen.) - Anonyymi
Verikoe on varmaankin paras ottaa ennen klo 14.
Aiemmin on ohjeena ollut, aamupäivällä.
Minulla ei ole lääkityksiä, ei toimintahäiriöitä kilpirauhasessa, mutta arvot ovat oudosti heitelleet.
Tiedän, että ne vaihtelevat, koska onhan kyseessä rauhanen, joka " elää " koko ajan.
Joka kerta kun minulta TSH on otettu, on kellon aika ollut suurin piirtein sama.
Silti arvo voi olla ajoittain2.6 ja ajoittain 0.5.
En tiedä, kuuluuko asiaan tuollainen kohtalaisen suuri heittely arvoissa. Olen olettanut, että heittelyt olisivat vähän pienempiä.- Anonyymi
Arvojen heittely on normaalia. Mullakin vaihdellut 0,5-8,9 välillä.
- Anonyymi
Mä muistaisin niin, että optimaalisin aika olisi 4 tunnin sisällä heräämisestä.
Ei se nyt niin kamalan tarkkaa ole ja on hyvä muistaa, että arvot voi vaihdella monesta muustakin syystä.
Hashimoto- Anonyymi
Riippuu siitä monelta herää. Kaikki ei herää esim aamu kuudelta.
- Anonyymi
Meidän labrassa ohje, että TSH otettava ennen aamukymmentä.
Tsh ei vaikuta kehoon mitenkään. Se kuvaa lähinnä kilpirauhasen stimulaatio hormoonia.
Se mitä kilppari todellisuudessa tuottaa on T4- v ja T3- v ja nämä on ne arvot mitä pitää labrata.
Kaikki labrat tavataan ottaa mieluiten aamusta yön paaston jälkeen.- Anonyymi
Ennen kilpparikokeita saa syödä ja juoda normaalisti. Näin on niin labran, kuin lääkärinkin ohjeessa.
TSH nousee aamulukemista, joten siksi koe mieluiten aamulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984