Ristiinnaulitseminen

Qadesha

Luin juuri IOK:sta kohdan jonka mukaan

*Jumalan Poikaa ei voida ristiinnaulita*

Nerokasta, ajattelin. Ei todellakaan voida! Me voimme täällä materian tasolla olla näkevinämme yhtän sun toista, mutta mitä todellista merkitystä sillä on jos se ei ole ikuista? Jos on olemassa ikuinen, kuolematon henki, miten sille voi muka tehdä oikeasti pahaa? Ei mitenkään!

Buddhalaisuudessa sanotaan että olemme jo Buddhia, ja muistaakseni hindulaisuudessa että emme ole koskaan edes syntyneetkään. Kaikki tuo koskettelee todellista osaa itsestämme, Itseämme.

On olemassa maalauksia ristiinnaulitsemisesta, joihin taiteilija on maalannut itsensä etualelle, pää ristiinnaulitsemisesta pois käännettynä. On teorioita että nuo taiteilijat tiesivät että Jeesusta ei ristiinnaulittukaan tai että Jeesus ei ollut oikea "Messias" tai että Jeesusta ei ollut olemassakaan. Mutta voivathan nuo taulut sitäkin kuvata että Jumalan Poikaa yksinkertaisesti ei voi murhata. Murhalla, uhrilla, kuolemalla ei ole mitään mieltä. Jumala ei sitä vaadi ITSELTÄÄN. Me itse olemme valinneet "kuolla" - sellaisen kuvan sain IOK:stakin.

Ja gnostilainen tarina siitä että Jeesus Kristus seisoo loitompana nauraa räkättämässä kun Simon (kukahännytolikaan) ristiinnaulitaan hänen sijastaan on merkityksellisempi tarina kuin koskaan. Vai ruumis voi kärsiä. Ja jos ei sille kärsimykselle pane painoa, ei edes huomaa sitä, ei sitä ole lainkaan Jumalan Pojalle.

Miksi siis se kaikki veren vihtominen, syyllisyydestä ja synneistä puhuminen, jota minäkin olen inhonnut jo vuosikaudet julkisesti täällä Suomi24:ssä??? Turhaa touhua siitä vaahdota ja sitä vastaan vaahdota.

24

1148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sami S

      Siksi evankelioidaan, että ihmisellä olisi ikuinen elämä eikä hänen tarttis kärsiä kuolemansa jälkeen.

      Muihin kirjoituksesi kommentteihin vastaukset ovat Evankeliumi Markuksen mukaan Luku 14: jakeet 22-24, 61-62.

      Jos avaat Raamatun ehkä pelastut.

      • adhyuta

        Täällä ei varsinaisesti ensisijaisesti availla sitä Raamattua, vaikka siihen muuten viitattaisiinkin. Jotenkin pitäisi pysyä tässä kurssissa tai kommentoida sitä muun kirjallisuuden avulla avaavasti tai vaihtoehtoisesti ristiriitoja esiinnostaen. Miksi olet eri mieltä alkuperäisen kirjoittajan kanssa ja mistä? Siellähän ylistettiin sielun suuruutta ja kuolemattomuutta, ei julistettu sen kadotusta.

        Eikö totta, Sami S?


      • adhyuta

      • Qadesha

        Se osa mikä sinussa on ikuista ei kärsi nytkään. Ei sinun tarvitse odottaa kuolemaan asti tiedostaaksesi ikuisuuden omassa itsessäsi. Sinussa on Jumalan Poika.


      • kuolla itselleni
        Qadesha kirjoitti:

        Se osa mikä sinussa on ikuista ei kärsi nytkään. Ei sinun tarvitse odottaa kuolemaan asti tiedostaaksesi ikuisuuden omassa itsessäsi. Sinussa on Jumalan Poika.

        itsessäni olen vain kasa törkyä. En tosin enää elä minä vaan Kristus elää minussa. Mietin joskus kuinka Hän pystyi olemaan ihmisruumiissa 30 vuotta lankeematta. Kaikki riippuvuudetkin voitti . Siihen tää kristinusko perustuu. Jeesus oli täydellinen ihminen. Pikku hiljaa kasvan.
        Sami S


      • Qadesha
        kuolla itselleni kirjoitti:

        itsessäni olen vain kasa törkyä. En tosin enää elä minä vaan Kristus elää minussa. Mietin joskus kuinka Hän pystyi olemaan ihmisruumiissa 30 vuotta lankeematta. Kaikki riippuvuudetkin voitti . Siihen tää kristinusko perustuu. Jeesus oli täydellinen ihminen. Pikku hiljaa kasvan.
        Sami S

        Jos sinä eli egosi ei enää elä, et ole törkyä. Kristus ei voi olla törkyä ja Kristus on jokaisessa ihmisessä.

        Sillä ei ole merkitystä miten Jeesus eli ja mitä hän koki. Vain Kristuksella on merkitystä. Jos Jeesus kuoli itsessään eli egossaan ja syntyi Kristukseksi, niin hyvä. Miksemme kaikki tekisi samoin?


      • Jotta minä
        Qadesha kirjoitti:

        Jos sinä eli egosi ei enää elä, et ole törkyä. Kristus ei voi olla törkyä ja Kristus on jokaisessa ihmisessä.

        Sillä ei ole merkitystä miten Jeesus eli ja mitä hän koki. Vain Kristuksella on merkitystä. Jos Jeesus kuoli itsessään eli egossaan ja syntyi Kristukseksi, niin hyvä. Miksemme kaikki tekisi samoin?

        voisin elää ja olla jääkäri Porin prikaatin 4:stä jääkärikomppaniasta vaikka minut on heitetty ulos armeijasta psykoosien takia.

        Minä en halua etsiä sotilaskarkureita. olin sotilaspoliisi. Mieluummin haastan kaksintaisteluun sen, joka haluaisi marssituttaa Suomen kautta joukot Israeliin. Ei kuole ihmisiä.

        Venäjä on kärsinyt hirmuhallitsijoita vuosisadat, Silti sieltä löytää tyyppejä jotka Igorin poikansa, Alexin, Ingan, Rashidin ,Jurin ja muiden muodossa todistaa että Hitler ei koskaan sinne päässyt. ´

        Joka puolustaa kotiaan, voittaa.

        Venäjällä, Siellä on äitejä jotka rukoilee poikiensa puolesta kun heistä yritetään kasvattaa tshtetsheenien raiskaajia. He ei suostu. Venäjällä on Taivaan väkeäkin.

        Minä en ole mitään. Olen juoppo jostain baarista.
        Iloitsen siitä että Jeesus on soturi.
        Hän tulee takaisin eri tavalla kun täältä lähti.
        Jeesus on kaikkea sitä maailman kansoille, mitä leffoissa vaan haaveillaan. Sota ei ihmisiä vastaan vaan saatanaa vastaan. Pelasta niin monta kuin pystyt.

        Ssmi S


        T


      • Qadesha
        Jotta minä kirjoitti:

        voisin elää ja olla jääkäri Porin prikaatin 4:stä jääkärikomppaniasta vaikka minut on heitetty ulos armeijasta psykoosien takia.

        Minä en halua etsiä sotilaskarkureita. olin sotilaspoliisi. Mieluummin haastan kaksintaisteluun sen, joka haluaisi marssituttaa Suomen kautta joukot Israeliin. Ei kuole ihmisiä.

        Venäjä on kärsinyt hirmuhallitsijoita vuosisadat, Silti sieltä löytää tyyppejä jotka Igorin poikansa, Alexin, Ingan, Rashidin ,Jurin ja muiden muodossa todistaa että Hitler ei koskaan sinne päässyt. ´

        Joka puolustaa kotiaan, voittaa.

        Venäjällä, Siellä on äitejä jotka rukoilee poikiensa puolesta kun heistä yritetään kasvattaa tshtetsheenien raiskaajia. He ei suostu. Venäjällä on Taivaan väkeäkin.

        Minä en ole mitään. Olen juoppo jostain baarista.
        Iloitsen siitä että Jeesus on soturi.
        Hän tulee takaisin eri tavalla kun täältä lähti.
        Jeesus on kaikkea sitä maailman kansoille, mitä leffoissa vaan haaveillaan. Sota ei ihmisiä vastaan vaan saatanaa vastaan. Pelasta niin monta kuin pystyt.

        Ssmi S


        T

        Jaaha. No, minua ei voisi sota ja sotiminen vähempää kiinnostaa, vaan mieluummin yritän kehittää itseäni henkisesti sen minkä ehdin ennen kuin seuraavan kerran nirri lähtee.


      • sami s
        Qadesha kirjoitti:

        Jaaha. No, minua ei voisi sota ja sotiminen vähempää kiinnostaa, vaan mieluummin yritän kehittää itseäni henkisesti sen minkä ehdin ennen kuin seuraavan kerran nirri lähtee.

        Ei semmonen terve ihminen oliska joka sodasta tykkäisi. Mua kiinnostaa sotien lopettaminen.

        Siihen Jeesus on ainoa ratkaisu.

        Ihminen kuolee vaan kahdesti. Mahollisesti omalle itelle antaesa ittensä Jeesuksen kanavaks toiste auttamisee tai sitte viimisellä tuomiolla.

        Toki auttaa voi sillee ruoalla ja tavaralla mutta siitä toine ei henkistä forcea saa.

        Jos en olis tästä sielunpelastusmahiksesta puhunu, tekisin väärin sua kohtaan. Minut siitä vaaditaan tilille joku päivä, olenko välittäny viestin sulle. Joskus armeijasa tein lähetinhommia. Alkoi joskus mietityttää, onko viemäni kirje aito käsky ja totuudenmukanen. Evankeliumi on.

        Jeesus on elävien Jumala eikä kuolleiden.

        Älä ota tätä paasaamisena. Olen tosi huono evankelioimaan. Itsesä tapahtui vaan paljo muutoksia ja monta haavaa paikkautu - tosin tämmösiä ulkoiseen olemukseen ja liittyviä haavoja on. Tosin ihmisten haukkumisesta sai virtaa että tekee asialle jotai.
        Pärjäile.
        sami s


      • adhyuta
        sami s kirjoitti:

        Ei semmonen terve ihminen oliska joka sodasta tykkäisi. Mua kiinnostaa sotien lopettaminen.

        Siihen Jeesus on ainoa ratkaisu.

        Ihminen kuolee vaan kahdesti. Mahollisesti omalle itelle antaesa ittensä Jeesuksen kanavaks toiste auttamisee tai sitte viimisellä tuomiolla.

        Toki auttaa voi sillee ruoalla ja tavaralla mutta siitä toine ei henkistä forcea saa.

        Jos en olis tästä sielunpelastusmahiksesta puhunu, tekisin väärin sua kohtaan. Minut siitä vaaditaan tilille joku päivä, olenko välittäny viestin sulle. Joskus armeijasa tein lähetinhommia. Alkoi joskus mietityttää, onko viemäni kirje aito käsky ja totuudenmukanen. Evankeliumi on.

        Jeesus on elävien Jumala eikä kuolleiden.

        Älä ota tätä paasaamisena. Olen tosi huono evankelioimaan. Itsesä tapahtui vaan paljo muutoksia ja monta haavaa paikkautu - tosin tämmösiä ulkoiseen olemukseen ja liittyviä haavoja on. Tosin ihmisten haukkumisesta sai virtaa että tekee asialle jotai.
        Pärjäile.
        sami s

        Sinulla on ollut varmaan valtava muutos elämässäsi, tuo siirtymä armeijasta henkisen polun kulkijaksi. Armeijassa et olisi edennyt (tai voinut sopeutua sinne), ellei sinussa olisi nähty potentiaalia sinne. Mutta ilmeisesti olet halunnut kehittyä itsenäisempään suuntaan. Voin vain kuvitella, millainen kokemuksesi on voinut olla. Silläkin on ollut oma merkityksensä, jonka itse parhaiten tiedät.

        Mielenrauha on niin tärkeä lähtökohta kaikelle henkiselle kehitykselle. Siitä on huolehdittava itseasiassa aktiivisesti koko ajan (oma kokemukseni).


    • Anneli

      Syyllisyys ja synnit ovat todellakin jotain sellaista johon ei kannata energiaansa tuhlata. Me olemme tehneet väärin usein, totta, mutta "Pyhä Henki näkee synnin erehdyksenä, joka voidaan korjata, eikä pahuutena, josta pitää rangaista"/IOK

      Ei todellakaan hyödytä mitään märehtiä omia tai toisten syntejä, siitä tulee vain entistä syntisempi olo ja sehän onkin egon tavoitteena.

      Ristiinnaulitseminen on minulle vielä mysteeri, joten siihen en osaa vielä ottaa kantaa.

    • adhyuta

      Löytäisitko tuosta nettiaineistosta vielä tarkan kohdan tuolle esittämällesi ristiinnaulitsemisen ajatukselle? Jos englanninkieli on jotenkin ongelmallinen, anna vaikkapa suomenkielisestä teoksesta se tarkka kohta. Olisi helpompi yhdessä tarkastella asiaa, kun kaikki ovat samassa kohtaa... Kiitos!

      • Qadesha

        Ainakin tässä suomennetussa kirjassa kohdassa luku 13 kohta 4 on maininta

        "Tämä maailma on kuva Jumalan Pojan ristiinnaulitsemisesta. Ja kunnes sinä ymmärrät, että Jumalan Poikaa ei voida ristiinnaulita, tulet näkemään juuri tämän maailman." (s. 266)

        En ole varma oliko juuri tämä se kohta josta sain innoitusta kirjoitukseeni, mutta ainakin se käsittelee samaa asiaa. En niinkään aina pane erityisesti merkille mitä missäkin sanotaan ja tarkkoja sanoja, vaan mietin sitä ajatusta mikä tekstistä välittyy.

        Minusta oli todella upea oivallus oikein kunnolla sisäistää että Jumalan Poikaa ei todellakaan kosketa kuolema, kärsimys etc. Hän ei voi kuolla, ei kärsiä.


      • adhyuta
        Qadesha kirjoitti:

        Ainakin tässä suomennetussa kirjassa kohdassa luku 13 kohta 4 on maininta

        "Tämä maailma on kuva Jumalan Pojan ristiinnaulitsemisesta. Ja kunnes sinä ymmärrät, että Jumalan Poikaa ei voida ristiinnaulita, tulet näkemään juuri tämän maailman." (s. 266)

        En ole varma oliko juuri tämä se kohta josta sain innoitusta kirjoitukseeni, mutta ainakin se käsittelee samaa asiaa. En niinkään aina pane erityisesti merkille mitä missäkin sanotaan ja tarkkoja sanoja, vaan mietin sitä ajatusta mikä tekstistä välittyy.

        Minusta oli todella upea oivallus oikein kunnolla sisäistää että Jumalan Poikaa ei todellakaan kosketa kuolema, kärsimys etc. Hän ei voi kuolla, ei kärsiä.

        Taas on hyvin syvällinen ja niin turvaa ja rauhaa luova kohta. Niin, tätähän se uudestisyntyminen ja valaistuminen varmaan tarkoittaa, mustista ja synkistä aatoksista (synnistä) vapautumista... :)

        http://acim.home.att.net/text-13-01.html

        Ja siitä, ettei ristiinnaulitsemista todellisuudessa ole, ote seuraavassa tarkemmin (tuosta ylemmästä linkistä irrotettuna):

        --- And yet he is not crucified. Here is both his pain and his healing, for the Holy Spirit's vision is merciful and his remedy is quick. Do not hide suffering from his sight, but bring it gladly to him. Lay before his eternal sanity all your hurt, and let him heal you. Do not leave any spot of pain hidden from his light, and search your mind carefully for any thoughts you may fear to uncover. For he will heal every little thought you have kept to hurt you and cleanse it of its littleness, restoring it to the magnitude of God. ---


      • acim.lainen
        adhyuta kirjoitti:

        Taas on hyvin syvällinen ja niin turvaa ja rauhaa luova kohta. Niin, tätähän se uudestisyntyminen ja valaistuminen varmaan tarkoittaa, mustista ja synkistä aatoksista (synnistä) vapautumista... :)

        http://acim.home.att.net/text-13-01.html

        Ja siitä, ettei ristiinnaulitsemista todellisuudessa ole, ote seuraavassa tarkemmin (tuosta ylemmästä linkistä irrotettuna):

        --- And yet he is not crucified. Here is both his pain and his healing, for the Holy Spirit's vision is merciful and his remedy is quick. Do not hide suffering from his sight, but bring it gladly to him. Lay before his eternal sanity all your hurt, and let him heal you. Do not leave any spot of pain hidden from his light, and search your mind carefully for any thoughts you may fear to uncover. For he will heal every little thought you have kept to hurt you and cleanse it of its littleness, restoring it to the magnitude of God. ---

        Mitä edellinen tarkoittaisi muuta kuin että on ei vain mahdollista vaan toivottavaa että ihminen vapautuu KAIKESTA kärsimyksestä? Oli kärsimys millaista tahansa: päänsärkyä, nälkää, surua...niin siitä voi silti päästä eroon. Harjoitusten avulla päästään kokemaan parempaa vaihtoehtoa kaikelle tälle.

        Mutta ACIMhan on aivan ristiriidassa tavallisen maallisen ajattelun kanssa; kärsimyksen ajatellaan normaalisti kuuluvan luonnollisena osana elämään eikä sitä kyseenalaisteta.
        Ja tavanomaisessa kristinuskossa tavallaan odotetaan maailmanloppua tai kuolemaa pelastukseksi eikä tajuta että pikku kärsimyksistä luopumiset ovat ASKELEITA Taivastiellä. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?


      • adhyuta
        acim.lainen kirjoitti:

        Mitä edellinen tarkoittaisi muuta kuin että on ei vain mahdollista vaan toivottavaa että ihminen vapautuu KAIKESTA kärsimyksestä? Oli kärsimys millaista tahansa: päänsärkyä, nälkää, surua...niin siitä voi silti päästä eroon. Harjoitusten avulla päästään kokemaan parempaa vaihtoehtoa kaikelle tälle.

        Mutta ACIMhan on aivan ristiriidassa tavallisen maallisen ajattelun kanssa; kärsimyksen ajatellaan normaalisti kuuluvan luonnollisena osana elämään eikä sitä kyseenalaisteta.
        Ja tavanomaisessa kristinuskossa tavallaan odotetaan maailmanloppua tai kuolemaa pelastukseksi eikä tajuta että pikku kärsimyksistä luopumiset ovat ASKELEITA Taivastiellä. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

        Meidän rakkauskäsityksemme on ehdollinen ja itse pidän sitä suurimpana ongelmana. Hyvin syvään on juurtunut erilaisia versioita ajatuksesta "joka vitsaa säästää se lastaan vihaa", lievempinä ja jyrkempinä. Katson tarkemmin vielä myöhemmin kärsimystä, se on mielenkiintoinen.

        Pikakommentti kurssin omasta aineistosta:

        --- Love does not kill to save ---

        Liittyy todellakin tähän ristiinnaulitsemisen tematiikkaan!!! On myös kumouksellinen ajatus. Toisinaan tosin koen aika raskaana sen, että kurssia sävyttää niin vahvasti koko kristinuskon vuosituhantinen synkeiden tulkintojen taakka. Se on itselleni yhtäältä jo niin etäinen, mutta toisaalta, olenhan työni sen parissa joutunut jossain vaiheessa itsekin tekemään. Se kyllä tapahtui jättämällä koko juttu taakse, mutta sitä edelsivät omat tapahtumasarjansa (kaikki hyvin kauniita ja sopusoinnussa rakkauden sanoman kanssa).

        Moni kurssin juttu on nyt jo hieman itsestäänselvä, mutta siksi kai korostan itse sitä käytäntöönpanoa niin paljon.


      • acim.lainen
        adhyuta kirjoitti:

        Meidän rakkauskäsityksemme on ehdollinen ja itse pidän sitä suurimpana ongelmana. Hyvin syvään on juurtunut erilaisia versioita ajatuksesta "joka vitsaa säästää se lastaan vihaa", lievempinä ja jyrkempinä. Katson tarkemmin vielä myöhemmin kärsimystä, se on mielenkiintoinen.

        Pikakommentti kurssin omasta aineistosta:

        --- Love does not kill to save ---

        Liittyy todellakin tähän ristiinnaulitsemisen tematiikkaan!!! On myös kumouksellinen ajatus. Toisinaan tosin koen aika raskaana sen, että kurssia sävyttää niin vahvasti koko kristinuskon vuosituhantinen synkeiden tulkintojen taakka. Se on itselleni yhtäältä jo niin etäinen, mutta toisaalta, olenhan työni sen parissa joutunut jossain vaiheessa itsekin tekemään. Se kyllä tapahtui jättämällä koko juttu taakse, mutta sitä edelsivät omat tapahtumasarjansa (kaikki hyvin kauniita ja sopusoinnussa rakkauden sanoman kanssa).

        Moni kurssin juttu on nyt jo hieman itsestäänselvä, mutta siksi kai korostan itse sitä käytäntöönpanoa niin paljon.

        Kristityt normaalisti ajattelevat että Jeesuksen oli kuoltava jotta ihmiset voitaisiin pelastaa. Syynä tähän saattaa olla juutalaisten uhriajattelu, he uhrasivat eläimiä. Pedagogisista syistä oli kätevää vaihtaa Jeesus eläinten tilalle. Se oli askel oikeaan suuntaan kun saatiin huomio pois eläimistä.

        Kurssihan sanoo että " universal theology is impossible" ja uhriajattelu ristiinnaulintakohdassa oli juutalaisille sopiva.
        Tänä päivänä taas Jeesuksen uhraaminen tuntuu vanhalta hapatukselta joka pitäisi poistaa ajattelusta.


      • adhyuta
        acim.lainen kirjoitti:

        Kristityt normaalisti ajattelevat että Jeesuksen oli kuoltava jotta ihmiset voitaisiin pelastaa. Syynä tähän saattaa olla juutalaisten uhriajattelu, he uhrasivat eläimiä. Pedagogisista syistä oli kätevää vaihtaa Jeesus eläinten tilalle. Se oli askel oikeaan suuntaan kun saatiin huomio pois eläimistä.

        Kurssihan sanoo että " universal theology is impossible" ja uhriajattelu ristiinnaulintakohdassa oli juutalaisille sopiva.
        Tänä päivänä taas Jeesuksen uhraaminen tuntuu vanhalta hapatukselta joka pitäisi poistaa ajattelusta.

        Hyviä taas nuo sinun IOK-otteesi, oivaltavia.

        Olen samaa mieltä tuosta, että ei ole mitään syytä jäädä ikuisiksi ajoiksi kiinni kärsimyshistoriaan sinänsä. Olen jopa esoteerikoilta kuullut, että se tuottaa kärsimystä myös tälle henkilölle itselleen (Kristus), eikä ole hänen opetuksensa tarkoitus millään muotoa.

        Hyvin suhteutat tuon aikalaisten käsitysten huomioimisen. Itse en myöskään pidä niistä suuntauksista IOK-aineiston suhteen, jotka jumittavat 60-luvulle tai eivät suhteuta kurssin ympärillä olevia ilmiöitä kulloiseenkin nykyhetkeen. Mustasukkaisuus ja yksinoikeudet sopivat huonosti minun käsitykseeni henkisen elämän harjoittamisesta... :) Vaikka inhimillisiä ovatkin, ei siinä mitään.

        Kunnioitan ja tarvostan kuitenkin jokaisen työtä tehdä tästä maailmasta parempi paikka elää.


      • acim.lainen kirjoitti:

        Kristityt normaalisti ajattelevat että Jeesuksen oli kuoltava jotta ihmiset voitaisiin pelastaa. Syynä tähän saattaa olla juutalaisten uhriajattelu, he uhrasivat eläimiä. Pedagogisista syistä oli kätevää vaihtaa Jeesus eläinten tilalle. Se oli askel oikeaan suuntaan kun saatiin huomio pois eläimistä.

        Kurssihan sanoo että " universal theology is impossible" ja uhriajattelu ristiinnaulintakohdassa oli juutalaisille sopiva.
        Tänä päivänä taas Jeesuksen uhraaminen tuntuu vanhalta hapatukselta joka pitäisi poistaa ajattelusta.

        >>
        Kristityt normaalisti ajattelevat että Jeesuksen oli kuoltava jotta ihmiset voitaisiin pelastaa. Syynä tähän saattaa olla juutalaisten uhriajattelu, he uhrasivat eläimiä.
        >>

        Jeesuksen "kuolema" täytyi tapahtua, sillä muutoin hän ei olisi voinut voittaa kuolemaa ja ylösnousta kuolleista.

        Mielestäni Jeesuksen "uhraaminen" oli Jumalan kädenojennus ihmisille ettei ihmisten tarvitse "korvata" syntejään omilla uhreillaan tai töillään, vaan sovitus tulee Jumalan puolelta.

        Ei kannata ajatella että miten Jumala voi tappaa oman poikansa. Jeesuksen tehtävä ei ollut kuolla, vaan voittaa kuolema.


      • acim.lainen
        admata kirjoitti:

        >>
        Kristityt normaalisti ajattelevat että Jeesuksen oli kuoltava jotta ihmiset voitaisiin pelastaa. Syynä tähän saattaa olla juutalaisten uhriajattelu, he uhrasivat eläimiä.
        >>

        Jeesuksen "kuolema" täytyi tapahtua, sillä muutoin hän ei olisi voinut voittaa kuolemaa ja ylösnousta kuolleista.

        Mielestäni Jeesuksen "uhraaminen" oli Jumalan kädenojennus ihmisille ettei ihmisten tarvitse "korvata" syntejään omilla uhreillaan tai töillään, vaan sovitus tulee Jumalan puolelta.

        Ei kannata ajatella että miten Jumala voi tappaa oman poikansa. Jeesuksen tehtävä ei ollut kuolla, vaan voittaa kuolema.

        Tietysti on kuoltava ensin ennenkuin voi nousta kuolleista.

        Minä taas en ajatellut kunnolla mitä kirjoitin. Kuoleman voittaminen on tietysti pointti. "The crucifixion did not establish the Atonement; the resurrection did. " Siis näin. Jeesus kahlasi pohjat jotta voisi nostaa meidät kurjat kuoleman notkosta. Tämä kytkeytyy käytäntöön eikä ole pelkkää teologista teoriaa. Jeesus on jokaisessa vaikeudessa läsnä ja tietää mikä siitä on tie pois.

        Mutta kun olen aikaisemmin märehtinyt tätä kohtaa Kurssin avulla niin olen oppinut että kysymys ei ollut siitä että Jumalan olisi pitänyt KOSTAA syyttömälle syyllisten synnit eli että jonkun pitäisi ottaa päälleen "oikeudenmukainen" rangaistus. "Who punishes the body
        is insane", ja sellainen tuskin on itse Jumala. :) Tämä minun tässä piti tuoda esille eikä tuota noin kuin kirjoitin.


        Atonement without Sacrifice

        http://acim.home.att.net/text-03-01.html


      • iokjussi
        acim.lainen kirjoitti:

        Mitä edellinen tarkoittaisi muuta kuin että on ei vain mahdollista vaan toivottavaa että ihminen vapautuu KAIKESTA kärsimyksestä? Oli kärsimys millaista tahansa: päänsärkyä, nälkää, surua...niin siitä voi silti päästä eroon. Harjoitusten avulla päästään kokemaan parempaa vaihtoehtoa kaikelle tälle.

        Mutta ACIMhan on aivan ristiriidassa tavallisen maallisen ajattelun kanssa; kärsimyksen ajatellaan normaalisti kuuluvan luonnollisena osana elämään eikä sitä kyseenalaisteta.
        Ja tavanomaisessa kristinuskossa tavallaan odotetaan maailmanloppua tai kuolemaa pelastukseksi eikä tajuta että pikku kärsimyksistä luopumiset ovat ASKELEITA Taivastiellä. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

        >>Mutta ACIMhan on aivan ristiriidassa tavallisen maallisen ajattelun kanssa; kärsimyksen ajatellaan normaalisti kuuluvan luonnollisena osana elämään eikä sitä kyseenalaisteta.

        Sanoisin egojen silmin näkemämme maailman olevan täysin vastakohta Todelliselle maaailmalle. Egojen maailma koostuu egojen pelkoon pohjautuvista projisoinneista: hyökkäyksistä, kaupankäynneistä jne. eikä siinä ole pätkääkään Rakkautta. Rakkautta ja pelkoa ei voi olla samanaikaisesti. (IOK:sta en vai nyt muista kohtaa).

        "Todellisuudessa armeliaisuus on heikompi heijstus paljon voimmakkaammasta rakkauden vallassa olemisesta, joka on suunnattomasti jokaisen sellaisen armeliaisuudenmuodon yläpuolella, jonka toistaiseksi pystyt käsittämään." IOK 29.9.6

        >>Ja tavanomaisessa kristinuskossa tavallaan odotetaan maailmanloppua tai kuolemaa pelastukseksi eikä tajuta että pikku kärsimyksistä luopumiset ovat ASKELEITA Taivastiellä. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

        Ymmärtääkeni olet oivaltanut oikein, jos tarkoitat kärsimyksistä opumisella "antautumista" eli IOK:n sanoin egon ohjauksesta luopumista, koska silloin jäljelle jää toinen Ääni, Joka ohjaa heräämiseen eli valaistumiseen. Egon ohjaamana ei ole mahdollista luopua kärsimyksistä, koska egohan ohjaa niihin.

        "Todellinen valinta (Pyhän Hengen Ohjaus) ei ole mikään harhakuva. Mutta maailma ei voi sitä tarjota. Mikään maailman teistä ei vie mihinkään muuhun kuin pettymyksiin, olemattomuuteen ja kuolemaan. Sen vaihtoehdoissa ei ole mitään valitsemista." IOK 751.2.1-4

        Kaikkien egon ohjaamien valintojen tuloksena on lopulta kuolema ja jälleensyntymä termein sanottuna seuraava kierros. Pyhän Hengen eli Jumalan Pojan todellisen Äänen ohjausessa päämääränä on herääminen eli Ikuinen elämä.


      • iokjussi
        adhyuta kirjoitti:

        Meidän rakkauskäsityksemme on ehdollinen ja itse pidän sitä suurimpana ongelmana. Hyvin syvään on juurtunut erilaisia versioita ajatuksesta "joka vitsaa säästää se lastaan vihaa", lievempinä ja jyrkempinä. Katson tarkemmin vielä myöhemmin kärsimystä, se on mielenkiintoinen.

        Pikakommentti kurssin omasta aineistosta:

        --- Love does not kill to save ---

        Liittyy todellakin tähän ristiinnaulitsemisen tematiikkaan!!! On myös kumouksellinen ajatus. Toisinaan tosin koen aika raskaana sen, että kurssia sävyttää niin vahvasti koko kristinuskon vuosituhantinen synkeiden tulkintojen taakka. Se on itselleni yhtäältä jo niin etäinen, mutta toisaalta, olenhan työni sen parissa joutunut jossain vaiheessa itsekin tekemään. Se kyllä tapahtui jättämällä koko juttu taakse, mutta sitä edelsivät omat tapahtumasarjansa (kaikki hyvin kauniita ja sopusoinnussa rakkauden sanoman kanssa).

        Moni kurssin juttu on nyt jo hieman itsestäänselvä, mutta siksi kai korostan itse sitä käytäntöönpanoa niin paljon.

        >>Toisinaan tosin koen aika raskaana sen, että kurssia sävyttää niin vahvasti koko kristinuskon vuosituhantinen synkeiden tulkintojen taakka. Se on itselleni yhtäältä jo niin etäinen, mutta toisaalta, olenhan työni sen parissa joutunut jossain vaiheessa itsekin tekemään.

        Itse alkuvaiheessa pahoittelin kurssin käyttämiä kristinuskon käsitteitä: Jumala, Pyhä Henki, Jumalan Poika, Sovitus, ssynti jne. kunnes oivalsin kurssin metodin Päämäärän saavuttamiseksi.

        Kurssi kertoo olevansa mielen muutoksen kurssi, ja kristinuskoonhan liittyviin käsitteisiin meillä liittyy mitä pöyristyttävimpiä uskomuksia esim. Sovitus. Siis näitäkin osin mielissämme olevat virheelliset uskomukset tulee oikaista. Ne oikenevat, kun niille "jankutetaan" uudet sisällöt.

        >>Moni kurssin juttu on nyt jo hieman itsestäänselvä, mutta siksi kai korostan itse sitä käytäntöönpanoa niin paljon.

        Moni "itsestäänselvä" voi olla teoriassa eli esim. kirjasta luettuna selvä, muttei selviö elämässä elettynä. Esimerkkinä voidaan ajatella IOK:n mukaan meidän ainoaa todellista valintaa: Kumman äänen Itsen vai itsen (Pyhän Hengen vai egon) ohjauksessa haluat olla? Valinta on aivan "itsestäänselvä". Egon äänihän on meidän virheellisistä uskomuksista koostuva ajattelumalli eikä näinollen mikään todellinen ohjaaja, kun taas Toinen Ääni on.

        Kuinkahan moni on tämän "itsestäänselvän" valinnan tehnyt?? IOK:n mukaan se on meidän ainut tehtävä (päätös).


      • adhyuta
        iokjussi kirjoitti:

        >>Toisinaan tosin koen aika raskaana sen, että kurssia sävyttää niin vahvasti koko kristinuskon vuosituhantinen synkeiden tulkintojen taakka. Se on itselleni yhtäältä jo niin etäinen, mutta toisaalta, olenhan työni sen parissa joutunut jossain vaiheessa itsekin tekemään.

        Itse alkuvaiheessa pahoittelin kurssin käyttämiä kristinuskon käsitteitä: Jumala, Pyhä Henki, Jumalan Poika, Sovitus, ssynti jne. kunnes oivalsin kurssin metodin Päämäärän saavuttamiseksi.

        Kurssi kertoo olevansa mielen muutoksen kurssi, ja kristinuskoonhan liittyviin käsitteisiin meillä liittyy mitä pöyristyttävimpiä uskomuksia esim. Sovitus. Siis näitäkin osin mielissämme olevat virheelliset uskomukset tulee oikaista. Ne oikenevat, kun niille "jankutetaan" uudet sisällöt.

        >>Moni kurssin juttu on nyt jo hieman itsestäänselvä, mutta siksi kai korostan itse sitä käytäntöönpanoa niin paljon.

        Moni "itsestäänselvä" voi olla teoriassa eli esim. kirjasta luettuna selvä, muttei selviö elämässä elettynä. Esimerkkinä voidaan ajatella IOK:n mukaan meidän ainoaa todellista valintaa: Kumman äänen Itsen vai itsen (Pyhän Hengen vai egon) ohjauksessa haluat olla? Valinta on aivan "itsestäänselvä". Egon äänihän on meidän virheellisistä uskomuksista koostuva ajattelumalli eikä näinollen mikään todellinen ohjaaja, kun taas Toinen Ääni on.

        Kuinkahan moni on tämän "itsestäänselvän" valinnan tehnyt?? IOK:n mukaan se on meidän ainut tehtävä (päätös).

        Kiitos kommenteistasi!

        Itsestäänselviä ovat monet asiat edelleen ja sitä käytäntöön toteutusta harjoitan aktiivisesti koko ajan. :)

        Hauskaa saada tutustua uusiin kurssilaisiin!


      • iokjussi
        admata kirjoitti:

        >>
        Kristityt normaalisti ajattelevat että Jeesuksen oli kuoltava jotta ihmiset voitaisiin pelastaa. Syynä tähän saattaa olla juutalaisten uhriajattelu, he uhrasivat eläimiä.
        >>

        Jeesuksen "kuolema" täytyi tapahtua, sillä muutoin hän ei olisi voinut voittaa kuolemaa ja ylösnousta kuolleista.

        Mielestäni Jeesuksen "uhraaminen" oli Jumalan kädenojennus ihmisille ettei ihmisten tarvitse "korvata" syntejään omilla uhreillaan tai töillään, vaan sovitus tulee Jumalan puolelta.

        Ei kannata ajatella että miten Jumala voi tappaa oman poikansa. Jeesuksen tehtävä ei ollut kuolla, vaan voittaa kuolema.

        >>>Mielestäni Jeesuksen "uhraaminen" oli Jumalan kädenojennus ihmisille ettei ihmisten tarvitse "korvata" syntejään omilla uhreillaan tai töillään, vaan sovitus tulee Jumalan puolelta.

        Jumala ei ole tässä unessa mukana. IOK:n (ja Raamatunkin) mukaan Jumala on kaikkialla ja toisaalta on yleisesti hyväksytty, että Jumala on täydellinen, joten Hän ei voi olla mukana Tässä epätäydellisessä egojen tekemässä maailmassa.

        "Ego teki maailman sellaiseksi, millaisena se sen näkee, mutta Pyhä Henki, egon tekemisten uudelleentulkitsija, näkee maailman opetusvälineenä, joka saa sinut palaamaan kotiin." IOK 88.11.1

        Joten eo:sta seuraa, että Jeesuksen kuolema kuului tähän uneen niin kuin muidenkin kuolema tässä unessa, joskin Jeesus ristillä ollessaan ymmärtääkseni koki valaistumisen eli ykseydem (näennäisen Jumalaero lopun), kun hän huudahti: "Nyt minä Isä olemme Yhtä".

        Tällä on erityinen merkitys, koska heräämisessään Jeesus näytti, että tämä on myös meille mahdollista, koska Jumalan Pojat ovat täysin samanlaisia.

        "Minussa ei ole mitään, mitä sinäkin et voi saavutta. Minulla ei ole mitään, mikä ei tule Jumalalta. Ero meidän välillämme esiintyy nykyhetkessä siinä, että minulla ei ole mitään muuta." IOK 8.3.10-12 .Huom. meissä on vielä omatekoinen ego Jumalan luoman lisäksi.

        Ristinkuolemallaan Jeesus ei sovittanut meidän syntejä.

        "Moniin uskontoihin ilmestyy tällaisia epäuskonnollisia käsitteitä. Todellisen kristityn pitäisi kuitenkin pysähtyä ja kysyä: "Miten se voi olla mahdollista?" Onko todennäköistä, että Jumala Itse pystyisi ajatteluun, jonka Hänen Omat Sanat ovat selvästi määritelleet sopimattomaksi Hänen Pojalleen? IOK 39.1.7-9 (Vrt. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi)

        Todellinen Sovitus on määritelty IOK:ssa tekstiosaa edeltävässä johdannossa sivulla xii ylälaidan 4. rivillä: "Kurssissa Sovitus merkitsee synti- ja syyllisyysuskon oikaisua."

        Tässä unessa (mielikuvissamme) me puuhastelemme kaikenlaisia asioita, joskus ei toivottujakin, mutta ne eivät ole todellisia. Vrt. Yöllä nähdyssä unessa me olemme voineet raadella lähimmäisemme, mutta ei kai kenenkään mieleen tule mennä aamulla herättyään poliisiasemalle ilmoittautumaan.

        Yleensä eo:aan egosta lähtöisin oleva kommentti on: Mehän voidaan tehdä sitten mitä vain. Ei todellakaan voida, jos meidän päämäärä on Rakkaus (herääminen, Ykseys), koska rakkaudeton toiminta vie siitä pois päin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      93
      6738
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2676
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      80
      1931
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1477
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe