Kyllä on halpa vene

Anonyymi-ap

53

1000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan kiva vene mutta itse en puutöitä osaa enkä kuunaan laittaisi sataatonnia puuveneeseen - syystä että puutöiden teettäminen maksaa.
      Sadallatonnilla saa ison muoviveneen kaikilla mukavuuksilla.

      Tietenkään niissä ei ole puuveneen fiilistä, mutta valitettavasti pitää olla muutakin elämässä kuin sen veneen kanssa ympärivuotinen puuhastelu.

      Toki on varmasti ihmisiä, jotka mielellään kuluttavat aikansa puuveneharrastuksen parissa.
      Itsellä ei riitä aika, ei rahat eikä mielenkiinto, kun tämä ainokainen elämä pitäisi saada riittämään niin moneen muuhunkin asiaan veneilyn lisäksi.

      • Anonyymi

        ”kun tämä ainokainen elämä pitäisi saada riittämään niin moneen muuhunkin asiaan ”

        Voitko kertoa miksi? Miksi pitää olla joku vitun pinko ”elämän suorittaja”?

        Olisiko tuossa selitys käsiin räjähtäneisiin mielenterveysongelmiin nykyään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”kun tämä ainokainen elämä pitäisi saada riittämään niin moneen muuhunkin asiaan ”

        Voitko kertoa miksi? Miksi pitää olla joku vitun pinko ”elämän suorittaja”?

        Olisiko tuossa selitys käsiin räjähtäneisiin mielenterveysongelmiin nykyään?

        No kelpaako sinulle vaimo, lapset, tuttavat, sukulaiset, työ, liikuntaharrastukset, taide, kielten opiskelu?

        Minulla ei ole käsittääkseni minkäänlaisia mielenterveys- eikä alkoholiongelmiakaan.

        Voisit hieman siistiä kielenkäyttöäsi myös kasvottomana netissä postaillessasi.
        Käytöstavat voisi hallita itse kukin.

        Hyvää vaali-iltaa sinulle kuitenkin, kaikesta huolimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kelpaako sinulle vaimo, lapset, tuttavat, sukulaiset, työ, liikuntaharrastukset, taide, kielten opiskelu?

        Minulla ei ole käsittääkseni minkäänlaisia mielenterveys- eikä alkoholiongelmiakaan.

        Voisit hieman siistiä kielenkäyttöäsi myös kasvottomana netissä postaillessasi.
        Käytöstavat voisi hallita itse kukin.

        Hyvää vaali-iltaa sinulle kuitenkin, kaikesta huolimatta.

        ”No kelpaako sinulle vaimo, lapset, tuttavat, sukulaiset, työ, liikuntaharrastukset, taide, kielten opiskelu?”

        Noitako ei ollut ennen vanhaan, kun puuveneitä oli enemmän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”kun tämä ainokainen elämä pitäisi saada riittämään niin moneen muuhunkin asiaan ”

        Voitko kertoa miksi? Miksi pitää olla joku vitun pinko ”elämän suorittaja”?

        Olisiko tuossa selitys käsiin räjähtäneisiin mielenterveysongelmiin nykyään?

        Puuveneen ylläåpitoon tarvitaan pinko.
        Mielestäni vastaus oli ihan terve


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”No kelpaako sinulle vaimo, lapset, tuttavat, sukulaiset, työ, liikuntaharrastukset, taide, kielten opiskelu?”

        Noitako ei ollut ennen vanhaan, kun puuveneitä oli enemmän?

        Mutta, kun ei viitsi olla pinko.


      • Anonyymi

        Ei niitä kaikkia ylläpitotöitä tarvise itse tehdä. Sitäpaitsi puuvene säilyy hyvin kylmässä hallissa ja sen kevätkunnostuksessa ei ole sen isompi homma kuin kuttaperkkaveneen vahauksessa.


    • Anonyymi

      Minulle kelpaisi puuvene projektiksi, jos vain olisi taito huoltaa ja korjata sitä, mutta ei ole.

    • Anonyymi

      Minulla olisi taito ja halu huoltaa puuvenettä ja mielelläni tuon ostaisin, mutta toiminimiyrittäjän tuloilla voin vain haaveilla tuollaisesta. Nyt kaikki rahat menee veroihin ja kohonneisiin elinkustannuksiin. Ehkä joskus sitten...

    • Anonyymi

      Juurikin näin. Puuvene olisi hieno, kun olisi aikaa ja rahaa.
      Minulta henk. koht. puuttuu vielä se osaaminen ja tilatkin.

      Ei sirkkeliä ja tasohöylää oikein seuran pihalla vingutella....

      Jos olisi kunnollinen halli, missä tehdä....mutta kun 1500 euroa auton huollostakin on jo sellainen että olen kanveesissa, täytyy tyytyä siihen kolmenkymmenentonnin muoviveneeseen.
      On siinäkin ylläpitämistä, mutta ei tarvitse uusia kantta ja hytin kattoa eikä vaihtaa emäpuuta...

      Tulisi muuten täystuho jos meikäläinen moista lähtisi tällä osaamisella yrittämään - hallissa tai ilman :)...

      Mutta niitäkin on vielä onneksi, jotka osaavat. Kyllähän puuveneet ovat niin perkeleen hienoja kapistuksia kunnossa ollessaan ja kun niistä on huolehdittu.

      • Anonyymi

        Mihin sirkkeliä ja tasohöylää tarvitsisi tuon veneen kanssa, ne hommat on jo veistämö tehnyt. Hiomapaperi ja lakkapensseli tarvitaan ja saman verran vuosittain työtunteja kuin lasikuituveneessäkin. Kahden puuveneen omistajana tiedän.


      • Anonyymi

        Emäpuuhan vaihdetaankin yleensä joka toinen vuosi. Tosin mun veneestä on jo moni omistaja unohtanut tuon tärkeän vuosihuollon ja emäpuu on vielä vaihtamatta yli 80 v jälkeen. Hytin katto on kyllä kertaalleen hytittömään veneeseen rakennettu, mutta 30 v sitten poistettu, kun kansi uusittiin. Se kansi on kyllä edelleen yhtä hyvä kuin uusi.

        Mistä lie tullut niin yleiseksi se käsitys, että puuvene vaatii ihan kamalsti työtä. Kerran hyvin tehty pysyy pienellä ylläpidolla hyvänä.


    • Anonyymi

      Eihän tuossa vaadita laittoa, kun vene on kunnossa. Keväisin kerros lisää lakkaa. Kerran 10 vuodessa hiotaan lakka pois ja vedetään 5 kerrosta uutta lakkaa.

    • Anonyymi

      Puuvene on hieno, mutta ei kiitos.

      Siinä on liian paljon laittamista ja huonosti pidetty puuvene ei olisi enää kaunis eikä mukava.

    • Anonyymi

      Kamalan kallishan tuo on. Eihän tuo niin iso ole. Pituudeksi mainitaan 12,6 m, mutta oikeasti runko ilman peräsintä ja keulapuuta on vain 10,6 m. En tiedä mitä maksaa tehdä uusi, mutta maksaahan uusi tuon kokoinen lasiluituvenekin reilusti yli 200 000. Silti erinomaisia 2003 saa halvemmalla kuin tuon. Purjehtivat paljon paremmin jne. Harva tuollaista haluaa ja saahan niitä vanhempia aivan eri hintaan.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Väitän, että muoviveneen pesee ja vahaa murto-osassa siitä ajasta, mikä kuluu vastaavan kokoisen puuveneen hiontaan ja kevätlakkaukseen.

      Ja se kymmenen vuoden välein puulle otto ei todellakaan ole mikään parin päivän homma.
      Sitten on vähän haljenneita lautoja rimoitettavana, sitten on vähän tummunutta siellä ja täällä, sitten on vähän kostunutta ruffin seinää jne.

      Samaan aikaan 40v vanha muovivene on edelleen vettäpitävä.....

      Kaikki kunnioitus puuveneilijöille, mutta ei helvetissä keskituloiselle työtätekevälle perheelliselle.
      Sori siitä :)

      • Anonyymi

        Ja lisäksi vaikket hoitausi grp venettä, se ei mätäne, muuttuu vain himmeäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisäksi vaikket hoitausi grp venettä, se ei mätäne, muuttuu vain himmeäksi.

        Tuo on totta.
        Nettiveneen sivuilta voi joskus nähdä kuinka saunan taakse peittämättömälle veneelle lopulta käy.
        Jos löytäisimme 60- luvun alusta peräisin olevan lasikuituveneen, joka on jätetty vuosikymmeniksi saunan taakse, niin veteen laitettuna se ei välttämättä vuotaisi lainkaan.
        Saman ikäisen hylätyn puuveneen lautojen välistä kasvaisi heinät sisään tai muurahaiset olisivat vieneet ne pohjan laudat mennessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta.
        Nettiveneen sivuilta voi joskus nähdä kuinka saunan taakse peittämättömälle veneelle lopulta käy.
        Jos löytäisimme 60- luvun alusta peräisin olevan lasikuituveneen, joka on jätetty vuosikymmeniksi saunan taakse, niin veteen laitettuna se ei välttämättä vuotaisi lainkaan.
        Saman ikäisen hylätyn puuveneen lautojen välistä kasvaisi heinät sisään tai muurahaiset olisivat vieneet ne pohjan laudat mennessään.

        Vuosikymmeniä käyttämättömänä pellolla seissyt Bavaria on sekin karu ilmestys, etenkin sisältä.


      • Anonyymi

        Aina voi väittää mitä tahansa, mutta vain se, jolla on kokemusta niin puuveneistä kuin lasikuituveneistäkin tietää. Minulla on kokemusta vaneriveneestä, perinteisestä (hyvin vanhasta) lautarakenteisesta ja modernimmasta ristiinlaminoidusta lasikuituisen lisäksi. Ja sillä kokemuksella voi sanoa, ettei työmäärissä ole merkittävää eroa. Pankaa tietämys paremmaksi, jos voitte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosikymmeniä käyttämättömänä pellolla seissyt Bavaria on sekin karu ilmestys, etenkin sisältä.

        Puhumattakaan siitä, jos Bavaria olisi ollut haudattuna kompostiin ja sitä olisi ruiskuteltu tervalla. Niin kyllä olisi huh huh!

        Missä olet, asiasta toiseen, nähnyt vuosikymmeniä pellolla olevan Bavarian myynnissä 100.000 eurolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhumattakaan siitä, jos Bavaria olisi ollut haudattuna kompostiin ja sitä olisi ruiskuteltu tervalla. Niin kyllä olisi huh huh!

        Missä olet, asiasta toiseen, nähnyt vuosikymmeniä pellolla olevan Bavarian myynnissä 100.000 eurolla?

        Vanhoja suomalaisia whitbread-veneitä on ollut hylättyinä satamissa pari kpl. Todella karun näköisiä kelluttuaan laiturissa koskemattomana jonkun 10-20 vuotta. Mutta joku laittoi toisen niistä kuntoon perusteellisen remontin jälkeen.


    • Anonyymi

      Sata tonnia siitä että saa joka kevät viikkokaudet kaapia perstaantunutta lakkaa siklillä. Kallis vene.

      • Anonyymi

        Totta halvemmallakin saa tuollaisen veneen jos siitä tykkää, mutta jos ei niin tuossa olisi sadallatonnilla puuvene joka menisi vähällä huollolla. Halpahan tuo on uuteen verrattuna.


      • Anonyymi

        Kevyt hionta ja kerros lakkaa ei ole ainakaan isompi työ kuin veneen vahaus, revi siitä viikkokautesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevyt hionta ja kerros lakkaa ei ole ainakaan isompi työ kuin veneen vahaus, revi siitä viikkokautesi.

        Limisaumatun veneen hiominen ja lakkaus on kusipäinen urakka, vaikka olisi millainen hiomakone :).
        Kaiken huipuksi homman tekemiseen pitää olla riittävän lämmintä ja kuivaa, mitä Suomen keväässä harvemmin on.
        +6C ja kipakka tuuli, joka nostaa pölyä ja roskia vastalakattuun pintaan.

        Muovikaukalon vahaaminen on paljon vähätöisempää. Pesu, kuivumisen jälkeen vahan levitys rätillä, vahan kuivuttua kiillotus isolla koneella lampaankarvalaikalla. Koko hommaan menee pari tuntia ja se siitä.

        Tuollaista puuvenettä kun alat hiomaan, siinä ei päivä tai kaksi riitä mihinkään. Ja yksi lakkakerros on sekin lähinnä vitsi :).

        Lisäksi se lakkaaminen ei korjaa vettyneitä ruffin kulmia eikä mustuneita läpivientien ympäristöjä....

        Pahoittelut, mutta puuvene ON ISOTÖISEMPI kuin lujitemuovinen. Siitä nyt vain ei pääse mihinkään, niin hienon näköisiä kun puuveneet ovatkin.
        Mutta hyvin monelle sisustoiltaan puupaatit ovat hankalia, sokkeloisia ja epäkäytännöllisiä.

        Kukaan tai mikään ei silti estä ostamasta puuvenettä ja olemasta onnellinen sen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Limisaumatun veneen hiominen ja lakkaus on kusipäinen urakka, vaikka olisi millainen hiomakone :).
        Kaiken huipuksi homman tekemiseen pitää olla riittävän lämmintä ja kuivaa, mitä Suomen keväässä harvemmin on.
        6C ja kipakka tuuli, joka nostaa pölyä ja roskia vastalakattuun pintaan.

        Muovikaukalon vahaaminen on paljon vähätöisempää. Pesu, kuivumisen jälkeen vahan levitys rätillä, vahan kuivuttua kiillotus isolla koneella lampaankarvalaikalla. Koko hommaan menee pari tuntia ja se siitä.

        Tuollaista puuvenettä kun alat hiomaan, siinä ei päivä tai kaksi riitä mihinkään. Ja yksi lakkakerros on sekin lähinnä vitsi :).

        Lisäksi se lakkaaminen ei korjaa vettyneitä ruffin kulmia eikä mustuneita läpivientien ympäristöjä....

        Pahoittelut, mutta puuvene ON ISOTÖISEMPI kuin lujitemuovinen. Siitä nyt vain ei pääse mihinkään, niin hienon näköisiä kun puuveneet ovatkin.
        Mutta hyvin monelle sisustoiltaan puupaatit ovat hankalia, sokkeloisia ja epäkäytännöllisiä.

        Kukaan tai mikään ei silti estä ostamasta puuvenettä ja olemasta onnellinen sen kanssa.

        Kaikenhan voi tehdä hutiloiden. Vahaaminen on veemäinen homma joka vuosi jos oikeasti haluaa hienon pinnan. Ensinnäkin pesu niin, ettei jää tummia valumajuovia runkoon. En halua vahaa semmoisten päälle. Mikä nopein kikka saada pinttymät gelcoatista pois ennen vahausta? Sitten välillä tuntuu ettei se vaha tartu kunnolla. Nämä kaikki kun saa onnistumaan, niin loppukiillotus on pienin homma. Ei siihen mitään konetta tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Limisaumatun veneen hiominen ja lakkaus on kusipäinen urakka, vaikka olisi millainen hiomakone :).
        Kaiken huipuksi homman tekemiseen pitää olla riittävän lämmintä ja kuivaa, mitä Suomen keväässä harvemmin on.
        6C ja kipakka tuuli, joka nostaa pölyä ja roskia vastalakattuun pintaan.

        Muovikaukalon vahaaminen on paljon vähätöisempää. Pesu, kuivumisen jälkeen vahan levitys rätillä, vahan kuivuttua kiillotus isolla koneella lampaankarvalaikalla. Koko hommaan menee pari tuntia ja se siitä.

        Tuollaista puuvenettä kun alat hiomaan, siinä ei päivä tai kaksi riitä mihinkään. Ja yksi lakkakerros on sekin lähinnä vitsi :).

        Lisäksi se lakkaaminen ei korjaa vettyneitä ruffin kulmia eikä mustuneita läpivientien ympäristöjä....

        Pahoittelut, mutta puuvene ON ISOTÖISEMPI kuin lujitemuovinen. Siitä nyt vain ei pääse mihinkään, niin hienon näköisiä kun puuveneet ovatkin.
        Mutta hyvin monelle sisustoiltaan puupaatit ovat hankalia, sokkeloisia ja epäkäytännöllisiä.

        Kukaan tai mikään ei silti estä ostamasta puuvenettä ja olemasta onnellinen sen kanssa.

        Siitä on kyllä jo useampi vuosikymmen, kun olen hionut limisaumoja, mutta ei se mikään kauhea homma ollut, hyvin hioi kaksi nuorta poikaa yhdeksänmetrisen veneen kyljet päivässä. Ja useampi kuin yksi kerros lakkaa vuosittain on huono vitsi. Eikä lakkaus ole mikään sääongelma ollut, ei sitä pakko ole tuulisena päivänä tehdä, keväisin on keveitä tuulia riittämiin.

        Mustuneet ruffinkulmat ja läpiviennit ovat vain seurausta rakentajan toimista, ei sellaisia hyvin tehdyssä veneessä ole. Eivät ole minulle ainakaan ongelmia olleet. Onhan se isompi työ aina joskus, kun vedetään pinta puuhun saakka, mutta ei silloinkaan tarvitse käsin hioa, siihen on päteviä apuvälineitä. Normaali vuosihuolto on kuitenkin ihan yhtä vähätöinen kuin lasikuituisenkin.

        Puuveneet ovat vanhempaa designia ja siksi ahtaampia sisältä. Samoin ovat vanhemmat lasikuituveneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä on kyllä jo useampi vuosikymmen, kun olen hionut limisaumoja, mutta ei se mikään kauhea homma ollut, hyvin hioi kaksi nuorta poikaa yhdeksänmetrisen veneen kyljet päivässä. Ja useampi kuin yksi kerros lakkaa vuosittain on huono vitsi. Eikä lakkaus ole mikään sääongelma ollut, ei sitä pakko ole tuulisena päivänä tehdä, keväisin on keveitä tuulia riittämiin.

        Mustuneet ruffinkulmat ja läpiviennit ovat vain seurausta rakentajan toimista, ei sellaisia hyvin tehdyssä veneessä ole. Eivät ole minulle ainakaan ongelmia olleet. Onhan se isompi työ aina joskus, kun vedetään pinta puuhun saakka, mutta ei silloinkaan tarvitse käsin hioa, siihen on päteviä apuvälineitä. Normaali vuosihuolto on kuitenkin ihan yhtä vähätöinen kuin lasikuituisenkin.

        Puuveneet ovat vanhempaa designia ja siksi ahtaampia sisältä. Samoin ovat vanhemmat lasikuituveneet.

        11 m lasikuituveneen vahaa yksin helposti yhdessä päivässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        11 m lasikuituveneen vahaa yksin helposti yhdessä päivässä

        Samankokoisen tasasaumaisen veneen hioo ja lakkaa yksi mies helposti yhdessä päivässä. Limisaumaiseen menee ehkä kaksi.


    • Anonyymi

      Jos vene on halpa, se ei ole kauaa mynnissä.
      Markkinat näyttävät todellisuuden.

      • Anonyymi

        Kauanko on kauan, ei taida tässä tapauksessa olla vertilupohjaa. Tuossa kunnossa olevaa puuvenettä ei ole ihan joka vuosi myynnissä, mutta ei välttämättä ole kukaan ostamassakaan. Kun ja jos ostaja löytyy menee kyllä nopeasti kaupaksi.
        Homeiset kuttaperkkaveneet kyllä menee muutamassa viikossa kaupaksi kun vaan laskee hintaa tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko on kauan, ei taida tässä tapauksessa olla vertilupohjaa. Tuossa kunnossa olevaa puuvenettä ei ole ihan joka vuosi myynnissä, mutta ei välttämättä ole kukaan ostamassakaan. Kun ja jos ostaja löytyy menee kyllä nopeasti kaupaksi.
        Homeiset kuttaperkkaveneet kyllä menee muutamassa viikossa kaupaksi kun vaan laskee hintaa tarpeeksi.

        Tuotteella on vain yksi todellinen arvo. Se on arvo sillä hetkellä, kun se vaihtaa omistajaa. Kaikki muu on vain teoriaa.

        Arvoon vaikuttaa myös se, haluaako sitä kukaan, vaikka tuote itse olisi sama koko ajan. Tällä hetkellä se on arvokkaampi myyjälle kuin ostajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuotteella on vain yksi todellinen arvo. Se on arvo sillä hetkellä, kun se vaihtaa omistajaa. Kaikki muu on vain teoriaa.

        Arvoon vaikuttaa myös se, haluaako sitä kukaan, vaikka tuote itse olisi sama koko ajan. Tällä hetkellä se on arvokkaampi myyjälle kuin ostajille.

        Arvo määräytyy sillä hetkellä kun ostaja tulee paikalle ja myyjä on valmis myymään. Jos ei ole ostajaa tai myyjää ei arvoa ole märitelty.


    • Anonyymi

      Puuveneen egologisuus huoltotöissä on kyseen alainen. Lakka on ilmeisesti jonkin sortin muovia ja sitä sitten levitellä sitten ympäristöön.

      Monet uittavat uudet puuveneet puunsuoja aineilla, mikä niidenkin vaikutus vesistöön ja ihan asumiseen, kun haistelee vuosia myrkkyjä..

      Lisäksi hiilinieluja kaadettu, hyh hyh...

      • Anonyymi

        Onneksi et ole veneilijä, joten voit hyvällä omallatunnolla hyh hyhytellä täällä muille.

        Jos luotoa haluttaisiin todella sääliä, niin tämä valtava populan määrä tällä pallolla pitäisi saada laskemaan.
        Kaikki ympäristöongelmat juontavat lopulta liikakansoitukseen
        Me kaikki voimme tehdä asiassa oman ratkaisun - jätämme hengittämättä n. 10 min ajaksi.
        Siitä se vähitellen lähtee korjautumaan.


      • Anonyymi

        Tuo hiilinielu menu rosvosektoriin.

        Puun käyttäminen rakentamiseen, mukaan lukien veneet, hidastaa hiilen vapautumista ilmakehään. Uusi tilalle kasvava puu on uusi hiilinielu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo hiilinielu menu rosvosektoriin.

        Puun käyttäminen rakentamiseen, mukaan lukien veneet, hidastaa hiilen vapautumista ilmakehään. Uusi tilalle kasvava puu on uusi hiilinielu.

        Kasvaako betonikerrostalon tai moottoritien alta kaadettujen puiden tilalle uusia puita ja millä korvataan esimerkiksi Malmin lentokenttään, Kruunusiltoihin tai vaikkapa Jätkäsaaren rakentamiseen tarvittavan betonin hiilidioksidipäästöt?

        Missä nämä korvamerkityt puut nyt kasvavat?

        Puun käyttö rakentamiseen on fiksua vain, jos kaadettujen puiden tilalle istutetaan uusia.
        20 sentin nysä ei sido hiiltä vuosikymmeniin verrattuna siihen 30 metrin tukkipuuhun.
        Ja jos kannotkin vielä revitään maasta, entinen hiilinielu on vuosikymmenet päästölähde, vaikka paikalle istutettaisiinkin hehtaarikaupalla 20-senttisiä kuusentaimia.

        Jokaista kaadettua hehtaaria kohti pitäisi istuttaa neljä hehtaaria uutta metsää, jos hiilitase halutaan 15 vuodessa tasapainoon.
        Siinä joku hikinen puuvene ei merkitse hevonpersettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi et ole veneilijä, joten voit hyvällä omallatunnolla hyh hyhytellä täällä muille.

        Jos luotoa haluttaisiin todella sääliä, niin tämä valtava populan määrä tällä pallolla pitäisi saada laskemaan.
        Kaikki ympäristöongelmat juontavat lopulta liikakansoitukseen
        Me kaikki voimme tehdä asiassa oman ratkaisun - jätämme hengittämättä n. 10 min ajaksi.
        Siitä se vähitellen lähtee korjautumaan.

        Meni veikauksesi totaalisesti perseilleen. Olen veneilijä ja veneillyt 55v monen tyyppisillä aluksilla. Nykyään moottorivene kohtalaisen kokoinen 42 jalkaa vuodelta 2009.

        Muistelin vain veneilyn alkuaikoja ja puuveneitä joita ollut 2 kpl. Kyllä niissä oli vaivaa ja hyh hyttelyä ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi et ole veneilijä, joten voit hyvällä omallatunnolla hyh hyhytellä täällä muille.

        Jos luotoa haluttaisiin todella sääliä, niin tämä valtava populan määrä tällä pallolla pitäisi saada laskemaan.
        Kaikki ympäristöongelmat juontavat lopulta liikakansoitukseen
        Me kaikki voimme tehdä asiassa oman ratkaisun - jätämme hengittämättä n. 10 min ajaksi.
        Siitä se vähitellen lähtee korjautumaan.

        Jos vähennetään vaikka 30% väestöstä, ja lähdetään siitä tuhlailevammasta päästä, niin minulla on Suomelle huonoja uutisia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meni veikauksesi totaalisesti perseilleen. Olen veneilijä ja veneillyt 55v monen tyyppisillä aluksilla. Nykyään moottorivene kohtalaisen kokoinen 42 jalkaa vuodelta 2009.

        Muistelin vain veneilyn alkuaikoja ja puuveneitä joita ollut 2 kpl. Kyllä niissä oli vaivaa ja hyh hyttelyä ...

        No, ehkä se siinä meni pieleen, mutta sinun kannattaa pitää hyh hyhytely omana tietonasi, ainakin kun päästele menemään sillä isolla paatillasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, ehkä se siinä meni pieleen, mutta sinun kannattaa pitää hyh hyhytely omana tietonasi, ainakin kun päästele menemään sillä isolla paatillasi.

        Sovitan sitten näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kasvaako betonikerrostalon tai moottoritien alta kaadettujen puiden tilalle uusia puita ja millä korvataan esimerkiksi Malmin lentokenttään, Kruunusiltoihin tai vaikkapa Jätkäsaaren rakentamiseen tarvittavan betonin hiilidioksidipäästöt?

        Missä nämä korvamerkityt puut nyt kasvavat?

        Puun käyttö rakentamiseen on fiksua vain, jos kaadettujen puiden tilalle istutetaan uusia.
        20 sentin nysä ei sido hiiltä vuosikymmeniin verrattuna siihen 30 metrin tukkipuuhun.
        Ja jos kannotkin vielä revitään maasta, entinen hiilinielu on vuosikymmenet päästölähde, vaikka paikalle istutettaisiinkin hehtaarikaupalla 20-senttisiä kuusentaimia.

        Jokaista kaadettua hehtaaria kohti pitäisi istuttaa neljä hehtaaria uutta metsää, jos hiilitase halutaan 15 vuodessa tasapainoon.
        Siinä joku hikinen puuvene ei merkitse hevonpersettä.

        Rakentamisen alta kaadetut puut ovat pelkkä hiilinielun tuho, jota täydentää betonin hiilidioksidipäästöt. Mutta se 30 metrinen puukaan ei ole hiilinielu, koska se ei enää kasva. 20 senttinen nysä sen sijaan kasvaa ja on jo vuoden päästä tuplaten isompi. Vain kasvava metsä on hiilinielu. Ja puuveneet muuten rakennetaan niistä täysikasvuisista puista.


    • Anonyymi

      Niin. Harva meistä suhtautuu harrastusvälineisiin taloudellisesti kannattavina investointeina.

    • Anonyymi

      Ja se on totinen tosi, että ihmisiä on tällä pallolla liikaa ja se on perussyy sekä ilmastonmuutoksen aiheuttamiin ongelmiin kuten myös saastumiseen.

      Ahneella on kuitenkin paskainen loppu - maapallo ja luonto kyllä selviävät, mutta homo sapiensille voi seuraavan sadan vuoden aikana tulla melkoinen kannanharvennus.

      • Anonyymi

        Uusimmat arviot sanoo, että ihmisiä tulee enää vain 800 miljoonaa lisää ennen kuin populaatio laskee. Ihmisiä mahtuu pallolle, mutta elämäntapaa voisi muuttaa vähemmän luonnonvaroja kuluttavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusimmat arviot sanoo, että ihmisiä tulee enää vain 800 miljoonaa lisää ennen kuin populaatio laskee. Ihmisiä mahtuu pallolle, mutta elämäntapaa voisi muuttaa vähemmän luonnonvaroja kuluttavaksi.

        Varmaan joo. Nämä arviot osuvat varmasti yhtä hyvin nappiin kuin ennusteet korkojen noususta ja viiden vuorokauden säästä - jotka nekin menevät säännönmukaisesti täysin päin helvettiä....


    • Anonyymi

      Aivan ihana vene. Olen tämän yksilön kuvia katsellut aiemminkin mm. puuvenefoorumilla, enkä laisinkaan epäröi etteikö tämä ihanuus olisi viimesen päälle kunnossa.

      Valitettavasti haluan merelle, enkä niinkään välitä rappaamisesta. Siksi ihastelen näitä etäämpää ja arvostan niihin upotettuja resursseja.

    • Anonyymi

      Vanhempani aloittivat purjehduksen heille tehdyllä Scyllalla. Ei sitä lapsena ja nuorena ajatellut että 70-luvun puolivälin maissa se oli aika alkeellista menoa. Elektroniikkaa oli tasan yksi akku josta sähkö kulkuvaloille ja parille sisävalolle. Nyberg teki siihen aikaan vähän liian nopealla aikataululla veneitä.

      Onhan tuo Ottiliana aika harppaus niistä alkuaikojen veneistä. Henkilökohtaisesti sain mahonkiruffisesta veneestä tarpeekseni huolto- ja uudelleenlakkausten kanssa. Kyllä se on taistelua tuulimyllyjä vastaan -etenkin kun haluaa elää myös muuta elämää.

      • Anonyymi

        ”...etenkin kun haluaa elää myös muuta elämää.”

        No mitä se muu elämä on? Ja mistä voit olla varma, että se on parempaa? Vai onko vaan toiveajattelua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”...etenkin kun haluaa elää myös muuta elämää.”

        No mitä se muu elämä on? Ja mistä voit olla varma, että se on parempaa? Vai onko vaan toiveajattelua?

        Olen sivusta mukaan tullut.
        Minä ainakin haluan harrastaa muutakin kuin veneilyä ja senkin puitteissa huolto ja korjaus ei saa viedä liian suurta osaa ajasta.
        Omalta kohdalta olen siinä onnellisessa asemassa, että tykkään tehdä jossakin määrin noita kunnostustöitä..
        Tiedän, että jotkut purjehtijat ovat kaikkein onnellisimpia kun köydet ovat irti laiturista ja kokka kohisee D.
        Bootmann


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe