Huonot- vs hyvät renkaat

Anonyymi-ap

Voihan sitä ajaa fiksusti ja ennakoida jo tilanteet, ennakoimalla jo riskitilanteet et ikinä edes joudu sellaisiin. Tunnistat vaaranpaikat/tilanteet liikenteessä, ns mikään ei voi yllättää ja loppu on vain sitten huonoa tuuria.

Monista asioista täällä kirjoittanutkin mitkä ei mene yhdellekkään jakeluun, no näillä mennään ja minä ja ehkä joku muu yksi miljoonasta menee järjen kanssa. Heti luetaan jotain laki pykälää, kun se LAKI EI estä ajamasta kolari, pitäisi tyhmänkin se tajuta mutta tyhmä on tyhmä.

https://www.is.fi/autot/art-2000009496383.html
¨
Että kyllä niillä vähän heikoimmillakin renkailla pärjää, jos ne nyt maailman huonoimmat renkaat ole. Ajattehan te moni 10 vuotta vanhoillakin renkailla.

23

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huonot renkaat ovat silti huonot renkaat. Miksi paskoja puolustelet, ei ne muuksi muutu?

      • Anonyymi

        Katsos kun tämän oivaltaminen vaatii vähän aivoja!

        Huono ja hyvä on aika suhteellinen käsite, ymmärrätkö? Et, kannattaa markkinoida huonoja renkaita ja hyviä ajotapoja = Paljon vähemmän kolareita. Eikä niin että markkinat määrittelee liikenneturvallisuuden renkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsos kun tämän oivaltaminen vaatii vähän aivoja!

        Huono ja hyvä on aika suhteellinen käsite, ymmärrätkö? Et, kannattaa markkinoida huonoja renkaita ja hyviä ajotapoja = Paljon vähemmän kolareita. Eikä niin että markkinat määrittelee liikenneturvallisuuden renkailla.

        Mikset maksimoi turvallisuutta esimerkillisillä ajotavoilla ja erinomaisilla renkailla? Saatko mielestäsi jonkinmoisen sankarin sädekehän ajelemalla hissun kissun sukkasillaan ja varovasti paskoilla talvirenkailla.

        Oletko milloinkaan kuullut, että yksi liikenteen suurimmista vaaroista on suuret nopeuserot. Surkeilla talvirenkailla varovasti köröttely tuottaa automaattisesti näitä suuria nopeuseroja. Samoin jonojen vetäjät nostattavat verenpainetta muissa tienkäyttäjissä; sekään ei lisää kenenkään turvallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset maksimoi turvallisuutta esimerkillisillä ajotavoilla ja erinomaisilla renkailla? Saatko mielestäsi jonkinmoisen sankarin sädekehän ajelemalla hissun kissun sukkasillaan ja varovasti paskoilla talvirenkailla.

        Oletko milloinkaan kuullut, että yksi liikenteen suurimmista vaaroista on suuret nopeuserot. Surkeilla talvirenkailla varovasti köröttely tuottaa automaattisesti näitä suuria nopeuseroja. Samoin jonojen vetäjät nostattavat verenpainetta muissa tienkäyttäjissä; sekään ei lisää kenenkään turvallisuutta.

        "Oletko milloinkaan kuullut, että yksi liikenteen suurimmista vaaroista on suuret nopeuserot. Surkeilla talvirenkailla varovasti köröttely tuottaa automaattisesti näitä suuria nopeuseroja."

        Onneksi Suomen talvisilla teillä ei missään ole suuria nopeuseroja, ainakaan hitaasti ajavien aikaan saamia. Ylinopeutta kaahaavien aiheuttamia toki on, ja tulee aina olemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oletko milloinkaan kuullut, että yksi liikenteen suurimmista vaaroista on suuret nopeuserot. Surkeilla talvirenkailla varovasti köröttely tuottaa automaattisesti näitä suuria nopeuseroja."

        Onneksi Suomen talvisilla teillä ei missään ole suuria nopeuseroja, ainakaan hitaasti ajavien aikaan saamia. Ylinopeutta kaahaavien aiheuttamia toki on, ja tulee aina olemaan.

        "Onneksi Suomen talvisilla teillä ei missään ole suuria nopeuseroja, ainakaan hitaasti ajavien aikaan saamia. "

        Valitettavasti nämä kehnoilla renkailla alinopeutta köröttelevät ovat juuri niitä, jotka pakottavat muut tienkäyttäjät ohituksiin ja suuriin nopeuseroihin. Ja kehuskelevat vielä asialla.

        Kaikki eivät ole eläkeukkoja, jotka voivat vaikka jäädä asumaan tielle ajankuluksi.


    • Anonyymi

      Auto on 25 vuotta vanha.

    • Anonyymi

      Näinhän se on. Ja noissa rengastesteissähän on sellainen vika, että niissä vertaillaan renkaan suorituskykyä uutena. Autoissa on uudet renkaat hetkellisesti noin 10 vuoden välein, joten aika paljon oleellisempaa olisi suorituskyky vanhana. Renkaan ominaisuudet muuttuvat iän myötä paljon, eikä uutena testataamalla saatu suorituskykyjärjestys välttämättä lainkaa korreloi vanhojen renkaiden järjestyksen kanssa.

      • Anonyymi

        On hyvin oletettavaa, että hyvät uutena ovat myös parempia vanhana kuin jo uutena paskat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hyvin oletettavaa, että hyvät uutena ovat myös parempia vanhana kuin jo uutena paskat.

        Ei välttämättä ollenkaan näin. Rengassuunnittelu on kompromissien tekemistä - esim jos haluat renkaan joka pitää lumella ja jäällä, se pitää huonosti märällä asfaltilla jne. Hyvin todennäköistä, että tuoreena hyvin pitävä kumiseos ei ole ikääntymisen suhteen paras valinta. Rengasvalmistaja tietysti valitsee sen tuoreena hyvin pitävän seoksen, koska tuoreena ne renkaat testataan.


    • Anonyymi

      "Autoissa on uudet renkaat hetkellisesti noin 10 vuoden välein"

      - Tämä kertoo varsin karua kieltään siitä, minkälaiset autoilijat puolustelevat köröttelyn, jononvetämisen ja paskojen renkaiden ihanuutta.

      • Anonyymi

        Ei kerro yhtään siitä. Autoilijat, jotka noita puolustelevat, tai ylipäänsä ottavat kantaa mihinkään autoiluun liittyvään, edustavat alle prosenttia kaikista autoilijoista. Muut vain käyttävät autoa paikasta A paikkaan B kulkemiseen, eikä heillä ole edes mitään käsitystä siitä millaiset kumit on alla. Ja harva heistä vaihtaa alle 10 vuoden vanhat renkaat uusiin, ellei sitten satu hajoamaan kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kerro yhtään siitä. Autoilijat, jotka noita puolustelevat, tai ylipäänsä ottavat kantaa mihinkään autoiluun liittyvään, edustavat alle prosenttia kaikista autoilijoista. Muut vain käyttävät autoa paikasta A paikkaan B kulkemiseen, eikä heillä ole edes mitään käsitystä siitä millaiset kumit on alla. Ja harva heistä vaihtaa alle 10 vuoden vanhat renkaat uusiin, ellei sitten satu hajoamaan kokonaan.

        Juuri tuo kertomasi "Ja harva heistä vaihtaa alle 10 vuoden vanhat renkaat uusiin" kertoo hyvin, hyvin vähän ajavasta jononvetäjä-köröttelijä-pappa ajelijasta.

        - Ja tuo keskimääräinen ja harmaa tavisajelija todellakin tietää renkaansa, koska kahdesti vuodessa ne ihan itse ja omakätisesti vaihtaa. Bemarikuskit käyttävät tyyriitä rengashotellipalveluita eikä rahvaan touhun ole arjen rasitteena.


      • Anonyymi

        Kumi on tuorekamaa. 5 vuoden jälkeen alkavat varmasti kovettumaan liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuo kertomasi "Ja harva heistä vaihtaa alle 10 vuoden vanhat renkaat uusiin" kertoo hyvin, hyvin vähän ajavasta jononvetäjä-köröttelijä-pappa ajelijasta.

        - Ja tuo keskimääräinen ja harmaa tavisajelija todellakin tietää renkaansa, koska kahdesti vuodessa ne ihan itse ja omakätisesti vaihtaa. Bemarikuskit käyttävät tyyriitä rengashotellipalveluita eikä rahvaan touhun ole arjen rasitteena.

        Sinulla on hieman vääristynyt kuva keskimääräisestä tavisajeliasta. Kyllä nykyään enemmistö jo vaihdattaa renkaansa keväällä ja syksyllä rengasliikkeessä, ja niistäkin, jotka itse vaihtavat, vain pieni murto-osa ymmärtää katsoa renkaan kuntoa. Ylipäänsä useimmille auto on vain kulkuneuvo, eikä sitä kohtaan ole suurta kiinnostusta.

        Eikä tarvitse "hyvin, hyvin vähän" ajavasta olla kyse. Jos ajelee normaalin kuljettajan tavoin (eli ei jatkuvasti tarpeettoman kovia kiihdytyksiä jne), niin kyllä rengassatsi ihan ok näköisenä pysyy helposti toistasataa tuhatta kilometriä. Koska kilometrit jakautuvat kesä- ja talvirenkaille, menee helposti se 10 vuotta päivittäin ajavallakin ennen kuin renkaat näyttävät vaihtokuntoisilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumi on tuorekamaa. 5 vuoden jälkeen alkavat varmasti kovettumaan liikaa.

        Kyllä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että renkailla ajetaan tyypillisesti huomattavasti kauemmin, erityisesti Suomessa, jossa kilometrit jakautuvat kesä- ja talvirenkaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on hieman vääristynyt kuva keskimääräisestä tavisajeliasta. Kyllä nykyään enemmistö jo vaihdattaa renkaansa keväällä ja syksyllä rengasliikkeessä, ja niistäkin, jotka itse vaihtavat, vain pieni murto-osa ymmärtää katsoa renkaan kuntoa. Ylipäänsä useimmille auto on vain kulkuneuvo, eikä sitä kohtaan ole suurta kiinnostusta.

        Eikä tarvitse "hyvin, hyvin vähän" ajavasta olla kyse. Jos ajelee normaalin kuljettajan tavoin (eli ei jatkuvasti tarpeettoman kovia kiihdytyksiä jne), niin kyllä rengassatsi ihan ok näköisenä pysyy helposti toistasataa tuhatta kilometriä. Koska kilometrit jakautuvat kesä- ja talvirenkaille, menee helposti se 10 vuotta päivittäin ajavallakin ennen kuin renkaat näyttävät vaihtokuntoisilta.

        Toki ajaminen jakautuu kesä ja talvikauteen, niin päivittäin edes vähän ajavalla renkaat on reilusti alle 10 vuodessa mallia "hiihtoliiton hyväksymät", joten varsin sokea täytyy olla jos ei tuota aiemmin huomaa renkaiden olevan elinkaarensa päässä.
        Varsin hyvä suositus on se, että katsoo renkaan kyljestä valmistusajankohdan ja uusii renkaat, jos ei kulutuspinnan urasyvyys jo aiemmin muuta edellytä, viimeistään 5-6 vuoden kuluttua valmistusajankohdasta,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumi on tuorekamaa. 5 vuoden jälkeen alkavat varmasti kovettumaan liikaa.

        No ei liikaa jos säilyttää väliajan oikein, mutta 7-8 vuotiaana alkaa varmasti tyhmäkin huomaamaan liukkautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että renkailla ajetaan tyypillisesti huomattavasti kauemmin, erityisesti Suomessa, jossa kilometrit jakautuvat kesä- ja talvirenkaille.

        Viimeksi kesärenkaiden vaihdossa rengasliike huomautti neljäkesää alla olleiden renkaiden olevan yhden ajokauden jälkeen vaihtokunnossa.
        Joten tuo 5vuotta on varsin kohdillaan oleva vaihtoväli maltillisilla kilometreillä, paljon ajavat tietenkin joutuu vaihtamaan renkaat reilusti useammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki ajaminen jakautuu kesä ja talvikauteen, niin päivittäin edes vähän ajavalla renkaat on reilusti alle 10 vuodessa mallia "hiihtoliiton hyväksymät", joten varsin sokea täytyy olla jos ei tuota aiemmin huomaa renkaiden olevan elinkaarensa päässä.
        Varsin hyvä suositus on se, että katsoo renkaan kyljestä valmistusajankohdan ja uusii renkaat, jos ei kulutuspinnan urasyvyys jo aiemmin muuta edellytä, viimeistään 5-6 vuoden kuluttua valmistusajankohdasta,

        Jos ajelee renkaita turhia kuluttamatta, niin hyvin päivittäin ajavallakin voi renkaat olla kuluman puolesta vielä ok näköiset 10 vuoden päästä. Iän jälkikään ei näy, jos kumit on säilytetty välikaudet uv-säteilyltä suojassa. Auringossa seisseet toki halkeilevat näkyvästi.

        Mutta kyllä, max 5 vuotta on oikein hyvä suositus. Useimmat eivät kuitenkaan tuollaisen suosituksen mukaan toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajelee renkaita turhia kuluttamatta, niin hyvin päivittäin ajavallakin voi renkaat olla kuluman puolesta vielä ok näköiset 10 vuoden päästä. Iän jälkikään ei näy, jos kumit on säilytetty välikaudet uv-säteilyltä suojassa. Auringossa seisseet toki halkeilevat näkyvästi.

        Mutta kyllä, max 5 vuotta on oikein hyvä suositus. Useimmat eivät kuitenkaan tuollaisen suosituksen mukaan toimi.

        Kovin joutuu usko koetukselle väitteestä, että rengas olisi 10 ajovuoden jälkeen urasyvyyden puolesta ok.
        Tuota 5vuoden ikäsuositusta varsin moni joutuu noudattamaan syystä, että varsin moni rengas on tuossa iässä tai jopa ennen täysin "silestone" jo varsin maltillisilla ajokilometrimäärillä.


    • Anonyymi

      Huonoillakin renkailla pärjää varmasti myös, jos matelee. Kuka kuitenkaan haluaa sellaisia matelijoita liikenteen sekaan? Renkaat testataan myös todellisia tilanteita vastaavissa testeissä. Vaaralliset ovat sellaiset kesärenkaat, joilla ei pärjää normaaleilla maantienopeuksilla kaikissa kesäisissä sääolosuhteissa.

    • Anonyymi

      Ja taas köyhä selittelee rahattomuuttaan huonoja valintojaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      268
      4665
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3030
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2847
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      23
      2800
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1791
    6. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1654
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1400
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1282
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1169
    Aihe