DataGrid...

aloittelija...

Olen tässä yrittänyt saada tehdyksi jonkinlaista DataGriddiä, ja jonkinlaisen olen saanutkin, mutta vielä pitäisi saada muutettua solujen leveyttä, tai onnistuuhan sekin, mutta vain oletusarvoja muuttamalla, ja se taas tekee kaikista yhtä leveitä... Mikä on melko turhauttavaa, jos samaan taulukkoon pitäisi saada todella erilaisia tietoja mahdutettua.

Tässä selostus siitä mitä tein:

Aloitan uuden projektin nimellä "test". Piirrän formille "DataGridin".

Lisään projektiin "DataSetin", valitsen ilmestyvästä valikosta "untyped...".
Klikkaan "Properties" ikkunasta "Tables", Klikkaan "Add" nappulaa, "Members" Ruutuun
ilmestyy "Table1", ja viereiseen ruutuun ilmestyy paljon tekstiä...
Klikkaan kohtaa "Columns", ilmestyy uusi ikkuna, joka on ihan samannäköinen kuin edellinenkin, vähän eri teksteillä tosin. Lisään taulukkoon pari "pylvästä"... Suljen ikkunat.

Klikkaan form designerissä sitä DataGridiä, Properties ikkunasta klikkaan "Data Source",
ilmestyvästä valikosta valitsen DataTable1, gridille ilmestyy ne pari pylvästä jotka loin juuri, eli tähän mennessä kaikki tuntuu menevän oikein...

Klikkaan kohtaa "TableStyles", ilmestyy taas uusi "Collection editor", mikä on ulkonäöltään
täysin identtinen kahden edellisen kanssa, paitsi vähän eri otsikoilla... Painan "Add" nappulaa.

Valitsen ilmestyvästä valikosta kohdan "GridColumnStyles", taas ilmestyy uusi "Collection editor" Painan "Add" nappia pari kertaa, "Members" ruutuun ilmestyy kaksi riviä "DataGridTextBoxColumn1" ja
"...2".

Näiden ominaisuuksia muutan siten, että ykkösen "MappinNameksi" Laitan "Column1", ja kakkoseen
vastaavasti "Column2", jotta voisin jotenkin huomata näiden tekevän jotain muutan jotain muutakin,
Asetan leveydet selvästi toisistaan poikkeaviksi (100 ja 20).

Suljen editorit, mikään ei kuitenkaan muuttunut. varmuuden vuoksi ajan ohjelman, ei mitään vaikutusta, solut ovat ihan yhtä leveitä.

Ymmärtääkseni "TableStyles Collection editorissa" olisi pitänyt sielläkin laittaa joku "Mapping Name", mutta siellä olevassa valikossa ei ollut kuin ruksi, ja sen perässä teksti "none".

En oikein käsitä missä tein virheen... Olen nyt jo muutaman päivän ajan ns. "hakannut päätä seinään", ja aina sama tulos. Ohjeitakin olen lukenut, ja paljonkin... Mutta lukeminen ja ymmärtäminen ovat ilmiselvästi kaksi eri asiaa...

3

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petri_Petri

      Laita Formin LoadForm-moduliin ohjelmakoodi, jossa määrität niiden leveydet. Itse en käytä valmiiksi määriteltyä DataGriddiä vaan aina määritän ohjelmassa sarakemäärät, niiden leveydet yms. Aluksi siinä on vähän enemmän vaivaa, mutta se on paljon kätevämpää ja joustavampaa.

      • aloittelija...

        Anteeksi, että kyselen tyhmiä, mutta en tällä hetkellä osaa juuri enempää kuin tuossa selostin...

        Eli miten ne leveydet sitten pitäisi määritellä?


    • aloittelija...

      Keksin ratkaisun... Ongelma oli tuossa kohdassa:

      "Klikkaan form designerissä sitä DataGridiä, Properties ikkunasta klikkaan "Data Source",
      ilmestyvästä valikosta valitsen DataTable1, gridille ilmestyy ne pari pylvästä jotka loin juuri, eli tähän mennessä kaikki tuntuu menevän oikein... "

      Siinä olisi pitänyt valita data sourceksi "DataSet1", ja DataTable kuului kohtaan "DataMember"...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2024
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1730
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1167
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      2
      1134
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      132
      1078
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      976
    Aihe