samat kitkat kesät ja talvet - mikä rengas?

Anonyymi-ap

mikä rengas on millä voi ajaa kesät ja talvet suht turvallisesti? Onko se joku keskieuroopan kitka? missä näitä myydään? onhan sillä edullisempaa ajaa eikä tarvi aina vaihdella. Onko näistä kokemuksia? millaisia renkaita ominaisuuksiltaan, kun ympäri vuoden alla samat kitkat? huomaako missään eroja?

15

923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiinalainen kitka kumi on paras versio, koleaan ja vähälumiseen kesään!!

    • Anonyymi

      Autossani on ollut Hankook Winter i*cept RS 2 keskieuroopan talvirenkaat ympäri vuoden. En koe tarpeelliseksi vaihtaa parikertaa vuodessa renkaita. Edellisessä autossa oli Michelinin ympärivuotiset Crossclimatet ja hyvin niilläkin pärjäsi talven liukkaat ja kesän sateet, eikä ole tarvinnut kummallakaan olla tientukkona. Pikemminkin päin vastoin ;)

      • Anonyymi

        Täältä myös ääni Hankook Winter i*cept iz2 W616 kitkarenkaalle, kyseessä on pohjoismaihin suunnattu kitkaregas jolla olen ajanut jo useamma vuoden kesät ja talvet. Ei ongelmia, eikä turhaa 2x vuoteen auton alla pyllistelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täältä myös ääni Hankook Winter i*cept iz2 W616 kitkarenkaalle, kyseessä on pohjoismaihin suunnattu kitkaregas jolla olen ajanut jo useamma vuoden kesät ja talvet. Ei ongelmia, eikä turhaa 2x vuoteen auton alla pyllistelyä.

        Kesällä suoraan sanoen vaarallisen liukkaat ja sulavat alle helteellä maantienopeuksissa.
        Ei kannata yllyttää lisää tyhmiä liikenteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesällä suoraan sanoen vaarallisen liukkaat ja sulavat alle helteellä maantienopeuksissa.
        Ei kannata yllyttää lisää tyhmiä liikenteeseen.

        Niin riippuu kuinka ajelee,
        appivaari ajelee sen n. 4000-5000km vuodessa aina koko ajan kitkoilla , mutta ei aja moottoritiellä , eikä kurviin kovaa kuten nyt ikä-ihmiset .eläkeläiset yleensäkään kiirehdi!?
        Kun ei muutenkaan aja missään kovaa ja hyvin on pärjännyt kolme neljä vuotta samoilla renkailla kun kitkat kesähelteillä karkealla asfaltilla kuluu silmissä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täältä myös ääni Hankook Winter i*cept iz2 W616 kitkarenkaalle, kyseessä on pohjoismaihin suunnattu kitkaregas jolla olen ajanut jo useamma vuoden kesät ja talvet. Ei ongelmia, eikä turhaa 2x vuoteen auton alla pyllistelyä.

        Jos vuodessa menee yksi tunti renkaan vaihtoon niin sen kestää kyllä, sohvaperunat ehkä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vuodessa menee yksi tunti renkaan vaihtoon niin sen kestää kyllä, sohvaperunat ehkä ei.

        Ei ole välineitä renkaan vaihtoon. Vaihdan vain pyöriä alle kahdesti vuodessa, renkaan vaihdon hoidatan liikkeessä.


    • Anonyymi

      Tuohon kysymykseen vastaus ettei semmosia renkaita ole. Pohjolan oloihin suunnitellut kitkarenkaat eivät kestä kesäajoa tai eivät ainakaan toimi kuten kesärengas.
      Keski-Euroopan kitkarenkaat käyvät jotenkin kesärenkaista, mutta eivät talvirenkaista. Sen lystin tulee kieltämään jo uusi laki muistaakseni vuoden vaihteesta lähtien. Pelkkä M+S merkintä ei enää riitä.

    • Anonyymi

      Onkohan se ihan noin? Ainakin täällä rannikolla on harvoin pakkasta, niin voi sanoa kelien olevan samankaltaiset kuin keskeisessä euroopassa. Lunta sataa joskus ja lämpötilat ovat pitkälti nollan kahta puolelta.

      Kaikista noista renkaista löytyy M+S merkinnän lisäksi 3PMSF merkintä eli ovat varmasti jatkossakin hyväksyttäviä talvirenkaita. Hankook Winter i*cept RS 2 löytyy märkäpitoa ihan merkintään C asti. Mihelin CrossClimatesta märkäpito peräti luokkaa B, mikä on parempi kuin useilla kesärenkailla. Pyöreämpi olkarakenne on parempi vesikeleillä. Lisäksi vesiliirtoa torjuu tehokkaamin viuhkakuvio suljettun kolmen tai neljä pysyturan sijaan. Niin ei se kesärengas välttämättä autuaaksi tee. Märällä pitää hyvin, mutta ei välttämättä ole hyvä mahdollisessa vesiliirtotilanteessa.

      Jyrkkäolkainen Winter i*cept iz2 W616 onkin sitten oikeastaan pakkasille tarkoitettu ja märkäpito luokassa F ja kestävyys ovat heikompia. Pohjoismaista rengasta ei välttämättä ole optimoitu sohjon tai veden poistoon ajoradalta

      Mikäli ajelee talvella hoidetuilla tienpinnoilla, niin näillä kolmella pärjää hienosti. Meillä on aika alhaiset nopeudet jopa moottoriteillä. PKS-alueellakin noin 80 km/h, niin kyllä noilla pohjoismaisillakin voi hyvin ajella ympäri vuoden.

      • Anonyymi

        Hienoa, että täällä tapaa edes joskus perusteltuja lausuntoja antavan järki-ihmisen.
        Kun pääosa on sitä eipäs-juupas -keskustelua .


      • Anonyymi

        Eikö renkaat olla kuitenkin tarkoitettu ja suunniteltu niihin pahimpiin keleihin mitä kauden aikana on, ihan turvallisuuden takia? Pohjoismaiset kitkat tahtoo ns. sulaa helteillä maantieajossa. Ne ovat myös pirun liukkaat sateella kasälämmöissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö renkaat olla kuitenkin tarkoitettu ja suunniteltu niihin pahimpiin keleihin mitä kauden aikana on, ihan turvallisuuden takia? Pohjoismaiset kitkat tahtoo ns. sulaa helteillä maantieajossa. Ne ovat myös pirun liukkaat sateella kasälämmöissä.

        Mikä se pahin keli kenellekin on? Ennen talvirenkaat laitettiin alle vasta lumiolosuhteissa, koska lumella tuppaa kuviot täyttymään, eikä etenemisestä tahtonut tulla mitään. Pakkasella ja jäällä uskallettiin kuitenkin ajaa jopa kesäkumeilla.

        Loskaliirto on varmasti paha tilanne valtaosalle kuljettajia sekä renkaille, mutta testataanko sitä rengastesteissä.

        Märkä asfaltti on täälläkin todettu pohjoismaiselle talvirenkaalle vaikeaksi olosuhteeksi, niin miksi se on kuitenkin turvallinen testeissä, vaikka se on suurimman osan vuotta se haastavin olosuhde liikenteessä?

        Tärkeintä on panostaa kelien tunnistamiseen ja ajaa olosuhteet sekä rengastus huomioiden. Rengas on aina kompromissi. Yhdet toimii jäällä, toiset pakkaslumella, jotkut loskassa ja suolasohjossa, jotkut märällä asfaltilla sekä toiset taas kuivalla kelillä. Jotkut pakkasella ja toiset taas nollakeleillä. Kaikkia hyviä ja haluttuja ominaisuuksia ei valitettavasti saada yhteen renkaaseen.


    • Anonyymi

      Continental on liian pehmeä, hirveä tahmatassu ja kuluttaa energiaa liikaa!

    • Onko kellään kokemusta näistä ympärivuotisistä renkaista? Miten ne talvella? Tilasin nämä, nyt mietin pitäisikö palauttaa nä kinergy ja ostaa i*cept? Vai ei oo väliä kun on toi merkintää 3pmsf...

      Hankook Kinergy 4S 2 H750 205/55 R16 94V XL, FR, 3PMSF

      Kuin iso ero näihin?


      HANKOOK WINTER I*CEPT RS3 W462 205/55 R16 91H 3PMSF

    • Anonyymi

      Viime talvi taisi osoittaa aloittajallekin, että talvella tarvitaan oikeat pohjoismaiset kitkat tai sitten nastat.

      Kesärenkaat on tarkoitettu +7 astetta korkeampiin lämpötiloihin, keskieurooppalaiset kitkat sitä alempiin lukemiin Keski-Euroopan talvessa. Jos siellä sattuu tulemaan lunta, viisaat jättävät auton kotiin ja hyppäävät bussiin/ratikkaan/junaan/metroon/taksiin. Tai tekevät etäpäivän. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yli-sadan-auton-ketjukolari-saksassa-katso-kuvat/2149032#gs.cw1sei

      Ilman pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltuja renkaita on turha lähteä urheilemaan suomalaiseen talviliikenteeseen oma ja toisten turvallisuus vaarantaen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      117
      4326
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      150
      3689
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      90
      3450
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2829
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      129
      1740
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      37
      1568
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1211
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1184
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1154
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe