samat kitkat kesät ja talvet - mikä rengas?

Anonyymi-ap

mikä rengas on millä voi ajaa kesät ja talvet suht turvallisesti? Onko se joku keskieuroopan kitka? missä näitä myydään? onhan sillä edullisempaa ajaa eikä tarvi aina vaihdella. Onko näistä kokemuksia? millaisia renkaita ominaisuuksiltaan, kun ympäri vuoden alla samat kitkat? huomaako missään eroja?

15

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiinalainen kitka kumi on paras versio, koleaan ja vähälumiseen kesään!!

    • Anonyymi

      Autossani on ollut Hankook Winter i*cept RS 2 keskieuroopan talvirenkaat ympäri vuoden. En koe tarpeelliseksi vaihtaa parikertaa vuodessa renkaita. Edellisessä autossa oli Michelinin ympärivuotiset Crossclimatet ja hyvin niilläkin pärjäsi talven liukkaat ja kesän sateet, eikä ole tarvinnut kummallakaan olla tientukkona. Pikemminkin päin vastoin ;)

      • Anonyymi

        Täältä myös ääni Hankook Winter i*cept iz2 W616 kitkarenkaalle, kyseessä on pohjoismaihin suunnattu kitkaregas jolla olen ajanut jo useamma vuoden kesät ja talvet. Ei ongelmia, eikä turhaa 2x vuoteen auton alla pyllistelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täältä myös ääni Hankook Winter i*cept iz2 W616 kitkarenkaalle, kyseessä on pohjoismaihin suunnattu kitkaregas jolla olen ajanut jo useamma vuoden kesät ja talvet. Ei ongelmia, eikä turhaa 2x vuoteen auton alla pyllistelyä.

        Kesällä suoraan sanoen vaarallisen liukkaat ja sulavat alle helteellä maantienopeuksissa.
        Ei kannata yllyttää lisää tyhmiä liikenteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesällä suoraan sanoen vaarallisen liukkaat ja sulavat alle helteellä maantienopeuksissa.
        Ei kannata yllyttää lisää tyhmiä liikenteeseen.

        Niin riippuu kuinka ajelee,
        appivaari ajelee sen n. 4000-5000km vuodessa aina koko ajan kitkoilla , mutta ei aja moottoritiellä , eikä kurviin kovaa kuten nyt ikä-ihmiset .eläkeläiset yleensäkään kiirehdi!?
        Kun ei muutenkaan aja missään kovaa ja hyvin on pärjännyt kolme neljä vuotta samoilla renkailla kun kitkat kesähelteillä karkealla asfaltilla kuluu silmissä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täältä myös ääni Hankook Winter i*cept iz2 W616 kitkarenkaalle, kyseessä on pohjoismaihin suunnattu kitkaregas jolla olen ajanut jo useamma vuoden kesät ja talvet. Ei ongelmia, eikä turhaa 2x vuoteen auton alla pyllistelyä.

        Jos vuodessa menee yksi tunti renkaan vaihtoon niin sen kestää kyllä, sohvaperunat ehkä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vuodessa menee yksi tunti renkaan vaihtoon niin sen kestää kyllä, sohvaperunat ehkä ei.

        Ei ole välineitä renkaan vaihtoon. Vaihdan vain pyöriä alle kahdesti vuodessa, renkaan vaihdon hoidatan liikkeessä.


    • Anonyymi

      Tuohon kysymykseen vastaus ettei semmosia renkaita ole. Pohjolan oloihin suunnitellut kitkarenkaat eivät kestä kesäajoa tai eivät ainakaan toimi kuten kesärengas.
      Keski-Euroopan kitkarenkaat käyvät jotenkin kesärenkaista, mutta eivät talvirenkaista. Sen lystin tulee kieltämään jo uusi laki muistaakseni vuoden vaihteesta lähtien. Pelkkä M+S merkintä ei enää riitä.

    • Anonyymi

      Onkohan se ihan noin? Ainakin täällä rannikolla on harvoin pakkasta, niin voi sanoa kelien olevan samankaltaiset kuin keskeisessä euroopassa. Lunta sataa joskus ja lämpötilat ovat pitkälti nollan kahta puolelta.

      Kaikista noista renkaista löytyy M+S merkinnän lisäksi 3PMSF merkintä eli ovat varmasti jatkossakin hyväksyttäviä talvirenkaita. Hankook Winter i*cept RS 2 löytyy märkäpitoa ihan merkintään C asti. Mihelin CrossClimatesta märkäpito peräti luokkaa B, mikä on parempi kuin useilla kesärenkailla. Pyöreämpi olkarakenne on parempi vesikeleillä. Lisäksi vesiliirtoa torjuu tehokkaamin viuhkakuvio suljettun kolmen tai neljä pysyturan sijaan. Niin ei se kesärengas välttämättä autuaaksi tee. Märällä pitää hyvin, mutta ei välttämättä ole hyvä mahdollisessa vesiliirtotilanteessa.

      Jyrkkäolkainen Winter i*cept iz2 W616 onkin sitten oikeastaan pakkasille tarkoitettu ja märkäpito luokassa F ja kestävyys ovat heikompia. Pohjoismaista rengasta ei välttämättä ole optimoitu sohjon tai veden poistoon ajoradalta

      Mikäli ajelee talvella hoidetuilla tienpinnoilla, niin näillä kolmella pärjää hienosti. Meillä on aika alhaiset nopeudet jopa moottoriteillä. PKS-alueellakin noin 80 km/h, niin kyllä noilla pohjoismaisillakin voi hyvin ajella ympäri vuoden.

      • Anonyymi

        Hienoa, että täällä tapaa edes joskus perusteltuja lausuntoja antavan järki-ihmisen.
        Kun pääosa on sitä eipäs-juupas -keskustelua .


      • Anonyymi

        Eikö renkaat olla kuitenkin tarkoitettu ja suunniteltu niihin pahimpiin keleihin mitä kauden aikana on, ihan turvallisuuden takia? Pohjoismaiset kitkat tahtoo ns. sulaa helteillä maantieajossa. Ne ovat myös pirun liukkaat sateella kasälämmöissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö renkaat olla kuitenkin tarkoitettu ja suunniteltu niihin pahimpiin keleihin mitä kauden aikana on, ihan turvallisuuden takia? Pohjoismaiset kitkat tahtoo ns. sulaa helteillä maantieajossa. Ne ovat myös pirun liukkaat sateella kasälämmöissä.

        Mikä se pahin keli kenellekin on? Ennen talvirenkaat laitettiin alle vasta lumiolosuhteissa, koska lumella tuppaa kuviot täyttymään, eikä etenemisestä tahtonut tulla mitään. Pakkasella ja jäällä uskallettiin kuitenkin ajaa jopa kesäkumeilla.

        Loskaliirto on varmasti paha tilanne valtaosalle kuljettajia sekä renkaille, mutta testataanko sitä rengastesteissä.

        Märkä asfaltti on täälläkin todettu pohjoismaiselle talvirenkaalle vaikeaksi olosuhteeksi, niin miksi se on kuitenkin turvallinen testeissä, vaikka se on suurimman osan vuotta se haastavin olosuhde liikenteessä?

        Tärkeintä on panostaa kelien tunnistamiseen ja ajaa olosuhteet sekä rengastus huomioiden. Rengas on aina kompromissi. Yhdet toimii jäällä, toiset pakkaslumella, jotkut loskassa ja suolasohjossa, jotkut märällä asfaltilla sekä toiset taas kuivalla kelillä. Jotkut pakkasella ja toiset taas nollakeleillä. Kaikkia hyviä ja haluttuja ominaisuuksia ei valitettavasti saada yhteen renkaaseen.


    • Anonyymi

      Continental on liian pehmeä, hirveä tahmatassu ja kuluttaa energiaa liikaa!

    • Onko kellään kokemusta näistä ympärivuotisistä renkaista? Miten ne talvella? Tilasin nämä, nyt mietin pitäisikö palauttaa nä kinergy ja ostaa i*cept? Vai ei oo väliä kun on toi merkintää 3pmsf...

      Hankook Kinergy 4S 2 H750 205/55 R16 94V XL, FR, 3PMSF

      Kuin iso ero näihin?


      HANKOOK WINTER I*CEPT RS3 W462 205/55 R16 91H 3PMSF

    • Anonyymi

      Viime talvi taisi osoittaa aloittajallekin, että talvella tarvitaan oikeat pohjoismaiset kitkat tai sitten nastat.

      Kesärenkaat on tarkoitettu +7 astetta korkeampiin lämpötiloihin, keskieurooppalaiset kitkat sitä alempiin lukemiin Keski-Euroopan talvessa. Jos siellä sattuu tulemaan lunta, viisaat jättävät auton kotiin ja hyppäävät bussiin/ratikkaan/junaan/metroon/taksiin. Tai tekevät etäpäivän. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yli-sadan-auton-ketjukolari-saksassa-katso-kuvat/2149032#gs.cw1sei

      Ilman pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltuja renkaita on turha lähteä urheilemaan suomalaiseen talviliikenteeseen oma ja toisten turvallisuus vaarantaen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      242
      9404
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      50
      7548
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      194
      5876
    4. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      161
      3428
    5. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      280
      1936
    6. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      104
      1935
    7. Tänään olisn uskaltanut

      Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      8
      1688
    8. Kirjoita jotain kivaa

      ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      100
      1455
    9. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      87
      1394
    10. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

      Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      19
      1377
    Aihe