Tänään on romanien kansallispäivä

Anonyymi-ap

Tänään, 8.4., vietetään romanien kansallispäivää. Vuonna 1971 Lontoossa pidettiin ensimmäinen kansainvälinen romanikongressi. Kongressin avajaispäivä, 8.4. on nykyään romanien kansallispäivä. Sisäministeriö suosittaa liputtamaan tänään, mutta ainakaan meidän kerrostalon salossa ei ole lippua.

28

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        🔞 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17816300Z

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Eikä ole meidän omakotitalossakaan lippua salossa.

    • Anonyymi

      Romanit ovat Suomen etninen vähemmistö kuten myös saamelaiset ja somalit ja valtio on huolehtinut mielestäni hyvin heidän asemastaan Suomessa. Monissa muissa maailman maissa vähemmistöjen asema on paljon heikompi.

      • Anonyymi

        Ihan liiankin hyvin. Siitä edestä että edm. ovat ryssien ohella rikostilastoissa kärjessä. Suomen vankiloissakin mustalaisia, somppuja, arabeja, kurdeja ja ryssiä suurinosa.

        Ei kumminkaan saamelaiset! Eri juttu.


    • Suomi on kaunis maa ,Ilma suomalaiset hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh haheheahra

    • Anonyymi

      Minkä tautta meillä ei ole omaa valtiota?

      t: Aleksi ja Feija

      • Anonyymi

        Indiassa olisi - sinne paluumuutoa?


    • Anonyymi

      Suomalaiset ovat maailman pienilukuiasimpia vähemmistöjä. Romaneja on enemmän, saati sitten ns. mamuja. Miksi meidän pitää hyysäta enemmistöjä?

      • Anonyymi

        Romaneille luotava oma aktiivimalli ja heti, jossa on myös käytettävä työnantajan määräämiä työvaatteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Romaneille luotava oma aktiivimalli ja heti, jossa on myös käytettävä työnantajan määräämiä työvaatteita.

        Ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Romaneille luotava oma aktiivimalli ja heti, jossa on myös käytettävä työnantajan määräämiä työvaatteita.

        Hyvä ehdotus!


      • Anonyymi

        Nii justii! Meitä suomalaisia on vaa 5,5 miljoonaa, kun jo pelkästään Euroopassa mustalaisia yli 10 000 000, ja muualla maailmaa lisää. Intiassa on 'jokunen' kaalee. Mustalaiset alunperin Pohjois-Intiasta.


    • Anonyymi

      Malmillaa on enemmään partureita Iranistaa ja Mekastaa.

      • Anonyymi

        Musiikkielämässä tärkeä toimija romanien Suora Lähetys.


    • Oliko mustalaiset varastanu sen?

      • Anonyymi

        No nyt REPS ,,,,,XD..


    • Anonyymi

      Tein aiheesta oikein haun. Kun katselin kansainvälisiä kuvia romaaneista, niin en nähnyt yhtään tällaista meidän romaanien kansainväliseksi romaaniasuksi kutsumaansa vaatetusta.
      Vain Suomen romaaneilla on tuo rahtihame ja blingistä paidoissaan. Miehillä on kuvissa ihan normaalit vaatteet.

      • Anonyymi

        Keksivät tuon "kansallispuvun" ja röyhelöillä röystäilyn silloin kun sossu alkoi niille vaaterahaa maksamaan. Koreinta ja kalleinta sen pitää olla että kuninkaalliset erottuu rahvaasta. Ryysyissä ne siihen saakka kulkivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksivät tuon "kansallispuvun" ja röyhelöillä röystäilyn silloin kun sossu alkoi niille vaaterahaa maksamaan. Koreinta ja kalleinta sen pitää olla että kuninkaalliset erottuu rahvaasta. Ryysyissä ne siihen saakka kulkivat.

        Sitä ennen miehet kulkivat pussihousuissa ja jatsareissa. Mullinostajan nahkatakki päällä.
        Ei ollut kauluspaitoja, lakerikenkia eikä prässihousuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksivät tuon "kansallispuvun" ja röyhelöillä röystäilyn silloin kun sossu alkoi niille vaaterahaa maksamaan. Koreinta ja kalleinta sen pitää olla että kuninkaalliset erottuu rahvaasta. Ryysyissä ne siihen saakka kulkivat.

        Ilmeisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti.

        Ei edes Ruotsissa mustalaiset pukeudu niin kuin Suomessa (musta-valko). Ruotsissa ja muualla maailmaa, esim. Espanjassa pukeutuvat värikkäästi. Köyhimmillä alueilla Itä-Euroopassa samaan tapaan kuin Suomessakin vielä 50-60-luvuilla. Se värikkyys tulee noille muiden maiden romaneille ja Espanjankin pukeutumiskulttuurin mustalaisten tuomana Intiasta. Youtubesta löytyy niistä dokumentteja. Ne elää siellä hyvin köyhissä ja askeettisissa oloissa. Kasvattavat syötävää ja paimentavat kotieläimiä. Riisiähän ne paljon sielläpäin syö. Mutta onnellisia näyttivät olevan. Aika metkoja.


    • Anonyymi

      Rahtihame kuljettaa hyvin menee

      • Anonyymi

        Rahtihame kehiteltiin alun perin viinan myyntiin. Romaninaiset olivat Alkon haaraliikkeitä kun maaseudulla ei Alkoja ollut. Kun keskiolut tuli kauppoihin niin viinabisnes ei enää ollut niin tuottoisaa keksivät hameelle muuta käyttöä. Sitä helpotti suuresti valintamyymälöiden yleistyminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahtihame kehiteltiin alun perin viinan myyntiin. Romaninaiset olivat Alkon haaraliikkeitä kun maaseudulla ei Alkoja ollut. Kun keskiolut tuli kauppoihin niin viinabisnes ei enää ollut niin tuottoisaa keksivät hameelle muuta käyttöä. Sitä helpotti suuresti valintamyymälöiden yleistyminen.

        No aikoinaan Juhannus juhlissa oli 16 pullon rahtihameet käytössä joita käytiin täyttämässä tanssipaikan parkkialueella olevassa autossa.


    • Anonyymi

      Rompsut rulaa koska heillä on vähemmistöasema. Mitä persuporvarit tyykkää asetelmasta?

    • Anonyymi

      Oli varmaan vapaapäivä töistä?

      • Anonyymi

        Vai viettävätkö päiväänsä työn merkeissä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe