Alaselkäkipu

Anonyymi-ap

Pari vuotta sitten alkoi selkäkipu, alussa myös toinen jalka jäätävän kipeä. Selkä on magneettikuvattu 2 kertaa, löydös nikamansiirtymä 8 mm ja madaltuma. Ortopedin mukaan nikamansiirtymä ei täysin selitä kipua.

Oireet ovat: selkä on aamulla jäykkä, mutta suht kivuton. Selkäkipu riippuu paljolti siitä mitä teen, esim. kävely, seisominen, istuminen ruuanlaitto, siivoaminen, kaikki nämä pahentavat kivun sietämättömäksi. Olen käynyt fysioterapiassa ja teen päivittäin voimisteluliikkeitä. Osteopaatilla, jäsenkorjaajalla ja kiropraktikolla käyty. Useita kertoja, ei apua.

Käytännössä en kykene juuri muuhun kuin käymään lähikaupassa ja tekemään kotityöt jaksottamalla työt usealle päivälle. Selkäkipu helpottaa, kun menen lepoasentoon, kipua ei siis ole makuuasennossa tällä hetkellä.

Yhtä helvettiä on ollut. Kipulääkkeitä kyllä määrätään, mutta kipua silti vähätellään, vaikka kipu on jokapäiväistä ja täysin elämää rajoittavaa.

Epäilen itse, että minulla on nivelrikko selässä. Juuri ja juuri pystyn kävelemään enää ja työvuosia olisi ollut paljon jäljellä. Olen kateellinen kaikille, jotka pystyvät kävelemään ja seisomaan normaalisti. Suurin osa ihmisistä pitää sitä itsestään selvyytenä.

Selvästi kylmässä eli talvella kivut paheampia ja kesällä on helpompaa.

Koen, että koko elämäni on pilalla. Mitään tukea en ole terveydenhuollosta saanut. Kaikki perheenjäsenet ja ystävät ovat nähneet, että olen lähes liikuntakyvytön. Taloudellisesti todella tiukkaa ja jos vain jotenkin pystyisin tekemään töitä, olisin töissä.

Tänään juuri Kelasta sanottiin, että tein virheen, että olen yrittänyt aina välillä olla töissä. Tämän johdosta esim määräaikaista sairaseläketta en tule saamaan kuin pitkällisen odotuksen jälkeen. Mitä ihmettä, olen työikäinen ihminen ja halusin kokeilla pärjäänkö töissä. En pärjännyt, koska pitää lepuuttaa selkää useita kertoja päivässä ja tämä ei töissä onnistu.

Miten ihmiset kestävät, että liikuntakyky menee ja elämästä tulee yhtä kärvistelyä kivun kanssa? Lääkäreiden vähättely on ollut kamalin kokemus kivun ohella.

9

530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samoja kokemuksia, mutta nikamasiirtymää ei ainakaan kuvissa ollut. Ollut ja on välilevynpullistumia, elektolyytti- ja nestetas.häiriötä, avh, jotka kaikki osaltaan vaikuttaa sekä mahd. myös 3 merkittävää aivovammaa. Leposärkyä on vähemmän, kun on tarkka siitä mitä ei tee. Mut kyllä on useammankin kerran ollut särkyä Panacodista huolimatta, just muutama päivän sitten paremman jalan iskias vihoitteli ja kävellessä vielä enemmän. Hellan edessä seisomisen usein myös pidemmän päälle aika työlästä, kun jalat väsyy. Jos noilla kivijaloilla sitten käy kaupassa, niin syke nousee ja hike pukkaa, vaikke olis kovin lämminkään - onneksi Panacod lievittää vähän näitäkin.

      Mutta ajatelkaa.... vielä viime syksynäkin eräs minut hyvin tunteva kysyi ties monennenko kerran ajankuluksi perkaan metsiään ja tekeen rankapuuta (ja palkka siihen tapaan ettei ole varaa maksaa sen ja sen vertaa...) - joo sehän se käy helposti kantaa ja kävellä pehmeässä risukossa sekä heilua sinne tänne ja vielä puoli-ilmaiseksi avittaan toista rahan ansaintaa!!! On myös toine n tämmönen vastaava ja ajattelu on näissä pihalla kuin lumiukko tai sitten on mielisairautta/pers.häröä,

      Monisairas

      • Anonyymi

        Ja vielä tuosta vähättelystä.... on ikävän tuttua ja 10-15 vuoden aikana tullut monen kanssa ihmeteltyä miten helposti esim. masennukselle saa töistä saikkua, mutta tämmöistä ei. Toisaalta taas on paljon sitäkin, että oikeaa masennusta vähätellään

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä tuosta vähättelystä.... on ikävän tuttua ja 10-15 vuoden aikana tullut monen kanssa ihmeteltyä miten helposti esim. masennukselle saa töistä saikkua, mutta tämmöistä ei. Toisaalta taas on paljon sitäkin, että oikeaa masennusta vähätellään

        Monisairas

        Ja vielä sitä, että monesti noilla vähättelijöilllä on terveys ja talous sekä elämän suht kunnossa ja silti (vai juuri siksi?!) valittavat joskus oikeesti todella pienistä asioista. Tietty ihmiset kokee eri lailla mutta kyllä pitää löytyä myös suhteeliisuudentajua ja suhteuttaa omia ongelmia toisten ongelmiin. Ainaki silloin, kun on tekemisissä sellasen kanssa, jolla elämä huonolla tolalla. Muuten ei anna hyvää mielikuvaa itsestään, eikä ole tasapainoinen persoona

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä sitä, että monesti noilla vähättelijöilllä on terveys ja talous sekä elämän suht kunnossa ja silti (vai juuri siksi?!) valittavat joskus oikeesti todella pienistä asioista. Tietty ihmiset kokee eri lailla mutta kyllä pitää löytyä myös suhteeliisuudentajua ja suhteuttaa omia ongelmia toisten ongelmiin. Ainaki silloin, kun on tekemisissä sellasen kanssa, jolla elämä huonolla tolalla. Muuten ei anna hyvää mielikuvaa itsestään, eikä ole tasapainoinen persoona

        Monisairas

        Ja vaikka olis täysin selviä ja helposti havaittavia tules-ongelmia, osa ihmisistä ovat kuin keva-tasolla tehdessään näistä johtopäätöksiä toisen toimintakyvystä ja tuntemuksista. Tässä mielessä vois ymmärtää vähättelynkin, kun ei kerran yhtään muka? ymmärretä mistä kyse! Onko tämä sitten uskottavaa, vaiko sittenkin enempi asennekysymys?

        Aika moni on myös haukkunut esimiehensä, mutta monella itsellään vasta karmea johtamistapa olisi. Mulle taas on erikseen annettu siitäkin kehuja, että kykenen arvioimaan toisia ihmisiä siten, ettei kaikkea tarvi erikseen sanoo, arvioin myös sanatonta viestintää, kuuntelen toista ym. Tärkeää on myös oma johdinmukainen esimerkki.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Minä kärsin myös selkäni kanssa seitsemän vuotta, ennen kuin lopulta leikattiin, hermoille tehtiin tilaa.
      Olisi kuulemma vaatinut luudutusleikkauksen, mutta sanottiin, ettei siitä ole hyötyä, kun on vaivannut niin kauan.
      Kipulääkkeitä vuodesta toiseen, jumppaohjeita, sanottiin iskiakseksi. Jatkuvaa särkyä oli koko vasemman jalan pituudelta, paikallaan seisominen teki kovaa kipua, kävely jonkin verran, myös makuuasennossa särki alaraajaa varpaisiin saakka.

      Leikkauksen jälkeen meni vain puoli vuotta, kun alkoi taas vaivata, tosin ei samalla tavalla kuin aiemmin.
      Nyt on sellaisesta kohdasta kipeä, johon tuli heti leikkauksen jälkeen joku nestekertymä.
      Täytyy jo varautua, että menee varmaan taas vähintään seitsemän vuotta ennen kuin mitään apuja saa, kipulääkkeitä lukuun ottamatta.

      On meillä niin " loistava " terveydenhuolto, ja kansalaiset onnellisia....

    • Anonyymi

      Sängyllä kun nostelee yläkroppaa vatsallaan maaten niin alaselkäkivut lakkaa.

    • Anonyymi

      Pitää vaan vaatia lisätitkimuksia ja jos ei suostu tekee niin potilasasiamieheen yhteys

      • Anonyymi

        Potilasasiamiehet on ihan turhakkeita, samoin avit, valvirat ja muut vastaavat!

        Monisairas


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe