Hevosen eutanasia

Anonyymi-ap

Hevoseni on 23v. Muille näyttää olevan pirteä vielä ja hyvässä kunnossa. Hänellä on kevättä rinnassa ja on pirteämpi. Takana on kuitenkin talvi missä hän on välillä ollut apaattinen eikä oikein ole halunnut liikkua eteenpäin.
Lisäksi hänellä on sivuääniä sydämessä, eläinlääkäri sanonut ettei sitä pysty hoitaa, ihan tavallista noin isolle hevoselle. Luultavasti EORTH hampaissa. Sitten hän kompastuu usein takajaloilla, astuu jotenkin varpaan päälle ja tuntuu selästä siltä että takaosa pettää..
Tähän kuvioon vielä se että aika ei aina riitä käydä niin usein tallilla kuin haluaisin, kaksi pientä lasta kotona. Rahatkaan ei tunnu riittävän, ja haluan tässä kohtaan sanoa että en tuhlaa mihinkään.
Minulla on huono omatunto koko ajan kun tuntuu siltä että en riitä, en hevoselle enkä lapsilleni.. puolisosta puhumattakaan..
Olen miettinyt paljon jos olisi hänen aika. Mutta minulla on niin vaikeeta ottaa se päätös. Hän on ollut minun siitä asti kun hän oli 5v..
Pahin tunne on se kun en haluaisi antaa hänen mennä "vain rahan takia"... Mutta kohta minun pää ei enää kestä se stressi, huoli, huono omatunto.. en oikein tiedä mitä minä tämän tekstin kanssa haen. Ehkä ymmärrystä? Joku joka ei ole minun äitini joka sanoisi että se on ihan ok antaa hänen mennä.. samaan aikaan pelkkä ajatus elää ilman sitä hevosta saa minut voimaan pahoin. Tiedän mitä tehdä mutta silti en tiedä mitä tehdä.

11

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voisiko puolisosi olla apuna ja tukena tässä asiassa, oletko jutellut asiasta? Olisi kaverinasi vanhan hevosen hoidossa? Asia on sinulle tärkeä ja sillä on merkitystä.
      Ei kai hän ole vain vaatimassa koska sinulla on riittämättömyyden tunne?
      Jos on, silloin panosta lapsiisi ja hevoseen ettei myöhemmin tarvitse katua. Vaatimukset yleensä sen kun nousee, koskaan ei mikään riitä eikä ole hyvin/tarpeeksi..
      Elä laiminlyö hepoasi miehen takia.

      • Anonyymi

        Hän ei ole vaatimassa mitään, vaan yrittää olla tukena. Hän maksaa jo kaikki menot liittyen meidän yhteisestä talosta, minä vain minun osa lainasta.. en pysty pyytää että hän maksaisi enempää. Hän on aina viikon poissa töiden takia, sitten viikko kotona. Sen viikon aikana hän ottaa enemmän vastuuta, laittaa ruuat esim. Minun äiti maksaa rehut.. minulla on yksi joka auttaa liikutuksen kanssa (kävelyt) ja maksaa joka toinen kengitys. Minulla on paljon apua jo. Kaikki hinnat kun vaan nousee ja palkka ei nouse samassa tahdissa. Se riittämättömyyden tunne tulee ihan omasta päästäni..


    • Anonyymi

      Ei tuossa ole enää mielestäni sen enempää miettimistä. Hyvä vanha ikä ja selvästi on hevosellakin jo oireita. Ymmärrän, ettei toista ole ilman selvää kuolemaan vievää sairautta helppoa lopettaa, mutta muista se, että mieluummin vielä silloin, kun toisella on hyvä päivä, kuin että toinen yhtäkkiä sätkii tallissa yksinään kivuissaan kenenkään heti näkemättä, ja kestää pitkään, ennenkuin toinen pääsee kivuistaan. Hyvän pitkän elämän on toinen jo saanut. Nyt jo on oikea aika antaa toisen mennä, kun selvästi on oireitakin. Myös taloudellinen tilanne vaikuttaa, ei ole halpaa ylläpitää ainakaan vuokratallissa hevosta, ja jos syyllisyyttä tunnet, kun aikakaan ei riitä, silloin mieluummin hyvien muistojen kera toiselle kaunis lähtö kuin liian myöhään poispäästö syyllisyydessä jälkeenpäin kituen.

      Vaikkei ole hevosesta kyse, yhden 21v. kissan ja yhden 11v. koiran olen tänä vuonna joutunut hyvästelemään. Kissalla petti munuaiset, koiralla taas todettiin pitkälle levinnyt syöpä ilman edes mitään kipuoireita, kun nivelrikkoon jo muutenkin söi kipulääkkeitä. Koira oli todella pirteä ja iloinen loppuun asti, kissan ainoa oire oli syömättömyys. Molemmat vein viimeiselle matkalle ennenkuin näkyvät kivut ja selvät oireet alkoivat. Ennuste ei ollut hyvä kummallakaan, ja hirveintä on lopetuttaa eläin, joka vinkuu tai huutaa kivuissaan kipulääkityksestä huolimatta tai flegmaattisena makaa piilossa, kokemusta on noistakin, ja siksi ennen sellaisia oireita toiset pois päästin.

      Nyt vain vietätte hyvän viimeisen yhteisen päivän tai viikon, ennenkuin annat toiselle mahdollisuuden poistua täältä iäisyyteen. Olet jo aloittanut suru- ja hyvästelyvaiheen mietinnöilläsi, ja nyt joudut enää vain valitsemaan lopullisen päivän. Voimia teille.

    • Anonyymi

      Hei!

      olen eläinlääkäri Tiina Pekkola viikin hevosklinikalta.
      Jos hevosen oireilu jatkuu kannattaa antaa hevosen päästä kivuistaan eli lopettaa. Mikäli hevonen ei oireile muulloin kuin esim rasituksen jälkeen sille voi antaa noin vuoden lisä aikaa kipulääkkeillä.

      • Anonyymi

        Oikein uskottavaa. Hevosella EOTRH ja sydämessäkin sivuääntä... Eli kipulääkkeillä pitäisi hevosen sitten kärsiä lisää? Juupa juu. Oikea eläinlääkäri, myös hevoset tunteva, ottaisi kantaa tuon ikäisen hevosen kanssa myös liikkumisen ongelmiin saati vähintään laittaisi sydämen ultraääneen toisen, jos ilman rauhoitusta onnistuisi, noista oireista kun mainittiin. Kyllä, kipulääke piilottaa oireita paljon, mutta miksi pitää elossa enää tuonikäistä hevosta, jos toisella on jo muitakin oireita kuin vain kipua, eikä enää ratsastamaan toisella edes pääse. Vaikka tuon niminen lääkäri olisikin Viikissä, ei ollut kovin asiantunteva kommentti nyt kyseessä. T. toinen ell.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein uskottavaa. Hevosella EOTRH ja sydämessäkin sivuääntä... Eli kipulääkkeillä pitäisi hevosen sitten kärsiä lisää? Juupa juu. Oikea eläinlääkäri, myös hevoset tunteva, ottaisi kantaa tuon ikäisen hevosen kanssa myös liikkumisen ongelmiin saati vähintään laittaisi sydämen ultraääneen toisen, jos ilman rauhoitusta onnistuisi, noista oireista kun mainittiin. Kyllä, kipulääke piilottaa oireita paljon, mutta miksi pitää elossa enää tuonikäistä hevosta, jos toisella on jo muitakin oireita kuin vain kipua, eikä enää ratsastamaan toisella edes pääse. Vaikka tuon niminen lääkäri olisikin Viikissä, ei ollut kovin asiantunteva kommentti nyt kyseessä. T. toinen ell.

        Päätös on tietenkin omistajan mutta jos hevosesta ei halua vielä luopua niin tilanne ei vaikuta vielä aivan todella vakavalta joten hevoselle (voi halutessaan antaa lisää aikaa)


    • Anonyymi

      Katso nyt edes kesän yli, elä kiirehdi lopullisen päätöksen kanssa jos ei dramaattista muutosta huonompaan tapahdu.
      Jos mahdollista, pyydä eläinlääkäriä katsomaan hepoa tallille ja antamaan arvio asiasta.
      Sinulla on hyvä kumppani joka varmasti ymmärtää kuinka tärkeä hevonen on sinulle.
      Viimeiset vuodet menossa joka tapauksessa hevosen iässä ja jos vaivoja ilmaantuu tai aiemmat pahenevat on yhteinen aika hyvin vähissä.
      Koeta saada rauhoitettua tilannetta niin että saisit rauhassa hyvästellä ystäväsi tehden viimeisistä hetkistään parhaat mahdolliset kesän aikana jos terveystilanne huonontuu.
      On olemassa eläinsuojelukeskus Tuulispää jonne otetaan maatila,- ja tuotantoeläimiä jotka muuten ovat vaarassa menettää henkensä. Kerro tilanteesta heille ja kysy mielipidettä. Tuulispää pyrkii auttamaan eläimiä ja antamaan niille mielekkään loppuelämän. Jos heposi saisi siellä enemmän aikaa ja huomiota ja lajikavereiden seuraa?
      Tuskin sinua kaduttaa myöhemmin se aika ja raha mikä mennyt hevoseen. Jos toimisit toisin, silloin se syyllisyys vasta painaisi. Pohdi rauhassa kuinka parasta toimia.

    • Anonyymi

      Mitä olet aikeissa tehdä, joko olet päättänyt?

    • Anonyymi

      Mikä on tilanne?

      • Anonyymi

        Lopetin hevosen haikein mielin viime viikolla siilä se ei enää meinannut päästä ylös kiitos tuesta ja neuvoista joita sain teiltä.


    • Anonyymi

      Nyt olen ostanut uuden hevosen ja tosiaan erosin entisen mieheni kanssa että...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe