Ilmalämpöpumpun kylmäaine

Anonyymi-ap

Osaako joku kertoa, saako uuden ILP:n joka käyttää R32 kylmäainetta asentaa entisen ILP:n kylmäaineputkistoon, kun vanha ILP:n kylmäaine R410A.
Kauppias väitti, että samaa putkistoa ei saa käyttää.
Kiitos etukäteen.

32

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei.

    • Anonyymi

      Ei saa tai saa mutta uuden laitteen takuu raukeaa

    • Anonyymi

      Siis noita asennuksiahan saa tehdä vain valtuutettu kylmäaineasentaja.
      Jos meinaat tehdä itse niin mitä turhaan kyselet.

      • Anonyymi

        En meinaa tehä itse mitään. Ostan ja maksan rahalla.


    • Anonyymi

      R32 on palava kaasu, kuinka vaihdat voitelun sille.

    • Anonyymi

      Jos työnnät siihen R32:n, sisätiloissa sitä koneikkoa ei saa käyttää enää.

    • Anonyymi

      Jos se on juotettu kunnolla kokonaan, miksi ei, mutta purettava se on kuitenkin sisäyksikön takia luultavasti, kuten todettu se ei teoriassa saa vuotaa.

    • Anonyymi

      R410A:n mittareilla ei saa tehtyä täyttöä R32 putelista.

      • Anonyymi

        Näin se on R410A on korvaava aine R22A:lle, eikä kierteet käy muihin.


    • Anonyymi

      On täällä varsinaisia mestareita vastailemassa. Kiinni vaan vanhoihin putkiin, ei mitään ongelmaa.

      • Anonyymi

        Kerro jos tiedät kuinka saa tehdä. Siis et tiedä vaan huutelet kun et muuta osaa.


      • Anonyymi

        Siinä on taas huutaja joka kyllä vaikenee heti kun ongelmia hänen neuvoistaan tulee


      • Anonyymi

        Iskee kirveen teräpäällä poikki ja hamaralla tiiviiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro jos tiedät kuinka saa tehdä. Siis et tiedä vaan huutelet kun et muuta osaa.

        No justhan mä kerroin. Vanha pumppu pois, uus tilalle ja vanhat putket kiinni.
        Samaa putkea se on, oli kylmäaine mitä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No justhan mä kerroin. Vanha pumppu pois, uus tilalle ja vanhat putket kiinni.
        Samaa putkea se on, oli kylmäaine mitä tahansa.

        Tämä juuri kiinnostaa, voiko uuden pumpun kytkeä entisiin rakenteissa vedettyihin kylmäaineputkiin. Siis vanha ILP poistetaan, vanhan kylmäaineputken R410A tyhjennetään. Uusi ILP kiinni vanhaan putkeen ja putkiin R32


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä juuri kiinnostaa, voiko uuden pumpun kytkeä entisiin rakenteissa vedettyihin kylmäaineputkiin. Siis vanha ILP poistetaan, vanhan kylmäaineputken R410A tyhjennetään. Uusi ILP kiinni vanhaan putkeen ja putkiin R32

        Voi. Se vanha kylmäaine häipyy sieltä putkesta sillä hetkellä kun putken mutteria löysätään, jos sinne jotain on asianmukaisen kylmäaineen talteenoton jälkeen jäänyt.
        Tyhjiöinti viimeistään poistaa kaikki kaasut ja kylmäaineet sieltä putkista.
        Eikä se 410 sitä uutta pumppua riko vaikka sitä jotenkin onnistuisi sinne uuden kylmäaineen sekaan pääsemäänkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi. Se vanha kylmäaine häipyy sieltä putkesta sillä hetkellä kun putken mutteria löysätään, jos sinne jotain on asianmukaisen kylmäaineen talteenoton jälkeen jäänyt.
        Tyhjiöinti viimeistään poistaa kaikki kaasut ja kylmäaineet sieltä putkista.
        Eikä se 410 sitä uutta pumppua riko vaikka sitä jotenkin onnistuisi sinne uuden kylmäaineen sekaan pääsemäänkin.

        Ei se toimi enää samallalailla eli romua!


      • Anonyymi

        "On täällä varsinaisia mestareita vastailemassa. Kiinni vaan vanhoihin putkiin, ei mitään ongelmaa."

        Kerropa teho ja kestikö edes kahta kesää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On täällä varsinaisia mestareita vastailemassa. Kiinni vaan vanhoihin putkiin, ei mitään ongelmaa."

        Kerropa teho ja kestikö edes kahta kesää.

        Ja paloiko mökki.


    • Anonyymi

      Kaappolan pojat täällä säätää, laittakaa sikaflexiä paljon päälle.

    • Anonyymi

      Myyjä on oikeassa, koska sisäyksikön on oltava juotettu eli ei ole luvallista.

    • Anonyymi

      "En meinaa tehä itse mitään. Ostan ja maksan rahalla."
      Mutta silti pitää täältä kysellä ihan kuin ei se asentaja itse tietäisi mitään...

      • Anonyymi

        Kauppiaan kertomaa, ei asentajan……


      • Anonyymi

        Asentajasta ei ole kyse, koska maallikonkin pitäisi ymmärtää, että 8 mm nippaan ei tahdo saada 10 mm putkea mitenkään.


    • Anonyymi

      Näillä laitteilla on yhden putkikoon kokoero, näkeehän sen kierteiden erilaisista mitoista. Vaikka haluaisi viritellä, lopputulos ei vastaa ollenkaan Tukesin tai valmistajan "ohjeita", jälkimmäiset kieltävät kaiken vanhan romun liittämisen uuteen koneeseen ja Tukesin taas aika jyrkkiä.

    • Anonyymi

      koska joku "ostaja ja maksaja" aktivoi tätä palstaa seuraavan kerran ?

      • Anonyymi

        Kysyminen vissiin kiellettyä? Vai….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyminen vissiin kiellettyä? Vai….

        Minulla ainakin on erilaisia letkusettejä jotkas käyvät eri kylmäaineille. Mittarit ovat samat. Ei vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ainakin on erilaisia letkusettejä jotkas käyvät eri kylmäaineille. Mittarit ovat samat. Ei vaikeaa.

        Turhien letkujen hinnalla saa uudet R744 laadun putket ja murto-osahinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhien letkujen hinnalla saa uudet R744 laadun putket ja murto-osahinnalla.

        Ei ole hauskaa repiä putkia katosta/seinistä esiin ja korvata niitä samanlaisilla. Uudetkin asennukset pitää siistiä kuten vanhat oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole hauskaa repiä putkia katosta/seinistä esiin ja korvata niitä samanlaisilla. Uudetkin asennukset pitää siistiä kuten vanhat oli.

        Omapahan on romusi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2723
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2070
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1817
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1696
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 95
      1625
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe