Entä jos mitoittaisi paneelit reilusti yli säätimen kapasiteetin, sitten nappia painamalla parilla pari autorelettä pitoon, joka ohittaa säätimen kokonaan. Jos akun jännite nousee yli 14.7V zeneri + transistori pudottaa pitopiirin alas. Releiden käämit kuluttavat sähköä vain silloin, kun pitopiiri on aktivoitu.
Miltäs kuulostaisi?
Isovirtaiset paneelisäätimet ovat suht kalliita ja harvemmin kuitenkaan käytössä maksimivirrallaan
9
147
Vastaukset
- Anonyymi
Ongelmana taitaisi kuitenkin olla virta, joka tappaa teho-fetit säätimistä. Jännite ei kerro mitään virrasta, joten sitä pitäisi mitata ettei mene yli fetin tehollisarvoista.
Tuo 14.7V tarkoittaa, että akku on täysi - ei tarvitse siis enempää ladata. Jos säädin tuntuu kalliilta komponentilta, voi sen korvata järeällä diodilla, joka on jäähdytetty. Tämä toki hukkaa enemmän tehoa kuin FET:ti.
Ei nuo releet taida pitovirran kanssa kuluttaa juuri nimeksikään tehoa? Ja voihan ne korvata bipolaari-releillä, jotka kuluttaa virtaa vain vaihtaessaan tilaa?
Virta paneeleilla vaihtelee aika rajusti esim. pilvisyyden mukaan - pitäisi olla automaattinen systeemi - eli säädin joka ohittaa säätimen.. ennemmin voisi miettiä, pystyykö pienivirtaista säädintä jotenkin modata isovirtaisempaan käyttöön?- Anonyymi
Itsellä on tämä säädin nyt, nopeasti vilkaisten datalehtiä, siinä ei ole mainittu kuin jännitteen osalta, kuinka suureen paneelijärjestelmään sen saa kytkeä.
https://www.suomenakut.fi/aurinkoenergia/victron-bluesolar-pwm-lcdusb-12-24v-20a/p/8719076046202/?gad=1&gclid=CjwKCAjwrpOiBhBVEiwA_473dHexB1A5F277D_zZD-GKBLNug-B0pHPLVH7QrN0Mq7UhAkESJjAdHxoCYeEQAvD_BwE
Oletan, että paneelien pystyessä antamaan enemmän virtaa, säädin ei vain anna sitä enempää ulos, koska kuoman maksimivirta on mainittu 20A. Jos näin ei ole, säädinvalmistajan pitäisi ilmoittaa suurin sallittu paneelien koko.
Tuo 14.7V ei tarkoita yksin sitä, että akku olisi lähellekään täynnä, akku on täynnä vasta silloin kun se ei tuolla jännitteellä ota enää virtaa vastaan. Myöskään diodi ei yksinään toimi jännitteensäätimenä, se ainoastaan pudottaa jännitettä noin 0.6V ja paneeleista voi tulla 20V ilman säädintä.
Paneelien antama virta vaihtelee niin paljon, että releen käämivirta olisi talvella akun tyhjentävä ongelma. Siksi tässä kytkennässä rele olisi vetäneenä vain silloin, kun paneeleista tulee säätimen ohi virtaa.
Idea siis oli että suurin paneelien virta olisi vaikka kuudella 150W paneelilla 54.6A, mutta säädin ei päästä kuin 20A läpi. Napilla koko säädin ohitetaan, mutta ettei se unohdu ja pilaa akkuja, se tipahtaa automaattisesti pois, kun jännite uhkaa akun sietokykyä. Sen jälkeen akku ladataan 20A säätimen kautta, jos käyttäjä ei paina uudelleen ohitusnappia.
Aurinkoisella säällä esim. pyykkiä pestessä tai mikroa käyttäessä kaikki paneelien tuottama virta saisi mennä suoraan säätimen ohi, kun kulutus on kuitenkin latausta suurempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itsellä on tämä säädin nyt, nopeasti vilkaisten datalehtiä, siinä ei ole mainittu kuin jännitteen osalta, kuinka suureen paneelijärjestelmään sen saa kytkeä.
https://www.suomenakut.fi/aurinkoenergia/victron-bluesolar-pwm-lcdusb-12-24v-20a/p/8719076046202/?gad=1&gclid=CjwKCAjwrpOiBhBVEiwA_473dHexB1A5F277D_zZD-GKBLNug-B0pHPLVH7QrN0Mq7UhAkESJjAdHxoCYeEQAvD_BwE
Oletan, että paneelien pystyessä antamaan enemmän virtaa, säädin ei vain anna sitä enempää ulos, koska kuoman maksimivirta on mainittu 20A. Jos näin ei ole, säädinvalmistajan pitäisi ilmoittaa suurin sallittu paneelien koko.
Tuo 14.7V ei tarkoita yksin sitä, että akku olisi lähellekään täynnä, akku on täynnä vasta silloin kun se ei tuolla jännitteellä ota enää virtaa vastaan. Myöskään diodi ei yksinään toimi jännitteensäätimenä, se ainoastaan pudottaa jännitettä noin 0.6V ja paneeleista voi tulla 20V ilman säädintä.
Paneelien antama virta vaihtelee niin paljon, että releen käämivirta olisi talvella akun tyhjentävä ongelma. Siksi tässä kytkennässä rele olisi vetäneenä vain silloin, kun paneeleista tulee säätimen ohi virtaa.
Idea siis oli että suurin paneelien virta olisi vaikka kuudella 150W paneelilla 54.6A, mutta säädin ei päästä kuin 20A läpi. Napilla koko säädin ohitetaan, mutta ettei se unohdu ja pilaa akkuja, se tipahtaa automaattisesti pois, kun jännite uhkaa akun sietokykyä. Sen jälkeen akku ladataan 20A säätimen kautta, jos käyttäjä ei paina uudelleen ohitusnappia.
Aurinkoisella säällä esim. pyykkiä pestessä tai mikroa käyttäessä kaikki paneelien tuottama virta saisi mennä suoraan säätimen ohi, kun kulutus on kuitenkin latausta suurempi.Jos nyt kumminkin aloittaisit siitä mikä tuon säädin tekee. Uskon sen sisältävän muitakin toimintoja kuin pelkkä kytkin panelilta tulevalle sähkölle. Panelit eivät ole rakennettu tietylle jännitteelle ja niistä saatava suurin teho on joku muu kuin 12/24 voltin jännittelillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nyt kumminkin aloittaisit siitä mikä tuon säädin tekee. Uskon sen sisältävän muitakin toimintoja kuin pelkkä kytkin panelilta tulevalle sähkölle. Panelit eivät ole rakennettu tietylle jännitteelle ja niistä saatava suurin teho on joku muu kuin 12/24 voltin jännittelillä.
Eikö linkistä aukea ihan selkeästi mitä se tekee? Pelkkä PWM säädin, rajoittaa virtaa/tehoa siinä vaiheessa, kun akku tulee täyteen. Akku latautuu vallan mainiosti suoraan paneelista ilman mitään säädintä, niin kauan kun ei ole täynnä, sitten se alkaa kiehumaan ylijännitteellä.
Tarkoitushan on vain mahdollistaa karkealataus aluksi säätimen ohi. Pitopiiri tipahtaa automaattisesti pois, kun jännite meinaa karata taivaisiin, silloin PWM-säädin hoitaa loput ja ylläpitotoiminnon alennetulla jännitteellä.
Tuo ei ole mikään MPPT-säädin joka taas pyrkii hakemaan impedanssin, jossa virran ja jännitteen leikkauspiste tuottaa suurimman tehon. Tässä on vastaava MPPT, vähän eri hintainenkin. https://www.akku-assa.fi/product/1970/victron-energy-bluesolar-mppt-10020---lataussaadin
Kannattaako ostaa isoja MPPT-säätimiä saadakseen vähän paremman hyötysuhteen vai samalla rahalla enemmän paneeleita ja pari autorelettä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö linkistä aukea ihan selkeästi mitä se tekee? Pelkkä PWM säädin, rajoittaa virtaa/tehoa siinä vaiheessa, kun akku tulee täyteen. Akku latautuu vallan mainiosti suoraan paneelista ilman mitään säädintä, niin kauan kun ei ole täynnä, sitten se alkaa kiehumaan ylijännitteellä.
Tarkoitushan on vain mahdollistaa karkealataus aluksi säätimen ohi. Pitopiiri tipahtaa automaattisesti pois, kun jännite meinaa karata taivaisiin, silloin PWM-säädin hoitaa loput ja ylläpitotoiminnon alennetulla jännitteellä.
Tuo ei ole mikään MPPT-säädin joka taas pyrkii hakemaan impedanssin, jossa virran ja jännitteen leikkauspiste tuottaa suurimman tehon. Tässä on vastaava MPPT, vähän eri hintainenkin. https://www.akku-assa.fi/product/1970/victron-energy-bluesolar-mppt-10020---lataussaadin
Kannattaako ostaa isoja MPPT-säätimiä saadakseen vähän paremman hyötysuhteen vai samalla rahalla enemmän paneeleita ja pari autorelettä?Nyt käsitin, mitä ajoit takaa! Säätimen virta on siis rajoitettu ja sen voisi ohittaa. Tuo rele+diodi ohitus voisi toimia. Säädintä tuskin saa muokattua kestämään yli 20A virtaa ts. isovirtaiset FET:t on kohtuullisen tyyriitä ja elementtejä on kytkettynä rinnan isovirtaisemmissa säätimissä.
Diodi toimii "karvalakki" säätimenä, jos akku on kunnossa ts. akun sisäinen resistanssi on tarpeeksi matala ja virran ottokyky hyvä. Jos virtaa tulee liikaa paneeleilta - kyllä tuo voi silti toimia, kunhan jännitevahti todella pätkäisee virrat kulkemaan sen "20A" säätimen kautta jännitteen noustessa liikaa. Eli liikaa paneeleita tähän ei voi kytkeä - ne hyödyttää lähinnä tilanteessa, jossa akku on tyhjä ja virta taitaa pudota aika pian alle tuon 20A-rajan, koska akku ei ime tarpeeksi virtaa täyttyessään vaan jännitteet nousee ja alkaa kiehunta.
Diodin korvikkeena on ainakin ennen ollut diodin ohittavia rele-kytkentöjä, joilla pääsee eroon diodi-jännitteestä syömässä tehoja. Kannattaa tosin olla oikein mitoitetut sulakkeet oikeassa paikassa järjestelmässä - jos vaikka jotain menee epäkuntoon siinä on äkkiä 200A virtaa.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt käsitin, mitä ajoit takaa! Säätimen virta on siis rajoitettu ja sen voisi ohittaa. Tuo rele diodi ohitus voisi toimia. Säädintä tuskin saa muokattua kestämään yli 20A virtaa ts. isovirtaiset FET:t on kohtuullisen tyyriitä ja elementtejä on kytkettynä rinnan isovirtaisemmissa säätimissä.
Diodi toimii "karvalakki" säätimenä, jos akku on kunnossa ts. akun sisäinen resistanssi on tarpeeksi matala ja virran ottokyky hyvä. Jos virtaa tulee liikaa paneeleilta - kyllä tuo voi silti toimia, kunhan jännitevahti todella pätkäisee virrat kulkemaan sen "20A" säätimen kautta jännitteen noustessa liikaa. Eli liikaa paneeleita tähän ei voi kytkeä - ne hyödyttää lähinnä tilanteessa, jossa akku on tyhjä ja virta taitaa pudota aika pian alle tuon 20A-rajan, koska akku ei ime tarpeeksi virtaa täyttyessään vaan jännitteet nousee ja alkaa kiehunta.
Diodin korvikkeena on ainakin ennen ollut diodin ohittavia rele-kytkentöjä, joilla pääsee eroon diodi-jännitteestä syömässä tehoja. Kannattaa tosin olla oikein mitoitetut sulakkeet oikeassa paikassa järjestelmässä - jos vaikka jotain menee epäkuntoon siinä on äkkiä 200A virtaa..Kylähän säätimeen varmaan saisi isommat fetit vaihettua tai laitettua alkuperäisen rinnalle. Turhaa touhua kuitenkin, rele ajaa saman asian, kun ei tarvitse nopeaa kytkentätaajuutta vielä maksimivirta latausvaiheessa.
Minä en käytä tässä ohituskytkennässä diodia. Miten yksi diodi mielestäsi toimisi jännitteensäätimenä? Rinnan kytkettynä, se pudottaa paneelin jännitteen 0,6V eli aivan liikaa ja sarjassa 20V paneelilta 0,6V häviö on aivan liian vähän?
Zenerdiodilla onhjaan vain transistorin kantaa, joka pudottaa pitopiirin alas, eikä tämän kytkennän kautta kulje kuin milliampeereita virtaa.
Zenerdiodia voi käyttää jänniterajoittimena, tyypillisesti rinnankytkettynä. Noin 25kpl normaali diodia sarjaan ja panleelin yli, voisi myös jotenkin toimia “karvalakkisäätimenä”. Hintaa niistäkin tulee, kun jokaisen diodin pitää kestää yli 9A virtaa per 150W paneeli.
Akun virranottokyky, eli sisäinen vastus riippuu sen tyypistä, kapasiteetista ja varaustilasta. Joku 220Ah AGM varmasti ottaa latausvirtaa satoja ampeereita sallitun jännitteen rajoissa. Ohitusnapin etu on tyhjän akun pikalataus, mutta myös tilanteet, jossa akusta otetaan tehoa ulos enemmän kuin se ehtii latautua.
- Anonyymi
Todennäköisesti tuossa kävisi niin, että releet napsuisivat edes takaisin ja niiden kärjet palaisivat aika nopeasti. Aurinko paistaa harvoin tasaisesti ja jännite heiluisi koko ajan rajakytkennän molemmin puolin. Lisäksi noissa paremman luokan latureissa on lämpötilakompesointi ja tehokkaat latausalgoritmit, että ei ole juuri järkeä siirtä kehityksessä pari vuosikymmentä taaksepäin.
- Anonyymi
Relehän vain tippuu itsetään pois, eikä mene uudelleen päälle, ennen kuin käyttäjä painaa sen napista. Kytkentä pysyy niin kauan päällä, että tavoitejännite saavutetaan tai käyttäjä itse tiputtaa sen pois pidosta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v3910596- 372391
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362326- 951711
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511270Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?831232Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51155Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?265983- 52956
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36737