Pultteihin ja muttereihin ei koskaan laiteta rasvoja, terva

Anonyymi-ap

Kiinnityspultteihin, muttereihin ei koskaan laitetaan mitään. Pultin tai mutterin kierre puhtaaksi jos joku käyttänyt ja täyttänyt kiereitä tervalla, rasvalla.

15

808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä niihin voi laittaa voiteluaineita tai tervaa, mutta sen jälkeen kuivalle pultille annettu momontti ei enää päde.

      • Anonyymi

        Jos viitsii pilata pultit ja mutterit niin tahnaa, tahnaa ja vielä kerran tahnaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos viitsii pilata pultit ja mutterit niin tahnaa, tahnaa ja vielä kerran tahnaa.

        Miten pinnan öljyäminen pilaa pultit?

        Esim. monen valmistajan kannenpultit määrätään voideltaviksi ennen paikalleen laittoa.


    • Anonyymi

      Miksi aloittaja kirjoittaa aiheesta, mistä ei tiedä.
      Ruuvitaulukot huomioivat momentin korjauskertoimen vaikkapa sinkitylle osalle, kuivalle osalle, voidellulle osalle ja vaikkapa koneelliselle kiinnityslaitteelle.

      Kuinka joissakin tapauksissa avaisit ruuvin ilman voitelua? Grafiitista aloittaja ei ole esimerkiksi kuullut mitään tai toiminut merkittävässä tehtävässä.

    • Anonyymi

      Kun vanteet kiinnitetään valmistus linjalla ja luovutetaan autoliikkeestä niin pultteihin ei ole laitettu valmistus linjalla tervaa ja rasvaa.

      Myös se kielletään usein ohjeissa.

      Kierteihin kun ei saa kerääntyä ylimääräistä tai vähentää kitkaa.

      Turvallisuuden takia että pultti ei löyty tärinästä niin helposti.


      Koneiden kasauksessa ei käytetä kitkaa vähentäviä aineita vaan laitetaan usein luokitetta estämään ruuvin löystyminen.

      • Anonyymi

        Pultti on jousi joka puristaa kahta kappaletta toisiaan vastaan.

        Tuo jousivoima on se oleellinen juttu siinä, ei niinkään pulttiin käännettävä momentti, joka on aika epätarkka mittaustapa. Siihen kun voi vaikuttaa kaikki mikä kierteessä helpottaa tai vastustaa kiertämistä.

        Jos laitat pulttiin voiteluainetta, pitää pultti siitä huolimatta saada sellaiseen jännitykseen, joka sille on suositeltu. Kun pultti on voideltu, ei epätarkkaa momenttiin kääntämistä enää voi noudattaa, ellei sitten käytetä korjauskertoimia momentin arviointiin.

        Kaikkein tarkin pultin jousivoiman määrittelyssä, ehkä hieman hankala käyttää toki, on pultin kääntymiskulma.


      • Anonyymi

        Ohjekirjassa tosiaan sanotaan noi. Varmaan kirja on vain käännetty ulkomaan kielestä, maassa jossa renkaita ei vaihdeta 2 kertaa vuodessa. Meillä vaihdetaan. Eli kireyskin tulee siten tarkastettua 2-4 kertaa vuodessa, sisältää jälki kiristyksen. rasvata voi ihan hyvin.


    • Anonyymi

      Niin ja kannattaa myös kiristää samalla momenttiin, ettei tuu ongelmia motskari tiellä!!😂🤣😅

    • Anonyymi

      Enemmän haittaa siitä on kierteille kun niitä kiinnileikkautuneita pultteja/muttereita sitten joutuu jollain metrin varrella vääntämään tai järeällä pulttipyssyllä hakkaamaan auki. Ei pieni sivallus jotain kiinnileikkautumista estävää haittaa.

    • Anonyymi

      Öljyjalostamoilla tärkeää rasvata putkilaippan pultit.Että liitos on tiivis,voima laippaan eikä pultin kierteeseen.
      Jos vuotaa,voi tulla tulipalo.

    • Anonyymi

      aina on vaseliinia laitettu mutta vain hieman

    • Anonyymi

      Kun irrotan auton/traktorin/minkä tahansa vehkeen rengasta on aikaa kulunut runsaasti siitä kun ajoneuvo lähti valmistuslinjalta. Kierteet ovat ruosteessa ja usein niin tiukassa ettei niitä saa irti rikkomatta paikkoja. Siksi voitelen kierteitä runsaasti ennen ja jälkeen asennuksen.

    • Anonyymi

      Hyvin hento sipaisu kuparitahnaa pulttiin, niin kaikki toimii hyvin, eikä suola aiheuta korroosiota ja jumita pultteja.

    • Anonyymi

      Olen rasvannut ja hyvin on mennyt vuosikymmeniä.

    • Anonyymi

      Pyörän pultit tulee voidella. Mutta siihen kartioon ei saa voiteluainetta joutua. Se nimenomaan pitää pultin kitkalla kiinni.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      90
      8546
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4748
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4421
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2623
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      99
      1500
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1306
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1256
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1162
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1160
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      167
      1100
    Aihe