https://www.agrieuro.co.uk/deca-class-booster-220a-battery-charger-starter-single-phase-12-24v-batteries-p-11766.html
Kuoreen kirjoitetuissa ohjeissa sanotaan 13A 12V 250W sekä 13A 24V 500W. Ajattelin siis tuon 500W tehon olevan mahdollinen myös 12V käytössä.
Kuoren alta selvisi seuraavaa: Pakkamuuntajan toisiosta tuli väliulosotto, joka oli helppo avata. Toisiokäämit olivat identtisiä ainakin hehkulamppu + yleismittaritestillä. Kytkin molempiin toisiokäämeihin omat tasasuuntaussillat (koska pienet sillat ovat halvempia) ja siltojen tasasuunnatut puolet yhteen.
Hämmästykseksi purettu akku, jonka jännite oli latauksen aikana noin 12,5V otti molemmista puolikkaista käämeistä 4,3A kerrallaan ja molemmat käämit rinnan 5.3A. Oletin virran lähemmäs kaksinkertaistuvan?
Oikosulussa minimilatausasetuksella yksinkin käämipuolisko näyttää 20A yleismittarilla vain OL. Onko tässä kyse vain käämi-impedanssista? Eli sitä suurempi hyöty kytkentämuutoksesta saadaan, mitä matalampi on akun jännite?
Miten pitäisi tehdä, jotta virta kaksinkertaistuisi 12V jännitteellä? Hakkuri väliin, joka repii käämistä ulos niin paljon kuin saa mahdollisimman pienellä jännitteellä? Niinkö?
Sain käsiini tämän varaajan
13
160
Vastaukset
- Anonyymi
Ei se akku määräänsä enempää ota ellet jännitettä nosta.
- Anonyymi
Tai ei se akku siis sittenkään määräänsä enmpää ota vaikka jännitettä nostaakin, akku ottaa kullakin jännitteellä sen mitä ottaa vaikka virtaa olisikin saatavilla miten paljon tahansa
- Anonyymi
Akku oli tarkoituksella purettu. Jännite oli luokkaa 12.5V latauksen aikana ja jotta jäinnite olisi nousi tavoiteltuun 14.5V sai antaa toisesta laturista noin 100A virtaa.
- Anonyymi
Kun jännite oli molemmissa tapukuksissa lähes sama, niin miksi ihmeessä kuvittelit virran olevan rinnankytkennällä suurempi? Kannattaisiko opetella ohmin laki?
- Anonyymi
RMS jännite on molempien siltojen jälkeen ihan sama, 10,79V mutta sillat rinnan 11,3V. Jos ajatellaan, ettei virran kuuluisi nousta ollenkaan, silloin tuo 1A kuulostaa jo paljolta, luokkaa 20%. Opetellaan, mitenkäs tämä sitten kuuluisi pistää puimuriin?
Käämipuoliskon napajännite Û sillan jälkeen: 10,79V*√2 = 15,26V
Laturin ja akun napajännitteen erotus: 15,26V -12,5V =2,76V
Piirin kokonaisimpedanssi 2,76V/4,3A = 0,642Ω
Molemmat käämit rinnan: 2,76V/0.321Ω = 8.598A (????)
Miten tuo käämi-impedanssin mittaaminen pitäisi tehdä? Polttimokuormalla mittasin käämipuoliskon sillan jälkeen: 9,64V ja 3,7A Siitä tulee 2,6Ω. Tuohan on polttimon vastus, mutta sama virta/jännite pätee myös muuntajan, vai miten??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
RMS jännite on molempien siltojen jälkeen ihan sama, 10,79V mutta sillat rinnan 11,3V. Jos ajatellaan, ettei virran kuuluisi nousta ollenkaan, silloin tuo 1A kuulostaa jo paljolta, luokkaa 20%. Opetellaan, mitenkäs tämä sitten kuuluisi pistää puimuriin?
Käämipuoliskon napajännite Û sillan jälkeen: 10,79V*√2 = 15,26V
Laturin ja akun napajännitteen erotus: 15,26V -12,5V =2,76V
Piirin kokonaisimpedanssi 2,76V/4,3A = 0,642Ω
Molemmat käämit rinnan: 2,76V/0.321Ω = 8.598A (????)
Miten tuo käämi-impedanssin mittaaminen pitäisi tehdä? Polttimokuormalla mittasin käämipuoliskon sillan jälkeen: 9,64V ja 3,7A Siitä tulee 2,6Ω. Tuohan on polttimon vastus, mutta sama virta/jännite pätee myös muuntajan, vai miten???Aloita siitä että mittaat käämien vaihtojännitteet ja eri latauskytkennöillä.
Ja vertailuksi tasasähköllä latausvirrat sekä vastaavat akun napajännitteet.
Noilla mittauksilla pääsee jo jyvälle... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloita siitä että mittaat käämien vaihtojännitteet ja eri latauskytkennöillä.
Ja vertailuksi tasasähköllä latausvirrat sekä vastaavat akun napajännitteet.
Noilla mittauksilla pääsee jo jyvälle...Eikö käämin vaihtojännite sillan etupuolella ole vain 1,2V suurempi, muuten ihan sama?
Jos käämiä haluaa mitata, niin ei kai siinä kannata akkua käyttää vaan jotain resistiivistä. Akku varaustilansa mukaan toimii kondensaattorina, jolloin jännitelukema on jotain RMS ja * kakkosen juuren välistä.
Kysymys on nyt siitä, että jos mittaan sitten sitä vaihtovirtapuolta eri kokoisilla polttimoilla ja lasken polttimon vastuksen, niin onko se samalla käämin sen hetkinen vastus??
Käämin/koko piirin vastus joka tapauksessa pienenee, mitä enemmän kuormaa siihen laitan.
- Anonyymi
>
" Hämmästykseksi purettu akku, jonka jännite oli latauksen aikana noin 12,5V otti molemmista puolikkaista käämeistä 4,3A kerrallaan ja molemmat käämit rinnan 5.3A. Oletin virran lähemmäs kaksinkertaistuvan? "
>
Hämmästelet väärää asiaa, sitä sinun pitäisi hämmästellä miksi molemmat käämit rinnan, virta oli hieman isompi.
Se virta oli tietenkin isompi siitä syystä kun jännitehäviö rinnakkaisissa käämeissä ja tasasuunaajissa oli suuremman yhteispoikkpinnan ansiosta pienempi, eli akkuun vaikutti hieman suurempi jännite.- Anonyymi
Valmistajan ilmoittama nimellinen latausteho on 24V 500W ja 12V 250W. Miten tämä pitäisi tehdä, jotta 12V jännitteellä saataisiin tuo 500W? Tuonhan on yleinen kytkentä esim. labrapowereilla. Kun jännitettä nostetaan tietyn rajan yli, rele kääntää käämit sarjaan, teho on sama.
Arvaan, että akku on niin epälineaarinen vastus, ettei virtaa saa kulkemaan akun + käämin vastuksella, ilman kunnollista jänniteleikkuria? Ihme että tuollaisia latureita myydään vielä uutenakin. Pieni älylaturi lataa koko latausajan suuremmalla virralla, jänniterajaansa asti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valmistajan ilmoittama nimellinen latausteho on 24V 500W ja 12V 250W. Miten tämä pitäisi tehdä, jotta 12V jännitteellä saataisiin tuo 500W? Tuonhan on yleinen kytkentä esim. labrapowereilla. Kun jännitettä nostetaan tietyn rajan yli, rele kääntää käämit sarjaan, teho on sama.
Arvaan, että akku on niin epälineaarinen vastus, ettei virtaa saa kulkemaan akun käämin vastuksella, ilman kunnollista jänniteleikkuria? Ihme että tuollaisia latureita myydään vielä uutenakin. Pieni älylaturi lataa koko latausajan suuremmalla virralla, jänniterajaansa asti.Saat kyllä niistä rinnankytketyistä käämeistä 12 voltillakin 500 W tehon, kun laitat ampeeritunneltaan riittävän ison akun siihen lataantumaan (riittävän pieni sisäinen vastus).
Muuten ei ilman hakkuria onnistu, sillä ohmin laki on armoton. 😁 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saat kyllä niistä rinnankytketyistä käämeistä 12 voltillakin 500 W tehon, kun laitat ampeeritunneltaan riittävän ison akun siihen lataantumaan (riittävän pieni sisäinen vastus).
Muuten ei ilman hakkuria onnistu, sillä ohmin laki on armoton. 😁Tuo oli hyvin havainnollistava esimerkki! Luulin jotenkuten hallitsevani ohmin lain, mutta näköjään en. Tämä professoritasoinen tutkimustyöni kuitenkin poiki lisää kysymyksiä sähköstä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17841672/kaamin-impedanssin-mittaaminen-kotikonstein#comment-120624459
- Anonyymi
Jos laitan akkuun kuormaksi yhden hehkulampun rinnalle toisen, virta kaksinkertaistuu. Jos kytken akkuja kaksi rinnan, hehkulampun teho ei siitä juuri muutu. Niinhän tässäkin on nyt käynyt.
Käämipuolikas:
P= 50W
U= 12V
I= 4,16A
Z= 2,884Ω
Akun sisäinen vastus: 3Ω
Piirissä kulkeva (lataus)virta: 12 / (2.885 + 3) = 2,039A
Molemmat käämit rinnan:
P= 100W
U= 12V
I= 8,33A
Z= 1,441Ω
Akun sisäinen vastus: 3Ω
Piirissä kulkeva (lataus)virta: 12 / (1,441 + 3) = 2,70A
Tuo vielä on mysteeri, miten saan selville akun ja muuntajan osaimpedanssit. Käytännössä akun ja muuntajan yli vaikuttaa sama jännite ja virta on piirin läpi vakio, näin molemmat tulee mitattua samalla kerralla ja samoilla arvoilla. Pitäisikö muuntajan teho määrittää tunnetulla keinokuormalla, jonka perusteella saadaan optimaalinen virta, jännite ja siitä vastus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan
eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma112568Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne292441Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv612309Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.
Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.782186Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k681824PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan
kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist61740Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1941727Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel841654- 1321605
- 1051282