Paras moottori autoissa, katso Ladan sijoitus

Anonyymi-ap

Volkkarin koneet arvasinkin olevan kärjen tuntumassa, bemari oli yllätys, samaten Fordin korkea sijoitus yllätti, mutta missä on kuningasauto Lada?
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ddbeea8f-8245-41bc-a30d-f9c6b01af41c

23

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi resupekka sinua, aivan sama onko moottori, mersun, ferrarin, porchen, jaguarin tai ladan perustekniikka on aivan sama koko ajan, 1800 luvun lopussa kehitetty ottomoottori, jonka kehitti saksalainen Nicolaus Otto, sähkömoottori keksittiin muutamaa vuotta myöhemmin, mutta se ei sopinut autoon kun sähköä ei voi helposti varastoida, siis tosiasiassa autojen perustekniikka ei ole kehittynyt pätkääkään 50 vuodessa.

      • Anonyymi

        Mun kaverin serkun naapurin veljellä autossa on wankel-moottori.

        No minkä merkkinen? Hopihopi Hukkapala googlaamaan.

        '*'


      • Anonyymi

        Nauroin ääneen Ottomiehen sepustusta jälleen kerran. Osaatko kertoa miksi joku moottori arvioidaan paremmaksi kuin toinen? Ettei vaan ole kyse kehityksestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nauroin ääneen Ottomiehen sepustusta jälleen kerran. Osaatko kertoa miksi joku moottori arvioidaan paremmaksi kuin toinen? Ettei vaan ole kyse kehityksestä?

        Ei se ei ole perustekniikan kehitystä, vaan moottorin kehitystä... ja ne on kaksi eri asiaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ei ole perustekniikan kehitystä, vaan moottorin kehitystä... ja ne on kaksi eri asiaa...

        Ohoh.. nyt myönnät siis moottorin kehityksen, mutta sekö auton moottori ei sitten ole perustekniikkaa? Alkaa mennä todella oudoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohoh.. nyt myönnät siis moottorin kehityksen, mutta sekö auton moottori ei sitten ole perustekniikkaa? Alkaa mennä todella oudoksi.

        Voi sinä reppanaa en ole missään väittänyt ettei auton moottori ole kehittynyt väitin ettei perustekniikka ole kehittynyt mihinkään, 50 vuodessa, elllei sähkötekniikkaa ja elekroniikkaa huomioda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinä reppanaa en ole missään väittänyt ettei auton moottori ole kehittynyt väitin ettei perustekniikka ole kehittynyt mihinkään, 50 vuodessa, elllei sähkötekniikkaa ja elekroniikkaa huomioda.

        Okei.. Olet kyllä väittänyt ja puhunut nimenomaan "ottomoottorista", mutta moottori siis ei enää ole perustekniikkaa. Alusta, jousitus, jarrut ovat myös kehittyneet. Eikö nekään ole perustekniikkaa?

        Artikkeli nettiautossa, joka valaisee sinulle hieman asiaa.
        Polttomoottori on kehittynyt huimasti 10 vuoden aikana

        Myös polttomoottoritekniikka on kehittynyt viime vuosina merkittävästi. Samaan tapaan kuin polttoaineissa erityisesti CO2-päästöjen leikkaaminen on ollut kehitystyön fokuksessa. Autoalan sähköistyessä saattaakin unohtua se, että myös uuden, polttomoottorilla kulkevan auton valitseva kuluttaja pääsee hyötymään autoalan teknologisesta edistyksestä ja sitä kautta pienemmistä päästöistä. Asia on merkityksellinen siksikin, että myös hybridiautoista löytyy polttomoottori – joten polttomoottorien kehitys tukee myös hybridiautoilijaa.

        Yksinkertaistettuna kuvio menee näin: kulutus ja sitä kautta hiilidioksidipäästöt vähenevät, kun polttomoottoria kehitetään entistä taloudellisemmaksi.

        Tästä käy hyvänä esimerkkinä Audi, jonka nykyinen polttomoottorikalusto on merkittävästi taloudellisempi kuin 10 vuotta sitten. Kehitys on ollut huimaa erityisesti viimeisen viiden vuoden aikana.
        "Sähköautojen lyödessä läpi, Audi on parantanut myös polttomoottoreitaan läpi vuosien jatkuvasti. Yksi keino on entistä hienojakoisempi palotapahtuma, jonka avulla automme kuluttavat ja päästävät vähemmän", K-Auton Technical Manager Jussi Salmi kertoo.

        Toinen merkittävä kulutuksen vähenemiseen vaikuttava asia on Audin lähes koko mallistossa käyttämä kevythybriditekniikka, joka omalta osaltaan vähentää kulutusta sekalaisessa ajossa noin puoli litraa sadalla kilometrillä.
        Valitsemalla uuden auton, jossa on pitkälle kehitelty polttomoottori, voi vaikuttaa merkittävästi omiin hiilidioksidipäästöihin. On aivan eri asia ajaako esimerkiksi modernilla uudella dieselmoottorilla vai 5–10 vuotta vanhalla dieselillä.

        Keveys, kestävyys, ruiskujärjestelmät, sytytyksen ajoitukset, palotila, venttiilit, tehokkuus pienemmillä kulutuksilla, materiaalit, tiivisteet, laakerointi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei.. Olet kyllä väittänyt ja puhunut nimenomaan "ottomoottorista", mutta moottori siis ei enää ole perustekniikkaa. Alusta, jousitus, jarrut ovat myös kehittyneet. Eikö nekään ole perustekniikkaa?

        Artikkeli nettiautossa, joka valaisee sinulle hieman asiaa.
        Polttomoottori on kehittynyt huimasti 10 vuoden aikana

        Myös polttomoottoritekniikka on kehittynyt viime vuosina merkittävästi. Samaan tapaan kuin polttoaineissa erityisesti CO2-päästöjen leikkaaminen on ollut kehitystyön fokuksessa. Autoalan sähköistyessä saattaakin unohtua se, että myös uuden, polttomoottorilla kulkevan auton valitseva kuluttaja pääsee hyötymään autoalan teknologisesta edistyksestä ja sitä kautta pienemmistä päästöistä. Asia on merkityksellinen siksikin, että myös hybridiautoista löytyy polttomoottori – joten polttomoottorien kehitys tukee myös hybridiautoilijaa.

        Yksinkertaistettuna kuvio menee näin: kulutus ja sitä kautta hiilidioksidipäästöt vähenevät, kun polttomoottoria kehitetään entistä taloudellisemmaksi.

        Tästä käy hyvänä esimerkkinä Audi, jonka nykyinen polttomoottorikalusto on merkittävästi taloudellisempi kuin 10 vuotta sitten. Kehitys on ollut huimaa erityisesti viimeisen viiden vuoden aikana.
        "Sähköautojen lyödessä läpi, Audi on parantanut myös polttomoottoreitaan läpi vuosien jatkuvasti. Yksi keino on entistä hienojakoisempi palotapahtuma, jonka avulla automme kuluttavat ja päästävät vähemmän", K-Auton Technical Manager Jussi Salmi kertoo.

        Toinen merkittävä kulutuksen vähenemiseen vaikuttava asia on Audin lähes koko mallistossa käyttämä kevythybriditekniikka, joka omalta osaltaan vähentää kulutusta sekalaisessa ajossa noin puoli litraa sadalla kilometrillä.
        Valitsemalla uuden auton, jossa on pitkälle kehitelty polttomoottori, voi vaikuttaa merkittävästi omiin hiilidioksidipäästöihin. On aivan eri asia ajaako esimerkiksi modernilla uudella dieselmoottorilla vai 5–10 vuotta vanhalla dieselillä.

        Keveys, kestävyys, ruiskujärjestelmät, sytytyksen ajoitukset, palotila, venttiilit, tehokkuus pienemmillä kulutuksilla, materiaalit, tiivisteet, laakerointi...

        En oikein ymmärrä mitä tekemistä näillä metrilistoilla on perustekniikan kanssa, ottomoottorin toimintaperiaate on sama kuin 50 vuotta sitten, samoin vaihteiston että jousituksen sekä iskunvaimentimien, perustekniikaltaan... toki jokainen autonvalmistaja on lisännyt omia viritelmiään, mutta poikkeuksetta niihin tarvitaan toimiakseen sähköä... eli sähkötekniikka ja elekroniikka poistetaan jäljelle jää vain perustekniikka.

        Moottorit on hyvä esimerkki, tottakai jokainen autonvalmistaja käyttää omia ratkaisujaan, mutta edelleenkin moottori on ottomoottori ei polttomoottori, perustekniikaltaan, joka keksittiin yli 100 vuotta sitten...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oikein ymmärrä mitä tekemistä näillä metrilistoilla on perustekniikan kanssa, ottomoottorin toimintaperiaate on sama kuin 50 vuotta sitten, samoin vaihteiston että jousituksen sekä iskunvaimentimien, perustekniikaltaan... toki jokainen autonvalmistaja on lisännyt omia viritelmiään, mutta poikkeuksetta niihin tarvitaan toimiakseen sähköä... eli sähkötekniikka ja elekroniikka poistetaan jäljelle jää vain perustekniikka.

        Moottorit on hyvä esimerkki, tottakai jokainen autonvalmistaja käyttää omia ratkaisujaan, mutta edelleenkin moottori on ottomoottori ei polttomoottori, perustekniikaltaan, joka keksittiin yli 100 vuotta sitten...

        ottomoottori eli polttomoottori


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oikein ymmärrä mitä tekemistä näillä metrilistoilla on perustekniikan kanssa, ottomoottorin toimintaperiaate on sama kuin 50 vuotta sitten, samoin vaihteiston että jousituksen sekä iskunvaimentimien, perustekniikaltaan... toki jokainen autonvalmistaja on lisännyt omia viritelmiään, mutta poikkeuksetta niihin tarvitaan toimiakseen sähköä... eli sähkötekniikka ja elekroniikka poistetaan jäljelle jää vain perustekniikka.

        Moottorit on hyvä esimerkki, tottakai jokainen autonvalmistaja käyttää omia ratkaisujaan, mutta edelleenkin moottori on ottomoottori ei polttomoottori, perustekniikaltaan, joka keksittiin yli 100 vuotta sitten...

        "Voi sinä reppanaa en ole missään väittänyt ettei auton moottori ole kehittynyt "

        Mikä ihmeen perustekniikka on jäänyt kehittymättä? Aivan kaikki autossa on kehittynyt vastaamaan kuluttajien tarpeisiin, myös moottorit, joiden kehityksen juuri myönsit.

        Avaruusraketit perustuu Kiinassa 900-vuonna kehitettyihin ilotulitteisiin. Onko siis avaruusraketit jääneet kehittymättä tuon jälkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voi sinä reppanaa en ole missään väittänyt ettei auton moottori ole kehittynyt "

        Mikä ihmeen perustekniikka on jäänyt kehittymättä? Aivan kaikki autossa on kehittynyt vastaamaan kuluttajien tarpeisiin, myös moottorit, joiden kehityksen juuri myönsit.

        Avaruusraketit perustuu Kiinassa 900-vuonna kehitettyihin ilotulitteisiin. Onko siis avaruusraketit jääneet kehittymättä tuon jälkeen?

        kannattaa varmaan lopettaa asiasta vääntäminen, kun ei mene perille olkoon menemättä sitten.


    • Anonyymi

      Esimerkillisiä sotaa edeltäviä autoja:

      1932-1939 Alvis Speed 20 - ensimmäinen täysin synkronoidulla vaihteistolla varustettu auto.

      1932-1948 Ford V-8 (Model B) - V8-moottorin käyttöönotto tavallisissa ajoneuvoissa.

      1934-1938 Tatra 77 - ensimmäinen aerodynaamisesti muotoiltu sarjavalmisteinen auto.

      1934-1940 Bugatti Type 57 - hienostunut auto varakkaille.

      1934-1956 Citroën Traction Avant - ensimmäinen sarjavalmisteinen etuvetoinen auto, jossa oli monokokki-alusta.

      1936-1955 MG T-sarja - urheiluautot

      1938-2003 Volkswagen Beetle - mallia valmistettiin yli 60 vuoden ajan, ja sitä koottiin yli 20 miljoonaa kappaletta useissa maissa.

      1936-1939 Rolls-Royce Phantom III-V12-moottori.

      Merkittäviä esimerkkejä sodanjälkeisistä autoista:

      1946-1958 GAZ-M20 Pobeda-Neuvostoliittolainen auto, jossa on täysi ponttonirakenne.

      1947-1958 Standard Vanguard - brittiläinen massamarkkinoiden auto, jossa on täysi ponttonirakenne.

      1948-1971 Morris Minor - varhainen sodanjälkeinen auto, jota vietiin ympäri maailmaa.

      1953-1971 Chevrolet Bel Air ja 1953-2002 Cadillac Eldorado Brougham - ensimmäiset sukupolvet edustivat takaponttonimuotoilua.

      1955-1976 Citroën DS - aerodynaaminen muotoilu ja innovatiivinen tekniikka, palkittiin kolmannella sijalla 1900-luvun autona.

      1959-2000 Mini-radikaali ja innovatiivinen pikkuauto, jota valmistettiin neljän vuosikymmenen ajan; sai toisen sijan 1900-luvun autona.

      1960-1990 Volkswagen Brasília

      1961-1975 Jaguar E-Type - klassinen urheiluautomalli.

      1963-1989 Porsche 911 - urheiluauto, joka sai viidennen sijan 1900-luvun autona.

      Ford Mustang - poniauto, josta tuli yksi aikakauden myydyimmistä autoista.

      1966 - 1900-luvun loppu Fiat 124 - italialainen auto, jota valmistettiin lisenssillä monissa muissa maissa, myös Neuvostoliitossa.

      1966-1971 Subaru 1000 - yksi ensimmäisistä Japanissa valmistetuista sedaneista, joissa käytettiin bokserimoottoria, etuvetoa ja etupyörien vetoakselia, jossa käytettiin "double offset joint" -akselia.

      1967 NSU Ro 80 - tämän mallin kiilamaista perusprofiilia jäljiteltiin seuraavina vuosikymmeninä, toisin kuin sen Wankel-moottoria.

      1960-luvun lopun ja 1980-luvun alun Gurgel BR-800.

      1960-luvun loppu - 1980-luvun alku Gurgel Supermini.

      1969 Nissan S30-japanilainen urheiluauto

      Esimerkillisiä nykyaikaisia autoja:

      1966-1992 Oldsmobile Toronado - Ensimmäinen modernin ajan amerikkalainen auto, jossa oli etuveto sekä elektroninen lukkiutumaton jarrujärjestelmä ja turvatyyny.

      Mercedes-Benz S-luokka - Turvavöiden esikiristin ja elektroninen luistonestojärjestelmä (1972-nykyisin).

      1975-nykyinen BMW 3-sarja - 3-sarja on ollut Car and Driver -lehden vuotuisella Ten Best -listalla 17 kertaa.

      1977-nykyinen Honda Accord sedan/sedan - japanilainen sedan, josta tuli suosittu Yhdysvalloissa.

      1983-nykyiset Chryslerin tila-autot - kaksiosaisen tila-auton muotoilu lähes syrjäytti farmariauton markkinoilta.

      1984-nykyinen Renault Espace - ensimmäinen ei-kaupallisen MPV-luokan yhden sarjan massa-auto.

      1986-2019 Ford Taurus - keskikokoinen etuvetoinen sedan, joka hallitsi Yhdysvaltojen markkinoita 1980-luvun lopulla.

      1997-nykyinen Toyota Prius- Japanin markkinoilla lanseerattu ja monilla markkinoilla suosittu sähkökäyttöinen hybridiauto.

      1998-nykyinen Ford Focus - suosittu viistoperäauto ja Fordin maailman myydyin auto.

      2008-2012 Tesla Roadster - ensimmäinen maantiekäyttöön soveltuva täyssähköauto, joka oli sarjatuotannossa ja jota myytiin Yhdysvalloissa nykyaikana. Myyty noin 2 500 kappaletta maailmanlaajuisesti.

      2008-2013 BYD F3DM - ensimmäinen moottoritiekelpoinen sarjatuotantoon tarkoitettu plugin-hybridiauto, joka lanseerattiin Kiinassa joulukuussa 2008, ja sitä myytiin yli 2 300 kappaletta.

      2009-nykyinen Mitsubishi i-MiEV - ensimmäinen maantieliikenteeseen soveltuva täyssähköauto, joka lanseerattiin Japanissa heinäkuussa 2009 autokanta-asiakkaille ja huhtikuussa 2010 vähittäisasiakkaille. PSA Peugeot Citroën (PSA) myy Euroopassa i-MiEV:n uudelleenvalmistettuja versioita Peugeot iOn ja Citroën C-Zero -malleina.

      Joulukuussa 2010 markkinoille tuodut Nissan Leaf ja Chevrolet Volt - täyssähköauto ja plugin-hybridi - ovat maailman myydyimpiä sarjatuotantoajoneuvoja. Joulukuussa 2015 Voltin maailmanlaajuinen myynti oli yli 100 000 kappaletta. Nissan Leafin maailmanlaajuinen myynti saavutti 300 000 kappaleen rajan tammikuussa. 2018, mikä teki Leafista maailman kaikkien aikojen myydyimmän maantiekäyttöön soveltuvan sähköauton.

      2012-nykyinen Tesla Model S-Plugin -sähköauto oli maailman myydyin plugin-sähköauto vuonna 2015. Car and Driver nimesi sen myös vuosisadan autoksi.

      Ikonisia nykyaikaisia autoja ovat mm:

      1963-1965, Aston Martin DB5, jota James Bond käytti James Bond -elokuvasarjan ensimmäisessä elokuvassa Goldfinger. Tässä pitkään jatkuneessa sarjassa esiteltiin myöhemmin Aston Martinin urheilu- ja matkailuautoja.

      1981-1983, DMC DeLorean, ruostumatonta terästä, jossa on lokasuojaovet, ja jota esiteltiin Takaisin tulevaisuuteen -elokuvasarjassa.

      • Anonyymi

        Mennääs vielä autoilun alkulähteille:

        Auton historia alkoi vuonna 1672 ensimmäisen höyrykäyttöisen ajoneuvon keksimisestä, mikä johti Nicolas-Joseph Cugnot'n vuonna 1769 rakentamaan ensimmäiseen ihmiskuljetukseen soveltuvaan höyrykäyttöiseen autoon. Keksijät alkoivat laajentaa toimintaansa 1800-luvun alussa ja loivat de Rivasin moottorin, yhden ensimmäisistä polttomoottoreista, sekä varhaisen sähkömoottorin. Samuel Brown testasi myöhemmin ensimmäistä teollisesti käytettyä polttomoottoria vuonna 1826.

        Kehitystä haittasi 1800-luvun puolivälissä suurten ajoneuvojen vastustus, mutta joidenkin polttomoottoreiden kehitys jatkui. Moottori kehittyi, kun insinöörit loivat kaksi- ja nelisyklisiä polttomoottoreita ja alkoivat käyttää polttoaineena bensiiniä. Tuotantoajoneuvoja alkoi ilmestyä vuonna 1887, kun Carl Benz kehitti bensiinikäyttöisen auton ja valmisti useita samanlaisia kopioita. Viimeaikaista autotuotantoa leimaa Ford Motor Companyn vuonna 1908 luoma Ford T-malli, josta tuli ensimmäinen liikkuvalla liukuhihnalla massatuotettu auto.

        Esimerkkejä Messinki- tai edvardiaanisen aikakauden autoista olivat mm:

        1907 Takuri - ensimmäinen täysin japanilaisvalmisteinen bensiinimoottoriauto, jonka Komanosuke Uchiyama valmisti huhtikuussa 1907. Japanissa myös Hatsudoki Seizo Co. Ltd., joka myöhemmin vuonna 1951 nimettiin uudelleen Daihatsu Kōgyō Kabushiki-gaishaksi.

        1908-1927 Ford Model T - aikakauden laajimmin tuotettu ja saatavilla oleva nelipaikkainen auto. Siinä käytettiin planeettavaihteistoa, ja siinä oli polkimiin perustuva ohjausjärjestelmä. Ford T julistettiin 1900-luvun vaikutusvaltaisimmaksi autoksi kansainvälisessä Car of the Century -palkinnossa.

        1909 Hudson Model 20, joka sai nimensä sen nimellistehon mukaan ja jota myytiin ensimmäisillä markkinoilla 900 Yhdysvaltain dollarilla (vastaa 27 143 dollaria vuonna 2021).

        1909 Morgan Runabout - suosittu polkupyöräauto; polkupyöräautoja myytiin paljon enemmän kuin nelipaikkaisia autoja tällä kaudella.

        1910 Mercer Raceabout - Raceaboutia pidetään yhtenä ensimmäisistä urheiluautoista, ja se ilmentää autoilevan yleisön riemua, kuten myös samankaltaiset American Underslung ja Hispano-Suiza Alphonso.

        1910-1920 Bugatti Type 13 - merkittävä kilpa- ja matkamalli, jonka tekniikka ja muotoilu olivat edistyksellisiä. Samankaltaisia malleja olivat tyypit 15, 17, 22 ja 23.

        1914-1917 Dattogo- kaksisylinterinen, 10 hv (7 500 W) "täysin japanilainen" auto, jota Masujiro Hashimoton Tokiossa ylläpitämä Kaishinsha Motor Works valmisti seitsemässä yksikössä ja joka toi, kokosi ja myi brittiläisiä autoja. Kaishinsha oli Japanin ensimmäinen autoteollisuusyritys.

        1917 Mitsubishi Model A -auto, joka oli kokonaan käsin rakennettu auto, jonka japanilainen Mitsubishi valmisti rajoitetuissa erissä japanilaisille johtajille.

        Esimerkkejä Vintage-aikakauden ajoneuvoista:

        1922-1939 Austin 7 - laajalti kopioitu ajoneuvo, joka toimi mallina monille autoille, kuten BMW:lle ja Nissanille.

        1922-1931 Lancia Lambda - aikansa edistyksellinen auto, ensimmäinen auto, jossa oli kantava monokokki ja itsenäinen etujousitus.

        1924-1929 Bugatti Type 35 - yksi menestyneimmistä kilpa-autoista, joka saavutti viidessä vuodessa yli 1 000 voittoa.

        1925-1928 Hanomag 2/10 PS - varhainen esimerkki ponttonityylistä.

        1927-1931 Ford Model A(1927-1931)- pidettyään messinkiaikakauden Model T:tä liian pitkään tuotannossa Ford irtautui menneisyydestä käynnistämällä mallisarjansa uudelleen vuoden 1927 Model A:lla. Sitä valmistettiin yli neljä miljoonaa kappaletta, mikä teki siitä aikakauden myydyimmän mallin. Fordin A-malli oli prototyyppi neuvostoliittolaisen massa-autotuotannon alkamiselle (GAZ A).

        1930 Cadillac V-16 - V16-moottorilla varustettu Cadillac, joka kehitettiin vintage-aikakauden huipulla, liittyi Bugattin Royaleen ja oli aikakauden legendaarinen ultraluksusauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mennääs vielä autoilun alkulähteille:

        Auton historia alkoi vuonna 1672 ensimmäisen höyrykäyttöisen ajoneuvon keksimisestä, mikä johti Nicolas-Joseph Cugnot'n vuonna 1769 rakentamaan ensimmäiseen ihmiskuljetukseen soveltuvaan höyrykäyttöiseen autoon. Keksijät alkoivat laajentaa toimintaansa 1800-luvun alussa ja loivat de Rivasin moottorin, yhden ensimmäisistä polttomoottoreista, sekä varhaisen sähkömoottorin. Samuel Brown testasi myöhemmin ensimmäistä teollisesti käytettyä polttomoottoria vuonna 1826.

        Kehitystä haittasi 1800-luvun puolivälissä suurten ajoneuvojen vastustus, mutta joidenkin polttomoottoreiden kehitys jatkui. Moottori kehittyi, kun insinöörit loivat kaksi- ja nelisyklisiä polttomoottoreita ja alkoivat käyttää polttoaineena bensiiniä. Tuotantoajoneuvoja alkoi ilmestyä vuonna 1887, kun Carl Benz kehitti bensiinikäyttöisen auton ja valmisti useita samanlaisia kopioita. Viimeaikaista autotuotantoa leimaa Ford Motor Companyn vuonna 1908 luoma Ford T-malli, josta tuli ensimmäinen liikkuvalla liukuhihnalla massatuotettu auto.

        Esimerkkejä Messinki- tai edvardiaanisen aikakauden autoista olivat mm:

        1907 Takuri - ensimmäinen täysin japanilaisvalmisteinen bensiinimoottoriauto, jonka Komanosuke Uchiyama valmisti huhtikuussa 1907. Japanissa myös Hatsudoki Seizo Co. Ltd., joka myöhemmin vuonna 1951 nimettiin uudelleen Daihatsu Kōgyō Kabushiki-gaishaksi.

        1908-1927 Ford Model T - aikakauden laajimmin tuotettu ja saatavilla oleva nelipaikkainen auto. Siinä käytettiin planeettavaihteistoa, ja siinä oli polkimiin perustuva ohjausjärjestelmä. Ford T julistettiin 1900-luvun vaikutusvaltaisimmaksi autoksi kansainvälisessä Car of the Century -palkinnossa.

        1909 Hudson Model 20, joka sai nimensä sen nimellistehon mukaan ja jota myytiin ensimmäisillä markkinoilla 900 Yhdysvaltain dollarilla (vastaa 27 143 dollaria vuonna 2021).

        1909 Morgan Runabout - suosittu polkupyöräauto; polkupyöräautoja myytiin paljon enemmän kuin nelipaikkaisia autoja tällä kaudella.

        1910 Mercer Raceabout - Raceaboutia pidetään yhtenä ensimmäisistä urheiluautoista, ja se ilmentää autoilevan yleisön riemua, kuten myös samankaltaiset American Underslung ja Hispano-Suiza Alphonso.

        1910-1920 Bugatti Type 13 - merkittävä kilpa- ja matkamalli, jonka tekniikka ja muotoilu olivat edistyksellisiä. Samankaltaisia malleja olivat tyypit 15, 17, 22 ja 23.

        1914-1917 Dattogo- kaksisylinterinen, 10 hv (7 500 W) "täysin japanilainen" auto, jota Masujiro Hashimoton Tokiossa ylläpitämä Kaishinsha Motor Works valmisti seitsemässä yksikössä ja joka toi, kokosi ja myi brittiläisiä autoja. Kaishinsha oli Japanin ensimmäinen autoteollisuusyritys.

        1917 Mitsubishi Model A -auto, joka oli kokonaan käsin rakennettu auto, jonka japanilainen Mitsubishi valmisti rajoitetuissa erissä japanilaisille johtajille.

        Esimerkkejä Vintage-aikakauden ajoneuvoista:

        1922-1939 Austin 7 - laajalti kopioitu ajoneuvo, joka toimi mallina monille autoille, kuten BMW:lle ja Nissanille.

        1922-1931 Lancia Lambda - aikansa edistyksellinen auto, ensimmäinen auto, jossa oli kantava monokokki ja itsenäinen etujousitus.

        1924-1929 Bugatti Type 35 - yksi menestyneimmistä kilpa-autoista, joka saavutti viidessä vuodessa yli 1 000 voittoa.

        1925-1928 Hanomag 2/10 PS - varhainen esimerkki ponttonityylistä.

        1927-1931 Ford Model A(1927-1931)- pidettyään messinkiaikakauden Model T:tä liian pitkään tuotannossa Ford irtautui menneisyydestä käynnistämällä mallisarjansa uudelleen vuoden 1927 Model A:lla. Sitä valmistettiin yli neljä miljoonaa kappaletta, mikä teki siitä aikakauden myydyimmän mallin. Fordin A-malli oli prototyyppi neuvostoliittolaisen massa-autotuotannon alkamiselle (GAZ A).

        1930 Cadillac V-16 - V16-moottorilla varustettu Cadillac, joka kehitettiin vintage-aikakauden huipulla, liittyi Bugattin Royaleen ja oli aikakauden legendaarinen ultraluksusauto.

        Että viitsiikin nähdä noin paljon vaivaa asian tiimoilta, no siinäpä oppii taasen jotain uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että viitsiikin nähdä noin paljon vaivaa asian tiimoilta, no siinäpä oppii taasen jotain uutta.

        Pasanen taas on sellainen automies että puhuu kovasti muttei tiedä mitään. Suosittelen häntäkin näkemään vaivaa ennenkuin avaa sanaisen arkkunsa viisastelun nimissä.
        Älyttömin väite ikinä että autot eivät ole 50 vuoteen kehittyneet ja sitten vaihtaa sen höpinäksi perustekniikasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pasanen taas on sellainen automies että puhuu kovasti muttei tiedä mitään. Suosittelen häntäkin näkemään vaivaa ennenkuin avaa sanaisen arkkunsa viisastelun nimissä.
        Älyttömin väite ikinä että autot eivät ole 50 vuoteen kehittyneet ja sitten vaihtaa sen höpinäksi perustekniikasta.

        Resupekka etsi jostain missä kerroin että autot eivät ole kehittyneet, kirjoitin että auton perustekniikka ei ole kehittynyt mihinkään 50 vuodessa, ja ns. autojenkehityksestä on vastannut sähkötekniikka ja elekroniikka.


    • Anonyymi

      Uusissa Ladoissakin on perinteisesti veivinreikä etupuskurin alla.
      Jos joskus oppivat tekemään sähköautoja, niihin tulee todennäköisesti myös veivinreikä.

    • Aimo syntyi 25.11. 1960 Kotkan Possolassa keskosena. Kätilö nosti lapsen äidin syliin ja sanoi: "Onneksi olkoon, saitte viisikiloisen hilloposson"
      Vuonna 1972 hän lopetti kehityksensä, kun hän oli vasta 138 kiloinen pojannulikka.
      Kaksitoistavuotiaan tasolle hän myös jäi ja maitohampaat lähti suusta vasta viiskymppisenä, eikä uusia tullut tilalle. Karvoitus alakertaan tuli vasta kuuskymppisenä ja sitä hän tykkäsi esitellä kaikille, joka johti ongelmiin ja erakoitumiseen. Meille tuli tekniikan maailma vielä 28 vuotta sitten ja niistä kyllä näkee mikä kehittyy ja mikä ei. Meidän suhde on kehittynyt juna-asteelle. Minä olen veturi ja Aimo on hiilivaunu.

    • Anonyymi

      Volkkarin koneet on kärjen tuntumassa ainakin Oulun seudulla. Siellä Klongswagenin nokkahihnat ovat paukahdelleet vuosia. Nyt on saatu asiaan selvitys. Teiden oktomurske oli liikaa huonoille moottoreille eli VW.:lle. Ei jatkoon !!

      • Anonyymi

        Oikeissa autoissa jakopää kestää moottorin iän, niissä jakopää toimii ketjulla, ei kuminauhalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeissa autoissa jakopää kestää moottorin iän, niissä jakopää toimii ketjulla, ei kuminauhalla.

        Oikeissa autoissa kello ei tiedä kesä- ja talviajan eroja. Oikeissa autoissa tulee huoltoilmoitus allakan mukaan - viis kilometreistä. Ja se ilmoitus on pirullisen vaikea poistaa. Ja ihan oikeissa autoissa huomautus rengaspaineesta pysyy aikojen loppuun. Itämainen ritsa Suzuki sentään poistaa moisen ilmoituksen rengaspaineen korjauksella.


    • Anonyymi

      Mene ihmeessä psykiatrin vastaanotolle, koska pääsi on sairas.

    • Anonyymi

      Pattayan listat eivät vaikuta Suomessa millään lailla.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      235
      4400
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      124
      2194
    3. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      215
      1831
    4. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      64
      1794
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1650
    6. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      186
      1506
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      54
      1364
    8. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      75
      1281
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      61
      1278
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1161
    Aihe