Onko nähdä verbistä sama muoto "näentä"? Haen "insight"-sanalle (nopea ja syvällinen ymmärrys) uutta käännöstä ja mietin, voisiko runsas syvällisten näkemysten ilmeneminen olla "näentöjä".
Laulanta - mikä muoto?
14
1053
Vastaukset
- Kaikin mokomin
Näennäisen hyvä käännös - käytä ihmeessä, jos hyväksi näet!
Minulle 'insight' on suomeksi lähinnä 'oivallus'. Tai jos haluaa vältämättä käyttää peräänkuuluttamaasi muotoa, niin 'oivallanta'.- Selene
Haen sanaa, joka kuvaisi e. g., monitieteisen kentästön eri kenttien leikkauspisteessä olemista ja näynomaista niiden kenttien syvällisten piirteiden yhteyksien oivaltamista. Se olisi ikäänkuin näky tai oivallusten nopea sarja ehkäpä juuri oivallanta.
Selene kirjoitti:
Haen sanaa, joka kuvaisi e. g., monitieteisen kentästön eri kenttien leikkauspisteessä olemista ja näynomaista niiden kenttien syvällisten piirteiden yhteyksien oivaltamista. Se olisi ikäänkuin näky tai oivallusten nopea sarja ehkäpä juuri oivallanta.
Oivallukselta, hoksaamiselta tai äkkäämiseltä tuo kuulostaa. Tai sitten näennäissyvälliseltä sanoilla leikkimiseltä, jolle sopisi nimeksi stiiknafuulia.
- Niinkö?
???????????
- Selene
Olen kryptoanalyytikko - en koodaile.
- Kielimes
Selene kirjoitti:
Olen kryptoanalyytikko - en koodaile.
Eipä sano minullekaan mitään. Mikä se on, se L-koodi?
- alluranpunainen
Kielimes kirjoitti:
Eipä sano minullekaan mitään. Mikä se on, se L-koodi?
Lisäainekoodi? Siihen viittaisi tuo L, mutta ainakin E-koodi löytyy ja mistä tuo E sitten taas tulee on vähän hämärää.
- kielimes
alluranpunainen kirjoitti:
Lisäainekoodi? Siihen viittaisi tuo L, mutta ainakin E-koodi löytyy ja mistä tuo E sitten taas tulee on vähän hämärää.
Se voisi olla kyllä - olosuhteet huomioonottaen - jotakin tietotekniikkaan liittyvää. Mahdollisesti jokin ohjelmointi kieli? mjt...
- Ymmärrä en
kielimes kirjoitti:
Se voisi olla kyllä - olosuhteet huomioonottaen - jotakin tietotekniikkaan liittyvää. Mahdollisesti jokin ohjelmointi kieli? mjt...
Tarkoitatko sanoa näin:
Mahdollisesti jokin ohjelmointi, kieli?
Vai haluatko sanoa näin:
Mahdollisesti jokin ohjelmointikieli?
Kun sanot näin, olen ymmällä:
Mahdollisesti jokin ohjelmointi kieli. - kielimes
Ymmärrä en kirjoitti:
Tarkoitatko sanoa näin:
Mahdollisesti jokin ohjelmointi, kieli?
Vai haluatko sanoa näin:
Mahdollisesti jokin ohjelmointikieli?
Kun sanot näin, olen ymmällä:
Mahdollisesti jokin ohjelmointi kieli.Tarkoitan pahan mitä hyvän. Eipä haittaa.
"Laulanta" ei ole verbin "laulaa" muoto (siis sen taivutuskaavan eli paradigman osa) vaan substantiivijohdos, kuten myös "laulu" ja "laulaminen". Johdoksen ja kantasanan merkitysten suhde on usein aika epäsäännöllinen, selvästi epäsäännöllisempi kuin perusmuodon ja taivutusmuodon suhde.
Sana "näentä" on muoto-opillisesti vastaava johdos. Se löytyy Nykysuomen sanakirjastakin. Mitään erityistä vakiintunutta merkitystä sillä ei ole. Koska se on harvinainen, sen voisi ajatella otettavaksi termikäyttöön. Toisaalta olisi hyvä, että merkitys ei ole selvästi ristiriidassa sanan "näennäinen" merkityksen kanssa. ("Näennäinen" ei ole johdos sanasta "näentä", mutta se voisi olla ja saattaa assosioitua siihen.)- Kevytmielinen apotti
ei enää tunne "näentää". Eikä "laulantaakaan".
- että
Kevytmielinen apotti kirjoitti:
ei enää tunne "näentää". Eikä "laulantaakaan".
Taannoin esiintyi liikennemerkki tai opaste, jolla varoitettiin "näkemäesteestä". En ole enää moista tavannut. Onkohan kyseinen merkki poistettu suomen kielelle vaarallisena?
- K.k.
että kirjoitti:
Taannoin esiintyi liikennemerkki tai opaste, jolla varoitettiin "näkemäesteestä". En ole enää moista tavannut. Onkohan kyseinen merkki poistettu suomen kielelle vaarallisena?
Enpäs löydä minäkään selitesanaa ”näkemäeste” seuraavista koosteista:
http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/
http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/liikennemerkkiesite.pdf
Toisaalta hakusana ”näkemäeste” tuottaa runsaanlaisesti linkkejä eri viranomais- ja virastotahojen julkaisuihin, Tiehallinto mukaan luettuna. Sana on siis selvästikin edelleen käytössä, jos lie merkki poistettukin.
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=näkemäeste&meta=
Näkemäesteestä tulee melkein mieleen Teo Maiste http://www.opera.ee/381
Olen nähnyt/kuullut miestä pari vuotta sitten Eesti Rahvusooperin Don Giovanni -produktiossa Tallinnan Estonia-teatterissa (Komtuurin / Kivisen vieraan roolissa). Jylhänvetreässä kunnossa oli äijän ääni, vaikka ikää oli jo siinä vaiheessa noin seitsemätkympit!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t744848- 332711
- 402504
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin261933Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401832- 881661
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251612- 1611532
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241348Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät941200