Taputtaako RKP keskisarjan puheelle-kielitaistelu termi

Anonyymi-ap

https://www.suomenuutiset.fi/keskisarja-elinkeinon-vaihtaminen-oli-1850-luvulla-vaikeampaa-kuin-tana-paivana-sukupuolen-vaihtaminen/

1800-luvulla alkanutta kielitaistelua Keskisarja kuvaa suomalaisten kenties kohtalokkaimmaksi kohtalonhetkeksi, joka oli käytävä suomalaisten henkisen ja aineellisen orjuuden tähden.

– Ei siitä ole niin kauan. Isoisoisovanhempiemme Suomessa jopa 90 prosenttia asukkaista oli tuolloin täysin pihalla niin hallinnosta, opiskelusta, liiketoimista kuin korkeakulttuuristakin. Taloudellinen epätasa-arvo ei tuolloin paljoa poikennut edukseen puuvillapelloist

21

122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eikös 1801 keskisarjan esiisä Vähäsarja polttanut naisia noitina !!

• Anonyymi

Se on stalinistisukua ja nyt persu. Se on kirjoitettu julkisesti HS:ssa. Ei tarvitse kommenttia poistaa.

• Anonyymi

Hallinnon , koulutuksen ja painetun sanan kieli oli ruotsi , suomenkieltä annettiin alamaisten puhua keskenään ja sillä ei ollut minkäänlaista virallista asemaa .

Nykysuomen pakkoruotsisäännöt ovat perintöä tuolta ajalta .

• Anonyymi

Minua oikeasti ihmetyttää, miksi Suomi on virallisesti VAIN 2-kielinen maa. Minusta Suomen kuuluisi olla 3-kielinen maa, sillä eikös saamenkieliset sentään ole niitä alkuperäisiä suomalaisia, eikä ruotsin- ja suomenkieliset...?

Mitä tulee pakkoruuotsiin, niin en kyllä tajua melua. Pakosta sitä englantiakin opiskellaan peruskoulussa, vaikkei englanninkieli liity Suomeen millään tavalla. Miksi kukaan ei narise sellaisen kielen pakko-opiskelusta?

Muutenkin, itsellä oli 30 vuotta sitten, kun itse käsvin koulua, ruotsinkielestä arvosana 10, appiukkovainaani oli ruotsinruotsalainen, nykyäänkin suvussa on ruotsalaisia, ruotsalaiset ovat tuoneet Suomeen mm. hienon kartanokulttuuriin ja ruostinkieliset ovat muutenkin mukavia, joten en tajua marisemista.

Kun tutustuu ruotsinkielisiin käytännössä, asenteet avartuvat.

• Anonyymi

Hienoa, että meillä on myös ruåtsinkielinen aatelismies Adlercreutz hallituksessa. ⚜☺

• Anonyymi

"Pakosta sitä englantiakin opiskellaan peruskoulussa"

Ainoastaan pakkoruotsi löytyy meidän kielipolitiikasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Pakosta sitä englantiakin opiskellaan peruskoulussa"

Ainoastaan pakkoruotsi löytyy meidän kielipolitiikasta.

Englannin kieli koulujen oppiaineena on siis vapaaehtoinen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Englannin kieli koulujen oppiaineena on siis vapaaehtoinen?

Englannin kieli koulujen oppiaineena on siis vapaaehtoinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hienoa, että meillä on myös ruåtsinkielinen aatelismies Adlercreutz hallituksessa. ⚜☺

alzheimernautz

• Anonyymi

Kauhian pahantuulisen sårttisia ruåtsinkielen vastustajia meillä täällä Suåmessa. Rennåmpi åte asiåihin våisi keventää elämää.

• Anonyymi

Kuka muka ei Suomessa tykkää Anna-Maja Henrikssonista.

• Anonyymi

Hyi kamala haaska tuo Anna- Maja.

• Anonyymi

RKP on tämän hallituksen mamma ja pappa, joihin lasten silmät nyt toiveikkaina katsovat.

• Anonyymi

Anna-Maja oli Marinin hallituksessa vielä tyttönen, mutta hallitustunnustelut Persujen kanssa vanhensivat hänet nopeasti mammaksi.

• Anonyymi

Keskisarjan vappupuhe oli kuin historiantunnin luento.

Ei maininnut sanaakaan tämän päivän eikä tulevaisuuden asioista, niin kuin kansanedustajan olisi kuvitellut tekevän.

• Anonyymi

Tulevaisuutta on yleensä hankala ennustaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulevaisuutta on yleensä hankala ennustaa.

Kansanedustajan ei pidä ennustaa tulevaisuutta. Hänen pitää suunnitella sitä.

• Anonyymi

Aloituksen linkki on PS:n media, vääristelymedia.

• Anonyymi

Niin on. PS:n vale- ja vääristelymedia.

• Anonyymi

mumssi

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1682
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1498
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      953
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      889
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      831
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      758
    8. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      748
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      740
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe