Terveystietojen salassapito ja rajoittaminen

Anonyymi-ap

Miten sote vaikuttaa terveystietojen salassapitoon? Psykiatriset tiedot täytyy ehdottomasti pitää salassa, ja vain ja ainoastaan niissä paikoissa, joissa niitä on hoidettu. Ei ole hyväksyttävää, että ne leviävät yleisen terveydenhoidon puolelle minnekään. Ne eivät kuulu yleiseen terveydenhoitoon, vaan kuuluvat salassa pidettäviin tietoihin. Minkälainen tilanne nyt on sotetilanteen mukaan?

12

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi psykiatriset tiedot pitää olla salaisia nehän on vaan tavallista sairauksia siinä kun muutkin sairaudet.
      Niin kauan kun hyssytellään esim jos on saanut masennuksen niin tulee olemaan väärä käsitys ihmisestä.

      Joskus pitäisi hyssyttely loppua , ja ottaa asiat sellaisina kun ne ovat. Ei nykyaikana masennusta lasketa miksikään hulluksi kuten ennenvanhaan, suomi on pahasti jäljessä näistä asioista kun muualla niistä puhutaan avoimesti, sillä kukaan ei itse sille mitään voi jos saa sairauden. Eihän poikki mennyttä jalkaakaan salailla eikä diabetestä . Joten sairaus on aina lääkäreiden mielestä vaan sairaus eikä mitään muuta.

      • Anonyymi

        Vaikka psykiatriset ongelmat ovat hyvin yleisiä, niin suuri määrä ihmisiä ei ymmärrä niistä mitään, eivätkä tule koskaan ymmärtämään. On erittäin ikävää joutua tietämättömien ihmisten suoranaisen noitavainon kohteeksi. Se on uskomatonta mutta totta. Sellaista tapahtuu vielä tänä päivänä. Minä en ainakaan halua olla mikään mielisairaan mannekiini.


      • Anonyymi
        UUSI

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        ❤️ ­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17844200v

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Minä en häpeä enkä salaile skitsofrenian kirjoon kuuluvaa sairauttani. Ihan sama vaikka terveyskeskuksen siivooja saisi tietää. Mutta kysymykseen vastaan ettei sitä niitä ole muuttanut ja omat tiedot saa salaiseksi kannassa. Sen kun laittaa taksin ruutuun. AP kuuluu niihin jotka häpeää mielisairauksia ja juuri teidänlaisten takia stigma häviää niin hitaasti

      • Anonyymi

        Ihan oikiei ap luulee että sairas ihminen on jotenkin ” hullu” kuten hentapaavatbsanoa. Sktåitsofrenia ja kaikki paniikki ongelmat ovat sairauksia joihin saa hoidon tarvittaessa , eivätkä nämä ihmiset ole mitenkään pelottavia tai outoja mitenkään, voivat vaan joskus huonosti. Ja sen haluaisi aloittaja pimentää vuonna 2023 , ihan kun siinä olisi jotain häpeämistä että on sairas, ei diabeetikkojen häpeä sairauttaan , eikä ihminen jolla on syöpä, tai ihminen jolla on käsi tai jalka poikki, mutta heti kunnollakin on masennus vaikka niin jo alkaa ihmeellinen salaileminen ja aina vaan tälläkin vuosisadalla on näitä häpeilijöitä. Se kun laittaa vaikka peruskoulun opintosuunnitelmaan asia että ihmiset voivat olla joskus sairaista .
        Työkaverini oli sairas mutta ihme kyllä kukaan ei sitä huomannut , ainoastaan minä toisin. Siis ihan tavallinen ihminen tavallisen sairauden kanssa jolle ei voi itse mitään , ihan kuten diabeetikkokaan ei voi mitään sairaudelleen tieto ei paina ketään joten pitää ottaa selvää asioista eikä salailla


    • Anonyymi

      Aloittaja otti puheeksi tärkeän asian.
      On yleisesti tiedetty se tosiasia että jos potilaspapereissa on merkintä jostain psykiatrisesta ongelmasta tai lääkkeiden käytöstä niin terveyskeskusksessa tällaista ihmistä käsitellään erilailla kuin ilman merkintöjä olevia.

      Tk-lääkärit näkevät psyk.merkinnän saaneet ihmiset määrätynlaisten silmälasien läpi ja samalla ne näkee kaikki muutkin työntekijät. Fyysiset sairaudet laitetaan mielenterveyden piikkiin ja jätetään tutkimatta ja hoitamatta. Tämän ilmiön ovat huomanneet tuhannet ihmiset, joten se on aika yleistä.

      On kauheaa kun lääkärit katselevat vain potilaiden papereita mitä aikaisemmat lääkärit ovat joskus kirjoittaneet ja kun menee vastaanotolle lääkärillä on jo valmis kuva ja diagnoosi ihmisestä. Juuri SEN HETKINEN vaiva jää helposti lääkäriltä kuulematta ja tajuamatta kun päässä pyörii vain vanhat toisten kirjoittamat paperimerkinnät. On helpompaa liittyä edellisten mielipiteiden joukkoon kun ruveta tutkimaan sen hetken tilannnetta.

      • Anonyymi

        Näkevätkö tk-lääkärit automaattisesti potilastiedot avatessaan kaikki psyk. tiedotkin, esim. psyk. polin käynnit? Ainakin yksityisillä lääkäriasemilla psyk. tiedot eivät tule automaattisesti näkyviin vaan ne pitää erikseen hakea ja niistä jää "jälki".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkevätkö tk-lääkärit automaattisesti potilastiedot avatessaan kaikki psyk. tiedotkin, esim. psyk. polin käynnit? Ainakin yksityisillä lääkäriasemilla psyk. tiedot eivät tule automaattisesti näkyviin vaan ne pitää erikseen hakea ja niistä jää "jälki".

        Sen sairaanhoitopiirin tai nykyisin hyvinvointialueen sisällä kaikki näkevät kaiken. Vaikka kieltää tietojen luovutuksen he näkevät silti. Luovutuskieltotietoja ei näy sairaanhoitoalueen ulkopuolisissa paikoissa automaattisesti.
        Tosin kaikilta kysytään luovutustietoja saako jakaa ja useimmat myöntävät sen, harva ymmärtää siinä tilanteessa mitä se kysymys tarkoittaa.

        Lääkärikäynnit tulevat myös omakantaan. Minulla on kokemusta niistä että kun menin yksityislääkärille hänellä oli omakannasta kopsattu paljon tietoa jonka hän sitten kirjoitti omaan raporttiinsa sanasta sanaan. Se tieto ei millään tavoin liittynyt sen hetken ongelmiin eikä käyntiin.
        Omakannassa on tietojen luovutuskielto, silti hän sai tietoja. Kaipa yksityiseltä terveyskeskukseenkin tieto kulkee. ? Kannattaa ainakin jokainen käynti käydä omakannassa merkkaamassa luovutuskieltoon.

        Ota tässä nyt sitten selvää miten nämä tieto asiat toimivat noissa tietoknnoissa.


      • Anonyymi

        Kuulopuheita, lääkäreille on kaikki sairaudet samanlaisia . Ihminen jolla,on huono minäkuva itsestään kuvittelee että psyykkinen sairaus olisi jotenkin este lääkärissä . Jos sinä saat vaikka umpisuolen tulehduksen niin saat siihen hoidon ilman että sinun psyykkinen sairautesi siihen mitään vaikuttaa.
        Usein vaan kuvitellaan, lääkärin on hoidettava se sairaus mistä mennään vastaan otolle ja miksikä he nyt muka kohteliaita mitenkään eritavalla ihmistä jolla on psyykkinen sairaus, sillä heille se on vaan sairaus muiden sairausten kanssa, ei siis mitään muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen sairaanhoitopiirin tai nykyisin hyvinvointialueen sisällä kaikki näkevät kaiken. Vaikka kieltää tietojen luovutuksen he näkevät silti. Luovutuskieltotietoja ei näy sairaanhoitoalueen ulkopuolisissa paikoissa automaattisesti.
        Tosin kaikilta kysytään luovutustietoja saako jakaa ja useimmat myöntävät sen, harva ymmärtää siinä tilanteessa mitä se kysymys tarkoittaa.

        Lääkärikäynnit tulevat myös omakantaan. Minulla on kokemusta niistä että kun menin yksityislääkärille hänellä oli omakannasta kopsattu paljon tietoa jonka hän sitten kirjoitti omaan raporttiinsa sanasta sanaan. Se tieto ei millään tavoin liittynyt sen hetken ongelmiin eikä käyntiin.
        Omakannassa on tietojen luovutuskielto, silti hän sai tietoja. Kaipa yksityiseltä terveyskeskukseenkin tieto kulkee. ? Kannattaa ainakin jokainen käynti käydä omakannassa merkkaamassa luovutuskieltoon.

        Ota tässä nyt sitten selvää miten nämä tieto asiat toimivat noissa tietoknnoissa.

        Kiellätkö syövänkin jos saat sen niin että piiloon vaan. Ikävä kyllä asia on niin että jos vaikka syöt mieliala lääkkeitä ja menet jostain muusta oireesta lääkäriin niin voi olla että kun et sano että syöt näitä lääkkeitä niin lääkäri ei tiedä sitä ja kirjoittaa lääkkeitä vaivaan minkä vuoksi olet siellä, ja sitten tulet kipeäksi kun lääkkeet eivät sovi yhteen sinun mielialalääkkeittesi kanssa.

        On ihan sinun omaa alemmuuden tunnettaai miten näet nämä asiat, ja jos sinunlaisia on paljon niin stigma jatkuu mitä tulee psyykkisiin sairauksiin.ihan kun sinun lääkärisi jotenkin muka kohtelisi sinua toisin jos tietää että sinulla on psyykkinen sairaus.
        Itse teet asian suureksi, ihminen joka on hoito alalla töissä ei katso mitenkään kieroon ihmistä jolla on psyykkinen sairaus. Joten sinä häpeät, siinä syy kaikkeen hyssyttelyyn
        Herää tähän päivään piiloitteliåujen kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkevätkö tk-lääkärit automaattisesti potilastiedot avatessaan kaikki psyk. tiedotkin, esim. psyk. polin käynnit? Ainakin yksityisillä lääkäriasemilla psyk. tiedot eivät tule automaattisesti näkyviin vaan ne pitää erikseen hakea ja niistä jää "jälki".

        Se toimii silleen, että TK. lääkäri saa eteenvä vain MT paperit, ja jos se ei niistä pysty keksimään sinulle jotain diagnoosia, niin se joutuu erikseen pyytämään niitä somaattisen puolen papereita.

        Sitten sieltä tulee se sellainen Matami Mimmin näköinen ylihoitaja, ja swipee sillä tunnuskortillaan sen lääkärin työasemaa, ihan samalla tavalla mitä ne tekee kaupan itsepalvelukassoilla. Ja vasta sitten lääkäri saa somaattisen puolen paperit nähtäväkseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiellätkö syövänkin jos saat sen niin että piiloon vaan. Ikävä kyllä asia on niin että jos vaikka syöt mieliala lääkkeitä ja menet jostain muusta oireesta lääkäriin niin voi olla että kun et sano että syöt näitä lääkkeitä niin lääkäri ei tiedä sitä ja kirjoittaa lääkkeitä vaivaan minkä vuoksi olet siellä, ja sitten tulet kipeäksi kun lääkkeet eivät sovi yhteen sinun mielialalääkkeittesi kanssa.

        On ihan sinun omaa alemmuuden tunnettaai miten näet nämä asiat, ja jos sinunlaisia on paljon niin stigma jatkuu mitä tulee psyykkisiin sairauksiin.ihan kun sinun lääkärisi jotenkin muka kohtelisi sinua toisin jos tietää että sinulla on psyykkinen sairaus.
        Itse teet asian suureksi, ihminen joka on hoito alalla töissä ei katso mitenkään kieroon ihmistä jolla on psyykkinen sairaus. Joten sinä häpeät, siinä syy kaikkeen hyssyttelyyn
        Herää tähän päivään piiloitteliåujen kanssa

        Kuulehan nyt. Sanon tässä toisena kirjoittajana. Minulle kun EI SAA MISSÄÄN TILANTEESSA syöttää psykiatrian lääkkeitä, vaikka psykiatriasta olisi sata sivua tekstiä. En ikina niitä huumeita tule enää syömään! Ja psykiatriasta näkyy mitään tk-läääkärille, täytyy lääkärissä käynti kohdistaa joko yksityiselle tai vahtoehtoisesti ulkomaille. Va ilka tekisin kuolemaa, minulle neuroleptejä ei saa koskaan enää syöttää. Ja se on minun hoitotahtoni elämäni loppuun asti. Ja jos on pienikin vaara, että joudun niiden kanssa tekemisiin, lääkärissä käynnit loppuu pysyvästi tk-keskuksissa. En myöskään halua mitään hoitokoteja tai muita hoitoja koskaan elämääni. En edes kotiini halua yhtäkään lääkäriä yai hoitajaa, joka syöttää neuroleptejä minulle. Kuolen ennemmin yksin kotonani, kunhan kipulääkkeitä saan. Muulla ei ole väliä. Mutta jos psyk. tiedot näkyvät jossakin, on parasta alkaa etsiä jostakin toisesta maasta paikka, jossa saa kuolla ilman huumeita eli neuroleptejä, jotka ovat aiheuttaneet minulle mittavia kärsimyksiä. Haluan inhimillisen kuoleman. Ja minulla on siihen oikeus. Kuten näkee, lääkärit saatravat päättää ihmisten puolesta ihan mitä vaan. Se ei ole hyväksyttävää. Ihminen voi yksityiselläkin esimerkiksi saada sellaista hoitoa, jossa otetaan ihmisen oma ja omaisten mielipide huomioon.olen niin allerginen kaikille tajunnan tason vievien neuroleptien vaikutuksille, että huudan tuskasta, kun niitä syötetään konitohtoreiden toimesta. Teen kaikkeni, että minun ei sitä helvettiä tarvitse kuolemaani tehdessä kokea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1484
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe