Autoilijoiden tulisi kerrata pyöräilysäännöt

Anonyymi-ap

Nyt on pyöräilykausi alkanut. Autoilijoiden tulisi muistaa väistämissäännöt.Parkkipaikalta tuleva auto väistää,vaikka parkkipaikka olisi 100 metriä x 100 metriä.

39

668

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minä umpiluinen trikoofillaristi pidän säännöistä kiinni tiukasti. Yhtään en anna periksi.

    • Anonyymi

      Jos nyt kuitenkin te aivottomat fillaristit yrittäisitte opetella ne liikennesäännöt. Ihan vaan sen takia, että henki lähtee tai pyörätuoli kutsuu. Sillä ei ole mitään väliä, oletteko mielestänne oikeassa, useimmiten kuitenkin olette väärässä ja ajatte kun ääliöt, koska fillaristia sattuu ja kovaa, ei sitä autokuskia. Luulisi, että olisi jonkunlaista itsesuojeluvaistoa. Trikoot vissiin kiristää ja liian pieni kypärä.

      • Anonyymi

        Taidamme tietää syyn, miksi kaikki muut ovat lähelläsi vaarassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidamme tietää syyn, miksi kaikki muut ovat lähelläsi vaarassa.

        Ajattelin ihan samaa.


      • Anonyymi

        Itse en ymmärrä tätä mentaliteettia. Itse ajan ratin ja tangon ja skootin tangon takana. Miksi on vaikeaa ymmärtää se että ajoradalla kaikkia ajoneuvoja kohdellaan samoilla säännöillä, ja ajoradasta poiketessa autoilijalla on useimmiten väistämisvelvollisuus?

        MIKÄ TÄSSÄ ON NIIN VAIKEAA?

        Lisäksi jalan kulkevat ihmiset voisivat yrittää edes hieman katsoa ympärilleen yhdistetyillä kulkuväylillä. En ymmärrä miksi jalankulkijoille ja kevyelle liikenteelle ei sovelleta samoja sääntöjä kuin autoliikenteelle.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Lapsille suunnatun Fillarimestari-sarjan käsittelevät pyöräilijän ja autoilijan välisiä väistämissääntöjä lapsen silmin.


    • Anonyymi

      Autoilijoista valtaosa osaa säännöt hyvin ja vielä noudattaa niitä. Sen sijaan valtaosa pyöräilijöistä ei osaa sääntöjä tai ei halua niitä noudattaa. Pyöräilijöistä aika moni asemoi itsensä lakien ja sääntöjen yläpuolelle. Tämä on aika vaarallinen asenne ja voi käydä jossakin vaiheessa terveyden ja hengen päälle.

      • Anonyymi

        Yleistät asioita. Minä väitän sitten, että iso autoilijoista eivät kunnioita nopeusrajoituksia, joten iso osa autoilijoista eivät siis noudata liikennesääntöjä (tieliikennelakia).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleistät asioita. Minä väitän sitten, että iso autoilijoista eivät kunnioita nopeusrajoituksia, joten iso osa autoilijoista eivät siis noudata liikennesääntöjä (tieliikennelakia).

        Ei tuo ole väittämä, vaan tosiasia. Yksikään henkilöautoilija ei noudata nopeusrajoitusta, siis rikkoo lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleistät asioita. Minä väitän sitten, että iso autoilijoista eivät kunnioita nopeusrajoituksia, joten iso osa autoilijoista eivät siis noudata liikennesääntöjä (tieliikennelakia).

        Tuo tyyppi on hokenut tuota samaa jo monta vuotta. Lisäksi menee jotenkin sekaisin aina, kun tapahtuu pyöräilijän ja autoilijan välinen onnettomuus, jolloin paasaa pyöräilijliden loputtomasta pahuudesta suurella raivolla. Joku mentaalipuolen vaurio siinä on taustalla.


      • Anonyymi

        Näin on ja lisänä sähköpotkulautailijat!

        Polkupyörä ja sähköpotkulauta ovat ajoneuvoja ja niitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja.

        Polkupyörällä ja sähköpotkulaudalla ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Eu:ssa ja Suomessa pyörätie merkitään pyörätien liikennemerkillä. Se tulee olla jokaisen risteyksen jälkeen ja myös käännyttäessä.

        Polkupyörällä ja sähköpotkulaudalla ei saa ajaa yksisuuntaista katua väärään suuntaan ellei sitä ole erikseen liikennemerkillä merkitty.

        Polkupyöräilijän ja sähköpotkulautailijaa koskee myös punaiset liikennevalot.

        Polkupyörällä ja sähköpotkulaudalla saa ylittää ajoradan suojatietä ajaen, mutta te väistätte suojatiellä jalankulkijoita sekä ajoradalla ajavia ajoneuvoja.

        Polkupyöräilijät ja sähköpotkulautailijat vaativat jalankulkijoiden väistämään heitä jopa jalkakäytävällä.

        1.6.1997 tuli voimaan laki, että jalankulkija saa kävellä yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä joko vasemmalla tai oikealla. Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat eivät vieläkään osaa sitä! Montako vuotta vielä menee, että oppivat?

        Polkupyöräilijän ja sähköpotkulautailijan tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila kohdatessa. Sen kun joskus näkisi!

        Autoilijat noudattavat huomattavasti paremmin liikennesääntöjä kuin polkupyöräilijät ja sähköpotkulautailijat. Esim. Helsingin keskusta. Siellä vain harva autoilijat rikkoo liikennesääntöjä, mutta lähes kaikki pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat.

        Autoilijoille kiitos, että huomioitte minut pyöräilijänä todella hyvin ajaessani ajoradalla Helsingin keskustassa (Kaisaniemenkatu, Pohjoisespa, Lönkka jne), muualla pääkaupunkiseudulla, muualla Suomessa ja Euroopassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on ja lisänä sähköpotkulautailijat!

        Polkupyörä ja sähköpotkulauta ovat ajoneuvoja ja niitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja.

        Polkupyörällä ja sähköpotkulaudalla ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Eu:ssa ja Suomessa pyörätie merkitään pyörätien liikennemerkillä. Se tulee olla jokaisen risteyksen jälkeen ja myös käännyttäessä.

        Polkupyörällä ja sähköpotkulaudalla ei saa ajaa yksisuuntaista katua väärään suuntaan ellei sitä ole erikseen liikennemerkillä merkitty.

        Polkupyöräilijän ja sähköpotkulautailijaa koskee myös punaiset liikennevalot.

        Polkupyörällä ja sähköpotkulaudalla saa ylittää ajoradan suojatietä ajaen, mutta te väistätte suojatiellä jalankulkijoita sekä ajoradalla ajavia ajoneuvoja.

        Polkupyöräilijät ja sähköpotkulautailijat vaativat jalankulkijoiden väistämään heitä jopa jalkakäytävällä.

        1.6.1997 tuli voimaan laki, että jalankulkija saa kävellä yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä joko vasemmalla tai oikealla. Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat eivät vieläkään osaa sitä! Montako vuotta vielä menee, että oppivat?

        Polkupyöräilijän ja sähköpotkulautailijan tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila kohdatessa. Sen kun joskus näkisi!

        Autoilijat noudattavat huomattavasti paremmin liikennesääntöjä kuin polkupyöräilijät ja sähköpotkulautailijat. Esim. Helsingin keskusta. Siellä vain harva autoilijat rikkoo liikennesääntöjä, mutta lähes kaikki pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat.

        Autoilijoille kiitos, että huomioitte minut pyöräilijänä todella hyvin ajaessani ajoradalla Helsingin keskustassa (Kaisaniemenkatu, Pohjoisespa, Lönkka jne), muualla pääkaupunkiseudulla, muualla Suomessa ja Euroopassa.

        Aamen,

        Vain sellaien lisäys että suojatie missä on se uusi fillarin kuvalla oleva merkki kertoo että silloin autoilija väistä myös suoralla tiellä olevalla suojatiellä kulkevaa fillaria/sähköpotkulautaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamen,

        Vain sellaien lisäys että suojatie missä on se uusi fillarin kuvalla oleva merkki kertoo että silloin autoilija väistä myös suoralla tiellä olevalla suojatiellä kulkevaa fillaria/sähköpotkulautaa.

        Näin on. Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kolmio), Pakollinen pysäyttäminen (stop) sekä tuo uusi Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkki velvoittavat väistämään pyöräilijöitä, jos joku noista merkeistä on ennen suojatietä/pyörätien jatketta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kolmio), Pakollinen pysäyttäminen (stop) sekä tuo uusi Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkki velvoittavat väistämään pyöräilijöitä, jos joku noista merkeistä on ennen suojatietä/pyörätien jatketta.

        Eikös tuo "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa "-merkki voi olla kummassa reunassa hyvänsä, ei sen tarvitse olla ennen tuota ylityspaikkaa? Kolmio ja stop pitää olla ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa "-merkki voi olla kummassa reunassa hyvänsä, ei sen tarvitse olla ennen tuota ylityspaikkaa? Kolmio ja stop pitää olla ennen.

        Käsittääkseni pitää olla molemmissa reunoissa, kuten suojatien liikennemerkin osaltakin on. Alla on muutamia aiheeseen liittyviä kuvia.

        https://i.ibb.co/zm1kPB4/Pyorailijan-tienylityspaikka.jpg

        https://i.ibb.co/1z1yWzb/Vaist-misvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa.jpg

        https://i.ibb.co/HTHBsX0/Korotettu-jatke.jpg

        https://i.ibb.co/4SLhQff/Pyoratien-jatke-muutokset.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa "-merkki voi olla kummassa reunassa hyvänsä, ei sen tarvitse olla ennen tuota ylityspaikkaa? Kolmio ja stop pitää olla ennen.

        Tarkat määritykset asialle löytyvät "Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä"

        33 §
        Etuajo-oikeus- ja väistämismerkin käyttö
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2020/20200379#L3P33


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa "-merkki voi olla kummassa reunassa hyvänsä, ei sen tarvitse olla ennen tuota ylityspaikkaa? Kolmio ja stop pitää olla ennen.

        Kannattaa myös huomioida, että 'Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa' -liikennemerkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke, tai jos korotusta ei ole, niin sitten kohdassa pitää olla liikennevalo-ohjaus.

        Laissa lukee näin: "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä osoitetaan vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa merkillä voidaan kuitenkin osoittaa pyörätien jatke, jota ei ole rakenteellisesti korotettu. Merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle, yläpuolelle, ajoradalla olevalle korokkeelle tai ajoradan vasemmalle puolelle."


    • Anonyymi

      Olen ketjun aloittaja. Lähellä on parkkipaikka jossa väistämisvelvollisuus on määrätty kolmiolla. Autot tulee siitä huolimatta päälle

      • Anonyymi

        Välillä tuntuu siltä, että jotkut ovat muropaketista löytäneet sen ajokorttinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välillä tuntuu siltä, että jotkut ovat muropaketista löytäneet sen ajokorttinsa.

        Asenne on se juttu. Kusipäitä on kaikissa ryhmissä ja samat jampat näyttää nyrkkiä autoille pyörällä ajaessa ja pyörille autolla ajaessaan.


      • Anonyymi

        Olen ketjun aloittaja. Tänään tuli tiedote kunnalta. Tuo parkkipaikan liittymä menee vuoden päästä remonttiin. Ei ole päättäjienkään mielestä turvallinen.


    • Anonyymi

      Mitään väistämissääntöä en ole fillaristin nähnyt noudattavan. Ajetaan suojatiellekkin,kuin euroopanomistajat. Vielä puidaan nyrkkiä !

      • Anonyymi

        Pyörällä saa ylittää ajorata suojatietä pitkin ajamalla. Väistämissäännöt ovat sitten eri seikka ja ne tulee osata. Suojatie kun on suojatie vain jalankulkijoille. Vammaiset, lapset ja jotkut vanhukset eivät kenties aina osaa ja heitä tuleekin tieliikennelain mukaan aina varoa joka tilanteessa.


      • Anonyymi

        Et taida asua siellä missä minä liikun pyörällä? Asuinpaikkaani en kerro, mutta kerrottakoon, että Suomessa eniten pyöräilen pääkaupunkiseudulla ja jopa Helsingin keskustassa.

        En aja jalkakäytävillä, väistän ajoradalla ajavia ajoneuvoja ylittäessäni ajaen suojatien, väistän suojatiellä ajaessani jalankulkijoita (suojatie on jalankulkijoiden ylityspaikka, mutta pyöräilijä/sähköpotkulautailija saa ajaen ylittää suojatien, mutta tulee huomioida jalankulkijat), noudatan liikennevaloja, en aja yksisuuntaista väärään suuntaan jne jne. Liikennesäännöt ovat todella helppoja!

        Tänään monista sadoista ajoneuvoista, ajaessani ajoradalla, yksi vilkutti minulle valoja. Oli risteys, jossa vastakkaisista suunnista on yhtä aikaa vihreät liikennevalot. Meistä molemmat; auto vastakkaista suunnasta kuin minä ja minä pyöräilijänä tultiin kolmion takaa. Olin menossa risteyksestä suoraan ja tuo autoilija kääntyi kulkusuunnassa vasemmalle eli sen kaistan yli jota olin ajamassa. Sillä kadulla mistä tulin on molemmilla puolin jalkakäytävä, koska ei ollut pyörätien liikennemerkkiä. Vasta risteyksen jälkeen alkoi pyörätie. Opastin autoilijaa eräällä "merkillä"!

        Ajoin tänään pyörällä n. 20 km, josta n. 15 km ajoradalla. Kaikki oli 30 km/h tai 40 km/ alueilla. Monista sadoista autoista vain yksi "syyllistyi" huomauttamaan, kun ajoin ajoradalla eli tämä valojen vilkuttaja. Välillä autoilijat joutuivat hidastamaan, jotta oli vapaa tila ohittaa minut. Ei ollut kiilaamista, ei torven soittamista, ei kolmion takaa/pihalta eteen ajamista jne.

        Tiedoksi teille, jotka ovat sitä mieltä, että en saa olla ajoradalla "tukkeena" niin minulla on ihan sama oikeus ajaa siellä kuin muilla kulkuneuvoilla!

        Suomessa pyöräilijän liikennesäännöt on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta samat kuin muilla ajoneuvoilla.

        Lisäyksenä, että ajan lähes 30 vuotta vanhalla pyörällä eikä sillä pääse edes kovin kovaa. Ikäkin alkaa olla ehtoopuolella. Olen "kauniimman" sukupuolen edustaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida asua siellä missä minä liikun pyörällä? Asuinpaikkaani en kerro, mutta kerrottakoon, että Suomessa eniten pyöräilen pääkaupunkiseudulla ja jopa Helsingin keskustassa.

        En aja jalkakäytävillä, väistän ajoradalla ajavia ajoneuvoja ylittäessäni ajaen suojatien, väistän suojatiellä ajaessani jalankulkijoita (suojatie on jalankulkijoiden ylityspaikka, mutta pyöräilijä/sähköpotkulautailija saa ajaen ylittää suojatien, mutta tulee huomioida jalankulkijat), noudatan liikennevaloja, en aja yksisuuntaista väärään suuntaan jne jne. Liikennesäännöt ovat todella helppoja!

        Tänään monista sadoista ajoneuvoista, ajaessani ajoradalla, yksi vilkutti minulle valoja. Oli risteys, jossa vastakkaisista suunnista on yhtä aikaa vihreät liikennevalot. Meistä molemmat; auto vastakkaista suunnasta kuin minä ja minä pyöräilijänä tultiin kolmion takaa. Olin menossa risteyksestä suoraan ja tuo autoilija kääntyi kulkusuunnassa vasemmalle eli sen kaistan yli jota olin ajamassa. Sillä kadulla mistä tulin on molemmilla puolin jalkakäytävä, koska ei ollut pyörätien liikennemerkkiä. Vasta risteyksen jälkeen alkoi pyörätie. Opastin autoilijaa eräällä "merkillä"!

        Ajoin tänään pyörällä n. 20 km, josta n. 15 km ajoradalla. Kaikki oli 30 km/h tai 40 km/ alueilla. Monista sadoista autoista vain yksi "syyllistyi" huomauttamaan, kun ajoin ajoradalla eli tämä valojen vilkuttaja. Välillä autoilijat joutuivat hidastamaan, jotta oli vapaa tila ohittaa minut. Ei ollut kiilaamista, ei torven soittamista, ei kolmion takaa/pihalta eteen ajamista jne.

        Tiedoksi teille, jotka ovat sitä mieltä, että en saa olla ajoradalla "tukkeena" niin minulla on ihan sama oikeus ajaa siellä kuin muilla kulkuneuvoilla!

        Suomessa pyöräilijän liikennesäännöt on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta samat kuin muilla ajoneuvoilla.

        Lisäyksenä, että ajan lähes 30 vuotta vanhalla pyörällä eikä sillä pääse edes kovin kovaa. Ikäkin alkaa olla ehtoopuolella. Olen "kauniimman" sukupuolen edustaja.

        Mielipiteesi ei vaikuta, vaan liikennesäännöt ja tieliikennelaki määräävät. Ei ole sama oikeus pyöräillä ajoradalla, jos vieressä kulkee käyttökelpoinen pyörätie tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä.

        Silloin voi pyöräillä ajoradalla ainoastaan tässä tapauksessa. "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."


    • Anonyymi

      Parkkihallin oven edessä ihan seinän vieressä on liikennemerkein osoitettu jalkakäytävä. Siinä ajaa päivittäin aikuisia polkupyörällä, toisilla jopa lapsi tarakalla istuimessa. Pitääkö minun väistää näin väärässä paikassa ajajia? Pyöräilijä on havaittavissa vasta, kun auton tuulilasi on oven ulkopuolella.

    • Anonyymi

      Polkupyörä rinnastetaan ajoneuvoksi, joten eikähän polkupyörää koske samat säänöt, kuin autoilijoita väistämisvelvollisuuksien osalta.
      Jos pyöräilijänä tulen kevyenliikenteen väylää risteykseen ja edessäni on kärkikolmio, niin minulla on väistämis velvollisuus edellä olevalla tiellä liikkuvia autoja kohtaan, vaikka tien ylitse menee suojatie.
      Jostakin kumman syystä jopa 70% autoilijoista pysähtyy, kuin olettavat, että heillä on väistämis velvollisuus, vaikka väistämis velvollisuus on minulla, koska tulen kärkikolmion takaa.
      Jos ajan pyörällä ajotietä risteykseen, niin minun tulee väistää oikealta tulevia autoja ja autojen väistää minua, kun tulen heidän suunnaltaan katsoen oikealta, kuten he autoa väistäisivät.
      Yksi erikoinen piirre mainittakoon, jos ylitän tien pyörällä, niin auton kiihdyttävät vauhtiaan minua lähestyessä, mutta jos olen pysähtynyt odottamaan sopivaa hetkeä tien ylitykseen odottaen, että autot saavat mennä, niin autot alkavat hidastamaan, mikä ihme autoilijoita vaivaa.
      Yrittävätkö he ajaa päälleni, kun kiihdyttävät ollessani ylittämässä tietä pyörällä????

      • Anonyymi

        Samat säännöt koskevat niissä tilanteissa, kun ajoneuvot ajavat samoilla väylillä. Monesti pyörillään kuitenkin pyörätiellä tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä. Näiden väylien risteävät paikat ovatkin ne, jotka aiheuttavat eniten haasteita.

        Pyöräilijällä on myös poikkeavia sääntöjä, kuten esim. mahdollisuus ajaa yksisuuntaista vastakarvaan, kun se liikennemerkeillä on tehty mahdolliseksi.


      • Anonyymi

        Jos jokainen katsoo nuo kaksi videota tuolla alussa, heti aloituksen ensimmäisenä vastauksena, niin jokainen on paljon viisaampi.


      • Anonyymi

        Sotket ihan turhaan tuon suojatien vastaukseesi. Eihän se vaikuta yhtään mitään pyöräilijän oikeuksiin (ei lisää eikä vähennä), toisin on jalankulkijan kohdalla.


      • Anonyymi

        >>"Jos pyöräilijänä tulen kevyenliikenteen väylää risteykseen ja edessäni on kärkikolmio, niin minulla on väistämis velvollisuus edellä olevalla tiellä liikkuvia autoja kohtaan, vaikka tien ylitse menee suojatie."

        Aika vähän taitaa olla tuollaisia paikkoja, jossa pyöräilijöillä on kevyenliikenteen väylällä osoitettu kolmio heille. En sano, etteikö olisi, vaan veikkaan että aika vähän sellaisia kohtia ylipäätään taitaa olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>"Jos pyöräilijänä tulen kevyenliikenteen väylää risteykseen ja edessäni on kärkikolmio, niin minulla on väistämis velvollisuus edellä olevalla tiellä liikkuvia autoja kohtaan, vaikka tien ylitse menee suojatie."

        Aika vähän taitaa olla tuollaisia paikkoja, jossa pyöräilijöillä on kevyenliikenteen väylällä osoitettu kolmio heille. En sano, etteikö olisi, vaan veikkaan että aika vähän sellaisia kohtia ylipäätään taitaa olla.

        Tämä on ainoa sellainen kohta, jonka itse olen nähnyt luonnossa.

        https://goo.gl/maps/oWCsPgNKauaTYK5E8

        Parikkipaikalle menevä ajoväylä tuossa kyseessä. Pyöräilijöillä on kolmio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on ainoa sellainen kohta, jonka itse olen nähnyt luonnossa.

        https://goo.gl/maps/oWCsPgNKauaTYK5E8

        Parikkipaikalle menevä ajoväylä tuossa kyseessä. Pyöräilijöillä on kolmio.

        Pihalle johtavan tien risteyksessä ymmärrän kärkikolmion tarpeen, jos halutaan muuttaa väistämisvelvollisuuksia. Pyörätien ja ajoradan risteyksessähän kolmio pyöräilijöille on tarpeeton, väistämisvelvollisuus ei muutu miksikään kolmion lisäämällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pihalle johtavan tien risteyksessä ymmärrän kärkikolmion tarpeen, jos halutaan muuttaa väistämisvelvollisuuksia. Pyörätien ja ajoradan risteyksessähän kolmio pyöräilijöille on tarpeeton, väistämisvelvollisuus ei muutu miksikään kolmion lisäämällä.

        Muuttuuhan se ja riippuu ihan tilanteesta. Ajoneuvolla käännyttäessä on esim. väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Jos pyöräilijällä on väistämismerkki tilanteessa, niin väistämisvelvollisuus muuttuu toisin päin.

        https://i.ibb.co/2MNYWc7/Kaantyva-vaistaa.webp

        Jos tuossa esimerkkikuvassa ylempänä olisi pyöräilijöillä kolmiot, niin he väistäisivät ja autoilija saisi ajaa ensiksi.


    • Anonyymi

      Riittää jos pyöräilijät tuntevat omat sääntönsä.

      • Anonyymi

        Miksi muka riittäisi? Kyllä jokainen liikenteessä liikkuva pitää tuntea itseään koskevat säännöt. Vaaralliseksi menee, jos joltakin ryhmältä ei velvoiteta mitään osaamista. Tieliikennelaki velvoittaa toki nykyään huomioimaan sen, että toinen osapuoli ei kenties noudatakaan liikennesääntöjä. Lapsia, vanhuksia ja vammaisia pitää myös lain mukaan aina varoa erityisen paljon, oli tilanne ja väistämissääntö mikä tahansa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe