Mitä järkeä on koko elämässä?

Anonyymi-ap

Tuntuu ettei elämässä ole ollut mitään järkeä enää vuosiin, läheisiä kuollut, ero tullut, lemmikkejä kuollut, maailmantilanne jne...

Itse kärsinyt vakavista mielenterveysongelmista jo ainakin 16-vuotta eikä loppua näy. Viime vuosina tilanne mennyt jyrkästi entistä huonompaan suuntaa. Mulla Asperger, Add, Ocd, vakava sosiaalisten tilanteiden pelko, ahdistuneisuushäiriö, masennus. Elämä yhtä helvettiä näiden takia ja haluaisin vain nukkua kokoajan kun elämä on pelkkää paskaa. Mistään ei saa apuja kun kaikki mielenterveyspalveutkin on lakkautettu.

Enpä keksi montaakaan syytä miksi en tappaisi itseäni. Ainut asia mikä sitä estää tekemästä on pelko siitä että en onnistu siinäkään. No ehkä vähän niiden harvojen elossa olevien läheisten tuska. Toisaalta miksi elää joidenkin sukulaisten takia, omaa napaansa ajattelevia itsekkäitä mulkkuja nekin on lähes kaikki. Olis varmaan vaan ihan oikein niille kun tappaisin itseni.

MasentunutMies

26

862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Melkein toivon että tulis sota ja kuolis jossain pommituksessa ettei tarvi tappaa itseään vaan asia hoituisi ikäänkuin itsestään.

      MasentunutMies

      • Anonyymi

        Samaa miettinyt..
        Jos lähtisi Ukrainaan vähän sotimaan, niin tuskin sieltä takaisin tarvis tulla.. Mun tuurilla kuitenkin tulisin jalat poikki..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa miettinyt..
        Jos lähtisi Ukrainaan vähän sotimaan, niin tuskin sieltä takaisin tarvis tulla.. Mun tuurilla kuitenkin tulisin jalat poikki..

        Joo, niin siinä munkin tuurilla kävis tai jotain vielä pahempaa.

        MasentunutMies


    • Anonyymi

      Jos olen halunnut kuolla jo ainakin viimeiset 12 vuotta niin enkö ole silloin muka elänyt jo ihan tarpeeksi vaikka olen vasta yli kolmekymppinen?

      MasentunutMies

    • Anonyymi

      Luin tässä juuri aloituksesi. Hmm, huonot fiilikset täälläkin, näköalattomuutta on vaikea kestää. Se mulla on helpommin, että olen ikääntynyt ikisinkku, ei erojakaan taustalla. Monet asiat rassaa. Auttaisiko sinua ihan nyt ensi hätään uusi lemmikki, niihin paneutuminen on jotenkin parantavaa? Itse en ole koskaan voinut pitää lemmikkiä, mikä on suuri puute.
      Oikeasti en tiedä, mitä sinulle sanoisin, kertomuksesi riipaisi. Minua vaivaa tänäänkin se, että on hyvin vaikeaa lähteä ulos. Pitäisi mennä lenkille ja kauppaan, varmaan siellä näkisi jotakin ns. tuulettavaa, mutta lähtö vaikeaa. Se ollee masennusta, se ei ole sos. pelkoa. Kullekin päivälle pyrin löytämään jonkin 'ohjelman', olkoon vaikka tv:stäkin vain. Se mitä tässä tarvitsisi, on rakkaus ja huomio! Turvallisuus noin ajatuksena. Mutta tähän asti on selvitty, jospa se huominenkin sit.

      • Anonyymi

        Äidillä on kyllä koira jonka kanssa vietän paljon aikaa mutta sekin parantaa mielialaa vain hetkeksi. Välillä suree sitäkin jo etukäteen että joskus joutuu luopumaan tuostakin koirasta. Kaikista koiristakin on aina tullut kuin perheenjäseniä joista luopuminen on äärimmäisen raskasta.

        MasentunutMies


    • Anonyymi

      On totta että mielenterveyspalvelut on huonolla tolalla,apua ei saa näistä tuli jo uutisissakin ,moni voi huonosti. Olisko AP vertaistuki ryhmistä apua?Olen mennyt omaisten ryhmään ja aluksi en puhunut juuri mitään mutta kerta kerralta rohkaistuin ja olinkin kaikkein puheliain.Antoi valtavasti voimia jaksaa ja huomata ettei ole yksin murheineen,kova huoli siis lähimmäisestä.Äläkä piittaa niistä sukulaisista sun ei tarvi niiden kans olla tekemisissä jos ovat ilkeitä.Muista että näiden diagnoosien takana on myös ihminen tärkeä sellainen.

    • Anonyymi

      Olen sama eli tuo 17:40:29 viestittänyt. Hienoa, koira-asia eli eläinystävä-asia onkin jotensakin kunnossa. Suret jo nyt, kauanko tämä koirakulta elää. Just, minä olen samanlainen, ihan kamala rasitus on sekin, kun etukäteen suree tulevia asioita, vaikkei niitä vielä ole näkyvissäkään eikä tiedä tuleeko edes. Raskas luonne mulla kun elän tulevaisuudessa, sitä surren ja peläten, enkä osaa olla tässä päivässä, jolloin nyt just ei ole mitään hätää. Ylihuolekkuus on taudin nimi. Niin se on kuin sanot, että koran kanssa touhuaminen auttaa vain sen hetken. Monet asiat ovat tosiaan vain hetkeksi helpottavia, sehän tässä tuskastuttaa.

      Vertaistukiryhmät ovat minulle olleet toimivia, nyt ei sellaista ole. Siinä on ollut varsinkin se, että on tietty päivä ja kellonaika, jolloin pitää olla jossakin, missä on muita, itsensäkaltaisia ihmisiä. On kuin jokin lepohetki ja toisten puhuessa tekee hyvää saada samaistumisen kokemusta, vaikka itse ei mitään puhuisikaan. Samoja fiiliksiä tietysti voi saada netissäkin, että on samanlaisia ihmisiä, jotka ymmärtävät tilanteen, eivät ihmettele tai tuomitse. Varsinaisesti ystävystyminen ihmisten kanssa on minulle nyt vanhana vaikeaa, ja masentunut synkeä luonteeni haittaa ihmissuhteita. Ja sen olen huomannut, että masennuksessani ei kukaan ihminen oikeasti voi auttaa. Toinen voi tukea ja sehän välillä piristääkin, ja jokin ohjelma eli vaihtelu päivään auttaa aina hiukan eteenpäin. Elämäni aikana olen usein saanut käydä tukea-antavassa terapiassa, mikä olisi hyvä jatkuvasti. Ssri-lääke ei auta. - Itse olen ajatellut esim. SPR:n ystäväpalvelusta kysyä itselleni kaveria, minkä kautta saisin jonkin ohjelman vaikka joka toinen viikko ja näin ajatuksia muualle.

      Oletko huomannut, että tv:stä tai netistä kun katsoo jotakin vaikeasta, ikävästä, kurjasta, masentavasta elämästä kertovaa dokumenttia, niin se kuin helpottaa omaa oloa! Tietysti samalla suree sitä näkemäänsä, mutta kun näkee tosi paljon vaikeampaa kuin itsellä, se hetkeksi kuin siivittää oloa tässä päivässä, tajuaa sen arvon että minulla nyt just on kuitenkin hyvin. Pitäisi myös pystyä kokemaan oma elämä ja oma itse arvokkaana, ainutkertaisena.

    • Anonyymi

      Naisen löytäminen saattais auttaa mutta toisaalta olen liian ongelmainen sitoutumaan kehenkään ainakaan vakavasti.

      T: Aloittaja

    • Anonyymi

      Mutta mitä teette itse elämälle kun olette masentuneita? Onko teille päivä vaihtunut yöksi? Eli valvotte yksin aamu yöhön?Sehän jo masentaa puoleen päivään nukuessanne ootte valmiisi väsyneitä. Hankikaa herätyskellon ja laitaa sen ihan joka ikinen aamu soimaan kello 7. Suihku aamiainen.Netti stop!Kävelee ulos se on ilmaista.Sään mukaiset vaateet, jokainen osaa yksin kävellä.Ktia lounaalle. Päivän tiskit ja vain torkkuminen maksimi 30 min. Sanovat asiantuntija riittäisi 10 minuttia.Sitä sitten lähtö kirjastoon tai asukas-taloon,jos ette työ elämä? Möröt kun kotona pesii päähänne ja ajatuksiinne.Kaupan kautta kotia ja itse opettelette valmistaa päivälisen. Taas tuli tiskiä.Jonkun aikaa netti rajatusti 1h. Diki laiteet kinni. Tv uutiset .Tv kinni. Puhelin letotilaan,ei häirtse.Kirjastostahan voi ilmaiset kirjat lainata.Kun kirjan maailmaan sukeltaa ,menee aivan kuin toiseen maailmaan,Unikin lukieess tulee silmään ajalla.4 ensimäistä vikkoa pahinta. Mutta alatte huomaa mikä taika on ulkoilu ja miten hyvältä elämä alkaa maistua.Kun otatte haltuun päivä rytmin.Ulkoilu ja ruoka rytmin.

      • Anonyymi

        Tämä kommentoija ei taida tietää masennuksesta mitään.


      • Anonyymi

        Kyllä sinun 2023-05-05 20:10:26 ajatukset ovat ihan hyviä. Minäkin siis olen masennuksesta kärsivä. Se tuossa kuvailemassasi päiväohjelmassa on, etten minä jaksaisi noin paljon ja ikään kuin tiheästi tehdä jotakin. Mutta joo, perusrunko päivään on aina kannatettavaa. Ihan mukavasti kirjoitat, tuokin että "Möröt kun kotona pesii päähänne ja ajatuksiinne" :) . Minä olen kauhean kiinnostunut seuraamaan uutisia, maailman menoa. No välineenä siihen on läppärin ruutu, ennenvanheisten lehtien sijaan. Kirjojen lukemiseen en pysty keskittymään, enkä ehdi. Tykkään valvoa n. klo 24 asti ja unesta herään aamulla klo 8-9. Olen pitänyt tätä sopivana itselleni. Olen aina ollut iltavirkku, aamuista en pidä. Yksi juttu on, että en oikeasti voi sietää kotitöitä, joita pakko tehdä, vaikka turhaudun niissä. En ole kiinnostunut ruuanlaitosta, mutta itseni mun on ruokittava, mieluummin kotiruualla, välillä eineksillä. No joo, tämmöistä tämä, päivästä toiseen. Minua auttaisi, jollen joutuisi olemaan niin paljon yksin. Olen aina harrastanut keskustelua ihmisten kanssa, mutta se estyy esim. kun niin paljon yksin. Myös ihminen kaipaa huomiota ja rakkautta, hm. Kun mahdollista, yritän kyllä huomata muita tuntemiani ihmisiä välillä, esim. yhteydenotoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kommentoija ei taida tietää masennuksesta mitään.

        Kai se periaatteessa totta on että ihmisellä olisi hyvä olla joku säännöllinen rytmi ja tekeminen mutta eihän masentunut siihen kykene. Olen myös jo jostain alle 18-vuotiaasta lähtien ollut enemmän yö kuin päivä ihminen. Ilmeisesti se on mulle luontainen rytmi valvoa pitkään jopa aamuyöhön ja nukkua päivällä kun toisille asia on päinvastoin.

        Ongelma on se että tätä ei yhteiskunta eikä kaikki aamuvirkut hyväksy. Enhän itsekkään tuomitse aamuvirkkujen elämäntapaa mutta jostain syystä iltavirkkuja pidetään yleisestiottaen laiskoina. Teen kuitenkin asioita siinä missä aamuvirkutkin mutta vain eri aikaan vuorokaudesta. Vielä isompi yhteiskunnallinen ongelma on se että masennustakin monet ihmiset pitää laiskuutena. Kyllä varmaan itsekkin olisin töissä jos mulla ei olisi tätä sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja masennusta ainakaan näin pahana.

        MasentunutMies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai se periaatteessa totta on että ihmisellä olisi hyvä olla joku säännöllinen rytmi ja tekeminen mutta eihän masentunut siihen kykene. Olen myös jo jostain alle 18-vuotiaasta lähtien ollut enemmän yö kuin päivä ihminen. Ilmeisesti se on mulle luontainen rytmi valvoa pitkään jopa aamuyöhön ja nukkua päivällä kun toisille asia on päinvastoin.

        Ongelma on se että tätä ei yhteiskunta eikä kaikki aamuvirkut hyväksy. Enhän itsekkään tuomitse aamuvirkkujen elämäntapaa mutta jostain syystä iltavirkkuja pidetään yleisestiottaen laiskoina. Teen kuitenkin asioita siinä missä aamuvirkutkin mutta vain eri aikaan vuorokaudesta. Vielä isompi yhteiskunnallinen ongelma on se että masennustakin monet ihmiset pitää laiskuutena. Kyllä varmaan itsekkin olisin töissä jos mulla ei olisi tätä sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja masennusta ainakaan näin pahana.

        MasentunutMies

        Olen iltarytmisenä lenkkeillyt kaupungissa myöhään ja on siellä aina ollut muutama muukin lenkillä. Päivänvalo lienee kaikkein terveellisintä mutta paljon ulkoilun hyvistä vaikutuksista saa myös pimeällä.


    • Hei kaikille,

      On olemassa monia auttamistahoja, joihin voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä ja anonyymisti. Myös ihan kotoa käsin.

      Tässä vielä koottuna yhteystietoja:

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkiksi joka viikko maanantaista torstaihin klo 15-19 on Solmussa-chat päivystys, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Päivittäin on useita ryhmächattejä, joista voi olla apua yksinäisyyden lievittämiseen. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Ysätävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tätähän tämä elämä täällä on. Maapallohan onkin koko tämän maailmankaikkeuden vankilaplaneetta. Kaikki tämän maailmankaikkeuden rikolliset inkarnoituvat tänne ja yhä uudelleen ja uudelleen. Muistamatta yleensä yhtään mitään menneestä tai muustakaan. Syytä ei ainakaan vielä v 1947 oltu keksitty. Lue lisää kirjasta: Roswellin Avaruusolennon haastattelu.

    • Anonyymi

      Pääsiskö Ukrainaan vanhempi nainenkin sotimaan ja tapattamaan itsensä?

    • Anonyymi

      Loogisesti käsittelee tilanteensa, ottaen huomioon myös akuutin vaiheen harhat, ja etsii parempaa elämää. Elämässä on usein elämisen arvoista elämää jäljellä, vaikka osa ovista sulkeutunut. Jonkun läheisen kuolema on kriisikin, mutta ei se ole syy tehdä itsemurhaa.

      Usea nuori on näköalaton ja itsemurhan partaalla turhaan, joka on surkuhupaisaa, kun kaikki on oikeastaan kunnossa ja tilannettaan voi parantaa edelleen, ja usein taustalla on jokin viimeaikainen vastoinkäyminen joka peittää kokonaisuuden. Niiden kannattaa hakea ammattiapua, jossa käsitellään tilannetta ja nähdään kokonaisuutta.

      Jos kun asiat on loogisen selvät ja näkymät loogiset, niin sitten voi päättää, onko elämässään enää riittävästi elämisen arvoista. Yleensä on. Elämässä mielekkyys riippuu paljolti myös itsestään, että mitä elämällään tekee, josta se mielekkyys enimmäkseen tulee; olla olemassa ja tehdä jotain mielekästä. Ei se mielekkyys tule ei-mistään.

      Vain akuutissa vaiheessa vaikeista tunteista ja näkemysten vääristymistä ei varsinaisesti pääse eroon, ja lääkehoito voi olla hyödyksi, jos se auttaa.

      Kun ei ole akuuttissa vaiheessa, niin kyse on tilanteestaan fyysisesti, ja näköaloissaan tulevasta, ja viime kädessä asenteistaan kiinni, jossa on huonoissa fiiliksissä tai ei ole, johon vaikuttaa myös oma valinta, ja jos ei mikään auta, voi kokeilla sähköhoitoa, joka tappaa joitain aivosoluja ja muistia, mutta saattaa muuttaa ajatustottumuksia, kuten jokin komponentti aivoihin asenettuna, ja osassa tapauksissa lääkehoito.

      Joillekin auttaa uskonto, josta voi sitten myöhemmin päästä eroon, jos tarpeen, ja se on tehnyt tehtävänsä, ja henkinen kasvu on monialainen mahdollisuus, jonka ei tarvii pitää sisällään uskontoa eikä terapiaa (nuorille se varmaankin on hyvä idea, kuten puheapu, lyhytterapia, kun ei itse vielä tunne mieltään ja elämää paremmin).

      Jotainhan voidaan tehdä, ja se on ongelmaisenkin tehtävä pidemmän päälle löytää mikä itselleen auttaa. Ammattilaisten pitäisi tietää ainakin mielenterveyden puolesta, ja mitä se pitää sisällään, niin sen näkee lukemalla kirjallisuutta, niin saa kuvaa alasta.

    • Anonyymi

      Moi, kerrotko hieman ocdstasi?

    • Anonyymi

      Olen ahdistuksen ja pitkän unettomuuden jälkeen ihan lopussa. Lisäksi muita sairauksia. Ei ole enää yhtään elämänhalua ei voimia mihinkään.

    • Anonyymi

      Joo kokoajan vaan menee vointi huonompaan suuntaan ja pelottaa että loputkin läheiset menehtyy jo piankin. Joo ei kyllä jaksa enää mitään. Silti en uskalla tappaa itseäni vaikka olen ihan loppu henkisesti että fyysisesti.

      T: Aloittaja

    • Anonyymi

      Nyt taas henkisesti ihan poikki, masentaa ja hermot kireellä koko ajan eikä jaksa oikein mitään. Valvon usein jopa aamu 7 saamatta unta millään. Selaan vaan kännykkää ja nettiä ja nukun sitten johonkin klo 14-15 asti iltapäivällä. Silti tunnen oloni masentuneeksi ja olo on kuin olisi jäänyt katujyrän alle. Jotenkin ei vaan jaksa enää mitään. Parempi olisi tosiaan kuolla kun voimat ihan lopussa eikä kiinnosta enää mikään.

      Masentunut Mies

    • Anonyymi

      Kai se on tilattava itselleen eutanasia ulkomailta jossain vaiheessa kun rahaa on.

      Masentunut Mies

    • Anonyymi

      Itse odotan luonnollista kuolemaa tai sitä että tapahtuu suuri ihme ja elämäni korjaantuu. En pysty varmaankaan tappamaan itseäni koska se olisi vanhemmilleni ja siskolleni niin suuri järkytys. Olen kuitenkin jo suunnitellut hautajaisiani vähäsen. En tiedä miten jaksan esim 70 vuotiaaksi tai edes seuraavaa 10-20 vuotta tässä elämässä.

      Johtajan kerrotaan sanoneen:"Turha on elää, turha on kuolla, turha on vanhojen naisten v!ttuja nuolla, koska todellinen mies on sotilas, juoppo ja pukki. Jokainen mies itkee, nuolee v!tun ja vetää käteen, mutta harva sen tunnustaa. Mutta minä natsiupseerina tunnustan ne kaikki."

      • Anonyymi

        " Parempi olisi tosiaan kuolla kun voimat ihan lopussa eikä kiinnosta enää mikään."
        Vanha ohje kusymykseen miten tappaisin itseni? : "Juokse itsesi hemgiltä."

        Neuvon saanut juoksi kunnes voimattomana lysähti maahan. Yritti pari kertaa uudestaan onnistumatta. Sitten huomasi huolten paineen ja masennuksen hieman vähentyneen. Kunnon kohotessa elämän maku parani.

        Omakohtaisesti sanon: Kun tuntuu ettei jaksa yhtään mitään vaan haluaa nukkua niin kun vaan lähtee ja tekee niin jaksaa kuitenkin. Tekee mitä? Siivoaa, tekee lumitöitä (on mahdollista kerrostalossakin), kysyy naapurilta "mitä kuuluu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2382
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1990
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      208
      1870
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1661
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe