Semmoisen vauvan kävimme eilen hakemassa viidenneksi jäseneksi perheeseemme. Millaiseen täytyy varautua, olettaisin, että kovin pihassa pysyvää luonnetta ei ajokoiran jälkeläisistä tule. Koirista löytyy kokemusta, ei tosin ko. roduista.
Ajokoira-dobermanni-pystykorva? Millainen yllätys tulossa ;)?
5
500
Vastaukset
- mie
kyllä ajokoirastakin saa irtipidettävän jos se saa olla PALJON irti.kun irtipääseminen ei ole mikään erikois-juttu,niin puhtaatkin ajokit saa yleensä pysymään pihassa,jos ei nyt jänis pompi nenän eestä.meillä ajokoira pysyy suht lähellä metässäkin,vaikka on hyvä ajuri!Metsästys reissut on erikseen ja koira oppii sen nopeasti.Ja ajokoira on hyvä oppimaan,meillä ainakin ollu kaikki ihmisten palvojia ja ruoan:)annettiin koiran pentuna leikkiä paljon toisten koirien kanssa,ei lähe leikeistä mihinkään ja palloaki hakee niinku kunnon noutaja:)dobermannillaki koulutettavuutta löytyy,jos ei pystykorva oo kovin hallitseva,ni ei pitäs olla kauhee jästipää...mut koskaanhan ei voi varmasti tietää,koirat on yksilöitä kuitenki.
- kuvia tänne
On varmasti hauskan vesselin näköinen. Minulla on ajokoira, joka on vapaana joka paikassa, ei karkaa. Eli kyllä se varmasti pihassa pysyy, jos opetetaan. Ajokoirat on aika puupäitä, kun taas dobberit oppi helpommin, mutta eihän noista coctaileista aina tiedä ;)
- teamD
Ajokoiran osalta en voi vastata koska en rotua tunne mutta dobermanni ja suomenpystykorva ovat minulle hyvin tuttuja rotuja.
Pystykorva on melko itsenäinen rotu ja ei juurikaan miellyttämisenhalua löydy. Tekee mitä tahtoo mutta metsällä toimii. Ajokoiran lisäksi pystykorvan veri vetää metsälle, onhan sekin ihan täytpäivänen metsästyskoira, tai ianakin pitäisi olla.
Dobermanni on kyllä hyvin koulutettavissa kunhan oikea motivointikeino on läydetty. Rotu ei ole missään tapauksessa helppo koska luonne on melkoisen kova ja kokoakin löytyy joten hallittavuus on monilla ongelmana. Lisäksi dobermannin rotuominaisuuksiin (joko positivinen tai negatiivinen asia, riippuu ihan miten omistaja asian kokee, minun mielestän positiivinen) kuuluu vieraita kohtaan oleva epäluuloisuus, toisaalta taas välinpitämättömyys. Kun koira näkee jossakin reviirinsä ulkopuolella ihmisiä nini sitä ei vois vähempää kiinnostaa. Jos taas sama ihminen tulee koiran reviirille nini ihmistä tarkkaillaan silmä kovana epäluuloisesti niin kauan ennen kun koira tuntee ihmisen...
En missääntapauksessa voi sanoa että rotusekoitus olisi mitenkään helppo. Varmasti mielenkiintoinen mutta toisaalta pelottaa kun on yhdistetty dobermannin kova luonne, suomenpystykorvan itsepäisyys ja riistaviettisyys...
Onhan sinulla aiempaa kokemusta koirista, mielellään jostakin pk-rosdusta tai muuten vaativammasta? Koulutusta koira tulee tarvitsemaan ja paljon jotta sen aknssa on mukava elää. - Minsku
Kuvaa en taida osata laittaa :( Pennun muoto on kyllä aivan ajokilta peruttua, väritys vaan mustavoittoinen, lisäksi tassuissa ja naamassa dobermannin tavoin ruskeaa ja rinta valkoinen.
Äiti siis puhdas ajokoira, isissä ainakin noita kahta jälkimmäistä. Pennut olivat vahinkovauvoja siltä osin, että seur. viikolla olis ollut uroksen leikkaus, kun huomattiin nartun olevan tiineenä. Molemmat koirat olivat kasvattajilla, isä hyvin leikkisä ja liikkuvainen ja emä rauhallinen, oikein ajokkimaisen lupsakka.
Minulla on kokemusta mm. saksanpaimenkoirista ja noutajista, tosin oma koiravainaani oli tiibetinspanieli. Pienenä saatu isin ja äitin valitsema eli paljon en itse voinut vaikuttaa.
Kiitoksia :) Löysinkin tänään tämän palstan seropeista :) - on!!
mun koirassa on kyllä ajokoiraa ja sen kyllä huomaa! on muutaman kerran päässyt vapaaksi ja on kyllä hajujen perään mennyt ja lujaa. nyt en uskalla edes päästää sitä vapaaksi vaikka asutaan omakotitalossa missä on iso piha ja peltoa! olisko jollain mitään ehdotuksia että voisin päästää taas haukkua vapaaksi? on 10kk ikäinen vasta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181