Hienosäätöä

Anonyymi-ap

Pyörässä on edessä kolme ketjuratasta ja ketjun ollessa isoimmalla rattaalla ketju hankaa etuvaihtajan kehän ulkoreunaan, eli vaihtaja ei siirry tarpeeksi rungosta ulospäin. Vaihdevaijeri on uusi, joten se venynee. Vaihteensiirtäjäkahvaa pakottamalla hieman yli kehä liikkuu ulospäin ja hankaaminen loppuu, mutta miten tuo säädetään pysyvästi? Etuvaihtajan mallia en näe, Shimanon SIS-systeemiä se on ja itse vaihdekahvat on Shimano SL-RS45 R7. Rungossa olevassa vaihtajassa on kaksi ruuvia ja vaijerissa on se napsauteltava muhvi vissiin kummassakin päässä, ainakin siellä vaihdekahvan puolella. Kahdella pienellä ketjurattaalla vaihtaminen sujuu kohtuullisesti, ehkä hieman takeltelee suuremmalle rattaalle nouseminen. Talven jälkeen ensimmäinen kokeilu ja vaihteet piti olla säädetty huollossa.

49

559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisää selitystä avaukseen. Etuvaihtajan häkki on jokaisella etummaisella ketjurattaalla aivan liian lähellä runkoa ja pienemmältä isommalle vaihdettaessa on joka kerta käytettävä vaihdevipua hieman "yliasennossa", että ketju nousee isommalle rattaalle. Ja sillä kaikista isoimmalla rattaalla ketju sitten vielä kihnuttaa sen häkin ulkoreunaan. Varsinaista pyörähuoltoa, kun vaihteiden säätö oli haluttu toimenpide eikä sekään onnistunut. Laskun kirjoitus onnistui sitäkin paremmin.

      • Anonyymi

        Vaijeri venynyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaijeri venynyt

        Ei ole ehtinyt venyä, kun ensimmäisen kerran kävin ajamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ehtinyt venyä, kun ensimmäisen kerran kävin ajamassa.

        Niin ja tarkoitin avauksessa että kun vaijeri on uusi, se ajan myötä venynee ja kaivannee sitten säätöä, mutta kun säätö ei ole kohdallaan alkujaankaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaijeri venynyt

        Tai jätetty siellä huollossa löysälle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai jätetty siellä huollossa löysälle?

        Hyvin mahdollista, jos siellä on tuo viisivuotiaan pojan kirjoitustaidoton koulupudokasisukki ollut säätelemässä itsensä kehumisen lomassa niitä vaihteita. Tai voihan se olla sen pojan äitikin, mutta vajakki joka tapauksessa. Voi poikaparkaa, jos tulee vanhempiinsa ja vanhemmat ovat kumpikin yhtä tyhmiä, ehkä sisaruksia? On siinä geeniperimää sukurutsautuksen tuloksena sitten.


    • Anonyymi

      Kyllä sen säätämällä rajoitinruuvia jotenkin kohdalleen saa, mutta voi lopputulos olla silti suo täällä vetelä siellä. Omassa kolmen rattaan etuvaihtajassa homma ole toiminut vuosiin. Kun sai sen isoimman rattaan kohdilleen tuppasi ketju tipahtamaan pienimmältä keskiön päälle. Muutenkin sitä pitää avittaa juurikin yliliikkeillä kun vaihtaa suurimmalta rattaalta keskimmäiselle. Täytyy käyttää pienimmän kautta jotta lonksahtaa kohdilleen. Kaikki voi johtua myös kuluneista rattaista, mutta koska sitä pyörää enää juuri käytä olkoon silleen. Lopputulos on semmoinen että kolme eturatasta on liikaa toimiakseen kunnolla.

      • Anonyymi

        Minulla on juuri toisinpäin. Pitää avittaa yliliikkeillä pienemmiltä rattailta suuremmalle, eli häkki on ikäänkuin liian lähellä runkoa. Tosin enhän tiedä, onko vaihdesysteemikään samanlainen kuin sinulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on juuri toisinpäin. Pitää avittaa yliliikkeillä pienemmiltä rattailta suuremmalle, eli häkki on ikäänkuin liian lähellä runkoa. Tosin enhän tiedä, onko vaihdesysteemikään samanlainen kuin sinulla.

        Ai jaa, niitä ole kuin yhdenlaisia silloin kun edessä on kolme ratasta. Silloin takana on kahdeksan. Ristiinvaihtamista tulee välttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa, niitä ole kuin yhdenlaisia silloin kun edessä on kolme ratasta. Silloin takana on kahdeksan. Ristiinvaihtamista tulee välttää.

        Tuosta nyt ei ole mitään apua eikä ristiin vaihtaminen kuulu tähän ollenkaan, enempää kuin sekään, montako ratasta takana on, siellä voi tuolla systeemillä olla kuudesta kahdeksaan ja pitäisi toimia. Seitsemän ketjuratasta siellä takana on.

        Ja minulla ei tosiaankaan ole näin, kuten tässä kerrotaan, vaan juuri toisinpäin se ongelma.

        "sitä pitää avittaa juurikin yliliikkeillä kun vaihtaa suurimmalta rattaalta keskimmäiselle. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa, niitä ole kuin yhdenlaisia silloin kun edessä on kolme ratasta. Silloin takana on kahdeksan. Ristiinvaihtamista tulee välttää.

        Jos edessä on kolme ratasta, takanako on silloin kahdeksan?
        Mistä sellaista olet saanut päähäsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa, niitä ole kuin yhdenlaisia silloin kun edessä on kolme ratasta. Silloin takana on kahdeksan. Ristiinvaihtamista tulee välttää.

        8 vaihteisella vielä voi käyttää koko pakkaa. 9-vaihteisella tulee välttää ketjun vetämistä ristiin.
        Vaihdesysteemejä on monia. Itsellä löytyy kolmeratasta edessä tangonpää-, ja brifterillä. (mikä lienee suomeksi). Suoratankoisissa noita 3 eturattaisia useimmin on ja silloin liipasinvaihteilla.
        Nämä ei vaikuta etuvaihtajan toimintaan tai sen säätämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8 vaihteisella vielä voi käyttää koko pakkaa. 9-vaihteisella tulee välttää ketjun vetämistä ristiin.
        Vaihdesysteemejä on monia. Itsellä löytyy kolmeratasta edessä tangonpää-, ja brifterillä. (mikä lienee suomeksi). Suoratankoisissa noita 3 eturattaisia useimmin on ja silloin liipasinvaihteilla.
        Nämä ei vaikuta etuvaihtajan toimintaan tai sen säätämiseen.

        Sitä minäkin että mitä ihmeen tekemistä tällä kommentilla oli alkuperäisen asian kanssa tekemistä?

        "Ai jaa, niitä ole kuin yhdenlaisia silloin kun edessä on kolme ratasta. Silloin takana on kahdeksan. Ristiinvaihtamista tulee välttää.
        "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8 vaihteisella vielä voi käyttää koko pakkaa. 9-vaihteisella tulee välttää ketjun vetämistä ristiin.
        Vaihdesysteemejä on monia. Itsellä löytyy kolmeratasta edessä tangonpää-, ja brifterillä. (mikä lienee suomeksi). Suoratankoisissa noita 3 eturattaisia useimmin on ja silloin liipasinvaihteilla.
        Nämä ei vaikuta etuvaihtajan toimintaan tai sen säätämiseen.

        Avaajalla ei ole liipaisinvaihde tuon kerrotun mallin mukaan. On pyöräytettävä.


    • Anonyymi

      Missä käytit huollossa?

      • Anonyymi

        En viitsi kertoa.


    • Anonyymi

      Aika vaikea antaa täsmällistä ohjetta täällä mutta shimanon sivuilta löytyy ohjeet säätämiseen ja liikkeessä vaihteiden säätö maksaa ehkä pari kymppiä.

      • Anonyymi

        Etkö osaa lukea? Vai etkö ymmärrä lukemaasi? Mitä tässä mahdetaan tarkoittaa?

        "Talven jälkeen ensimmäinen kokeilu ja vaihteet piti olla säädetty huollossa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa lukea? Vai etkö ymmärrä lukemaasi? Mitä tässä mahdetaan tarkoittaa?

        "Talven jälkeen ensimmäinen kokeilu ja vaihteet piti olla säädetty huollossa."

        Sen ymmärsin ettei vaihteet toimineet oikein. Usein tämä johtuu vääristä säädöistä. Talven jäljiltä ja muutenkin voi olla mahdollista että vaijeri tai jokin muu komponentti on hieman jumiutunut. Tamä johtuu usein huollon puutteesta. Voi myöskin olla mahdollista että jokin osa on vaurioitunut. Jos vaijeri on uusittu niin varsin yleinen vika on se että vaijerin päässä olevaa holkkia ei ole painettu pohjaan asti. Tämä aiheuttaa sen että vaihteet menevät pois säädöistään ikään kuin vaijeri olisi venynyt.

        Fakta 1 on että näkemättä ja tutkimatta on mahdoton sanoa mistä on kysymys, voi vain olettaa että kysymys on mahdollisesti jostain yleisimmästä viasta.

        Fakta 2 on se että juuri mitään huolto-ohjetta on aika vaikea antaa täällä helposti ja yksiselitteisesti varsinkin ilman kuvia ja tarkkaa tietoa siitä mistä komponentista on kyse.

        Fakta 3 on se että vaikka pyörä olisi ollut huollossa niin se ei tarkoita että kaikki huoltotoimenpiteet olisi mennyt aivan nappiin. Huoltoliikkeillä on kuitenkin yleensä jonkinlainen takuu tekemisilleen joten kannattaa ottaa yhteyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen ymmärsin ettei vaihteet toimineet oikein. Usein tämä johtuu vääristä säädöistä. Talven jäljiltä ja muutenkin voi olla mahdollista että vaijeri tai jokin muu komponentti on hieman jumiutunut. Tamä johtuu usein huollon puutteesta. Voi myöskin olla mahdollista että jokin osa on vaurioitunut. Jos vaijeri on uusittu niin varsin yleinen vika on se että vaijerin päässä olevaa holkkia ei ole painettu pohjaan asti. Tämä aiheuttaa sen että vaihteet menevät pois säädöistään ikään kuin vaijeri olisi venynyt.

        Fakta 1 on että näkemättä ja tutkimatta on mahdoton sanoa mistä on kysymys, voi vain olettaa että kysymys on mahdollisesti jostain yleisimmästä viasta.

        Fakta 2 on se että juuri mitään huolto-ohjetta on aika vaikea antaa täällä helposti ja yksiselitteisesti varsinkin ilman kuvia ja tarkkaa tietoa siitä mistä komponentista on kyse.

        Fakta 3 on se että vaikka pyörä olisi ollut huollossa niin se ei tarkoita että kaikki huoltotoimenpiteet olisi mennyt aivan nappiin. Huoltoliikkeillä on kuitenkin yleensä jonkinlainen takuu tekemisilleen joten kannattaa ottaa yhteyttä.

        Mikään ei ole jumissa. Mikään ei ole vaurioitunut, osia on uusittu (ei sitä toiminutta etuvaihtajaa) ja lopuksi vaihteet säädetty polkupyörähuollossa ja ongelma on avauksessa kerrotun mukainen. Ei vaan huvittaisi kiikuttaa pyörää edestakaisin kotoa huoltoon ja takaisin, vaikka se ei ehkä maksaisikaan kuin pari kymppiä per kokeilu, josko alkaisi toimimaan.

        Ja mitähän ihmettä esimerkiksi se mainitsemasi vaijerin päähän puristettav holkki vaikuttaisi kyseiseen asiaan? Ei ainakaan tässä tapauksessa, joten unohda holkkiteoriasi.


    • Anonyymi

      Eikä tuo rajoitinruuvia säätämällä lopeta hankaamista? 2 pientä ruuvia etuvaihtajassa. Ei kai tuota muuten voi säätää.

      Onhan huollossa voinut käydä joku kämmi. Joissain etuvaihtajissa tarvii korotusrenkaan etuvaihtajaa kiinnitettäessä, riippuen satulaputken paksuudesta. Jos etuvaihtaja on irroitettu ja unohdettu takaisinlaittaessa se korotusrengas. Silloin etuvaihtaja ei yllä tarpeeksi etäälle. Tällöin kyllä etuvaihtajaa useinmmiten on vaikea kiristää riittävän tiukalle.

      • Anonyymi

        "Eikä tuo rajoitinruuvia säätämällä lopeta hankaamista?"

        Ei näköjään muuta tilannetta etuvaihtajan H-ruuvin kiertäminen aukipäin (eikä kiinnipäinkään), muutenkin se on kierretty huollossa jo aika auki. Eli siis ruuvin pää korkealla. Kuitenkin vaihdekahvasta ylikääntäen vaihtajan kehä liikkuu vielä niin, että kahnutus loppuu ja liikkeen rajoitus tulee vastaan. Mutta siihen asentoon ei siis vaihtajan häkki jää, vaan se palautuu sen verran, että ketju hankaa siihen!
        Vaikea selittää ymmärrettävästi, mutta kun pienimmiltä eturissoilta suuremmille vaihdettaessa täytyy vaihteenvalitsinta pyöräyttää tosiaan hieman yli, korjaantuisiko tuo sitten ehkä vaijerin kiristämisellä? Näitä tietoja tulee nyt näin tihkuen, kun välillä kokeilin tuon H-ruuvin pyörittämistäkin, tuloksetta.
        L-ruuviin en koskenut, koska se kai ei liity mitenkään ongelmaan?

        Etuvaihtajaa ei ole irrotettu eikä vaihdettu, se on siinä missä se on ollut aina ja näyttää olevan linjassa ja kohdallaan.


        Ei voi olla ratkaisematon ongelma, mutta ihmettelen vaan kyseisen huollon toimintaa, että pyörä tuli tuossa kunnossa muka vaihteet säädettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eikä tuo rajoitinruuvia säätämällä lopeta hankaamista?"

        Ei näköjään muuta tilannetta etuvaihtajan H-ruuvin kiertäminen aukipäin (eikä kiinnipäinkään), muutenkin se on kierretty huollossa jo aika auki. Eli siis ruuvin pää korkealla. Kuitenkin vaihdekahvasta ylikääntäen vaihtajan kehä liikkuu vielä niin, että kahnutus loppuu ja liikkeen rajoitus tulee vastaan. Mutta siihen asentoon ei siis vaihtajan häkki jää, vaan se palautuu sen verran, että ketju hankaa siihen!
        Vaikea selittää ymmärrettävästi, mutta kun pienimmiltä eturissoilta suuremmille vaihdettaessa täytyy vaihteenvalitsinta pyöräyttää tosiaan hieman yli, korjaantuisiko tuo sitten ehkä vaijerin kiristämisellä? Näitä tietoja tulee nyt näin tihkuen, kun välillä kokeilin tuon H-ruuvin pyörittämistäkin, tuloksetta.
        L-ruuviin en koskenut, koska se kai ei liity mitenkään ongelmaan?

        Etuvaihtajaa ei ole irrotettu eikä vaihdettu, se on siinä missä se on ollut aina ja näyttää olevan linjassa ja kohdallaan.


        Ei voi olla ratkaisematon ongelma, mutta ihmettelen vaan kyseisen huollon toimintaa, että pyörä tuli tuossa kunnossa muka vaihteet säädettynä.

        Varmaan kokeilisin sitten kiristää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eikä tuo rajoitinruuvia säätämällä lopeta hankaamista?"

        Ei näköjään muuta tilannetta etuvaihtajan H-ruuvin kiertäminen aukipäin (eikä kiinnipäinkään), muutenkin se on kierretty huollossa jo aika auki. Eli siis ruuvin pää korkealla. Kuitenkin vaihdekahvasta ylikääntäen vaihtajan kehä liikkuu vielä niin, että kahnutus loppuu ja liikkeen rajoitus tulee vastaan. Mutta siihen asentoon ei siis vaihtajan häkki jää, vaan se palautuu sen verran, että ketju hankaa siihen!
        Vaikea selittää ymmärrettävästi, mutta kun pienimmiltä eturissoilta suuremmille vaihdettaessa täytyy vaihteenvalitsinta pyöräyttää tosiaan hieman yli, korjaantuisiko tuo sitten ehkä vaijerin kiristämisellä? Näitä tietoja tulee nyt näin tihkuen, kun välillä kokeilin tuon H-ruuvin pyörittämistäkin, tuloksetta.
        L-ruuviin en koskenut, koska se kai ei liity mitenkään ongelmaan?

        Etuvaihtajaa ei ole irrotettu eikä vaihdettu, se on siinä missä se on ollut aina ja näyttää olevan linjassa ja kohdallaan.


        Ei voi olla ratkaisematon ongelma, mutta ihmettelen vaan kyseisen huollon toimintaa, että pyörä tuli tuossa kunnossa muka vaihteet säädettynä.

        Korjaan ja täsmennän sen verran, että etuvaihtajan H-ruuvia kiinnipäin kiertämällä tilanne vain pahenee, eli etuvaihtajan kehä siirtyy entisestäänkin lähemmäs runkoa, mutta myötäpäivään kiertämällä aukipäin häkki ei liiku enää ulommas rungosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan kokeilisin sitten kiristää.

        Etkö osaa sanoa mitään kokemusperäistä? Ehkä pitäisikin löysyttää? Ymmärrätkö edes tuollaisen systeemin toiminnasta mitään? Kumminpäin kiristäminen vaikuttaa? Totta kai asioita voi kokeilla, mutta helpompaa olisi, jos joku osaisi neuvoa, joku, joka jotain tietäisikin eikä vaan kertoisi, että kokeile sitä sun tätä. Mitä lienevät siellä pyörähuollossa kokeilleet, en tiedä, kai ne oli yhtä viisaita kuin sinä ja ajattelivat, että kokeilkoon huollon maksaja kotonaan, toimiiko ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö osaa sanoa mitään kokemusperäistä? Ehkä pitäisikin löysyttää? Ymmärrätkö edes tuollaisen systeemin toiminnasta mitään? Kumminpäin kiristäminen vaikuttaa? Totta kai asioita voi kokeilla, mutta helpompaa olisi, jos joku osaisi neuvoa, joku, joka jotain tietäisikin eikä vaan kertoisi, että kokeile sitä sun tätä. Mitä lienevät siellä pyörähuollossa kokeilleet, en tiedä, kai ne oli yhtä viisaita kuin sinä ja ajattelivat, että kokeilkoon huollon maksaja kotonaan, toimiiko ?

        Tuo oli kokemusperäistä. Kyllä se kannatta kokeilla miten käy jos ei ole vielä kokeiltu. Kiristää pitää.
        Loogisella päättelyllä homma yleensä etenee, ensin täytyy kokeilla kaikenlaista. Tämä on oma metodi. Voi toki googletella ja katsella youtube-videoita mutta itselle oppi menee parhaiten perille kokeilemalla itse. Joku muu voi tykätä seurata tarkkoja ohjeita.
        Minulla on kahdessa pyörässä tuollainen systeemi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli kokemusperäistä. Kyllä se kannatta kokeilla miten käy jos ei ole vielä kokeiltu. Kiristää pitää.
        Loogisella päättelyllä homma yleensä etenee, ensin täytyy kokeilla kaikenlaista. Tämä on oma metodi. Voi toki googletella ja katsella youtube-videoita mutta itselle oppi menee parhaiten perille kokeilemalla itse. Joku muu voi tykätä seurata tarkkoja ohjeita.
        Minulla on kahdessa pyörässä tuollainen systeemi

        "Minulla on kahdessa pyörässä tuollainen systeemi"


        Siis millainen systeemi? Jos se on tuollainen systeemi kuin minulla, vaijerin voi kuljettaa vaihtajassa kahta eri reittiä, se ei ehkä liity asiaan mitenkään, en tiedä.
        Ja tarkoittanet vaijerin kiristämistä, et noiden ruuvien, ne voitanee unohtaa, koska ne rajoittavat sen sivuttaisliikkeen äärirajat.
        Mistä päättelet, että vaijeria olisi juurikin kiristettävä eikä löysättävä tuossa ongelmassa?
        Jotenkin nyt tuntuu, että siinä vaijerin kireydessä se ongelma on, koska niillä ruuveilla asetetaan vain ne rajat sivuttaisliikkeelle ja vaihdekahvasta vääntämällä "yli" ketju nousee suuremmille rattaille, eli vaihtajan kehä käy ulompana kuin mihin se lopulta jää ja suurimmalla rattaalla se kehä jää sitten hankaamaan ketjua, mutta se rajoitus on kauempana ja jos se kehä jäisikin sinne, ketju ei hankaisi siihen. Eli jos ajaisin niin, että pitäisin koko ajan vaihdekahvaa hieman yli käännettynä siitä lukkiutumisasennostaan, ketju ei hankaisi kehään. Ja toisekseen saadakseni ketjun siirtymään pienemmiltä rissoilta suuremmille siis on käytettävä sitä pyöräytettävää vaihdekahvaa aina hieman yliasennossa. Hankaaminen vaihtajan häkkiin tapahtuu vain ketjun ollessa suurimmalla rissalla. Ja siinä on huomioitavaa, että vaikka ketju olisi siellä takana jossain keskirattaidenkin kohdalla, ketju hankaa silti siihen häkkiin, vaikka ketjulinja muuttuu hieman poispäin sen häkin ulkoreunasta. Mistään ristiin vaihtamisista ei ole kyse tässä, päinvastoin, pienin ratas takana ja suurin edessä=pahin hankaaminen vaihtajan kehään , suorasta ketjulinjasta johtuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minulla on kahdessa pyörässä tuollainen systeemi"


        Siis millainen systeemi? Jos se on tuollainen systeemi kuin minulla, vaijerin voi kuljettaa vaihtajassa kahta eri reittiä, se ei ehkä liity asiaan mitenkään, en tiedä.
        Ja tarkoittanet vaijerin kiristämistä, et noiden ruuvien, ne voitanee unohtaa, koska ne rajoittavat sen sivuttaisliikkeen äärirajat.
        Mistä päättelet, että vaijeria olisi juurikin kiristettävä eikä löysättävä tuossa ongelmassa?
        Jotenkin nyt tuntuu, että siinä vaijerin kireydessä se ongelma on, koska niillä ruuveilla asetetaan vain ne rajat sivuttaisliikkeelle ja vaihdekahvasta vääntämällä "yli" ketju nousee suuremmille rattaille, eli vaihtajan kehä käy ulompana kuin mihin se lopulta jää ja suurimmalla rattaalla se kehä jää sitten hankaamaan ketjua, mutta se rajoitus on kauempana ja jos se kehä jäisikin sinne, ketju ei hankaisi siihen. Eli jos ajaisin niin, että pitäisin koko ajan vaihdekahvaa hieman yli käännettynä siitä lukkiutumisasennostaan, ketju ei hankaisi kehään. Ja toisekseen saadakseni ketjun siirtymään pienemmiltä rissoilta suuremmille siis on käytettävä sitä pyöräytettävää vaihdekahvaa aina hieman yliasennossa. Hankaaminen vaihtajan häkkiin tapahtuu vain ketjun ollessa suurimmalla rissalla. Ja siinä on huomioitavaa, että vaikka ketju olisi siellä takana jossain keskirattaidenkin kohdalla, ketju hankaa silti siihen häkkiin, vaikka ketjulinja muuttuu hieman poispäin sen häkin ulkoreunasta. Mistään ristiin vaihtamisista ei ole kyse tässä, päinvastoin, pienin ratas takana ja suurin edessä=pahin hankaaminen vaihtajan kehään , suorasta ketjulinjasta johtuen.

        Kolmen rattaan systeemi.
        Mutta me ei todellakaan tiedetä täsmällisesti aloittajan pyörän osia. Vaijeri voi tosiaan mennä keskiön alta tai yläkautta satulaputken takana.
        Siksi kannattaakin kokeilla loogista päättelykykyä. Ehkä ongelman saa sillä pois.
        Kokeilisin sitä vaijerinkiristystä jos sitä ei ole vielä kokeillut. Ainahan sen voi löysätä takaisin jos ei poistanut vaivaa.


    • Anonyymi

      Eihän tuollaisellle leukojaan tuulettavalle besserwisserille kannata mitään vastata. Mitäs edes kysyt kun kaikkitietävänä tiedät jo kaiken.

      • Anonyymi

        Sinun vastauksiasi en edes kaipaa, mutta silti vastailet, vaikkakaan et itse asiaan liittyen.


    • Anonyymi

      Jos tarvitsee pyörä huoltoliikettä näinkin yksinkertaiseen asiaan, niin ei ihme kun joutuu ihmettelemään.

      Saatko sukan jalkaan?

      Jos saat niin säädät ihan itse vaihteet kohdilleeen.

      Vaatii hieman aikaa ja käsivällisyyttä.

      Mun viisi vuotias poika osasi säätää vaihteet kohdilleen kun sen taidon olin hänelle opettanut.

      Nykyihmiset ovat niin kädettömiä nykyään, kaikki korjaus ja huolto pitää ulkoistaa.

      Sitten voi haukkua työn jälkeä.

    • Anonyymi

      Joskus voi olla joku kivenmurunen tai roska rajoittamassa vaihtajan toimintaa

    • Anonyymi

      Luulen että aloittaja ei ymmärrä tekniikkaa eikä osaa tehdä mitään luovaa.

      Jotain sieltä pääkopasta puuttuu. Ehkä se tekninen ymmärrys.

      Ehkä ymmärrystä vailla?

      Kiinnostusta pitää löytyä, Jos ei ole kiinnostunut mistään, niin ei se fillarikaan toimi.

      Eikä parisuhde.

      Tumputus taito varmaan löytyy, mutta tällä taidolla fillari ei tule kuntoon.

      • Anonyymi

        Nimen omaan näin. Täällä moni tinkaa jos mitäkin vastausta mutta jos ei edes osata kysyä oikein ja vastauksia ei ymmärretä niin ei voi kuin toivoa kuin hyvää jatkoa valitsemalleen tielle.


    • Anonyymi

      Ellei pienellä meisselillä säädy on vaihdettava se vaihdin.

      • Anonyymi

        Ei niiden H- ja L-ruuvien säädöllä pyritä muuhun kuin rajoittamaan vaihtimen liikerata ääripäissä niin, ettei ketju pomppaa laitimmaisilta rattailta pois. Kahden rattaan systeemissä tietysti on kumpikin ratas niitä laitimmaisia, mutta sinänsä asia on sama kuin kolmen rattaan systeemissäkin.
        Vaijerin kireydellä säätyy vaihtajan toiminta noiden rajojen sisällä. Vaihdin ei saa olla vaijerin varassa noissa ääripäissä, vaan sen täytyy vastata nimenomaan noihin rajoitinruuveihin.


    • Anonyymi

      Oireet viittaavat liian löysään vaijeriin. Vaihdevaijeri tulee kahvasta ulos muoviholkin läpi, jonka sisällä on pyöritettävä mutteri. Vedä holkkia ulos (siis vaijerin lähtösuuntaan), jolloin voit kääntää sitä. Vastapäivään vaijeri kiristyy.
      Paina mieleen, paljonko käännät, jotta voit aina palata lähtötilanteeseen. Jos kiristät liikaa, vaihtaja ei pudota ketjua pienemmille rattaille sujuvasti.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko sitä holkkia, jota jollain videolla kierretään neljäsosakierros kerrallaan? Videolla tosin säädettiin takavaihdetta, mutta silti. Minkähän verran sillä holkilla saa vaijeri kiristettyä, tuossa kun se on selvästi löysällä siellä vaihtajan puoleisessa päässä, kun ketju on pienimmällä rattaalla? Täytyneekö ehkä ensimmäisenä avata se kiinnitys sieltä ja vetää sormin kireälle? Sieltä päästään sitä on pakko kiristää ensin ainakin, jos sen kahvapuolen säätömuhvi onkin jo kierretty kireimmälle ja vaijeri on silti löysällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko sitä holkkia, jota jollain videolla kierretään neljäsosakierros kerrallaan? Videolla tosin säädettiin takavaihdetta, mutta silti. Minkähän verran sillä holkilla saa vaijeri kiristettyä, tuossa kun se on selvästi löysällä siellä vaihtajan puoleisessa päässä, kun ketju on pienimmällä rattaalla? Täytyneekö ehkä ensimmäisenä avata se kiinnitys sieltä ja vetää sormin kireälle? Sieltä päästään sitä on pakko kiristää ensin ainakin, jos sen kahvapuolen säätömuhvi onkin jo kierretty kireimmälle ja vaijeri on silti löysällä.

        Tarkoitin tuossa siis koko ajan vaijeriin löysyyttä tai kireyttä, en sen kiristysmuhvin löysällä oloa ketjun ollessa pienimmällä rattaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin tuossa siis koko ajan vaijeriin löysyyttä tai kireyttä, en sen kiristysmuhvin löysällä oloa ketjun ollessa pienimmällä rattaalla.

        Ja lisätietona, että nythän tuossa ongelma tapauksessa etuvaihtaja ei vastaa siihen H-rajoitinruuviin ketjun ollessa isoimmalla rattaalla. Häkki on liikaa runkoon päin ja sen saa kahvasta pyöräyttämällä käymään ulompana, jolloin hankaaminen loppuu, mutta kun häkki ei jää sinne tarpeeksi kauas. Eli vaijeriin löysyyskö nyt sitten olisi todennäköinen syy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko sitä holkkia, jota jollain videolla kierretään neljäsosakierros kerrallaan? Videolla tosin säädettiin takavaihdetta, mutta silti. Minkähän verran sillä holkilla saa vaijeri kiristettyä, tuossa kun se on selvästi löysällä siellä vaihtajan puoleisessa päässä, kun ketju on pienimmällä rattaalla? Täytyneekö ehkä ensimmäisenä avata se kiinnitys sieltä ja vetää sormin kireälle? Sieltä päästään sitä on pakko kiristää ensin ainakin, jos sen kahvapuolen säätömuhvi onkin jo kierretty kireimmälle ja vaijeri on silti löysällä.

        Kahvasta voi tehdä hienosäätöä. Jos vaijeri on näkyvästi löysällä, kiinnitys vaihtajaan pitää tosiaan irrottaa ja kiristää. Kahvan hienosäätö kannattaa laittaa melkein pohjaan, kun vaijeri on irti. Näin kahvassa on taas säätövaraa.


      • Anonyymi

        No niin. En löysännyt sitä vaijeria sieltä alhaalta, vaan ainoastaan napsauttelin sitä vaihteensiirtimen puoleista muhvia VASTAPÄIVÄÄN ( vaijerin suunnasta kahvaan päin katoen). 16 napsautusta ajaessa ja samalla vaihteiden vaihtamista ajossa, ihan "ristiinkin". Toimii vähintäänkin tyydyttävästi, ainakin paremmin kuin ennen, hankaaminen loppui ja ketju siirtyy kumpaankin suuntaan. Ketju on nyt joka rattaaan kohdalla kutakuinkin keskellä häkkiä ja vaihteensiirrintä ei tarvitse siirtää enää "yli", että ketju siirtyisi suuremmalle rattaalle. Eli ei tarvitse "houkutella"

        Minkähän verran tuossa muhvissa on varaa napsutella vaijeria (uusi ja venynee) kireämmälle?


        Kiitos ASIALLISISTA vastauksista ja asiattomuuksien heittelijät, yrittäkää sietää itseänne:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin. En löysännyt sitä vaijeria sieltä alhaalta, vaan ainoastaan napsauttelin sitä vaihteensiirtimen puoleista muhvia VASTAPÄIVÄÄN ( vaijerin suunnasta kahvaan päin katoen). 16 napsautusta ajaessa ja samalla vaihteiden vaihtamista ajossa, ihan "ristiinkin". Toimii vähintäänkin tyydyttävästi, ainakin paremmin kuin ennen, hankaaminen loppui ja ketju siirtyy kumpaankin suuntaan. Ketju on nyt joka rattaaan kohdalla kutakuinkin keskellä häkkiä ja vaihteensiirrintä ei tarvitse siirtää enää "yli", että ketju siirtyisi suuremmalle rattaalle. Eli ei tarvitse "houkutella"

        Minkähän verran tuossa muhvissa on varaa napsutella vaijeria (uusi ja venynee) kireämmälle?


        Kiitos ASIALLISISTA vastauksista ja asiattomuuksien heittelijät, yrittäkää sietää itseänne:)

        Korjaa seuraavaksi asenettasi muihin ihmisiin. Sillä pääse pitemmälle kuin polkupyörällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin. En löysännyt sitä vaijeria sieltä alhaalta, vaan ainoastaan napsauttelin sitä vaihteensiirtimen puoleista muhvia VASTAPÄIVÄÄN ( vaijerin suunnasta kahvaan päin katoen). 16 napsautusta ajaessa ja samalla vaihteiden vaihtamista ajossa, ihan "ristiinkin". Toimii vähintäänkin tyydyttävästi, ainakin paremmin kuin ennen, hankaaminen loppui ja ketju siirtyy kumpaankin suuntaan. Ketju on nyt joka rattaaan kohdalla kutakuinkin keskellä häkkiä ja vaihteensiirrintä ei tarvitse siirtää enää "yli", että ketju siirtyisi suuremmalle rattaalle. Eli ei tarvitse "houkutella"

        Minkähän verran tuossa muhvissa on varaa napsutella vaijeria (uusi ja venynee) kireämmälle?


        Kiitos ASIALLISISTA vastauksista ja asiattomuuksien heittelijät, yrittäkää sietää itseänne:)

        Mainitsemani holkkiteoria on hyvinkin mahdollinen nyt kun on selvinnyt että vika on ollut löysä vaijeri. Maininta siitä että vaijeri on uusi tukee tätä. Jos kyseinen holkki ei ole aivan pohjaan asti painettu niin se ajan oloon painuu pohjaan mikä aiheuttaa vaijerin löystymisen. Omaakin kokemusta asiasta on uudesta pyörästä sekä vaijerin vaihdon yhteydessä. Viimeksi ostin pyörän syksyllä ja vaihteet pelasivat moitteettomasti mutta kun otin pyörän käyttöön keväällä niin eivät enää olleet läheskään kohdallaan. Vaijeri ei veny talven aikana useita millejä joten kyseessä on usein juurikin tuo holkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainitsemani holkkiteoria on hyvinkin mahdollinen nyt kun on selvinnyt että vika on ollut löysä vaijeri. Maininta siitä että vaijeri on uusi tukee tätä. Jos kyseinen holkki ei ole aivan pohjaan asti painettu niin se ajan oloon painuu pohjaan mikä aiheuttaa vaijerin löystymisen. Omaakin kokemusta asiasta on uudesta pyörästä sekä vaijerin vaihdon yhteydessä. Viimeksi ostin pyörän syksyllä ja vaihteet pelasivat moitteettomasti mutta kun otin pyörän käyttöön keväällä niin eivät enää olleet läheskään kohdallaan. Vaijeri ei veny talven aikana useita millejä joten kyseessä on usein juurikin tuo holkki.

        Tässä puhutaan nyt eri holkeista. Vaijerin kuoren päässä on holkki suojana, sinä taidat tarkoittaa tätä.
        Minä puhuin siitä muovisesta säätörullasta (ja sen sisällä olevasta mutterista), jonka läpi vaijeri kulkee joko kahvan päässä tai vaihtajassa. Se ei itsestään painu mihinkään. Onko tälle sitten jokin parempi nimi, en tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaa seuraavaksi asenettasi muihin ihmisiin. Sillä pääse pitemmälle kuin polkupyörällä.

        Jep jep. Näköjään olet päässyt hyvin pitkälle.


        Heh


    • Anonyymi

      Myös joidenkin muiden ylimielisen veemäinen asenne avunkyselijää kohtaan kävi selväksi näin sivusta seurattuna.

    • Anonyymi

      eikö olekin mukavaa varsinkin kesäisin rullailla pyörällä, ei ole meteliä eli ääntä laitteeswta, rennosti rullailee menemäänkin.... viime kesänä en pystynyt, koska loukkaantunut.

    • Anonyymi

      Juu, tumputtaa kannattaa vähemmän, niin on enemmän aikaa tutustua fillarin tekniikkaan.😄

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      226
      1988
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      69
      1728
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1506
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1199
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1120
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1085
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      6
      1006
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe