Käteisen rahan käyttäminen

Anonyymi-ap

Olen noin 25-vuotias PK-seudulla asuva mies. Pääasiallisesti käytän käteistä, joka on hämmentänyt monia kassoja. Eräs kerta kassalla oleva harjoittelija joutui laskemaan seteleitä kolmesti, vaikka hänellä oli laskin siinä pöydällä.

Olin valmiiksi niputtanut setelit suuruusjärjestykseen ja selkeisiin tasalukemiin. Tuo tilanne keräsi perääni melkoiset jonot ja takana joku sankari alkoi puhisemaan.

Käteinen on laillista valuuttaa ja se on ihan ok maksaa vaikka tonnin ostoksia käteisellä.

9

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täällä Helsingissä on paikkoja, joissa kelpaa vain käteinen, kuten iranilainen parturini. Toisaalta on myös baareja, joissa voi maksaa vain muulla kuin kahisevalla. Silloin muinoin kun oli vielä olemassa matkatoimistojen myyntitoimistoja, joissakin sellaisissa käteinen ei myöskään kelvannut.

      Siksi itselläni on lämiskässä aina hieman seteleitä, vaikka muuten maksan kaiken muovikortilla.

      Laskutaito on heikentynyt vuosikymmenten myötä. Jo 90-luvulla ostaessani kioskista kolme pastillirasiaa (4 markkaa kappale) myyjätyttö laski summan taskulaskimella. Juuri missään ei ole kauppiasta, joka osaisi antaa vaihtorahaa yksinkertaisimmalla menetelmällä.

      Jos velotettava summa on esimerkiksi 16,30 euroa ja asiakas maksaa 50 euron setelillä, ei kannata ruveta laskemaan päässä 50 - 16,30. Olen saanut tällaisissa tapauksissa joskus jopa liikaa vaihtorahaa! 😁

      Sen sijaan toimitaan näin:
      1) Annetaan asiakkaalle 20 senttiä ja sanotaan 16,50.
      2) Annetaan asiakkaalle 50 senttiä ja sanotaan 17.
      3) Annetaan asiakkalle 3 euroa ja sanotaan 20.
      4) Annetaan asiakkaalle 30 euroa ja sanotaan 50. Ole hyvä!

      Virheitä ei tule, jos kauppias osaa yhtään aritmetiikkaa. Itse opin kauppiaan poikana antamaan vaihtorahaa jo 15-vuotiaana 50-luvulla.

      Toisaalta tällaisia taitoja ei useimmissa paikoissa enää tarvita, koska kassakone kertoo vaihtorahan määrän.

    • Anonyymi

      Hienoa. Juuri noin vaihtorahat kuuluu antaa asiakkaalle. Täällä meillä maalla enemmistö käyttää pankkikorttia, mutta moni yhä käteistä.

    • Anonyymi

      Jos siru nikottelee, sanon olkoon maksan käteisellä.
      Paras on kassan ilme, kun alkaa vetelemään 50e seteliä tunnistuskoneen läpi :D:D:D

      • Anonyymi

        Monesti tulee tilanne ettei kortti kelpaa,hyvä on olla aina rahaa pussissa millä maksaa!


    • Anonyymi

      "valmiiksi niputtanut setelit suuruusjärjestykseen ja selkeisiin tasalukemiin"

      ON se kätevää! Tuohon menee aikaa n. 30 sek ja korttimaksamiseen lähi tai pin maksamisella menee varmaan n. 7 sek.

      • Anonyymi

        Tuo käteisen käyttö voi johtua hyvin siitäkin, että saa vanhemmilta käteistä rahaa.
        Kun annetaan käteistä käyttöön, siitä ei jää merkintöjä mihinkään.

        Ei ainakaan se 4000eur rahalahjoitus mene yli, että joutuisi veroa maksamaan.


      • Anonyymi

        Olipa miten tahansa, kannatan käteisen käyttöä.


    • Anonyymi

      Juurikin näin,

    • Anonyymi

      Monet ulkomaaliset pizzeriat kysyy ensin maksatko käteisellä vai kortilla ja hinta muuttuu maksutavasta riippuen...

      Kokeilkaapa asiaa eli tilaatte pizzaa ja olevinaan maksatte käteisellä!
      Kun kuulette hinnan sanottekin että maksankin kortilla ja avot , hinta muuttuu...

      Sama pätee myös renkaiden vaihdossa kun firman pankkimaksuissa on vaikeuksia netin kanssa eli vain käteinen kelpaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2224
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      61
      2082
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1961
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1354
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe