Liikuskelen soutuveneellä järvellä jossa liikkuu myös suurempia moottoriveneitä ja jonkinlaisia siipiratasaluksia. Millaiset säännöt on vesillä, kuka väistää? Mitä merkitsevät musta-valko poijut? Pitääkö ne kiertää joltain tietyltä puolelta? Koskeeko ne myös soutuveneilijää? Mistähän saisi tietoa? onko sisävesimerkit samat kuin merimerkistö??? Apuva.....
Veneilyn säännöistä....
10
5235
Vastaukset
- sääntöjä
moottorivene väistää aina purjein kulkevaa purjealusta (purjevenettä koneella ajettaessa, se "samanarvoinen" kuin muutkin moottoriveneet, vaikka purjepaatti olisi miljoonan euron Swan, ja sulla muutaman satasen laho perätuupparivene).
Kuitenkin maalaisjärjen käyttö ei ole kiellettyä. Valitettavan usein nämä isoilla veneillä ajelijat käyttävät vahvemman ja suuremman valtaa. Sama kuin maantiellä; bemarilla tuntuu olevan enemmän oikeuksia kuin ladalla.
Törmäyksen välttämiseksi, voi olla joskus hyvä tinkiä omasta etuajo-oikeudestaan ja väistää ja välttää kontaktit.
Vene väistää aina laivaa. Reimarit on hyvä ohittaa "oikealta" puolelta. Toisella puolella yleensä matalikko. Soutuveneellä ja soutaen, ei yleensä isompaa vaaraa. Kunhat et kallioille soutele...
Hae vakuutusyhtiöstä opaskirjanen & tarra, jossa merimerkit ja reimarit selostettuina.- heh
Purjehtijat antoivat oman vastauksensa laput silmillä, niinkuin liikkuessaankin.
Siis ensimmäinen pääsääntö on, että kaikki ovat velvollisia estämään törmäyksiä.
Koska tuo yleissääntö on hankala käytännön säännöksi, on sovittu, että kahden moottorialuksen tai purjealuksen kohdatessa vasemmalta tuleva väistää oikealta tulevaa.
Vasta kolmanneksi tulee tuo sääntö, jonka mukaan moottorialus väistää purjein kulkevaa alusta. (Purkkarin liikkuessa koneella se on moottorialus)
Tosiaan mustavalkoiset poijut ovat tienviittoja jotka kertovat väylien sijainnin. Väylällä taas tarkoitetaan tietyn syvyistä vesiränniä. Yleensä poijut ovat varsin syvien väylien merkkinä eli pysy pois sieltä soutuveneellä koska siellä todennäköisesti kulkee isoja rahtilaivoja. Sama väritys on myös viitoissa eli reimareissa joita käytetään kaikkialla väylien merkkinä, myös matalammilla väylillä.
Rahtilaiva ei välttämättä pysty väistämään väylää ajaessaan koska sivuttainen siirto voi viedä kiville. - vaan näin
heh kirjoitti:
Purjehtijat antoivat oman vastauksensa laput silmillä, niinkuin liikkuessaankin.
Siis ensimmäinen pääsääntö on, että kaikki ovat velvollisia estämään törmäyksiä.
Koska tuo yleissääntö on hankala käytännön säännöksi, on sovittu, että kahden moottorialuksen tai purjealuksen kohdatessa vasemmalta tuleva väistää oikealta tulevaa.
Vasta kolmanneksi tulee tuo sääntö, jonka mukaan moottorialus väistää purjein kulkevaa alusta. (Purkkarin liikkuessa koneella se on moottorialus)
Tosiaan mustavalkoiset poijut ovat tienviittoja jotka kertovat väylien sijainnin. Väylällä taas tarkoitetaan tietyn syvyistä vesiränniä. Yleensä poijut ovat varsin syvien väylien merkkinä eli pysy pois sieltä soutuveneellä koska siellä todennäköisesti kulkee isoja rahtilaivoja. Sama väritys on myös viitoissa eli reimareissa joita käytetään kaikkialla väylien merkkinä, myös matalammilla väylillä.
Rahtilaiva ei välttämättä pysty väistämään väylää ajaessaan koska sivuttainen siirto voi viedä kiville."Koska tuo yleissääntö on hankala käytännön säännöksi, on sovittu, että kahden moottorialuksen tai purjealuksen kohdatessa vasemmalta tuleva väistää oikealta tulevaa."
Älä hemmetissä tuollaista kirjoittele, toivottavasti et ollut tosissasi!
Purjeveneellä väistäminen on todella hankalaa, joten konealus väistää aina purjealusta (poislukien muutama poikkeus kuten reittijakojärjestelmä). Järjenkäyttöä suositellaan, joten purjeveneellä liikkuva väistää rahtialuksia yms. normaalisti ahtailla väylillämme.
Lisäksi sellaista sääntöä ei purjeveneissä ole jossa vasemmalta tulija väistää oikealta tulevaa.
Se purjevene väistää jolla tuuli on vasemmalta (paapuurin) puolelta. Jos tuuli on samalta puolelta molemmilla purjeveneillä, niin tuulen puolella oleva väistää.
Suosittelen työväenopiston merenkulkukursseja. Siellä oppii sääntöjen lisäksi myös ymmärtämään toista osapuolta, niin moottoriveneilijää kuin purjehtijaakin. - heh
vaan näin kirjoitti:
"Koska tuo yleissääntö on hankala käytännön säännöksi, on sovittu, että kahden moottorialuksen tai purjealuksen kohdatessa vasemmalta tuleva väistää oikealta tulevaa."
Älä hemmetissä tuollaista kirjoittele, toivottavasti et ollut tosissasi!
Purjeveneellä väistäminen on todella hankalaa, joten konealus väistää aina purjealusta (poislukien muutama poikkeus kuten reittijakojärjestelmä). Järjenkäyttöä suositellaan, joten purjeveneellä liikkuva väistää rahtialuksia yms. normaalisti ahtailla väylillämme.
Lisäksi sellaista sääntöä ei purjeveneissä ole jossa vasemmalta tulija väistää oikealta tulevaa.
Se purjevene väistää jolla tuuli on vasemmalta (paapuurin) puolelta. Jos tuuli on samalta puolelta molemmilla purjeveneillä, niin tuulen puolella oleva väistää.
Suosittelen työväenopiston merenkulkukursseja. Siellä oppii sääntöjen lisäksi myös ymmärtämään toista osapuolta, niin moottoriveneilijää kuin purjehtijaakin.Tuossahan lukee, että KAHDEN moottorialuksen tai purjealuksen...
Okei, jätetään tuo purjealus pois mutta siis kahden tasavertaisen aluksen kohtaamisesta on kysymys.
Laivuritutkinnot ovat teoriaa, kokemusta on. - tai näin
vaan näin kirjoitti:
"Koska tuo yleissääntö on hankala käytännön säännöksi, on sovittu, että kahden moottorialuksen tai purjealuksen kohdatessa vasemmalta tuleva väistää oikealta tulevaa."
Älä hemmetissä tuollaista kirjoittele, toivottavasti et ollut tosissasi!
Purjeveneellä väistäminen on todella hankalaa, joten konealus väistää aina purjealusta (poislukien muutama poikkeus kuten reittijakojärjestelmä). Järjenkäyttöä suositellaan, joten purjeveneellä liikkuva väistää rahtialuksia yms. normaalisti ahtailla väylillämme.
Lisäksi sellaista sääntöä ei purjeveneissä ole jossa vasemmalta tulija väistää oikealta tulevaa.
Se purjevene väistää jolla tuuli on vasemmalta (paapuurin) puolelta. Jos tuuli on samalta puolelta molemmilla purjeveneillä, niin tuulen puolella oleva väistää.
Suosittelen työväenopiston merenkulkukursseja. Siellä oppii sääntöjen lisäksi myös ymmärtämään toista osapuolta, niin moottoriveneilijää kuin purjehtijaakin.Säännöt ovat juuri kuten kirjoitit:
"Se purjevene väistää jolla tuuli on vasemmalta (paapuurin) puolelta. Jos tuuli on samalta puolelta molemmilla purjeveneillä, niin tuulen puolella oleva väistää."
Muttä näiden sääntöjen seuraus usein on, että vasemmalta tuleva purjevene väistää. Asia valkenee, kun piirtää kahden purjeveneen tavallisimmat kohtaamistilanteet paperille (kryssi-kryssi, lenssi-lenssi). Poikkeuksiakin toki löytyy.
Eli jos ei ole varma toisen veneen halssista, "vasemmalta tuleva väistää"-säännöllä ei yleensä pieleen mene. Ei siitä silti ainoaksi säännöksi ole. - purjehtija
tai näin kirjoitti:
Säännöt ovat juuri kuten kirjoitit:
"Se purjevene väistää jolla tuuli on vasemmalta (paapuurin) puolelta. Jos tuuli on samalta puolelta molemmilla purjeveneillä, niin tuulen puolella oleva väistää."
Muttä näiden sääntöjen seuraus usein on, että vasemmalta tuleva purjevene väistää. Asia valkenee, kun piirtää kahden purjeveneen tavallisimmat kohtaamistilanteet paperille (kryssi-kryssi, lenssi-lenssi). Poikkeuksiakin toki löytyy.
Eli jos ei ole varma toisen veneen halssista, "vasemmalta tuleva väistää"-säännöllä ei yleensä pieleen mene. Ei siitä silti ainoaksi säännöksi ole.jos viitsit vähän miettiä muitakin kuin kryssi/kryssi lenssi/lenssi tilanteita ja piirrellä veneet samoille ja eri halsseille, toteat varsin helposti, että vasemmalta tulevan väistämisvelvollisuus ei ole itsestään selvää kahden purjeveneen kohdatessa. sivutuuli/lenssi/kryssi johtaa hyvinkin erilaisiin tilanteisiin.
- j-o-r-e
Sisävesimerkit ovat sama asia kuin merimerkit. Soutuveneellä ei tarvitse "musta-valko poijuista" eli reimareista välittää, ne kertovat väylän ja vapaan veden sijainnin, mutta soutuvene tarvitsee niin vähän vettä, että niistä ei tarviste välittää, itse asiassa on varmaan turvallisempaa pysyä reimareitten väärällä puolella pois väylältä ja nopeiden veneiden tieltä. Pääsääntö on, että moottorivene väistää purjevenettä ja tässä tapauksessa myös soutuvenettä.
- TJ..
Meriteiden säännöistä löytyy seuraavanlaiset säännöt väistämistä varten:
- kaikki alukset ovat velvollisia väistämään yhteentörmäyksen estämiseksi sikäli kun väistäminen yleensäkään on mahdollista
- konealus väistää: ohjailukyvytöntä alusta, ohjailukyvyltään rajoitettua alusta, kalastusta harjoittavaa alusta, purjealusta
- purjealus väistää: ohjailukyvytöntä alusta, ohjailukyvyltään rajoitettua alusta, kalastusta harjoittavaa alusta
- kalastusta harjoittava alus väistää (mikäli mahdollista): ohjailukyvytöntä alusta, ohjailukyvyltään rajoitettua alusta
- kaikkien alusten, poislukien ohjailukyvyttömät ja ohjailukyvyltään rajoitetut alukset, on vältettävä hairitsemästä alusta jonka suuri syväys rajoittaa kulkua.
Seuraavatkin säännökset pitäisi ottaa huomioon:
1. purjealukset väistää toisiaan seuraavasti:
-jos aluksilla on tuuli eri puolilta, se väistää jolle tuuli tulee vasemmalta
-jos kummallakin on tuuli samalta puolelta, tuulen puolella oleva väistää suojan puolella olevaa
2. ohitustilanteessa ohittava alus väistää ohitettavaa kulkuvoimasta riippumatta
-alus on ohittava jos se lähestyy toista perävalon sektorista
-ohittava alus ei muutu leikkaavalla linjalla kulkevaksi vaikka suuntima ohitettavaan muuttuukin
3. kohtaavat alukset väistävät toisiaan oikealle
- molemmat väistää
-väistö tehdään, jos mahdollista, oikealle siten että kohtaamistilanteessa alusten vasemmat kyljet ovat vastakkain
4. leikkavilla linjoilla kulkevat konealukset
-vasemmalta tuleva väistää oikealta tulevaa
-väistäminen tehdään, jos mahdollista, perän kautta
5. ahtailla kulkuväylillä noudatettavat säännöt
-kuljetaan mahdollisimman lähellä väylän oikeaa reunaa
-alle 20 metrinen alus (kone- tai purje-) ei saa estää sellaista alusta joka voi turvallisesti kulkea ainoastaan kulkuväylässä
-kalastusta harjoittava alus ei saa estää minkään ahtaassa kulkuväylässä kulkevan aluksen kulkua
-alus ei saa ylittää ahdasta kulkuväylää jos ylitys haittaa sellaista alusta joka voi turvallisesti kulkea ainoastaan kulkuväylässä
-ohitustilanteessa pitää ohitettavalle antaa äänimerkki (- - . ohitus oikealta, - - . . ohitus vasemmalta) ja ohitettavan tulee kuitata viesti (- . - . OK, . . . . . ei käy) ennen ohitusta.
-olosuhteiden salliessa ahtaalle kulkuväylälle ankkurointia tulee välttää
6. reittijakojärjestelmässä noudatettavat väistämissäännöt
-aluksen tulee kulkea liikennekaistan yleisen kulkusuunna mukaisesti
-aluksen tulee mahdollisuuksien mukaan pysyä etäällä liikennejakolinjasta tai -vyöhykkeestä, vyöhykkeelle saa mennä ainoastaan jos aikoo ylittää koko reittijakojärjestelmän, hätätilanteessa välittömän vaaran ehkäisemiseksi, harjoittamaan kalastusta liikennejakovyöhykkeellä tai jos liittyy reittijakojäjestelmään tai poistuu siltä
-reittijakojärjestelmään tullaan ja siitä poistutaan yleensä päätepisteiden kautta, muualla reittijakojärjestelmään tulo ja sieltä lähtö tehdään mahdollisimman loivassa kulmassa
-reittijakojärjestelmän ylittämistä tulee välttää, mutta pakkotilanteessa ylitys tehdää mahdollisimman suorassa kulmassa liikennesuuntaan nähden
-rannikkoliikennevyöhykettä ei saa käyttää jos reittijakojärjestelmää voidaan turvallisesti käyttää. Ei koske alle 20m aluksia. Samoin satamaan kuljettaessa saa käyttää rannikkoliikennevyöhykettä
7. epäselvissä tilanteissa toimitaan kuten oma alus olisi väistämisvelvollinen
Tämä oli siis lyhennelty tiivistelmä, koko säännöskokoelma löytyy osoitteesta www.finlex.fi- kurssilainen
Tuohon TJn listaan pitää vielä lisätä sisävesisääntöjen eli kansallisten meriteiden säännöt lisäykset/ja poikkeukset kansainvälisiin merisääntoihin. Sieltä löytyy mm. 5 § "Pituudeltaan alle 7 m konealuksen, jonka suurin nopeus on enintään 7 solmua, soutuveneen sekä pituudeltaan alle 7 m purjeveneen on merkityillä väylillä liikkuessaan pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 m pituisten alusten tieltä."
Alkuperäisen kysyjän olisi syytä opetella kardinaali (mustavalkoiset pohjois,itä, etelä länsi viitat) ja lateraalimerimerkit (ne vihreä/punaiset viitat), jotta voisi helposti pysytellä pois väyliltä joka on viisainta soutuveneellä liikkuttaessa. Siis jos kerran vilkkailla vesillä liikkuu.
Kareistahan ei ole soutuveneellä suurta harmia. - 3D MV
...niin, kalastusaluksesksi ei lasketa uisteluvenettä, vaan esim. troolari, joka vetää troolia perässään. Tästä uistelijat ottavat tietysti herneen nenään, mutta näin on näppylät!
Muuten hyvä lista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722756
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91209