ADHD ja riitatilanteet

Anonyymi-ap

Kaipailisin vertaistukea ihmisiltä, jotka elää parisuhteessa ADHD-ihmisen kanssa. Lähinnä riitatilanteisiin kaipaisin enemmän keinoja ja ymmärrystä. Ollaan oltu yhdessä lähes 3 vuotta. Meillä puoliso saattaa alkaa haastaa riitaa aivan yhtäkkiä, vaikka juuri olisi keskusteltu jostain aivan muusta. Alkaa asiasta jänkkääminen, haukkuminen, ja usein kääntää omat sanansa/tekonsa niin että minä olisin niin toiminut. Saattaa esimerkiksi moittia minua jos olen ollut kipeänä tai muuten väsynyt että en tee muuta kun makaan perse homeessa, vaikka itse toimisi juuri noin. Jos yritän poistua riitatilanteessa, saan syytökset että en osaa keskustella enkä välitä meidän suhteesta. Jos yritän sanoa jotain, kaikki sanomiseni käännetään päinvastaiseksi joka antaa hänelle aihetta suuttua lisää. Yleensä tässä vaiheessa alan voimaan fyysisesti pahoin koska en enää tiedä miten toimia, syke nousee ja kädet tärisee. Saan haukut aivan kaikesta, menneistä asioista nykypäivään, oli asiat aiemmin sovittu tai ei. Samoin kaikki perheenjäsenet ja ystävät saavat kuulla kunniansa ja heidän ongelmansa ovat syy haukkua heitä minulle. Puolison tarkoitus sylkeä niin paljon myrkkyä minun suuntaan kuin vain mahdollista ja satuttaa kaikin mahdollisin tavoin, mahdollisimman pahasti ja tämän on myöntänyt jälkeenpäin itsekin. Sitten taas kun ei ole vihainen, hänen kanssaan voi keskustella kaikesta maan ja taivaan välillä, on järkevä ja looginen. Ja suhteessa on mielettömän paljon hyvää, tämä vain on sellainen asia joka ei ole muuttunut vaikka moni muu asia mennyt paljon parempaan suuntaan ajan kanssa ja haettu yhdessä apuakin. Kuinka paljon ihmisen täytyy sietää tuollaista käytöstä? Riitatilanteessa koen vahvasti haluavani erota ja lopettaa tämä, mutta kun asiat on sovittu, pohdin että olenko itse se hankala osapuoli joka ei vaan kestä riitelyä? Omat ajatukset aivan sekaisin ja mietin, olenko yliherkkä. Paljon myös puolison suunnalta niin sanottua gaslightausta. Korostan että en ole itsekään täydellinen kumppani enkä osaa kaikissa tilanteissa toimia oikein, ihminen vain minäkin olen. Mutta se että olen alkanut etukäteen pelkäämään riitatilanteita ja jos huomaan puolison olevan huonolla tuulella ja tiedän sen edeltävän riitaa, alan voimaan huonosti jo etukäteen. Omat voimavarat aika vähissä...

3

1383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ADHD-henkilön aivot tavoittelevat stimulaatiota, joka antaa annoksen dopamiinia. Valitettavasti joillain henkilöillä tuona stimulaationa toimii provosointi ja riitatilanteen aiheuttaminen. Tällöin siis henkilö on piristynyt ja "nauttii" riitelystä, kun dopamiini poreilee aivoissa. Terapian avulla ihminen voidaan ohjata hakemaan stimulaatiota jostakin muualta.

      Oma äitini oli tuollainen ADHD-sekopää, joka provosoi niin kauan, että jotain tapahtui. Sama kaava toistui monta kertaa viikossa.

      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        🔞 ­­­N­­y­­­m­­f­o­­m­a­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17856860m

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      lol

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3857
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      133
      2697
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      128
      1875
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1320
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1192
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1189
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1167
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1125
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      952
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      930
    Aihe