ADHD ja riitatilanteet

Anonyymi-ap

Kaipailisin vertaistukea ihmisiltä, jotka elää parisuhteessa ADHD-ihmisen kanssa. Lähinnä riitatilanteisiin kaipaisin enemmän keinoja ja ymmärrystä. Ollaan oltu yhdessä lähes 3 vuotta. Meillä puoliso saattaa alkaa haastaa riitaa aivan yhtäkkiä, vaikka juuri olisi keskusteltu jostain aivan muusta. Alkaa asiasta jänkkääminen, haukkuminen, ja usein kääntää omat sanansa/tekonsa niin että minä olisin niin toiminut. Saattaa esimerkiksi moittia minua jos olen ollut kipeänä tai muuten väsynyt että en tee muuta kun makaan perse homeessa, vaikka itse toimisi juuri noin. Jos yritän poistua riitatilanteessa, saan syytökset että en osaa keskustella enkä välitä meidän suhteesta. Jos yritän sanoa jotain, kaikki sanomiseni käännetään päinvastaiseksi joka antaa hänelle aihetta suuttua lisää. Yleensä tässä vaiheessa alan voimaan fyysisesti pahoin koska en enää tiedä miten toimia, syke nousee ja kädet tärisee. Saan haukut aivan kaikesta, menneistä asioista nykypäivään, oli asiat aiemmin sovittu tai ei. Samoin kaikki perheenjäsenet ja ystävät saavat kuulla kunniansa ja heidän ongelmansa ovat syy haukkua heitä minulle. Puolison tarkoitus sylkeä niin paljon myrkkyä minun suuntaan kuin vain mahdollista ja satuttaa kaikin mahdollisin tavoin, mahdollisimman pahasti ja tämän on myöntänyt jälkeenpäin itsekin. Sitten taas kun ei ole vihainen, hänen kanssaan voi keskustella kaikesta maan ja taivaan välillä, on järkevä ja looginen. Ja suhteessa on mielettömän paljon hyvää, tämä vain on sellainen asia joka ei ole muuttunut vaikka moni muu asia mennyt paljon parempaan suuntaan ajan kanssa ja haettu yhdessä apuakin. Kuinka paljon ihmisen täytyy sietää tuollaista käytöstä? Riitatilanteessa koen vahvasti haluavani erota ja lopettaa tämä, mutta kun asiat on sovittu, pohdin että olenko itse se hankala osapuoli joka ei vaan kestä riitelyä? Omat ajatukset aivan sekaisin ja mietin, olenko yliherkkä. Paljon myös puolison suunnalta niin sanottua gaslightausta. Korostan että en ole itsekään täydellinen kumppani enkä osaa kaikissa tilanteissa toimia oikein, ihminen vain minäkin olen. Mutta se että olen alkanut etukäteen pelkäämään riitatilanteita ja jos huomaan puolison olevan huonolla tuulella ja tiedän sen edeltävän riitaa, alan voimaan huonosti jo etukäteen. Omat voimavarat aika vähissä...

3

2347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

ADHD-henkilön aivot tavoittelevat stimulaatiota, joka antaa annoksen dopamiinia. Valitettavasti joillain henkilöillä tuona stimulaationa toimii provosointi ja riitatilanteen aiheuttaminen. Tällöin siis henkilö on piristynyt ja "nauttii" riitelystä, kun dopamiini poreilee aivoissa. Terapian avulla ihminen voidaan ohjata hakemaan stimulaatiota jostakin muualta.

Oma äitini oli tuollainen ADHD-sekopää, joka provosoi niin kauan, että jotain tapahtui. Sama kaava toistui monta kertaa viikossa.

• Anonyymi

🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

🔞 ­­­N­­y­­­m­­f­o­­m­a­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17856860m

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

lol

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3880
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2037
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe