Hei!
Eli missä Helsingin seudulla saa jauhesammuttimen katsastettua? Ja mitä se maksaa? Meillä on tuollainen pieni jauhesammutin, jossa lukee Gloria P2G, jos se tieto tässä mitään hyödyttää. Tehtaan lopputarkastus on merkitty 09/96. Muita merkintojä muista katsastuksista ei ole (hyvä appiukko!). Nyt tarttis tehdä jotain!
Kiitos
Sammuttimen katsastus
21
8302
Vastaukset
- JRxxx
Eli katso keltaisilta sivuilta tai hae googlella.
- h-t
Taitaa olla liikaa aikaa edellisestä tarkastuksesta ja joku pykälä estää sammuttimen tarkastuksen.
- Sepi
Onnistuu vielä tänä vuonna. Vuoden päästä menee pullo paineastiana vanhaksi. Vuositarkastusten laiminlyönnistä en ainakaan tunne rajoituksia.
- ei käy
Lain mukaan paineastiat täytyy koeponnistaa muistaakseni kymmenen vuoden välein. Koeponnistus uudelleentäyttö taitaa nykyään maksaa melkein kymmenkertaisesti enemmän kuin uusi sammutin. Joten vaikka saisitkin jonkun tuon katsastamaan, olisi ensi vuonna uusiminen edessä.
Kannattaisi siis kävellä K-rautaan ostamaan uusi viidentoista euron sammutin.- Boat
K-Raudan pulloa voi käyttää vuoden ja ensi vuonna taas uusi pullo. Niitä ei voi katsastaa missään. Pitää ostaa pullo sammutinliikkeestä... Hitto....
- miten niin
Boat kirjoitti:
K-Raudan pulloa voi käyttää vuoden ja ensi vuonna taas uusi pullo. Niitä ei voi katsastaa missään. Pitää ostaa pullo sammutinliikkeestä... Hitto....
Miten niin ei voi katsastaa? Eikös ne ole ihan
laillista tavaraa. Ainakin sisämaassa on onnistunut sammutinhuoltoliikkeessä K-raudasta
ostetun pullon tarkistus. - JoJo
Jauhesammuttimet pitää koeponnistaa uudelleentäyttää 10 vuoden välein. Nestesammuttimet 5 vuoden välein. Nestesammuttimen koeponnistus/täyttö maksaa noin 50% uuden sammuttimen hinnasta.
- Veneilijä (paineastioitakin...
JoJo kirjoitti:
Jauhesammuttimet pitää koeponnistaa uudelleentäyttää 10 vuoden välein. Nestesammuttimet 5 vuoden välein. Nestesammuttimen koeponnistus/täyttö maksaa noin 50% uuden sammuttimen hinnasta.
paineastia lakien, asetusten ja määräysten sisällöstä, koska hyvin monet sammuttimet eivät ole lain ja asetuksien määrittelemiä paineastioita ja silloin niitä ei tarvitse koskaan eikä mitenkään koeponnistaa.
Perehtykääpä em. lakeihin ja asetuksiin ettette kirjoita vääriä neuvoja luulojen perusteella.
"Koe ponnistettavat" paineastiat määritellään tilavuuden ja käyttöpaineen mukaan ja sammuttimista suurin osa ei ole sellaisia.
Ellei joku liike tarkista ja hyväksy sammutintanne niin pyytäkääpä kirjallinen lausunto kieltäytymisestä ja sitten tarvittaessa valvonta ja toimiluvan myöntäneen viranomaisen puheille, koska joillakin liikkeillä on tarkoituksena vain myydä uusia sammuttimia asiaa tuntemattomille käyttäjille ja silloin tietysti liikkeet saavat parempaa tulosta kuin tarkastuksista, ja tällainen toiminta ei ole heidän toimiluvan mukaista. - meripelastaja
Veneilijä (paineastioitakin... kirjoitti:
paineastia lakien, asetusten ja määräysten sisällöstä, koska hyvin monet sammuttimet eivät ole lain ja asetuksien määrittelemiä paineastioita ja silloin niitä ei tarvitse koskaan eikä mitenkään koeponnistaa.
Perehtykääpä em. lakeihin ja asetuksiin ettette kirjoita vääriä neuvoja luulojen perusteella.
"Koe ponnistettavat" paineastiat määritellään tilavuuden ja käyttöpaineen mukaan ja sammuttimista suurin osa ei ole sellaisia.
Ellei joku liike tarkista ja hyväksy sammutintanne niin pyytäkääpä kirjallinen lausunto kieltäytymisestä ja sitten tarvittaessa valvonta ja toimiluvan myöntäneen viranomaisen puheille, koska joillakin liikkeillä on tarkoituksena vain myydä uusia sammuttimia asiaa tuntemattomille käyttäjille ja silloin tietysti liikkeet saavat parempaa tulosta kuin tarkastuksista, ja tällainen toiminta ei ole heidän toimiluvan mukaista.No joo... Sammuttimiahan on siis paineellisia ja paineettomia.
Paineellisessa on koko ajan paine pullon ulkokuorta vasten ja sammutusaine lähtee liikkeelle heti kun liipaisinta painaa. Nämä pitää koeponnistaa kymmenen vuoden välein. Tai aiemmin jos sammuttimen kunto antaa siihen aihetta.
Paineeton sammutin on varustettu sisä- tai ulkopuolisella ponneainepullolla. Eli sammuttimesta tulee paineellinen vasta ponneainepullon avaamisen jälkeen. Näitä ei tarvitse koeponnistaa, mutta ne pitää huoltaa kymmenen vuoden välein. Huoltoon kuuluu mm. jauheen seulonta, ponneainepullon ja paineen tarkastus.
Meillä 'siviilitöissä' on tarkastuskierrossa reilut 20 sammutinta, eikä yhtään ole vaihdettu sen takia ettei tarvisi huoltaa tai koeponnistaa. Netistä löytyy huoltoliikkeiden hinnastoja. Esim. Tampereen aluepelastuslaitoksen Toijalan paloasemalla sammuttimen tarkastus maksaa 6,10-16,42 EUR, huolto 12,20 EUR ja koeponnistus 8,17 EUR. Eli ei mitenkään hinnan kiroissa.
Näiden halpissammuttimien käyttöä en suosittelisi. Parempi sekin kun ei mitään, mutta niiden tarkastuksessa voi tulla yllätyksiä. Myynnistä on joskus tavattu tyyppihyväksymättömiä sammuttimia (harvinaista) sekä ilman suomenkielisä käyttöohjeita olevia sammuttimia (hävyttömän yleistä). Nuo käyttöohjeet kyllä saa maahantuojalta, jos ko. pulloa maahan yleensä tuodaan. - purjehtija
Boat kirjoitti:
K-Raudan pulloa voi käyttää vuoden ja ensi vuonna taas uusi pullo. Niitä ei voi katsastaa missään. Pitää ostaa pullo sammutinliikkeestä... Hitto....
Yksi asia, joka kannattaa ottaa huomioon sammuttimen valinnassa mahdollisen tarkastusvaikeuden lisäksi on luokka.
Määräysten mukaan veneessä on oltava luokan 13A 55B sammutin sillon kun se muuten on pakollinen varuste. Osa halpissammuttimista ei täytä tätä vaatimusta ( on esim 8A 55B, joka ei kelpaa ). Olin itsekin vahingossa sortumassa tähän edulliseen vaihtoehtoon - onneksi huomasin ajoissa.
Huvivenedirektiivin mukaan luokkavaatimus on vielä kovempi, mutta sitä ei toistaiseksi Suomessa vaadita. - 744
meripelastaja kirjoitti:
No joo... Sammuttimiahan on siis paineellisia ja paineettomia.
Paineellisessa on koko ajan paine pullon ulkokuorta vasten ja sammutusaine lähtee liikkeelle heti kun liipaisinta painaa. Nämä pitää koeponnistaa kymmenen vuoden välein. Tai aiemmin jos sammuttimen kunto antaa siihen aihetta.
Paineeton sammutin on varustettu sisä- tai ulkopuolisella ponneainepullolla. Eli sammuttimesta tulee paineellinen vasta ponneainepullon avaamisen jälkeen. Näitä ei tarvitse koeponnistaa, mutta ne pitää huoltaa kymmenen vuoden välein. Huoltoon kuuluu mm. jauheen seulonta, ponneainepullon ja paineen tarkastus.
Meillä 'siviilitöissä' on tarkastuskierrossa reilut 20 sammutinta, eikä yhtään ole vaihdettu sen takia ettei tarvisi huoltaa tai koeponnistaa. Netistä löytyy huoltoliikkeiden hinnastoja. Esim. Tampereen aluepelastuslaitoksen Toijalan paloasemalla sammuttimen tarkastus maksaa 6,10-16,42 EUR, huolto 12,20 EUR ja koeponnistus 8,17 EUR. Eli ei mitenkään hinnan kiroissa.
Näiden halpissammuttimien käyttöä en suosittelisi. Parempi sekin kun ei mitään, mutta niiden tarkastuksessa voi tulla yllätyksiä. Myynnistä on joskus tavattu tyyppihyväksymättömiä sammuttimia (harvinaista) sekä ilman suomenkielisä käyttöohjeita olevia sammuttimia (hävyttömän yleistä). Nuo käyttöohjeet kyllä saa maahantuojalta, jos ko. pulloa maahan yleensä tuodaan.Kävin tänään Hämeenlinnan Motonetissa ja katsoin 9,90 euron 2 kg sammuttimia, niissä oli tehtaan leima 5/2004. Suurin yllätys oli se että sammuttimissa oli Tamperelaisen sammutinhuoltoliikkeen tarkastustarra!! Tarkastettu 27.4.2005!! Seuraava tarkastus 5/2007!!!
Eli kyllä halvalla saa ainakin jotain. Tosin sammuttimen luokitus oli 8A 55B C, joten ainoaksi sammuttimeksi veneeseen ei taida käydä??
Kyllä minä ainakin ostaisin neljä kympin sammutinta, kuin yhden sammutinliikkeen myymän 2 kg sammuttimen, joka maksaa 40 euroa. Varmasti sammutusteho neljässä halvassa on parempi kuin yhdessä kalliissa. - purjehtija
744 kirjoitti:
Kävin tänään Hämeenlinnan Motonetissa ja katsoin 9,90 euron 2 kg sammuttimia, niissä oli tehtaan leima 5/2004. Suurin yllätys oli se että sammuttimissa oli Tamperelaisen sammutinhuoltoliikkeen tarkastustarra!! Tarkastettu 27.4.2005!! Seuraava tarkastus 5/2007!!!
Eli kyllä halvalla saa ainakin jotain. Tosin sammuttimen luokitus oli 8A 55B C, joten ainoaksi sammuttimeksi veneeseen ei taida käydä??
Kyllä minä ainakin ostaisin neljä kympin sammutinta, kuin yhden sammutinliikkeen myymän 2 kg sammuttimen, joka maksaa 40 euroa. Varmasti sammutusteho neljässä halvassa on parempi kuin yhdessä kalliissa.Kuten aiemmin kirjoitin, se 8A 55B ei kelpaa veneeseen nykyisten määräysten mukaan. Minimihän on 13A 55B, huvivenedirektiivin mukaan 13A 68B, jota ei Suomessa vielä vaadita. Tarkistamattomasta sammuttimesta ei pitäisi tulla sakkoja, mikäli se on alle 10 v vanha, mutta teholtaan riittämätön tuskin kelpaa poliisin tarkastuksessa - katsastajalle ei tietysti se leimaamatonkaan.
- JRxxx
purjehtija kirjoitti:
Kuten aiemmin kirjoitin, se 8A 55B ei kelpaa veneeseen nykyisten määräysten mukaan. Minimihän on 13A 55B, huvivenedirektiivin mukaan 13A 68B, jota ei Suomessa vielä vaadita. Tarkistamattomasta sammuttimesta ei pitäisi tulla sakkoja, mikäli se on alle 10 v vanha, mutta teholtaan riittämätön tuskin kelpaa poliisin tarkastuksessa - katsastajalle ei tietysti se leimaamatonkaan.
Vesiliikenneasetus sanoo, että sammuttimen pitää kuulua AB- tai ABE-luokkaan. Siellä ei anneta tarkempaa vaatimusluokitusta, minun käsittääkseni tuo tarkoittaa vain sitä, että sammuttimelle pitää olla määritelty jokin luku sekä A- että B-kategoriassa (eli siis kuitu- ja nestepaloissa); huomaa, että asetuksessa ei ole tehovaatimusta. En halua varsinaisesti kiistää väitettäsi A13/B55-vaatimuksesta, mutta kysyisin, mistä säännöksestä sen löydät eli mikä olisi poliisin sakotusperuste?
Tuo sinun esittämäsi luokitus on kyllä katsastusohjeissa, mutta nehän taas eivät viranomaisten toimintaan vaikuta. - purjehtija
JRxxx kirjoitti:
Vesiliikenneasetus sanoo, että sammuttimen pitää kuulua AB- tai ABE-luokkaan. Siellä ei anneta tarkempaa vaatimusluokitusta, minun käsittääkseni tuo tarkoittaa vain sitä, että sammuttimelle pitää olla määritelty jokin luku sekä A- että B-kategoriassa (eli siis kuitu- ja nestepaloissa); huomaa, että asetuksessa ei ole tehovaatimusta. En halua varsinaisesti kiistää väitettäsi A13/B55-vaatimuksesta, mutta kysyisin, mistä säännöksestä sen löydät eli mikä olisi poliisin sakotusperuste?
Tuo sinun esittämäsi luokitus on kyllä katsastusohjeissa, mutta nehän taas eivät viranomaisten toimintaan vaikuta.oheinen teksti on mercantilen sivuilta lainattu
(gloria-sammuttimien maahantuoja)
Vapaa-ajan veneet
Veneissä, joissa on liekillä toimiva polttolaite, sisämoottori, yli 25 kW perämoottori, palavia nesteitä, nestekaasua tai akku, on oltava sammutin. Sen on oltava viranomaismääräysten mukaisesti vuosittain tarkastettu (SM:n ”Määräys käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta”, A:64). Teholuokka vähintään 13A 55B C (vanha luokitus ABIIE). - purjehtija
purjehtija kirjoitti:
oheinen teksti on mercantilen sivuilta lainattu
(gloria-sammuttimien maahantuoja)
Vapaa-ajan veneet
Veneissä, joissa on liekillä toimiva polttolaite, sisämoottori, yli 25 kW perämoottori, palavia nesteitä, nestekaasua tai akku, on oltava sammutin. Sen on oltava viranomaismääräysten mukaisesti vuosittain tarkastettu (SM:n ”Määräys käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta”, A:64). Teholuokka vähintään 13A 55B C (vanha luokitus ABIIE).4 Käsisammuttimen tarkastus ja huolto
4.1 Käsisammuttimen tarkastusväli
Käsisammutin tulee tarkastaa seuraavasti:
vähintään vuoden väliajoin kun käsisammutin on alttiina sammuttimen toimintakuntoon vaikuttaville tekijöille, kuten kosteudelle, tärinälle tai lämpötilojen vaihtelulle
vähintään kahden vuoden väliajoin kuivissa tasalämpöisissä sisätiloissa olevat sammuttimet - JRxxx
purjehtija kirjoitti:
oheinen teksti on mercantilen sivuilta lainattu
(gloria-sammuttimien maahantuoja)
Vapaa-ajan veneet
Veneissä, joissa on liekillä toimiva polttolaite, sisämoottori, yli 25 kW perämoottori, palavia nesteitä, nestekaasua tai akku, on oltava sammutin. Sen on oltava viranomaismääräysten mukaisesti vuosittain tarkastettu (SM:n ”Määräys käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta”, A:64). Teholuokka vähintään 13A 55B C (vanha luokitus ABIIE).Vai luuletko, että poliisi vetoaisi johonkin maahantuojan tekstiin? Tuo mainittu SM:n määräys on se, josta on jo pitkään taitettu peistä ja todettu viranomaistenkin taholta, ettei se ole kansalaisten suuntaan kuin vessapaperin arvoinen. Sitäpaitsi se ei ole enää edes voimassa. Ja kunnes toisin todistetaan, näyttää vahvasti siltä, että kokovaatimus on puolestaan katsastusmääräyksistä eikä lainsäädännöstä. Kuten jo aiemmin sanoin, vesiliikenneasetus EI puhu ABIIE:sta vaan AB- tai ABE-luokkaan kuuluvasta sammuttimesta, siis kunkin kategorian alinkin taso riittää.
Yleisenä vihjeenä: kaikkiin yhdistysten ja yritysten sivuilla oleviin "vaaditaan" yms. ilmaisuihin on syytä suhtautua varauksella. Oikea tieto on yleensä Finlexissa.
Joku tietysti ihmettelee, miksi viitsin asiaan puuttua. Periaatekysymys: samalla, kun mielestäni lakeja ei pidä säätää ilman rangaistusmääräyksiä (sellaisissa asioissa, joissa jonkinlainen pätemättömyys, esim. sopimuksen mitättömyys, ei riitä käytännön seuraamukseksi), pitää kansalaisiin kohdistuvien vaatimusten ja erityisesti sanktioiden ja pakkokeinojen olla selvästi lainsäädännössä määriteltyjä. Ohjenuorana pitää olla, että ulkoavaruudesta tipahtanut alien selviää yhteiskunnassa lukemalla lakikirjan läpi :) - JRxxx
purjehtija kirjoitti:
4 Käsisammuttimen tarkastus ja huolto
4.1 Käsisammuttimen tarkastusväli
Käsisammutin tulee tarkastaa seuraavasti:
vähintään vuoden väliajoin kun käsisammutin on alttiina sammuttimen toimintakuntoon vaikuttaville tekijöille, kuten kosteudelle, tärinälle tai lämpötilojen vaihtelulle
vähintään kahden vuoden väliajoin kuivissa tasalämpöisissä sisätiloissa olevat sammuttimet...nyt vielä kerran: tuo vanha SM:n määräys A64 on merkityksetön, useistakin syistä:
a) se on lakannut olemasta voimassa
b) sitä ei oltu koskaan kirjoitettukaan kansalaisten luettavaksi ja noudatettavaksi vaan ohjeeksi huoltoliikkeille
c) sen "säätämisvaltuusketju" ei liippaissut läheltäkään vesiliikennettä eli sen rikkominen ei ollut kelvollinen peruste sakottaa tai edes huomauttaa (kun tätä tointa perusteltiin Vesiliikennelain määräyksellä)
d) se koski sammutinten tarkastamista, ei hyväksyntää; vesiliikenneasetus taas EI edellytä sammuttimen olevan tarkastettu (eikä oikeastaan edes toimintakelpoinen), ainoastaan hyväksytty.
Tässä kohdassa on ollut ja on aukko säädöksissä. Ko. aukko olisi helppo sulkea sillä, että Merenkulkuhallitus antaisi määräyksen, jossa määritellään tarvittavat sammuttimet ja niille vaadittavat tarkastukset. Ihmettelen, miksei niin ole tehty jo kauan sitten; ehkä MKH:ssakaan ei ole tajuttu aukon olemassaoloa. Kenties jonkinlainen tsaarinaikainen virkamiesmentaliteetti on ollut tässä kohdin vallalla, on ajateltu jotenkin "kaikki, mikä ei ole erikseen sallittua, on kiellettyä" tyyliin ja oletettu epämääräisen säännöksen jossain hallinnon nurkalla olevan yleispätevä muillekin alueille.
Joku voi tietysti ajatella tämän olevan minun anarkismiani. Mutta jos samoilla linjoilla sattuu olemaan sellainen arkkifasisti kuin ent. syyttäjä Ritva Santavuori, niin...
- Sirius
Tutkailin hieman tuota sammuttimen määräaikaistarkastusta ja huoltoa. Siis tähän pelastusalan lakiin nojaten veneilijän tulee tarkastuttaa sammuttimet tositaiseksi 1x vuosi.
Veneilyjärjestöt ovat oikealla asenteella laatiessaan katsastusohjetta. Sanktiota ei ole määrätty. Valvova viranomainen voinee kuitenkin pysäyttää venematkan jos ko laite ei ole riittävän usein tarkastettu? Se että ko tarkastusket maksaa "mansikoita" on outoa. Eikö kannustavampaa ja kokonaistaloudellisesti ajatellen olisi edullisempaa että sammuttimet katsottaisiin ilmaisin 1x/vuosi.
4.1 Käsisammuttimen tarkastusväli
Käsisammutin tulee tarkastaa seuraavasti:
* vähintään vuoden väliajoin kun käsisammutin on alttiina sammuttimen toimintakuntoon vaikuttaville tekijöille, kuten kosteudelle, tärinälle tai lämpötilojen vaihtelulle
* vähintään kahden vuoden väliajoin kuivissa tasalämpöisissä sisätiloissa olevat sammuttimet
Epäselvissä tapauksissa asian ratkaisee kunnan pelastusviranomainen.
Ensimmäinen tarkastus tehdään viimeistään kahden vuoden kuluttua sammuttimen täyttö- tai valmistusajankohdasta.
4.2 Käsisammuttimen huoltoväli
Käsisammutin tulee huoltaa jokaisen käytön jälkeen ja muulloinkin, kun tarkastus antaa siihen aihetta, kuitenkin vähintään valmistajan tai maahantuojan ohjeissa mainituin huoltovälein. Enimmäishuoltovälien tulee olla taulukon 1 mukaisia.
Taulukko 1. Käsisammuttimen enimmäishuoltovälit
Käsisammuttimen tyyppi Enimmäishuoltoväli
Vesipohjaiset sammuttimet 5 vuotta
Jauhesammutin 10 vuotta
Hiilidioksidisammutin 10 vuotta
4.3 Tarkastus- ja huoltotyö
Käsisammutinta tarkastettaessa ja huollettaessa on noudatettava tämän määräyksen lisäksi sammuttimen valmistajan tai
maahantuojan kirjallista tarkastus- ja huolto-ohjetta, sisäasiainministeriön määräystä käsisammuttimista sekä kauppa- ja teollisuusministeriön painelaitesäädöksiä
Tarkastuksessa ja huollossa tulee käyttää kyseisen sammuttimen varaosia ja tarvikkeita sekä huoltoetiketissä mainittuja sammutus- ja ponneaineita.
Käsisammuttimen tarkastukseen ja huoltoon käytettävät mittalaitteet on tarkastettava, vaa'attava ja säädettävä Turvatekniikan keskuksen antamien ohjeiden mukaisesti.
Tarkastukseen kuuluu vähintään seuraavat toimenpiteet:
Paineelliset sammuttimet
* Painelaitesäädösten mukaisten merkintöjen tarkastus.
* Laukaisulaitteen ja sinetin silmämääräinen tarkastus.
* Jauheen juoksevuuden varmistaminen.
* Painemittarin tarkastus ja paineen mittaaminen.
* Sammuttimen tarkistuspunnitus.
* Letkun tarkastus.
* Käyttö- ja huoltoetikettien tarkastus ja uusiminen tarvittaessa.
* Säiliön ulkopuolinen tarkastus.
* Sammuttimen varustaminen tarkastuslipukkeella - Anonyymi
Vesikulkuneuvon päällikön on huolehdittava, että vesikulkuneuvossa on vesiliikennelain tai sen nojalla säädetyt varusteet. Jos veneessä on jokin liekillä toimiva laite, sisämoottori tai yli 34 hevosvoiman perämoottori on veneessä oltava vähintään 2 kg sammutin esimerkiksi 13 A 89B C-luokan sammutin. Muussa tapauksessa kyseessä on vesiliikennerikkomus (VSL 123§, VLL 108§ 1, VLL 7§/3)
Veneessä käytettävä alkusammutin on tarkastettava vuoden välein sammuttimeen tehtaalla merkitystä valmistusajankohdasta alkaen. Jos poliisi tapaa veneen, josta puuttuu asianmukainen sammutin, seuraa vesiliikennerikkomuksesta liikennevirhemaksu 70 euroa.- Anonyymi
Kuka sinä olet, joka tuot tuota sammutin ilosanomaa kaikilla veneilypalstoilla meille luettavaksi?
Eikö kevät olisi hedelmällisempi maa tuolle viestille? Vai unohditko silloin tarkastuttaa sammuttimesi?
Minä ainakin olen jo tuonut veneen pihaan talvisäilytykseen ja sammutin on varastossa odottamassa ensi kevään tarkastusta.
- Anonyymi
Esco Espoossa. Tekivät ilmaiseksi viime keväänä kun osti jotain kaupasta. Aika lyömätön hinta / laatu. Oli toki joku kampanja.
https://www.esconet.fi/sammutinhuolto
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381965Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812