Pilssin pohjan korjaus

Anonyymi-ap

Ongelma on se, että lasikuituveneen pilssin pohjasta gelgoat on lohkeillut ja sen seurauksena öljyistä pilssivettä on imeytynyt lasikuituun.

Pilssin pohjasta on hiottu kaikki gelgoat pois ja venettä on nyt kuivattu kaksi vuotta ylös nostettuna. Kuitu näyttäisi nyt tosi kuivalta ja tekisi mieli levittää pilssin pohjalle uusi goatpinta, mutta pitäisikö kuitu vielä käsitellä jollain tavalla, että pinnoite pysyy?

20

576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos googlaat "lasikuituveneen korjaus", niin löydät monta opasta ja myös videoita.
      Kyseessä on vaurion korjaus.
      Noudata ohjeita.

      • Anonyymi

        Vaurion korjaustahan tuo on, mutta millä puhdistaa öjyyntynyt kuitu, jotta topgoat varmasti pysyy?

        Sanotaan,että öljy liukenee öljyyn, joten öljyä voisi aloittaa puhdistamaan kaatamalla pilssiin esim naftaa. Sillä saisi öljyä ainakin ohennettua, mutta sitä en tiedä, millä naftan saisi pois lasikuidusta. Itse aloittaisin imurilla imemällä, mutta millä siitä eteenpäin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaurion korjaustahan tuo on, mutta millä puhdistaa öjyyntynyt kuitu, jotta topgoat varmasti pysyy?

        Sanotaan,että öljy liukenee öljyyn, joten öljyä voisi aloittaa puhdistamaan kaatamalla pilssiin esim naftaa. Sillä saisi öljyä ainakin ohennettua, mutta sitä en tiedä, millä naftan saisi pois lasikuidusta. Itse aloittaisin imurilla imemällä, mutta millä siitä eteenpäin?

        Mitäköhän öljyä sinne pilssiin on imeytynyt?
        Jos kevyttä polttoöljyä, eli naftaa, niin saman aineen lisääminen pilssiin ei todellakaan paranna tilannetta yhtään.
        Vaihteistoöljy ja moottoriöljy poikkeavat myös niin paljon toisistaan, ettei niillekään todellakaan sovi sama liuotusmenetelmä.

        Imurilla voi saada jotain pois pinnasta, ei koskaan yhtään mitään jonnekin imeytynyttä ainetta. Imuri näet kehittää alipaineen, johon ilmanpaineinen huoneilma työntyy. Sellaista esiintyy vain pinnan yläpuolella, ja pinnasta se tarttuu virtaukseen mukaan. Pinnan sisällä ei ole mitään ilmaa, joka voisi paineella sinne imuriin työntyä. Imuri ei siis todellakaan vedä mitään minnekään, yleiskielisestä päinvastaisesta puheesta huolimatta.

        Et myöskään saa mitään imeytymään lasikuituun, kuten et saa juomalasiin tai ikkunalasiinkaan. Mutta laminaatissa voi olla lasikuidun ympärillä olevassa kovettuneessa hartsissa eli muovissa huokosia, jonne jotain voi imeytyä. Huokosia muodostuu kun polyesterihartsista haihtuu liuottimia kovettumisen aikana taikka sen jälkeen. Laatuveneet tehdään siksi epoksista, jossa ei ole liuottimia alkuunkaan, eli ei myöskään haihdu jättäen huokosia jälkeensä.

        Öljy voi muoviin imeytyessään toimia pehmittimenä, jolloin muovi menettää hieman jäykkyyttään, mutta lujuus lähes säilyy. Se voi myös heikentää muovia, jolloin laminaatin lujuus ja jäykkyys kärsivät niin paljon, ettei ole muuta järkevää vaihtoehtoa kuin työstää (esim jyrsiä) laminaatti pois ja laminoida uutta tilalle. Tai sitten se ei vaikuta kumpaankaan, mutta tuottaa veneeseen ikävää hajua pitkään. Eri öljyt siis käyttäytyvät eri tavoin, eikä sitä voi täällä ennakoida. Ja vaikka tietäisi mistä öljystä on kyse, vain koepalalla selviäisi mikä sen vaikutus tarkalleen ottaen on kyseisessä laminaatissa: heikentääkö jäykkyyttä, lujuutta vaiko molempia, vaiko ei kumpaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäköhän öljyä sinne pilssiin on imeytynyt?
        Jos kevyttä polttoöljyä, eli naftaa, niin saman aineen lisääminen pilssiin ei todellakaan paranna tilannetta yhtään.
        Vaihteistoöljy ja moottoriöljy poikkeavat myös niin paljon toisistaan, ettei niillekään todellakaan sovi sama liuotusmenetelmä.

        Imurilla voi saada jotain pois pinnasta, ei koskaan yhtään mitään jonnekin imeytynyttä ainetta. Imuri näet kehittää alipaineen, johon ilmanpaineinen huoneilma työntyy. Sellaista esiintyy vain pinnan yläpuolella, ja pinnasta se tarttuu virtaukseen mukaan. Pinnan sisällä ei ole mitään ilmaa, joka voisi paineella sinne imuriin työntyä. Imuri ei siis todellakaan vedä mitään minnekään, yleiskielisestä päinvastaisesta puheesta huolimatta.

        Et myöskään saa mitään imeytymään lasikuituun, kuten et saa juomalasiin tai ikkunalasiinkaan. Mutta laminaatissa voi olla lasikuidun ympärillä olevassa kovettuneessa hartsissa eli muovissa huokosia, jonne jotain voi imeytyä. Huokosia muodostuu kun polyesterihartsista haihtuu liuottimia kovettumisen aikana taikka sen jälkeen. Laatuveneet tehdään siksi epoksista, jossa ei ole liuottimia alkuunkaan, eli ei myöskään haihdu jättäen huokosia jälkeensä.

        Öljy voi muoviin imeytyessään toimia pehmittimenä, jolloin muovi menettää hieman jäykkyyttään, mutta lujuus lähes säilyy. Se voi myös heikentää muovia, jolloin laminaatin lujuus ja jäykkyys kärsivät niin paljon, ettei ole muuta järkevää vaihtoehtoa kuin työstää (esim jyrsiä) laminaatti pois ja laminoida uutta tilalle. Tai sitten se ei vaikuta kumpaankaan, mutta tuottaa veneeseen ikävää hajua pitkään. Eri öljyt siis käyttäytyvät eri tavoin, eikä sitä voi täällä ennakoida. Ja vaikka tietäisi mistä öljystä on kyse, vain koepalalla selviäisi mikä sen vaikutus tarkalleen ottaen on kyseisessä laminaatissa: heikentääkö jäykkyyttä, lujuutta vaiko molempia, vaiko ei kumpaakaan.

        Moottoriöljy, vaihteistoöljyn ja polttoöljy ovat kaikkihiilivetyjä, jotka liukenevat toisiinsa. Kyllä nafta on ihan hyvä vaihtoehto liuottimeksi, jos laminaatissa on esim. Moottoriöljyä, jota siellä useimmiten on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoriöljy, vaihteistoöljyn ja polttoöljy ovat kaikkihiilivetyjä, jotka liukenevat toisiinsa. Kyllä nafta on ihan hyvä vaihtoehto liuottimeksi, jos laminaatissa on esim. Moottoriöljyä, jota siellä useimmiten on.

        Tilanne ei parane sillä, että öljyn sekaan laittaa sitä lisää.


    • Anonyymi

      Öljyiseen alustaan ei saa mitään tarttumaan.

      • Anonyymi

        Siksi pinnat pyyhitään asetoonilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi pinnat pyyhitään asetoonilla

        Sieltä se imeytynyt öljy kihoaa pintaan vaikka millä pyyhkisi.


    • Anonyymi

      Oletteko kaikki vajaita? Polyesterihartsi on öljytuote itsessään, joten mitään haittaa ei imeytyneestä öljystä todellakaan ole. Ei se sitä laminaattia riko kuten esim. jäätyvä vesi voi tehdä. Jos ap haluaa siistiä pintoja, niin asetonilla pyyhkäisy ennen uuden hartsin/topparin hieromista riittää mainiosti.

      Jotta näin.

      • Anonyymi

        Ammattimiehen tekstiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammattimiehen tekstiä.

        Voi ollakin, alaa ei kyllä tuosta tekstistä tunnista!


      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat öljytuotteella?
        Onko hiilivety sama asia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat öljytuotteella?
        Onko hiilivety sama asia?

        On.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On.

        Taas sama "ammattimies" asialla puhumassa asiasta josta ei mitään ymmärrä.
        Polyesterin valmistusprosessissa raaka-aineena käytetään öljyä, mutta polyesterihartsi sisältää muitakin alkuaineita kuin hiiltä ja vetyä. Se ei siis ole hiilivetyä, mutta on öljytuote.
        Hiilivety tarkoittaa ainetta missä ei ole muita alkuaineita kuin hiiltä ja vetyä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ollakin, alaa ei kyllä tuosta tekstistä tunnista!

        Ei tunnista ei, mutta sen tunnistaa ettei kyse ole ainakaan kemististä eikä lujitemuovialan insinööristä. Saattaapi olla jopa laminoijana veneenvalmistuksessa toiminut henkilö, ei heidän tarvitse ymmärtää käyttämänsä aineen ominaisuuksia eikä kemiaa. Eikä varsinkaan ymmärtää mitään muoveissa käytetyistä pehmittimistä ja siitä mihin asia perustuu. Eli kyseessä luultavasti on lattiatason henkilö vailla koulutusta mihinkään alaansa liittyvästä tiedosta, jota ei työssään välttämättä tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On.

        Ja nyt pitäisi uskoa, ettei hiilivety liuota toista hiilivetyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tunnista ei, mutta sen tunnistaa ettei kyse ole ainakaan kemististä eikä lujitemuovialan insinööristä. Saattaapi olla jopa laminoijana veneenvalmistuksessa toiminut henkilö, ei heidän tarvitse ymmärtää käyttämänsä aineen ominaisuuksia eikä kemiaa. Eikä varsinkaan ymmärtää mitään muoveissa käytetyistä pehmittimistä ja siitä mihin asia perustuu. Eli kyseessä luultavasti on lattiatason henkilö vailla koulutusta mihinkään alaansa liittyvästä tiedosta, jota ei työssään välttämättä tarvitse.

        Sattui näköjään pahastikin? No ei se mitään. Saat ihan vapaasti kuvitella, että nafta ja bensiini olisi vahingollista lujitemuovilaminaatille, jos niin haluat.

        Hui kauheeta! Jotkut valmistavat lujitemuovisia polttoainesäiliöitäkin! Kamalaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sattui näköjään pahastikin? No ei se mitään. Saat ihan vapaasti kuvitella, että nafta ja bensiini olisi vahingollista lujitemuovilaminaatille, jos niin haluat.

        Hui kauheeta! Jotkut valmistavat lujitemuovisia polttoainesäiliöitäkin! Kamalaa!

        Kummasti on aloituksen aihe sinulta kadonnut.
        Kysymys on lasikuitupohjan puhtaudesta sitä aloitettaessa maalaamaan eli pinnoittamaan.


    • Anonyymi

      Minun veneessä on sama vika ja jotain tarttis tehdä, mutta mitä? Luulisi, että näitä on korjattu vaikka kuinka paljon, joten käytännön vinkit kiinnostaisivat.

      Tarvitseeko tuolle siis tehdä muuta kuin kuivattaa hyvin, irrottaa löysät gelgoatit, pyyhkäistä asetonilla pinta puhtaaksi ja sivellä topgoatia pintaan?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe