Tähystys on sit ohi.Siis paksusuolen tähystys. Ei se ihan hirveetä ollu, välillä sattu törkeesti kun laitto ilmaa ja oli suolen mutka. Mut hengis selvisin.=) Lääkäri sano että ihan normaalilta suoli näytti silmämääräsesti..ja otti kolme näytepalaa suolesta.Ja sano et reilun viikon päästä selviää tulokset..sitä ihmettelen et jos suoli näytti hyvältä miksi otti näytepaloja kuitenkin??
Ja sit lopuks kysyin viä kun olin lähdössä et ei ollu mitään kasvaimia tai mitään.Niin se vastas et ei ollu. Sit kysyin viä vähän ajan päästä että ei o siis mitään vai?Niin vastas et ei o, voit olla huoleti.Mut mua askarruttaa ne koepalat..tietääkö kukaan miksi niitä otettiin jos kerran on ok suoli??
Eikä se lääkäri sanonu sit mitään miksi välillä tullu verta ulosteen mukana..epäselväks jäi sekin...=(
Tähystys ohi
15
22101
Vastaukset
- koepalasta
selviää patologin mikroskoopissa jos sulla sattuis olemaan sielä kumminkin vaikkapa tulehdussoluja.
Colitis ulcerosa näkyy koepaloista esim.
Se on normaali käytäntö että otetaan koepalat joka kerta kun tähystetään.Pääasia että ei näkynyt kasvaimia.Saat huokaista helpotuksesta. - paloja.
En tuon pään tähystyksestä tiedä, mutta gastroskopiassa multa otettiin myös koepaloja, vaikka oli tosi hyvän näköinen mahalaukku. Älä huolehdi, taitaa olla normaali käytäntö.
- mieshenkilö...
Minulla oli paksusuolen tähystys kaksi viikkoa sitten. Ja minullekin se lääkäri sano et ihan normaalilta se näyttää.Se koepalojen ottaminen kuuluu siihen tähystykseen kun ne sitten tutkii ne näytteet mikroskoopilla. Ei ole vaan vielä tullut ne tulokset vaikka pyysin ne lähettämään kotiin....
- ödkjöwe
Aika outoa että lääkäri päästi sinut pois ilman että olisi yhtään kertonut tähyn tuloksista tai jatkosta. Onko sinulla aika vielä jollekin työ/omalle lääkärille?
- lekurille
On mulla aika omalle lääkärille 2 viikon päähän.Jos siä sit kuulis enemmän.Kiitos paljon vastauksista!!!!=)
- oo....
outoa,että ei enempää siinä kerro.
Potilaalla maha täynnä ilmaa,on pakko päästä pihalle,kyllä lääkäri tietää että jos ei mitään erikoista näy on parempi tuloksista puhua vasta kun on koepalojenkin tulokset tulleet.Saa potilas painella helpottamaan oloaan.
- tytsy
mä kävin paksusuolen tähyssä noin kuukaus sitte enkä mä oo saanu mitään koepala tuloksia???Ne sano et kaikki oli hyvin, mut ei puhunu koska saisin ja saisinko tuloksia ollenkaan???Ihme juttu. Et kai ne sit ilmottaa vaan jos on jotain huolestuttavaa???
- kysynyt
siltä lääkäriltä joka sut sinne lähetti?
Ne paperivastaukset saattavat viipyä älyttömän kauan.Aina voi soittaa sinnekin missä tähystettiin.
Oon yleensä soittanut parin viikon kuluttua,jos on lääkärin aika kaukana.
- pertsa
itse olin viikko sitte paksusuolen tähystyksessä. lääkäri tuumas, että normaalilta näyttää, mutta otti myös kolme koepalaa. myös kysyin kasvaimista ja sano ettei ollu sellasia. Tuumas, että niistä koepaloista näkee sen, että onko siellä joku krooninen tulehdussairaus. mut kuulemma sen näkee yleensä silmällä jo, jos sellaista on! mutta helpottunut olo ettei löytynyt mitää! elämän laatu kyl paranee, ku saa huolet pois!:) nii, ne koepalavastaukset kuulemma tulee noin kuukauden päästä sille lähettävälle lääkärille.
- kävin
ja otettiin ne koepalat. Suoli oli oikein hyvännäköinen ja lääkäri tuumasi silloin että tuskin mitään on mutta koepaloista selviää jos on jotain kroonista. Ehotti sitten vaan jotain kuitua ja ripulilääkkeitä ärtyvään suoleen ja käski varata tk:seen omalääkärille ajan koepalatuloksia varten.
Tänään kävin tulokset kuulemassa, menin sinne asenteella ettei sieltä mitään löydy, läpipaska mikä läpipaska... Mutta yllättäen sitten kuulonkin että koepalassa oli selvä löydös joka viittaa ohutsuolen tulehdukseen ja sain lähetteen jatkotutkimuksiin! Arvatkaa vaan olenko onnellinen kun vika ei olekaan stressiä sun muuta huonoja elämäntapoja!!! Sinänsä ei ole kivaa että on krooninen sairaus mutta se helpottaa että siihen on hoito olemassa joten en joudukkaan viettämään lopun elämääni vessan lähituntumassa 24h/vrk...- kaikkuli
paksunsuolen tähystykseen reilun viikon päästä ja hiukan kyllä jännittää mutta odotan kuitenkin innolla että löytyisi joku syy mun jatkuviin vatsavaivoihini. Päivittäin sattuu mahaan, tulee kramppeja ja on ripulia sekä ummetusta. Eikä tää turvotuskaan mitään mukavaa ole. Aina on varmistettava että vessa on jossain lähettyvillä. No onneksi lääkäri passitti mut tähystykseen..
Tsemppiä sulle ja muillekin. Toivottavasti elämän laatu alkaa tästä paranemaan - asdaasd2
kaikkuli kirjoitti:
paksunsuolen tähystykseen reilun viikon päästä ja hiukan kyllä jännittää mutta odotan kuitenkin innolla että löytyisi joku syy mun jatkuviin vatsavaivoihini. Päivittäin sattuu mahaan, tulee kramppeja ja on ripulia sekä ummetusta. Eikä tää turvotuskaan mitään mukavaa ole. Aina on varmistettava että vessa on jossain lähettyvillä. No onneksi lääkäri passitti mut tähystykseen..
Tsemppiä sulle ja muillekin. Toivottavasti elämän laatu alkaa tästä paranemaanpaljon.Kannattaako ottaa joku puudutus yms.
- miel
asdaasd2 kirjoitti:
paljon.Kannattaako ottaa joku puudutus yms.
sattui...huusin ja itkin samaan aikaan..mut jotenkuten selvisin..lääräri kyllä sanoi et mulla on varmaan herkkä suoli kun sattui niin paljon..en kyllä toivois pahimmalle vihamiehellenikään tuota kokemusta..huh..
- suolioireinen
Vanha ketju, mutta ajattelin vielä lisätä, että yleensä kolonoskopiassa ihan silmällä näkyy esim chronin tauti, muttei aina jos tulehdus ei ole suolen pintakerroksessa, joten senkin vuoksi koepalat otetaan.
Tutkimukseen pyysin sekä rauhoittavan että kipulääkkeen. Ilman pumppaaminen ei itsellä sattunut se vain tuntui tasaiselta tylpältä kivulta, mutta useat mutkat suolessa oli vihlovan kivuliaita ja niitä tuli vastaan useampi kun skooppi työnnettiin aina ohutsuoleen asti. Onneksi asiansa osaava hoitaja osasi aina oikeasta kohtaa painaa vastaan, mikä auttoi kivun kanssa.
Ennen tähystystä kannattaa suolen tyhjentämiseen panostaa jättämällä marjat, hedelmät ja täysjyvätuotteet viikoksi pois ja edellisenä päivänä syödä vain nestemäistä (ei kuitenkaan mustikkakeittoa tai muuta vahvasti värjäävää). Vaikka kärsisi ripulista niin edellisenä iltana kannattaa ottaa hyvissä ajoin tyhjennyslääke mieluiten niin että on jo käynyt "normaalilla" vessareissulla samana päivänä ja juoda lääke reippaasti kerralla. Sen jälkeen odottaa 30min (tai ohjeiden mukaan) ja juoda reippaasti puoli litraa kerrallaan vähintään kolme litraa. Vessaan kannattaa ottaa lukemista mukaan ja jatkaa veden juomista tyhjennysistunnolla. Aamulla vielä toinen kunnon tyhjennys sessio ennen tutkimusta. Suoli on hyvin tyhjentynyt, kun pönttöön ei tule kuin vettä ja satunnaisia hiutaleita (itsellä sekä illalla että aamulla kolmas kerta). Tyhjennyslääkkeen ottamisesta itsellä meni 20 minuuttia kun tuli hätä ja 35 min kohdalla kun olin saanut ensimmäisen litran juotua oli jo kova kiire vessaan. Illan istuntojen jälkeen ripuloin vielä kaksi kertaa yön aikana 7h ja 8h tyhjennyslääkkeen ottamisen jälkeen ja aamulla ennen toista tyhjennyslääkettä, joten sänky kannattaa varmuuden vuoksi suojata. - Taisto57
Miten pian tulee tulokset tähystyksestä??tääl tyyppi käyny 2.5 vkoa sit paksunsuolen tähystyksessä eikä oo mtä kuulunut.koepala otettu muttei kuulema pahannäkönen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1211042
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36802
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713