Hypoglykemia ilman matalaa sokeria

Anonyymi-ap

Sain tällaisen kohtauksen eilen telomalla pääni siinä samalla. Verensokeri ambulanssissa mitattuna 5,2 ja myöhemmin päivystysessä 4,5. Olin ollut matkalla ravintolaan.

Edellisen kerran pari kuukautta sitten sama homma. Aamupala syöty ja kävin ulkona tekemässä ostoksia ja takaisin tullessa syõn välipalan, jonka aikana taju oli mennyt ja mittaukset 8 paikkeilla.

Sama roska kaksi edellistä kertaa. Sokerit normaaleissa lukemissa. Sydän tutkittu eikä mitään poikkeavaa ja epilepsian voi sulkea pois, sillä sitä ei ole todettuna.

Mistä voisi johtua?

26

778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oletko siis diabeetikko? Käytätkö insuliinia? Joskus ainakin ateriainsuliini saattaa vaikuttaa nopeammin kuin syöty hiilihydraatti, jolloin sokerit saattaa käydä hypolla ennen kuin hiilarit ehtii vaikuttaa. Tästä ei taida olla kyse sinun tapauksessa?

      • Anonyymi

        Kyllä olen insuliinidiabeetikko, mutten pistä yleensä joka aterioilla insuliinia. En varsinkaan aamuisin tai lounasaikoina, jolloin näitä kohtauksia on vuosien varrella tullut. Pistän enemmän päivällisellä ja illalla ennen nukkumaan menoa. Usein näitä kohtauksia tulee, vaikka ateriasta olisi aikaa pari tuntia enkä olisi siltikään pistänyt mitään insuliinia.

        Mulla on muutenkin harvoin alle 5 arvoja. Ei edes ennen aterioita tai aamuisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä olen insuliinidiabeetikko, mutten pistä yleensä joka aterioilla insuliinia. En varsinkaan aamuisin tai lounasaikoina, jolloin näitä kohtauksia on vuosien varrella tullut. Pistän enemmän päivällisellä ja illalla ennen nukkumaan menoa. Usein näitä kohtauksia tulee, vaikka ateriasta olisi aikaa pari tuntia enkä olisi siltikään pistänyt mitään insuliinia.

        Mulla on muutenkin harvoin alle 5 arvoja. Ei edes ennen aterioita tai aamuisin.

        Onko ollut liikuntaa tai muuta aktiivisempaa tekemistä ennen kohtauksia? Itsellä jo pelkästään perusinsuliini ja liikunta tai puuhastelukin saa helposti matalalle sokerit. Sensorointi käytössä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko ollut liikuntaa tai muuta aktiivisempaa tekemistä ennen kohtauksia? Itsellä jo pelkästään perusinsuliini ja liikunta tai puuhastelukin saa helposti matalalle sokerit. Sensorointi käytössä?

        Mun aamuliikkumiset lukee alkuperäisessä tekstissä, joten lukee sekin, että mitä olin tekemässä juuri ennen kohtausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun aamuliikkumiset lukee alkuperäisessä tekstissä, joten lukee sekin, että mitä olin tekemässä juuri ennen kohtausta.

        Jos syynä on verensokerin käyminen matalalla, (josta sitten reaktiivisesti noussut), on se helppo selvittää sensoroimalla. Muuten ei voi tietää.


    • Anonyymi

      Onko sulla sensurointi käytössä? Ilman sitä voi vain arvailla, sormenpäämittauksilla et näe koko totuutta.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko sensorointia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko sensorointia?

        En ikinä ole kuullut tuommoisista. Edes lääkärit eivät osaa sanoa, että mistä johtuu. Epäilivät päivystyksessä epilepsiaakin, kun kuulivat mun kouristaneen. Tuli fiilis, että diabetes ei ole niille tuttua.

        Sain yli viikon päähän lääkärille ajan, joten sitä aletaan nyt sitten tutkia, että miksi joskus jopa ruoan jälkeen ilman insuliinin pistoa tulee insuliinisokki, vaikka ruokailusta olisi kulunut enemmän kuin tunti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ikinä ole kuullut tuommoisista. Edes lääkärit eivät osaa sanoa, että mistä johtuu. Epäilivät päivystyksessä epilepsiaakin, kun kuulivat mun kouristaneen. Tuli fiilis, että diabetes ei ole niille tuttua.

        Sain yli viikon päähän lääkärille ajan, joten sitä aletaan nyt sitten tutkia, että miksi joskus jopa ruoan jälkeen ilman insuliinin pistoa tulee insuliinisokki, vaikka ruokailusta olisi kulunut enemmän kuin tunti.

        Toivottavasti syy kohtauksille selviää, kysy lääkäriltä libre sensoreita jos sellaisia ei nyt ole käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti syy kohtauksille selviää, kysy lääkäriltä libre sensoreita jos sellaisia ei nyt ole käytössä.

        Juu ei kiitos. Mä vietän niin aktiivista elämää, että en halua kiinnittää laitteita kehooni.


    • Anonyymi

      Kaveri oli myös insuliinilla hoidettava diabeetikko. Astui pahasti puun juuren päälle ja nilkka muljahti. Kipu nykäisi sokerit kauas hypoille ja kaveri laakista tiedottomaksi. Jaffalla saatiin hieman tolkkuihinsa ennen ambulanssin tuloa.

      • Anonyymi

        Pitääkö hän säännöllisesti insuliinia?

        Mulla kun saattaa joskus mennä päiviä, että pistän vain aamulla (jos on korkea ja silloinkin vain 3-5yks.) ja illalla tai sitten pelkästään ennen nukkumaan menoa. Muina aikoina sitten fiiliksen mukaan.

        Suurimman osan ajasta sokerit 8:n yläpuolella, sillä insuliinia ei ole..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö hän säännöllisesti insuliinia?

        Mulla kun saattaa joskus mennä päiviä, että pistän vain aamulla (jos on korkea ja silloinkin vain 3-5yks.) ja illalla tai sitten pelkästään ennen nukkumaan menoa. Muina aikoina sitten fiiliksen mukaan.

        Suurimman osan ajasta sokerit 8:n yläpuolella, sillä insuliinia ei ole..

        1-tyypin diabeetikon hoidon kulmakiviin kuuluu säännölliset insuliinipistokset, aterioille (suhteutettuna hiilihydraattimäärään ja sen hetkiseen sokeritasoon) sekä perusinsuliini kerran tai kahdesti vuorokaudessa.


    • Anonyymi

      Täälläkin tulee hypo oireita, vaikka sokerit on päälle viiden.
      En käytä insuliiinia tai lääkkeitä.

      Tulee kohtaus äkisti ja helpottaa kun saa syötyä.
      Joutuu syömään tuhdisti monta kertaa päivässä ja paino on jopa laskenut.
      Hypo kohtauksen aikana tuntuu, että saa sydärin kun verisuonet supistuu, verenpaine nousee ja tulee aivan hirveän kireä ja kammottava olo.
      Kun syön, niin 15- 30minuutissa helpottaa ja verisuonet taas laajenee ja tulee pintaan. Hypotermia helpottaa ja tulee lämmin.

      Tätä on jatkunut nyt 3 vuotta.

      Mistä on kyse?

      Aamusokeri on 5.1

      • Anonyymi

        Paniikkihäiriökohtaus selvästi.


      • Anonyymi

        Elimistö käsittääkseni tottuu korkeampiin sokereihin, jolloin laskusta voi tulla hypo-oireita, vaikka sokerit olisi vielä normaalit. Jos muistan oikein, kun sokeri alkaa laskea, elimistö alkaa pumpata esim. adrenaliinia ja muita hormoneja, jotka vapauttaisivat maksan varastosokeria. Ja se huono olo tulee niistä stressihormoneista, eikä varsinaisesti siitä sokerin laskusta.

        Tämän ilmiönhän takia aamulla voi olla korkeampi sokeri, kuin vaikka syömisen jälkeen. Syömisen kautta tullut hiilihydraatti imeytyy hitaammin (ellei syö jotain todella nopeaa hiilaria). Elimistöstä on yön aikana sokeri alkanut laskea ja elimistö alkaa pumpata sitä varastosokeria maksasta, mikä sitten näkyy aamulla verensokerin kohoamisena.


    • En kyllä usko hypoglykemiaan. Minulta on mennyt muutaman kerran taju jäykkien niskalihasten takia.

      • Anonyymi

        Voimakas vatsakipu on vienyt multa tajun kerran niin, että löin pääni kylppärin lattiaan. Ei pahasti, mutta pari sekuntia katosi.


      • Anonyymi

        Kuulostaa hurjalta. Täytyy kyllä myöntää, että diabeetikon elämä on vaarallista. Varsinkin julkisilla paikoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa hurjalta. Täytyy kyllä myöntää, että diabeetikon elämä on vaarallista. Varsinkin julkisilla paikoilla

        Julkisilla paikoilla sitä apua on onneksi usein saatavilla. Kun vaan diabetes ranneke tms. käytössä. Eniten mua insuliinidiabeetikkona pelottaa joskus olla yksin kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa hurjalta. Täytyy kyllä myöntää, että diabeetikon elämä on vaarallista. Varsinkin julkisilla paikoilla

        Vaarallista se onkin. Saan vuorokauden mittaisen sydänlyönti-seurantalaitteen kuun lopusta. Mulle todettiin normaalilla lääkärikäynnillä pieni todella hento sydämen sivuääni.


    • Anonyymi

      Hypoglykemia tarkoittaa nimenomaan liian alhaista verensokeria. Jos sokeri on yli 4, tuollaiset kohtaukset eivät voi olla liian alhaisesta verensokerista johtuvia. Syy on jossain muualla. Voi olla paniikkikohtauksia, verenkiertohäiriöitä, epileptisiä kohtauksia...

      • Anonyymi

        Epilepsiaakin ei ole, sillä muuten saisin useammin kohtauksia ja ties mistä syystä. Ei ole todettu, vaikka on vuosia epäilty. Nämä kohtaukset tulee sattumalta ja kuin vähiten odottaa.


    • Anonyymi

      Jos sokerit keikkuu liian korkealla jatkuvasti niin kyllä 5 tulee voimakkaita hypotuntemuksia

      • Anonyymi

        Mistä tuo 5 tulee, jos sokerit keikkuu jatkuvasti liian korkealla?


    • Anonyymi

      Täällä myös ongelmia nyt kesä-marjastus aikaan aika kaaos noiden sokerien kanssa.
      Aamulla kun aloitan 45g hiilihydraatti ja pistän 5yk. lukema herättyä 6-8 niin välillä nostaa jopa 15 ja joku toinen aamu vetää hypoille 2-3 välille eikä meinaa nousta ollenkaan, tai nostaa tietenkin monen tunnin päästä ja taas korjaillaan.
      Kyllä tämä tuntuu aika seikkailulta, vaikka onhan tähän tottunut. Välillä suututtaa tuo pitkäaikainen hypo kun tulee huono olo pitkäksi aikaa, ei kylläkään taju ole koskaan lähteny 15 vuoden aikana.
      Tulee noita matalia ja korkeita tietenkin muinakin aikoina välillä.
      Ja sensori minulla näyttää yleensä aina enemmän kun sormenpäät tarkistus esim. 4 h ruokailusta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe