Mistä töitä vahvalle osaajalle

Anonyymi-ap

Minulla on se tilanne, että työsuhteeni päättyy lähikuukausina. Olen työni tehnyt erinomaisesti, cv on aukoton ja hyvä, mutta minulla on ongelma. Olen 50 ja minulla on erittäin vahva alan substanssiosaaminen ja alalta kaksi korkeakoulututkintoa, toinen tohtoritasolta. Tämä tuntuu nyt olevan ongelma. Mihin tahansa työpaikkaan haen, on työtehtävän taso tai palkka mikä tahansa, en pääse edes haastatteluun. Hakuilmoitukset täsmää osaamiseni, mutta aina on valittu nuorempi vähemmällä koulutuksella tai alan kokemuksella. Tulee olo, että rekryfirmat diskaa saman tien hakemuksen iästä ja osaamisesta johtuen sivuun. Tai työnantajan edustaja, pomo, ei uskalla palkata itseä osaavampaa. Minua ei kiinnosta valta lainkaan, haluan vain tehdä työtä, mutta kokeeko ne kukkopoikapomot osaajan niin suureksi uhaksi, että mieluummin ottavat muuten vaan kivan pojan. Onko enää työpaikkoja, joissa osaaminen ja tekeminen merkitsee, eikä yksin atleettinen ja sliipatty olemus jatkuvilla linkedin- ja naamakirjaitsensäkehuilla sekä pomon nuolemisella?

38

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ketään ei kiinnosta +50 vuotias työntekijä.
      Halvempia ja nuorempia on jonossa oven takana, kokemus ja taidot ovat sivuseikkoja, tervetuloa 2020-luvulle.

      • Anonyymi

        Niinpä. Yhteiskunnallisesti se tarkoittaa sitä, että lääkäreitä, asianajajina, opettajina, asiantuntijoina ja johtajina, tätä maailmaa vie eteenpäin osaamattomat pyrkyrit. Tämä selittää sen, miksi ei myöskään osaaja kiinnosta. Olen itse ollut konsultoimassa suurten organisaatioiden johtoa ja luonnollisesti perehtynyt alan tutkimuksiin. Jokainen rekry on rekrytoijan näköinen. Eli jos on osaava johto, se arvostaa ja palkkaa osaajan.... Näin myös päinvastaisessa tilanteessa.


      • Anonyymi

        Halvempia... Siitä tuskin kyse, palkasta kun en ole missään mitään maininnut (minulle sivuseikka).


    • Anonyymi

      Jos oikeasti olet oman alasi vahva osaaja niin silloin periaatteessa sinut tunnetaan oman alasi työmarkkinoilla. Ammattilainen ei elä pimennossa. Luulisi headhuntereiden jo ottaneen sinuun yhteyttä omia kanaviansa käyttäen. Onko näin? Suomi on pieni pelikenttä.

      • Anonyymi

        Minulla on laajahko verkosto ja pitää paikkansa, että miespuolisia johtoasemassa olevia on headhunterit lähestyneet. Yhtäkään naispuolista, on ollut johdossa tai ei, ei ole koskaan headhunterit lähestyneet.
        Tämä oli hyvä ajatus, että tunnettaisiin. Työhöni ei ole kuulunut esiintyä julkisesti. Mistä se tunnettuus silloin tulee? Siitä, että juokset alan tapahtumissa, hakeudut jokaisen nimekkään kanssa keskusteluun, vietät jatkoja, olet esillä, kehut itseäsi, laitat linkkariin omakehuviestejä, jne. Pitää paikkansa. Verkostoni koostu ihmisistä, joiden kanssa olen tehnyt töitä, enkä ole koskaan halunnut käydä kaiken maailman kissanristiäisissä, en jatkoilla, en ole esillä on seurassa nimekkäitä tai ei, en kehu ikinä itseäni vaan kysyttäessä nostan yhteisenä onnistumisena asiat esille, en laita mitään viestejä linkkariin, en ikinä selitä kehuviestejä julkisesti, koska minut on opetettu, että tyhmät ne kehuu. Pitää paikkansa, kaikki joiden kanssa olen tehnyt töitä, on laskettavissa sormilla ja varpailla ja ystävinäni, he ovat samanlaisia kuin minä, eivät rehentele tai kehu. Mistäpä kukaan minut tietäisi.
        Eli pitää olla johtotehtävissä ja mies, jotta headhunterit lähestyy sekä kehua itseä on aihetta tai ei. Pitää paikkansa, kriteerit ei täyty.


      • Anonyymi

        Huomaatteko. Heti joku alkaa kyseenalaistamaan, että hakijassa täytyy olla jokin vika. Vaikka on jo vuosia puhuttu ikäsyrjinnästä, edelleenkään sitä ei uskota ja syy vieritetään työntekijän niskaan. Sama asia kuin raiskauksissa, syytetään uhria. Miksi näin? Koska henkilö itse kuuluu etuoikeutettujen joukkoon. Tod.näk. tuon kommentin "jos olet oman alasi..." esitti valkoinen mies?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on laajahko verkosto ja pitää paikkansa, että miespuolisia johtoasemassa olevia on headhunterit lähestyneet. Yhtäkään naispuolista, on ollut johdossa tai ei, ei ole koskaan headhunterit lähestyneet.
        Tämä oli hyvä ajatus, että tunnettaisiin. Työhöni ei ole kuulunut esiintyä julkisesti. Mistä se tunnettuus silloin tulee? Siitä, että juokset alan tapahtumissa, hakeudut jokaisen nimekkään kanssa keskusteluun, vietät jatkoja, olet esillä, kehut itseäsi, laitat linkkariin omakehuviestejä, jne. Pitää paikkansa. Verkostoni koostu ihmisistä, joiden kanssa olen tehnyt töitä, enkä ole koskaan halunnut käydä kaiken maailman kissanristiäisissä, en jatkoilla, en ole esillä on seurassa nimekkäitä tai ei, en kehu ikinä itseäni vaan kysyttäessä nostan yhteisenä onnistumisena asiat esille, en laita mitään viestejä linkkariin, en ikinä selitä kehuviestejä julkisesti, koska minut on opetettu, että tyhmät ne kehuu. Pitää paikkansa, kaikki joiden kanssa olen tehnyt töitä, on laskettavissa sormilla ja varpailla ja ystävinäni, he ovat samanlaisia kuin minä, eivät rehentele tai kehu. Mistäpä kukaan minut tietäisi.
        Eli pitää olla johtotehtävissä ja mies, jotta headhunterit lähestyy sekä kehua itseä on aihetta tai ei. Pitää paikkansa, kriteerit ei täyty.

        Oletko työsi ja työvuotesi tehnyt lähes siilossa. Ei tunnettuus tarkoita että juoksee kisanristiäisissä. messuilla ta mainostaa itseänsä. Sellainen on vain kimalletta.
        Jos olet esimerkiksi vaikkapa insinööri jolla on isosti ja vuosien ammatillista ja koeteltua osaamispotetiaalia tietyllä spesifisellä teollisuuden alalla . Sen tietävät silloin melko varmasti saman alan insinöörit kilpailevissa firmoissa ja asiakasfirmoissa ja yhteistyökumppaneiden firmoissa jo insinöörien siellä juuritasollakin.
        Ihan perustyökontaktien ja työtehtävien kautta syntynyt oma aktiivinen kontaktiverkosto.
        Juurikin tuo kuten kerrot että olet tehnyt käytännön töitä "siilossa" ihan vaan muutaman ihmisen yhteisön kanssa . Kaikki fyysiset kontaktisi on sormin ja varpain laskettavissa. Vaikea silloin on osoittaa kovaa osaamistansa jos kukaan ei tiedä olemassaolostasi, nimestäsi tai tekemisestäsi oikeastansa yhtään mitään. Rankka paikka 50 vuotiaalla. Se on helposti pudotus.
        Se on totta että länsimainen meritokratia elää meriittien, statuksen ja nousujohteisen urakehityksen varassa. Hän jolla ei ole nousujohteista ja karttuvaa CV tiliä esittää suljettaan helposti ulkopuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko työsi ja työvuotesi tehnyt lähes siilossa. Ei tunnettuus tarkoita että juoksee kisanristiäisissä. messuilla ta mainostaa itseänsä. Sellainen on vain kimalletta.
        Jos olet esimerkiksi vaikkapa insinööri jolla on isosti ja vuosien ammatillista ja koeteltua osaamispotetiaalia tietyllä spesifisellä teollisuuden alalla . Sen tietävät silloin melko varmasti saman alan insinöörit kilpailevissa firmoissa ja asiakasfirmoissa ja yhteistyökumppaneiden firmoissa jo insinöörien siellä juuritasollakin.
        Ihan perustyökontaktien ja työtehtävien kautta syntynyt oma aktiivinen kontaktiverkosto.
        Juurikin tuo kuten kerrot että olet tehnyt käytännön töitä "siilossa" ihan vaan muutaman ihmisen yhteisön kanssa . Kaikki fyysiset kontaktisi on sormin ja varpain laskettavissa. Vaikea silloin on osoittaa kovaa osaamistansa jos kukaan ei tiedä olemassaolostasi, nimestäsi tai tekemisestäsi oikeastansa yhtään mitään. Rankka paikka 50 vuotiaalla. Se on helposti pudotus.
        Se on totta että länsimainen meritokratia elää meriittien, statuksen ja nousujohteisen urakehityksen varassa. Hän jolla ei ole nousujohteista ja karttuvaa CV tiliä esittää suljettaan helposti ulkopuolelle.

        Meillä ei oman firman erikoistuneet insinöörit tunne muiden firmojen insinöörejä, ellei ole toimitusjohtaja, joka hyppää joka kekkereissä, klustereissa ja asiakasilloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei oman firman erikoistuneet insinöörit tunne muiden firmojen insinöörejä, ellei ole toimitusjohtaja, joka hyppää joka kekkereissä, klustereissa ja asiakasilloissa.

        Kyllä, urakehitys on ollut nousujohteinen ja karttuva. Työpaikkoja ja työtehtäviä olen vaihtanut ja aina on ollut parempi duuni tittelinä ja ansiona. Cv on aukoton ja hyvä.
        Se, että töitä tehdään "siilossa", johtuu juuri siitä työstä. Työ ei ole sellaista työtä, jossa työnkuvaan kuuluisi juokseminen eri ihmisten ja organisaatioiden välillä. Tänä päivänä monessa työssä toteutettu jatkuva esilläolo somessa ei ole meidän alalla/työssä sopivaa tietosuoja/yrityssalaisuussyistä eikä minullekaan luontaista.
        Yhä enemmän tulen siihen tulokseen näistä teidän erinomaisista kommenteista valistuneena, että ongelma on se, etten ole ollut somessa esillä. Rekryfirma arvioi kandidaattejaan sosiaalisen median perusteella.
        Katsoin juuri yhden yrityksen rekryn, johon hain. Valitun henkilön face uhkuu atleettisia kalastuskuvia ja linkkari firmaviestintään upotettua omakehua.
        Tuli mieleen, että viime viikolla linkkariin tuli 54 v miehen bodauskuva, jossa hän haukkui, kun +50 työnhakijat ei pidä itsestään huolta, siten kuin hän. Paljon oli saanut peukkuja. Hän teki toimistotyötä. Ei siinä lihaksia tarvita. Eikö työnantajat tajua, mikä on kaverin työpanos? Siis oikeasti?


    • Anonyymi

      Onko rekryfirmat luoneet tämän ongelman? Niissä usein niin headhuntereina kuin myös konsultteina nuoria poikia, joilla ei mitään rekrytoitavan alan tai työn osaamista. Tekevät valinnan ja perustelevat valintaa sillä perusteella, mitä näkevät (lihakset, facepäivitykset, oma kehut), koska eivät osaa arvioida hakijaa muilla tavoilla.

    • Anonyymi

      Minäkin laitoin hakemusta rekryfirman ilmoitukseen, olen +50. Sain vastauksen "Olemme valinneet haastateltavat, valintamme ei ole kohdistunut sinuun. Ei kuitenkaan vielä kannata lapioida multaa kuopan päälle."
      Katsoin, rekrytoija noin 30 v. Ei ollut kaverilla mitään koulutusta lukion jälkeen. Niin vaan hedhunterina. Mutta ei se yritys, jolle työntekijää rekrytoitiin, sitä tiedä. Ne saa jonkun suosituksen jostain henkilöstä ja ottavat sen. Luulevat, että paras valittiin.

    • Jos vahvaa osaajaa ei kukaan palkkaa, voisi vahva osaaja pohtia yrittäjäksi ryhtymisen mahdollisuutta. Vahvaa osaamista pitää silloin myydä, mutta jos sille on kysyntää, ei pitäisi olla ongelmaa.

      • Anonyymi

        vahva osaaminen voi olla tottakin. Se voi myös olla oma kuvitelma itsestä ja omasta tekemisestä. Siihen ansaan helposti putoaa jos ei ole laajempaa vertailupohjaa kuin oman firman verstas. Suurin osa ns. vahvoista osaajista on todellisuudessa kuitenkin ihan perustason tekijöitä. Ei sen enempää ei sen vähempää. Varsin harva nousee omassa lajissansa parhaimman 5% joukkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vahva osaaminen voi olla tottakin. Se voi myös olla oma kuvitelma itsestä ja omasta tekemisestä. Siihen ansaan helposti putoaa jos ei ole laajempaa vertailupohjaa kuin oman firman verstas. Suurin osa ns. vahvoista osaajista on todellisuudessa kuitenkin ihan perustason tekijöitä. Ei sen enempää ei sen vähempää. Varsin harva nousee omassa lajissansa parhaimman 5% joukkoon.

        Mutta tämä ei selitä sitä, miksi ei pääse haastatteluun. Ei minulla ole mistään oman firman verstaasta se työkokemus. Eli se, kuuluuko 5%:n parhaimmistoon, missä kohtas se cv:ssä lukee? Ei missään. Ei se silloin voi vaikuttaa haastatteluun pääsyyn. Jos jotain yhteismitallista haluaa hakea, niin olen itse asiassa mensan jäsen (jota en ole cv:hen laittanut) ja kun on se tohtorin tutkinto, sehän on korkein saatavilla oleva tutkinto, niin eihän se nuoren cv ole silloin parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vahva osaaminen voi olla tottakin. Se voi myös olla oma kuvitelma itsestä ja omasta tekemisestä. Siihen ansaan helposti putoaa jos ei ole laajempaa vertailupohjaa kuin oman firman verstas. Suurin osa ns. vahvoista osaajista on todellisuudessa kuitenkin ihan perustason tekijöitä. Ei sen enempää ei sen vähempää. Varsin harva nousee omassa lajissansa parhaimman 5% joukkoon.

        Siis sä luulet amiksen käyneenä, et tohtorin tutkinnon tehnyt on perustalon osaaja? Tommosen niissä rekryfirmoissa sit on rankkaamassa osaajia, ku ei ite tajuu kahvikuppia pidemmälle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sä luulet amiksen käyneenä, et tohtorin tutkinnon tehnyt on perustalon osaaja? Tommosen niissä rekryfirmoissa sit on rankkaamassa osaajia, ku ei ite tajuu kahvikuppia pidemmälle

        olen itsekin yliopiston käynyt DI ja tohtoreiden ja lisensiaattien kanssa tehnyt töitä mm. Nokialla. Paras asiantuntija jonka kanssa minun oli kunnia tehdä töitä oli pitkänlinjan teknikko. Ihan huippukyky alallansa. Paras. Hän ratkaisi vaikeatkin ongelmat.


    • Anonyymi

      Oletko miettinyt tutkimista omin päin? Tunnen tohtorin, joka jäi työttömäksi. Hän kirjoitti tieteellisen julkaisun, esitteli sen alan konferensissa ja pääsi töihin yliopistolle.

      • Anonyymi

        Minä olen kirjoittanut yli 10 vertaisarvioituja tieteellisiä julkaisuja. Ei ne takaa työpaikkaa. Kyllä sinne yliopistollekin mielellään se nuori otetaan, jos vasn hakee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen kirjoittanut yli 10 vertaisarvioituja tieteellisiä julkaisuja. Ei ne takaa työpaikkaa. Kyllä sinne yliopistollekin mielellään se nuori otetaan, jos vasn hakee.

        Mutta luonnollisesti näin omaksi ajankuluksi tod.näk. sitten niitä julkaisuja väännän...


    • Anonyymi

      Nyt sieltä hakemuksesta pois se ikä kokonaan ja CV jätät vaan viimeisimmästä koulutuksesta ajankohdan! Tässä kohtaa sä haluat vaan edes sen haastattelukutsun, että voit myydä itsesi sisään. Eli nyt piiloon kaikki se, että oot viiskymppinen ja että sulla on kokemusta 30 vuotta alalta (laita esim. useamman vuoden kokemus).

      Kokeile ensi alkuun noilla, jos muuten on kaikki kunnossa eli hakemus on oikeesti hyvä ja CV on hiottu.

      • Anonyymi

        Paska palkka. EK väittää ettei kukaan siivooja tienaa alle 1600 e tai jos tienaa niin työ on osa-aikatyö. Mikä vale. Itse olen siivonnut tonnin bruttopalkalla ja työ on ollut kokoaikainen.


    • Anonyymi

      Vahva osaaja saa duunia missä tahansa.

      • Anonyymi

        Ei, kun +50.


      • Anonyymi

        Mikä tämä ”vahva osaaja” on? Siivooja, koulunkäyntiavustaja, henkilökohtainen avustaja vai mikä tonnin bruttopalkalla vai?


    • Anonyymi

      Voi olla puute, jos valta ei kiinnosta. Usein pitkään firmoissa olleet ylenevät ja saavat alaisia.

      • Anonyymi

        Lisään vielä miksi se on puute. On tärkeää, että seuraava sukupolvi oppii edellisen tekemät hyvät käytännöt tehdä työtä tehokkaasti. Tunnen monia työelämässä olleita, jotka auttavat tiimiä eteenpäin sekä kolleegoina että esimiehinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä miksi se on puute. On tärkeää, että seuraava sukupolvi oppii edellisen tekemät hyvät käytännöt tehdä työtä tehokkaasti. Tunnen monia työelämässä olleita, jotka auttavat tiimiä eteenpäin sekä kolleegoina että esimiehinä.

        Näin munäkin ajattelen. Moni rekry vaan ei ehkä tajua tåtä. Siellä ei heillä ole osamista vaativista tehtävistä, joita ei opi lukemalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin munäkin ajattelen. Moni rekry vaan ei ehkä tajua tåtä. Siellä ei heillä ole osamista vaativista tehtävistä, joita ei opi lukemalla.

        Siellä on jo oma kaveri/sukulainen/tuttava katsottuna töihin tai talon sisältä joku tai odotellaan jotakuta tiettyä hakevan ja siirtyvän heille.. Tämä on se yleisin.


      • Anonyymi

        Yleneminen ei auta jos palkka ei nouse ollenkaan tai palkka on huonompi kuin alemmilla tasoilla. Pelkillä hienoilla titteleillä ja korulauseilla ei laskuja maksella.


      • Anonyymi

        Miksi kukaan suostuisi esimieheksi jos rivimies tienaa enemmän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin munäkin ajattelen. Moni rekry vaan ei ehkä tajua tåtä. Siellä ei heillä ole osamista vaativista tehtävistä, joita ei opi lukemalla.

        Työkkörissä kaivellaan jotain 30 vuoden takaisia nuoruuden ensimmäisiä työpaikkoja ja kuvitellaan, että ihmiset taantuisivat takaisin 30 vuotta nuoremman tasolle henkisesti ja suostuisivat tekemään 30 vuoden takaisella liksalla töitä.


    • Anonyymi

      Kokeile laajentaa hakualuetta esim. euroopan mittaan aluksi...

    • Anonyymi

      Erinomaisia vinkkejä. Arvostan sitä, että suhtaudutte asiaan asenteetta ja auttamalla. Teullä on myös monella kykyä oivaltaa olennaisuuksia. Kiitos.

    • Anonyymi

      Ymmärrän täysin kirjoittajaa. Olen +50, myös tohtorin tutkinto alalta ja olen ohjannut monia käytännön työtä tekeviä niin prosessissa kuin substanssikysymyksissä. Olen nyt akateemisessa työssä. Sain juuri viestin rekryfirmalta, että en ole haastateltavien joukossa. Perusteluna se, että minulla ei ole 2-3 v kokemusta ko. alan toimistosta. Mitä v....a. Rekry selitti, että hän arvostaa akateemista koulutusta. En tiedä arvostuksesta, mutta työn sisällöstä ja vaatimuksista ei kyllä ole tuon taivaallista käsitystä. Jos joku on ollut 3 v assarina, niin pesen sen mennen tullen niin käytännön tekemisessä, uuden oppimisessa, substanssikysymysten ratkaisuissa kuin kokonaisvaikutusten hallinnassa kaikilta eri ulottuvuuksilta. Ihan pihalla rekrytoija. Siinä menee heidän valitsemaltaan assarilta 10-20 v, että pääsee samalle osaamistasolle.

      • Anonyymi

        Mutta jos olet jo töissä niin miksi ihmeessä haet töitä jos sinulla on jo töitä ja toiseksi jos olet akateemisessa työssä niin miksi haluaisit vaihtaa huonompaan eli opistotaso/ammattkorkeakoulutason työpaikkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos olet jo töissä niin miksi ihmeessä haet töitä jos sinulla on jo töitä ja toiseksi jos olet akateemisessa työssä niin miksi haluaisit vaihtaa huonompaan eli opistotaso/ammattkorkeakoulutason työpaikkaan?

        Akateemiset työt on määräaikaisia. Eikä se työ esim. yksityisellä ole välttämättä mitään ammattikorkeakoulutason työtä, esim. asiantuntijoita on joka lähtöön. Akateeminen työ on vain sisällöllisesti tai työtehtävänä erilaista.
        Joku otti puheeksi esimiehen työt. Itse en halua lainkaan esimieheksi. Siinä työssä taantuu substanssiosaaminen, sitä kun ei siinä tarvita, ja työ on sisällöllisesti pelkkää toisten ihmisten kyttäämistä johdon määräyksiä varten.


    • Anonyymi

      Ja akateemisessa työssä, jos se on yliopistolla, on jatkuvaa kilpailua, kiusaamista, selän takana haukkumista. On jopa opiskelijoita kannustettu tekemään toisista opettajista valituksia ja sillä yritetään kammeta kollega huonoon valoon. Moni ei halua sellaisessa porukassa tehdä töitä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      311
      3601
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      267
      2068
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      99
      1439
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1343
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      92
      1309
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1197
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1024
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      47
      1014
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      914
    Aihe