https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/otkesin-tutkinta-paljasti-vaarallisen-totuuden-espoossa-romahtaneen-kavelysillan-kestavyydesta/8715398
Laiton rakennelma. Aivan liian heikko. Sitä ei tarkastettu missään vaiheessa. Kukaan ei kait edes tiennyt kävelysillan lujuusvaatimuksia tai niistä ei välitetty. Kieliongelmia?
Jonkun Espoon virkamiehen olisi pitänyt olla mukana jokaisen sillan suunnittelussa ja valvonnassa. Myös niiden paikasta toisen siirrettyjen. Nyt rakentaja tai alihankkija siirsi rakennustelineiden osia paikasta toiseen ja kokosi niistä jotain ilman suunnittelua ja dokumentteja. Kenen virkavirhe?
Minkälaisen tarkan osaluettelon mukaan siltojen osista perittiin vuokraa kuukausittain kaupungilta?
Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan Tapiolan sortunutta siltaa ei oltu suunniteltu.
33
396
Vastaukset
- Anonyymi
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009636269.html
Espoossa on jotain täysin pielessä.- Anonyymi
Näin on.
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5981744
Lehtien toimittajat eivät vieläkään ymmärrä tai uskalla kertoa koko kuvion mädännäisyydestä. Vähättelevät isoja ongelmia.
Mitä tehtiin oikein? - Anonyymi
🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒
🍒 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17882433X
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009636953.html
Espoon kaupunkitekniikan johtaja myöntää, etteivät he mitään kävelysiltaa ole koskaan tilanneet. Tutulta telinefirmalta tilattiin vain tilapäisiä rakennustelineitä ihan kuten satoja kertoja aikaisemminkin erilaisiin tilapäisiin käyttöihin.
Hyvin toimii eikä tarvitse tehdä tai tietää itse mitään. Ei tarvita tarkastuksia tai valvontaa. Rahaa säästyy ja bonukset kasvavat.- Anonyymi
Näppärästi siis ulkoistettiin vastuu muualle kuten hoitoalalla joskus 15 vuotta sitten vanhusten hoivapalvelut.
- Anonyymi
Vastuu on raktarkastajan,hänen kuuluu tarkastaa ja hyväksyä tai olla hyväksymättä rakennelmat,siitä hän saa palkankin. Tahtoo vain olla niin että hänellä ei ole vastuuta jos jotain tapahtuu,näin se on aina raksalla ollut.
- Anonyymi
Nyt homma juoniteltiin siten, ettei tarvita missään vaiheessa mitään turhia rakennustarkastajia sotkemaan kaikkea.
Pelataan isoilla rahoilla. Veronmaksajia riiittää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt homma juoniteltiin siten, ettei tarvita missään vaiheessa mitään turhia rakennustarkastajia sotkemaan kaikkea.
Pelataan isoilla rahoilla. Veronmaksajia riiittää.Organisaatiossa on toimittu tahallisesti väärin ja vastuussa lienee vain kaupunginjohtaja.
- Anonyymi
>>Organisaatiossa on toimittu tahallisesti väärin ja vastuussa lienee vain kaupunginjohtaja.>>
Tämä oli niin vakavan tason kansallinen onnettomuus, että vastuu nousee vieläkin ylemmäksi. Maan pääministerin pitää kantaa poliittinen vastuu hengenvaarallisesta välinpitämättömyydestänsä, ja tulee erota tehtävästään.
Rivimiesten puolelle Sanna Marin passitettava. Tervemenoa. - Anonyymi
Telinefirmassa varmasti tiedettiin tilattujen kävelysiltojen olleen todella paljon alimitoitettuja. Vastaavia siltoja on varmasti tehty useita muuallekin ja joku taloudesta vastaava on todennut oikein tehtyjen siltojen olevan aivan liian kalliita.
Eivät kaikki firmassa työskennelleet henkilöt ole voineet olla täysin laskutaidotttomina tumpeloita. Myös alihankkijoiden työntekijät ovat varmasti tienneet ongelmasta.
Jos tietoa ei ole ollut kenelläkään, niin kysehän olisi paljon vakavammasta ongelmasta. - Anonyymi
Sillan olisi pitänyt kestää 500 kg/m2 staattista kuormitusta ongelmitta. Sillan pinta-ala oli n. 22 m2 eli sen olisi pitänyt kestää 10 tonnia tasaisesti jakautunutta liikkumatonta kuormaa.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sillan olisi pitänyt kestää ongelmitta myös jatkuvaa hidasta henkilöautoliikennettä. Ja vähintääkin hidasta poliisi- ja ambulanssien ajoa.
Kantavuus olisi ollut helppo testata firman varastohallissa tai parkkipaikalla painavalla henkilöautolla. Testauksessa korkeudeksi riittäisi alle puoli metriä. Notkumisen suuruudesta näkyisi suoraan kuinka lähellä ollaan sortumista. Kaikki työntekijät oppisivat samalla hiukan lujuuslaskennan perusteita. - Anonyymi
>> Kantavuus olisi ollut helppo testata firman varastohallissa tai parkkipaikalla painavalla henkilöautolla. Testauksessa korkeudeksi riittäisi alle puoli metriä. Notkumisen suuruudesta näkyisi suoraan kuinka lähellä ollaan sortumista. Kaikki työntekijät oppisivat samalla hiukan lujuuslaskennan perusteita.>>
No ei talojen ja siltojen rakentaminen ole sataan vuoteen perustunut sille, että siltoja tai rakenteita testaillaan ensin jossain varastohallissa. Sitten jos se siellä kesti, niin sitten viedään se kappale rakennuspaikalle.
Tuollaiset rakennustelineetkin on mitoitettu 3...7 -kertaisella varmuuskertoimella. Siis 100-kiloisen ihmisen alla on 300...700 kg kestävälle ihmiselle tehty silta.
Rakennustelineet myös kestävät sen mukaiset kuormat, kunhan teline on koottu ohjeiden mukaan. Tuossa sillassa olisi riittänyt, jos ne kymmenkunta nyt poissa ollutta kiinnityspulttia olisivat olleet paikoillaan. Ilman niitä pulttejakin silta kesti melkein 2 vuoden ajan.
On päivänselvää, että tämä tapaus laittaa kaikki Suomen rakennustelineet uusien, entistä tarkemmin säädettyjen säännösten alle.- Anonyymi
Et taaskaan ymmärtänyt sanaakaan selkeästä suomen kielestä. Nyt puhuttiin kävelysillasta. Ne pitää tietysti testata jokainen erikseen, jos ei ole mitään käsitystä lujuusopin alkeistakaan eikä osata edes lukea valmistajan ohjeita ja ruvetaan sekoilemaan oikein urakalla omin päin kaikessa mahdollisessa.
Oletko töissä Renta Telineissä?
Sortunut "rakennusteline" olisi virallisten laskelmien mukaan kestänyt alle kolmanneksen vaaditusta (yli 10 tonnia) kuormasta pulttienkin kanssa. Heikkoja kohtia oli useita muitakin. Ei yhtään riittävän vahvaa kohtaa missään. Melkoinen saavutus.
Pitkittäiset hennot ja halvat ristikkopalkitkin olivat aivan liian heppoisia jokaisen maallikonkin silmin katsottuna. Niitä olisi pitänyt olla 3 m leveässä sillassa ainakin 6 kpl. Nyt vain 2 kpl, koska kaikki muukin oli totaalisesti pielessä eikä niitä olisi edes voinut sijoittaa useita rinnakkain.
Seuraa hiukan uutisia niin ymmärrät jotain. Äläkä ikinä selittele mitään! - Anonyymi
>> Ne pitää tietysti testata jokainen erikseen,
Mikä taho niitä alkaisi sinun ehdotukssi mukaan testata? Ja miksi vain kävelysiltoja silloin testataan?
Kyllä noita romahtaa hallien kattoja, torninostureita ja kaikenlaisia rakenteita harva se viikko. Kaikkia noita pitäisi alkaa "testata" sillä ehdottamallasi tavalla.
En ylipäätään ymmärrä mitä lopputulosta tällä viestiketjullasi ajat takaa. Tuon sillan rakennuttajafirma tulee joutumaan korvausvastuusta ja hengenvaaran aiheuttamisesta oikeuteen joka tapauksessa. Ei tämä asia tähän tule jäämään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>> Ne pitää tietysti testata jokainen erikseen,
Mikä taho niitä alkaisi sinun ehdotukssi mukaan testata? Ja miksi vain kävelysiltoja silloin testataan?
Kyllä noita romahtaa hallien kattoja, torninostureita ja kaikenlaisia rakenteita harva se viikko. Kaikkia noita pitäisi alkaa "testata" sillä ehdottamallasi tavalla.
En ylipäätään ymmärrä mitä lopputulosta tällä viestiketjullasi ajat takaa. Tuon sillan rakennuttajafirma tulee joutumaan korvausvastuusta ja hengenvaaran aiheuttamisesta oikeuteen joka tapauksessa. Ei tämä asia tähän tule jäämään.Lopeta asioden tahallinen tarkoituksellinen vääristäminen. Se on valehtelemisen ällöttävin laji. Joku ihmeen syy sinulla on "leikkiä" tyhmää. Venäjällä kaikki on ihan toisin. Muista tämä äläkä selitä muille ikinä yhtikäs mitään.
Jos opiskelisit ensin edes suomen kielen lukemisen perusteet, niin huomaisit varmasti, ettei oikeasti puhuttu edes misään varsinaisesta testaamisesta vaan ihan rakentamisen alkeiden opiskelusta kokeilemalla kaikkea tyhmää. Tämä suoritetaan normaalisti Suomessa jo leikkikouluissa ja sitten ihan vaan leikeissä rikkomalla erilaisia rakenteita ja rakentelemalla laudoista majoja ja siltoja yms.
Ihmisillä pitää olla jotain maalaisjärkeä. Sinulla sitä ei ole yhtään.
- Anonyymi
Eikö nykypäivän ihmisillä ole muuta ajateltavaa kuin oma napa ja hyvin vointi.
Velkaa on paljon reippaasti yli 100,000.
On sähköauto, osake, Ok-talo, ym ja velat senkuin vaan kasvaa.
Kun velka käy yli, niin vaimo ottaa eron, parin pienen lapsen kanssa ja muuttaa muualle ja laittaa ylivelkaisen puolison maksettavaksi, elatusmaksut mitkä ovat sidottuja puolison tuloihin, Ok-talo/osake maksut mitkä jäävät puolisolle joka jää asumaan sinne (harvoin eronnut puoliso nainen jää elämään velkataloon)
Vaikka KAIKKI OLISI HYVIN, ei ole vaimolle jäi se Tesla, saa elatusmaksut kahdesta lapsesta tuloihin riippuen, kuitenkin hyvin.
Vaimo muuttaa kahden lapsen kanssa vuokralle, saa asumistukea 90 neliön asuntoon ja löytää uuden kylkiäisen mikä kilttinä hoitaa ruoka ja muut maksut.
No mikäs on ollessa.
Meikäläinen 60v Rattopoikana toiminut(nyt jo eläkkeellä) Viihdytin Naisia ja tienasin kivan pesämunan munalla ja ropalla muutaman millin naisten kanssa suomessa ja viemällä heitä ulkomaille. - Anonyymi
>>Tämä suoritetaan normaalisti Suomessa jo leikkikouluissa ja sitten ihan vaan leikeissä rikkomalla erilaisia rakenteita ja rakentelemalla laudoista majoja ja siltoja yms.>>
Leikeissä voidaan tehdä mitä vaan kivaa. Mutta ei tuollaisella "testaamisella" ole yhtään mitään tekemistä talonrakennustekniikan, eikä edes siinä käytettävien telineidenkään kanssa.
>>Ihmisillä pitää olla jotain maalaisjärkeä. Sinulla sitä ei ole yhtään.>>
Tässä keskustelussa minulla on hyvin hallussa ihan normaalia rakennusalan perustietoa. Ja niitä koetan selittää myös sinulle. Näin rakennusteollisuus Suomessa toimii.- Anonyymi
Et ymmärrä lainkaan lukemaasi. Leikit tyhmää ja vääristät koko ajan toisten sanomisia? Miksi?
Jos ja kun ei osaa laskea eikä lukea mitään ohjeita, pitäähän jollakin tavalla opiskella erilaisten rakenteiden lujuusominaisuuksia. Esim. mikä valtava vaikutus on pituudella.
Kokeile itse mitä 1x4 tuuman lauta ja 2x4 tuuman lankku kestävät erilaisissa tilanteissa ja yritä tehdä niistä nopeasti itsellesi tilapäinen silta 2 m levyisen kuilun yli. Miten toimisit?
Oleta kaikkien Tapiolan siltojen rakentamisten kanssa tekemisissä olleiden olevan sinuakin paljon osaamattomampia ja kokemattomapia ja oppimiskyvyttömämpiä ja vastuuttomampia.
- Anonyymi
>> Esim. mikä valtava vaikutus on pituudella.
Kokeile itse mitä 1x4 tuuman lauta ja 2x4 tuuman lankku kestävät erilaisissa tilanteissa ja yritä tehdä niistä nopeasti itsellesi tilapäinen silta 2 m levyisen kuilun yli. Miten toimisit?>>
Hoh-hoijaa. Perinteisillekin rakennusmestarille on jo sadan (100) vuoden ajan opetettu jo ensimmisenä vuotena, ja täysin selkeiden ja yksiselitteisten laskukaavojen avulla se, "mikä valtava vaikutus on pituudella..."
Ei noita rakenteita tarvii enää testailla, kun materiaalit tunnetaan ja laskutoimet on suoritettu oikein.
Siltarakenteen romahduksen jälkeisessä psykoosissa olevan maallikon hölynpölyä sellaiset, että muka jotakin "käytännön testejä..." tarvittaisiin lisäksi.
Ei niitä tarvita, eikä niitä rakennustyömailla tehdä.- Anonyymi
Jatkat valehtelemista.
Nyt ei tiedetty mistään yhtikäs mitään.
Et vieläkään tajua, mitä testaminen on ja miksi sitä pitää tehdä? En osaa venäjää, joten vaikea päätellä, mitä kuvittelet sanojen merkitsevän.
Katso kevyitä hentoja ptkiä 7,7 m pitkittäispalkkeja? Niitä oli vain kaksi kpl. Olisi pitänyt olla vähintään 6 kpl.
Kukaan ei vielä edes tiedä, mitä nuo käytössä olleet pitkittäispalkit oikeasti kestävät ja mitä arvoja valmistaja on esittänyt eri tilanteissa. Todellinen lujuus selviää vain VTT:n tekemillä virallisilla testeillä.
Kaksi poikittaispalkiakin olivat alimitoitettuja ja täysin turhia. Ei olisi saanut käyttää.
Aivätkä edes pitkättäin olleet n. 3 m (ja 2 m) pitkät ja n. 0,5 m leveät ritilätasot olisi kestäneet vaadittua kuormitusta yksittäin kuormitettuna. Ohut vaneri ei pysty jakamaan esim. henkilöauton rengaskuormaa vierekkäisille ritilätasoille.
Koko rakenne olisi täysin pielessä. Pitkittäispalkkien varaan oli rakennettu keskelle poikittainen 3 m jännevälinen silta ja siihen 6 kpl n. 3 m jännevälisiä siltoja ihan vaan painolastiksi. Ja koko trampoliini (7,7 m x 3.1 m) oli kiinni vain koko sillan nurkista yksittäisissä telineputkissa. Päämääränä oli minimoida lujuus ja saada maksimaalin notkahdus.
Sinun mielestä mitään ei tarvitse testata, jos ei ymmärrä mistään yhtikäs mitään. Etkä ole yksin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkat valehtelemista.
Nyt ei tiedetty mistään yhtikäs mitään.
Et vieläkään tajua, mitä testaminen on ja miksi sitä pitää tehdä? En osaa venäjää, joten vaikea päätellä, mitä kuvittelet sanojen merkitsevän.
Katso kevyitä hentoja ptkiä 7,7 m pitkittäispalkkeja? Niitä oli vain kaksi kpl. Olisi pitänyt olla vähintään 6 kpl.
Kukaan ei vielä edes tiedä, mitä nuo käytössä olleet pitkittäispalkit oikeasti kestävät ja mitä arvoja valmistaja on esittänyt eri tilanteissa. Todellinen lujuus selviää vain VTT:n tekemillä virallisilla testeillä.
Kaksi poikittaispalkiakin olivat alimitoitettuja ja täysin turhia. Ei olisi saanut käyttää.
Aivätkä edes pitkättäin olleet n. 3 m (ja 2 m) pitkät ja n. 0,5 m leveät ritilätasot olisi kestäneet vaadittua kuormitusta yksittäin kuormitettuna. Ohut vaneri ei pysty jakamaan esim. henkilöauton rengaskuormaa vierekkäisille ritilätasoille.
Koko rakenne olisi täysin pielessä. Pitkittäispalkkien varaan oli rakennettu keskelle poikittainen 3 m jännevälinen silta ja siihen 6 kpl n. 3 m jännevälisiä siltoja ihan vaan painolastiksi. Ja koko trampoliini (7,7 m x 3.1 m) oli kiinni vain koko sillan nurkista yksittäisissä telineputkissa. Päämääränä oli minimoida lujuus ja saada maksimaalin notkahdus.
Sinun mielestä mitään ei tarvitse testata, jos ei ymmärrä mistään yhtikäs mitään. Etkä ole yksin!Tuossa kuva niistä pudonneista pitkittäin olleista todella pitkistä sillan pohjan muodostaneista ritilätasoista.
https://hs.mediadelivery.fi/img/658/aaf9a47201e7028e1c33f92c996faa92.jpg.webp
Olivat ymmärtääkseni täysin erillään toisistaan ilman mitään limitystä. Eivät muodosta mitään yhtenäistä lukaa levyrakennetta kuten esim. ponttilauta.
Mitä enemmän asiaa tutkii, sitä pahemmalta näyttää.
Onko kukaan muusikko äänittänyt sillan kitinöitä ihan normaalissa käyttötilanteessa?
- Anonyymi
> Olivat ymmärtääkseni täysin erillään toisistaan ilman mitään limitystä.
> Eivät muodosta mitään yhtenäistä lukaa levyrakennetta kuten esim.
> ponttilauta.
Niin siis laudoissa ja lankuissa käytettäviä pontteja ei tosiaankaan ole siellä siksi, että sillä koetettaisiin lisätä rakenteen kantavuiutta. Ponttien tarkoitus on pitää vierekkäiset laudat samalla korkeudella esim. lattiassa. Toisaalta ulkoseinässä ponttauksella pyritään peittämään naulauksen kannat.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pontti
Noissa ritilälevyissä näkyy päissä teräslenkit, joita on käytetty nimenomaan ritilärakenteen lukitsemiseen alla oleviin kannakkeisiin.
Huomaan kyllä, että et ymmärrä rekennetekniikasta mitään. Hei, miten olisi, jos päätetään tämä hedelmätön keskusteu ihan tähän?
Annetaan VTT:n ja käräjäoikeuden päättää, kuinka tämän asian kanssa lopulta menetellään. Lupaan tyytyä siihen päätökseen.- Anonyymi
Olet selvästi ammattikoululainen. Vastailet ihan kuten koetehtävissä täysin asian vierestä jotain mustelemiasi lauseita, koska et ymmärrä kysymystä. Syytät muita osaamattomuudestasi.
Ovatko pitkät hennot toisistaan erillään olevat ritilälevyt sinun mielestäsi riittävän lujia vaaditulle kuormalla kaikissa tilanteissa? Sinulla ei selvästi ole mitään käsitystä eri rakenteiden lujuudesta. Et osaa piirtää edes kuvaa tuon epämääräisen himmelin rakenteesta.
Eikä niitä ritilälevyjä oltu edes mitenkään lukittu mihinkään. Selvä valhe! Ne aiheuttivat todella pahoja pysyviä vammoja pudotessaan koululaisten päälle. Mietippä tätä muutama vuosi.
Romahtaneessa "rakennustelineessä" ei oltu tehty mitään oikein. Pahimman virheen tekivät tietysti sillat täysin väärältä yritykseltä tilanneet täysin vastuuttomat henkilöt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet selvästi ammattikoululainen. Vastailet ihan kuten koetehtävissä täysin asian vierestä jotain mustelemiasi lauseita, koska et ymmärrä kysymystä. Syytät muita osaamattomuudestasi.
Ovatko pitkät hennot toisistaan erillään olevat ritilälevyt sinun mielestäsi riittävän lujia vaaditulle kuormalla kaikissa tilanteissa? Sinulla ei selvästi ole mitään käsitystä eri rakenteiden lujuudesta. Et osaa piirtää edes kuvaa tuon epämääräisen himmelin rakenteesta.
Eikä niitä ritilälevyjä oltu edes mitenkään lukittu mihinkään. Selvä valhe! Ne aiheuttivat todella pahoja pysyviä vammoja pudotessaan koululaisten päälle. Mietippä tätä muutama vuosi.
Romahtaneessa "rakennustelineessä" ei oltu tehty mitään oikein. Pahimman virheen tekivät tietysti sillat täysin väärältä yritykseltä tilanneet täysin vastuuttomat henkilöt.Ei nuo telinefirmojen alihankkijoiden työntekijät osaa kuin muutamia suomen kielen sanojen merkityksiä. Monet yhdyssanat kääntyvät heillä täysin väärin.
Yleinen ilmiö myös muilla. Pahenee koko ajan. Mistään ei voi keskustella asiallisesti. Ei edes eduskunnassa tai oikeudenkäynneissä. Ei ole enää yhteistä kieltä. Lakitekstitkin alkavat olla täyttä puppua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet selvästi ammattikoululainen. Vastailet ihan kuten koetehtävissä täysin asian vierestä jotain mustelemiasi lauseita, koska et ymmärrä kysymystä. Syytät muita osaamattomuudestasi.
Ovatko pitkät hennot toisistaan erillään olevat ritilälevyt sinun mielestäsi riittävän lujia vaaditulle kuormalla kaikissa tilanteissa? Sinulla ei selvästi ole mitään käsitystä eri rakenteiden lujuudesta. Et osaa piirtää edes kuvaa tuon epämääräisen himmelin rakenteesta.
Eikä niitä ritilälevyjä oltu edes mitenkään lukittu mihinkään. Selvä valhe! Ne aiheuttivat todella pahoja pysyviä vammoja pudotessaan koululaisten päälle. Mietippä tätä muutama vuosi.
Romahtaneessa "rakennustelineessä" ei oltu tehty mitään oikein. Pahimman virheen tekivät tietysti sillat täysin väärältä yritykseltä tilanneet täysin vastuuttomat henkilöt.Ja mikähän se suora ja oikea yritys sitten olisi ollut?
Mitään siltaa ei edes tilattu vaan tämä kasattiin rakennustelineistä, rakennustelineitä vuokraa moni firma, ihan luotettavia toimijoita useimmat niistä. On meinaan jonkin verran kokemusta, onko sinulla?
- Anonyymi
Joko asiantuntijat ovat laskeneet Tapiolan muiden tilapäisten "siltojen" lujuudet?
Onko jossakin ollut jotain yritystä?- Anonyymi
Aika hankala laskea mitään, jos ei ole mitään piirustuksia mistään eikä edes tiedetä, mtä osia on käytetty ja miten niitä on asennettu tai jätetty asentamatta.
- Anonyymi
Mitäpä Espoon kaupunki yhdestä sillasta, kunhan Tapiolan keskustassa jytisee ja bassot paukkuu kuten tämänkin viikonlopun ”reiveissä”.
- Anonyymi
https://yle.fi/a/74-20037472
Kyllä Turussakin osataan. Rakennetaan parvekkeita ilman mitään jäykisteitä pohjassa. Eikä mitään ole varmasti tarkastettu missään vaiheessa.
Parvekkeelle olisi mahtunut hyvin kuusi painavaa kaljanjuojaa. Miten olisi käynyt? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://yle.fi/a/74-20037472
Kyllä Turussakin osataan. Rakennetaan parvekkeita ilman mitään jäykisteitä pohjassa. Eikä mitään ole varmasti tarkastettu missään vaiheessa.
Parvekkeelle olisi mahtunut hyvin kuusi painavaa kaljanjuojaa. Miten olisi käynyt?Lastulevyä ja ihmetellään kun vettyvät?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lastulevyä ja ihmetellään kun vettyvät?
Lastulevyä parvekkeiden lattioina ulkotiloissa? Eikö niiden alla ollut mitään lujempaa rakennetta, ei voi ymmärtää. Oliko tuo ihan alkuperäisen suunnitelman mukainen rakenne?
Suunnnitelmat tarkastettu ja hyväksytty, rakenteet myös paikalla tarkastettu ja hyväksytty jne. EI voi ymmärtää... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lastulevyä parvekkeiden lattioina ulkotiloissa? Eikö niiden alla ollut mitään lujempaa rakennetta, ei voi ymmärtää. Oliko tuo ihan alkuperäisen suunnitelman mukainen rakenne?
Suunnnitelmat tarkastettu ja hyväksytty, rakenteet myös paikalla tarkastettu ja hyväksytty jne. EI voi ymmärtää...Levyt olivat vain parvekkeen alapuolella pelkkänä verhoiluna. Kaikki levyjen saumat teipattu ja tiivistetty tarkasti. Vesitiivis rakenne sadeveden pitkäaikaseen säilytykseen. Myös talvella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Levyt olivat vain parvekkeen alapuolella pelkkänä verhoiluna. Kaikki levyjen saumat teipattu ja tiivistetty tarkasti. Vesitiivis rakenne sadeveden pitkäaikaseen säilytykseen. Myös talvella.
Jatkossa verhoiluna on käytettävä reikälevyä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4811315
- 827649
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon505656- 765625
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764868Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334233- 483086
- 363014
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412555- 402470