Tässä ajassa sähköauto tulee bensa-autoa päästöttömäksi

Anonyymi-ap

Traficom on julkistanut uuden laskurin, jolla voi vertailla autoilun päästöjä ja kustannuksia eri käyttövoimilla. Päästömielessä sähköauto kannattaa jo muutamassa vuodessa.

https://yle.fi/a/74-20035289

"Sähköauto voittaa bensa-auton ennakoitua nopeammin, kertovat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin julkaisemat uudet laskelmat.

Uusien laskelmien mukaan täyssähköauto on bensa-autoa ilmastoystävällisempi vaihtoehto jo alle kolmen vuoden ajolla. Suomalaiset ajavat keskimäärin 14 000 kilometriä vuodessa.

– Noin 30 000 ajokilometriä on se piste, missä sähköauton päästöt ovat pienemmät kuin bensiiniauton. Aiemmin se oli noin 50 000–60 000 kilometriä."

Paha takaisku siis sähköautoja vastustaville pakoputkipersuille.

272

3491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      sähköautoilu oli tähden lento,

      • Anonyymi

        pelkkää salaliittoteoriaa sähköauto- nyt on jo usi vetyautoilu tulossa.

        ps.

        Arto Lauri ydinvoimalan kalaisat vedet - YouTube

        YouTube
        https://www.youtube.com › watch

        2:15:43
        Energia-alojen todellinen ammattiosaaja. Energia-aloja yli 50 vuoden ...
        YouTube · artolauri · 10.4.2023
        Puut

        Arto Lauri Alla polttavan auringon - YouTube

        YouTube
        https://www.youtube.com › watch

        2:01:0867 73Energia-alojen todellinen ammattiosaaja. Energia-aloja yli 50 vuoden ...
        YouTube · artolauri · 1 kuukausi sitten
        Puuttuu: ouija ‎| Täytyy sisältää: ouija

        Arto Lauri Lehmus mafia - YouTube

        YouTube
        https://www.youtube.com › watch

        1:57:67 73Energia-alojen todellinen ammattiosaaja. Energia-aloja yli 50 vuoden ...
        YouTube · artolauri · 2 päivää sitten
        Puut

        Arto Lauri Mitä se on - YouTube

        YouTube
        https://www.youtube.com › watch

        1:21: 0867 73Energia-alojen todellinen ammattiosaaja. Energia-aloja yli 50 vuoden ...
        YouTube · artolauri · 7.2.2023
        Puut

        Arto Lauri ydinaseen voittaja - YouTube

        YouTube
        https://www.youtube.com › watch

        2:19:19
        Arto Lauri ydinaseen voittaja. 2.6K views Streamed 4 months ago. artolauri. artolauri. 14.8K subscribers. Subscribe. 117. I like this.
        YouTube · artolauri · 10.11.2022
        Puut

        Arto Lauri Olkiluodolla UFO aalto

        YouTube
        https://www.youtube.com › watch
        1.3.2050 0867 73Energia-alojen todellinen ammattiosaaja. Energia-aloja yli 50 vuoden ...
        Puut

        Arto Lauri Nortrseam paljastunut - YouTube


      • Anonyymi

        Mihin söhkö auton ydinjöte on kadonnut


      • Anonyymi

        Jos SÄHKÖAUTO ei toimi kivihiilellö se jättää ydinjätettä
        Samoin akutningelma jätettä ja lapsityövoima kaiboksissa saa myrkkyjä elääkseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos SÄHKÖAUTO ei toimi kivihiilellö se jättää ydinjätettä
        Samoin akutningelma jätettä ja lapsityövoima kaiboksissa saa myrkkyjä elääkseen

        Saastuttaa enemmän kuin polttomoottoriautot-

        sama homma kuin energiansäästölamput:- ongelmajätettä-

        ...aiemmin lamput oli tavallista jätettä ilman ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saastuttaa enemmän kuin polttomoottoriautot-

        sama homma kuin energiansäästölamput:- ongelmajätettä-

        ...aiemmin lamput oli tavallista jätettä ilman ongelmaa.

        Montako minuuttia sähkökotteron akun lataaminen kestää bensa-asemalla?


    • Anonyymi

      Nyt uudessa sähköautossa 22 tuhatta mittarissa ja parin kuukauden päästä tuo 30 tuhatta, joten raja tuli vastaan pian.

      • Anonyymi

        22 tuhatta ajettu auto ei ole uusi.


      • Anonyymi

        Mikäli sikäli ei tule mitään kopsua alustaan. Sekin ongelma on hoidettavissa hinauttamalla sähköauto romuttamolle ja kaupasta uusi sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        22 tuhatta ajettu auto ei ole uusi.

        On se siihen sinun vm. 1981 w123-koppaseen 1,2 miljoonaa kilometriä ajettuun 200D mersuun verrattuana jopa ihan pakasta vedetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se siihen sinun vm. 1981 w123-koppaseen 1,2 miljoonaa kilometriä ajettuun 200D mersuun verrattuana jopa ihan pakasta vedetty.

        Onko kermankeltainen pystylamppuinen Amerikan vientimalli?


      • Anonyymi

        Oletko huomioinut auton tuotannosta tulleet päästöt? Noloa.


      • Anonyymi

        Onko sähköauto halpa hankkia äeikls ne kikki ole brovapaita yritysten nimissä ja miljonääreillö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se siihen sinun vm. 1981 w123-koppaseen 1,2 miljoonaa kilometriä ajettuun 200D mersuun verrattuana jopa ihan pakasta vedetty.

        Kerroppa millä itse ajoit ennen sähkäriä? Audi, bemari? Ja kehuit kuinka sinulla oli maailman paras auto, etkö vain?
        Ikinä en ole omistanut uutta autoa, aina olen ostanut käytetyn dieselin tai bensan. Äkkiä laskettuna mulla on nyt kolmas käytetty auto perseen alla, jokainen niistä on ollut vähintään sen 10v. Itse osaan vaihtaa kuluvat osat, jarrut, iskarit ym... etelänaapurista saa osat todella halvalla, siellä kun ei ole sairasta verotusta, ja ne osat tuotu pihaan pakulla. Vakuutuksissa jo jättisäästö, kun on pelkkä liikennevakuutus, ei tarvitse ottaa kaiken maailman täyskaskoja, kun omistajan paikalla seisoo oma nimi, ei rahoitusyhtiön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppa millä itse ajoit ennen sähkäriä? Audi, bemari? Ja kehuit kuinka sinulla oli maailman paras auto, etkö vain?
        Ikinä en ole omistanut uutta autoa, aina olen ostanut käytetyn dieselin tai bensan. Äkkiä laskettuna mulla on nyt kolmas käytetty auto perseen alla, jokainen niistä on ollut vähintään sen 10v. Itse osaan vaihtaa kuluvat osat, jarrut, iskarit ym... etelänaapurista saa osat todella halvalla, siellä kun ei ole sairasta verotusta, ja ne osat tuotu pihaan pakulla. Vakuutuksissa jo jättisäästö, kun on pelkkä liikennevakuutus, ei tarvitse ottaa kaiken maailman täyskaskoja, kun omistajan paikalla seisoo oma nimi, ei rahoitusyhtiön.

        Miksi ajat vanhoilla resuilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppa millä itse ajoit ennen sähkäriä? Audi, bemari? Ja kehuit kuinka sinulla oli maailman paras auto, etkö vain?
        Ikinä en ole omistanut uutta autoa, aina olen ostanut käytetyn dieselin tai bensan. Äkkiä laskettuna mulla on nyt kolmas käytetty auto perseen alla, jokainen niistä on ollut vähintään sen 10v. Itse osaan vaihtaa kuluvat osat, jarrut, iskarit ym... etelänaapurista saa osat todella halvalla, siellä kun ei ole sairasta verotusta, ja ne osat tuotu pihaan pakulla. Vakuutuksissa jo jättisäästö, kun on pelkkä liikennevakuutus, ei tarvitse ottaa kaiken maailman täyskaskoja, kun omistajan paikalla seisoo oma nimi, ei rahoitusyhtiön.

        " etelänaapurista saa osat todella halvalla"

        Kirjoittelet paskaa. Virossa ei ole osat juuri sen halvempia kuin Suomessakaan (alv. 20 vs 24%). Töiden osuus siellä oli jossain vaiheessa selvästi pienempi. Olen itsekin huollattanut takuun alaisia autoja siellä, kun säästöä on tullut Suomen hintatasoon jonkun verran. Mutta päätäkauten en Viroon ole autoa huollattamaan vienyt, vaan kyse on ollut lähinnä lomailun "sivutuotteesta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se siihen sinun vm. 1981 w123-koppaseen 1,2 miljoonaa kilometriä ajettuun 200D mersuun verrattuana jopa ihan pakasta vedetty.

        Mersua ei tehty lapsityövoimalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " etelänaapurista saa osat todella halvalla"

        Kirjoittelet paskaa. Virossa ei ole osat juuri sen halvempia kuin Suomessakaan (alv. 20 vs 24%). Töiden osuus siellä oli jossain vaiheessa selvästi pienempi. Olen itsekin huollattanut takuun alaisia autoja siellä, kun säästöä on tullut Suomen hintatasoon jonkun verran. Mutta päätäkauten en Viroon ole autoa huollattamaan vienyt, vaan kyse on ollut lähinnä lomailun "sivutuotteesta".

        Ei kirjoittele p...aa ks. aeromotorspistefi, missä osat myös sähkö- & dino-osat halvempia kuin Suami & Saksa verkkokaupoissa, kivijaloista puhumattakaan.

        Sähkösirroihin ei löydy osia mistään, pelkkiä tyhjänpäiväsiä koristeita. Missä akkukennot, elektroniikka, moottoriosat/ankkurit-staattorit :(


      • Anonyymi

        20 kymmenen vuoden ajoo tarvii 2 sähköautoa 1bensaauto riittäkö raha pieni tuloisilla sähkö autoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko huomioinut auton tuotannosta tulleet päästöt? Noloa.

        Ei tietenkään ole. Sähköauton valmistuksessa syntyneet päästöt ovat 70% suuremmat kuin pakoputkiauton.

        Ei se litium nouse maasta ilman saastuttavia puskutraktoreita, porausrobotteja ja dumppereita. Isot diiselit savuttavat kun sähköautoja valmistetaan ja sittemmin PAALATAAN!


      • Anonyymi

        Luotan enemmän Volvon tekemään tutkimukseen, jossa sähköauto oli ympäristöystävällisempi vasta 110 tkm jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luotan enemmän Volvon tekemään tutkimukseen, jossa sähköauto oli ympäristöystävällisempi vasta 110 tkm jälkeen.

        vety-autot tulee kohta- sähköautot on vaan ongelmajätettä

        https://www.youtube.com/watch?v=fg6tdukxWEE


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se siihen sinun vm. 1981 w123-koppaseen 1,2 miljoonaa kilometriä ajettuun 200D mersuun verrattuana jopa ihan pakasta vedetty.

        huh huh....olipas katkeraa sanontaa....taitaa kaduttaa jo kun olet tehnyt kakaroita palloksi jalkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luotan enemmän Volvon tekemään tutkimukseen, jossa sähköauto oli ympäristöystävällisempi vasta 110 tkm jälkeen.

        luotat volvoon? Otan osaa puolestasi.


    • Anonyymi

      Päästöttömämmäksi paremminkin, eli vähemmän päästöjä kuin bensiiniautossa.

      • Anonyymi

        Ja ketä kiinnostaa jotkin saattanan päästöt , ei ne mun olohuoneeseen ainakaan kerry vaikka kuinka ajaisin............


      • Anonyymi

        Eikös pks eudulla sähkö yehdä iibihiilellö ja yesin boimalla

        Bihteuden mukaan kumatkin saastutaa enemön kuin katalysaattori auto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ketä kiinnostaa jotkin saattanan päästöt , ei ne mun olohuoneeseen ainakaan kerry vaikka kuinka ajaisin............

        "Ja ketä kiinnostaa jotkin saattanan päästöt , ei ne mun olohuoneeseen ainakaan kerry vaikka kuinka ajaisin............" Päästöt menee yläilmoihin lämmittämään maapalloa. Metsät kyllä koettavat tuota estää, mutta eivät onnistu paitsi laskelmissa, jotka eivät huomioi puiden kuljetusta ja suurien metsäkoneiden päästöjä ja teiden kunnostusta.
        Niin , no, ei metsätalous tietä kunnostakaan vaan muut tienkäyttäjät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös pks eudulla sähkö yehdä iibihiilellö ja yesin boimalla

        Bihteuden mukaan kumatkin saastutaa enemön kuin katalysaattori auto

        yks suihkukonelento saastuttaa enemmän kuin koko Suomen autot vuodessa.

        Helsingin alla on salainen ydinvoimala.

        Pakoputkiautot ei juuri saastuta- bensiinissä oleva ainoa saastuttaja-osa on lyijy, joka voitaisiin myös korvata muulla aineella?- lyijyn haitatkin on enemmän haitallisia ihmiselle kuin luonnolle- . Lyijy on hermomyrkkyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja ketä kiinnostaa jotkin saattanan päästöt , ei ne mun olohuoneeseen ainakaan kerry vaikka kuinka ajaisin............" Päästöt menee yläilmoihin lämmittämään maapalloa. Metsät kyllä koettavat tuota estää, mutta eivät onnistu paitsi laskelmissa, jotka eivät huomioi puiden kuljetusta ja suurien metsäkoneiden päästöjä ja teiden kunnostusta.
        Niin , no, ei metsätalous tietä kunnostakaan vaan muut tienkäyttäjät.

        Rekat tuotiin Suomen teille EUn ja kokoomuksen myötä- kun rautatiet lopetettiin-

        koska rekat on porvareille kova bisnes.

        Jätettiin vaan huolehtimatta Suomen tieverkostoista-

        tarvittaisi 3- tai 4 kaistaisia teitä- leveitä teitä- kevyenliikenteen tilaa-

        ja moottoriteitä- sekä ohituspaikkoja- levennyksiä korpitaipaleilla.

        Kaikki rahat kuitenkin lahjoitti kokoomus suurfirmoille ja ulkomaisille tahoille.


    • Anonyymi

      Mitä helevettiä sä kuvittelet tuon vertailun kiinnostavan tässä polttiksen omistajaa....??

      ihan yhdentekevää mulle, vaikka olisi jo sadan kilometrin jälkeen parempi kuinpatteriauto......EVVK!

      • Anonyymi

        Hähä! Persaukinen palstapersu ulahti :-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hähä! Persaukinen palstapersu ulahti :-D

        No kun ei tippaakaan kiinnosta sun sähkäris......mitä se mun rahattomuuteni tähän kuuluu, polttis on ihan jees ja sen voi korjata ITSE......
        patteriautoilija joutuu kalliisiin pajoihin viemään autonsa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun ei tippaakaan kiinnosta sun sähkäris......mitä se mun rahattomuuteni tähän kuuluu, polttis on ihan jees ja sen voi korjata ITSE......
        patteriautoilija joutuu kalliisiin pajoihin viemään autonsa...

        Polje nyt sitä jalkaa ;-D Tai tulpatonta soliferiasi käyntiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polje nyt sitä jalkaa ;-D Tai tulpatonta soliferiasi käyntiin...

        Omistan kylläkin 2004-mallin BMW 520i:n, kuten olen kertonut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun ei tippaakaan kiinnosta sun sähkäris......mitä se mun rahattomuuteni tähän kuuluu, polttis on ihan jees ja sen voi korjata ITSE......
        patteriautoilija joutuu kalliisiin pajoihin viemään autonsa...

        Patteriauto kuluttaa luontoa kun pitää louhia litiumia. Sitä ei saa sammumaan. Se räjähtelee kuten Lahdessa. On helvetin kallis vaihtaa akut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauto kuluttaa luontoa kun pitää louhia litiumia. Sitä ei saa sammumaan. Se räjähtelee kuten Lahdessa. On helvetin kallis vaihtaa akut.

        Kaikki mihin punikit ovat näppinsä laittaneet, kaikki tuhoutuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauto kuluttaa luontoa kun pitää louhia litiumia. Sitä ei saa sammumaan. Se räjähtelee kuten Lahdessa. On helvetin kallis vaihtaa akut.

        Kaikkiko ne palaa?
        Poika, olet nolo ja kateellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki mihin punikit ovat näppinsä laittaneet, kaikki tuhoutuu.

        Hmm..Ellei tuhoudu, niin muuttuu kuitenkin ogelmajätteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm..Ellei tuhoudu, niin muuttuu kuitenkin ogelmajätteeksi.

        Vaihtoautona ei kelpaa- liikkeet ei ota vastaan ongelmajäte-sähköautoja.


    • Anonyymi

      Kertoisiko joku millä rahalla ostan sähköauton. Velkaa en saa.

      • Anonyymi

        Yksityisliisingillähän sähköauto kannattaa hankkia käyttöön, niin ei tarvitse sitoa pääomia kuin kk-erän verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityisliisingillähän sähköauto kannattaa hankkia käyttöön, niin ei tarvitse sitoa pääomia kuin kk-erän verran.

        Ja se haukkaa ison osan kuukausituloista!!! Polttista korjaamalla pääsee halvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se haukkaa ison osan kuukausituloista!!! Polttista korjaamalla pääsee halvalla.

        Ei kukaan omillaan toimeentuleva halua vanhojen romujen kanssa tapella. Keskituloiselle leasing on kätevä tapa hankkia uusi auto käyttöön esim. 4 vuodeksi kerrallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan omillaan toimeentuleva halua vanhojen romujen kanssa tapella. Keskituloiselle leasing on kätevä tapa hankkia uusi auto käyttöön esim. 4 vuodeksi kerrallaan.

        Saattaahan se kätevä olla mutta todella kallis.
        Viisainta on ajella polttomoottorilla ja jos jossain vaiheessa varmistuu, että patteri on voittava tekniikka, sitten voi sellaisen hankkia... kun hintakin ehtinyt laskea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaahan se kätevä olla mutta todella kallis.
        Viisainta on ajella polttomoottorilla ja jos jossain vaiheessa varmistuu, että patteri on voittava tekniikka, sitten voi sellaisen hankkia... kun hintakin ehtinyt laskea.

        Ei se nyt kallis ole, kun vertaa siihen että ostaisi auton kerralla itselleen. Autohan ei ole mikään sijoitus, vaan käyttöesine. Siksi autoon ei kannata sitoa pääomia.

        Mitään syytä ajaa saastuttavilla pakoputkiromuilla ei enää ole, koska keskivertosuomalainen voi hankkia uuden sähköauton käyttöönsä leasing-sopparilla. Eihän niitä sähköautoja tule jälkimarkkinoillekkaan, jos ei ensin niitä uutena hankita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityisliisingillähän sähköauto kannattaa hankkia käyttöön, niin ei tarvitse sitoa pääomia kuin kk-erän verran.

        Se ikävä puoli siinä on että kun liisarin luovuttaa pois niin ei jää kuin kikuli kouraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt kallis ole, kun vertaa siihen että ostaisi auton kerralla itselleen. Autohan ei ole mikään sijoitus, vaan käyttöesine. Siksi autoon ei kannata sitoa pääomia.

        Mitään syytä ajaa saastuttavilla pakoputkiromuilla ei enää ole, koska keskivertosuomalainen voi hankkia uuden sähköauton käyttöönsä leasing-sopparilla. Eihän niitä sähköautoja tule jälkimarkkinoillekkaan, jos ei ensin niitä uutena hankita.

        No kalliimmaksi se leasing nyt väistämättä tulee, kun siinä on yksi välistä vetäjä lisää. Omaksi ostamalla välistä veto vain ostotilanteessa. Eli vähän käytetty auto, jolla ajetaan pitkään. Ensin tsekataan luotettavuustutkimukset ja ostetaan vain kärkipäähän sijoittuneita autoja. Näillä spekseillä homma toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ikävä puoli siinä on että kun liisarin luovuttaa pois niin ei jää kuin kikuli kouraan.

        Nimenomaan leasingautosta ei tule käyttäjälleen mitään ongelmaa, koska mahdollisesta ongelmasta pääsee eroon pois luovuttamisen hetkellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kalliimmaksi se leasing nyt väistämättä tulee, kun siinä on yksi välistä vetäjä lisää. Omaksi ostamalla välistä veto vain ostotilanteessa. Eli vähän käytetty auto, jolla ajetaan pitkään. Ensin tsekataan luotettavuustutkimukset ja ostetaan vain kärkipäähän sijoittuneita autoja. Näillä spekseillä homma toimii.

        Ei tässä mitään vanhaa romua olla ottamassa käyttöön, vaan tuliterä sähköauto. Se on kätevin hankkia leasing-sopimuksella. Ei tarvitse sen enempää murehtia autosta ja olla sen kanssa ikuisesti naimisissa. Ei pelätä koko ajan sen arvon romahtamista ja pommin jäämistä omiin käsiin.

        Kaikkea ei tarvitse omistaa itse. Ei varsinkaan arvonsa pudottavia käyttöesineitä. Ostopalveluna pääsee kaikkein vaivattomimmin, ja pääsee myös eroon milloin ei laite enää kiinnosta tai sille ole käyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt kallis ole, kun vertaa siihen että ostaisi auton kerralla itselleen. Autohan ei ole mikään sijoitus, vaan käyttöesine. Siksi autoon ei kannata sitoa pääomia.

        Mitään syytä ajaa saastuttavilla pakoputkiromuilla ei enää ole, koska keskivertosuomalainen voi hankkia uuden sähköauton käyttöönsä leasing-sopparilla. Eihän niitä sähköautoja tule jälkimarkkinoillekkaan, jos ei ensin niitä uutena hankita.

        Leasing-sähköauto on aivan liian kallis - kuukausieläkkeestä menee iso osuus sen kuluihin.
        Tuolla harakoille nakattavalla leasing-rahalla ostaa esim. Virosta paljon edullisia varaosia omaan polttomoottoriautoon.
        https://iparts.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan leasingautosta ei tule käyttäjälleen mitään ongelmaa, koska mahdollisesta ongelmasta pääsee eroon pois luovuttamisen hetkellä.

        Ei muuta kuin se ongelma ettei tule rahaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä mitään vanhaa romua olla ottamassa käyttöön, vaan tuliterä sähköauto. Se on kätevin hankkia leasing-sopimuksella. Ei tarvitse sen enempää murehtia autosta ja olla sen kanssa ikuisesti naimisissa. Ei pelätä koko ajan sen arvon romahtamista ja pommin jäämistä omiin käsiin.

        Kaikkea ei tarvitse omistaa itse. Ei varsinkaan arvonsa pudottavia käyttöesineitä. Ostopalveluna pääsee kaikkein vaivattomimmin, ja pääsee myös eroon milloin ei laite enää kiinnosta tai sille ole käyttöä.

        Ohhoh!! Katsoin keskikokoisen patterin leasing hintoja, tonnin paukku näyttää olevan kuukaudessa, eli 12keur/v. 3v leasing hinnalla pystyt jo ostamaan vaikka vähän käytetyn E Mersun omaksesi.
        Oletko nyt varma, että sinulla ei laskutoimitukset jääneet tekemättä, kun teit tuota sopparia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt kallis ole, kun vertaa siihen että ostaisi auton kerralla itselleen. Autohan ei ole mikään sijoitus, vaan käyttöesine. Siksi autoon ei kannata sitoa pääomia.

        Mitään syytä ajaa saastuttavilla pakoputkiromuilla ei enää ole, koska keskivertosuomalainen voi hankkia uuden sähköauton käyttöönsä leasing-sopparilla. Eihän niitä sähköautoja tule jälkimarkkinoillekkaan, jos ei ensin niitä uutena hankita.

        Kyllä ja siksi juuri auton liisaaminen on kaikkein kalleinta. Siinä ei omista autoaan ja sitten vielä maksaa kymmenien vuosien satoja tonneja "halvasta" autoilusta. Autojen liisaajat ovat huijareita, jotka imee rahat kukkarosta.

        Olet selvästikin harhainen eliittipelle, jolla ei ole mitään käsitystä rahasta. Jos laitat leasingiin 700 euroa kuukaudessa niin sidot pääomia 8400 euroa vuodessa tai 42 000 euroa 5 vuodessa. On aivotonta idiotismia höpöttää jostain "pääomien" sitomisesta.

        Itse voisin ehkä ottaa leasingin, jos se maksaa alle 200 euroa kuukaudessa täysin rajoittamattomalla kilometrimäärillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan omillaan toimeentuleva halua vanhojen romujen kanssa tapella. Keskituloiselle leasing on kätevä tapa hankkia uusi auto käyttöön esim. 4 vuodeksi kerrallaan.

        Yksityisleasing on kunnon vedätys eli maksatetaan auto ja palutetaan avain sopimuksen jälkeen! Sopimuksen laatija nauraa matkalla pankkiiin kun vielä myy sen sopimusauton!....

        Matematiikka on hyvä osata nykyisin, se saa aikaan merkittäviä säästöjä rahassa mitaten!

        Nämä omillaan toimeentulevat leasing autoilevat eivät asiaa tajua kun vasta viiveellä ja silloin on jo p* housussa, sekä maine menetetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan leasingautosta ei tule käyttäjälleen mitään ongelmaa, koska mahdollisesta ongelmasta pääsee eroon pois luovuttamisen hetkellä.

        Kallis diili, koska maksaa sen auton ja luovuttaa avaimet ja bussilla kotiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallis diili, koska maksaa sen auton ja luovuttaa avaimet ja bussilla kotiin...

        Näillä typerillä patteriurpoillahan ei tuo matematiikka ole mitään vahvinta osaamisaluetta, eikä kyllä herra paratkoon moni muukaan asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt kallis ole, kun vertaa siihen että ostaisi auton kerralla itselleen. Autohan ei ole mikään sijoitus, vaan käyttöesine. Siksi autoon ei kannata sitoa pääomia.

        Mitään syytä ajaa saastuttavilla pakoputkiromuilla ei enää ole, koska keskivertosuomalainen voi hankkia uuden sähköauton käyttöönsä leasing-sopparilla. Eihän niitä sähköautoja tule jälkimarkkinoillekkaan, jos ei ensin niitä uutena hankita.

        Toimivaa kalustoa ei kannata vaihtaa ennenkuin käyttöikä on tullut vastaan.
        Eli taloudellisesti on järjetöntä romuttaa polttomoottoriauto kun sillä olisi elinikää vielä 3-5vuotta.

        Toinen ongelma on tuo jälkimarkkinat sähköautoilla, sen varran käyttökokemusta sähkötyökaluista että akku voi vikaantua ihan milloin vain.
        Auton akku sisältää monia pienempiä kennopaketteja ja yksi kennopaketin tai yhden kennon vikaantuminen voi tuhota koko akun tai pahimmillaan sytyttää palon.

        Mutta itse ajelen vielä polttomoottoriautolla ja mietin sähköautoja vasta silloin kun nykyisen auton käyttöikä tulee täyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimivaa kalustoa ei kannata vaihtaa ennenkuin käyttöikä on tullut vastaan.
        Eli taloudellisesti on järjetöntä romuttaa polttomoottoriauto kun sillä olisi elinikää vielä 3-5vuotta.

        Toinen ongelma on tuo jälkimarkkinat sähköautoilla, sen varran käyttökokemusta sähkötyökaluista että akku voi vikaantua ihan milloin vain.
        Auton akku sisältää monia pienempiä kennopaketteja ja yksi kennopaketin tai yhden kennon vikaantuminen voi tuhota koko akun tai pahimmillaan sytyttää palon.

        Mutta itse ajelen vielä polttomoottoriautolla ja mietin sähköautoja vasta silloin kun nykyisen auton käyttöikä tulee täyteen.

        Saastuttava auto kannattaa aina vaihtaa saastuttamattomaksi, jos vaan on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityisliisingillähän sähköauto kannattaa hankkia käyttöön, niin ei tarvitse sitoa pääomia kuin kk-erän verran.

        Paljonko se kk-erä on? Vakuutukset, näissä oltava täyskasko? Eli mitä se kk-erä oikeesti on?
        Kukaan ei tee minkäänlaista bisnestä +/-0 -tuloksella, millään alalla, ei edes liisauksella.
        Aivopesuun taipuvaiset hankkii isolla rahalla sähkärin, joka on vielä vauva-asteella, fiksut ei. Fiksut odottelee ja katsoo, mitä kivaa päivittäin paljastuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan omillaan toimeentuleva halua vanhojen romujen kanssa tapella. Keskituloiselle leasing on kätevä tapa hankkia uusi auto käyttöön esim. 4 vuodeksi kerrallaan.

        No kerro, paljonko liisaus maksaa + täyskasko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä mitään vanhaa romua olla ottamassa käyttöön, vaan tuliterä sähköauto. Se on kätevin hankkia leasing-sopimuksella. Ei tarvitse sen enempää murehtia autosta ja olla sen kanssa ikuisesti naimisissa. Ei pelätä koko ajan sen arvon romahtamista ja pommin jäämistä omiin käsiin.

        Kaikkea ei tarvitse omistaa itse. Ei varsinkaan arvonsa pudottavia käyttöesineitä. Ostopalveluna pääsee kaikkein vaivattomimmin, ja pääsee myös eroon milloin ei laite enää kiinnosta tai sille ole käyttöä.

        Ja rahat on lentänyt taivaan tuuliin. Ei ole nekään enää riesana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä mitään vanhaa romua olla ottamassa käyttöön, vaan tuliterä sähköauto. Se on kätevin hankkia leasing-sopimuksella. Ei tarvitse sen enempää murehtia autosta ja olla sen kanssa ikuisesti naimisissa. Ei pelätä koko ajan sen arvon romahtamista ja pommin jäämistä omiin käsiin.

        Kaikkea ei tarvitse omistaa itse. Ei varsinkaan arvonsa pudottavia käyttöesineitä. Ostopalveluna pääsee kaikkein vaivattomimmin, ja pääsee myös eroon milloin ei laite enää kiinnosta tai sille ole käyttöä.

        Oletko liisannut myös perheesi.


    • Anonyymi

      Suomessa ehkä näin. Riippuu siitä kuinka sähköä tuotetaan.
      Saksassa patteriauto saastuttaa yhtä paljon kuin diesel ja esim. Puolassa ja Virossa jo enemmän.

    • Anonyymi

      Ei kiinnosta pätkääkään jonkin pattterikaaran itsensä maksaminen.

    • Anonyymi

      Ilmastoystävällisempi, no mikäs siinä jos sellaisesta haluaa maksaa: "Laskurin mukaan sähköauto tulee bensa-autoa taloudellisesti kannattavammaksi noin yhdessätoista vuodessa, kun ajokilometrejä kertyy keskimääräiset 14 000 vuodessa."

      • Anonyymi

        Itsellä tulee ajoa keskimäärin 10tkm vuodessa ja kun vaihdan autoa max. 6v välein niin sähköautolle ei löydy mitään järkevää business-casea.


      • Anonyymi

        Vähän ajavan kannattaakin hankkia sähköauto leasing-sopparilla. Ei tarvitse murehtia auton arvosta. Maksaa vaan kk-maksun ja ajelee sen mitä ajelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän ajavan kannattaakin hankkia sähköauto leasing-sopparilla. Ei tarvitse murehtia auton arvosta. Maksaa vaan kk-maksun ja ajelee sen mitä ajelee.

        Ja se saatanan kk-maksu on tosi kova! Pakkohan sillä on liisausfirman kuolettaa se auto!
        Bensa-auton voi liisata joka haluaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän ajavan kannattaakin hankkia sähköauto leasing-sopparilla. Ei tarvitse murehtia auton arvosta. Maksaa vaan kk-maksun ja ajelee sen mitä ajelee.

        Vähän ajavalle leasing vasta idioottimainen onkin. Jos ajaa vähän autolla niin se kuluukin vähemmän.

        Lisäksi, jos ajaa vähän niin leasingin hinta on monta kertaa enemmän kuin bensaan tällä hetkellä menee. Vähän ajavalla menee alle 100 euroa kuukaudessa bensaan. Ei ole järkevä peruste maksaa leasingistä yli 500 euroa kuukaudessa.


    • Anonyymi

      Ympäristöystävällisintä on ajaa vanha ajoneuvo loppuun. Uuden tuottaminen saastuttaa myös luontoa. Ympäristöystävällisimmät tuotteet kestävät isältä pojalle, eli sukupolvelta toiselle.

      • Anonyymi

        Pakoputkiauton käyttäminen on AINA ympäristörikos. Ei ole merkitystä onko se uusi vai vanha.

        Vain täyssähköauto ei tuota päästöjä, koska siitä puuttuu saasteaukko. Akkutoimisessa sähköautossa näet ei tapahdu lainkaan mitään palamisreaktioita, jotka tuottaisivat saasteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputkiauton käyttäminen on AINA ympäristörikos. Ei ole merkitystä onko se uusi vai vanha.

        Vain täyssähköauto ei tuota päästöjä, koska siitä puuttuu saasteaukko. Akkutoimisessa sähköautossa näet ei tapahdu lainkaan mitään palamisreaktioita, jotka tuottaisivat saasteita.

        Oletko jo 18v?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputkiauton käyttäminen on AINA ympäristörikos. Ei ole merkitystä onko se uusi vai vanha.

        Vain täyssähköauto ei tuota päästöjä, koska siitä puuttuu saasteaukko. Akkutoimisessa sähköautossa näet ei tapahdu lainkaan mitään palamisreaktioita, jotka tuottaisivat saasteita.

        Akkujen valmistus on valtavan saastuttavaa enkä halua olla moisessa riistobisneksessä mukana. Sähköautoa ei pysty itsekorjaamaan ja kolarivaarallinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputkiauton käyttäminen on AINA ympäristörikos. Ei ole merkitystä onko se uusi vai vanha.

        Vain täyssähköauto ei tuota päästöjä, koska siitä puuttuu saasteaukko. Akkutoimisessa sähköautossa näet ei tapahdu lainkaan mitään palamisreaktioita, jotka tuottaisivat saasteita.

        Höpö höpö ympäristörikoksesi kanssa. Happea masiinaan ja lakua putken päästä, ja on halpaa, nyt jo alle 1.8 ekee litra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö ympäristörikoksesi kanssa. Happea masiinaan ja lakua putken päästä, ja on halpaa, nyt jo alle 1.8 ekee litra.

        Totta Talvivaarakin on ympäristöteko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputkiauton käyttäminen on AINA ympäristörikos. Ei ole merkitystä onko se uusi vai vanha.

        Vain täyssähköauto ei tuota päästöjä, koska siitä puuttuu saasteaukko. Akkutoimisessa sähköautossa näet ei tapahdu lainkaan mitään palamisreaktioita, jotka tuottaisivat saasteita.

        On senveran ikää että pensalla ajelen loppuiän..Ympäristö hörhöjen propakandasta välittämättä..Koko kansa maksaa korkeempia sähkölaskuja kun pitää kompensoida pensan myynistä häviävät valtion tulot..Myöskin autottomat taloudet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko jo 18v?

        ...ainakin on aivan pihalla tyyppi ympäristörikoksista...


    • Anonyymi

      Vaihtakaa vanha sähköauto ajoissa uuteen sillä vanhat ovat helpompia räjähtämään.

      Pelastuslaitos ei uskalla tutkia parkkihallissa räjähtäneen sähköauton akkuja

      "Toisaalta Kouki arvioi, että sähköautokannan vanhetessa ongelmia saattaa ilmaantua nykyistä useammin. Sähköauton vikaherkkyys kasvaa auton iän mukana. "

      https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009634395.html

    • Anonyymi

      Sähköautoistuminen on se sisäinen voima,
      joilla sähkösopimukset saatiin tuhottua ja ihmiset siirtyivät
      osin pakosta pörssisähköön.

      Sähköautoilijat ovat se ryhmä, joka meni sinne
      koska sopimusähköstä tuli liian kallista.

      Tuo, 50 000 sähköautoa.

    • Liikenteen päästöistä yli puolet tulee muualta kuin pakoputkista. Sähköautojen suuren painon aiheuttamat hiukkaspäästöt ovat jopa lähes 2000 kertaa suurempia kuin pakokaasujen hiukkaspäästöt. Osa painavien akkuautojen aiheuttamista hiukkaspäästöistä on massaltaan raskaampaa, joka putoaa ennenpitkää maahan, mutta ilmaan jäävien pienhiukkasten osuus on vielä yli 400 kertaa suurempi kuin pakokaasupäästöissä. Se lisää merkittävästi terveyshaittoja, kuten keuhkosairaudet.

      #sähköautofarssi #persutmainittukunvituttaakuinpientäeläintä

      • Anonyymi

        Ja taas jonkun MV-lehden mukaan vai.

        Just joo.


      • OtaBanaaniJaRauhotu
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas jonkun MV-lehden mukaan vai.

        Just joo.

        Samassa ajassa, minkä tuhlaat joutavaan länkyttämiseen, olisit selvittänyt itse asian paikkaansapitävyyden.

        Tiedolähteenä on brittiläisfirmat Emissions Analytics ja National Physical Laboratory. Harmittaako?


      • Anonyymi
        OtaBanaaniJaRauhotu kirjoitti:

        Samassa ajassa, minkä tuhlaat joutavaan länkyttämiseen, olisit selvittänyt itse asian paikkaansapitävyyden.

        Tiedolähteenä on brittiläisfirmat Emissions Analytics ja National Physical Laboratory. Harmittaako?

        Pakoputkiauton matka tyrehtyy tunkemalla bannaani pakoputkeen :-D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputkiauton matka tyrehtyy tunkemalla bannaani pakoputkeen :-D

        Montax tölkkii eeässää pystyt vetää kerralla pärisemättä?


      • Anonyymi
        OtaBanaaniJaRauhotu kirjoitti:

        Montax tölkkii eeässää pystyt vetää kerralla pärisemättä?

        ES ??????????????


    • Anonyymi

      Näihin laskelmiin on mennyt usko jo kauan sitten.
      Välillä Suomen metsät on hiilinieluja, välillä päöstölähteitä. Huh, huh. Tarkoitushakuista tiedottamista, aivopesua

    • Anonyymi

      Parkkihallissa räjähtänyt sähköauto syttyi nyt palamaan
      Viikonloppuna räjähtänyt sähköauto oli ilmiliekeissä tiistaina. 😥

      • Anonyymi

        On ne kyllä äärimäisen vaarallisia vehkeitä, aattele jos kärry olisi viety tutkimuksiin johonkin halliin...nyt olisi halli tulessa ja kaikki muutkin huollettavat autot siellä


      • Anonyymi

        Juu, on niin saatanan turvallisia. Sähkärit pitäisi kieltää


    • Anonyymi

      lopulta verottajaa kiinostaa millä ajetaan, amerikkalainen traktorin valmistaja laittoi polttoaineen tunnistemet ,kun maajussit ajoi oman maan rypsiöljyllä päivät,

    • Anonyymi

      Millä tavalla halvemmaksi se tulee jos ajelee max. 10000 autolla jolle itse pystyy vielä tekemään jotain. Odotellaan ja ihmetellään kun tulee kielto ajaa esim.pysäköintitaloon/halliin. Painorajat ja räjähdysvaara itsestään , kiva kannella ostoksia taivas alla räntäsateessa. Ja vatkainta en sanoisi autoksi.

    • Anonyymi

      Nyt se on varmaa: Halpa sähköautomerkki tulee Suomeen.

      • Anonyymi

        Volkkarilta on tulossa "polo"-luokkaa vastaava 25 tonnin sähköauto.


    • Anonyymi

      Minä kuitenkin sen 40 000€ minkä sähkökulkine maksaa käytän polttoaineeseen . 5 L/100 " 2€ litra .

      • Anonyymi

        ninpä jos sähköauto olisi 10 tuhatta kalliipi, niin väli rahalla saa bensaa paljon,jos mennään rahan mukaan,


    • Anonyymi

      Minä pidän huolen hiilijalanjäljestä.t. last man standing V8.

      • Anonyymi

        Hurraa


    • Anonyymi

      Jaa se on PALSTAVASEMMISTOLAINEN eli aloittaja taas täällä haastamassa riitaa.
      Vasta 20 vuotta on ukko raahustanut tänne joka päivä.
      MENTAL ILLNESS.

    • Anonyymi

      Pakoputkilla maapalloa tuhoavilta pitäisi hakata pesäpallomailalla aivot vittun.

      • Anonyymi

        Tuleppa kokeilee, saat sen mailasi pakoputkeesi.


    • Anonyymi

      Kun tietää miten ympäristöystävällinen mm Talvivaara on ja miten mielellään Kongon lapset työskentelevät kaivoksissa ei voi olla ylistämättä sähköautoja. Kannabisliitto

    • Anonyymi

      TrafiCom on byrokraattiinen ja korruptoitunut laitos sillehän maisetaan että se tekee tyhmiä raporttejaan ja tutkimuksia joissa ei ole mitän järkeä,Eihän TraFicom osaa edes palvella asiakkaita sen firman tyntekijä määrää pitää vähentää 50% liika a turhia työntekijöitä.Sähköautoja on posahdellu maailmalla myös Suomesa ja nyt vihreät ja sähköauton myyjät pelkäävät pskat housuisa ettei niitä saada kaupaksi minä en ainakaan osta patteriautoa,

    • Anonyymi

      Usein näkyy unohtuva että ei autot sinänsä saastuta vaan niiden valmistus, ylläpito ja ajaminen.

      Vähän ajavalle vanhempi edullinen polttis on ainut järkevä vaihtoehto niin ekonomisesti kuin ekologisesti. Jos voit ladata lähinnä kotoa / työpaikalta niin paljon ajavan kannattaa hankkia batteribiili. Pikalataukset reissun päällä maksa saman mitä polttoaineetkin.

      • Anonyymi

        Vanhat polttomoottoriromut vuotavat öljyä jne. pohjavesiin.

        Yli 12 vuotta vanhat autot pitäisi kaikki paalata, koska ovat ympäristölle haitallisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhat polttomoottoriromut vuotavat öljyä jne. pohjavesiin.

        Yli 12 vuotta vanhat autot pitäisi kaikki paalata, koska ovat ympäristölle haitallisia.

        Aivottoman typerä vale ja autot kestävät paljon kauemmin kuin 12 vuotta. Jos auto kestäisi vain 12 vuotta niin auto on arvoton paska romu jo tehtaasta ulos tullessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivottoman typerä vale ja autot kestävät paljon kauemmin kuin 12 vuotta. Jos auto kestäisi vain 12 vuotta niin auto on arvoton paska romu jo tehtaasta ulos tullessaan.

        itsellä 22v honda toimiin kun ole äly tekniikkaa, kuten uudenmat mallit vikagoorineen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivottoman typerä vale ja autot kestävät paljon kauemmin kuin 12 vuotta. Jos auto kestäisi vain 12 vuotta niin auto on arvoton paska romu jo tehtaasta ulos tullessaan.

        Suomessa autojen keski-ikä on 12,5 vuotta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa autojen keski-ikä on 12,5 vuotta

        Kyllä, käytössä olevien autojen keski-ikä on 12,5 vuotta, mutta romutusikä on 22 vuotta. Eli useimmat autot ovat käytössä yli 20 vuotta.

        Keski-ikä ei tarkoita kuinka kauan autoja käytetään. Ja esimerkiksi suomalaisten keski-ikä on noin 44 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivottoman typerä vale ja autot kestävät paljon kauemmin kuin 12 vuotta. Jos auto kestäisi vain 12 vuotta niin auto on arvoton paska romu jo tehtaasta ulos tullessaan.

        Autot suunnitellaan kestämään 12 vuotta. Ei valmistaja loputtomiin anna tuotetukea kulutustavaroille. Voi niitä toki pidempäänkin käyttää, mutta se on idioottimaista liikenteen vaarantamista.

        Yli 12 vuotta vanhojen autojen käyttöä tieliikenteessä ei pitäisi sallia lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autot suunnitellaan kestämään 12 vuotta. Ei valmistaja loputtomiin anna tuotetukea kulutustavaroille. Voi niitä toki pidempäänkin käyttää, mutta se on idioottimaista liikenteen vaarantamista.

        Yli 12 vuotta vanhojen autojen käyttöä tieliikenteessä ei pitäisi sallia lainkaan.

        Tuo on autokauppiaan aivottoman typerää valehtelua. Autot kestävät paljon kauemmin kuin 12 vuotta. Eikä auto muutu maagisesti 12 vuotiaana vaaralliseksi. Jos auto on 12 vuotta vanhana vaarallinen niin se oli vaarallinen uutenakin.

        "Yli 12 vuotta vanhojen autojen käyttöä tieliikenteessä ei pitäisi sallia lainkaan."

        Silloin uusien autojen hintaa pitäisi leikata vähintään 60%. Jos auto ei kestä kuin vaivaiset 12 vuotta eli on heikkolaatuista paskaa niin sen maksimihinta uutena on 12 tonnia. Täysin automerkistä riippumatta.

        Hitto, monet kodinkoneetkin kestävät paljon kauemmin kuin 12 vuotta. Jääkaapitkin ovat kestävämpiä kuin autot sinun mukaasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on autokauppiaan aivottoman typerää valehtelua. Autot kestävät paljon kauemmin kuin 12 vuotta. Eikä auto muutu maagisesti 12 vuotiaana vaaralliseksi. Jos auto on 12 vuotta vanhana vaarallinen niin se oli vaarallinen uutenakin.

        "Yli 12 vuotta vanhojen autojen käyttöä tieliikenteessä ei pitäisi sallia lainkaan."

        Silloin uusien autojen hintaa pitäisi leikata vähintään 60%. Jos auto ei kestä kuin vaivaiset 12 vuotta eli on heikkolaatuista paskaa niin sen maksimihinta uutena on 12 tonnia. Täysin automerkistä riippumatta.

        Hitto, monet kodinkoneetkin kestävät paljon kauemmin kuin 12 vuotta. Jääkaapitkin ovat kestävämpiä kuin autot sinun mukaasi.

        Kuljetko jääkaapilla töissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljetko jääkaapilla töissä?

        En, mutta uusi auto on kymmeniä kertoja jääkaappia kalliimpi, joten sen pitäisi kestää kauemmin kuin jääkaappi.

        Jos auto kestää vaivaiset 12 vuotta niin se on heikkolaatuinen romu. Jo tehtaalta tullessaan puhdasta sontaa. Jos auto kestää 12 vuotta niin sellaista ei kannata ostaa kenenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autot suunnitellaan kestämään 12 vuotta. Ei valmistaja loputtomiin anna tuotetukea kulutustavaroille. Voi niitä toki pidempäänkin käyttää, mutta se on idioottimaista liikenteen vaarantamista.

        Yli 12 vuotta vanhojen autojen käyttöä tieliikenteessä ei pitäisi sallia lainkaan.

        "Ei valmistaja loputtomiin anna tuotetukea kulutustavaroille"

        Ja kuka idiootti välittää paskaakaan valmistajien "tuotetuesta"? Käytän monia tuotteita, vaikka tuotetuki on päättynyt jo kauan sitten. Tuotetukea käyttää perusteluna vain typerät idiootit.

        Autovalmistajat tietenkin haluavat ihmisten vaihtavan autoja usein, koska autovalmistajat ovat rahanahneita sosiopaattisia paskiaisia. Eivät he piittaa muusta kuin rahasta. Autovalmistajien mielipiteillä voi lähinnä pyyhkäistä persettä. Ja samoin autokauppiaiden mielipiteillä, koska autokauppiaatkin ovat ammattimaisia huijareita.

        Autot kestävät yli 20 vuotta ja ovat 20 vuoden jälkeenkin turvallisia.


    • Anonyymi

      Jos jotain olen viime vuosina oppinut epäilemään niin ne on, viranomaisten "tutkimukset" ne tuntuu olevan joidenkin piirien toiveita. Odotan innolla kun valtio alkaa keksiä keinoja verottaa patteri autoja ?

    • Anonyymi

      Tavallisen syomalaisen vuosittaiset ajot on keskimäärin siis 14.000 km/vuosi.

      YLE:n laskelma osoittaa että sähköautoilu tulee bensaan verattuna edullisemmaksi yhdentoista (11) vuoden ajamisen kohdalla.

      Oma sähköauto on 11 v. ikäisenä ominaisuuksiltaan uusiin sähköautoihin verrattuna kuin entisten aikojen kömpelö dinosaurus. Tuolla kärryllä pitäisi edelleen kuitenkin ajaa, että saisi alkuperäisestä ostoksesta bensa-autoon verrattuna edes hiukan voittoakin

      On täysin selvää, että sähköauton akku on tullut einkaarensa päähän jo paljon ennen 11 v. ajankohtaa.

      Ainoa peruste kellekään osata uutta sähköautoa on "maailman pelastamisyritys". Ja siihen epätoivoiseen pelastusyritykseen ei tavallisen keskituloisen suomalaisen kannata lompakollaan lähteä.

      • Anonyymi

        Ei Mailmaa pelasteta muula kuin väkiluvun puolittamisella


    • Anonyymi

      laskelmat on laskelmia

      tosiasiat on sitten asia erikseen

    • Anonyymi

      Vaihtoehto bensalle

      ”Uusi määräys mahdollistaa viimeinkin kaikkien bensa-autojen muuntamisen etanolille ilman kalliita päästömittauksia tai raskaita hyväksyntämenettelyitä. Tämä on valtava muutos, joka tuo ympäristöystävällisen autoilun ihan jokaisen ulottuville”, iloitsee Etanoliautoilijoiden toiminnanjohtaja Antti Grönlund yhdistyksen tiedotteessa.

      https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/9acddc6e-4707-47aa-b422-1487238eacb7

    • Anonyymi

      Sähköautosta tulee päästötön??onko siinä alussa pakoputki mikä sitten poistetaan?

    • Anonyymi

      En minä sellaista sähköautoa tarvitse, minulla on näitä volkiareita. Uusin on vm. 1998 VW Polo. Sillä on ajettu 108.000 km. Melkein uuden veroinen. VW Golf on vuosimallia 1997, on sillä ajettu jotain 320.000 km. Tarvitsen vain yhden auton.
      Toisen auton moottorista voisi tehdä hyvin veneeseen ns. puolimoottorin. Vene ei tarvitse niin paljon tehoja, puolikaskin riittää. Miettikääs, miten tehdään "puolimoottori".

      • Anonyymi

        Eli harrastat maapallon tuhoamista. Tämä selvä. Ok.


    • Anonyymi

      Kyse on omavaraisuudesta mikä työllistää Suomessa suomalaisia. Siksi sähköauto. Aurinko, tuuli, vesi ja ydinvoima sekä hetkittäinen varavoima. Nämä riittävät.

      Ei enää venäjän ja arabimaiden öljyä, ei enää OPEC öljyntuottajien hintakartellia. Suksikoot vi.....n

    • Anonyymi

      15v menee aikaa ja ongelmat vasta alkaa....

    • Anonyymi

      Hahhahhahhaa, persuna voin sanoa, etten ole niin tyhmä, että löisin käsiäni kyynärpäitä myöten sähköautopaskaan.

      • Anonyymi

        Aika harva persu osaa sanoa mitä on. Me muut kyllä näemme tyhmyytenne jo kaukaa.


      • Anonyymi

        Ei sähköautoon tarviikkaan käsiänsä liata,pissapojan nesteen lisäys ja jarrupalojen vaihto joskus. Mutta persu saa kätensä työntää harvasen päivä kyynerpäitä myöten Ladan konehuoneeseen kyynerpäitä myöten öljypaskaan. Ihan miten vain,se on jokaisen persun oma valinta😲


    • Anonyymi

      Onko myös halvempaa jo alle kolmessa vuodessa?

    • Anonyymi

      Sais mennä ohi jo koko sähköauto buumi.

    • Anonyymi

      Kannattaa muistaa, että kaikilla valtioilla on sama ilmakehä !!

      Suomessa sähköntuotanto tuottaa noin 70g CO2/kWh
      Kiinassa sähköntuotanto tuottaa noin 550g CO2/kWh

      Se, että Scandinaviassa on asiat kunnossa ei tarkoita että maailmassa olisi niin !!

      On suuri vaara, että sähköautoja viherpestään nimenomaan täällä Pohjoismaissa !!

    • Anonyymi

      Mitä tuo aloitus tarkoittaa? "Tulee bensa-autoa päästöttömäksi"

    • Anonyymi

      Ilmasto ei muutu vaikka te punikit teette mitä tahansa.

      Tavallaan tämä on ihmisen syy. Raamattu kertoo että kun ihminen on hyljännyt iankaikkisen liiton, ilmasto lämpenee. Eli tarkoittaa sitä että ihminen on hyljännyt Jumalan.

      • Anonyymi

        Korjaan. Ilmasto ei pelastu vaikka te punikit teette mitä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaan. Ilmasto ei pelastu vaikka te punikit teette mitä tahansa.

        Suomi laitetaan konkkaan että muut saavat jatkaa tupruttamista. Tämä on punikkien tahto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi laitetaan konkkaan että muut saavat jatkaa tupruttamista. Tämä on punikkien tahto.

        Puolan yksi hiilivoimala tuottaa saman verran päästöjä kuin koko Suomi. Kiina tekee uusia hiilivoimaloita ehkä satoja. Miksi Suomen pitää tehdä itsari näiden puolesta. Vastatkaa kommarit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolan yksi hiilivoimala tuottaa saman verran päästöjä kuin koko Suomi. Kiina tekee uusia hiilivoimaloita ehkä satoja. Miksi Suomen pitää tehdä itsari näiden puolesta. Vastatkaa kommarit?

        Punikkien tahtotila on saada maa selvitystilaan että päästäisiin eurostoliiton holhouksen alle. Se on siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolan yksi hiilivoimala tuottaa saman verran päästöjä kuin koko Suomi. Kiina tekee uusia hiilivoimaloita ehkä satoja. Miksi Suomen pitää tehdä itsari näiden puolesta. Vastatkaa kommarit?

        Jep ja ameriikassa vaan lisätään hiilivoimaloita kiihtyvällä tahdilla... Suomen päästöt on hyttysen pieru siihen verrattuna.
        Viherhippien ja kokoomuksen porukka ajaa konkurssi kypsän valtion lopulliseen tuhoon.


    • Sähköautoilu on typerää sontaa niin pitkään kuin akkuteknologia kehittyy edes välttävälle tasolle…tuskin meidän elinaikana.. ..myös vähäpäästöisyys vaikuttaa vitsiltä. Se on niin vähäpäästöistä kuin sähkön tuottamisen päästöt…ydinvoimalla ladattuna EHKÄ.. ..eikä edullista latausmahdollisuutta juurikaan missään.. ..sontiaiset rahastaa idiootteja..kuten aina..

    • Anonyymi

      ajan 3000 km vuodessa. Valintani on silloin............ luonnollisesti...........polttomoottoriauto. Ympäristösyistä.
      Jos ajat todella vähän niin suosittelen hankkimaan ympäristöystövällisemmän
      bensakäyttöisen polttomoottoriauton.

    • Anonyymi

      Niin kauan kun sähköa tuotetaan jollain muulla kun täysin päästöttömällä tavalla on turha tehdä noita laskelmia täysin luotettavaa laskelmaa kun tuskin kukaan pystyy tekemään

      • Anonyymi

        Suomessa tuotetusta sähköstä yli 90 prosenttia on päästötöntä ja päästöttömän sähkön osuus kasvaa edelleen, joten käytännössä sähköautoilu on Suomessa päästötöntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa tuotetusta sähköstä yli 90 prosenttia on päästötöntä ja päästöttömän sähkön osuus kasvaa edelleen, joten käytännössä sähköautoilu on Suomessa päästötöntä.

        Sähköauton akuston valmistus kuluttaa puhdasta pohjavetä noin 10.000 litraa puhumattakaan tulipalo riskistä joka aiheuittaa hengenvaaraa myös ihmisile ja katastrofin ympäristölle kun sähköauto palaa.mutta siitähän ei kerrota julkisesti aina kunn sähköauto palaa se on vain yksittäis tapaus niin aina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa tuotetusta sähköstä yli 90 prosenttia on päästötöntä ja päästöttömän sähkön osuus kasvaa edelleen, joten käytännössä sähköautoilu on Suomessa päästötöntä.

        Sähkön hinta tulee nousemaan pilviin kun kaikki ajavat sähköautoilla ja täten myös kotitaloussähkö., eläminen kallistuu niin, että on halvempaa kuolla pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkön hinta tulee nousemaan pilviin kun kaikki ajavat sähköautoilla ja täten myös kotitaloussähkö., eläminen kallistuu niin, että on halvempaa kuolla pois.

        Ei ole sähköautoilla vaikutusta sähkön hintaan muutoin kuin alentavasti, kunhan sähköverkkoon saadaan ns. älyä ja päästään hyödyntämään sähköautojen akkuja myös sähköverkon säätövoimana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole sähköautoilla vaikutusta sähkön hintaan muutoin kuin alentavasti, kunhan sähköverkkoon saadaan ns. älyä ja päästään hyödyntämään sähköautojen akkuja myös sähköverkon säätövoimana.

        Sähköautot lisäävät sähkön kulutusta ja tuo mainitsemasi vain teoriassa tasaa sähkön hintaa, se ei vähennä sähkön kulutuksen määrää. Ja itse ainakin kieltäisin käyttämästä auton akkua säätövoimana, koska tuollainen nopeuttaa akun kulumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot lisäävät sähkön kulutusta ja tuo mainitsemasi vain teoriassa tasaa sähkön hintaa, se ei vähennä sähkön kulutuksen määrää. Ja itse ainakin kieltäisin käyttämästä auton akkua säätövoimana, koska tuollainen nopeuttaa akun kulumista.

        Sähköautojen vaikutus sähkön kokonaiskulutukseen on merkityksetön, mutta sähköautojen vaikutus sähkön hintaan tulee olemaan hintaa alentava, kunhan niiden akut saadaan mukaan säätövoimaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen vaikutus sähkön kokonaiskulutukseen on merkityksetön, mutta sähköautojen vaikutus sähkön hintaan tulee olemaan hintaa alentava, kunhan niiden akut saadaan mukaan säätövoimaksi.

        Ja koska ihmisillä on oikeus kieltää autojensa käytön säätövoimana niin useimmat autot ei ikinä tule säätövoimaksi. Vain idiootti tuhoaa autonsa akun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton akuston valmistus kuluttaa puhdasta pohjavetä noin 10.000 litraa puhumattakaan tulipalo riskistä joka aiheuittaa hengenvaaraa myös ihmisile ja katastrofin ympäristölle kun sähköauto palaa.mutta siitähän ei kerrota julkisesti aina kunn sähköauto palaa se on vain yksittäis tapaus niin aina

        Ei vesi "kulu" mihinkään, vaan se kiertää ekosysteemissä loputtomiin.

        Polttoaine sen sijaan haihtuu taivaan tuuliin hiilidioksidina mikä lämittää ilmastoa.


    • Anonyymi

      Suomessa on jo alkanut vähintään 2 vuoden lama. Kyllä päästöt vähenevät, kun duunit lähtevät monilta alta.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        lama ei haittaa persuja,alla kehrää suvussa jo kolmatta sukupolvea diisseli volvo jolla pääsee grillille syömään rasvamakkaraa tai kyläkauppaan keskaria hakemaan,,,tankissa on tietenkin punaista dieseliä isännän oppien mukaan....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lama ei haittaa persuja,alla kehrää suvussa jo kolmatta sukupolvea diisseli volvo jolla pääsee grillille syömään rasvamakkaraa tai kyläkauppaan keskaria hakemaan,,,tankissa on tietenkin punaista dieseliä isännän oppien mukaan....

        Poika oleppas vaiti siellä käsken sinua


    • Anonyymi

      AP-runkulle:
      Ei kaikilla ole varaa sähköautoon.

    • Anonyymi

      Uutta pakoputkiautoa ei kannata enää riesakseen ottaa, Mitä aikaisemmin siirtyy täyssähköautoon, sitä aikaisemmin pääsee omilleen. Ja luonto alkaa eheytymään välittömästi.

    • Anonyymi

      Enpä löytänyt onko tuotantokustannukset huomioitu päästölaskelmissa. Pari lausetta Ylen tekstissä kolahti: "Siksi sähköauton valmistuksesta syntyy enemmän päästöjä kuin samankokoisen polttomoottoriauton valmistamisesta" ja "Suomessa autojen keski-ikä on 13 vuotta ja vuosittain ajo 14 tuh.km". Eli 180 tuhannen km jälkeen auto hävitetään? Mitä luonnon säästöä se on? Autovalmistajien kaupan lisäämistä näköjään, koska "Sähköautoyhtiö Tesla laskee autojensa hintoja jopa viidenneksellä vauhdittaakseen autojensa kauppaa". Ja täällä isot autot muodissa, vaikka esim. Isossa-Britanniassa niitä ei enää saa edes mainostaa. Miettikääpä itse mikä on järkevää kulutusta, ostaa uutta vai käyttää toimivat vanhat ensin? Ajokilometrien vähentäminen säästää oikeasti, mutta verotulothan siinä vähenisivät samoin kuin kaupankäynnin voitot. Näin meitä viedään kuin pässiä narussa. t. Auto 23v./270 tuh km/6-7 l/100km

      • Anonyymi

        Yritähän ymmärtää uudelleen lukemasi.


    • Anonyymi

      Onko tehty laskelmia/tutkimuksia siitä mitä tapahtuu, jos sähköauto räjähtää risteilyaluksella? Onko laivat varustettu riittävästi tällaisten tapahtumien varalta?

      • Anonyymi

        Sähköautot eivät räjähtele sen enempää kuin muutkaan autot. Polttomoottoriautot ovat sen sijaan tulipaloherkempiä, koska niissä on kyydissä palavia nesteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot eivät räjähtele sen enempää kuin muutkaan autot. Polttomoottoriautot ovat sen sijaan tulipaloherkempiä, koska niissä on kyydissä palavia nesteitä.

        Ahaa. Kiitos selityksestä. Uutisointiin ei sitten pidä tässäkään asiassa luottaa.


    • Anonyymi

      Uusi laskurihan ei millään tavoin muuta faktaa, että sähköauton valmistuksessa syntyvät päästöt ovat niin paljon suuremmat, että 6,2 litraisella bensa hummerilla ajaa 8-10 vuotta ennenkuin ollaan edes samalla lähtötasolla, ja silloin sähköauton akusto vaatii uusimisen ja vanha on ongelmajätettä, jolloin sähköauto hujahtaa taas pitkälle etumatkalle saastuttavuudessaan.

      Kun taas verrataan pienenpää bensiinimoottoria, ero on vieläkin selvempi bensiinimoottorin hyväksi, puhumattakaan nykyaikaisesta dieselmoottorista.

    • Eioo köyhien asiaa. Ei kaikklla ole varaa maksaa tästä maailmanpelastaja mielikuvasta. Joillaki raha menee elämiseen, ei aurinkipaneeleihin ja patteriautoihin. On niin helppo keksiä rahalle tuottavaakin käyttöä, kuin maailmanpelastajan imagon ostaminen.

    • Anonyymi

      Raha on paras motivaattori vaihtaa auto nollapäästöiseen. Korottamalla polttoaineiden hinta esim. 10 euroon litralta saadaan ihmiset vaihtamaan nopeasti autot täyssähköisiin. Se olisi hieno ympäristötekokin. Toivottavasti tuleva hallitus uskaltaa tehdä polttoaineiden hinnankorotuksen, jotta toivottu tavoite saavutettaisiin mahdollisimman pian.

      • Anonyymi

        En malta odottaa sitä itkupotkuraivarin määrää kun polttoainevero siirretään sähköauton käyttövoimaveroon katsastuksessa todettuun(tai seurantaan perustuvaan) ajettuun km määrään perustuen ;-D

        Sehän on jo tekeillä, turha enää kieltää tässä vaiheessa.


      • Anonyymi

        Kyllä sähköauton noin 45000-100000euron ostohinnalla ajelee muutaman kilometrin bensalla tai dieselillä.


    • Anonyymi

      Öljyn loputtua nähdään, miten sähköä ja sähköautoja syntyy ilman öljyä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihinpä öljy loppuisi, kun sitä voi kasvattaa pellollakin. Tai tehdä vaikka tekoöljyä synteettisten hiilivetyjen kautta. Vain mielikuvitus on rajana.

        https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000009561587.html

        Ihan jokaisen mielikuvitus ei riitä ymmärtämään, että öljy loppuu tuota pikaa. Siihen loppuu myös nykyaikainen elämäntapa - ei biotuotteita, ei sähköä, ei ruokaa jne. Pelkkää luonnonmukaista elämää luvassa, taistelua joka murusesta läpeensä saastuneella pallolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan jokaisen mielikuvitus ei riitä ymmärtämään, että öljy loppuu tuota pikaa. Siihen loppuu myös nykyaikainen elämäntapa - ei biotuotteita, ei sähköä, ei ruokaa jne. Pelkkää luonnonmukaista elämää luvassa, taistelua joka murusesta läpeensä saastuneella pallolla.

        Maaöljyä ei tarvita mihinkään. Voit siis lopettaa asiasta jankkaamisen.


    • Anonyymi

      taas oli palo tavaksi tullut uutinen sähkärillä lehdessä,

    • Anonyymi

      Onpas tylsä aihe, mutta jlleen voin todeta kommentteja lukiessani, ettå "pojat on poikia" teema juuri sopiva heille. Tosin "nostan hattua" kyllä niille kundeille, jotka todellakin ovat rakentaneet autonsa alusta loppuun aivan mahtavaksi. Mutta aikaa ja varmaan "manittoakin" on kulunut moiseen biiliin. En tarkoita nyt mitään "amerikan rautoja", vaan oikeaan käyttöön.

      • Anonyymi

        No persut ovat lajina huonoja sopeutumaan muutoksiin ja sen vuoksi aihe on heille vaikea. Muistammehan vielä mikä uIina oli lankapuhelimista ja analogisista tv-lähetyksistäkin, kun niistä joutuivat luopumaan.


    • Anonyymi

      Volvon insinöörien mukaan se tapahtuu 110 000km kohdalla ja 200 000km kohdalla eroa on 15%.
      Polttoaineissa on tapahtunut myös suuria muutoksia päästöjen suhteen eli lukemat elävät ja tasoittavat eroa ja laskevat alle sen mitä sähköautojen kokonaispäästöt ovat.

      • Anonyymi

        Yhä kauemmaksi karkaavat polttisten päästöt, kun tekopolttoaineiden tuotanto aiheuttaa lisää päästöjä ja jakelulogistiikkakin vähintään saman kuin ennenkin.

        Sähkö sen sijaan siirtyy päästöttömästi tuulivoimalasta pistorasiaan.

        Eli ei ole pakoputkiautoilla mitään tulevaisuutta. Paaliin vaan kaikki ja mahdollisimman nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhä kauemmaksi karkaavat polttisten päästöt, kun tekopolttoaineiden tuotanto aiheuttaa lisää päästöjä ja jakelulogistiikkakin vähintään saman kuin ennenkin.

        Sähkö sen sijaan siirtyy päästöttömästi tuulivoimalasta pistorasiaan.

        Eli ei ole pakoputkiautoilla mitään tulevaisuutta. Paaliin vaan kaikki ja mahdollisimman nopeasti.

        Ei näissä vertailuissa otettu huomioon sähköntuotannosta syntyviä päästöjäkään, miksi siis biopolttoaineiden tuotannosta syntyvät päästöt pitäisi ottaa huomioon?

        Taitaa olla sähköautoilijoissa vähän Trumpismin vikaa, kun noin koitetaan poimia parhaat rusinat pullasta ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näissä vertailuissa otettu huomioon sähköntuotannosta syntyviä päästöjäkään, miksi siis biopolttoaineiden tuotannosta syntyvät päästöt pitäisi ottaa huomioon?

        Taitaa olla sähköautoilijoissa vähän Trumpismin vikaa, kun noin koitetaan poimia parhaat rusinat pullasta ;)

        Luulit toki olevasi nokkela, mutta kyllä siinä laskurissa on huomioitu kaikki.

        https://tieto.traficom.fi/fi/henkiloautojen-paasto-ja-kustannuslaskuri ks. "Käyttöohje", jossa on kerrottu laskennan perusteet.


    • Anonyymi

      Duracell-vekottimella eteneminen on oletetusti puhtaampaa MUTTA esimerkiksi duracell-vekottimen tehtailu ohittaa päästöissä moninkertaisesti polttomoottoriautot.

    • Anonyymi

      Minä ajan bensa-autolla vuodessa alle 1500km, joten tuohon 30 000km menee 20-30 vuotta!!!
      Jos näin vähillä ajoilla hankkisi sähköauton, niin sähköauto aiheuttaisi enemmän päästöjä, kuin polttomoottori auto!

      • Anonyymi

        Ilman muuta sinun kannattaa ottaa leasingilla uusi nollapäästöinen sähköauto ja romuttaa vanha saatuttava autosi. Sen jälkeen autoilusi ei tuota enää lainkaan päästöjä. Nythän uhkaat saastuttaa maapalloa vielä 30 vuotta! Häpeäisit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta sinun kannattaa ottaa leasingilla uusi nollapäästöinen sähköauto ja romuttaa vanha saatuttava autosi. Sen jälkeen autoilusi ei tuota enää lainkaan päästöjä. Nythän uhkaat saastuttaa maapalloa vielä 30 vuotta! Häpeäisit.

        Höpöhöpö. Uuden sähköauton valmistus ja akkujen uusiminen saastuttaa enemmän kuin hyvän vanhan auton käyttö ja muinaiset valmistuskulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. Uuden sähköauton valmistus ja akkujen uusiminen saastuttaa enemmän kuin hyvän vanhan auton käyttö ja muinaiset valmistuskulut.

        Höpöhöpö itsellesi. Jos joka tapauksessa meinaa ajaa autolla, niin silloin on aina valittava pakoputketon auto, jos haluaa vähentää päästöjä.

        Pakoputkiauto tuottaa päästöjä milloin sen moottori on käynnissä. Sähköauto ei saastuta koskoaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö itsellesi. Jos joka tapauksessa meinaa ajaa autolla, niin silloin on aina valittava pakoputketon auto, jos haluaa vähentää päästöjä.

        Pakoputkiauto tuottaa päästöjä milloin sen moottori on käynnissä. Sähköauto ei saastuta koskoaan.

        OLet niitä viherhomppeli poikia joka ei tiedä mistään mitään,sähköauton lataaus saastuttaa koska se virta täytyy jostain saada eli tuottaa.On typerää viher ajattelua että pistorasiasta tulee itsestään sähköä ja sinä ilmeisesti juuri ajattelen siten :) Sähköautoja on palanut maailmalla ja niden sammutus on vaikeaa koska sählauto pitää upottaa vesialtaaseen eikä sitä voi samuttaa edes palokunta tavanoamaisin välinein ota asian selvää viherpoju hahaahaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OLet niitä viherhomppeli poikia joka ei tiedä mistään mitään,sähköauton lataaus saastuttaa koska se virta täytyy jostain saada eli tuottaa.On typerää viher ajattelua että pistorasiasta tulee itsestään sähköä ja sinä ilmeisesti juuri ajattelen siten :) Sähköautoja on palanut maailmalla ja niden sammutus on vaikeaa koska sählauto pitää upottaa vesialtaaseen eikä sitä voi samuttaa edes palokunta tavanoamaisin välinein ota asian selvää viherpoju hahaahaa

        Olet niitä koulupudokaspoikia, kun et ymmärrä polttomoottorin toimintaa ja sen aiheuttamia päästöjä. Et myöskään ymmärrä sähkömoottorin toimintaa ja sen puuttuvia päästöjä. Olen 100-prosenttisen varma, että kannatat persuja. He ovat juuri noin tyhmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta sinun kannattaa ottaa leasingilla uusi nollapäästöinen sähköauto ja romuttaa vanha saatuttava autosi. Sen jälkeen autoilusi ei tuota enää lainkaan päästöjä. Nythän uhkaat saastuttaa maapalloa vielä 30 vuotta! Häpeäisit.

        Jos ajaa noin vähän niin leasing-auto olisi idiotismin huippu. Leasing-maksu voisi olla korkeintaan kymppejä kuukaudessa. Järkevämpää on vain ajaa vanhalla käytetyllä autolla jonka itse omistaa.

        Autojen liisaus on muutenkin pelkkää huijausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajaa noin vähän niin leasing-auto olisi idiotismin huippu. Leasing-maksu voisi olla korkeintaan kymppejä kuukaudessa. Järkevämpää on vain ajaa vanhalla käytetyllä autolla jonka itse omistaa.

        Autojen liisaus on muutenkin pelkkää huijausta.

        Ei maapallon saastuttaminen ole "järkevää" kuin vain jonkun luontovihamielisen persun mielestä.

        Persaukisuus ei ole mikään oikeutus saastuttamiselle. Pitää lopettaa autoilu kokonaan, jos ei saldo riitä ajaa päästöttömästi.

        Keskivertokansalaisella riittää aivan hyvin rahat 700 euron kuukausittaiseen leasing-maksuun. Keskimääräiset bruttotulot kansalaisella on 3800 euroa kuukaudessa, josta jää kouraan noin 2700 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei maapallon saastuttaminen ole "järkevää" kuin vain jonkun luontovihamielisen persun mielestä.

        Persaukisuus ei ole mikään oikeutus saastuttamiselle. Pitää lopettaa autoilu kokonaan, jos ei saldo riitä ajaa päästöttömästi.

        Keskivertokansalaisella riittää aivan hyvin rahat 700 euron kuukausittaiseen leasing-maksuun. Keskimääräiset bruttotulot kansalaisella on 3800 euroa kuukaudessa, josta jää kouraan noin 2700 euroa.

        Mitä järkeä on haaskata yli neljäsosa tuloista tuollaiseen ylihintaiseen pippelinjatkeeseen? Lisäksi kotitaloudet käyttävät suuren osan rahoistaan asuntoon ja se on paljon tärkeämpi kuin auto.

        Jos ajaa vähän niin on järkevämpää ostaa auto käteisellä, jolloin kuukausimaksu on nolla euroa. Siis halpa käytetty auto.

        Kuulostaa siltä kuin olisit leasingfirmassa töissä. Leasingfirmat ovat huijareita. Leasingautot ovat rahojen vetämistä viemäristä alas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei maapallon saastuttaminen ole "järkevää" kuin vain jonkun luontovihamielisen persun mielestä.

        Persaukisuus ei ole mikään oikeutus saastuttamiselle. Pitää lopettaa autoilu kokonaan, jos ei saldo riitä ajaa päästöttömästi.

        Keskivertokansalaisella riittää aivan hyvin rahat 700 euron kuukausittaiseen leasing-maksuun. Keskimääräiset bruttotulot kansalaisella on 3800 euroa kuukaudessa, josta jää kouraan noin 2700 euroa.

        "Keskivertokansalaisella riittää aivan hyvin rahat 700 euron kuukausittaiseen leasing-maksuun. "

        Meillä menee vähän enemmän rahaa tällä hetkellä asuntolainan maksuun. Ei mitään mahdollisuutta hankkia sähköautoa tähän taloustilanteeseen. Laina loppuu noin 8 vuoden päästä, joten katsellaan sitten uudestaan asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Keskivertokansalaisella riittää aivan hyvin rahat 700 euron kuukausittaiseen leasing-maksuun. "

        Meillä menee vähän enemmän rahaa tällä hetkellä asuntolainan maksuun. Ei mitään mahdollisuutta hankkia sähköautoa tähän taloustilanteeseen. Laina loppuu noin 8 vuoden päästä, joten katsellaan sitten uudestaan asiaa.

        Nyt oli puhe keskiverto palkansaajasta. Sähköauton hankkiminen ei ole mikään ongelma ainakaan taloudellisessa mielessä.

        Joillekin on vain tärkeintä saada tuhottua maapalloa niin paljon eläessään kuin mahdollista. Saavat sillä tavalla henkisen rauhan itselleen, kun tietävät vieneensä elämisen mahdollisuudet tulevilta sukupolvilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt oli puhe keskiverto palkansaajasta. Sähköauton hankkiminen ei ole mikään ongelma ainakaan taloudellisessa mielessä.

        Joillekin on vain tärkeintä saada tuhottua maapalloa niin paljon eläessään kuin mahdollista. Saavat sillä tavalla henkisen rauhan itselleen, kun tietävät vieneensä elämisen mahdollisuudet tulevilta sukupolvilta.

        " Sähköauton hankkiminen ei ole mikään ongelma ainakaan taloudellisessa mielessä."

        Meillä ei olisi mitään käteviä latausmahdollisuuksiakaan sähköautolle, kun automme seisoo kadunvarressa. Ei kannata senkään takia hankkia. Jos siis rahat riittäisivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Sähköauton hankkiminen ei ole mikään ongelma ainakaan taloudellisessa mielessä."

        Meillä ei olisi mitään käteviä latausmahdollisuuksiakaan sähköautolle, kun automme seisoo kadunvarressa. Ei kannata senkään takia hankkia. Jos siis rahat riittäisivät.

        No se on sitten voi voi. Joku kansanedustajahan totesi, että "meillä kaikilla on rajoitteemme".

        Inariinkin tulee muuten Teslan supercharger latauspiste.

        https://www.hs.fi/talous/art-2000009639766.html

        "Latausasemia Teslalla on Suomessa 20, joissa on kaikkiaan yli 130 laturia. Tesla suunnittelee avaavansa seitsemän uutta latausasemaa tämän vuoden aikana muun muassa Lohjalle, Espooseen, Inariin ja Ylöjärvelle. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt oli puhe keskiverto palkansaajasta. Sähköauton hankkiminen ei ole mikään ongelma ainakaan taloudellisessa mielessä.

        Joillekin on vain tärkeintä saada tuhottua maapalloa niin paljon eläessään kuin mahdollista. Saavat sillä tavalla henkisen rauhan itselleen, kun tietävät vieneensä elämisen mahdollisuudet tulevilta sukupolvilta.

        Keskiverto palkansaajalle vasta onkin typerää laittaa 700 euroa kuukaudessa johonkin typerään autoon. Sehän on neljäsosa normaalista tulosta mikä tuollaisesta peltilelusta on liikaa. Järkevämpää olisi, että leasingmaksu on alle 10% tuloista. Eli maksimi leasingmaksu olisi 270 euroa keskituloiselle.

        Ja liisaus on muutenkin idiotismia. Siinä maksaa pitkällä tähtäimellä paljon enemmän kuin ostamalla saman auton. Leasingfirmat ovat huijareita.

        Kannattaa muistaa, että kannattaa panostaa tärkeisiin asioihin, mutta auto ei ole tärkeimpien asioiden joukossa.

        Ja oma periaatteeni on, että pääosan ajasta kuukausimaksu autosta on tasan nolla euroa. Ja jos päättäisin joskus ostaa uuden auton niin käyttäisin sitä vähintään 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskiverto palkansaajalle vasta onkin typerää laittaa 700 euroa kuukaudessa johonkin typerään autoon. Sehän on neljäsosa normaalista tulosta mikä tuollaisesta peltilelusta on liikaa. Järkevämpää olisi, että leasingmaksu on alle 10% tuloista. Eli maksimi leasingmaksu olisi 270 euroa keskituloiselle.

        Ja liisaus on muutenkin idiotismia. Siinä maksaa pitkällä tähtäimellä paljon enemmän kuin ostamalla saman auton. Leasingfirmat ovat huijareita.

        Kannattaa muistaa, että kannattaa panostaa tärkeisiin asioihin, mutta auto ei ole tärkeimpien asioiden joukossa.

        Ja oma periaatteeni on, että pääosan ajasta kuukausimaksu autosta on tasan nolla euroa. Ja jos päättäisin joskus ostaa uuden auton niin käyttäisin sitä vähintään 20 vuotta.

        Sinä olet persaukinen, joten sinulle 700 euroa on liikaa. Keskiverrolle palkansaajalle 700 euroa on oikein sopiva summa autoilun kuukausimenoiksi. Esimerkiksi VW ID.4:n leasing-sopimus sisältää myös lataussähköt, eli edes sähköstä ei tarvitse maksaa ylimääräistä.

        Mutta sinä olet siis persaukinen, joka joudut ajelemaan vanhoilla romuilla. Oma on häpeäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet persaukinen, joten sinulle 700 euroa on liikaa. Keskiverrolle palkansaajalle 700 euroa on oikein sopiva summa autoilun kuukausimenoiksi. Esimerkiksi VW ID.4:n leasing-sopimus sisältää myös lataussähköt, eli edes sähköstä ei tarvitse maksaa ylimääräistä.

        Mutta sinä olet siis persaukinen, joka joudut ajelemaan vanhoilla romuilla. Oma on häpeäsi.

        On aivottoman typerää laittaa neljäsosan tuloistaan tuollaiseen typerään peltileluun. Lisäksi lataussähkö ei kata kotilatausta vaan ainoastaan K-ketjun latauspisteet. Mitään muuta lataussähköä ei ilmaiseksi tuon kanssa saa.

        Ja tuolla hinnalla voi ajella vaivaiset 10 tkm vuodessa. Ei ole mitenkään taloudellisesti järkevää laittaa rahojaan noin paljon rahaa kun autolla ei paljon saa edes ajaa. Ja nuo 10 tkm bensat (tai dieselit) maksaa alle 100 euroa kuukaudessa, joten turha höpistä paskaa ajamisen hinnastakaan.

        Kannattaa muistaa, että auton ainoa tehtävä kuljettaa paikasta A paikkaan B. Kaikki muut asiat ovat mielikuvituksen tuotetta. Autolla ei ole statusarvoa.

        Leasing on muutenkin huijausta ja vain idiootit ottavat leasing-auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aivottoman typerää laittaa neljäsosan tuloistaan tuollaiseen typerään peltileluun. Lisäksi lataussähkö ei kata kotilatausta vaan ainoastaan K-ketjun latauspisteet. Mitään muuta lataussähköä ei ilmaiseksi tuon kanssa saa.

        Ja tuolla hinnalla voi ajella vaivaiset 10 tkm vuodessa. Ei ole mitenkään taloudellisesti järkevää laittaa rahojaan noin paljon rahaa kun autolla ei paljon saa edes ajaa. Ja nuo 10 tkm bensat (tai dieselit) maksaa alle 100 euroa kuukaudessa, joten turha höpistä paskaa ajamisen hinnastakaan.

        Kannattaa muistaa, että auton ainoa tehtävä kuljettaa paikasta A paikkaan B. Kaikki muut asiat ovat mielikuvituksen tuotetta. Autolla ei ole statusarvoa.

        Leasing on muutenkin huijausta ja vain idiootit ottavat leasing-auton.

        Olet toki aivottoman typerä, koska olet persaukinen ja joudut käyttämään romutusta vailla olevia pommeja. Aivolliset fiksut ihmiset tienaavat rahaa.

        Keskiverrolla kansalaisella on varaa hankkia käyttöönsä sähköauto, ja fiksu kansalainen niin tekeekin, koska silloin liikkuminen ei saastuta enää lainkaan.

        Niinkin halvalla kuin 700 eurolla kuukaudessa saa ihan kohtuullisen nollapäästöisen kulkuneuvon.

        Yli 12 vuotta vanhat pakoputkiautot pitäisi kaikki romuttaa, koska ne ovat vakava riski sekä ympäristölle kuin myös tielläliikkujille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet toki aivottoman typerä, koska olet persaukinen ja joudut käyttämään romutusta vailla olevia pommeja. Aivolliset fiksut ihmiset tienaavat rahaa.

        Keskiverrolla kansalaisella on varaa hankkia käyttöönsä sähköauto, ja fiksu kansalainen niin tekeekin, koska silloin liikkuminen ei saastuta enää lainkaan.

        Niinkin halvalla kuin 700 eurolla kuukaudessa saa ihan kohtuullisen nollapäästöisen kulkuneuvon.

        Yli 12 vuotta vanhat pakoputkiautot pitäisi kaikki romuttaa, koska ne ovat vakava riski sekä ympäristölle kuin myös tielläliikkujille.

        Keskivertokansalaisella on järkevämpiäkin kohteita rahalle kuin ylihintainen peltiromu pihalla. Ja 700 euroa kuukaudessa on valtavan suuri raha noin surkeasta romusta.

        "Olet toki aivottoman typerä, koska olet persaukinen ja joudut käyttämään romutusta vailla olevia pommeja. Aivolliset fiksut ihmiset tienaavat rahaa."

        Aivolliset ihmiset tienaavat rahaa eikä haaskaa rahojaan peltileluihin. Autoon rahan laittaminen on idiotismin huippu. Vaikka itse ylitän reilusti tuon keskitulon niin en taatusti haaskaisi tuollaista summaa autoon. Eikä käyttäisi valtaosa muistakaan, joilla on sama tulotaso. Tosin monet ovat hyvätuloisia eikä edes omista autoa, vaikka siihen on varaa...

        "Yli 12 vuotta vanhat pakoputkiautot pitäisi kaikki romuttaa, koska ne ovat vakava riski sekä ympäristölle kuin myös tielläliikkujille."

        Tämä lause todistaa, että olet pelkkä valehteleva autokauppias. Autot kestävät paljon kauemmin kuin 12 vuotta. Auto ei muutu tuossa ajassa vaaralliseksi vaikka jotkut idiootit autokauppiaat ja autovalmistajat kuinka valehtelevat.

        Itse asiassa, suomalaiset ajavat jo nyt liian uusilla autoilla ja autojen keski-ikää pitäisi nostaa. Liikenteessä voi aivan rauhassa ajella yli 20 vuotta vanhalla autolla.

        Ja muutenkin, olen edelleen sitä mieltä, että leasing on huijausta. Voin jollain tasolla hyväksyä auton oston rahoituksella, koska silloin saa vaihdossa rahaa ainakin osittain takaisin. Ja esimerkiksi jos ostaa auton 4 vuoden laina-ajalla, mutta ajaa sillä 10 vuotta niin 6 vuoden ajan automaksu on nolla euroa. Ja tuon 10 vuoden jälkeen saa edes jotain takaisin vaihdossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet toki aivottoman typerä, koska olet persaukinen ja joudut käyttämään romutusta vailla olevia pommeja. Aivolliset fiksut ihmiset tienaavat rahaa.

        Keskiverrolla kansalaisella on varaa hankkia käyttöönsä sähköauto, ja fiksu kansalainen niin tekeekin, koska silloin liikkuminen ei saastuta enää lainkaan.

        Niinkin halvalla kuin 700 eurolla kuukaudessa saa ihan kohtuullisen nollapäästöisen kulkuneuvon.

        Yli 12 vuotta vanhat pakoputkiautot pitäisi kaikki romuttaa, koska ne ovat vakava riski sekä ympäristölle kuin myös tielläliikkujille.

        "Niinkin halvalla kuin 700 eurolla kuukaudessa saa ihan kohtuullisen nollapäästöisen kulkuneuvon."

        Keskituloisen olisi järkevämpää 700 euroa kuukaudessa sijoituksiin/säästöön kuin autoon. Itse asiassa jos jostain pitää säästää niin auto on ensimmäinen säästökohde. Nykyisessäkin taloustilanteessa autoon kannattaa laittaa entistäkin vähemmän rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Niinkin halvalla kuin 700 eurolla kuukaudessa saa ihan kohtuullisen nollapäästöisen kulkuneuvon."

        Keskituloisen olisi järkevämpää 700 euroa kuukaudessa sijoituksiin/säästöön kuin autoon. Itse asiassa jos jostain pitää säästää niin auto on ensimmäinen säästökohde. Nykyisessäkin taloustilanteessa autoon kannattaa laittaa entistäkin vähemmän rahaa.

        Mihin ihmeeseen pitäisi säästää? Mitään ei saa mukaansa.

        Kyllä tavallinen palkansaaja nauttii elämästään. Uudella sähköautolla ajelu on yksi osa hyvää pohjoismaista elintasoa. Ei siihen tarvita montaakaan sataa euroa kuukaudessa.

        Mutta se mitä pitää tehdä on romuttaa vanhat yli 12 vuotta vanhat saastuttavat ja vaaralliset autot. Niistä ei ole kuin vain harmia ja mielipahaa.

        Kyllä uusi auto on aina uusi. Minäkään en ole koskaan hankkinut käytettyä autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin ihmeeseen pitäisi säästää? Mitään ei saa mukaansa.

        Kyllä tavallinen palkansaaja nauttii elämästään. Uudella sähköautolla ajelu on yksi osa hyvää pohjoismaista elintasoa. Ei siihen tarvita montaakaan sataa euroa kuukaudessa.

        Mutta se mitä pitää tehdä on romuttaa vanhat yli 12 vuotta vanhat saastuttavat ja vaaralliset autot. Niistä ei ole kuin vain harmia ja mielipahaa.

        Kyllä uusi auto on aina uusi. Minäkään en ole koskaan hankkinut käytettyä autoa.

        Säästää kannattaa ainakin pahan päivän varalle. Ja tuollaisia pahoja päiviä ihan varmasti jokaiselle. Lisäksi ihmisillä on paljon tärkeämpääkin rahan menoa kuin tuollaiset ylihintaiset pippelinjatkeet.

        Ja miten autosta muka nauttii? Auto on pelkkä kulkuväline eikä siitä nautita. Ravintoillallisesta nauttii, mutta autosta ei.

        "Mutta se mitä pitää tehdä on romuttaa vanhat yli 12 vuotta vanhat saastuttavat ja vaaralliset autot. Niistä ei ole kuin vain harmia ja mielipahaa."

        Tuo on taas tuota autokauppiaiden ja autovalmistajien typerää valehtelua. Ja uusien autojen valmistus tuhoaa valtavasti luontoa ja saastuttaa. Jos auto muka kestää vaivaiset 12 vuotta niin se on arvoton paska romu. Ja sähköautojen pitäisi kestää 30 vuotta, koska niiden valmistus saastuttaa valtavasti.

        Jos autot ovat niin surkeaa paskaa, että ne kestää vaivaiset 12 vuotta niin hintoja pitää reippaasti leikata. Esimerkiksi Tesla olisi 12 tonnin arvoinen auto uutena.

        "Kyllä uusi auto on aina uusi. Minäkään en ole koskaan hankkinut käytettyä autoa."

        Tuo on sinun ongelmasi. Kukaan koko maailmassa ei piittaa tuosta paskaakaan. Voin toki ostaa joskus uuden auton, mutta käytän sitä yli 20 vuotta. Tuolla hinnalla auton pitäisi koko loppuelämäni ajan eikä sitä tarvitse ikinä vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säästää kannattaa ainakin pahan päivän varalle. Ja tuollaisia pahoja päiviä ihan varmasti jokaiselle. Lisäksi ihmisillä on paljon tärkeämpääkin rahan menoa kuin tuollaiset ylihintaiset pippelinjatkeet.

        Ja miten autosta muka nauttii? Auto on pelkkä kulkuväline eikä siitä nautita. Ravintoillallisesta nauttii, mutta autosta ei.

        "Mutta se mitä pitää tehdä on romuttaa vanhat yli 12 vuotta vanhat saastuttavat ja vaaralliset autot. Niistä ei ole kuin vain harmia ja mielipahaa."

        Tuo on taas tuota autokauppiaiden ja autovalmistajien typerää valehtelua. Ja uusien autojen valmistus tuhoaa valtavasti luontoa ja saastuttaa. Jos auto muka kestää vaivaiset 12 vuotta niin se on arvoton paska romu. Ja sähköautojen pitäisi kestää 30 vuotta, koska niiden valmistus saastuttaa valtavasti.

        Jos autot ovat niin surkeaa paskaa, että ne kestää vaivaiset 12 vuotta niin hintoja pitää reippaasti leikata. Esimerkiksi Tesla olisi 12 tonnin arvoinen auto uutena.

        "Kyllä uusi auto on aina uusi. Minäkään en ole koskaan hankkinut käytettyä autoa."

        Tuo on sinun ongelmasi. Kukaan koko maailmassa ei piittaa tuosta paskaakaan. Voin toki ostaa joskus uuden auton, mutta käytän sitä yli 20 vuotta. Tuolla hinnalla auton pitäisi koko loppuelämäni ajan eikä sitä tarvitse ikinä vaihtaa.

        Ja edelleen, autoissakin valmistuksen osuus päästöistä on niin valtava, että jos tuollainen aivottoman typerä ehdotus siitä, että yli 12 vuotiailla autoilla ei saisi ajaa niin päästöt nousee valtavasti. Mitä useammin autoa vaihdetaan niin sitä nopeammin luonto tuhoutuu. Eikä ole mitään väliä, vaikka uusi auto olisi sähköauto, vaikka autovalmistajat ja autokauppiaat kuinka valehtelisivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt oli puhe keskiverto palkansaajasta. Sähköauton hankkiminen ei ole mikään ongelma ainakaan taloudellisessa mielessä.

        Joillekin on vain tärkeintä saada tuhottua maapalloa niin paljon eläessään kuin mahdollista. Saavat sillä tavalla henkisen rauhan itselleen, kun tietävät vieneensä elämisen mahdollisuudet tulevilta sukupolvilta.

        Ei mikään polttis tuhoa maapalloa. Itse asiassa asuntojen lämmitys saastuttaa monta kertaa enemmän kuin henkilöautot. Suomessa vain 10% päästöistä tulee henkilöautoista.

        Ja jos kunnolla haluaa lopettaa saastuttamisen niin tehokkainta on luopua kokonaan autosta. Jos autoa ei ikinä valmisteta niin se ei saastuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään polttis tuhoa maapalloa. Itse asiassa asuntojen lämmitys saastuttaa monta kertaa enemmän kuin henkilöautot. Suomessa vain 10% päästöistä tulee henkilöautoista.

        Ja jos kunnolla haluaa lopettaa saastuttamisen niin tehokkainta on luopua kokonaan autosta. Jos autoa ei ikinä valmisteta niin se ei saastuta.

        Ei autosta tarvitse luopua. Sähköauto ei saastuta lainkaan. Sillä voi ajella ja nautiskella niin paljon kuin vain intoa riittää. Itsekin ajelen sähköautolla enimmäkseen huvin vuoksi, koska sillä on niin mukava ajaa. Kiihtyvyys on mahtava eikä tarvitse kuunnella saastuttavaa pörinää.

        Mutta minä siis elätänkin itseni ja voin tehdä mitä ikinä huvittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet toki aivottoman typerä, koska olet persaukinen ja joudut käyttämään romutusta vailla olevia pommeja. Aivolliset fiksut ihmiset tienaavat rahaa.

        Keskiverrolla kansalaisella on varaa hankkia käyttöönsä sähköauto, ja fiksu kansalainen niin tekeekin, koska silloin liikkuminen ei saastuta enää lainkaan.

        Niinkin halvalla kuin 700 eurolla kuukaudessa saa ihan kohtuullisen nollapäästöisen kulkuneuvon.

        Yli 12 vuotta vanhat pakoputkiautot pitäisi kaikki romuttaa, koska ne ovat vakava riski sekä ympäristölle kuin myös tielläliikkujille.

        Tuli tässä mieleen, kun sähkövatkainpetteri tuli jokin aika sitten meuhaamaan mulle noita samoja juttuja kuin sinä, naurettava jauhat. Oikaisin tätä telan 3 perusversiolla (halvin tesla) liikkuvaa idioottia sanoen: Minä ajan dieseliautolla, jonka olen maksanut kokonaan, tosin vain 35 000€, koska en katso järkeväksi sijoittaa autoon enempää. sinä kertoilet kuinka suomen polttomoottoriautoilijat saastuttavat koko maailman, vaikka suomen päästöjen osuus globaaleista päästöistä on 0,13% ja liikenteen osuus tästä on 22% ja tästä yksityisautoilun alle puolet, idioottihan sinun pitää olla jos ajattelet suomalaisten yksityisautoilulla olevan merkitystä maailman päästöissä, ajat rahoitusyhtiön teslalla, jonka käsirahan olet maksanut kulutusluotolla, tärkeilet täällä puku päällä jonka sait siltä tappiota joka vuosi kirjaavalta teknologiayhtiöltä jossa olet töissä, eli palkkasikin maksetaan velkarahalla. Kukas nyt on tyhmä ja perseaukinen? Petteri hiljeni ja sanoi lähtevänsä latailemaan sähkövatkaintaan, kun range on vähissä. Lyön vetoa, että lataus tapahtui 22Kw latauspisteestä, nimittäin sähkö on kalliimpaa 200Kw:n pikalaturista.


    • Anonyymi

      Jos ei satu palamaan...

    • Anonyymi

      Mikäs se sähköautojen akkujen kylmänkestävyys on? Lyhentää ainakin ajomatkoja kun auto joutuu olemaan kylmässä. Nykyinen sähköautoteknologia ei sovellu kylmään ilmastoon kuten Suomeen.

      • Anonyymi

        Kuumassa ilmastossa sähköauton akkuja pitää jäähdyttää etteivät ylikuumene, ei ne oikein sovi kuumiin maihinkaan :-/


    • Anonyymi

      Ekan autoni sain ilmaiseksi sukulaiselta 2001. Arvo jotain tonnin luokkaa. Ajoin 6 vuotta ja ostin sitten itse toisen autoni 1750 eurolla. Myin sen pois 1200 eurolla kymmenen vuotta myöhemmin ja ostin 1500 eurolla seuraavan autoni. Ajoin 2 vuotta ja myin pois 1500 eurolla. Ostin nykyisen autoni 2019 3000 eurolla.

      2350 euroa on mennyt menetettyjä pääomakuluja 22 vuodessa autojen hankintaan. Minun on vaikeaa muodostaa matemaattinen yhtälö, joka todistaa sähköauton olevan minulle edullisempi vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Voiko yhtälöllä ajaa lappiin ja takaisin


    • Anonyymi

      suomessa ajajetaan suola vellissä, niin voi verrata etelän maihin luotettavuutta,

    • Anonyymi

      Itse näkisin, että polttomoottoriautoilla ajetaan pitkälti käytännön syistä. Aika isolla osalla ei yksinkertaisesti ole varaa sähköautoon. Ja onhan ne jonotkin pitkiä, voi joutua odottamaan jopa vuoden autoaan. Lisäksi sähköauton valmistamiseen liittyy paljon haitallista kaivostoimintaan, -myös eettisistä näkökulmista. Suomessa myös infra on keskeneräinen. Lisäksi nykyinen akkutekniikka on erittäin vaurioaltis mm. tiestömme huonon kunnon vuoksi. Esim. huutokaupassa myytiin pilkkahintaan uudenkarhea Mersu epäillyn akkuvian vuoksi. Mikä pahinta painavat sähköautot myös kuluttavat tiestöä enemmän. Kun sähköautot yleistyvät, siirtyvät polttomoottoriköyttöisten ajoneuvojen verotus kokonaisuudessaan sähköautoilun kontolle (yli 8 miljardia euroa), tämä siitä syystä, että valtiolla ei ole varaa luopua tästä tulolähteestä. Mielestäni nykyisin käytössä olevat polttomoottoriautot kannattaisi vain ajaa ns. loppuun, vaikkapa sitten näillä uusilla vähemmän päästöjä aiheuttavilla polttoaineilla tai jopa muuttamalla ajoneuvo kaasukäyttöiseksi.

    • Anonyymi

      Onhan se sähköauto hieno vempele päästömielessä.

      Samaan syssyyn voidaan todeta, että kasvattamalla omat kasvikset ja vihannekset päästöjä säästyy vielä enemmän, eli kaikki sähköintoilijat voisi alkaa puutarhureiksi kun noin kovin haluaa päästöjä pienentää ;)
      Minä jo teenkin näin, olen siis vihreämpi kuin te saatanan sähkövouhkaajat.

    • Anonyymi

      Jo yksin sähköauton akun valmistaminen kaikkineen vie paljon energiaa, joka jätetty pois noissa laskelmissa.

      • Anonyymi

        Ketä kiinnostaa jos joku lapsi kaivaa maasta vähän liittijumia, ompahan töitä sillekin.
        Terveisin Sähköautomies!


    • Anonyymi

      >Laskurin mukaan sähköauto tulee bensa-autoa taloudellisesti kannattavammaksi noin yhdessätoista vuodessa, kun ajokilometrejä kertyy keskimääräiset 14 000 vuodessa.

      Minä ajan 5 000 km vuodessa, missä ajassa sähköauto tulee taloudellisemmaksi?

      14 000 = 11 vuotta
      5 000 = 30 vuotta?

      Kestääkö yksikään sähköautoa 30 vuotta, ennen kuin siitä tulee taloudellisempi?

      • Anonyymi

        Kestäähän ne, akut vaihdetaan kahdesti, kori kerran, moottori(t) kerran tai ehkä kaksi.

        Mulla on puuvajassa vasara jonka sain isältä, hän omalta isältään, siihen on kahva vaihdettu kuudesti ja pää neljästi ja edelleen toimii hyvin tuo vasara.


    • Anonyymi

      Entäs sitten kun patteri-teron akku sippaa tehdäänkö uusi akku sitten jollain nykyisin tuntemattomalla tekniikalla täysin saastetteettomaksi.

      Kobolttia kaivavat pikkulapset Kongossa ahtaissa tunneleissa, sepä vasta eettista ja vastuullista toimintaa patteri-teron mielestä.

      Periaatteessa patteri autoa ei saa polttomoottori autoa ympäristöystävällisemäksi koskaan...

    • Anonyymi

      Hankkikaa kunnon kävelykengät ja tukeva polkupyörä.

      kuten Pentti Linkola meitä ohjeisti, rakkaudesta ihmiskuntaa kohtaan

      • Anonyymi

        Linkola oli ääri-ihminen ääri-ajatuksineen jolla ei ole seuraajia ja hyvä niin.

        oma perhekkään ei lähtenyt mukaan hänen hoopoihin touhuihinsa.


    • Anonyymi

      Sähköauto tulee sitä kannattavammaksi mitä enemmän polttoaineita verotetaan. Joku 10 euroa litra on sopiva hinta bensalle. Ei sitä kulu kuin perämoottorissa muutama litra kesässä.

      • Anonyymi

        Ai...sulla on sitten joku jolla kun mulla 3 kpl Yamahan V6 moottoreita veneen perässä...


    • Anonyymi

      sähköautossa on todella monia ongelmallisia asioita joista ei vielä kuurikaan ole kokemusta eikä niistä puhuta ennakkoon.

      pahin on sen palovaarallisuus joka on yleensä sellainen että sen mukana palaa kaikki lähelläoleva eikä sitä sammuta mikään, se on räjähdyspaloa ja hirveä kuumuus ja kennojen räjähtely joka pitää uteliaat loitolla.

      toinen ongelma on pohjan kolhimattomuus ellei siellä ole panssavaunun pohjalevy. ei men ekatsastuksesta jos on lommoa pohjassa, ja sitten alkaa tulla ihmeelle hintaa.

      eikä kenelläkään pikkupalkkalaisella ole varaa ostaa talon hintaista kotteroa seisomaan pihalle ja odottamaan koska se polttaa koko tontin.

      • Anonyymi

        se on lähes samanlainen kuin venäläinen panssarivaunu jossa porukka istuu pommilastin päällä, siinä tulee lähtö taivasta kohden vaikka eivät sinne haluaisikaan!

        kamala ajatus ajaa kolari sähköautolla huh !


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tälllä ajassa sähköauto on possahtanu jo kahesti?

    • Anonyymi

      Jep, tuollahan niitä sähköleluja käryää teiden varsilla pitkin maailmaa, ei kannata noiden lelujen viereen pysäköidä, tiedä koska syttyvät palamaan.

    • Anonyymi

      Mikäli sähkö nousee taas viime Talven lukemiin niin
      tuleekohan kumpi halvemmaksi?

      Sähkö autot taas meinaavat usein räjädellä ties missä?
      Autossa kyllä pitää olla moottori,

    • Anonyymi

      Nämä laskentatavan muutoksethan ovat meillä se tehokkain tapa kaunistaa tilastoja. Sen huomasi jo Marinin hallituskin työttömyysukuja kaunistellessaan.

      • Anonyymi

        Persujen vuoden 2015 matulukua 35 000 ei saa kauniimmaksi mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persujen vuoden 2015 matulukua 35 000 ei saa kauniimmaksi mitenkään.

        Tarkoitatko nyt takinkääntäjä Soinin PS joka on siis aivan eri kuin Halla-ahon ja Purran PS?
        Takinkääntäjä Soinin hävisi sinisen tulevaisuuden kanssa menneisyyteen ja kaikki ne muut paskapäät joiden piti estää tämä paska mikä nyt on ollut valloillaan jo kauan.


    • Anonyymi

      Päästöttömämmäksi.

    • Anonyymi

      Täyssähkö auton edullisuus polttomootori autoihin verrattuna tehty
      valtion verotuksen ansiosta.

      • Anonyymi

        Bensan verovapaa hinta on maailmanmarkkinoilla 2,6 USD/USgallona, eli noin 64 eurosenttiä litra. Litrassa bensaa on energiaa n. 9 kWh, eli kilowattitunnin hinnaksi tulee ~7 senttiä.

        Sähkön veroton hinta näyttää olevan tällä hetkellä 4 senttiä/kWh.

        Koska polttomoottoriauton hyötysuhde on paljon huonompi kuin sähköauton, niin energiaa myös kuluu enemmän saman matkan taittamiseen kuin sähköautolla. Sähköautoissa saadaan myös osa jarrutusenergiasta talteen.

        Eli verovapaata energiaa käyttämälläkin sähköautolla ajelu tulee huomattavasti edullisemmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensan verovapaa hinta on maailmanmarkkinoilla 2,6 USD/USgallona, eli noin 64 eurosenttiä litra. Litrassa bensaa on energiaa n. 9 kWh, eli kilowattitunnin hinnaksi tulee ~7 senttiä.

        Sähkön veroton hinta näyttää olevan tällä hetkellä 4 senttiä/kWh.

        Koska polttomoottoriauton hyötysuhde on paljon huonompi kuin sähköauton, niin energiaa myös kuluu enemmän saman matkan taittamiseen kuin sähköautolla. Sähköautoissa saadaan myös osa jarrutusenergiasta talteen.

        Eli verovapaata energiaa käyttämälläkin sähköautolla ajelu tulee huomattavasti edullisemmaksi.

        "Sähkön veroton hinta näyttää olevan tällä hetkellä 4 senttiä/kWh."

        Taidat unohtaa taas, että siirtohintakin pitää maksaa tuon päälle. Eikä siirron hinta riipu sähköpörssistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähkön veroton hinta näyttää olevan tällä hetkellä 4 senttiä/kWh."

        Taidat unohtaa taas, että siirtohintakin pitää maksaa tuon päälle. Eikä siirron hinta riipu sähköpörssistä.

        Kyllä bensiinin "siirrollekin" tulee lisähintaa, ynnä kauppiaiden katteet. Ei maailmanmarkkinahinnoilla kuluttaja mitään saa. Tässä vain verrattiin itse energian verotonta hintaa markkinoilla. Eli osoitettiin väite "Täyssähkö auton edullisuus polttomootori autoihin verrattuna tehty valtion verotuksen ansiosta." vääräksi.


    • Anonyymi

      1500e bensa autoja saa ihan kelpo pelejä jossa ei tarvitse kuin pieniä huoltoja kuluviin osiin välillä tehdä. Vaikka bensa maksaisi 3e litra on tämä edelleenkin kannattavampi kuin ostaa 50 000e sähköauto jossa kaiken lisäksi kun jotain tapahtuu se on ihan helvetin kallista korjausta. 50 000e ostetaan asuntoja ei autoihin laiteta sellaisia summia.

    • Anonyymi

      Kongon lapset raatavat ilolla kaivoksissa, että suomalainen saa ajaa sähköautolla. Eivätkä Talvaaran ympäistön kalatkaan enää laita pahakseen saasteista.

    • Anonyymi

      Minkä ihmeen takia pienen Suomen pitää leikkiä maailman pelastajaa macGyver-tyyliin? Nämä Suomen päästöt ovat pieniä pieruja suuren maailman päästöihin verrattuna, mutta eihän sitä puupäät tajua. Liian monet on aivopesty kuvittelemaan, että Suomi on ollut kautta aikojen maailman ykkös saastuttaja, ja siksi meidän, Suomen yksin, täytyy luopua polttomoottoriautoista yms. Hirveet verot on mätkitty kaiken päälle, että kulutus loppuisi siihen ja siihen vuoteen mennessä, jolloin ollaan niin hiilineutraalia, niin hiilineutraalia. Risujen polttokin tullaan vielä kieltämään, ettei suomalaiset grillaile makkaroita pitkin kesää ja näin saastuta ja kuluta enemmän kuin mitä maapallo kestää. Tuhannen ja yhden yön satuja kerrotaan pöljälle kansalle.

    • Anonyymi

      Poistuu luonnollisesti osana vihreää siirtymää vian sattuessa iloisesti

    • Anonyymi

      Korjaus: päästöttömämmäksi.

    • Anonyymi

      En oo keksinyt mitään hyvää sähköautoihin liittyen.

      Bensalenkkari

      • Anonyymi

        Sähköauto on kuin aikapommi, random ajastimella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on kuin aikapommi, random ajastimella.

        Helppo ohjelmoida hajoamaan, tehdas varmistaa että kauppa käy, itse et pysty korjaamaan.


      • Anonyymi

        Etkä varmaan ikinä tule keksimään :-)


    • Anonyymi

      Miksei sähöautoon löydy osia mistään so. akkukennoja, elektroniikkaosien ja -boxien kytkentäkaavioita, moottoriosat-staattorit-roottorit laakerit, v-mäiset ei-standardilaakerit, mitä hel...? Pelkkää lisäosamuovikrääsää jaossa, Jarrupaloja voi johonkin löytää, mutta pattereihin ei mitään. Minä ainakin pistän oman sähkösirran samantien atomeiks kun pihaan tulee. Samaan tyyliin kun nää kaikki muutkin ropposet. t . Deiselkuski-dino

      • Anonyymi

        Siinähän pilkot atomeja, kun 400V...800V tasavirtaa jaossa. Isompi hiustenkäherrys luvassa.


    • Anonyymi

      Ketä kiinnostaa päästöttömyys. Eurot edellä mennään. Kertokaa missä ajassa sähköauto tulee edullisemmaksi.

      • Anonyymi

        Se tulee esim.
        Myyn jollekin 1500 EUR maksavan (siis pihassa juuri katsastettu 1,6l koneella oleva Ooppelin kopio, pääomakulut ja korot suht. lähelle 0, kun tuo 1,5kEUR vois ostajalta löytyäkin. Kulutus laskelman helpottamiseksi 10l/100km, 2 EUR/litra.
        Sähköauto - halvin ehkä 40kEUR, 0 EUR/100km, kun lataan vain pörssisähköä ja myyn oman tuoton sähköverkkoon, ja saan kuoletettua kiinteät verkko- ja siirtomaksut, enkä lataa missään muualla kuin omassa pihassa. Lisäksi mulla on perstaskussa sopivasti 40kEUR, niin eipä tuu korkokuluja, enkä välitä arvonalenemasta mitään, koska ajan nuo pensavehkeen kilometrit ns. samantien.
        Kun kumpaakaan ei huolleta missään ja ajetaan vaan, niin 38500 olis väliraha bensoihin jne. niin sähköauto tulee halvemmaksi, kun ajomatkaa tulee pikkusen alle 200kkm. Tossa ajassa pensavehkeeseen pitää kuitenkin vaihtaa öljyt ja suodatin n. 10....15krt 'a 50EUR/krt kun itse tekee (so. myynnissä olevaan Ooppelin kopioon) l. 750EUR menee tähän l. jääkin vain n. 38000EUR pensarahaa: Pihassa myynnissä olevassa ritsassa on uus katti & sitä sun tätä, niin se hyvinkin voi kestää vielä ton seuraavan 200kkm.
        Eli jostain syystä em. laskelman lopputulema poikkeaa huomattavasti TrafiComin laskelmasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tulee esim.
        Myyn jollekin 1500 EUR maksavan (siis pihassa juuri katsastettu 1,6l koneella oleva Ooppelin kopio, pääomakulut ja korot suht. lähelle 0, kun tuo 1,5kEUR vois ostajalta löytyäkin. Kulutus laskelman helpottamiseksi 10l/100km, 2 EUR/litra.
        Sähköauto - halvin ehkä 40kEUR, 0 EUR/100km, kun lataan vain pörssisähköä ja myyn oman tuoton sähköverkkoon, ja saan kuoletettua kiinteät verkko- ja siirtomaksut, enkä lataa missään muualla kuin omassa pihassa. Lisäksi mulla on perstaskussa sopivasti 40kEUR, niin eipä tuu korkokuluja, enkä välitä arvonalenemasta mitään, koska ajan nuo pensavehkeen kilometrit ns. samantien.
        Kun kumpaakaan ei huolleta missään ja ajetaan vaan, niin 38500 olis väliraha bensoihin jne. niin sähköauto tulee halvemmaksi, kun ajomatkaa tulee pikkusen alle 200kkm. Tossa ajassa pensavehkeeseen pitää kuitenkin vaihtaa öljyt ja suodatin n. 10....15krt 'a 50EUR/krt kun itse tekee (so. myynnissä olevaan Ooppelin kopioon) l. 750EUR menee tähän l. jääkin vain n. 38000EUR pensarahaa: Pihassa myynnissä olevassa ritsassa on uus katti & sitä sun tätä, niin se hyvinkin voi kestää vielä ton seuraavan 200kkm.
        Eli jostain syystä em. laskelman lopputulema poikkeaa huomattavasti TrafiComin laskelmasta?

        Siis mitä ihmettä sää höpötät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mitä ihmettä sää höpötät.

        Siis ei tuo ole mitään höpöttämistä. Puolueeton vertailulaskelma yhtä pätevä, kuin Traficomin tekemäkin, tosin 1,6l feikkiooppelin tuottamien hiilitonnien hinta jätetty huomioimatta. Näillä eväillä n. 200 kkm jälkeen sähköauto ajaa kustannuksiltaan bensaropposen ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tulee esim.
        Myyn jollekin 1500 EUR maksavan (siis pihassa juuri katsastettu 1,6l koneella oleva Ooppelin kopio, pääomakulut ja korot suht. lähelle 0, kun tuo 1,5kEUR vois ostajalta löytyäkin. Kulutus laskelman helpottamiseksi 10l/100km, 2 EUR/litra.
        Sähköauto - halvin ehkä 40kEUR, 0 EUR/100km, kun lataan vain pörssisähköä ja myyn oman tuoton sähköverkkoon, ja saan kuoletettua kiinteät verkko- ja siirtomaksut, enkä lataa missään muualla kuin omassa pihassa. Lisäksi mulla on perstaskussa sopivasti 40kEUR, niin eipä tuu korkokuluja, enkä välitä arvonalenemasta mitään, koska ajan nuo pensavehkeen kilometrit ns. samantien.
        Kun kumpaakaan ei huolleta missään ja ajetaan vaan, niin 38500 olis väliraha bensoihin jne. niin sähköauto tulee halvemmaksi, kun ajomatkaa tulee pikkusen alle 200kkm. Tossa ajassa pensavehkeeseen pitää kuitenkin vaihtaa öljyt ja suodatin n. 10....15krt 'a 50EUR/krt kun itse tekee (so. myynnissä olevaan Ooppelin kopioon) l. 750EUR menee tähän l. jääkin vain n. 38000EUR pensarahaa: Pihassa myynnissä olevassa ritsassa on uus katti & sitä sun tätä, niin se hyvinkin voi kestää vielä ton seuraavan 200kkm.
        Eli jostain syystä em. laskelman lopputulema poikkeaa huomattavasti TrafiComin laskelmasta?

        Auto 1500€ ja polttoaineisiin 2000€/vuosi. Korjausta ja huoltoa sen mitä katsastusmies vaatii. Tämän bensa auto kustantaa. Paljonko sähkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mitä ihmettä sää höpötät.

        mun pirkkakalja loppu just, oota mä haen lisää bisseä ja jatkan sit satuilua lisää


    • Anonyymi

      Niin, mistä löytää sähköauton akkuihin irtokennoja? Ebaystä kiinalaisia? Niissä on paljon feikkikamaa. Ilmoitetut (m)Ah ei pidä paikkaansa alkuunkaan. Tiedän tämän kun oon muutaman akkukoneen akkupaketin kasannut näistä. Mutta samaan tyyliin ajattelin remontoida tulevan patteriautonkin. Samanlaista askaretta luvassa kun näillä nykyisilläkin l. suurin homma alustan puslat ja nivelet. Moottoreista en viitti puhuakaan, kun niiden remontointi on helppoa kun heinänteko. Dinosauris-moottorin kansiremppaan menee nykytaidoilla päivä, kun jättää oikaisematta. Saanko viallisen akkukennon vaihdettua samassa. tDiselkuski

    • Anonyymi

      Pohjanmaalla oli joku akkufirma, joka remontoi Teslan akkuja. Niissä oli vielä sormipatterit, mutta taitaa mennä Teslat ja muillakin kehitys kehittyä siihen suuntaan, että akkuyksikköjen koot vaan kasvaa, ja vaihdettava komponentti on kohta koko auton pohja.

      • Anonyymi

        l. menee jätemyllyyn kerrasta koko auto. Eikös se ole jo viimeisimpiä eu:n direktivikehitelmiä vastaan, kun tavaroiden pitäa olla korjattavissa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusimmissa Tesloissa käytetään D-patteria muistuttavia 4680-kennoja.

        https://www.batterydesign.net/wp-content/uploads/2022/04/tesla-4680-01.jpg

        jaaha, mutta oliko tää kennopaketti jo valettu yhdeksi hartsiklöntiks just näitä tee-se-itse sankareiden korjauksia estämään. Hämärä mielikuva, että jossain oli et akut pitää tehdä niin vaikeapurkuisiksi, ettei niitä saa korjattua/purettua ehjinä niin, että yksittäisen kennon/kennoston vaihto onnistuu. Koski kaikkia ev-sirrojen tekijöitä, myös teslaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jaaha, mutta oliko tää kennopaketti jo valettu yhdeksi hartsiklöntiks just näitä tee-se-itse sankareiden korjauksia estämään. Hämärä mielikuva, että jossain oli et akut pitää tehdä niin vaikeapurkuisiksi, ettei niitä saa korjattua/purettua ehjinä niin, että yksittäisen kennon/kennoston vaihto onnistuu. Koski kaikkia ev-sirrojen tekijöitä, myös teslaa.

        Siitä pitäs nostaa h..tinmoinen meteli, jos näin on. Kertakäyttökulttuurin huipentuma, ja käsistään kätevien näännyttäminen sukupuuttoon. Se ei oo mitää kestävää kehitystä, jos koko tonnin akusto jauhetaan puruiks muutaman kennon takia, ja jauheesta yritetään seuloa uuteen patteriin täytteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jaaha, mutta oliko tää kennopaketti jo valettu yhdeksi hartsiklöntiks just näitä tee-se-itse sankareiden korjauksia estämään. Hämärä mielikuva, että jossain oli et akut pitää tehdä niin vaikeapurkuisiksi, ettei niitä saa korjattua/purettua ehjinä niin, että yksittäisen kennon/kennoston vaihto onnistuu. Koski kaikkia ev-sirrojen tekijöitä, myös teslaa.

        Ei niitä mihinkään valeta jo pelkästään jäähdytyksen vuoksi.

        Onhan akkupaketit tietenkin korjattavissa, mutta menee kalliiksi käsitöiksi. Ainakaan vanhenemisen vuoksi hyytyneitä akkukennoja ei ole järkeä alkaa vaihtelemaan yksitellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä mihinkään valeta jo pelkästään jäähdytyksen vuoksi.

        Onhan akkupaketit tietenkin korjattavissa, mutta menee kalliiksi käsitöiksi. Ainakaan vanhenemisen vuoksi hyytyneitä akkukennoja ei ole järkeä alkaa vaihtelemaan yksitellen.

        Pahalta vaikuttaaa, etenkin tesla "Impossible to Repair TESLA Batteries" https://www.youtube.com/watch?v=B_HMpJ4REyE

        Ei niitä yksittäisten moottoreiden pytyn kansiakaan kannata vaihtaa, mutta niinpä vaan vaihdetaan, koska se ei ole a) vaikeaa, b) tietää tee-se-itse ukko mitä saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahalta vaikuttaaa, etenkin tesla "Impossible to Repair TESLA Batteries" https://www.youtube.com/watch?v=B_HMpJ4REyE

        Ei niitä yksittäisten moottoreiden pytyn kansiakaan kannata vaihtaa, mutta niinpä vaan vaihdetaan, koska se ei ole a) vaikeaa, b) tietää tee-se-itse ukko mitä saa.

        Eiköhän se kansi vaihdeta kokonaan. Ei jokaisella pytyllä ole omaa kantta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se kansi vaihdeta kokonaan. Ei jokaisella pytyllä ole omaa kantta.

        ei vaan moottorit - kannet, monikko vs monikko suom.huom.


    • Anonyymi

      Ostat minkä tahansa sähköauton hinnalla halvan polttomoottoriauton ja saat samalla hinnalla polttoaineet loppuiäksi autoos. End of story.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jes. se on ihan eri juttu vaihtaa 100Ah 12V patterit kokonaan, kun niitä saa satasella. Kun koko akkupumpsin hinta alkaa pyöriä kymppitonnin kahtapuolta, niin johan noihin olettas korjaussarjaa löytyvän...

    • Anonyymi

      Aina on mukavaa tehdä uusi laskelma joka tukee ns yleistä mielipidettä ja halua . Sillä tuetaan yhteiskunnan tahtotilaa , kuitenkaan se ei välttämättä perustu todellisuuteen vaan haluun tuottaa tietynlainen uskomus .

    • Anonyymi

      Kumpi on parempi mopo, Tunturi vai Solifer? Kyseltiin jo 1970-luvun alun Tekniikan maailman kysymyspalstoilla jokaisessa lehden numerossa.

      • Anonyymi

        Oikea vastaus oli: Raisu.


    • Anonyymi

      Entä sitten jos ja kun se akusto hajoaa ja vaihdetaan uusi 10 000e paketti jos saa silläkään tai koko paska syttyy palamaan ja tuhoaa vielä pari asuntoakin ja toistenkin autoja.

      • Anonyymi

        Ei akkupaketista "hajoa" kuin joku parin euron kenno. Vaihtamalla sen kaikki on taas kunnossa.

        Vanha paska akku taas on eri asia. Samalla tavalla jokainen vehje hajoaa, jos niitä ei huolleta säännöllisesti. Mikään ei ole ikuinen. Kaikkein vähiten auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei akkupaketista "hajoa" kuin joku parin euron kenno. Vaihtamalla sen kaikki on taas kunnossa.

        Vanha paska akku taas on eri asia. Samalla tavalla jokainen vehje hajoaa, jos niitä ei huolleta säännöllisesti. Mikään ei ole ikuinen. Kaikkein vähiten auto.

        Vanhan paskan akun 10vuotiaaseen autoon tavallinen tumpelo hakee motonetistä ja vaihtaa uuden satasen akun tilalle puolessa tunnissa (uusimmat autot v.mäisiä oli sitten mikä hyvänsä p.aine).
        Euron kennon vaihtoon, pariin kolmeen, menee kymmeniä työtunteja, hallinosturia tonnin akkupaketin alasottoon, reparointiin ja mittailuihin muutakin kuin 20€ yleismittari ja jakoavain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei akkupaketista "hajoa" kuin joku parin euron kenno. Vaihtamalla sen kaikki on taas kunnossa.

        Vanha paska akku taas on eri asia. Samalla tavalla jokainen vehje hajoaa, jos niitä ei huolleta säännöllisesti. Mikään ei ole ikuinen. Kaikkein vähiten auto.

        ei niitä akkuja huolleta mitenkään, paitsi pyyhkimälöä pölyt ja paskat pois navoista ja kannesta., sekä ev että dino, tai evssä ei tehdä edes tätä. odotellaan vaan, että ajoakun kennot sammuu yksi kerrallaan.


    • Anonyymi

      Kaikki sähköautojen lataukseen tarvittava energia tulee hiilivoimalasta, jos laturi on kytketty valtakunnanverkkoon..

    • Anonyymi

      Miksei sähköautoilijoita voi vain hakata?

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. 134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe