Artistien mikrofonityöskentelystä

huhuu!

Tätä " elämää suurempaa" aihetta täälä ei ole vielä tietääkseni käsitelty, joten jo on aika ottaa tämäkin puheeksi.
Oletteko koskaan kiinnittäneet huomiota siihen ,että miten artisit pitävät mikrofonia kädessään ? Vaihtavatko mikkiä usein kädestä toiseen, vai pitävätkö sitä kokoajan samassa kädessä vai kenties niin ,että mikrofoni on kokoajan vaan sinä telineessä ,eikä kädessä ollenkaan ? Ja mikrofonityöskentelystä yleensäkin. Kuka pitää mikkiä ihan suusaan kiinni, kuka kauempana ?

16

1357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä kai mitään suurempia ihmeellisyyksiä kenelläkään siinä mikrofonityöskentelyssä ole, mutta siihen olen kiinnittänyt huomiota, kun olen Topi Sorsakosken esiintymistä joskus TV:stä seurannut, että näyttää ihan siltä , kuin Topi saattaisi hetkenä minä hyvänsä nielaista sen mikrofonin.
      Sitten se myös nojaa siihen mikrofonitelineseen siihen malliin ,että saa peljätä sen varren taittuvan kaksikerroin.

• ...............

ei tarvitse seurata tv:ssä on nappi josta voit laittaa kiinni niin ei tarvitse katsella.

• sali O

miten jokainen laula sen tilanteen selvittää.

• Nimetön

oli taannoin telkkarissa ja kiinnitin huomiota,
        kuinka hän tiuhaan tahtiin vaihtoi mikkiä kädestä toiseen käteensä.
        Ei se haitaksi ollut,vaan ihan jännä tapa.
        Huomasin vain myöhemmin,kun itse lauloin karaokea,
        että mä tein samoin itsekin,riippuen kappaleen rytmistä.Rainer Friman pitää jotenkin kevyen näköisesti mikkiä ja Markku Arosta tulee mieleen,
        että hän kun harrastaa tennistä,niin mikkiäkin pitäessä samoja otteita.Mukavasti ranne heilahtelee.
        Nää on siis positiivisia ajatuksiani,ei moittimis mielessä kirjoitettu!Terveisin mummeli O

• Saapas
        Nimetön kirjoitti:

oli taannoin telkkarissa ja kiinnitin huomiota,
        kuinka hän tiuhaan tahtiin vaihtoi mikkiä kädestä toiseen käteensä.
        Ei se haitaksi ollut,vaan ihan jännä tapa.
        Huomasin vain myöhemmin,kun itse lauloin karaokea,
        että mä tein samoin itsekin,riippuen kappaleen rytmistä.Rainer Friman pitää jotenkin kevyen näköisesti mikkiä ja Markku Arosta tulee mieleen,
        että hän kun harrastaa tennistä,niin mikkiäkin pitäessä samoja otteita.Mukavasti ranne heilahtelee.
        Nää on siis positiivisia ajatuksiani,ei moittimis mielessä kirjoitettu!Terveisin mummeli O

On sitä tullut oltua niin monella keikalla ja eri artistien vielä. Jokaisella on oma tyylinsä mikrofonin kuin muunkin kanssa. Ei kiinnitetä liikaa huomiota sellaisiin. Pääasiahan on laulujen kuunteleminen ja niiden tahdissa tanssahtelu (niille jotka sen taidon osaa).

• laulaja
        Saapas kirjoitti:

On sitä tullut oltua niin monella keikalla ja eri artistien vielä. Jokaisella on oma tyylinsä mikrofonin kuin muunkin kanssa. Ei kiinnitetä liikaa huomiota sellaisiin. Pääasiahan on laulujen kuunteleminen ja niiden tahdissa tanssahtelu (niille jotka sen taidon osaa).

USEIMMAT LAULAJAT SIIRTÄ MIKIN KÄDESTÄ TOISEEN MUTTA MYÖS TEHDÄÄN NIIN ETTÄ SIIRRETÄÄN MIKKIÄ LÄHEMMÄKSI SUUTA JA KAUEMMAKSI SILLÄ JOS TULEE LAULU MENEE KORKEALLE NIIN ON PAKKO SIIRTÄÄ MIKKIÄ KAUEMMAKSI SUUN LUOTA MUUTEN SE KUULOSTAA KUN HUUTAIS MIKKIIN OIKEIN KOVAA.EIVÄT SILTI KAIKKI LAULAJATKAAN HALLITSE MIKIN KÄYTTÖÄ OIKEIN VAAN TOISET MEINAA SYÖDÄ SEN MIKIN JA TOISET TAAS PITÄÄ SEN LIIAN KAUKANA SUUSTA ETTEI MEINAA KUULUA KUNNOLLA EDES ÄÄNI,ORKESTERIN KYLLÄ KUULEE.

• ja..
        laulaja kirjoitti:

USEIMMAT LAULAJAT SIIRTÄ MIKIN KÄDESTÄ TOISEEN MUTTA MYÖS TEHDÄÄN NIIN ETTÄ SIIRRETÄÄN MIKKIÄ LÄHEMMÄKSI SUUTA JA KAUEMMAKSI SILLÄ JOS TULEE LAULU MENEE KORKEALLE NIIN ON PAKKO SIIRTÄÄ MIKKIÄ KAUEMMAKSI SUUN LUOTA MUUTEN SE KUULOSTAA KUN HUUTAIS MIKKIIN OIKEIN KOVAA.EIVÄT SILTI KAIKKI LAULAJATKAAN HALLITSE MIKIN KÄYTTÖÄ OIKEIN VAAN TOISET MEINAA SYÖDÄ SEN MIKIN JA TOISET TAAS PITÄÄ SEN LIIAN KAUKANA SUUSTA ETTEI MEINAA KUULUA KUNNOLLA EDES ÄÄNI,ORKESTERIN KYLLÄ KUULEE.

toiset huutaa täällä foorumilla.TURPA KII!!!

• musica
        laulaja kirjoitti:

Tapani Kansa on muuten mestari tässä mikrofonityöskentelyssä. Seuratkaapa joskus. Siitä voivat toiset artistit ottaa mallia.

• merkillepantu
        ja.. kirjoitti:

toiset huutaa täällä foorumilla.TURPA KII!!!

Huomasinpa minä myös, että Anneli Mattila vaihtoi mikkiä koko ajan kädestä toiseen. Vähän hermostunut vai liekö epävarmmuden merkki? Ei kai mikki sentään NIIN painava ole. Tietenkin käsi voi väsyä pitämään kapula koko ajan samassa kädessä. Jatkuva vaihtelu kädestä toiseen ei ainakaan meikäläisen silmiä hivellyt..mutta tapansa kullakin. Katselinpa jotakin ranskalaislaulajatarta juuri tv:stä, joka myös vaihtoi mikin kädestä toiseen koko ajan...se taisi olla enemmän diivailua...ihan näin köyhällä maalaisjärjellä ajatellen luulisi sentään YHDEN laulun aikana jaksaa pitää mikkiä yhdessä kädessä, ainakin telkkarissa...

• OK.
        musica kirjoitti:

Tapani Kansa on muuten mestari tässä mikrofonityöskentelyssä. Seuratkaapa joskus. Siitä voivat toiset artistit ottaa mallia.

T. Kansa on niitä harvoja/ainoita viihdelaulajia, joka pystyy laulamaan myös kokonaan ilman mikrofonia. Kirkkokonserteissaan T.Kansa ei käytä mikrofonia (toisin ,kuin esim. Katri-Helena, Kari Tapio ja Tomi Markkola ).

• ??!
        OK. kirjoitti:

T. Kansa on niitä harvoja/ainoita viihdelaulajia, joka pystyy laulamaan myös kokonaan ilman mikrofonia. Kirkkokonserteissaan T.Kansa ei käytä mikrofonia (toisin ,kuin esim. Katri-Helena, Kari Tapio ja Tomi Markkola ).

Ääni kyllä kantaa Tapsalla (ja Karilla, Katrista en osaa sanoa), mutta ei ole terveellistä tuollainen äänelle. Ääni rasittuu paljon vähemmän kun on mikki käytössä.

• 1987

Paula Koivuniemi laulaa nykyisin paljon mikki telineessä. Välillä pitää kädessään, ei vaihtele kädestä toiseen.

• 1987

Paula Koivuniemi laulaa nykyisin paljon mikki telineessä. Välillä pitää kädessään, ei vaihtele kädestä toiseen. Katri Helena taas pitää koko ajan kädessään. Yleensä on joku tietty biisi, jossa laittaa telineeseen esim. Katson Sineen Taivaan

• Avov

Siinä mies jolla oli mikki työskentelyä...

• tilataxi

Joskus määrätynlainen akustiikka ja salin kokokin vaikuttavat äänen kantavuuteen, jolloin on pakko käyttää mikkiä. Vaan tokkopa ihan pienimuotoisessa yksityistilaisuudessa kukaan artisti mikkiä käyttää. Vanhat kirkot ovat jo akustiikaltaan sellaisia, että niissä on niin sanotusti helppo laulaa, ilman mikkiäkin. Olen myös kerran kuullut hieman salaa, kun k.Tapio harjoitteli joululaulujansa eräässä salissa. Ja ihan hienolta kuulosti ilman mikkiä ja sen kummempaa säestystäkään...

• jivejalka

Mä olin tansseissa, jossa T.Kansa lauloi koko toisen settinsä ilman mikrofonia, koska sähköt meni poikki. Illan toinen artisti ei siten enää esiintynyt.
        Valtavan komeesti Tapsa lauloi ja oli aika ainutlaatuinen tunnelma, kun sitä säesti vaan hanuristi ja kitaristi. Sellanen hieno vanhanajan meininki :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2514
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2511
    3. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      29
      2487
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      92
      1886
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      29
      1758
    6. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      311
      1665
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1486
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      73
      1348
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1078
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      25
      1060
    Aihe