Voiko potkuri olla koskaan parempi kuin airo?

Anonyymi-ap

Airo kuitenkin tulee ilmassa takaisin aiheuttamatta vastusta, kun taas potkuri aiheuttaa suuren vastuksen.

Eikö veneiden sähköistyessä kannattaisi luopua potkurista ja rakentaa jonkinlainen sähköinen airojärjestelmä.

56

856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko siitä jo 200 v kun potkuri todistettiin siipiratasta, eli airoa paremmaksi. Fysiikan lait eivät ole sen jälkeen muuttuneet.

    • Anonyymi

      Eihän potkurissa ole mitään virtausvastusta sen pyöriessä koko ajan samaan suuntaan. Järki hoi!

      • Anonyymi

        Se koko mötikkä on kuitenkin siellä vedessä, airo ei ole.


    • Anonyymi

      Jos todella olisi noin kuten yrität väittää noista airoista niin tuskin olisi potkurilentokoneita vaan niissäkin ilmeisesti jonkinlaiset airosysteemit. 😀

      • Anonyymi

        Ilma on ilmaa, vesi on tiheämpää kuin ilma.


      • Anonyymi

        Enemmän ne linnun siivet airoja muistuttaa kuin potkuria :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän ne linnun siivet airoja muistuttaa kuin potkuria :-)

        Räpytteleviä siipiä on kokeiltu ja niilä on nimikin, ornithoper. Eipä ainakaan tarvitse juoda kahvia tai käydä vessassa sellaisen kyydissä.

        Motoroituja soutuveneitä on varmasti tehty, mutta en tähän hätään löytänyt kuin leluja, joita on saatavana useistakin paikoista.

        Uusi moottorinalli on julkaistu hiljattain. Siinä on pystyssä peräsimiä muistuttavia lapoja. Sitä voi kai verrata pystyssä oleviin airoihin tai meloihin. Ehkö jossain mielessä jopa purjeisiin - tosin ei taida olla helppo toteuttaa lentävänä.

        Aloituksessa siis on ideaa ehkä jopa toteutukseen asti, mutta ei niin, että lapoja notettasiin vedestä.
        ABB Dynafin on kuin airot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Räpytteleviä siipiä on kokeiltu ja niilä on nimikin, ornithoper. Eipä ainakaan tarvitse juoda kahvia tai käydä vessassa sellaisen kyydissä.

        Motoroituja soutuveneitä on varmasti tehty, mutta en tähän hätään löytänyt kuin leluja, joita on saatavana useistakin paikoista.

        Uusi moottorinalli on julkaistu hiljattain. Siinä on pystyssä peräsimiä muistuttavia lapoja. Sitä voi kai verrata pystyssä oleviin airoihin tai meloihin. Ehkö jossain mielessä jopa purjeisiin - tosin ei taida olla helppo toteuttaa lentävänä.

        Aloituksessa siis on ideaa ehkä jopa toteutukseen asti, mutta ei niin, että lapoja notettasiin vedestä.
        ABB Dynafin on kuin airot.

        Ei se mikään moottori ole. Tuossa lapakulmaa muutellaan optimi työntövoiman saavuttamiseksi haluttuun suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Räpytteleviä siipiä on kokeiltu ja niilä on nimikin, ornithoper. Eipä ainakaan tarvitse juoda kahvia tai käydä vessassa sellaisen kyydissä.

        Motoroituja soutuveneitä on varmasti tehty, mutta en tähän hätään löytänyt kuin leluja, joita on saatavana useistakin paikoista.

        Uusi moottorinalli on julkaistu hiljattain. Siinä on pystyssä peräsimiä muistuttavia lapoja. Sitä voi kai verrata pystyssä oleviin airoihin tai meloihin. Ehkö jossain mielessä jopa purjeisiin - tosin ei taida olla helppo toteuttaa lentävänä.

        Aloituksessa siis on ideaa ehkä jopa toteutukseen asti, mutta ei niin, että lapoja notettasiin vedestä.
        ABB Dynafin on kuin airot.

        Kyseessä on sata vuotta vanha keksintö. Tuohon aikaan ei kukaan ollut kuullutkaan mistään ABB:stä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Räpytteleviä siipiä on kokeiltu ja niilä on nimikin, ornithoper. Eipä ainakaan tarvitse juoda kahvia tai käydä vessassa sellaisen kyydissä.

        Motoroituja soutuveneitä on varmasti tehty, mutta en tähän hätään löytänyt kuin leluja, joita on saatavana useistakin paikoista.

        Uusi moottorinalli on julkaistu hiljattain. Siinä on pystyssä peräsimiä muistuttavia lapoja. Sitä voi kai verrata pystyssä oleviin airoihin tai meloihin. Ehkö jossain mielessä jopa purjeisiin - tosin ei taida olla helppo toteuttaa lentävänä.

        Aloituksessa siis on ideaa ehkä jopa toteutukseen asti, mutta ei niin, että lapoja notettasiin vedestä.
        ABB Dynafin on kuin airot.

        Aivan kuten linnun siivetkin, se niin sanotusti uusi potkurikin ovat käytännössä tavallisen potkurin muunnelmia, ei mitenkään airoon verrattavia. ABB on kyllä lisännyt vanhaan Voith-Schneider potkuriin älyä ja tekniikkaa. Mutta potkuri se on, ei mikään airo tai siipiratas.


    • Anonyymi

      Kai tiedät, että airo on vipuvarsi, jonka kiintopiste on vesi.
      Kiintopisteen on tarkoitus pysyä paikallaan.

      • Anonyymi

        Vesi ei pysy soudettaessa paikallaan, toisin kuin kuvittelet.
        Mikäli pysyisi ei olisi voimaakaan, sillä voima on veden kiihtyvyyden ja veden massan tulo.


    • Anonyymi

      ABB dynafin on lähellä ajatusta.

    • Anonyymi

      Airoissa joka toinen liike menee hukkaan, ei tuota mitään.

      • Anonyymi

        Ihan sama kuin nelitahtimoottorissa..😂

        Kaxtahti rules!


    • Anonyymi

      Senhän voin moottorin nostaa siksi aikaa pois vedestä kun potkuri pyörii takaisin alkuperäiseen asentoonsa, eli vastusta ei ole.

      • Anonyymi

        Mikä on potkurin alkuperäinen asento?

        Onko siis ruuvilla osa kierroksista sellaisia, joilla ruuvi ei uppoa puuhun?
        Minä en ole huomannut sellaista.


      • Anonyymi

        Tarkoititko ehkä että potkuri pyörisi ensin työntösuuntaansa ja sitten vedestä ylösnostettuna takaisin eri suuntaan? Onko moottorina kuminauha...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoititko ehkä että potkuri pyörisi ensin työntösuuntaansa ja sitten vedestä ylösnostettuna takaisin eri suuntaan? Onko moottorina kuminauha...

        Moottori on kytketty suoraan mäntään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottori on kytketty suoraan mäntään.

        Siis potkuri?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis potkuri?

        Potkuri.
        Se liikkuu edestakaisin. Siksi se pitää nostaa välillä vedestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkuri.
        Se liikkuu edestakaisin. Siksi se pitää nostaa välillä vedestä.

        Siis ei pyöri lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on potkurin alkuperäinen asento?

        Onko siis ruuvilla osa kierroksista sellaisia, joilla ruuvi ei uppoa puuhun?
        Minä en ole huomannut sellaista.

        Huomaahan sen joka kerta kun ruuvia vääntää käsin. Joka kierroksen jälkeen täytyy kouraa siirtää
        vastapäivään ruuvarin varressa ilman että ruuvi mihinkään kiertyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaahan sen joka kerta kun ruuvia vääntää käsin. Joka kierroksen jälkeen täytyy kouraa siirtää
        vastapäivään ruuvarin varressa ilman että ruuvi mihinkään kiertyy.

        Entä jos ruuvia vääntääkin porakoneella, vastaavaa kuin potkurimoottori....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaahan sen joka kerta kun ruuvia vääntää käsin. Joka kierroksen jälkeen täytyy kouraa siirtää
        vastapäivään ruuvarin varressa ilman että ruuvi mihinkään kiertyy.

        Voiko ruuvia kiertää myös käsin ilman konetta????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko ruuvia kiertää myös käsin ilman konetta????

        Voi pumppu meisselilä, entisajan keksintö, muttanerokas sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi pumppu meisselilä, entisajan keksintö, muttanerokas sellainen.

        Siinäkin menee puolet hukkaan kun se pumppu pitää aina palauttaa alkuasentoon ilman että ruuvi kiertyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäkin menee puolet hukkaan kun se pumppu pitää aina palauttaa alkuasentoon ilman että ruuvi kiertyy.

        Käsiporaan voi laittaa ruuvauskärjen ja pyörittää tauotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on potkurin alkuperäinen asento?

        Onko siis ruuvilla osa kierroksista sellaisia, joilla ruuvi ei uppoa puuhun?
        Minä en ole huomannut sellaista.

        Siis ihan samalla tavalla kuin airokin pitää palauttaa lähtöasentoon ennen vetoa. Ei kai se potkuri voi pyöriä loputtomasti vain yhteen suuntaan, eihän airokaan voi :-)) Kun nopeasti nostaa moottorin vedestä kun tämä vastasuuntainen pyörähtely alkaa saa potkurin hyötysuhteen jopa airojakin paremmaksi, jos ei näin tee sehän olisi sama kuin soutaisi ja huoppaisi samaan aikaan :-))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsiporaan voi laittaa ruuvauskärjen ja pyörittää tauotta.

        Totta, vintilällä poraaminen on paljon tehokkaampaa kuin vaikka räikkään kiinnitetyllä poranterällä poraaminen. Kun vintilässä poranterä pyörii koko ajan, jää se joka toinen tyhjä paluuliike pois. Näin myös potkurin kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsiporaan voi laittaa ruuvauskärjen ja pyörittää tauotta.

        Pora on pora ja potkuri on potkuri, eri asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pora on pora ja potkuri on potkuri, eri asioita.

        Kun tämä ketju alkoi, niin totesin sen noudattelevan perinteisiä provon tunnusmerkkejä, mutta nyt on kuitenkin lähdetty fysiikan tielle.

        Kyllä poralla ja potkurilla on selvä sukulaisuus olemassa.

        Mitä tulee turhien edestakaisten liikkeiden välttämiseen, niin siihen sain jo vuosikymmeniä sitten selvän vastauksen kun vertailimme mäntämoottoria ja potkuriturbiinimootoria toisiinsa.
        Kun erääseen tuttuun lentokoneeseen vaihdettiin mäntämoottorin tilalle PT6 turboproppi, niin sen nokkaa piti jatkaa metrillä, jotta painopiste saatiin pidettyä kohdallaan.
        Lisäksi siinä uudessa moottorissa oli h*** tin paljon enemmän tehoa.
        Drag


    • Anonyymi

      Tämä juttusatsi pelasti päiväni joten kiitos nykyisille spede pasasille! Oblivion stout...

    • Anonyymi

      Tylsyysvaroitus, sisältää faktoja!
      Jos veneessä on merihankaimet, niin airon voi tosiaan palauttaa aika pienillä häviöillä lapa vaakasuorassa. Kiinteillä hankaimilla siinäkin on jo tuntuva vastus vastatuulessa. Mutta airon todelliset häviöt syntyvät työtahdilla, airon vedosta jää selvästi pinnassa näkyvät pyörteet.

    • Anonyymi

      Soutamisesta tulee känsiä käsiin ja naiset epäilevät runkkariksi.

      • Anonyymi

        Soutu on siis hyvä harrastus niin ei tarvitse selitellä enempää. Melonta vielä parempi, voit kertoa naisille että tykkäät ottaa melasta kiinni ja heilutella sitä.


    • Anonyymi

      Airot on epäonnistunut keksintö. Mitä muuta kulkupeliä kuin soutuvenettä joutuu ajamaan selkä menosuuntaan?

      • Anonyymi

        Selkä menosuuntaan ei haittaa niissä vauhdeissa mitään.
        On tehty myös nivelvälitysratkaisuja joissa soutaja voi istua kasvot menosuuntaan. Yksi ko. vene oli joskus esillä Tukholman keskustassa ulkoapäin nähtävässä lasitetussa tilass. Tuosta on aikaa, en enempää muista mutta se tila oli siinä ihan jossain likellä sitä toria jossa on se katutason alapuolinen katutasokin, onko siellä joku Sergelin tori tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selkä menosuuntaan ei haittaa niissä vauhdeissa mitään.
        On tehty myös nivelvälitysratkaisuja joissa soutaja voi istua kasvot menosuuntaan. Yksi ko. vene oli joskus esillä Tukholman keskustassa ulkoapäin nähtävässä lasitetussa tilass. Tuosta on aikaa, en enempää muista mutta se tila oli siinä ihan jossain likellä sitä toria jossa on se katutason alapuolinen katutasokin, onko siellä joku Sergelin tori tms.

        Ei haittaa edes kävelyvauhdissa, siksi väki tsuppaa takaperin selkä menosuuntaan.


      • Anonyymi

        Pyörätuolia pääsee rullaamaan selkä menosuuntaan aina kun tulee este vastaan, esim tavallista korkeampi kynnys. Isot takapyörät edellä pääsee esteen yli paljon helpommin, pienet etupyörät eivät onnistu siinä millään ilman ulkoista apua toiselta henkilöltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätuolia pääsee rullaamaan selkä menosuuntaan aina kun tulee este vastaan, esim tavallista korkeampi kynnys. Isot takapyörät edellä pääsee esteen yli paljon helpommin, pienet etupyörät eivät onnistu siinä millään ilman ulkoista apua toiselta henkilöltä.

        Joissain pyörätuoleissa on isot pyörät edessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätuolia pääsee rullaamaan selkä menosuuntaan aina kun tulee este vastaan, esim tavallista korkeampi kynnys. Isot takapyörät edellä pääsee esteen yli paljon helpommin, pienet etupyörät eivät onnistu siinä millään ilman ulkoista apua toiselta henkilöltä.

        Pyörätuolilla mennään esteiden yli yleensä keulimalla.
        Monesti "avulias Aatu" tulee hyvää hyvyyttään auttamaan, ottaa selkänojasta kiinni, vetää porrasta ylös ja pudottaa ramman naamalleen tuolilta.

        Takaperin rappujen nousu tuolilla on helpompaa, jos jalkopäässä on toinen, joka TYÖNTÄÄ, ei nosta tuolin runkoa.

        Normaalit kanttikivet jne. mennään ottamalla vauhtia ja keulimalla ylös etupyörät ilmassa.

        Terveisin, 30v kokemusta pyörätuolista


    • Anonyymi

      No, tuohan on keksitty ha kokeiltu! Sitä sanotaan siipirattaaksi, häviää potkurille hyötysuhteessa 30...60%.

    • Anonyymi

      Siipiratas on koko ajan vedessä eikä lainkaan vastaa airoa.

      • Anonyymi

        Siipiratas on täsmälleen kuin monta airoa. Aironlapa kerrallaan se menee veteen ja tekeeaironvedon, siitten lapa palaa ilmassa tehdäkseen uuden vedon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siipiratas on täsmälleen kuin monta airoa. Aironlapa kerrallaan se menee veteen ja tekeeaironvedon, siitten lapa palaa ilmassa tehdäkseen uuden vedon.

        Eikä ole, koska siipiratas aiheuttaa paljon enemmän vastusta kuin ylös nouseva airo. Se on vain hetken optimaalisessa asennossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siipiratas on täsmälleen kuin monta airoa. Aironlapa kerrallaan se menee veteen ja tekeeaironvedon, siitten lapa palaa ilmassa tehdäkseen uuden vedon.

        Siipirattaan asento on sellainen että voima kohdistuu vain ohikiitävän ajan tehokkaasti veteen, se asento on niissä hetkissä jolloin rattaan tarkasteltava "siipi" osoittaa suoraan tai lähes suoraan alaspäin jolloin voima suuntautuu taaksepäin eli vie alusta eteenpäin. Pelkästään siipirattaan jättöpuolellaan ylös nostattama vesimassa heikentää melkoisesti hyötysuhdetta.
        Siipiratas on hyötysuhteeltaan aivan onneton, hyvin toimivaan airoon sitä ei kestä verrata.
        Ajatellaanpa kokeeksi tehdä soutuveneeseen käsivoimin pyöritettävät siipirattaat, ei sillä veneellä paljoa tekisi, ei voi verrata samalla käsivoimalla aikaansaatuun soudun tehokkuuteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siipiratas on täsmälleen kuin monta airoa. Aironlapa kerrallaan se menee veteen ja tekeeaironvedon, siitten lapa palaa ilmassa tehdäkseen uuden vedon.

        Helsingissä operoiva Vispilä- niminen siipiratasalus on varustettu lähes 400 kW eli reilun 500 hv koneella ja miten onnettoman hidas se onkaan. Tuolla teholla ja potkurikäyttöisenä sama alus liikkuisi lähes tuplavauhtia, kertokoot se jotain siipirattaan "hyvyydestä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siipirattaan asento on sellainen että voima kohdistuu vain ohikiitävän ajan tehokkaasti veteen, se asento on niissä hetkissä jolloin rattaan tarkasteltava "siipi" osoittaa suoraan tai lähes suoraan alaspäin jolloin voima suuntautuu taaksepäin eli vie alusta eteenpäin. Pelkästään siipirattaan jättöpuolellaan ylös nostattama vesimassa heikentää melkoisesti hyötysuhdetta.
        Siipiratas on hyötysuhteeltaan aivan onneton, hyvin toimivaan airoon sitä ei kestä verrata.
        Ajatellaanpa kokeeksi tehdä soutuveneeseen käsivoimin pyöritettävät siipirattaat, ei sillä veneellä paljoa tekisi, ei voi verrata samalla käsivoimalla aikaansaatuun soudun tehokkuuteen!

        Tuo on vain vivahde-ero siipirattaan ja airon välillä. Eihän siipiratasta lähellekään akselia upoteta, joten ylivoimaisesti suurin osa voimasta vie eteenpäin. Molempien huonouden perussyy on niiden tuottamat isot pyörteet.

        Hyvä vertailukohta airon ja siipirattaan erosta on myös laskuvarjo. Tasomainsella, eli airomaisella levyllä paitsi hallinta olisi mahdotonta, olisi putoamisnopeuskin kohtuuttoman iso. Kupuvarjo on hallittavissa, mutta potkuriin verrattava liitovarjo tuo hyppääjään paljon pienemmällä vajoamisnopeudella maahan.


    • Anonyymi

      Hiukan pettynyt olen siihen, että kukaan ei ole vielä keksinyt sanoa, että airoilla on todella paljon parempi soutaa kuin potkurilla.

    • Anonyymi

      Ei.

    • Anonyymi

      Airolla ei ole pakko soutaa, sillä voi myös "scullata", jos peräpeilistä löytyy sopiva kolo tai hankain. oisko suomenkielinen termi "jungertaa"? Käsi tekee siinä kahdeksikkomaista liikettä.

      • Anonyymi

        Elinytkö joku on jo kohta pyörittämässä airoa kuin potkuria ikään? Ja perustelee varmaan propellia paremmaksi. Tervemenoa vaan kovempaan tuuleen kokeilemaan, laittakaa vakuutukset toki ensin kondikseen...


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Joku toinenkin sana oli, jungertaa on ainakin oikea. Toimii yllättävän hyvin, mutta siinähän airo toimiikin potkurin tavoin.


    • Anonyymi

      Eipä nosta Venetsian gondolinsoutaja airoaan vedestä. Kyllä se pungertaa mennen tullen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe