Saako tuollaista kevyttä venettä (4,1m pituus) kuljettaa peräkärryssä
Kärry on JT -trailer K300. Eli lavan pituus 3m.
Vai pitääkö olla kuljetuksen venetraileri.
Sivusta veneen laidat ei tule yli, kärry leveämpi kuin vene.
Suomi 410 tasaperävene
29
667
Vastaukset
- Anonyymi
Ja miksiköhän ei saisi?
Tätä on täällä käsitelty usein.
Voi sitä tietysti käyttää ihan omaakin ajattelua! - Anonyymi
Luepa tuosta perävaunun käytöstä.
https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/auton-pakkaaminen-ja-perakarryn-kuormaus/#1d322f91 - Anonyymi
Eli saan kuljettaa Suomi410 venettä peräkärryssä.
Mutta saanko vetää 3400kiloisella asuntoautolla peräkärryä joka kuormattu veneellä, B-kortti on.
Kärry on siis 01-luokan kärry.
Jos auto on Max 3400kg+kärry jotain 200kg+vene vaikkapa 100kg eli yhteensä 3700kg:n yhdistelmä.
Saanko vetää B-kortilla. Vastatkaa selkeästi KYLLÄ tai Ei- Anonyymi
Akutiedoilla ei voi vastata kyllä tai ei.
"Auton rekisteriotteesta kannatta kuitenkin tarkistaa, voiko autolla vetää yli 750 kg:n jarrutonta vaunua. Toisaalta rajoituksia voi myös olla vetokoukun aisapainossa.
Hieman haastavaksi tilanteen tekee se, että B-luokan ajokortti oikeuttaa ajamaan tyypillistä O1-luokan kevytperävaunua vain silloin, jos vetoauton sekä vaunun yhteenlaskettu kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa.
– Jos perävaunun suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi on rekisteritiedoissa määritelty 825 kg, B-luokan ajokortilla kyseistä O1-luokan perävaunua saa vetää vain, jos yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3500 kiloa. Tämä painoraja tulee helposti vastaan, jos vetoautona on esimerkiksi iso maastoauto tai pakettiauto”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa.
Sen sijaan, jos perävaunun rekisteritiedoissa sen kokonaismassaksi on ilmoitettu 750 kg, sitä saa vetää B-luokan ajokortilla ajettavalla enintään 3 500 kilon painoisella ajoneuvolla. Tällöin yhdistelmä voi olla enintään 4 250 kg:n painoinen.
Se, onko perävaunu tyhjä vai täyteen lastattu, ei vaikuta ajo-oikeuden riittävyyteen."
- Anonyymi
Autolla saa vetää 750kg kärryä, vetokoukussa on lukema 75kg.
Kärry on rekisteröity suurin tekninen massa 750kg ja suurin sallittu kok.pakno tieliikenteessä 750kg.
Eli saan vetää kunhan ei 4250kg ylity yhd.paino.- Anonyymi
Väärin.
Ei saa vetää.
Peräkärryä voi vetää B-luokan (vetoauto: henkilöauto, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg) ajokortilla tietyin painorajoituksin:
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä peräkärry, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä myös peräkärry, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi kuitenkin olla korkeintaan 3 500 kg.
B/96-yhdistelmän ajokortilla saa kuljettaa sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja peräkärryn kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg. B96-yhdistelmän saamiseen tarvitset ajokorttiluvan .
BE-luokan ajokortilla saa kuljettaa ajoneuvoyhdistelmiä, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 3 500 = 7 000 kg
BE-luokan ja B/96-yhdistelmän suorittaminen edellyttää ajokorttiluvan
(Ulkoinen linkki) hakemista. BE-luokan kuljettajantutkinto sisältää teoria-, käsittely- ja ajokokeen. B/96-luokassa on vain ajokoe. Ajokorttilupaa B/96-luokkaa varten ei voi hakea sähköisestä palvelusta vaan vain Traficomin palveluntuottajan Ajovarman kautta. - Anonyymi
Kyllä minä olen tulkinnut noita vaunusääntöjä niin että saat sillä autollasi vetää tarkalleen 750 kg vaunua.
Olisihan se oikeusmurha, jos joku jolla on esim. 3500 kg henkilöauto ei saisi vetää perävaunua.
Tuossa tapauksessa yhdistelmän kokonaismassa olisi 4250 kg.
Kysy Trafilta varmuuden vuoksi ennen kuin lähdet sillä yhdistelmällä tien päälle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minä olen tulkinnut noita vaunusääntöjä niin että saat sillä autollasi vetää tarkalleen 750 kg vaunua.
Olisihan se oikeusmurha, jos joku jolla on esim. 3500 kg henkilöauto ei saisi vetää perävaunua.
Tuossa tapauksessa yhdistelmän kokonaismassa olisi 4250 kg.
Kysy Trafilta varmuuden vuoksi ennen kuin lähdet sillä yhdistelmällä tien päälle.Olen kysynyt jo. Saan vetää koska on B-luokan auto ja kärry on tekniseltä koko.massaltaan 750kg eli 01-luokan kärry. Yhdistelmän kokonaispaino saa nousta 4250 kiloon.
Mutta jos mulla olisi peräkärry joka on tekniseltä kokonaispainoltaan katsastettu 825 kiloiseksi ja vaikka sen suurin kokonaismassa saa tieliikenteessä olla vain se 750kg niin en saa vetää koska silloin yhdistelmän kok.paino ei saa ylittää 3500kiloa.
Tuossa tapahtuu se oikeusmurha.
Eli jos on peräkärry joka on 825 kiloiseksi katsastettu niin auton täytyy olla sen verran kevyt että ei kärryn kanssa ylity 3500kiloa!
Käsittämätön moka lain laatijoilta.
Itse asiassa tiesin tämän asian mutta kysyin täältä koska moni ei tiedä tuota 825kg kärryn sääntöä ja eikä siinä vielä kaikki..minun kärryni oli juuri tuollainen 825kg kärry mutta muutoskatsastin kärryni 750kiloiseksi.
Kärryn katsastus ei ole ihan simppeli. Siihen tarvitaan valmistajan suostumus sekä akselimassat rinnkkaismallista joka on 750kiloinen vaikka massat eivät teknisesti muutu kuin paperilla. Kunnon venäjän toimintaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kysynyt jo. Saan vetää koska on B-luokan auto ja kärry on tekniseltä koko.massaltaan 750kg eli 01-luokan kärry. Yhdistelmän kokonaispaino saa nousta 4250 kiloon.
Mutta jos mulla olisi peräkärry joka on tekniseltä kokonaispainoltaan katsastettu 825 kiloiseksi ja vaikka sen suurin kokonaismassa saa tieliikenteessä olla vain se 750kg niin en saa vetää koska silloin yhdistelmän kok.paino ei saa ylittää 3500kiloa.
Tuossa tapahtuu se oikeusmurha.
Eli jos on peräkärry joka on 825 kiloiseksi katsastettu niin auton täytyy olla sen verran kevyt että ei kärryn kanssa ylity 3500kiloa!
Käsittämätön moka lain laatijoilta.
Itse asiassa tiesin tämän asian mutta kysyin täältä koska moni ei tiedä tuota 825kg kärryn sääntöä ja eikä siinä vielä kaikki..minun kärryni oli juuri tuollainen 825kg kärry mutta muutoskatsastin kärryni 750kiloiseksi.
Kärryn katsastus ei ole ihan simppeli. Siihen tarvitaan valmistajan suostumus sekä akselimassat rinnkkaismallista joka on 750kiloinen vaikka massat eivät teknisesti muutu kuin paperilla. Kunnon venäjän toimintaa.Onko sulla tekemisen puutetta siellä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kysynyt jo. Saan vetää koska on B-luokan auto ja kärry on tekniseltä koko.massaltaan 750kg eli 01-luokan kärry. Yhdistelmän kokonaispaino saa nousta 4250 kiloon.
Mutta jos mulla olisi peräkärry joka on tekniseltä kokonaispainoltaan katsastettu 825 kiloiseksi ja vaikka sen suurin kokonaismassa saa tieliikenteessä olla vain se 750kg niin en saa vetää koska silloin yhdistelmän kok.paino ei saa ylittää 3500kiloa.
Tuossa tapahtuu se oikeusmurha.
Eli jos on peräkärry joka on 825 kiloiseksi katsastettu niin auton täytyy olla sen verran kevyt että ei kärryn kanssa ylity 3500kiloa!
Käsittämätön moka lain laatijoilta.
Itse asiassa tiesin tämän asian mutta kysyin täältä koska moni ei tiedä tuota 825kg kärryn sääntöä ja eikä siinä vielä kaikki..minun kärryni oli juuri tuollainen 825kg kärry mutta muutoskatsastin kärryni 750kiloiseksi.
Kärryn katsastus ei ole ihan simppeli. Siihen tarvitaan valmistajan suostumus sekä akselimassat rinnkkaismallista joka on 750kiloinen vaikka massat eivät teknisesti muutu kuin paperilla. Kunnon venäjän toimintaa.Hyvä kun otit asian selvitykseen, sillä tuossa 825 kg tuouhussa ei ole mitään järkeä.
Minultakin meni tovi kun pähkäilin tuon määräyksen kanssa ja tulin myös siihen tulokseen, että tuollainen kärry täytyy saada rekisteröityä 750 kg painoon - kunnes muuttavat tuota kökkölakiaan.
Voi tietysti viedä hieman aikaa kun noita raskaita henkilöautoja on vähempi liikkeellä.
Sitten kun sähköautoihin alkaa tulla laajemmassa määrin koukkuja, niin moni muukin ihmettelee tuollaisia sääntöjä.
Tuolle postaajalle, joka kyselle onko meillä tekemisen tarvetta, sanoisin että asiat eivät selkiydy, jos niitä ei nosteta pöydälle ja aleta ihmettelemään.
A BE CE DE - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kun otit asian selvitykseen, sillä tuossa 825 kg tuouhussa ei ole mitään järkeä.
Minultakin meni tovi kun pähkäilin tuon määräyksen kanssa ja tulin myös siihen tulokseen, että tuollainen kärry täytyy saada rekisteröityä 750 kg painoon - kunnes muuttavat tuota kökkölakiaan.
Voi tietysti viedä hieman aikaa kun noita raskaita henkilöautoja on vähempi liikkeellä.
Sitten kun sähköautoihin alkaa tulla laajemmassa määrin koukkuja, niin moni muukin ihmettelee tuollaisia sääntöjä.
Tuolle postaajalle, joka kyselle onko meillä tekemisen tarvetta, sanoisin että asiat eivät selkiydy, jos niitä ei nosteta pöydälle ja aleta ihmettelemään.
A BE CE DENo oishan se voinu ottaa sen asian esiin mitä halusi muille tiedottaa! Kysymys oli alkuun tuo ikuinen Suomi 410 peräkärryssä.
Mutta sitten selvisikin että haluaa järjestää jonkun tietokilpailun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla tekemisen puutetta siellä
Joskus on..kysyin vain siksi että halusin nähdä mikä käsitys on muilla on ja joillakin oli väärä käsitys.
Tieliikennelaissa kun sanotaan vain että B-luokan ajoneuvoon voi kytkeä 750kiloisen kärryn ja B-kortilla voi vetää mut muuta ei sitten puhutakaan. Ei mainita että yhteispaino saa mennä 5250 kiloon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus on..kysyin vain siksi että halusin nähdä mikä käsitys on muilla on ja joillakin oli väärä käsitys.
Tieliikennelaissa kun sanotaan vain että B-luokan ajoneuvoon voi kytkeä 750kiloisen kärryn ja B-kortilla voi vetää mut muuta ei sitten puhutakaan. Ei mainita että yhteispaino saa mennä 5250 kiloon....korjaan..4250 kiloon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus on..kysyin vain siksi että halusin nähdä mikä käsitys on muilla on ja joillakin oli väärä käsitys.
Tieliikennelaissa kun sanotaan vain että B-luokan ajoneuvoon voi kytkeä 750kiloisen kärryn ja B-kortilla voi vetää mut muuta ei sitten puhutakaan. Ei mainita että yhteispaino saa mennä 5250 kiloon.Halusit saada tietoon mikä käsitys muilla on sallituista kytkentämassoista ja vaadituista ajokorttiluokista kysymällä asiaa seuraavasti:
"Saako tuollaista kevyttä venettä (4,1m pituus) kuljettaa peräkärryssä
Kärry on JT -trailer K300. Eli lavan pituus 3m.
Vai pitääkö olla kuljetuksen venetraileri.
Sivusta veneen laidat ei tule yli, kärry leveämpi kuin vene."
Just. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halusit saada tietoon mikä käsitys muilla on sallituista kytkentämassoista ja vaadituista ajokorttiluokista kysymällä asiaa seuraavasti:
"Saako tuollaista kevyttä venettä (4,1m pituus) kuljettaa peräkärryssä
Kärry on JT -trailer K300. Eli lavan pituus 3m.
Vai pitääkö olla kuljetuksen venetraileri.
Sivusta veneen laidat ei tule yli, kärry leveämpi kuin vene."
Just.Eihän tuo nyt niin vakava asia ollut. On täällä hullumpiakin ketjuja aloitettu.
Aivoille tekee hyvää kun niitä joskus hieman pöllyttää D.
Minulla olisi uusi aihe käsittelyyn.
Kuten tunnettua, niin leveyden suhteen kuorma ei saa ylittää ajoneuvon laitoja, paitsi veneen kuljetuksissa.
Kysymys kuuluu, voiko veneen laidat ylittää tavallisen lava vaunun reunat? Vai koskeeko tuo laitojen ylitys vain silloin kun venettä kuljetetaan venetrailerilla?
Selvyyden vuoksi, tämä kysymys ei ole nykyisen ketjun aloittajalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halusit saada tietoon mikä käsitys muilla on sallituista kytkentämassoista ja vaadituista ajokorttiluokista kysymällä asiaa seuraavasti:
"Saako tuollaista kevyttä venettä (4,1m pituus) kuljettaa peräkärryssä
Kärry on JT -trailer K300. Eli lavan pituus 3m.
Vai pitääkö olla kuljetuksen venetraileri.
Sivusta veneen laidat ei tule yli, kärry leveämpi kuin vene."
Just.Yksi muistettava seikka on oikea aisapaino. Jos on pitkä vene mutta on lyhyt lava tulee aisapainosta helposti negatiivinen, joka on auton ajettavuuden kannalta paha juttu. Oikein säädetyn trailerin kanssa tuo ei ole ongelma, vaan vene asettuu aina oikeaan kohtaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi muistettava seikka on oikea aisapaino. Jos on pitkä vene mutta on lyhyt lava tulee aisapainosta helposti negatiivinen, joka on auton ajettavuuden kannalta paha juttu. Oikein säädetyn trailerin kanssa tuo ei ole ongelma, vaan vene asettuu aina oikeaan kohtaan.
No ei liene ongelma aloittajan kohdalla. Jos ei tietysti sijoita sitä venettä siihen kärryille ihan miten sattuu.
Noin valveutuneelle tiedustelijalle se tuskin on edes mahdollista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei liene ongelma aloittajan kohdalla. Jos ei tietysti sijoita sitä venettä siihen kärryille ihan miten sattuu.
Noin valveutuneelle tiedustelijalle se tuskin on edes mahdollista.Oli ongelma vielä 4 viikkoa sitten kun kärryn suurin tekninen paino oli rekisteröity 825kilolle, koko perhe olisi joutunut hankkimaan B96 tai Be kortin koska auto painaa jo Max 3400kg.
Ko. kärryjä varmaan liikenteessä paljon ja moni vetää tietämättään että syyllistyy liikennerikkomukseen mistä pahimmillaan lähtee kortti hyllylle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kysynyt jo. Saan vetää koska on B-luokan auto ja kärry on tekniseltä koko.massaltaan 750kg eli 01-luokan kärry. Yhdistelmän kokonaispaino saa nousta 4250 kiloon.
Mutta jos mulla olisi peräkärry joka on tekniseltä kokonaispainoltaan katsastettu 825 kiloiseksi ja vaikka sen suurin kokonaismassa saa tieliikenteessä olla vain se 750kg niin en saa vetää koska silloin yhdistelmän kok.paino ei saa ylittää 3500kiloa.
Tuossa tapahtuu se oikeusmurha.
Eli jos on peräkärry joka on 825 kiloiseksi katsastettu niin auton täytyy olla sen verran kevyt että ei kärryn kanssa ylity 3500kiloa!
Käsittämätön moka lain laatijoilta.
Itse asiassa tiesin tämän asian mutta kysyin täältä koska moni ei tiedä tuota 825kg kärryn sääntöä ja eikä siinä vielä kaikki..minun kärryni oli juuri tuollainen 825kg kärry mutta muutoskatsastin kärryni 750kiloiseksi.
Kärryn katsastus ei ole ihan simppeli. Siihen tarvitaan valmistajan suostumus sekä akselimassat rinnkkaismallista joka on 750kiloinen vaikka massat eivät teknisesti muutu kuin paperilla. Kunnon venäjän toimintaa.Massojen alentamiseen ei tarvita valmistajan suostumusta, korottamiseen tarvitaan. Käyttämäsi katsastaja ei siis osannut asiaansa.
Lainlaatijoilla ei ole mitään mokaa. Moka on niiden ihmisten jotka ostavat yli 750 kg kokonaismassaisen kärryn ottamatta selvää vaikutuksista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus on..kysyin vain siksi että halusin nähdä mikä käsitys on muilla on ja joillakin oli väärä käsitys.
Tieliikennelaissa kun sanotaan vain että B-luokan ajoneuvoon voi kytkeä 750kiloisen kärryn ja B-kortilla voi vetää mut muuta ei sitten puhutakaan. Ei mainita että yhteispaino saa mennä 5250 kiloon.Pelkällä B-kortilla ei saa vetää 5250 kg yhdistelmää, eli jaat väärää tietoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli ongelma vielä 4 viikkoa sitten kun kärryn suurin tekninen paino oli rekisteröity 825kilolle, koko perhe olisi joutunut hankkimaan B96 tai Be kortin koska auto painaa jo Max 3400kg.
Ko. kärryjä varmaan liikenteessä paljon ja moni vetää tietämättään että syyllistyy liikennerikkomukseen mistä pahimmillaan lähtee kortti hyllylle.Toivottavasti jää kiinni ja kortti lähtee. Ihan oikein siis jos ajaa yhdistelmää johon kortti ei riitä. Sama asia jos ajat kuorma-autoa pelkällä B-kortilla. Totta kai pitää kortin silloin lähteä.
On itsestään selvää että pitää ottaa selvää mihin oma ajokortti riittää ja mihin ei, ennen kuin lähtee yleiselle tielle ajamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkällä B-kortilla ei saa vetää 5250 kg yhdistelmää, eli jaat väärää tietoa.
Etkö huomannut, että kaveri korjasi kirjoitusvirheensä heti seuraavassa postauksessa.
Vielä kerran, oikea Max yhdistelmäpaino on 4250 kg.
Otapa nyt aivan itse selvää miten yhdistelmän paino muodostuu.
Tässä ketjussa on jo hyvä alku selvitystyölle.
A BE CE DE - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti jää kiinni ja kortti lähtee. Ihan oikein siis jos ajaa yhdistelmää johon kortti ei riitä. Sama asia jos ajat kuorma-autoa pelkällä B-kortilla. Totta kai pitää kortin silloin lähteä.
On itsestään selvää että pitää ottaa selvää mihin oma ajokortti riittää ja mihin ei, ennen kuin lähtee yleiselle tielle ajamaan.Toivottavasti tuo aloittaja tulee meille kertomaan kun se kortti lähtee, niin sinäkin voit sitten kuivata suupielesi odotuksen jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Massojen alentamiseen ei tarvita valmistajan suostumusta, korottamiseen tarvitaan. Käyttämäsi katsastaja ei siis osannut asiaansa.
Lainlaatijoilla ei ole mitään mokaa. Moka on niiden ihmisten jotka ostavat yli 750 kg kokonaismassaisen kärryn ottamatta selvää vaikutuksista.Sorry vaan mutta ohjeet sain Traficomilta katsastusasema teknisen avustajan avulla. Itsekin soitin traficomille, kävin myös A-katsastusasemalla kysymässä kuinka pitää toimia kun muutoskatsastaa 825kg kärryn 750kiloiseksi. Kyllä piti olla todistus valmistajalta massoista sekä suostumus että kärryn saa muuttaa 750 kiloiseksi. Ohjeet tulleet katsastusasemille äskettäin. Joten todellakin tiedän mistä kirjoitan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti tuo aloittaja tulee meille kertomaan kun se kortti lähtee, niin sinäkin voit sitten kuivata suupielesi odotuksen jälkeen.
Ei lähde kortti koska nyt on 750kg kärry ja olen kysynyt Traficomilta sekä A-katsastusasemalla että saanko nyt vetää kärryä jos en kuormaa sitä yli 750kg.
Vastaus oli molemmista paikoista että "saat vetää" ja A-katsastusasemalta antoivat vielä mustaa valkoisella asiasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti jää kiinni ja kortti lähtee. Ihan oikein siis jos ajaa yhdistelmää johon kortti ei riitä. Sama asia jos ajat kuorma-autoa pelkällä B-kortilla. Totta kai pitää kortin silloin lähteä.
On itsestään selvää että pitää ottaa selvää mihin oma ajokortti riittää ja mihin ei, ennen kuin lähtee yleiselle tielle ajamaan.Siis minulla on asuntoauto jonka kokonaispaino on 3400kg ja kärryni tekninen paino on 750kg ja suurin sallittu kokonaispaino tieliikenteessä on 750 kg eli kokonaispaino jää jopa alle 4250kilon eli ihan huoleti saan vetää.
Selvennykseksi vielä että B-luokan ajoneuvoon voi kytkeä 750kg kevytperävaunun.
Mutta!! Jos kevytperävaunu on tekniseltä kokonaismassaltaan 825kg niin tuon kärryn saa kytkeä B-luokan ajoneuvoon, mutta silloin ei saa koko yhdistelmän kokonaispaino ylittää 3500kg!
Eli..B-luokan ajoneuvo + tekniseltä kok.painoltaan 750kg kärry niin yhdistelmän kokonaispaino saa ylittää 3500kg mutta ei 4250kg! ..ja kyse nyt B-kortista.
Jos tuota asiaa ei oikein ajatuksella lue niin ei välttämättä mene jakeluun - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis minulla on asuntoauto jonka kokonaispaino on 3400kg ja kärryni tekninen paino on 750kg ja suurin sallittu kokonaispaino tieliikenteessä on 750 kg eli kokonaispaino jää jopa alle 4250kilon eli ihan huoleti saan vetää.
Selvennykseksi vielä että B-luokan ajoneuvoon voi kytkeä 750kg kevytperävaunun.
Mutta!! Jos kevytperävaunu on tekniseltä kokonaismassaltaan 825kg niin tuon kärryn saa kytkeä B-luokan ajoneuvoon, mutta silloin ei saa koko yhdistelmän kokonaispaino ylittää 3500kg!
Eli..B-luokan ajoneuvo tekniseltä kok.painoltaan 750kg kärry niin yhdistelmän kokonaispaino saa ylittää 3500kg mutta ei 4250kg! ..ja kyse nyt B-kortista.
Jos tuota asiaa ei oikein ajatuksella lue niin ei välttämättä mene jakeluunhttps://www.is.fi/autot/art-2000009580365.html
Ärsyttää nämä eri lehtie jutut asiasta. Ei puhuta asioista oikeilla nimillä, puhutaan vaan kokonaismassasta!
Pitää erottaa suurin tekninen kokonaismassa ja suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä.
Noissa ko. 825kg kärryissä on kuitenkin suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä se 750kg mutta poliisi tuijottaa ratsiassa vain tuohon suurimpaan sallittuun tekniseen massaan eli 825kilon merkintään!
Sanallakaan ei mainita sitä noissa lehtien jutuissa että jos on kärry 750kg/750kg niin B-luokan ajoneuvoon kytkettynä B-kortilla saa vetää jos ei ylity 4250kg. Jutuissa pyörii vaan tuo 3500kg kuten myös Traficomin ohjeissa jos ne hätäisesti lukee. Ne on luettava ajatuksen kanssa.
Kunnon sakko-ansa ja typerä teko lainlaatijoilta. Lienee ollut kiire kesämökillä saunan lämmitykseen kun tuo lakipykälä on nuijittu pöytään.
Vielä lisäyksenä: Eräältä katsastusasemalta tiedustelun kärryn muutoskatsastusta. Aikoivat ottaa takaisin päin yhteyttä kun selvittävät asian Traficomilta😊..tuli puhelu ja vastaus oli, "ei sitten millään onnistu muutoskatsastaa, ei niin mitenkään" ja ohjeistus oli tullut Traficomilta!
Ihmettelin miksi koska kärryjä muutoskatsastetaan suuremmallekin kuormille niin miksi ei alaspäin voi pudottaa kokonaismassaa!
Onneksi en tyytynyt vastaukseen vaan menin K1 asemalle ja sieltä sain ohjeet että onnistuu. Traficom oli antanut ohjeet että pitää olla valmistajan suostumus sekä todistus muuttuvista massoista..ja niin onnistui muutoskatsastus. Kärryä ei tutkittu mitenkään ja itse sain liimata uuden tyyppikilven kärryn kylkeen ja haun toimistosta uudet paperit rahaa vastaan.
Oli kyllä aika show koko kärryhomma, kymmeniä puheluita soitin niin katsastusasemille ja Traficomille. Outoa että Traficomilta tuli kahdenlaista tietoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.is.fi/autot/art-2000009580365.html
Ärsyttää nämä eri lehtie jutut asiasta. Ei puhuta asioista oikeilla nimillä, puhutaan vaan kokonaismassasta!
Pitää erottaa suurin tekninen kokonaismassa ja suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä.
Noissa ko. 825kg kärryissä on kuitenkin suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä se 750kg mutta poliisi tuijottaa ratsiassa vain tuohon suurimpaan sallittuun tekniseen massaan eli 825kilon merkintään!
Sanallakaan ei mainita sitä noissa lehtien jutuissa että jos on kärry 750kg/750kg niin B-luokan ajoneuvoon kytkettynä B-kortilla saa vetää jos ei ylity 4250kg. Jutuissa pyörii vaan tuo 3500kg kuten myös Traficomin ohjeissa jos ne hätäisesti lukee. Ne on luettava ajatuksen kanssa.
Kunnon sakko-ansa ja typerä teko lainlaatijoilta. Lienee ollut kiire kesämökillä saunan lämmitykseen kun tuo lakipykälä on nuijittu pöytään.
Vielä lisäyksenä: Eräältä katsastusasemalta tiedustelun kärryn muutoskatsastusta. Aikoivat ottaa takaisin päin yhteyttä kun selvittävät asian Traficomilta😊..tuli puhelu ja vastaus oli, "ei sitten millään onnistu muutoskatsastaa, ei niin mitenkään" ja ohjeistus oli tullut Traficomilta!
Ihmettelin miksi koska kärryjä muutoskatsastetaan suuremmallekin kuormille niin miksi ei alaspäin voi pudottaa kokonaismassaa!
Onneksi en tyytynyt vastaukseen vaan menin K1 asemalle ja sieltä sain ohjeet että onnistuu. Traficom oli antanut ohjeet että pitää olla valmistajan suostumus sekä todistus muuttuvista massoista..ja niin onnistui muutoskatsastus. Kärryä ei tutkittu mitenkään ja itse sain liimata uuden tyyppikilven kärryn kylkeen ja haun toimistosta uudet paperit rahaa vastaan.
Oli kyllä aika show koko kärryhomma, kymmeniä puheluita soitin niin katsastusasemille ja Traficomille. Outoa että Traficomilta tuli kahdenlaista tietoa.Ainakin tuo 750 - 825 - 4250 sääntö niiden tulisi muuttaa järkeen käyväksi pikaisesti.
Tuollaiset säännöt ovat omiaan vähentämään lain kuuliaisuutta.
Minä päätin jo ennen ajokortti - ikää hankkia kaikki mahdolliset kirjaimet, jotta ajot eivät ainakaan niiden takia katkea, mutta seuraan silti näitä kevytvaunu asioita, sillä minulla on niitäkin kolme kappaletta.
Venetraileri on niistä raskain, joten sitä ei vetää kuin maasturilla tai jollain isommalla pakulla. Kortista täytyy E löytyä.
Iso jarrullinen kuomuvaunu on aivan rajoilla. Isolla farmarilla se saattaa viedä yhdistelmän painon yli 3500 kg. Tässä aivan äskettäin eräs tuttu halusi sitä lainata citymaasturinsa perään.
Kysyin onko kortissa E kirjain, sillä sen kanssa sitä tarvitaan
Kaikille ei ole tullut selväksi, että poliisi katsoo sitä E kirjaimen tarvetta rekisteriotteista, vaikka sen vaunu pohjalla ei olisi kuin muutama voikukan siemen.
Sitten on vieläkin jotakin kuorma-auto kortin haltijoita, jotka luulevat, että he saavat vetää jotain pikkuvaunua sen ajokortin arvovallalla.
A BE CE DE
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408