Eläkkeensaajan asumistuen määrästä ja maksamisesta kysyisin. Kyseessä siis vuokra-asunto. Kumpi tieto pitää paikkansa omaisuusrajat 18 302 euroa vai 10 200, jonka jälkeen asumistuki alkaa pienentyä eli tulee ns. lisäomavastuu. Eli onko joku hakenut tai joutunut tarkistamaan asumistuen ja tietää mikä on oikea summa.
Noin isoa summaa mulla ei tilillä ole mutta Kelan sivuilla löytyy kahdenlaista tietoa. Tuo isompi summa on myös STM.n sivuilla.
Vielä eläkkeensaajan asumistuesta
16
1018
Vastaukset
- Anonyymi
Ei täältä tommosia kannata kysellä. saat vaan joltain hullulta väärää tietoa
- Anonyymi
Taidat olla harvinaisen oikeassa. 🙄
- Anonyymi
🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑
🔞 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17889629A
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
- Anonyymi
Kaikki omaisuus lasketaan kelassa rahaksi ja sitä kautta tulouksi..jos esim sinulla on rekisterissä nimissä 20000 euron arvoinen auto niin lasketaan se sinulle 20000 euron omaisuudeksi plus nämä saastotilin rahat...
Eli äkkiä tulee tämä omaisuusraja kelassa vastaan- Anonyymi
No ei kait.
- Anonyymi
KELAn sivulla on laskuri, joka laskee asumistuen määrän, syötät vaan tietosi sinne, niin saat tuen määrän.
https://asiointi.kela.fi/aelaskenta_app/AELaskentaApplication- Anonyymi
No enpä tiiä voiko tuhon luottaa kun sivuilla tieto myös tuosta 10200e. Ei tämä maailma nyt tähän kaadu.
- Anonyymi
Tuo kyselemäsi summa koskee eläketuloja:
Eläkkeensaajan asumistuen määrä ja maksaminen
Eläkkeensaajan asumistuen määrä on 85 % huomioon otettavista asumismenoista, joista on vähennetty perusomavastuu ja tulojen mukaan määräytyvä lisäomavastuu.
Perusomavastuu on kaikille sama 681,39 e/v eli noin 56,78 e/kk.
Lisäomavastuu on 41,3 % siitä perheen tulojen osasta, joka ylittää tulorajan. Jos tulosi jäävät alle tulorajan, lisäomavastuuta ei tule.
Lisäomavastuun tulorajat perhesuhteiden mukaan e/v vuonna 2023
Perhesuhde Tuloraja
Yksin asuva 10 280
Omaisuusrajat:
Myös omaisuus voi vaikuttaa tulona ja tulorajaan.
Omaisuuden vaikutus eläkkeensaajan asumistukeen
Omaisuus vaikuttaa eläkkeensaajan asumistukeen. Siitä vähennetään kuitenkin velkojen määrä. Tuloihin lisätään 8 % siitä omaisuuden osasta, joka ylittää omaisuusrajan.
Omaisuusrajat ovat
yksinäiselle henkilölle 18 306 euroa- Anonyymi
Siis ei paljon mitään..
- Anonyymi
Ei pidä paikkaansa. Omaisuutta saa olla useita kymmeniä tuhansia jotta asumistuki alkaa pienetä. Laskurin mukaan. Ainakin minun eläketuloillani.
- Anonyymi
Minä olen kanssa räknäillyt tuon laskurin kanssa.
Siinä kysytään, että onko puoliso. Sitten kysytään, että saako se puoliso eläkkeensaajan asumistukeen oikeuttavaa korvausta jostain. On lueteltu kaikki mahdolliset tuet. Mutta ei työmarkkinatukea. Vaimoni on siis työtön, että mahtaako oikeuttaa asumistukeen.
Sitten sanotaan, että jos saa OVE:a niin ei saa eläkkeensaajan asumistukea.
No, entäs jos se vaimo siirtyy OVE:lle ja saa työmarkkinatukea, niin mites sitten käy.
Itse olen siis pelkällä työeläkkeellä 1300 € kk brutto. - Anonyymi
Jos vaimosi saa ovea ja työmarkkinatukea, hän ei ole oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen. Tuki maksetaan sinulle. Totta kai tulona huomioidaan myös puolison tulot ja omaisuus.
- Anonyymi
Kyseessä on äitini, jonka kanssa asun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä on äitini, jonka kanssa asun.
Mielestäni ohjeiden mukaan, voitte hakea yleistä asumistukea. Ei siis eläkeläisten, koska molemmat eivät saa eläkettä, OVE ei siihen oikeuta.
Kela: Samassa asunnossa asuvat lähisukulaiset kuuluvat samaan ruokakuntaan vuokrasopimuksesta riippumatta. Lähisukulaisia ovat vanhemmat, lapset ja isovanhemmat.
- Anonyymi
Asumistuki on turha... pitää asua sellaisessa mämpässä mihin varat riittää... jos tukia maksellaan, ei ihminen haluakaan tulla omillaan toimeen... aikoinani asuimme puulämmitteisessä pikkukämpässä, 25 mk/kk vuokra. Säästimme siinä omaan asuntoon ja saimme ostettua yksiön. Tukia en halunnut hakea, halusin pärjätä.... pärjäsin
- Anonyymi
Itse asuin 24 markan kuukausivuokraisessa asunnossa. Asuin siinä 15 vuotta ja säästin 500.000 markan omakotitaloon rahat työmarkkinatuesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569