Vielä eläkkeensaajan asumistuesta

Anonyymi-ap

Eläkkeensaajan asumistuen määrästä ja maksamisesta kysyisin. Kyseessä siis vuokra-asunto. Kumpi tieto pitää paikkansa omaisuusrajat 18 302 euroa vai 10 200, jonka jälkeen asumistuki alkaa pienentyä eli tulee ns. lisäomavastuu. Eli onko joku hakenut tai joutunut tarkistamaan asumistuen ja tietää mikä on oikea summa.
Noin isoa summaa mulla ei tilillä ole mutta Kelan sivuilla löytyy kahdenlaista tietoa. Tuo isompi summa on myös STM.n sivuilla.

16

1018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei täältä tommosia kannata kysellä. saat vaan joltain hullulta väärää tietoa

• Anonyymi

Taidat olla harvinaisen oikeassa. 🙄

• Anonyymi

🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

🔞 ­­­N­­y­­­m­­f­o­m­­­a­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17889629A

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

• Anonyymi

Kaikki omaisuus lasketaan kelassa rahaksi ja sitä kautta tulouksi..jos esim sinulla on rekisterissä nimissä 20000 euron arvoinen auto niin lasketaan se sinulle 20000 euron omaisuudeksi plus nämä saastotilin rahat...

Eli äkkiä tulee tämä omaisuusraja kelassa vastaan

• Anonyymi

No ei kait.

• Anonyymi

KELAn sivulla on laskuri, joka laskee asumistuen määrän, syötät vaan tietosi sinne, niin saat tuen määrän.

https://asiointi.kela.fi/aelaskenta_app/AELaskentaApplication

• Anonyymi

No enpä tiiä voiko tuhon luottaa kun sivuilla tieto myös tuosta 10200e. Ei tämä maailma nyt tähän kaadu.

• Anonyymi

Tuo kyselemäsi summa koskee eläketuloja:
      Eläkkeensaajan asumistuen määrä ja maksaminen
      Eläkkeensaajan asumistuen määrä on 85 % huomioon otettavista asumismenoista, joista on vähennetty perusomavastuu ja tulojen mukaan määräytyvä lisäomavastuu.

Perusomavastuu on kaikille sama 681,39 e/v eli noin 56,78 e/kk.

Lisäomavastuu on 41,3 % siitä perheen tulojen osasta, joka ylittää tulorajan. Jos tulosi jäävät alle tulorajan, lisäomavastuuta ei tule.

Lisäomavastuun tulorajat perhesuhteiden mukaan e/v vuonna 2023
      Perhesuhde Tuloraja
      Yksin asuva 10 280

Omaisuusrajat:
      Myös omaisuus voi vaikuttaa tulona ja tulorajaan.

Omaisuuden vaikutus eläkkeensaajan asumistukeen
      Omaisuus vaikuttaa eläkkeensaajan asumistukeen. Siitä vähennetään kuitenkin velkojen määrä. Tuloihin lisätään 8 % siitä omaisuuden osasta, joka ylittää omaisuusrajan.

Omaisuusrajat ovat

yksinäiselle henkilölle 18 306 euroa

• Anonyymi

Siis ei paljon mitään..

• Anonyymi

Ei pidä paikkaansa. Omaisuutta saa olla useita kymmeniä tuhansia jotta asumistuki alkaa pienetä. Laskurin mukaan. Ainakin minun eläketuloillani.

• Anonyymi

Minä olen kanssa räknäillyt tuon laskurin kanssa.
      Siinä kysytään, että onko puoliso. Sitten kysytään, että saako se puoliso eläkkeensaajan asumistukeen oikeuttavaa korvausta jostain. On lueteltu kaikki mahdolliset tuet. Mutta ei työmarkkinatukea. Vaimoni on siis työtön, että mahtaako oikeuttaa asumistukeen.
      Sitten sanotaan, että jos saa OVE:a niin ei saa eläkkeensaajan asumistukea.
      No, entäs jos se vaimo siirtyy OVE:lle ja saa työmarkkinatukea, niin mites sitten käy.
      Itse olen siis pelkällä työeläkkeellä 1300 € kk brutto.

• Anonyymi

Jos vaimosi saa ovea ja työmarkkinatukea, hän ei ole oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen. Tuki maksetaan sinulle. Totta kai tulona huomioidaan myös puolison tulot ja omaisuus.

• Anonyymi

Kyseessä on äitini, jonka kanssa asun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyseessä on äitini, jonka kanssa asun.

Mielestäni ohjeiden mukaan, voitte hakea yleistä asumistukea. Ei siis eläkeläisten, koska molemmat eivät saa eläkettä, OVE ei siihen oikeuta.

Kela: Samassa asunnossa asuvat lähisukulaiset kuuluvat samaan ruokakuntaan vuokrasopimuksesta riippumatta. Lähisukulaisia ovat vanhemmat, lapset ja isovanhemmat.

• Anonyymi

Asumistuki on turha... pitää asua sellaisessa mämpässä mihin varat riittää... jos tukia maksellaan, ei ihminen haluakaan tulla omillaan toimeen... aikoinani asuimme puulämmitteisessä pikkukämpässä, 25 mk/kk vuokra. Säästimme siinä omaan asuntoon ja saimme ostettua yksiön. Tukia en halunnut hakea, halusin pärjätä.... pärjäsin

• Anonyymi

Itse asuin 24 markan kuukausivuokraisessa asunnossa. Asuin siinä 15 vuotta ja säästin 500.000 markan omakotitaloon rahat työmarkkinatuesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe