Kiinnostaisi kuulla käyttäjien kokemuksia edellämanituista malleista. Ei olisi pahan hintainen, koska tarjontaa riittää 70-luvulta saakka. Sisäperää hieman vierastan, koska minulla ei ole sellaista koskaan ollut. Suurin osahan näistä näyttä olevan jollain vanhalla volvon 120hp sisäperällä. Perämoottori versiot on aika harvassa, mutta semmoinen tuntuisi vaan huomattavasti tutummalta. Kuinkahan ripeä RaisSportti on 120hp volvolla verrattuna esim 90hp perämoottoriin? Entä kulutus puoli, paljonko tuon tehoinen sisäperä vie. Perämoottorien kulutukset tiedän kyllä entuudestaan.
Kiitoksia, jos joku viitsii vastata.
Kokemuksia RaisSport 510/530DC/HT
16
9881
Vastaukset
- perä
raisportti on ihan jees jos ei kovassa kelissä joudu ajamaan ts. kulkee kyllä mutta paukuttaa sietämättömästi jo aika pienessä aallokossa. Sisäperä tuo varmasti vähän lisää vakautta, silloinhan painopiste on alhaalla ja veneen sisällä vrt. perämoottori. 20 litraa tunnissa tuo mylly kuluttanee matkanopeudella. Alempaankin voi päästä jos oikein kituuttaa, ylärajaa tuskin on lainkaan... Syyhän sille on, miksi noita on halvalla paljon kaupan. Kuitenkin ihan ok paatti, jos vastaa käyttötarkoitusta ja hinta tosiaan alhainen.
- raumlaine
kyllä sillä menee isommassakin kelissä, kunhan pitää vähän vauhtia. pohjassa syvä v ja siksi ihan kelpo. palteisiin paukuttelee kyllä välillä mojovasti.
530 HT - 70 yamaha - 28s
530 HT - 110 Johnsson - 34s
530 DC - 180 mercruiser (3,7L nelonen)
millään kuusikymppisellä ei kannata ostaa jos ei itekseen ajele.
Ominaisuuksiltaan kokoluokkansa parhaita ajettavia. jää järvibellat kauas taakse ku pitää alkaa aallokossa ajamaan.
volvolla pääsee varmaa kivasti alle 1L / maili. samoin menee noin 70 heppasella perämoottorilla mut kyllä se on aika nuhapumppu sen 120hop volvon kanssa.
- kulkee
530HT kulkee 70 yampilla joku 28 solmua, 110 joohanssonilla noin 34s.
530 DC menee 42s mercruiser 3.7L suoralla nelosella (180 HV)
hieman vakaampi ajettava sisäperällä. mut painoo tulee paljon lisää eli se 120 volvo ei kulje juuri minnekkään mutta kelissäkin voi pitää vauhtia.
tosi hyvät ominaisuuden ja kokoisekseen tilava eikä hassumman näköinenkään. Jos ostat ht mallin, sahaa heti irti se pelkääjän pulpetti, DC mallissa sitä ei olekkaan.
140hp mercruiserilal olis jo ihan kiva, muuten harkitsisin perämoottoria. 60 heppanen on liian pieni. liukuunlähdössä ongelmia jos kuormaa syvän v:n takia. min 70, mieluummin yli sata heppanen.- Jaba
Toisin sanoen nopeus jää 120hp sisäperällä n. 30 solmuun parin hengen kuormalla. Joo, no vähän pitäis olla enempi reserviä, varsinkin kun veneily tapahtuu koko perheen kesken.
- raumlaine
Jaba kirjoitti:
Toisin sanoen nopeus jää 120hp sisäperällä n. 30 solmuun parin hengen kuormalla. Joo, no vähän pitäis olla enempi reserviä, varsinkin kun veneily tapahtuu koko perheen kesken.
kolmeakymppiä volvolla. mitä oon ohiajavia kattellu tuollasilal koneilal niin silmämääräsesti matkavauhtia pitävät varmaan 20 solmua.
raisporttiinvoi pultata hyvinkin esim 115 tai 140 koneen. jos löydät niin 90 heppanen jamppi olis aika idealli kun on kevyt kone. siis kolmepyttynen rivikone. - Jaba
raumlaine kirjoitti:
kolmeakymppiä volvolla. mitä oon ohiajavia kattellu tuollasilal koneilal niin silmämääräsesti matkavauhtia pitävät varmaan 20 solmua.
raisporttiinvoi pultata hyvinkin esim 115 tai 140 koneen. jos löydät niin 90 heppanen jamppi olis aika idealli kun on kevyt kone. siis kolmepyttynen rivikone.Joo, 90 Yamaha olis ihanteellinen nopeuden ja kulutuksen suhteen. OMC 90V4 vääntää paremmin, jää huipuissa vähän ja syö selkeesti enemmän bensaa.
- mitenkä
Jaba kirjoitti:
Joo, 90 Yamaha olis ihanteellinen nopeuden ja kulutuksen suhteen. OMC 90V4 vääntää paremmin, jää huipuissa vähän ja syö selkeesti enemmän bensaa.
tuulilasiversio menee 50 hv: teholla?
- Anonyymi
raumlaine kirjoitti:
kolmeakymppiä volvolla. mitä oon ohiajavia kattellu tuollasilal koneilal niin silmämääräsesti matkavauhtia pitävät varmaan 20 solmua.
raisporttiinvoi pultata hyvinkin esim 115 tai 140 koneen. jos löydät niin 90 heppanen jamppi olis aika idealli kun on kevyt kone. siis kolmepyttynen rivikone.Itellä 530ht täysin läpikäyty "myös pohja yms" ei kitkaa . 140 hv 2t huiput reilut 47solmua. Marssivauhti noin 24-25solmua ja noin 18.5l kulutuksella. Vene mikä kyllä kestää kovassakin kelissä, jos vaan tietää , mitä tekee.
- Juppe68
Itelläni on ollut RaisSport 530DC (perämoottori) noin 10 vuotta ja olen kyllä ollut tyytyväinen.
Ja mitä merikelpoisuuteen tulee niin olen kyllä ajanut sillä kelillä kuin kelillä (Saimaan suurimmat selät). Kerrankin mantereella kaatui puita myrkyssä, mutta oikealla kaasun käytöllä isotkin selät ylitty vaivatta. Ostaessani veneessä oli 70hv Evikka ja huippua 33s. Vaihdoin 1999 90hv Evikka Fichtiin. Koneen alkuongelmien jälkeen pelaa ja lähtee ku tykin suusta (Jos ei oo sikana lastia). Huippua reilu 41s GPS:llä mitattuna. Ykspäällä alkaa huippunopeudessa vähän hakemaa kun vene nouseen niin ylös vedestä. Todennäköisesti tulen pitämään venettäni vielä pitkään jos ei tilan tarve rupee ahistelee. Asensin muuten vielä Wallaksen (1300W) takapenkin vasemmalle puolelle kansiläpiviennillä (hyvä paikka). Ja sieltä putki sivukannen alapuolta pitkin eteen ja kyllä tarkenee. - Kipp
Ostin 530 HT:n Mercruiserin 1,7 dieselillä. Tuntuu olevan hyvä paketti. Matkavauhtia voi pitää 25-27 solmun verran, minkä vene kulkee mielellään eikä polttoaineen kulutus ole kummoinenkaan. Trimmien vaikutus on turhan äkäinen kolmenkymmenen solmun jälkeen, ei tee mieli enää koettaa säätää. Samoin aallokossa kääntyminen vaatii jo harkintaa. Mutta alle 30 s nopeuksilla vene käyttäytyy hyvin ja on suorastaan mukava ajettava. Moni nykyaikaisempaa suunnittelua oleva jää toiseksi. Esimerkiksi Quicksilveriin ja Flipperiin verrattuna pohjan muotoa voi pitää onnistuneena. Hinta-laatusuhde on ainakin paikallaan.
- DCclubilainen
Vastataan nyt vanhaan ketjuun jos joku Räiskäleen ostoa harkitsee. Mulla on 530DC ja koneena 180hv Mercruiser. Plussaa nopeus ( 14x24" teräsrusetilla yksin 47 solmua ja kuormallakin yli 40kts ) ja taloudellisuus. Matkavauhdilla n 22-25kts menee n 17litraa /h. Yllättävän tilava kabiini kokoisekseen. Hyvin tehty vene ja hyvä runkomalli.
Miinukset: Ei "läpijuostava" joten kapeilla sivukansilla juoksua tiedossa rantautuessa, jos ei pääse kyljittäin. Uppoamanopeudella ei mene hetkeäkään suoraan vaan vaeltaa puolelta toiselle ( tosin ei sitä ole tarkoitettukaan ajettavaksi hitaasti ). Matalissa vesissä ajoon syväys on aika suuri. Ilman kuormaa vetolaite ala-asennossa noin 90cm ja siitä kun lisätään vielä kuorma, kulma plaaniin nousussa ja sieltä tullessa, niin menee yli metrin jonkin matkaa. Asia joka kannattaa ottaa huomioon ettei kolise kiviin turhaan.
Sitten tekniikan puolella ottaisin ennemmin sisäperämallin, en tosin pienimmillä konevaihtoehdoilla. Tuo 180hv voi tuntua paljolta, mutta on erittäin sopiva kone tähän runkoon. Ei tarvii huudattaa. Tässä vanhassa Mercruiserin 470-mallissa ( 3,7litre ) on tietyt tyyppiviat, jotka löytyvät googlesta, mutta muutoin oivallinen tehonlähde ja on luotettava. Varaosia saa Suomesta ja ne mitä ei saa löytyy jenkkiputkista Ebaysta. Vetolaitteena toimii Alpha One, perus vetari, edulliset osat ja varma vehje oikein huollettuna. - neljästoistavene
Vanhaan keskusteluun vielä uusi kommentti: Yhden kesän kokemuksen jälkeen täytyy kehua, 530 HT 120 hv dieselillä yllätti iloisesti. Kulutus oli noin 0.8 litraa/maililla ja kuitenkin nopeuttakin löytyi riittävästi. Kahden hengen kuormalla huippu oli 34s ja matkanopeus yleensä siinä 27s. Toki vene on vanha ja käytön jäljet näkyvät, mutta halpaa ja pirteää liikkumista se tarjoaa. Sähköt jouduin uusimaan ja verhoilua korjailemaan. Konepuoli on täysin ok ja sopii täydellisesti veneeseen. Kapea perä kantaa juurikin tuon painoisen Mercruiserin vielä sopivasti ja trimmeillä saa kulkuasennon säädettyä kohdilleen. Alumiinipotkuri ehkä kannattaisi vielä vaihtaa teräksiseen, muuta parantamista en keksi. Tämä kaikki edellä oleva kuitenkin pitää suhteuttaa noin 7500€ arvoon ja tosiaan jo pitkään käytössä olleeseen veneeseen, joka on suunniteltu 70-luvulla. Siis tyyli on lähinnä nostalginen. Mutta samat ominaisuudet uudessa veneessä maksavat helposti 30 000€, pelkkä diesel ja vetolaite yhdessä 2/3 siitä. Joten jos raha ratkaisee, niin järkivalinta.
- Räiskäleenraato
Herätelläänpä taas vanhaa ketjua... Tuli hankittua 510 DC projektiksi, johon saa aivan kaiken tehdä uusiksi. Kyseessä perämoottorimalli ja tarkoituksena hankkia 90-115hp nelitahti kone. Kuulostaako järkevältä? Toinen kysymys on että mistä kannattaa alkaa pressua metsästämään? Onko kenelläkään tietoa löytyykö jostain neulomosta valmiita kaavoja vai pitääkö vene viedä malliksi että osaavat tehdä? Perämoottoriversiossahan on pressun takaosa erilainen kuin sisäperämallissa. Ja loppuun tuleeko kellekkään mieleen jotain, mitä tulisi ottaa huomioon kun venettä alkaa rakentamaan?
Va-varusteessa on aika kattava valikoima ja edullinen.
530 löytyy. Poikkeaako 510:stä paljon
http://www.va-varuste.fi/fi/tuotteet/kaavasto/
- Anonyymi
Hei.
Miten oikeastan 530 ht käytäytty hunossa sässä??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162158Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842098- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101256Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811173Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 69845
- 63844