Näkisiköhän jostain tilaston, jossa on listattu purjeveneiden uppoamissyyt. Hirveästi keskustellaan runkomuodoista, materiaaleista, oikaisevuudesta ja sen sellaisesta, mutta lieneekö suurin uhka sittenkin läpivientien pettäminen?
Purjeveneiden uppoamissyyt
34
1021
Vastaukset
- Anonyymi
MyrkynVihreät ja SDP:n ÄäriVasemmisto on tehneet Lakialoitteen, että PurjeVeneilyä pitää Rajoittaa Suomessa, että Tuulta Riittää TuuliVoimaloihin !
------------- Että noilla ÄäriVasemmistolaisilla " Välähtää " ----------------
HÄÄÄÄÄÄÄÄÄH HÄH HÄH HÄH HÄH HÄÄÄÄÄÄH ja Läääääääh
HÄÄÄÄÄÄÄH HÄH HÄH HÄH HÄÄÄÄÄÄH ja LäääääääH
m- Anonyymi
Muista hyvä ihminen ottaa lääkkeet ajoissa, ettei äänet ota ylivaltaa.
- Anonyymi
Keskustelu on todella hirveätä.
- Anonyymi
Pansion pienvenesatamasta voi raportoida yhden uppoamissyyn : huolellinen veneenomistaja jätti veneen talveksi venepaikalle ja upposi tuossa tammikuun tienoilla. Syy liki varmasti jäiden aiheuttama ...
- Anonyymi
Ei kai niitä Suomessa edes uppoa kovin montaa vuodessa. Laiturissa jos menee sankkiin, niin varmasti syy on läpiviennin pettäminen.
- Anonyymi
Eipä taida tilastoitavaksi asti edes upota. Moottoriveneitä varmaan enemmän
- Anonyymi
Purjevene kulkee hitaammin eikä rajuja törmäyksiä sen takia tule.
Vaikka varmaan sekä moottoriveneitä että purjeveneitä joskus valitettavasti ajetaan pikku hiprakassa (jo alin promilleraja 1% merkitsisi minulle pikku hiprakkaa) niin en muista kuulleeni että purjehtijat olisivat sammahtaneet pinnaan. Toki jos joku jää väylälle torkkumaan niin köpelösti voi köydö.
Purjeveneet on aika pitkäikäisiä ja tori-fi:ssä on paljon sellaisia tonnin veneitä 70-luvulta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purjevene kulkee hitaammin eikä rajuja törmäyksiä sen takia tule.
Vaikka varmaan sekä moottoriveneitä että purjeveneitä joskus valitettavasti ajetaan pikku hiprakassa (jo alin promilleraja 1% merkitsisi minulle pikku hiprakkaa) niin en muista kuulleeni että purjehtijat olisivat sammahtaneet pinnaan. Toki jos joku jää väylälle torkkumaan niin köpelösti voi köydö.
Purjeveneet on aika pitkäikäisiä ja tori-fi:ssä on paljon sellaisia tonnin veneitä 70-luvulta.Kyllä mulla alkoi vesi pulppuamaan, kun kölin takareuna pyrki veneen sisälle kiven kosketuksesta, vauhtia noin 6 solmua....
- Anonyymi
Läpivientien pettäminen lienee yleisin syy. Moottoriveneissä sisäperämoottorin vetolaitteen paljekumin pettäminen tai muun läpiviennin. Eräskin tuttu keväällä puntaroi pitäisikö paljekumi vaihtaa. Painoi sormella, ja huos, läpi meni.
- Anonyymi
Veikkaisin, että pilssipumpun virran loppuminen, tukkeutuminen tai hajoaminen kuuluu myös joukkoon.
Keistiön lossilaiturin vieressä on yksi turkulainen raato, joka on selvästi vuotanut huonouttaan, kun vesivanerista on tullut ajan saatossa hylkyvaneria. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veikkaisin, että pilssipumpun virran loppuminen, tukkeutuminen tai hajoaminen kuuluu myös joukkoon.
Keistiön lossilaiturin vieressä on yksi turkulainen raato, joka on selvästi vuotanut huonouttaan, kun vesivanerista on tullut ajan saatossa hylkyvaneria.Ei taida kovinkaan monessa purjeveneessä olla automaattipumppua. Ei ole omissa ainakaan ollut. Vuotavissa puuveneissä varmaankin on.
Peräsinrikko on upottanut muutaman purjeveneen, mutta ei kovin yleinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida kovinkaan monessa purjeveneessä olla automaattipumppua. Ei ole omissa ainakaan ollut. Vuotavissa puuveneissä varmaankin on.
Peräsinrikko on upottanut muutaman purjeveneen, mutta ei kovin yleinen.Ööö, tota. Kolmas purjevene nyt alla, kaikissa ollut automaattipumppu.
- Anonyymi
Ei sen paljekumin hajoaminen kai venett upota? Volvoissa se aiheuttaa ristikkonivelen hajoamisen, josta tulee 500 euron kustannus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ööö, tota. Kolmas purjevene nyt alla, kaikissa ollut automaattipumppu.
Minkäs ikäisiä ja merkkisiä ne ovat? Onko ollut vakiovaruste?
- Anonyymi
Nyt keksit kyllä omasta päästäni tuon, että sormi meni läpi....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isommissa veneissä on pumppu tai useampi. Jollassa ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisessä on Johnson Ultima Combo.
Vaihdettu 2023 eli tuore. Kytkintaulussa on on-off -kytkin automaattipumpulle vuodelta 1994.
Lienee ollut vakiona veneen valmistuessa.
Vai mikä on kysymyksesi pointti? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisessä on Johnson Ultima Combo.
Vaihdettu 2023 eli tuore. Kytkintaulussa on on-off -kytkin automaattipumpulle vuodelta 1994.
Lienee ollut vakiona veneen valmistuessa.
Vai mikä on kysymyksesi pointti?Tarkoitin siis venettä, en pumppua. Ei ole mun 35-jalkaisessa 2000-luvun veneessä, ei ollut edellisessä 2000-luvun 28-jalkaisessa eikä sitä edellisessä 80-luvun 28-jalkaisessa. En ole nähnyt myöskään kavereiden veneissä. Nykyisessä on kyllä myös sähköinen pilssipumppu, mutta ei automaattinen, vaan pitää olla päävirtakytkimestä virrat päällä ja käynnistää pumppu katkaisijasta. Edellisissä oli vain käsipumput.
Mutta aika mitätön vuoto pitää olla, että automaattipumppu veneen pinnalla pitää. Pumpuile luvatut virtaamat ovat puuta heinää. Suurimmilla voi saada 100 l/min, joka ei riitä mihinkään vaikkapa läpiviennin letkun pettäessä. Tuohon 100 l/min voi päästä 4000GPH pumpulla, jolle siis luvataan 250 l/min. Silloin virtaaa kuluu 10-20 A ja akut on aika nopeasti tyhjät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isommissa veneissä on pumppu tai useampi. Jollassa ei.
Kyllähän kaikissa asuttavissa purjeveneissä on pumppu. Pienemmissä käsipumppu ja isommissa myös sähköpumppu, mutta harvemmin automaattinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän kaikissa asuttavissa purjeveneissä on pumppu. Pienemmissä käsipumppu ja isommissa myös sähköpumppu, mutta harvemmin automaattinen.
Jaa, minkähän takia sähköpumpussa ei olisi uimuria?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitin siis venettä, en pumppua. Ei ole mun 35-jalkaisessa 2000-luvun veneessä, ei ollut edellisessä 2000-luvun 28-jalkaisessa eikä sitä edellisessä 80-luvun 28-jalkaisessa. En ole nähnyt myöskään kavereiden veneissä. Nykyisessä on kyllä myös sähköinen pilssipumppu, mutta ei automaattinen, vaan pitää olla päävirtakytkimestä virrat päällä ja käynnistää pumppu katkaisijasta. Edellisissä oli vain käsipumput.
Mutta aika mitätön vuoto pitää olla, että automaattipumppu veneen pinnalla pitää. Pumpuile luvatut virtaamat ovat puuta heinää. Suurimmilla voi saada 100 l/min, joka ei riitä mihinkään vaikkapa läpiviennin letkun pettäessä. Tuohon 100 l/min voi päästä 4000GPH pumpulla, jolle siis luvataan 250 l/min. Silloin virtaaa kuluu 10-20 A ja akut on aika nopeasti tyhjät.Vettä voi kertyä hitaastikin. Se ei pilssistä haihdu minnekään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Automaattinen on Rule, ikää varmaan reilut 10 vuotta. Uimurit on vaihdettu ja pumppu myös. Ei ole alkuperäiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitin siis venettä, en pumppua. Ei ole mun 35-jalkaisessa 2000-luvun veneessä, ei ollut edellisessä 2000-luvun 28-jalkaisessa eikä sitä edellisessä 80-luvun 28-jalkaisessa. En ole nähnyt myöskään kavereiden veneissä. Nykyisessä on kyllä myös sähköinen pilssipumppu, mutta ei automaattinen, vaan pitää olla päävirtakytkimestä virrat päällä ja käynnistää pumppu katkaisijasta. Edellisissä oli vain käsipumput.
Mutta aika mitätön vuoto pitää olla, että automaattipumppu veneen pinnalla pitää. Pumpuile luvatut virtaamat ovat puuta heinää. Suurimmilla voi saada 100 l/min, joka ei riitä mihinkään vaikkapa läpiviennin letkun pettäessä. Tuohon 100 l/min voi päästä 4000GPH pumpulla, jolle siis luvataan 250 l/min. Silloin virtaaa kuluu 10-20 A ja akut on aika nopeasti tyhjät.Kuinka helvetin suuria vuotoja veneessäsi on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta aika mitätön vuoto pitää olla, että automaattipumppu veneen pinnalla pitää. Pumpuile luvatut virtaamat ovat puuta heinää. Suurimmilla voi saada 100 l/min, joka ei riitä mihinkään vaikkapa läpiviennin letkun pettäessä. Tuohon 100 l/min voi päästä 4000GPH pumpulla, jolle siis luvataan 250 l/min. Silloin virtaaa kuluu 10-20 A ja akut on aika nopeasti tyhjät.Voi kai sitä koneen käynnistää ja fiksu tehnyt ventiilillä ja letkulla pääkoneesta pumpun, toki jos kone on moottori ompelukone tyyliin, kuten purkkareissa, niin jäähdytys vesimäärän ovat pienehköt. Lisäksi voi käynnistää apukoneen sähköä tuottamaan.
- Anonyymi
Ihan sama mikä pumppu on, ei se uppoamiselta pelasta missään tapauksessa.
- Anonyymi
Oletko tosissasi?
- Anonyymi
Eihän purjeveneiden uppoamissyitä ole niin monta että niistä mitään tilastoa saisi.
Ainoa syy uppoamiseen lienee että veneeseen vuotaa vettä, jolloin se painuu pinnan alle. En ole koskaan kuullut yhdenkään purjeveneen uponneen jostain muusta syystä, ja tuskin on kukaan muukaan kuullut saatu kokenut. Teoretisoida toki voi vaikkapa sillä että veneeseen lastataan liikaa painoa, mutta ei sellaisia tilanteita käytännössä esiinny lainkaan.- Anonyymi
No on niitä pari mennyt siihen että moottorirveneilijä ajoi yli koska ei ehtinyt tähystää koska oli kännissä tai tumpulla tai mitä ne nyt tekee kun kyllästyy ajamaan suoraan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No on niitä pari mennyt siihen että moottorirveneilijä ajoi yli koska ei ehtinyt tähystää koska oli kännissä tai tumpulla tai mitä ne nyt tekee kun kyllästyy ajamaan suoraan.
Hmm, älä hanki venettä.
Perustietosi navigoinnista ovat hiukan erikoisia.
- Anonyymi
Montako upposi esim. Viime vuonna? Tietääkö kukaan, mistä löytyisi tietoa asiasta?
- Anonyymi
Ei ainuttakaan Suomen vesillä. Muinoin salama iski purkkariin niin, että meni runko seulaksi ja juuri ehti laituriin johon säkällä tuli nopeaa veneen nostaja. Muutoin olisi uponnut jos olisi ollut kauempana avomerellä. Erittäin harvinainen case.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ainuttakaan Suomen vesillä. Muinoin salama iski purkkariin niin, että meni runko seulaksi ja juuri ehti laituriin johon säkällä tuli nopeaa veneen nostaja. Muutoin olisi uponnut jos olisi ollut kauempana avomerellä. Erittäin harvinainen case.
Ainakin Keistiön rannassa on uponnut purjevene. Olen lähes varma, että niitä on uponnut muitakin köyden päähän ilman draamaa.
- Anonyymi
Ei ole tilastoa antaa, mutta muistaakseni 2010-luvulla erääseen espoolaiskotisatamaan upposi suht uusi H:lla alkava ruotsalaisperäinen laatuvene. Syynä oli ilmeisesti pöntön merivesihuuhtelu, josta oli läpivienti jäänyt auki, ja kun laponesto puuttui, niin lapolla vene hiljalleen vettyi ja lopulta upposi.
- Anonyymi
Mitä sinä sillä tilastolla tekisit? Taidat olla ihan tavallinen juoruakka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401