popcornin jyvistä maissia

anneli

Joku sanoi täällä ettei popcornin siemeniä voisi kylvää.

Itse kyllä kylvin ja lähti itämäänkin tosi hyvin.
Eivät siis olleet mikropopparia.

Maahan asti sitä en kuitenkaan laittanut,kunhan kokeilin lähteekö se kasvamaan.

Miksi siitä ei siis maissia saisi???
Perusteluja haluaisin.

12

13972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmm.

      Kai se ainakin teoriassa on mahdollista kasvattaa siemenistä maissia, jos ne kerran ovat itäneet. Syitä, miksi se ei onnistuisi, tulee kuitenkin mieleen: Ensinnäkin, maissin kasvattaminen Suomen olosuhteissa ei ole helppoa - ulkona siis. Joitakin pieniä viljelmiä on, joista saadaan satoakin, mutta kyseessä ovat Suomen ilmastoon jalostetut lajikkeet. Popcorn-maissin siemenet tuodaan ulkomailta, joten lajike ei ole sopeutunut kasvamaan täkäläisissä oloissa.

      Tietääkseni kasvihuoneessa maissin kasvatus onnistuu ihan kohtalaisesti, tähkäksi asti, joten siitä vain kokeilemaan, jos mahdollisuus kasvihuoneen käyttöön on.

      • kasvattaja

        Olen kasvattanut maissia avomaalla ja nimenomaan niistä popcorneista.


      • tiituz

        Laitoin popparimaissia ensin pikkuruukkuihin ja siirsin sitten avomaalle. Komeaksi kasvoivat ja satoa tuli. Oli muuten hyviä!


      • Muori123
        tiituz kirjoitti:

        Laitoin popparimaissia ensin pikkuruukkuihin ja siirsin sitten avomaalle. Komeaksi kasvoivat ja satoa tuli. Oli muuten hyviä!

        samoin mun eno kansvatti popcorneista ja todella hyvin kasvoivat. tietenkin kaupassa puhuvat miten ei mistään idä, kuka muutoin ostaisi siemeniä??


      • ölköljh
        Muori123 kirjoitti:

        samoin mun eno kansvatti popcorneista ja todella hyvin kasvoivat. tietenkin kaupassa puhuvat miten ei mistään idä, kuka muutoin ostaisi siemeniä??

        Minä kylvin popparimaissia jo liki 40 v sitten. kasvoihan tuo, mutta oli liian myöhäistä itsenäiseen kasvuun. Kokeile mieluummin nykyisiä sokerimaissilajikkeita ja semmoisia jotka eivät ole hybridejä niin saat omaa siementäkin. Ei sitten tarvitse joka vuosi siementä ostaa.


    • näin.

      Olisiko sama juttu kuin esim. paprikoissa ja tomaateissa. Semmoiset jalostetut lajit eivät tuota siemeniä joista voisi kasvattaa uuden satoa tuottavan kasvin.

      • Kaklle

        Ei pidä paikkaansa. Itsekkin olen kasvattanut aivan kaupan tomaateista ja paprikoista kasveja ja saanut vielä satoakin niistä..


      • minä vaan

        kuinkas tuo jalostus onnistuu jos ei tule siemeniä suvun jatkamiseen?


    • Anonyymi

      Osta makean maissin eli sokerimaissin siemeniä ja kasvata sosekerimaissista ruokapöydän herkku.

      Paukkumaissit on eri lajikkeita ja ne on myös tähkinä syötäviä, mutta niiden maku vastaa lähinnä rehumaissin makua - toki myös rehumaissin tähkät ovat syötäviä, mutta makeita ne eivät ole.

      • Anonyymi

        Katselin YouTuben maissivideoita. Tarkoitus on laittaa maissipelto ensi kesänä, jos saan sopivia sokerimaissin siemeniä jostain.

        Yksi videoista esille tullut asia oli koko. Maissipellolla on minimi koko, jota pienempää ei kannata tehdä. Koko liittyy sekä pölyttämiseen että lakoontumiseen. (Ulkomuistista minimi on 1m x 4m, mutta tämä pitää tarkastaa.)

        Käsittääkseni kasvihuoneessa kasvatettaessa tulee maissi pölyttää aina käsin. Omakohtaista kokemusta ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katselin YouTuben maissivideoita. Tarkoitus on laittaa maissipelto ensi kesänä, jos saan sopivia sokerimaissin siemeniä jostain.

        Yksi videoista esille tullut asia oli koko. Maissipellolla on minimi koko, jota pienempää ei kannata tehdä. Koko liittyy sekä pölyttämiseen että lakoontumiseen. (Ulkomuistista minimi on 1m x 4m, mutta tämä pitää tarkastaa.)

        Käsittääkseni kasvihuoneessa kasvatettaessa tulee maissi pölyttää aina käsin. Omakohtaista kokemusta ei ole.

        YouTubessa on muutama oikein hyvä maissivideo. Tässä yksi niistä:

        https://youtu.be/i98U_G5oEI8

        Tämä kaveri tekee käytännössä promoa John Deerelle, mutta asiapohja on asiallista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3310
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2862
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      24
      2699
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2638
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      21
      2524
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2355
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1823
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1767
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1640
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1486
    Aihe